اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

مشاهده محتوا

88-09-18-خانم نيلچي زاده- چشم زخم

برنامه سمت خدا

-خانم نيلچي زاده

-راهکار مبارزه با چشم زخم

88-09-18
سوال- راهکارهاي مبارزه با چشم زخم را بيان بفرمائيد؟
پاسخ- مهمترين راه کار، سپردن خود به خداوند است انسان مومن کسي است که يقين دارد، فاعل عالم هستي، خداوند است. در حقيقت اين توحيد افعالي، کننده ي حقيقي و موثر در عالم خداوند است و موجب مي شود که ما با اطمينان خاطر و اعتماد مضاعف به جلو برويم. پس از اين طريق راه اصلي را به سمت خود باز مي کنيم يعني اول ايمان مان را اضافه کنيم. دوم اينکه صدقه دهيم و صدق خود را به خداوند ثابت کنيم که ما قطعا باور داريم که اگر بخشي از نعمتهايي که او به ما داده است را در راه خودش به ديگران کمک کنيم، جريانها ي مثبت عالم هستي را از طريق اراده ي الهيبه سمت خودمان جذب مي کنيم. سومين کار اين است که هر موقع در معرض نگاه آزار دهنده اي که مي خواهد نعمت را از ما بگيرد قرار بگيريم يا نگاه تحسين کننده اي که نعمت ما به نظر او چيز عجيبي آمده، ذکر شريف ما شاء الله لا حول و لا قوة الا بالله علي العظيم را سه با تکرار کنيم که اين دستور شريفي از امام صادق (ع) است و نيز خواندن آية الکرسي هم به عنوان يک پناهگاه، به ما بسيار کمک خواهد کرد.
سوال- آيا چشم زخم باعث مرگ هم خواهد شد؟
پاسخ- وقتي به روايات نگاه مي کنيم، اين روايات هم چشم زخم را باعث مرگ مي دانند اما يادآوري مي کنيم که ما حق نداريم به عنوان يک انسان مومن، ديگران را به چشم شوري يا به اين که ما در اثر چشم زخم او آسيب ديده ايم، متهم کنيم. اين کارها حرام و گناه است که ما فردي را متهم به قدرت چشم زدن بکنيم. اگر احيانا ما در مجاورت فردي يا در ارتباط با فردي، حس کنيم که انرژي منفي او زياد است، موظف هستيم به جاي اينکه ايمان خود را به شرّي که در عالم هستي است بفروشيم، ايمان خود را بهخداوند زياد کنيم.
سوال- من مي دانم که چشم شور هستم و اگر احيانا چيزي نظرم را جلب کند آن مطلب خراب خواهد شد. من چه کاري بايد انجام دهم ؟
پاسخ- همان ذکر شريف ماشاءالله.... را بخوانيد يعني وقتي که ما حس کنيم که قدرت چشم ما آنقدر زياد است که مي توانيم به ديگران آسيب برسانيم يا اينکه در مقابل فردي قرار گرفتيم که مي خواهد با چشم به ما آسيب برساند خواندن اين ذکر همان ويژگي خنثي کننده را دارد. حالا اگر حس کنيم که آنقدر قدرت داريم که مي توانيم با چشم زدن چيزي را تخريب کنيم، شرعا به ما حرام است که از اين قدرت خود استفاده کنيم چون مانند اين است که ما آگاهانه به ديگران آسيب برسانيم. چنين افرادي موظف هستند که اين نيرو را درخود مهار کرده و آن را کنترل کنند. مثل کسي که از قدرت مُشت خود با خبر است و مي داند با يک ضربه ي مشت مي تواند کسي را به کشتن دهد در اينجا کار او حرام است. پس هر فردي که حس مي کند چنين قدرتي را دارد بايد اول به خدا پناه برده و بعد نگاهش را مديريت کند و آن نعمت را با ذکر شريف ماشاءالله لا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيمبه خداوند بسپارد.
