برنامه سمت خدا
-خانم نيلچي زاده
-پرسش و پاسخ
88-12-19
سوال - آيا نيت يک فرد در ايجاد مجموعه هاي خيريه مهم نيست ؟
پاسخ - نيت يک فرد مربوط به قلب او است مربوط به فعل او نيست. ما آنچه را که به عنوان يک انسان از بيرون مي بينيم اين است که آيا درآمد او حلال است يا خير در همان اندازه که متوجه مي شويم. همانقدر که رزق او حلال باشد و در راه درستي نيز مصرف کند در همين اندازه ما موظف هستيم که قدردان او باشيم.آيا سنت املاء يعني اينکه آنقدر نعمت به فرد داده شود و رنجي نداشته باشد که فرصت بندگي نکند ؟ دقيقا اين فرمول را قرآن مطرح مي کند: ما آنقدر فرصت مي دهيم تا گناه ايشان زياد شود چون اين آدم با اين همه گناه کارهاي خوبي هم دارد پاداش آن کارهاي خوب او قرار است که اين طرف مرز گمرک ملکوتي همه را بدست بياورد به همين دليل هم راحت زندگي خواهد کرد اما اين زمينه گناه و طغيان او را بيشتر خواهد کرد. وقتي که جان انسان و روح انسان زمينه اين تربيت يافتگي را نداشته باشد هرچه قدر رزق و روزي او بيشتر باشد زمينه طغيان گري و فخر فروشي و چشم هم چشمي و اسراف و انواع آسيب ها زياد تر خواهد شد. عوامل فقر و نعمت را بايد دقت کرد اما نه اينکه هر کسي رزق مادي او زياد بود ما بگوييم اين فرد از چشم خداوند افتاده است، ما همچنان نگاه مي کنيم اگر او در راه خدا بود قطعا بواسطه شکرگزاري اين نعمت را بدست آورده است. اين شکرگزاري ها را اهل بيت (ع) به ما ياد داده اند، يک سري از اين فرمول ها مربوط رفتارهاي اجتماعي و مهارتهاي ارتباطي ما است مانند احسان به والدين، صله رحم، خوب همسايه داري کردن، دعاي براي ديگران، رفع نياز نيازمندان و. . اينها جزو مهارتهاي ارتباطي موفق براي يک روزي پربرکت بود.
در بعضي موارد به ما يک سري آداب را ياد داده اند رفتارهاي کوچکي که گاهي اوقات احياناً دور از چشم ما باقي مي ماند که کاملا در رزق و روزي موثر است و گاهي اوقات نيز مواردي را به ما مي گويند که زمينه فقر و سختي را ايجاد کرده است که قطعا بايد از آنها پرهيز کنيم. يکي از دعاهايي که در روايات شريف آمده است دعاي کميل است که حضرت خضر به اميرالمونين آموخته است و زمان ويژه آن شب نيمه شعبان و همه شب جمعه هاي سال است. يکي از آثار و ويتامين هاي ويژه دعاي کميل، گشايش رزق و روزي است. يعني کساني که مي خواهند دعايي براي گشايش رزق و روزي بياموزند انس خود را با دعاي کميل بيشتر بکنند، قطعا اين اثر را در زندگي آنها خواهد داشت. از جمله رفتارهايي که به نوعي عبادت است و تأثير گذار مي باشد با وضو بودن است دائم الوضو بودن آثار خاصي را ايجاد مي کند در قلب نورانيت ايجاد مي کند، گناهان را مي ريزد و رزق و روزي فرد را زياد مي کند. ما در بحث مهارتهاي زندگي توحيدي معمولا به دوستان مي گوييم: هر موقع فکر کرديد گناهان به سمت شما حمله مي آورد يا مبتلا به يک اشتباهي شده ايد و دچار عذاب وجدان شده ايد همانطور که به سمت خدا بر مي گرديد سعي کنيد يک مدت طولاني دائم الوضو باشيد. هميشه وضو داشته باشيد و هر موقع باطل شد مجددا وضو بگيريد که اين نورانيت ويژه مي آورد و به همان تناسب رزق را زياد مي کند. يا دستور ويژه اهل بيت است که زماني که صداي اذان را مي شنويد دست ازهر کاري که داريد بکشيد، دست کشيدن از کار موقع اذان رزق را زياد مي کند. مهارت ديگر اين است که هرموقع صداي اذان شنيديد بعد از موذن تکرار کنيد اين نيز روزي شما را زياد مي کند اين يکي از کارهاي بسيار آسان و در دسترس است که در حقيقت يک فرهنگ عمومي معنوي را ايجاد مي کند و طول موج هاي نوراني را از سوي عالم ملکوت به عالم ملک مي آورد. بر نماز شب تأکيد ويژه اي شده است، نماز شب يکي از آن مواردي است که فوق العاده در روزي افراد اثر مي گذارد. نماز شب هم انسان را خوش چهره و نوراني مي کند هم راه هاي رزق و روزي فرد را زياد مي کند، در روايت داريم که اگر کسي نماز شب بخواند و با اينحال بگويد در رزق و روزي مشکل دارم ما باور نمي کنيم يعني اينقدر نماز شب موثر است، البته نمازي که فقط براي خداوند باشد.
