اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

مشاهده محتوا

92-07-22-حجت الاسلام والمسلمين ماندگاري-پاسخ به پرسش بينندگان

برنامه سمت خدا

-حجت الاسلام والمسلمين ماندگاري

-پاسخ به پرسش بينندگان

92-07-22

در لحظه ي طواف بِگردم به گرد يار، سرگشته چون تمامي پروانه شوم، در جستجوي زمزم جوشان عاشقي از مروه تا صفا بروم باصفا شوم، حرف تمام شعر همين بود اينکه من در خود فرو بريزم و از نو بنا شوم.

سوال – من يک جوان 22 ساله هستم که اهل هيئت و عزاداري براي اهل بيت هستم. خودم و دوست هايم جان مان را براي مجلس امام حسين(ع) مي دهيم. اما با شرمندگي زياد در نمازهاي مان کاهل هستيم. مشکل من اين است که از نمازم لذت نمي برم. و نمي توانم حضور قلب بدست بياورم. هر چه در نماز سعي مي کنم که فکرم جاي ديگر نرود و روي نمازم تمرکز کنم فايده اي ندارد و فکرم هزار جا مي رود. يکي از دوستانم نمازش را ترک کرده است زيرا صبح ها براي نماز بيدار نمي شود. و فردي به او گفته گناه اينکه نماز صبح را نمي خواني گناهش بيشتر از کسي است که اصلا نماز نمي خواند، راهنمايي بفرماييد.

پاسخ – شهدا به خدا گفتند که يکي از سنت هاي زيباي تو اين است که مي خواهي خلق را هدايت کني، بيا ما را واسطه ي هدايت قرار بده. اين برنامه سعي مي کند که واسطه ي هدايت بشود.

حضور قلب در نماز مراتب زيادي دارد. بچه هاي جبهه به حضور آيت الله مشکيني رفته بودند و سوال کردند که چطور حضور قلب در نماز را بدست بياوريم. ايشان با تبسم و چشم گريان فرمود: اگر راهش را پيدا کرديد به من هم بگوييد. در دين براي حضور در نماز دستوراتي را گفته اند: 1-وضوي خوب گرفتن و بهتر از آن دائم الوضو بودن است. درهنگام وضو اگر نمي توانيد دعاي هنگام وضو را بخوانيد، مي توانيد صلوات و سوره ي انزلناه را بخوانيد. با دستپاچگي وضو نگيريد. آيت الله طباطبايي مي فرمود: بدترين لحظات من وقتي است که بدون وضو هستم.2-سر وقت نماز خواندن يکي از اسباب حضور قلب است. بعضي ها مي گويند که ما آخر وقت نماز مي خوانيم که سر خدا خلوت باشد. ما مي گوييم: بترسيم از روزي که خداوند بخواهد حساب و کتاب ما را در قيامت در آخر انجام بدهد که سرش خلوت بشود. هر يکسال قيامت پنجاه هزار سال دنيايي است. در اينجا چند ساعت نماز را عقب مي اندازيم ولي در صحراي قيامت بايد پنجاه هزار سال منتظر بمانيم. 3-در بهترين مکان نماز بخوانيم. يعني در مسجد و با جماعت. اگر ما در سر وقت، در مسجد، در نماز جماعت و در صف اول نماز بخوانيم اين به ما کمک مي کند تا حضور قلب داشته باشيم. اگر مسجد مقدورمان نيست درخانه به اندازه ي يک سجاده، جايي براي نماز تعيين کنيم. دراطراف مان عکس و چيزهايي که حواس مان را پرت مي کند نباشد 4-هنگام نماز معطر و با لباس زيبا باشيم. نماز ملاقات با خداست. لباس تميز بپوشيد.اگر آقايان يک عباي تميز و خانم ها يک چادر تميز در جانماز داشته باشد، اين کافي است. 5- نافله هاي نماز را بخوانيد. نافله ي صبح دو رکعت نماز قبل از نماز صبح است. نافله ي مغرب، چهار رکعت است و بين نماز مغرب و عشا است و نافله ي عشا هم دو رکعت است که بصورت نشسته بعد از نماز عشا خوانده مي شود. نافله ي ظهر و عصر هر کدام هشت رکعت است که قبل از نماز ظهر و عصر خوانده مي شود. آيت الله بهجت مي فرمودند که مي توانيد نافله را بعد ازنماز ظهر وعصر در مسير بخوانيد با قصد رجاء يعني به اميد اينکه به ما ثواب بدهند. 6-حداقل هفته اي يک شب، نماز شب بخوانيم. خودمان را از اين ميهماني محروم نکنيم. نماز خواندن در نيمه ي شب چشم هاي باطن را باز مي کند و نميگذارد که سرمان کلاه نمي رود. حافظ هم مي گويد: هرگنج سعادت که خدا داد به حافظ، از يومن دعاي شب و ورد سحر بود. اين حقيقت قرآني است.7-تعقيبات نماز را بخوانيد که حداقل آن تسبيحات حضرت زهرا(س) و سه تا صلوات است. اذان و اقامه دسر قبل از نماز است و دسر بعد از نماز، تعقيبات است. اميرالمومنين فرمود(بهترين دعا): الحمدالله علي کل نعمه و استغفرالله من کل ذنب و اعوذ بالله من کل شر و اسئله الله من کل خير. خدا مي فرمايد: کسي وضو بگيرد و نماز نخواند جفا کرده است. کسي وضو بگيرد و نماز بخواند و دعا نکند جفا کرده است. کسي وضو بگيرد و نماز بخواند ودعا کند و من اجابت نکنم، من جفا کرده ام. اجابت به آن معنا که کاسه ي ما خالي برنمي گردد. ممکن است آن چيزي که من از خدا خواسته ام به صلاح من نبوده ولي دست خالي برنمي گردم. 8- ذکراستغفار قبل از تکبيرةالاحرام هم حضور قلب در نماز را زياد مي کند. قبل از نماز بگوييد: صل الله عليک يا اباعبدالله. 9- به معناي نماز توجه کنيم. رعايت کردن اين موارد سخت نيست و همه مي توانند آنرا انجام بدهند.

