اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

مشاهده محتوا

92-11-30-حجت الاسلام والمسلمين ماندگاري-پاسخ به پرسش‌هاي بينندگان

برنامه سمت خدا

-حجت الاسلام والمسلمين ماندگاري

-پاسخ به پرسش‌هاي بينندگان

92-11-30

همچون نسيم صبح سحرگاه مي رود هرکس ميان صحن حرم راه مي رود ،از هرچه غصه دارد و غم مي شود رها هر سائلي به خدمت اين شاه مي رود، وقتي فرشته هاي حرم بال مي زنند از سينه هاي شعله زده آه مي رود، اينجا بهشت روي زمين فرشته هاست از کوي تو فرشته به يک راه مي رود ،خورشيد در طواف حرم وه چه ديدني است هر شب به پابوسي آن ماه مي رود، باب الجواد راه ورودي به قلب توست حاجت رواست هر که از اين راه مي رود.

سوال – شما در مورد وام ها و سيستم هاي بانکي به اين نتيجه رسيده ايد که اين وام ها فشارهاي زيادي را بر مردم تحميل مي کنند و در کل، سيستم بانکي کشور مشکلاتي را دارد. در مورد قرعه کشي جوايز شرکت ها و اشکالات، آنها را گفتيد و از سازمان صدا و سيما هم گِلايه کرديد. در مورد پارتي براي رسيدن به شغل ها هم گفتيد. ولي در سيستم بانکي، وام دهي، قرعه کشي هاي پخش شده از صدا و سيما( که بيشتر هم شده) و پارتي بازي در مورد پيدا کردن شغل، تغييري ايجاد نشده است. مخاطب سخنان شما چه کساني هستند؟ اگر مردم هستند، وقتي سازماني که شما را براي کارشناسي در برنامه اش دعوت مي کند حتي يک درصد به صحبت هاي شما عمل نمي کند آيا مي توان انتظار داشت که مردم با وجود همه ي مشکلاتي که دارند به صحبت هاي کارشناس برنامه عمل کنند و از برنامه الگو و تاثير بگيرند؟ چرا دفتر مقام معظم رهبري که نظر صريح ايشان را با برخي از سياست هاي دستگاه هاي فرهنگي مي دانند ،موضوع را از مقام مسئول مطالبه نمي کند؟ اين طوري بسياري از مسائلي که مردم با آن مواجه هستند و شما تذکرمي دهيد، حل مي شود.

پاسخ – يک بخش سوال اين است که چرا حرف ها اثر نکرده است چه در نهادها و چه در مردم و بخش ديگر در مورد پيگيري دفتر مقام معظم رهبري در مورد مشکلات است. اين سوال کننده يا يک شخص عادي است يا يک کارگزار( کارمند يا وکيل يا وزير).البته کارگزاران هم از داخل ايران هستند و در واقع خود ما هستيم. همه ي ما در مقابل امر به معروف و نهي از مسئول هستيم، کلکم راع و کلکم مسئولا رعية. اگر فکر ما اين است که فقط دفتر مقام معظم رهبري يا بزرگتر ها بايد امر به معروف و نهي از منکر کنند، وضعيت همين است يعني اتفاقي نمي افتد. ولي اگر بعنوان يک واجب به امر به معروف و نهي از منکر نگاه کنيم، ممکن است که اتفاقي بيفتد .در قرآن امر به معروف و نهي از منکر در کنار زکات آمده است. حتي لقمان حکيم به پسرش نماز را همراه با امر به معروف و نهي از منکر تذکر داده است. پس امر به معروف و نهي از منکر به کسي که هنوز به سن تکليف نرسيده واجب است. زيرا اين کار براي سلامت و پيشرفت جامعه است. رهبر و دفتر رهبري هم يکي از آحاد اين امت هستند. اگر تمام مردم به وظيفه ي امر به معروف و نهي از منکر عمل کنند، دفتر مقام معظم رهبر هم کنار آنها عمل کند، ائمه جمعه و کارشناسان هم عمل کنند ،اتفاق زيبايي مي افتد. ولي اگر همه گفتند که چون حکومت جمهوري اسلامي است و دفترمقام معظم رهبري و کارشناسان و ائمه جمعه هم هستند، اين کار از گردن ما ساقط است، هيچ اتفاقي نمي افتد. زيرا کارگزاران يا خودمان هستيم يا منتسبين يا منتخبين ما هستند. همسر يک مسئول يا کارمند از شوهرش بپرسد که امروز در اداره ديانتش را حفظ کرده يا خير. آيا حرامي مرتکب شده است ؟يعني همه نسبت به يکديگر مسئول هستيم. در يک مدرسه ،در روزاول مدير مدرسه قوانين مدرسه را مي گويد. آيا مدير مدرسه بايد دائما اين قوانين را به دانش آموزان تذکر بدهد يا در کنار مدير مدرسه، دانش آموزان بايد خود نگهبان باشند، معلم ها و روحاني نماز جماعت هم تذکر بدهد ،خدمتگزار مدرسه و والدين هم تذکر بدهند؟ اگر همه تذکر بدهند اين مي شود امر به معروف و نهي از منکر. معناي امر به معروف و نهي از منکر اين نيست که فقط ناخداي کشتي مواظب باشد که کشتي سوراخ نشود بلکه تمام مردمي که در کشتي نشسته اند بايد مواظب خودشان و ديگران باشند.