من براي اينکه رابطه بين خود و خدا را هموار کنم و بندگي را به خدا اثبات کنم نماز شب بخوانم. ما در هر بيست و چهار ساعت در شبانه روز يک زمان طلايي داريم، طلايي ترين زماني که دروازه هاي ملکوت بيش از هميشه باز است که آن هم يک سوم آخر شب است. يعني زمان اذان مغرب و اذان صبح را بنويسيد و اين فاصله زماني را تقسيم بر سه بکنيد، آن يک سوم آخر، گلدن تايم هر بيست و چهار ساعت است. يعني مثلا الان که حدود ده دقيقه به شش عصر اذان مغرب است و ساعت پنج و سي و چند دقيقه نيز اذان صبح است يعني اين يازده ساعت فاصله را تقسيم بر سه بکنند و آن يک سوم آخر قبل از نماز صبح طلايي ترين زمان است. نماز شب يازده رکعت است يعني در حقيقت هشت دو رکعت به شيوه نماز صبح به نيت نماز شب خوانده شود و ويژگي نماز هاي مستحب اين است که مي توان حمد را خواند نيازي به خواندن سوره نيست و بعد دو رکعت نماز به نيت نماز شفع و يک رکعت به نيت نماز وتر خوانده شود. خداوند در قرآن قسم مي خورد و الشفع و الوتر، يکي از معاني اين آيه شريفه در سوره شمس را همين خواندن سه رکعت نماز ويژه در نماز شب گفته اند. حتي به ما ياد داده اند که اگر وقت نداريد يا از لحاظ کشش جسمي اين توان را در خود نمي بينيد که آن يازده رکعت را بخوانيد همان سه رکعت آخر را بخوانيد. يعني همان دو رکعت نماز شفع و يک رکعت نماز وتر را بخوانيد و مهمترين ويژگي نماز وتر همان استغفارو طلب مغفرت براي چهل نفر مومن است. در قنوت نماز وتر فرد بايد چهل نفر مومن را به هر زباني که مي خواهد دعا کند چون در هنگام قنوت ما حتي مي توانيم به زبان خود دعا کنيم و لازم نيست حتما عربي باشد ما مي توانيم مثلا بگوييم خدايا پدر من را بيامرز و. .. تا چهل نفر شود. لزوما هم لازم نيست خيلي آدم با تقوايي باشد همينقدر که مومن و مسلمان است و گاهي گرفتار بعضي از گناهان، نياز به استغفار دارد و چه زيبا است براي کساني که از ايشان دلخور و کدر هستم ولي مي دانم به واسطه بعضي از کارهاي خوب ممکن است خداوند به آنها نظر کند دعا کنم، که دعا کردن براي ديگران يکي از همان زمينه هاي بعدي زياد شدن رزق و روزي است.