نماز ما بايد با اعمال ديگر زندگي مان از يک سنخ باشند. مثلا ما سوار قطار مي شويم. ما در قطار تکان مي خوريم و وقتي پياده مي شويم، تا چند ساعت احساس مي کنيم که داريم تکان مي خوريم زيرا مرکب قبل از قطار با بعد از قطار يکي نبوده است. ما بايد در اعمال ديگر زندگي مان مثل نماز عمل کنيم. مثلا هنگام خوردن بگوييم: الله اکبر يعني خوردن بهانه است، خدا تو را نگه مي دارد نه اين خوراکي ها. در کارهاي ديگر روزمره، عمل ما بايد اياک نعبد واياک نستعين باشد يعني در زندگي سراغ پرستش ديگران، پول و شهرت نروم و از آنها کمک نخواهم. وقتي اعمال زندگي ما با نماز هم سنخ است، ديگر حواس ما پرت نمي شود. حواس پرتي براي کسي است که در بيرون زندگي اش، بيرون نماز است و مي خواهد در دو رکعت نماز، به داخل نماز بيايد. اگر قبل از نماز بندگي خدا را بکنيم و هنگام نماز هم بندگي خدا بکنيم، اعمال و نمازمان هم سنخ مي شود. اگر در تمام کارها، طهارت و نيت و امام و آداب رعايت بشود، در نماز حواس مان پرت نمي شود.وقتي ما غذاي حرام بخوريم اگر تمام اين نکات را هم عمل کنيم باز در نماز حضور قلب پيدا نخواهيم کرد. اگر من قبل از نماز به زيردستانم ظلم کنم در نماز حضور قلب نخواهم داشت. پس اين توصيه يک آداب باطني است.

اين جوان هيئتي است يعني دارد در دانشگاه امام حسين(ع) درس مي خواند. رسالت هيئت ها اين است که معارف دين را براي جوانان بگويند. آيا هيئت هاي ما علاوه بر فايل شور حسيني، فايل شعورحسيني (انجام واجبات وترک محرمات) را هم به عزاداران مي گويند؟ آيا مبلغين، شعارها، نوحه ها و علم هاي هيئت در مسير تشويق شور و شعورحسيني هستند؟ امام حسين(ع) کشته ي نماز است. خانواده ها در نماز خواندن بچه ها نقش جدي دارند. و بايد به بچه ها تربيت ديني ياد بدهند. اگر ما صبح، صبحانه نخورديم، ناهار هم نمي خوريم؟ اگر اينکار را نکنيم مي ميريم. نماز غذاي روح است. اگر شما صبح نخوانديد بايد قضاي آنرا بخوانيد و نمازهاي بعدي را ادامه بدهيد.