من حس مي کنم که مردم به وظايف خودشان عمل نکرده اند. ما از صدا و سيما دفاع منطقي و نقد منصفانه مي کنيم. صدا و سيما خدمات زيادي داشته و يک دانشگاه ملي بوده است. آيا انتقاد به صدا و سيما فقط تکليف کارشناس است؟ يا تکليف تمام کساني است که دسترسي به تلفن ،ايميل و پيامک روابط عمومي دارند؟ اين کار تکليف همه است. ما مي توانيم براي دغدغه ها و مشکلات مان، ميليوني پيامک بدهيم واعتراض کنيم و کارهاي خوب آنها را تشويق و از آنها تشکر کنيم. هم تشکر و هم انتقاد وظيفه ي همه است. رهبر وظايفش را دارد انجام مي دهد. رهبر تعيين سياست ها را کرده است. کتاب واجب فراموش شده، راهبردهاي مقام معظم رهبري در مورد امر به معروف و نهي از منکر است. ولي فقيه و امام اين امت در مورد جوايز قرعه کشي صدا و سيما فرموده اند که اين کار ها خلاف است. رهبر تکليفش را انجام داده است. آيا مدير مدرسه بايد به تک تک دانش آموزان تذکر بدهد؟ اگر مدير مدرسه به تک تک دانش آموزان تذکر بدهد پس وظيفه ي معلم ،خدمتکار ،امام جماعت مدرسه و پدر و مادرها چيست؟ رهبر بالاتر از پيامبر نيست. پيامبر هم تذکر داده اند. تا باورهاي جامعه با باورهاي امام جامعه يکي نشود ،تذکرات خدا هم اثر نمي کند. باور مردم ما در امر به معروف و نهي از منکر با رهبر جامعه يکي نشده است.

اگر ما بخواهيم با تبليغات و مسابقاتي که انجام مي شود، بودجه جذب کنيم فرهنگ مصرف گرايي، تجمل گرايي، بدحجابي و فرهنگ هاي غلط را در جامعه رواج مي دهيم. و روزي بايد ده برابر اين بودجه ها را مصرف کنيم تا اين فرهنگ هاي غلط را اصلاح کنيم. اين حرف خدا، دين و آقا است. پس رهبري دارد تکليفش را انجام مي دهد.

