برنامه سمت خدا
-حجت الاسلام والمسلمين عالي
-بهشت و جهنم
91-06-26
بر چهره ي تو نقش تبسم هميشگي در چشمهاي تو غم مردم هميشگي، درياي نمايش آرامشي ولي در پهنه ي دل تو تلاطم هميشگي، در وسعتي که عطر سکوت مي وزد باراني از ترانه و ترنم هميشگي، با حکمت ظريف تو مابين عشق و عقل سازش هميشگي تفاهم هميشگي، خورشيد جاودانه ي اشراق روي توست سرچشمه ي مکارم الاخلاق خوي توست.
سوال – در مورد اهانتي که پيامبر اسلام شده است توضيحاتي بفرماييد.
پاسخ – من اهانتي را که به ساحت مقدس پيامبر اکرم شده، به امام زمان (عج) و مومنين جهان تسليت عرض مي کنم. در اين اهانت مي خواهند ويژگي پيامبر را طور ديگري جلوه بدهند، اين همان خاک پاشيدن به سمت خورشيد است که خاک روي سر خودشان برمي گردد و نمي توانند خورشيد را لکه دار کنند و خورشيد بيشتر براي مردم جهان آفتابي مي شود. آنها از بيداري اسلامي مي ترسند و طبيعي است که بخواهند چهره ي پيامبر را خراب کنند. آنها با اين اهانت ها مي خواهند، اتفاقي که براي مقدسات مسيحي ها و يهودي ها افتاده است براي مسلمانان هم اتفاق بيفتد.در دنياي غرب اگر اهانتي به حضرت مسيح يا حضرت موسي بشود حساسيتي از مردم ديده نمي شود و آنها مي خواهند اين رفتار سکولار را گسترش بدهند و در واقع مقدس زدايي کنند تا مردم نسبت به دين و پيامبر بي تفاوت بشوند. درود بر مسلميني که در اين اهانت کوتاه نيامده اند و حساسيت نشان داده اند.در اين وقايعه مقدسات ما نمايان تر مي شود. بعد از اين قضايا، دنيا براي شناسائي پيامبر بيشتر به سوي اسلام روي خواهند آورد. خوب است که مسلمانان بيشتر نام محمد را روي فرزندان شان بگذارند، سازنده ي اين فيلم ها را تحريم کنند و در مقابل آن فيلم هايي بسازند و بايد خلق و خوي ما محمدي تر بشود. گاهي يک فرد فاجر باعث مي شود که مسلمين از دين خودشان بيشتر دفاع کنند و حساسيت نشان بدهند.
سوال – در مورد موجود بودن بهشت و جهنم توضيحاتي بفرماييد. تکليف برزخ افرادي که پيامبر ( در معراج)در بهشت و جهنم ديده اند، چه مي شود؟
پاسخ – بهشت و جهنم موجود است و روايتي از امام رضا(ع) و امام صادق(ع) داريم که هر کس موجود بودن بهشت و جهنم را قبول نداشته باشد، از ما نيست. يکي از دلايل وجود بهشت و جهنم، ديدن بهشت و جهنم در معراج پيامبر است. پيامبر درهاي بهشت و جهنم و نوشته هاي آنرا ديد. يکي ديگر از دلايل وجود بهشت و جهنم آيات و رواياتي است که در قرآن آمده است، در آيه 131 آل عمران مي فرمايد: بهشت براي متقين آماده شده است و جهنم براي کفار آماده شده است. در سوره ي تکاثر داريم که اگر شما به آخرت يقين مي داشتيد جهنم و بهشت را مي ديديد. يعني اگر حجاب ها کنار مي رفت شما بهشت و جهنم را همين الان مي ديد. امام صادق (ع) حوض کوثر را به بعضي از ياران شان نشان مي دادند. يکي از شاگردان علامه طباطبايي مي گفتند که مرحوم طباطبايي فرمودند که من در مسجد سهله بودم، در مقام ادريس نماز وتيره و سوره ص را مي خواندم که ديدم من را بالا بردند و در مکاشفه حقيقت ص را ديدم که نهري در بهشت بود. ( در معراج،پيامبر در اين چشمه وضو گرفتند و نمار خواندند).