سوال- چرا وقت نماز در خيلي از شهرها مثل تهران از مسجدها صداي اذان نمي آيد ؟خانه ي ما خيلي به مسجد نزديک است ولي ما براي فهميدن وقت نماز بايد از تلويزيون خبر بگيريم. وقتي من 17 ساله بودم، درآن محيط پرگناه، وقتي صداي اذان را از چند جهت مي شنيدم اشکم جاري مي شد و مي گفتم: خدايا تو را شکر مي کنم که ميان اين همه گناه باز صداي تو بلند است. براي من جالب است که الان اگر صداي اذان از مسجدي بلند بشود يا کسي صداي روضه و مداحي را بلند کند حتي مذهبي ها دست به امر معروف و شکايت شان خيلي خوب است.امام تابحال چند نفر به مسجد اعتراض کرده اند که صداي اذن محل به گوش شان نمي رسد؟AA  چرا وقتي صداي اذان بلند مي شود همه ي خانه ها بيماردار مي شوند، بچه هاي شان خواب هستند و شوهران شان خسته هستند ولي وقتي صداي موسيقي هايي که نزديک است شيشه هاي خانه هاي مان را از جا در بياورد به گوش مي رسد همه بيماران خوب مي شوند، شوهرها خستگي شان در مي رود و امر به معروف، قاعده و قانون پيدا مي کند؟ آيا توقع بلند بودن صداي اذان، مردم آزاري و افراطي گري در دين است؟

پاسخ – اين درد و دل بسيار زيبايي است. اللهم اغفرلي الذنوب التي تغيرالنعم. يکسري گناهان ذائقه ي ما را عوض کرده است. آن چيزي که مضر است فکر مي کنيم منفعت است و منفعت خودمان را نمي فهميم. اذان از اذن مي آيد. يعني مردم بايد آنقدر مشتاق ملاقات با خدا باشند که به آنها اذن بدهند که با خدا ملاقات کنند. آيا ما بايد از صداي اذان خسته بشويم؟ امروز صداي اذان، روضه و قرآن را حذف کنيم و بعد لقمه ي حرام را هم خيلي سخت نگيريم، بعد روي چادر هم سخت نگيريم، روي موسيقي هاي مبتذل هم سخت نگيريم. اگر همه ي اينها را حذف کنيم، از مسلماني ما چه چيزي مي ماند؟ اولين آيه سوره ممتحنه مي فرمايد که شيطان آرام آرام، ارزش ها را از شما مي گيرد. زيرا سياست شيطان، سياست گام به گام است. من فکر مي کنم که يک اتفاقي در وجود ما افتاده است که ذائقه مان عوض شده است. وقتي ما صداي موسيقي يا صداهاي ديگر را مي شنويم بچه مان خواب نيست ولي همين که صداي روضه اي بلند مي شود( البته ما نمي خواهيم مجوز بدهيم که صداي روضه ها بلند باشد.مراجع فرموده اند که فقط بايد صداي اذان بلند باشد)حرف خواب و خستگي به ميان مي آيد. احتمالا موسيقي به کام خيلي ها شيرين مي آيد و روضه به کام شان تلخ مي آيد. پيامبر مشتاق بود که بلال اذان را بگويد ولي اگر ماه ها از مسجدي صداي اذان نيايد، کسي اعتراض نمي کند. بعضي ها سي سال در اداره اي هستند ولي يک بار با مدير ملاقات ندارند. خداوند که رئيس عالم است روزي سه مرتبه به ما اذن ملاقات داده است.

بعضي ها پنجاه سال زندگي کرده اند ولي يک بار به ملاقات خدا نرفته اند. آيا خدا ضرر کرده است؟ خير. ما ضرر کرده ايم. چرا وقت نماز خجالت مي کشيم که اذان بگوييم؟ اي کاش همانطور که گرسنگي را درک مي کرديم، گرسنگي روح را هم درک مي کرديم. خدا به حضرت موسي فرمود: اگر بخواهم کسي را عذاب کنم، کاري مي کنم که قلبش مشغول دنيا بشود. ما پيامک هاي دوست مان را مي خوانيم ولي پيامک هاي خدا را نمي خوانيم. اينها بي توفيقي ماست. همه ي عالم دارند خدا را تسبيح مي کنند. ما اشرف مخلوقات هستيم و بايد ارتباط مان با خدا از همه بيشتر باشد ولي.. .هيچ چيز به اندازه ي گناه ذائقه را عوض نمي کند. عمومي شدن گناه و ريخته شدن قبح گناه، امروزه اين وضعيت را براي ما بوجود آورده است. نماز ذکر خداست. بيشتر زندگي ها مثل کلاف سردرگم است. آيت الله بهجت مي فرمودند: نمازتان را درست کنيد. اگر مشکلات تان برطرف نشد صورت مرا سياه کنيد. اين روايت از امام صادق(ع) است. امام مي فرمايد: نماز را با آدابش بخوانيد، اگر کار شما درست نشد، ما اعتقادمان را عوض مي کنيم. بعضي ها راحت مي گويند که من 24 ساعت در ماموريت هستم و نماز نمي خوانم ولي وقتي در خانه هستم نماز مي خوانم. او نمي داند که چه ضرري مي کند.