سوال- شما گفتيد که چشم زدن به ديگران حرام است ولي من به کسي اين تهمت را بستم و الان او از من دور است. لطفا مرا راهنمايي کنيد.
پاسخ- بايد از آن فرد حلاليت بطلبيد و براي اين کار استغفار کنيد و به افرادي که اين از اين موضوع با خبر شدند، بگويند که من اشتباه کردم چون فکر نمي کنم فردي آگاهانه به کسي ضرر برساند و ويژگي هاي او را هم يادآوري نکند. اين کارها کمک مي کند قدرت ايجاد شده از آن امواج منفي از بين برود.
سوال- از کجا بفهميم، موقعيت بدي که براي ما پيش آمده در اثر چشم زخمبوده است؟
پاسخ- البته اصلا نيازي به جستجو براي پيدا کردن مقصر بيروني دراين کار نيست مهم اين است که ما در حال حاضر يک مشکل داريم و براي رهايي از اين مشکل بايد رفتار خود را درست کنيم. ما گاهي دچار افراط و تفريط مي شويم در مواقعي هست که من مي دانم فردي با نگاهش يقينا به من آسيب اساسي مي زند دراينجا بايد راههاي پيشگيرانه را داشته باشم اما در مواقعي که فرد نمي داند که نعمتي را که ازدست داده بخاطر چشم زخم بوده يا نه پس اگر همين طور است اول آن فرد را پيدا کند و در اين حالت ببيند که چه مشکل جدي پيش مي آيد. من به عنوان يک انسان آگاه و مومن و عاقل به دنبال مقصر بيروني مي گردم و اگر آن مقصر وجود نداشت به دنبال چه کسي خواهم گشت؟ حالا اگر منظور دوستمان اين است که اگر ما منشاء را پيدا کرديم، اين ذکرها را در همان منشاء به کار ببريم؟ اولا سه منشاء وجود دارد و اين دوستمان اشتباه مي کند که به دنبال مقصر بيروني مي گردد. منشاء اول، کاري است که ما از بچگي ياد گرفتيم، اينکه براي حل مشکلات خود در بيرون از خودمان بگرديم و فرافکني کنيم. وقتي يک بچه ي کوچک دو يا سه ساله به ديوار برخورد مي کند، فورا به ديوار کوبيده و به کودک مي گوييم ببخشيد ديوار تورا نديد و اين گونه کودک آرام مي شود و ياد مي گيرد که بيرون از خودش علتي وجود دارد و همه ما نيز به معصوميت اين کودک مي خنديم اما نمي فهميم که چه بلايي سر اين کودک مي آوريم. روش غلط تربيتي ما اين است که هميشه به کودک مي آموزيم، براي حل مشکل خود به دنبال مقصر بيروني باشد پس واقعا من نعمتي را که از دست داده ام بخاطر چشم زخم بوده است. البته يک، در، هزار شايد، اما به دنبال علتهاي ديگري بگرديم. شايد کفران نعمت کرده باشيم، شايد از آن نعمت مراقبت نکرده ايم، شايد صلاحيت اوليه ام را از دست داده ام، شايد دادن آن نعمت به بنده از طرف خداوند، آزمايشي بوده و خداوند با گرفتن آن نعمت از من امتحان ديگري خواهد گرفت. پس علت اول اين است که با فکر غلط وجود خود را مهندسي کرده و فرافکني مي کنيم. در روانشناسي تست هاييبه نام روشاخ وجود دارد که روي کاغذي مرکب ريخته و آن را تا مي زنند بعد آن را باز کرده و ده الي پانزده اَشکال مبهم ايجاد مي شود، سپس به فردي اين شکلها را نشان مي دهند و از او مي خواهند که بگويد دراين تصاوير مبهم چه چيزهايي مي بيند و دراينجا فرد تمام دنياي درون خود