مقام معظم رهبري در اين کتاب مي فرمايد: ما هنوز تا يک جامعه کاملا اسلامي که نيک بختي دنيا و آخرت مردم را به طور کامل تامين مي کند و تباهي و کجروي و ظلم و انحطاط را ريشه کن مي سازد، فاصله ي زيادي داريم.(يعني دين کامل است و امام تذکراتش را داده است ولي هنوز باور مسئولين و همه ي آحاد جامعه در تک تک مسائل و موضوعات جامعه، مطابق باA  باور ديني رهبر نشده است) اين فاصله بايد با همت مردم و تلاش مسئولان طي شود و پيمودن آن با همگاني شدن آن با امر به معروف و نهي ازمنکر آسان گردد.( اين صحبت هاي سال 69 آقا است)

در زمان امام باقر(ع) عبدالملک مروان حاکم جامعه ي اسلامي بود و قلمروي جامعه ي اسلامي قلمروي بزرگي بود. از امپراتوري روم پرده هايي وارد کشور اسلامي شد .در روي اين پرده ها توهين هايي به پيامبر نوشته شده بود. حکومت اموي وقتي ديدند که در اين پرده ها به رسول الله جسارت شده است، جلوي پخش اين پرده ها را گرفتند. روميان هم گفتند که اگر شما اين کار را بکنيد، ما ضرب سکه ي شما را متوقف مي کنيم. حکومت عبدالملک مروان به بن بست خورد. و سر دو راهي قرار گرفت. عبدالملک بزرگان حکومت را جمع کرد و چاره جويي کرد. فردي گفت که حل مشکل بدست امام محمد باقر(ع) در مدينه است زيرا او حجت خداست. او گروهي را خدمت امام فرستاد. امام فرمود: پارچه ها را پس بفرستيد و خودتان سکه ضرب کنيد. آنها گفتند که ما ضرب سکه نمي دانيم. امام فرمود: ريخته گرها را نزد من بفرستيد تا به آنها ياد بدهم. مقام معظم رهبري چند وقت است که مي گويند: براي حل مشکل مان به درون نگاه کنيم. و استحکام دروني داشته باشيد، بيرون مشکل شما را حل نمي کند.

بعضي ازعمليات بانکي، مورد رضاي خدا، امام زمان(عج) و رهبري نيست. بايد باور خدا و رهبر و مردم يکي بشود. مردمي که از دست بانک ها شکايت دارند، خودشان از بانک ها سود مي گيرند. مردم مي توانند از اين سودشان بگذرند. مسئولين برنامه ساز بايد اين باور را پيدا کنند که بعضي مسابقات و قرعه کشي جوايز مورد پسند خدا و دين نيست. باور مردم بايد با باور امام جامعه شان يکي بشود. باور مردم اين بود که بايد در راهپيمايي 22 بهمن شرکت کنند و اين کار را هم کردند. ولي در مورد امر به معروف و و نهي از منکر ،بانک ها و اشتغال اين طور نيست. اگر اين باور وجود داشت که اگر من هم پارتي داشته باشم بد است، اين باور ديني مي شود.

ما تا چه زماني بايد اين حرف ها را بزنيم؟ اهل بيت هزار و چهارصد سال گفته اند، شهدا و ... هم گفته اند و بايد آنقدر بگوييم تا کارها درست شود و خسته هم نشويم. اگر همه با هم بگوييم، تاثير آن در جامعه بيشتر است. چرا کسي بي حجاب به حرم امام رضا(ع) نمي رود؟ چون اگر کسي بي حجاب وارد حرم بشود همه به او تذکر مي دهند. اگر همه با هم بگوييمA  مشکل بانک ها، صدا وسيما، اشتغال و ازدواج حل مي شود. وقتي چوب درختي شکسته نمي شود آنقدر به آن تبر مي زنند تا شکسته شود. در قرآن داريم که اگر شما امر به معروف و نهي از منکر کنيد بهترين امت مي شويد.

سوال – صفحه ششم قرآن کريم را توضيح بفرماييد.

پاسخ- ما در دنيا بهترين چيزها را مي خواهيم. خدا براي ما بالاترين جايگاه را گذاشته است و حيف است که ما جايگاه يايين را انتخاب کنيم. ما مي توانيم تا جايگاه خليفةاللهي برويم. شاهد ما شهدا هستند. وقتي شهدا مي توانند به جايگاه عالي برسند ما هم مي توانيم به اين جايگاه برسيم.