پس بودند کساني که در دنيا، بهشت و جهنم را مي ديدند. در قرآن داريم که الان جهنم کافران را فرا گرفته است يعني فردي که گناه مي کند و کافر است همين الان در عذاب است ولي خودش نمي تواند آنرا درک کند. يکي ديگر از دلايل وجود بهشت و جهنم، تجسم اعمال ماست. عمل خوب و بد ما در اين دنيا، يک صورت دنيايي، يک برزخي و يک صورت قيامتي دارد. پس الان، اعمال ما تجسم پيدا مي کند ولي ما بعد از مرگ مي توانيم اين اعمال را درک کنيم. پيامبر در ميان جمعي از اصحاب نشسته بودند و فرمودند که سنگي از لبه ي جهنم افتاد و هفتاد سال طول کشيد که به قعر جهنم بيفتد و الان اين سنگ به قعر جهنم رسيد و همان موقع صداي شيون از خانه اي بلند شد و متوجه شدند که يکي از مشرکين که هفتاد ساله بود از دنيا رفت. او هويت جمادي مثل سنگ براي خودش درست کرده بود. پيامبر برزخ و قيامت افراد را مي ديدند زيرا حجابي نداشتند.
پس همين الان، دنياي برزخي ما را احاطه کرده است و مسافت مکاني يا زماني بين ما و برزخ يا قيامت نيست. اين طور نيست که ما هفتاد سال بعد به برزخ برسيم زيرا برزخ همين الان موجود است و اين طور نيست که هفتاد سال بعد عرصه ي قيامت بوجود بيايد. منتها اينها بطور لايه اي است و مراتب دارد يعني رتبه ي عالم وجودي برزخ از دنيا بالاتر است و رتبه ي قيامت از برزخ بالاتر است. مثلا انسان با گياه و حيوان فاصله ي مکاني يا زماني ندارد بلکه از نظر مراتب فاصله دارد، بنابراين گياه و حيوان نمي تواند عالم دنيا را درک کند زيرا رتبه ي وجودي آنها ضعيف تر است. پس الان برزخ و قيامت وجود دارد ولي ما نمي توانيم آنرا درک کنيم زيرا حجاب ها نمي گذارد که ما آنرا درک کنيم و رتبه ي وجودي ما ضعيف شده است. اگر کسي بتواند رتبه ي وجودي اش را بالا ببرد مي تواند ملکوت را ببيند. براي از بين بردن حجاب ها بايد تعلقات دنيايي را کم کرد. الزامي وجود ندارد که انسان حتما بميرد و بعد برزخ را ببيند. اگر دلبستگي هاي انسان قطع بشود انسان مي تواند برزخ را ببيند، ممکن است که اين قطع دلبستگي توسط مرگ اتفاق بيفتد يا بصورت ارادي باشد. پس کساني را که پيامبر در معراج مي ديد، لازم نيست که حتما مرده باشند بلکه مي توانند در کنار پيامبر باشند و پيامبر جايگاه آنها را در بهشت يا جهنم ببيند. تمام عوالم برزخ و آخرت وجود دارند ولي بخاطر حجابها، ما آنها را درک نمي کنيم. اصل عالم بهشت و جهنم موجود است ولي ما مصالح آنها را تهيه مي کنيم و مي فرستيم. پيامبر فرمود: زمين بهشت خالي است، شما مصالح آنرا بفرستيد. پيامبر در معراج ديدند که عده اي از ملائکه قصري از طلا يا ياقوت درست مي کنند ولي بعضي مواقع از کار دست مي کشيدند و پيامبر از آنها سوال کرد که چرا کار نمي کنيد ؟ آنها گفتند که ما منتظر مصالح هستيم. خشت و آجرهاي قيامت همان اعمال ماست که با آنها قصرها را درست مي کند. در بهشت به جز اعمال ما، فضل خدا هم بهشت را مي سازد. در قرآن داريم که همه چيز در بهشت است و ما هم به آن اضافه مي کنيم. در جهنم، خدا چيزي به اعمال ما اضافه نمي کند.