را در آن کاغذ خواهد ديد و با اين کار روانشناسان متوجه مشکلات و ذهنيات و دنياي دروني اين فرد خواهند شد. ما خيلي وقتها در رفتارها و گفتارهايمان فرافکني مي کنيم يعني مشکل از خودم است ولي آن را به ديگران نسبت مي دهم. پس اين قسمت قضيه را فراموش نکنيد اما اگر واقعا خودم را به طور مرتب درگير نگاه و رفتار ديگران حس مي کنم و اين حالت مکررا برايم رخ مي دهد، بدون تهمت به ديگران از خودم مراقبت کنم. مثلا اگر امروز شما به منزل برويد و احساس کنيد که سرما خورده ايد آيا به دنبال افرادي مي گرديد که ازصبح تا شب با آنها مراوده داشته ايد ؟ يا احيانا با چه کسي دست داده ايد که ممکن بوده حالش خوب نبوده است؟ خير، شما به دنبال درمان خود مي رويد و اگر هوشمندانه عمل کنيد صبح که از خانه بيرون مي رويد بخاطر هواي سرد بيشتر مراقب خود خواهيد بود و نيز از انواع غذاهايي که مقاومت بدن شما را بالا ببرد استفاده مي کنيد تا احيانا اگر با افراد سرماخورده برخورد کرديد دچار بيماري نشويد. پس اگر مي ترسم که در کنار کسي قرار بگيرم که به من آسيبمي رساند، با پناه بردن به خدا و نيز ياد و ذکر خداوند خودم را درمان مي کنم. اگر تاکيد شده که آية الکرسي را دائما قرائت کنيد براي اين است که اين آيه ي شريفه قلب و روح و جان و جسم مرا حفظ خواهد کرد و يک صيانت هميشگي و يک مهار آسيب هاي بيروني و دروني است. يا اگر تاکيد ويژه اي براي خواندن چهار قل است يعني سوره هاي توحيد، ناس، فلق و کافرون، همه ي اين سوره ها به عنوان پيشگيري هستند يعني لازم نيست که من به دنبال مقصر يا درمان باشم. در حالت درمان هم بهترين راه اين است که صدقه بدهيم. سومين علت اين است که بعضي مواقع من نعمتي را بخاطر گناهانم از دست مي دهم به همين دليل تاکيد به استغفار شده است. هروقت کارتان گرهي خورد يا نعمتي را از دست داديد، شروع به پيدا کردن غلط هاي ديکته ي خود باشيد و بابت آنها از خداوند عذرخواهي کنيد و به دنبال جبران آن باشيد. دو راه استغفار زباني و استغفار عملي براي برگرداندن نعمت به ما خواهد بود.
سوال- آيا درخت يا گياه خاصي براي شگون واز بين بردن اثر چشم زخم وجود دارد که ما بتوانيم آنها را در خانه بکاريم؟
پاسخ- درخت هاي مبارک زياد هستند ولي مبارک ترين آنها که قرآن از آن به عنوان شجره ي مبارکه ياد مي کند درخت زيتون است. درخت پربرکتي که درحقيقت واسطه ي گفتگوي خدا با حضرت موسي (ع) بوده است و در اسلام هم به استفاده از زيتون و روغن زيتون تاکيد شده است و خداوند به زيتون قسم مي خورد. درسوره تين، از درخت زيتون به عنوان يکي از درختهاي مبارکه ياد شده است اما فکر نکنيد که اين درخت به تنهايي و جداي از ايمان من کاري از دستش برآيد اگر اين طور باشد بسيار بسيار چيزهايي هستند که انسان مومن درجان خودش بايد به عنوان شجره ي طيبه بکارد مانند شجره ي طيبه ي لا اله الا الله و با عمل صالحش آن را به آسمانها ببرد و هر نوع چشم زخمي را از خود دور کند.