سوال – صفحه 480 قرآن کريم را توضيح بفرماييد.

پاسخ – در اين صفحه داريم که اگر با خدا دست بندگي مي دهيد تا آخر بمانيد. خدا از همه ي رفيق ها بهتر است. کدام رفيق مي تواند گناهان شما را تبديل به خوبي کند؟ اگر شما راست مي گوييد که با خدا هستيد با او بمانيد و اگر دروغ مي گوييد که خودتان مي دانيد.

سوال – من 17 ساله و در يک خانواده ي مذهبي هستم ولي شرايط بدي دارم. من نه آنقدر خوب هستم که دل از گناهان بِبُرَم و يک مومن واقعي باشم و نه آنقدر بد هستم که تن به گناهان و بدي ها بدهم. خيلي اذيت مي شوم دوست دارم يک رنگ باشم يا آن طرف بوم بروم يا اين طرف بوم. البته من گناهاني که مربوط به غرايز جنسي نمي شود را خوب ترک مي کنم مثل غيبت، تهمت و دروغ، بطوري که اصلا اين گناهان را انجام نمي دهم. اما هواي نفس و شهوت خيلي مرا اذيت مي کند. من دوست دارم رفيق خدا باشم. من در اين زندگي سردرگم هستم، راهنمايي بفرماييد.

پاسخ – در اتوبان ها وقتي مي خواهيد دوربرگردان پيدا کنيد مقداري راه تان دورمي شود تا به آن برسيد. يعني مجبور هستيد که مقداري از راه اشتباه را ادامه بدهيد و بعد دور بزنيد تا به مسير اصلي خودتان بياييد. خداوند اتوبان زندگي را به گونه اي قرار داده است که هر لحظه اي که ما بفهميم اشتباه کرده ايم مي توانيم از دور برگردان توبه و استغفار استفاده کنيم. پس اگر راه توبه وجود دارد، روز شب عرفه و شب قدر براي چيست؟ در روزهاي عادي وقتي من اشتباه مي کنم راه اشتباه باز است ولي خدا براي من دور برگردان درست مي کند. يعني مي توانم برگردم يا به اشتباه خودم ادامه بدهم ولي در ماه رمضان و شب عرفه، خدا راه اشتباه را مي بندد تا ما برگرديم. اين بخاطر لطف و تفضل خداست. در واقع خداوند دور برگردان اجباري براي ما درست مي کند. اما بعضي ها مي خواهند به اشتباه شان ادامه بدهند. اين جوان بايد در شب عرفه به در خانه ي خدا برود. و بگويد: مولاي يامولاي انا خالق و انا مخلوق... خدايا من ساخته شده ي دست تو هستم دل و روح من خراب شده است. اين جوان با جوانان زمان جنگ چه فرقي دارد ؟اگر امشب به خدا توجه کنيم(بااعمال شب و روزعرفه) خدا به ما تفضل مي کند. در ضمن خدا راه اشتباه را بسته است. کسي که امشب به گناهانش ادامه بدهد، فرد بدبختي است. امام سجاد(ع) به سائلي که داشت در شب عرفه گدايي مي کرد فرمود: امروز هم دستت را جلوي غيرخدا دراز مي کني؟ بايد امشب خدا را حس کنيم.

يک دم تو زاخلاص بيا در بر ما/گر کام تو برنيامد آنگه گِله کن.

امشب به اهل بيت و امام زمان(عج) توسل کنيد. امشب شب شهادت حضرت مسلم است مي توانيد به ايشان توسل کنيد.

خدايا آنچه خير دنيا و آخرت است به دوستداران اهل بيت عنايت بفرما.