سوال - مواردي که باعث افزايش رزق و روزي ميشود ؟
پاسخ - پنج موردي که در گشايش رزق و روزي موثر است اينها هستند: خواندن دعاي کميل، مداومت بر وضو، نماز اول وقت خواندن، تکرار کردن اذان، نماز شب خواندن و ششم دست کشيدن از هر کاري موقع اذان است يعني امکان دارد ما سوار اتوبوس باشيم و جايي مشغول باشيم که نتوانيم نماز را بخوانيم اما موقع اذان در حقيقت زنگ تلفن الهي زده مي شود. ما بايد به نوعي خود را با آن کوک ملکوتي همراه بکنيم، نفس دست کشيدن از کار عادي و توجه به ملکوت موجب مي شود که من با طول موج ملکوت هم فرکانس شوم و بيشترين دريافت مادي و معنوي را از عالم هستي داشته باشم. در ارتباط با نماز شب چند نکته ديگر را بگويم: در روايت شريف داريم دروغ مي گويد کسي که نماز شب مي خواند حال آنکه گرسنه است زيرا نماز شب روزي روز را تضمين مي کند. آنهايي که مي گويند مدام در زندگي دچار سختي معيشتي هستيم حتما نماز شب را جدي بگيرند، شايد به ما خورده بگيرند و بگويند ما براي نماز صبح هم مشکل داريم شما مي گوييد نماز شب ؟ عرض مي کنم که نماز شب را خيلي مدل هاي راحت تر هم مي توان خواند شما قبل از خواب مي توانيد نماز شب بخوانيد يا فردا صبح قضاي آن را بخوانيد، نماز شب را مي توان به هر صورت خواند. نماز شب جزو آن مستحباتي که خيلي به آن تأکيد شده و جزو آن ويژگي هايي است که قطعا راه ملکوت را باز مي کند، داريم که اگر دنيا را مي خواهيد نماز شب بخوانيد، اگر آخرت را نيز مي خواهيد نماز شب بخوانيد.
حالا مواردي که مي تواند زمينه مشکلاتي را براي کم برکت شدن مال ايجاد کند: يک - خيانت، خيانت در مال، خيانت در حرف، خيانت در اعتماد ديگران برکت روزي را از بين مي برد. به هر ميزان که خيانت در جامعه مسلمين باشد روزي سخت خواهد شد. دو - ترک جهاد، زماني که جهاد الهي واجب باشد و ديگران جهاد را جدي نگيرند، شايد بگوييد الان که زمان جهاد نيست خوشبختانه دوره جنگ تحميلي و دفاع مقدس تمام شده است ما الان جهادي به عهده نداريم، چرا قطعا جهاد ما مبارزه با هر کسي است که به دنبال از بين بردن روش اهل بيت و مقابله با روش ولايت است. در واقع ترک نهي از منکر است امروز در جامعه ما در يک سري از زمينه ها بدي ها خوب شده و خوبي ها بد و اين موجب شده که رزق مردم خيلي سخت شود و پولي که دست ايشان مي آيد خيلي بي برکت باشد. ما در مورد ترک نهي از منکر روايت هاي عجيبي داريم و اين وظيفه همه آنهايي است که مي خواهند حرف خدا را به گوش مردم برسانند که بگويند ترک نهي از منکر به چه ميزان مي تواند آسيب هاي عميق و وحشتناکي داشته باشد. گناه را مي بينيم اما آنقدر ديده ايم که براي ما عادي شده است و فکر نمي کنيم لازم باشد که بگوييم وفکر مي کنيم اگر بگوييم چه فايده اي دارد، قطعا گفتن ما با زبان گرم و خوب و با يک معاشرت مناسب نه با زبان توهين و توبيخ که خود جزو منکرات است موثر مي باشد. البته با منکرات نمي توان جلوي منکري را گرفت.
سوال - اگر همسايه شما حجاب مناسبي نداشته باشد چطور به او نهي از منکر مي کنيد؟
پاسخ - قطعا پل اول ايجاد يک ارتباط دوستانه و صميمانه است. با يک رابطه دوستانه است که ديگري مي تواند از من بپذيرد که دل سوز او هستم بجاي اينکه مزاحم هستم و مي خواهم براي او تعيين تکليف کنم. خيلي وقتها اتفاق افتاده زماني که افراد نهي از منکر مي کنند خود را بالاتر از ديگران تلقي مي کنند، نه همه ما در زندگي غلط ديکته داريم. اگر خانمي سوار موتور باشد و کسي ببيند که چادر اين خانم در حال رفتن داخل پره هاي موتور است قطعا همه ماشين هاي بوق مي زنند بعد آن کسي که سوار موتور است تشکر مي کند، نهي از منکر شد اما چطور تشکر کرد، بخاطر اينکه خطر را جدي ديد و متوجه شد اما متأسفانه بسياري از خطرهاي معنوي را در جامعه ما نمي بينيم. ربا متأسفانه در جامعه ما در حال جدي شدن است و به شکل هاي مختلف کلاه شرعي روي آن گذاشته مي شود، به اينصورت که فرد پولي را بدهد بدون اينکه با آن کاري انجام شده باشد و يا