سوال- آيا قرباني دادن تاثيري دارد و شرايطش چگونه است؟
پاسخ- بله، قرباني کردن براي رضاي خدا، قطعا بسياري از آسيب ها و آفت ها را از بين مي برد. در روايات و فرهنگ ديني ما گفته شده که هر وقت نعمت بزرگي بهدست شما مي رسد قرباني کنيد و از آن قرباني غذايي تهيه کرده و به مومنين بدهيد. اصلا وليمه دادن با همين فرهنگ است. حالا اگر در معرض آسيبي هم قرار گرفتيد، باز قرباني کنيد تا آن بلا و سختي از شما برطرف شود. قطعا قرباني کردن، مي تواند مشکلات را به حداقل رسانده و آن امتحان الهي را براي ما آسان کند. ان شاءالله
سوال- حکم دعاهاي مختلف سحر و جادو و مواردي که مردم بابت آنها پول خرج مي کنند تا موفقيت فردي را ازبين ببرند چگونه است ؟ و آيا واقعا موثراست ؟ يعني پولي که براي خريد دعا مي دهند و آن را به شکل پودر يا نوشته در خانواده هاي مورد نظرشان به کارببرند، آيا اين دعا براي زايل کردن موفقيت خانواده ها عمل مي کند و اگر عمل مي کند، راه مقابله با آنها چيست؟
پاسخ- بله واقعا سحر و جادو وجود دارد و اصلا نيازي نيست که شما مطمئن شويد که مشکل پيش آمده از سحرو جادو است زيرا تاکيد هميشگي ما براي راه حل، ايمان قطعي به خداوند و عمل کردن به دستورات اوست و اين کار قطعا سحر و جادو را از بين خواهد برد و بهترين راه حل درآيات شريفه ي قرآن است که وقتي ساحران در مقابل پيامبران مي ايستادند و مي خواستند که معجزه ي آنها را باطل کنند، از سحر خودشان کمک مي گرفتند. به کتاب مفاتيح الجنان هم مي توانيد مراجعه فرماييد. البته بعضي افراد بخاطر فراواني اين کتاب در دسترس مردم که نويسنده ي آن مرحوم شيخ عباس قمي از نويسندگان و دانشمندان بزرگ دنياي اسلام است و نيز ويژگيهاي منحصر به فردي هم دارد، آن را کتاب کم ارزشي مي دانند ولي اخلاص ويژه ي او موجب شده که امروز در کنار هر قرآني يک مفاتيح هم باشد و اين اخلاص، آن را ماندگار کرده است. معمولا ايشان رواياتي را نقل مي کند که بسيار معتبرند. اگر درفهرست اين کتاب دقت کنيد روايتي از اميرالمومنين را نقل مي کنند که حضرت فرموده اند: اگراحيانا حس کرديد در معرض سحر هستيد آيه اي از قرآن را نوشته و به خداوند توکل کنيد. پس لازم نيست که سراغ دعا نويس، جن گير، رمال و ساحر برويد زيرا مراجعه به اينها و پول خرج کردن در اين راه حرام است. قطعا پناه بردن به غير خداوند نشانه ي کم ايماني و کم باوري ما است و با اين کارها اگر چهظاهرا گره از مشکلمان باز مي شود اما گره هاي زيادي در زندگي خود پيدا خواهد شد.
سوال- اگر خانم بارداري جنازه ببيند نوزادش چشم شور مي شود؟
پاسخ- خير زيرا دليل شرعي و دليل عقلي براي اين موضوع وجود ندارد ولي يک دليل وهمي وجود دارد و آن هم اين است که، چون فردي که از دنيا رفته، روح در کالبد او نيست ممکن است براي فرد بد يوم باشد. فردي که باردار است ميزان حساسيت او به دريافت انواع پيامهاي بيروني خيلي بيشتر است. به همين دليل در فرهنگ ما حال اين افراد را بيشتر مراعات مي کنند البته اگر خانم بارداري به طور ناگهاني با چنين صحنه هايي مواجه شود، ترسي بر اوغالب مي شود که روي جنين ايشان اثر منفي دارد اما اين فکرکه جنين او چشم شور شود غلط است و نيز اگر فردي با اين صحنه ها مواجه شود باز هم با پناه بردن به خداوند و اطمينان بخشيدن به قلب، با ياد او آثار منفي و نيروهاي منفي که به واسطه ي آن شَک در او ايجاد شده از بين خواهد رفت.
