اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

مشاهده محتوا

90-12-16-حجت الاسلام والمسلمين ماندگاري-پرسش و پاسخ

برنامه سمت خدا

-حجت الاسلام والمسلمين ماندگاري

-پرسش و پاسخ

90-12-16

از باغ مي برند چراغاني ات کنند تا کاج جشن هاي زمستاني ات کنند، پوشانده اند صبح تو را ابرهاي تار تنها به اين بهانه که باراني ات کنند يوسف به اين رها شدن از چاه دل مبند اين بار مي برند که زنداني ات کنند، اي گل گمان مکن به شب جشن مي روي شايد به خاک مرده اي ارزاني ات کنند، يک نقطه بيش فرق رحيم و رجيم نيست از نقطه اي بترس که شيطاني ات کند، آب طلب نکرده هميشه مراد نيست گاهي بهانه اي ست که قرباني ات کنند.

سوال – مدتي است که ماهواره هاي تبليغ منافع شراب را مي کنند و افرادي که پاي اين سفره مي نشينند حرفهاي اينها را به گوش بقيه مي رسانند و بعضي از پزشکان هم نسخه هاي آنها را تجويز مي کنند. لطف کنيد نظر دين را در اختيار مردم قرار بدهيد زيرا خطر بزرگي جوانان و بعضي از نوجوانان را تهديد مي کند.