مضاربه اي صورت گرفته باشد سود پول خود را بخواهد. خداوند مي گويد بدانيد اين کار اعلام جنگ به من است يعني همه ملک و ملکوت من عليه شما است. خدا در قرآن مجيد به ما رباي حلال ياد داده است که همان صدقه مي باشد. خداوند مي گويد من خودم رباي صدقه را به شما مي دهم مگر شما سود پول نمي خواهيد به من بدهيد همه خزانه در اختيار من است. همانطور که گفتيم مفتاح باز شدن رزق، صدقه دادن از آن چيزي است که داريم نه از پول اضافي از هرچه که داريم صدقه اي را در راه خداوند بدهيم. ربا قطعا زمينه فقر را فراهم مي کند، ظلم به هر نحو برکت روزي را از بين مي برد، حرام خواري قطعا برکت رزق را از بين مي برد. اگر ما به کسي بدهکار هستيم و باوجود آنکه پول به دست ما رسيده در پرداخت قرض و وام تأخير کنيم قطعا برکت روزي ما را از بين مي برد. حتي در روايت داريم که اگر کسي بتواند وام خود را پرداخت کند اما آن را نپردازد هر يک شبي که بگذرد گناه يک دزد براي او نوشته مي شود چون من از زماني که مي توانم پول را بدهم و وام را برگردانم به عهده من خواهد آمد و اين در مهارتهاي معنوي ارتباط خلاق قطعا آثار منفي خواهد گذاشت. گوش کردن به موسيقي مبتذل و رايج اثر تخريبي دارد، موسيقي حرام اراده فرد را ضعيف مي کند و همين طول موج هاي غلط مانند پارازيت هايي است که امواج ملکوت را کاملا بر مي گرداند و روزي را کم مي کند. از چيزهايي که مي تواند آثار تخريبي داشته باشد اسراف و بعد از آن ولخرجي است، اسراف يعني اينکه من چيزي را بدست بياورم اما در راه درست استفاده نکنم و حرام کرده و دور بريزم اما ولخرجي يعني اينکه من مالي را از راه حلال بدست آورده ام و در راه حلال اما زياد خرج مي کنم اين نيز روزي را کم مي کند. اگر کسي که مسئوليت نفقه خانواده را دارد يک مقدار پول دست او آمد عيدي و پاداش گرفت يا به عنوان يک کاسب توانست اموال خود را بفروشد اما همچنان به خانواده خود سخت گيري کند يا در واقع ترک گشايش بر خانواده کند روزي او کم خواهد شد. آداب کوچکي که در روزي فرد موثر است: در نقشه خوشبختي بشر از جانب اهل بيت بسياري از ريزه کاري ها را به عنوان آداب فردي و آداب اجتماعي و بهداشتي به ما ياد داده شده است از جمله تأکيد شده که خلال دندان کردن روي رزق موثر است، مسواک زدن روزي فرد را زياد مي کند، شانه کردن مو و براي آقايان شانه کردن ريش روزي را زياد مي کند. يعني چيزي که به بهداشت نظافت و پاکي ارتباط داشته باشد چرا که خداوند پاکي و زيبايي را در حد صحيح و سالم بسيار دوست دارد و اين در حقيقت هماهنگ شدن با فرکانس ملکوت است. وقتي که شما زيبايي نظافت و پاکي را داريد و در مسير صحيح از آن استفاده مي کنيد بيشترين نور ملکوت را به سمت خود جذب مي کنيد. حتي تأکيد شده در هنگام غذا خوردن اگر نان يا برنجي بيرون ريخته شد تا جايي که آلوده نيست آنها را برداريد و بخوريد، خوردن خورده هاي غذا رزق را زياد مي کند. شستن ظرفها در روزي موثر است شما ديده ايد که پدر بزرگ و مادر بزرگ ها مي گويند شب ظرفها را بشوييد به اين دليل که آلودگي زمينه امواج منفي را ايجاد مي کند. اينها بسيار نکته هاي کوچکي است که جزو اولين مسائل بهداشتي است اما در آئين ما به آنها تأکيد شده است. جارو کردن جلوي در خانه رزق را زياد مي کند چيزي که در قديم بسيار رايج بود اما امروزه در آپارتمان ها با مشکل مواجه شده است که چه کسي اين کار را انجام دهد. شستن دست قبل و بعد از غذا رزق را زياد مي کند و تأکيد بر اينکه حواس فرد به عبادتهاي خود باشد، زيارت دو امام رزق را زياد مي کند: يکي امام صادق (ع)، اين حضرت فرموده اند کسي که به زيارت من بيايد روزي او زياد مي شود و همينطور کسي که به زيارت سيد الشهدا امام حسين (ع) برود رزق او زياد مي شود و تأکيد شده کسي که مي تواند به زيارت امام حسين (ع) برود البته از راه هاي قانوني آن و نرود دچار تنگي معاش خواهد شد، و اين، کسي است که امام حسين را مي شناسد ولي به خود زحمت زيارت مزار ايشان را نمي دهد.