سوال- آيا استفاده از حرزهاي مختلف جلوي چشم زخم را خواهد گرفت؟
پاسخ- البته ما براي همه ي اهل بيت (ع) حرزهاي مخصوصي داريم که از طرف خداوند به عنوان هديه به آن امام عزيز يا آن معصوم داده شده است و توصيه شده که از اين حرزها استفاده کنيد يعني قرائت کرده و همراه داشته باشيد. بله حرزهايي که اصطلاحا به آن معثوره مي گويند اثر خاص خود را دارند چون اثر اهل بيت هستند اما همچنان تاکيد مي کنيم که اثر ويژه ي حرز با جان آن فردي است که اول اين حرز را به همراه داشته باشد يعني ميزان اثر اين حرز به ميزان ايمان من به خداوند بستگي دارد. مثلا وقتي يک لامپ هزار وات در منزل داريد و مي پرسيد که آيا قدرت روشن کردن را دارد يا خير؟ در جواب شما مي گوييم چه موقع؟ يعني وقتي که بتواند از مدار الکتريکي استفاده کند و جريان برق وارد آن شود، در آن موقع روشن مي شود. مدار الکتريکي حقيقي و يا مدار نوراني حقيقي که درون حرزها وجود دارد به ميزان ايمان ما به خداوند بستگي دارد نه به ايمان ما نسبت به خود حرز چون حرز چيزي است که از طرف خدا فرستاده شده است تا من ايمان خود را بالاتر ببرم نه اينکه فکر کنم چيزي غير از خداوند در عالم وجود دارد که مي تواند کارهاي خاصي را انجام دهد.
سوال- نسبت رزق و روزي با چشم زدن چگونه خواهد شد؟
پاسخ- نمي توان گفت که رزق و روزي افراد با چشم زدن آسيب مي بيند. در بحث رزق و روزي، کاري که به فرد کمک خواهد کرد اين است که حقوق الهي مانند خمس و زکات را که در مال او وجود دارد را از اموالش جدا کرده و در راه خداوند و صرفا براي رضاي خدا آن را خرج کند، چه به صورت صدقه دادن يا هديه دادن مي تواند باشد. در فرهنگ ديني ما هديه دادن در راه رضاي خدا ثوابش بيشتر از صدقه دادن است و متاسفانهگاهي اوقات در فرهنگ عامه، هديه به عنوان يک معامله قلمداد مي شود يعني چه هديه اي آورده اند و حالا چه چيزي جاي آن بگذاريم؟ اينها جزء آن کارهايي است که رزق و نعمت ما را زياد مي کند و در اين مورد حضرت امام رضا (ع) مي فرمايند: هديه، کينه ها را از بين مي برد.
سوال- دوست دارم که همه از من تعريف کنند، آيا تعريف کردن ديگران از من باعث چشم خوردن من مي شود؟
پاسخ- اگر تعريف کردن ديگران از ايشان به اندازه ي استاندارد باشد، طبيعي است چون تأييد طلبي يکي از نيازهاي دروني انسانها است اما اگر اين کار به اندازه ي زياديباشد، نشان دهنده ي نقصان در روح و روان من است و لزوما موجب چشم زخم خوردن نمي شود چون ديگران آن طور که ايشان مي خواهدو خيلي زياد از او تعريف نمي کنند بلکه احيانا زمينه اي براي دلخوري ايشان از ديگران فراهم مي شود يا اينکه موجب حسادت به نعمتهاي ديگران مي شود.