سوال – من يک دانش آموز دبيرستاني هستم که امسال کنکور دارم. چند روز پيش يکي از دوستانم فيلم هايي به من داد که فيلم هاي مناسبي نبود. متاسفانه پدرم مرا هنگام ديدن اين فيلم ها مشاهده کرد. البته او به من چيزي نگفت و فقط اشک ريخت. من اين روزها خيلي از پدرم خجالت مي کشم و نمي دانم چطور به او بگويم که از اين کارم پشيمانم، راهنمايي بفرماييد.

پاسخ – اين واقعيت تلخ مي تواند براي بعضي ها عبرت باشد. خانواده ي اين جوان خطاي فرزندشان را ديدند ولي ممکن است که بعضي از دانش آموزان طوري عمل کنند که خانواده هايشان متوجه نشوند. آيا شما مي توانيد اين کار را از چشم خدا و امام زمان(عج) هم پنهان کنيد؟ فردي که شراب خورده بود وقتي امام صادق(ع) را ديد به کوچه اي فرار کرد که آن کوچه بن بست بود. او سرش را به طرف ديوار گذاشت تا امام رد شود و او را نبيند. امام دستش را روي دوش او گذاشت. آيا او از چشم امام پنهان شد؟ امام زمان(عج) اشک مي ريزد زيرا باطن اعمال ما را مي بيند. پدر اين دانش آموز آتش عمل فرزندش را نديد فقط گناهش را ديد ولي اولياء خدا آتش گناه ما را مي بينند. اشک امام زمان(عج) را با چه چيزي مي شود جبران کرد؟ همين جواناني که بعضي مواقع گناه مي کنند در روضه ها حضرت زهرا (س)اشک مي ريزند. زيرا آنها براي اشک هاي اميرالمومنين اشک مي ريزند. پس مواظب باشيم که با اعمال مان اشک امام زمان (عج) را در نياوريم. امام زمان (عج) قرار است که در قيامت ضامن ما بشود، هر چقدر که گناهان ما سنگين تر باشد، امام زمان(عج) بايد ضمانت بيشتري را بياورد تا ما را شفاعت کند و بايد هزينه ي بيشتري را بپردازد. چقدر مي خواهيم براي امام زمان(عج) هزينه ايجاد کنيم؟ حضرت آدم هم وقتي فهميد که اشتباه کرده توبه کرد. خدا به او توبه را ياد داد. خدا دور برگردان توبه را براي ما گذاشته است. گاهي امر به معروف و نهي نکردن ما اشک امام را درآورده است. گاهي اوقات بي حيايي و بي غيرتي ما، اشک امام را در مي آورد. آيه 97 سوره توبه مي فرمايد: اي پدر براي ما اسغفار کن. پس ما هم خودمان استغفار کنيم و هم از امام زمان(عج) بخواهيم که براي ما اسغفار کند.

اين جواب حضرت زينب است وقتي که ديد دارند به لب و دندان امام حسين(ع) مي زنند: نگريد روي خوبش نزنيد سنگ و چوبش ،لب قاريان قرآن نه چنين جواب دارد.

اين جوان از گريه ي پدرش وادار به توبه شده است. باور کنيم که امام زمان(عج) وقتي عصر پنجشنبه نامه ي اعمال ما را مي بيند اشک مي ريزد.

پدر و مادرها هم وقتي گناهان فرزندشان را مي بينند اول خودشان استغفار کنند و بعد بستر توبه ي فرزندشان را فراهم کنند، توبه بيماري است و بايد درمان شود. بايد بستر درمان فراهم شود .گاهي درمان با توبيخ يا تأديب است. گاهي درمان اين است که او را تبيين کنند. يعني اشتباه آنها را برايشان توضيح بدهند. در ضمن دعا هم بکنيم ولي سرزنش نکنيم. بعضي پدرها طوري گريه مي کنند که فرزندان گريه آنها را نبينند. باورکنيم که امام زمان(عج) هم براي ما اشک مي ريزد.

خدايا به اخلاص جوانان ،توفيق توبه و کسب رضايت امام زمان(عج) را به ما عنايت بفرما.