سوال – صيغه خواهر و برادري وجود دارد؟
پاسخ - خير اين جزو چيزهايي است که رايج است و گاهي اوقات از زبان جوان ها شنيده مي شود اما اصلا اين صيغه وجود خارجي ندارد، ما دو نوع خواهر و برادري داريم يکي اينکه افراد از پدر و مادر يا يکي از اينها مشترک باشند که خواهر و برادر خوني هم خواهند شد يا از راه شير باشد که اصطلاحا به آن خواهر و برادر رضايي مي گويند و اين در صورتي است که پانزده وعده پشت سر هم فرد از شير مادر ديگري در دوران نوزادي استفاده کرده باشد. اما خواهر و برادري عمومي ديني بين همه است اما اين اصلا به معناي محرميت نيست بلکه به اين معنا است که ما بالاترين مهارت ارتباطي را در رابطه ي دوستانه اي که خيرخواهي همديگر را بکنيم داشته باشيم.
سوال – دختري هستم که دو سال است بدون عقد و صيغه نامزد هستم و هنوز ازدواج نکرده ام. چکار کنم که دچار گناه نشوم؟
پاسخ - نامزدي به معناي وجود دوره اي قبل از عقد در فرهنگ ديني ما وجود خارجي ندارد. نامزدي براي اينکه دوره اي باشد قبل از اينکه دو نفر زندگي مشترک خود را شروع کنند يا بايد به واسطه صيغه عقد دائم باشد و يا صيغه عقد موقت. يعني بايد اين محرميت حاصل شود اگر که مي خواهند ارتباط و تعاملي باشد براي شناخت بيشتر. اما نامزدي بدون محرميت متأسفانه در بعضي از خانواده ها بعنوان يک دوره گذر ديده مي شود که قطعا زمينه آسيب را ايجاد مي کند چون يا اين دو فرد به هم تعلق خاطر پيدا مي کنند که به صورت طبيعي چون قصد ازدواج دارند پيدا مي کنند اما اين خارج از چار چوب است و آسيب هاي روحي و عاطفي زيادي را به ايشان خواهد زد. هم آثار تخريبي معنوي به واسطه ورود به حريم الهي در آنها ايجاد خواهد کرد و هم از آن جهت که خود ايشان دچار يک سري علقه هاي سردرگم مي شوند که معني خارجي و قرارداد اجتماعي ندارد. بارها ديده شده خانمي گفته است من با آقايي رابطه دوستي داشته ام وقصد ازداوج داشتيم که اين رابطه نامزدي به دلايلي از هم پاشيده شد اما ما هنوز نسبت به يکديگر تعلق خاطر داريم. دوره نامزدي بدون محرميت اگر رخ دهد جزو اشتباهات بزرگ است، دوره آشنايي بايد قبل از نامزدي انجام گيرد و در حقيقت در دوره خواستگاري که در واقع تلفيقي از خواستگاري مدرن و سنتي است دختر و پسر بايد حداقل هايي را از يکديگر بدانند بتوانند وارد سيستم خانواده شوند و امکان خواستگاري پيش بيايد، بعد امکان جستجو و تحقيق از محيط کار، محل زندگي و نوع تعاملات اجتماعي رخ بدهد و بعد از آن دو فرد با يکديگري گفتگو کنند و با کساني که احياناً مي توانند به آنها کمک بکنند مشورت کنند و اگر به نتيج رسيدند رابطه حقيقي خودشان را شروع کنند. در بعضي از خانواده ها رسم است که يک دوره اي را صيغه عقد موقت مي خوانند ولي بعضي ديگر صيغه عقد موقت را به نوعي در شأن خود نمي دانند و اعلام مي کنند که اگر قرار است زندگي شروع شود با همان صيغه عقد دائم باشد، که البته هر دو خوب است و بستگي دارد مخاطبين ما از کدام خانواده ها باشند البته صيغه عقد دائم بهتر است زيرا صيغه عقد موقت مي تواند آسيب هاي خاص خود را داشته باشد.