سوال- آيا بسته شدن بخت دختران زيبا، ممکن است از چشم زخم باشد؟
پاسخ- خير. البته بخش قابل توجه بسته شدن بخت دختران، در ارتباطات است که اشکالاتي در آن وجود دارد. يک بخش آن اين است که ما در نوع نگاه خود به زندگي دچار مشکل هستيم، وقتي که سراغ نگاه آسماني مي رويم حتي در روايات است که اگر کسي سه خواستگار استاندارد خدايي داشت يعني با اخلاق، با ايمان و مسئوليت پذير بودند و آنها را به دلايل وَهمي و عُرفي جواب رد بدهيم خداوند شما را به خودتان واگذار خواهد کرد. آيا واقعا اين بهانه جويي ها در زندگي ما وجود ندارد که به دنبال علت چشم زخم در اين موارد مي گرديم؟ هر موقع بشر درعلت هاي جاريه ي زندگي به نتيجه يا نتيجه ي روشني نمي رسد آن را به عوامل غيبي نسبت مي دهد و اتفاقا همين جا است که زمينه ي خرافات پيش خواهد آمد. در اسلام آمدهکه مقابل خرافات ايستادگي کنيد و اگر چشم زخم را مي پذيرد براي اين است که يکي از واقعيت هاست نه همه ي واقعيت ها. همه واقعيت ها خداوند است. من و رفتار و نوع تعاملاتم در زندگي بايد به صورت واقعي باشد و طبق آن نقشه اي که خداوند براي زندگي من طراحي کرده است پيش بروم زيرا اگر از آن نقشه فاصله بگيرم قطعا خوشبختي من کم خواهد شد، حتي اگر خوشي داشته باشم. پس حالا اين سوال پيش مي آيد که اگر چشم زخم وجود دارد، چرا ما نبايد به دنبال اين علت براي بسته شدن بخت دختران بگرديم؟ بخاطر اينکه اين يکي از هزاران علت است. چرا ما بلافاصله از چشم زخم يا سحر و جادو يا بد خواه مي گوييم و به دنبال علت، در خودمان نمي گرديم ؟ مثلا فردي دچار سرما خوردگي مي شود و علت آن ممکن است دو تا باشد يکي علت بيروني يعني عامل ويروسي يا ميکروبي در نزديک اوو علت دوم، ضعيف بودن بدن فرد باشد. آيا فرد واقعا بررسي کرده است که علت بيماري ضعف بدن او بوده ياقدرت عامل بيماري زا؟ در اينجا ما به خود فرد کاري نداريم، بنده مي گويم عامل بيروني است، يعني اگر من سرما خورده ام قطعا عامل ميکروبي وجود داشته است و اين سوال است که من چه قدر خودم را تقويت کرده بودم ؟ دين به ما آموخته است که خود را با ايمان و عمل صالح تقويت کنيم به همين خاطر اگر انسان در مقابل افراد يا رفتارهايي که غير الهي هستند قرار بگيرد، يا اصلا آسيب نخواهد ديد يا ميزان آسيب به اندازه ي خراشي خواهد بود يعني اول روي پوست ما رخ مي دهد که قابليت جبران آن خيلي زياد است. فردي که زياد مي ترسد، ايمان ندارد به همين دليل خيلي افراد حتي تقوا را به معني خدا ترسي مي دانند يعني از هيچ چيز و هيچ کس جز خدا نترس و اگر خدا را در زندگي داريد قطعا چيزي در عالم هستينمي تواند زندگي شما را فلج کند البته امکان دارد که در يک مقطع زماني دچار اختلال بشويد اما دوباره در مدار اصلي بر مي گرديد به شرطي که ايمانت به خداوند واقعي باشد و با عمل صالح آن را جبران کنيد. اما وقتي من به دنبال چشم ديگران يا طلسم و سحر ديگران يا حرف ديگران هستم، از خودم دور شده ام. دين به ما آموخته است که خودت را بشناس و خدا را باور کن يعني اول اين دو هنر را ياد بگيريد و سپس به سراغ ساير عوامل فرعي و جنبي برويد.