پاسخ – اگر ما به حلال ها و حرام ها از نظر منفعت شان به آنها نگاه مي کنيم، اين حرفها مي تواند ايجاد شک بکند. ممکن است بگويند که کارشناسان مي گويند: فلان چيز ضرر ندارد يا قبلا ضرر داشته و الان يک بي ضرر آنرا درست کرده اند. ما نمي خواهيم از اين باب وارد اين موضوع بشويم. ما براي آشنايي با هر چيزي سعي مي کنيم از سازنده ي آن سوال بکنيم. خدايي که خالق ما و هستي است، مهربان، حکيم و مربي است و همه ي امور عالم را تدبيري مي کند، به شما مي گويد که فلان ماده با تو سازگاري ندارد. حتي اگر نوع ضرر آنرا هم نگفته باشد. اگر فردي به شما بگويد که به فلان جا برو و شما بگوييد: چرا ؟ و طرف بگويد که فلان محل سکه مي دهند و بعد شما به آنجا برويد، معلوم مي شود که شما بخاطر سکه به آنجا رفته ايد نه به خاطر حرف طرف. اگر هر کسي اين حرف را به شما مي زد شما به آن محل مي رفتيد. يعني من بخاطر منفعت يا ضرر خودم کاري را انجام مي دهم. اما يک وقت من فردي را بعنوان يک دوست يا مربي قبول دارم و مي دانم که حرف لغو و بيهوده اي نمي زند و وقتي او به من مي گويد که فلان محل برو، من ديگر سوال نمي کنم. خالقي که ظلم نمي کند، جهل در آن راه ندارد و داراي حکمت است، به ما مي گويد که فلان چيز را نخور. دراينجا لازم نيست که ضرر آن براي شما روشن بشود زيرا شنيدن حرف خالق براي شما فايده دارد و تمرد از حرف خالق براي شما ضرر دارد. بعضي ها مي گويند که اگر مشروب ضرر دارد ما آنرا کم مي خوريم يا با آب مخلوط مي کنيم، ما مي گوييم: چون خدا فرمان داده که مشروب نخوريد ما هم نبايد آنرا بخوريم. اگر ما عادت کرديم که از فرمان خدا تمرد کنيم، ديگر عبد نيستيم. خداوند به قوم طالوت فرمان داده که مقداري معيني آب بخورند در حاليکه آب حلال بود. در حج آينه نگاه کردن ممنوع است در حاليکه اين کار اشکالي ندارد يا اينکه با همسرت ارتباط نداشته باش يا زير سايه نرويد، خدا مي خواهد بداند که شما اهل اعتماد کردن به او هستيد يا خير. گاهي ما مي گوييم که يک مسئول درست و حسابي بالاي سر ما بگذاريد تا ما فرمان برداري بکنيم در حاليکه ما از خدا فرمان برداري نمي کنيم. اگر ما بفهميم که خدا بهتر از ما مي فهمد حتما امر او را اطاعت مي کنيم. اصل، رابطه ي بندگي است. کسي که مي گويد: من ضرر شراب را نمي فهمم يا راه ضررهاي آنرا مي بندم و مشروب مي خورد در واقع رابطه ي خودش را با خدا خدشه دار مي کند.همين فرد وقتي از خدا حاجتي مي خواهد، خدا مي فرمايد که رابطه ي تو با من خراب شده است و تو به من اعتماد نداري. شما که به خدا اعتماد نداري و نماز نمي خواني و مشروب هم مي خوري، با چه اعتمادي به خدا مي گويي که بيمار من را شفا بده ؟ اگر شما به شفا دادن بيمار توسط خدا اعتماد داري پس به فرمان نمازخواندن و مشروب نخوردن خدا هم اعتماد داشته باش. اين سوالات درجامعه ي اسلامي و براي مسلمانان است. شما با يک تخلف عمدي رابطه ي بندگي را خدشه دار مي کنيد. بعضي ها فکر مي کنند که حرمت شراب بخاطر اتفاقاتي است که بعد از آن مي افتد، ولي حرمت آن فقط بخاطر اين است که ما به فرمان خدا گردن بنهيم. کسي که سرپيچي مي کند يعني مقابل خدا مي ايستد. خدا از پيامبر سوال کرد که تو فرمول عيش زندگي را مي داني. پيامبر مي فرمايد: من نمي دانم. کسي که مي گويد ما فلسفه ي حجاب، نماز و خمس را نفهميديم يعني مي خواهند بگويند که ما به خدا اعتماد نداريم. فردي وارد اتوبوسي شده بود و ديد که موسيقي مبتذل گذاشته اند، اين فرد به راننده مي گويد که خاموش کنيد و مردم اعتراض مي کنند که چرا خشک مقدس بازي در مي آوري. اين فرد از آقايي که اعتراض داشت سوال کرد که شما همسرت راعقد کرده اي؟ اين فرد مي گويد: بله. ايشان مي گويد که چرا خشک مقدسي از خودت درآوردي؟ همان خدايي که مي گويد بايد عقد بکني تا اين خانم به شما محرم بشود، همان خدا فرموده که اين موسيقي مبتذل حرام است. ما نبايد نومن ببعض و نکفر ببعض باشيم. اگر ما ضرر و نفع چيزي را کامل بفهميم ديگر تعبدي وجود ندارد و تسليم نفع خودم شده ام. ما بايد تسليم امر خدا بشويم. خدا مي فرمايد: شما بنده ي من باشيد و به راه مستقيم برويد.

سوال – من براي مداواي فرزندم وام خريده ام. اگر من اين کار را نمي کردم يا بايد نزول مي کردم يا بچه ام از دست مي رفت. تکليف من چيست؟