سوال – پسري هستم که خانواده چادري دارم و به خواستگاري دختري با مانتو روسري رفته ام ولي خانواده ام مخالف هستند چه کنم؟
پاسخ - من به عنوان يک خانمي که به چادر عشق مي ورزم به دليل اينکه نماد وجود فاطمه زهرا(س) است و با علم و استدلال برتري آن را اثبات مي کنم اما اينجا عرض کنم که حجاب منحصر به چادر نيست اجازه بدهيد من به مادر و پدر اين آقاي داماد بگويم درست است که شايد خانواده شما چادري باشند و شما دوست داشته باشيد و عروس اين خانواده نيز چادري باشد اما نبايد اين شرط اصلي باشد. شما به نجابت، تقوا و پاکدامني اين دختر نگاه کنيد به ويژگي هاي شخصيتي او به روحيات مثبتي که در او وجود دارد اگر اين ويژگي ها را دارد و نسبت به دستورات خداوند فروتن و خاضع است مانتويي بودن او را ناديده بگيريد. البته نه به اين معنا که فردا او را اجبار به چادر کنيد بگذاريد اگر خواست چادر را انتخاب کند و عرصه را به او تنگ نکنيد اجبار چادر چه در جامعه، چه در مجامع دولتي و چه در خانواده بد ترين حالت است. يک مشکلي که اينجا پيش مي آيد اين است که بارها آقا پسرها با من صحبت مي کنند و مي گويند ما به خواستگاري يک دختر خانمي با ضوابط شرعي رفته ايم اما خانواده با اشکالاتي از اين دست که يا گفته اند اين دختر مانتويي است و يا برعکس چادري است و يا در خانه مبل ندارند سد راه شده اند. البته مبل داشتن يا نداشتن با چادري و مانتويي بودن خيلي فرق دارد، اما اينها صرفا نگاه کردن به ظاهر زندگي است. به نظر من حقيقت وجودي آن فرد را بررسي کنيد اگر قابليت هاي خوبي خود و خانواده او دارد، اصالت شخصيتي خود آن فرد را ببينيد اگر اين ارزشمندي ها را در آن فرد يافتيد به فرزندان خود آسيب نزنيد. بسياري از اين فرزندان دچار روابط غلط خواهند شد به خاطر اينکه خانواده ها روي نقاط کوري دست مي گذارند و اجبار مي کنند، اين بدترين ظلمي است که ما مي توانيم به بچه هاي خود بکنيم.
سوال – رفتيم خواستگاري پسنديديم اما استخاره کرديم بد آمده چکار کنيم؟
پاسخ - استخاره جا دارد اولا که طلب خير است از خدا و طلب خير يعني اينکه شما کاري را که مي خواهيد انجام دهيد، اگر کار خلاف شرع نيست و عاقلانه است و عقلا آن را تأييد مي کنند يا علي بگو و شروع کن و از خداوند خير بخواه اين استخاره مي شود. نماز استخاره اصلا همين است يعني خدايا من کار را مي خواهم شروع کنم تو کار را براي من خير قرار بده و من را ياري کن. اما استخاره رايجي که بين مردم است يعني کار را بکن يا نکن و خوب يا بد، چرا که معمولا مردم ترجيح مي دهند تصميم گيري را به کس ديگري واگذار کنند و به يک صورتي گاهي اوقات فرار از مسئوليت است بايد در جايگاه خود انجام شود. اين دوست عزيز نگفته اند که قبلا آيا تحقيق و بررسي کرده اند يا خير ؟ اگر تحقيق و بررسي کرديد و همچنان بر سر دو راهي مانديد آنوقت حق داريد استخاره کنيد. اما اگر شما هنوز تحقيق و بررسي نکرده ايد به خواستگاري رفته ايد يا هنوز نرفته ايد اول استخاره کرديد، بد يا خوب آن استخاره به شما کمکي نمي تواند بکند چون شما در جايگاه حقيقي استخاره عمل نکرده ايد. در حقيقت ابتدا فرد را شناسايي بکنيد براي خواستگاري برويد و يا خواستگار را به منزل راه بدهيد بعدا از دوستان و کساني که با او ارتباط دارند تحقيق و بررسي کنيد و بعد از آن اگر بعد از تحقيق و مشورت و بررسي همچنان به نتيجه نرسيديد و بعد از خدا طلب خير کنيد. اما بدانيد خدا گاهي اوقات مي گويد به داخل آتش برويد همانطور که به حضرت ابراهيم گفت و يا گاهي اوقات مي گويد مانند حضرت يوسف به ته چاه برويد اگر از خدا طلب خير مي کنيد پاي آن بايستيد.