سوال – صفحه ي 87 قرآن کريم را توضيح بفرماييد.
پاسخ – آيه 58 مي فرمايد: خداي شما به شما امر مي کند که امانت را به اهلش برگردانيد و به آن خيانت نکنيد، اگر مي خواهيد حاکم بشويد عادلانه قضاوت بکنيد، خدا شما را خوب موعظه اي مي کند خدا شنوا و بينا است.
حضرت علي (ع) مي فرمايد که بهشت با عمل به دست مي آيد نه با آرزو. خدا امانت هايي به انسان داده است و انسان نبايد به اين امانت ها خيانت کند. در شان نزول اين آيه داريم که وقتي پيامبر مکه را فتح کردند کليد را از کليد دارد کعبه گرفتند و بعد از پاک سازي از بت ها، باز کليد را به همان کليددار قبلي دادند. بعد پيامبر اين آيه را خواند. امام صادق (ع) مي فرمايد که اگر مي خواهيد دين داري انسانها را بفهميد به امانتداري، راستگويي، انصاف آنها نگاه کنيد.
اگر ما باور کنيم که همان موقع که داريم غيبت مي کنيم گوشت برادر مرده ي زير دندان مان است، ديگر اين کار را نمي کنيم. پيامبر در ماه رمضان به فردي گفتند که تو روزه نيستي و او گفت که من روزه هستم و پيامبر فرمود: قي کنيد و او استفراغ کرد. پيامبر ملکوت کار او را مي ديد. اگر انسان باور کند که همين اعمال خودش آتش درست مي کند، ديگر اين کار را نمي کند. بعضي ها همين امروز در بهشت هستند.
سوال- در مورد خصوصيات کلي بهشت و جهنم توضيحاتي بفرماييد.
پاسخ – يکي از خصوصيات بهشت اين است که رنج، غم، خستگي، دلزدگي و ملال در آنجا وجود ندارد. در آيه 34 فاطر داريم: خدا را شکر که حزن و غصه را از ما دور کرد... آن خدايي که ما را وارد بهشت کرد، در اينجا به ما رنج و خستگي نمي رسد.
از امام صادق(ع) سوال کردند که اگر فردي بهشتي باشد و قرار باشد که رنجي نبيند ولي بفهمد که يکي از نزديکانش اهل عذاب باشد آيا مي تواند غصه نخورد؟ امام صادق (ع) فرمود: اينها فاميل را فراموش مي کنند. شايد مقصود اين است که دوستي هاي بهشتي، دوستي هاي خدايي است يعني اگر کسي به جهنم رفته است يعني با خدا دوست نبوده است، بنابراين آنها فراموش مي شوند، زيرا تعلقات بهشتيان الهي است. حتي داريم که اگر کسي گناهي در دنيا انجام داده است و بعد توبه کرده باشد، در بهشت اين گناهان را فراموش مي کند تا غصه نخورد و شرمنده نباشد. پس در بهشت، هر چيزي که باعث رنج بشود فراموش خواهد شد. در بهشت پيري، ضعف، عيب هاي جسمي وجود ندارد. پيامبر به عمه ي پيرشان گفتند که پيرها به بهشت نمي روند زيرا جوان مي شوند و بعد به بهشت مي روند. از فيض کاشاني داريم که از امام زمان (عج) سوال کردند که آيا در بهشت زاد و ولد هم وجود دارد که باعث سختي بشود؟ امام فرمودند: در آنجا نه دوران بارداري است نه وضع حملي است، عادت ها و بيماريهاي مخصوص زنها هم نيست، بچه داري هم نيست. اگر کسي بخواهد بچه داشته باشد مي تواند اراده کند و دفعتاً فرزند دارد خواهد شد و سختي نمي کشد.
انشاءالله چهره ي منور رسول اکرم براي همه جهانيان آفتابي بشود و همه تسليم وجود مقدس آن حضرت بشويم.