پاسخ – در اينجا يک مسئله ي فقهي است که بايد از مرجع تقليد سوال بشود. ما بايد همه به مهم کمک کنيم و نگذاريم سفره ي حرام پهن بشود. چرا ما نبايد در بانک جمهوري اسلامي که يک موسسه ي خدمات دهي است، اين قدر تنوع وام نداشته باشيم که يک فرد بنام کار ديگري وام بگيرد و براي کار ديگري خرج کند که باعث شبه باشد. خوب است که بانک براي اداي قرض يا رفع رفتاري و مداواي بيمار و.. . وام درنظر بگيرد. خوب است که نگاه بانک خدماتي و دستگيري باشد. مسئولين بانک بايد موضوعات مشکلات جامعه را در نظر بگيرند تا مردم مجبور نباشند اين طوري وام بگيرند. کارمندان بانک که مشکلات مردم را مي بينند مي توانند نامه اي به مسئولين بنويسند و مشکلات، نيازها و عنوانهاي وام ها را به آنها بگويند تا مردم در حرام نيفتند. ديگر اينکه اطرافيان و اقوام اين آقا هم مسئوليتي دارند. ما اگر مي بينيم فردي دارد به حرام مي افتد، نبايد بگوييم که مشکل ما نيست. زيرا ممکن است که ما هم دچار اين مشکل بشويم و ديگران به همين چشم به ما نگاه بکنند. اطرافيان بايد به اين آقا کمک بکنند تا مشکل او رفع بشود. اگر ما مي بينيم که کسي دارد به راه حرام مي افتد، بايد به او کمک بکنيم. بعضي ها مي گويند که ما نزول گرفته ايم يا دچار حرام شده ام شما به ما کمک کنيد. من مي گويم که اطرافيان شما اگر مبلغي را در نظر بگيرند و تعدادي را جمع کنند، حتما مشکل شما حل مي شود. الان نزديک عيد است. ما مي توانيم از نگاه دين شادي هاي قشنگي داشته باشيم و به شادي ها جهت بدهيم. در ايام نوروز که اقوام دور هم جمع مي شوند، مشکلات همديگر را حل کنيم. تعاونوا علي البر و التقوي. متاسفانه اين دارد تبديل به تعاونوا علي الاسم و العدوان مي شود، همه مي خواهند به هم کمک بکنند که با هم گناه بکنند.

سوال – سوره نجم آيات 27 تا 44 را توضيح بفرماييد.

پاسخ – ليس الانسان الا ما سعي. خدا در قرآن در بحث از تو حرکت از خدا رکت، سه تا تعبير دارد. هر انساني به اندازه ي سعي و تلاش خودش نتيجه مي بيند. در قرآن داريم که در تلاش خودتان سرعت بگيريد، سرعت سعي بيشتر است. در خيرات سبقت بگيريد.

همه دست به دست هم بدهيم و در انجام حلال و جلوگيري از حرام سبقت بگيريم. همه ي مردم در انتخابات براي اطاعت از خدا و ولي امرشان از هم سبقت گرفتند. دشمنان فهميدند که تلاش آنها بي نتيجه است. وقتي مال ما گم مي شود يا دزد مي برد، بزرگان مي گويند که فکر کن که اين مال را بايد کجا خرج مي کردي که نکردي و اين اتفاق افتاد. ( البته اين احتمال است) وقتي پولي را از بانک اختلاس مي کنند، مسئولين بايد احتمال بدهند که اين پول بايد در چه راهي خرج مي شد که نشده است و اين اتفاق افتاده است. اگر اين مبلغ اختلاس در راه مردم خرج مي شد، يک نفر مقدار زيادي از بانک اختلاس نمي کرد و به خارج از کشور نمي رفت.

سوال – من خودم مادر دو دختر دبستاني هستم. هفته ي گذشته که شما نامه ي خواهر افغاني را خوانديد، اشک من جاري شد و از کار آن مدير مدرسه متحير شدم که چرا با کار نسنجيده اش دل چندعاشق به نماز را شکسته و نسبت به دين خدا سرد کرده است. و ما را شرمنده کرده است. شما يکي از قرآن هايي که قصد داريد هديه کنيد همراه با هديه اي به ايشان بدهيد. دست من تنگ است و شوهرم بيکاراست و الا من خودم هديه اي براي ايشان مي فرستادم. راهنمايي بفرماييد.

پاسخ – ما بايد اين روحيه را تحسين کنيم. پيامبر مي فرمايد: هر کسي يک شب را بدون دغدغه ي مسلمانان بگذراند مسلمان نيست. بايد روحيه ي اين مادر را تحسين کرد با اينکه ايشان دست خودشان تنگ است آرزو مي کند که بتواند براي آنها کاري بکند. خيلي از مديران مدارس و معلمين بجاي آن مديران و مسئولين مدرسه از آن خانواده ها عذرخواهي کردند. حداقل يک خدمت اين است که من آرزو کنم و بعد دعا کنم. اگر من مي توانم خودم گره اي را باز کنم و اگر نمي توانم اين کار را بکنم هواسطه ي اين خدمت باشم و اگر اين کار را هم نمي توانم انجام بدهم براي آنها دعا کنم. اين روحيه خوب است.

روز شنبه که برنامه سمت خدا به مناست وفات حضرت معصومه (س) از شهر مقدس قم پخش شد، کارشناسان و دست اندرکاران برنامه سمت خدا ديداري هم در محضر آيت الله جوادي آملي داشتند که قسمتهايي از اين ديدار را مشاهده کرديد، همه کارشناسان عزيز برنامه در خصوص قرآنهاي اهدايي متفق القول بودند که حضرت آيت الله جوادي آملي متني به اين مناسبت مرقوم نمايند و اين متن ضميمه قرآنهاي اهدايي سمت خدا باشد. ايشان نيز لطف کردند و متني را به مناسبت طرح اهداء قرآن به بينندگان عزيز سمت خدا تقديم کردند. متن دستنوشته ايشان بدين شرح است:

بسم الله الرحمن الرحيم و اياه نستعين. يک – هر چند ساحت آفرينش تجلي خداست الحمدلله متجلي لبخلقه. لکن قرآن کريم تجلي ويژه الهي است فتجلي لهم سبحانه في کتاب من غير ان يکونوا راوه. دو- بهترين راه اعتصام امت اسلامي به حبل متين خدا بعد از تلاوت صحيح و تحقيق مفاهيم وعلوم آن، تحقق عيني مطالب قرآني است در اين حال حامل قرآني سهمي از تجلي فيض خاصي را مي يايد و واجد آن مي شود و اين دارايي عيني بعد از آن دانايي ذهني است. سه – محقق قرآن پژوه و متحقق به آن به برکت مجلاي کلام الهي سهمي از بقا داشته و حفظ خدا شامل وي خواهد شد. اگر العلماء باقون ما بقي الدهر براي آن است انا نحن نزلنا الذکر و انا له لحافظون. چهار – نظام الهي که هم اکنون خاورميانه و دور، باختر ميانه و دور بلکه سپهر نيلگون را مستحق حکومت قرآن مي داند براي آن است که جهان داني و جهان داري و جهان آرايي ويژه ي علوم وحياني خداست. اميد است که همگان به اين فيص فائض شوند. القبد: جوادي آملي. اسفندماه 1390

سوال– در مورد پيام حضرت آيت الله جوادي آملي توضيحاتي بفرماييد.


پاسخ – حضرت آملي اشاره فرمودند که ما نگهدارنده ي قرآن نيستيم بلکه خدا نگهدارنده ي قرآن است. تجلي قرآن با خدا و خود قرآن است. اگر ما بتوانيم خودمان را به قرآن وصل کنيم، خدا ما را به برکت قرآن نگه مي دارد. انسان، جامعه، حکومتي، رسانه و.. . که وصل به قرآن باشد، هم جلوه پيدا مي کند، هم الگو و هم جاوادنه مي شود. حيات قرآني، حيات جاوداني است.

از اين دغدغه هايي که مردم دارند همه ي ما وظيفه ي احياي و غبار روبي در حد خودمان از دين را داريم. الان که نزديک عيد است همه لکه هاي خانه را تميز مي کنند. پس اگر شما ديديد کسي لکه اي را به ساحت مقدس کسي وارد کرده است، منتظر ديگري نباشيد و خودتان آنرا پاک کنيد. خوب است که ما هم نقش غبار رودي از دين را داشته باشيم. و نگذاريم در جلوه ي دين، لکه اي وجود داشته باشد.

خدايا به حق محمد و آل محمد به ما توفيق معرفت، تلاوت، عمل، تدبر، توصيه ي، تبليغ و دفاع از قرآن را عنايت بفرما.