سوال- چه کار کنيم تا هيچ گاه به حسد مبتلا نشويم؟
پاسخ- بهترين و اصلي ترين راه کار اين است که باور کنيم، نعمتهاي ديگران جزء امتحان آنها و از طرف خداوند است و اگر هم بواسطه ي لياقتشان آن نعمتها را دريافت کرده اند، پس خداوند که مهربان ترين مهربانان عالم است، هممي تواند مثل آن نعمتها را يا شايد بهتر از آنها را در اختيار ما قرار دهد. راه حل اصلي اين است که عشق و ايمان خود را به خداوند آن قدر زياد کنم که به هيچ چيز، نه حسرت بخورم و نه حسادت بورزم. نشانه ي انسان مومن اين است که اصلا حسد در دلش راه پيدا نمي کند و اگر گاهي هم غباري بر دلش بنشيند، با خواستن نعمت براي ديگران و قوي کردن ايمان خود، آن غبار اندک هماز دلش بيرون خواهد رفت.
سوال- آيا تخم مرغ شکستن و دعاي محبت گرفتن براي مقابله با چشم زخم موثر هستند؟
پاسخ- خير. تخم مرغ شکستن به عنوان يک رفتاري است که فرد فکر مي کند از اين طريق مي تواند مشکل خود را حل کند. تخم مرغ شکستن يک خرافه است البته شايد بعضي دوستان بگويند که اين کار اثر دارد يعني ما تخم مرغ را شکسته ايم و مثلا ناراحتي يا بيماري سبک شده است. در جواب اين دوستان بايد گفت که ما انسانها به عنوان موجودات ملکوتي و ملکي، امانتي در وجودمان است به نام روح الله. يعني نفخه ي الهي يا مقام روح الهي است که به انسان قدرت آفرينش گري مي دهد، قدرت خلاقيت مي دهد. حالا اگر اين خلاقيت را در مدار ايمان به خدا قرار بدهيد، بالاترين درجه ي نورانيت و نزديکي به خدا را براي خود ايجاد مي کنيد و اگر آن را در مدار غلط قرار دهيد به همان اندازه که فرد اراده ي محکمي داشته باشد، حتي در راه غلط، موفق خواهد شد. يعني اگر من باور کنم که مثلا تخم مرغ شکستن يا زدن به تخته مي تواند به فردي کمککند بخاطر اين باور من است که آن اثر مي کند و اِلا خود آن کار اثر ندارد زيرا انسان در درون خود آن قدرت را دارد اما اثر تخريبي آن، اين است که ايمان من به خدا کم خواهد شد و اين يعني پناه بردن به خرافات. اسلام جلوي همه ي خرافات مي ايستد و اهل بيت هم دستورات دقيق و ريزي در اين موارد دارند که براي ما اين سوال را پيش مي آورد که اينها را بشر با علم و تجربه، مي تواند به دست آورد پس چرا اهل بيت در مورد آنها به ما گفته اند ؟ براي اينکه بشر دچار جهل مرکب است يعني نمي داند که نمي داند. فکر مي کند تخم مرغ خيلي موثر است و يا اگر براي اين انسان دعاي محبت بگيرد، مشکلش حل مي شود. البته دعا موثر است ولي اسم آن را دعاي محبتگذاشته اند. خيلي مواقع روشهاي غلطي است که فرد فکر مي کند دعاي محبت است و معمولا يک عده کاسب کارهستند و از اين طريق براي خود اموال غير مشروعي را به دست مي آورند. مثلامي دانيد که دعاي مهر و محبت چيست؟ براي شادي و نشاط دروني خود، روز به روز قلب خود را به سمت خداوند، بيشترهدايت کنيد و با اين هدايت قلبي، عشق شما به خداوند بيشتر مي شود و حالا قدرت اين را داريد که همه را عاشق خود کنيد. هر کسي به خداوند عشق بورزد، همه عاشق او خواهند شد حتي دشمنانش يعني با اينکه مي خواهند به او آسيب برسانند اما يک حس غريبي در آنها هست که براي او احترام خاصي قائل هستند و مثل اين است که به او محبت دارند.
سوال- کوتاه ترين و آسان ترين راه براي در امان ماندن از چشم زخم چيست؟
پاسخ- انسان مومن با بالا بردن ايمان خود در امان خواهد بود. اصلا ريشه ي ايمان با امنيت، يکي است. انسان مومن از همه ي خطرات عالم هستي در امان است، هر چه ايمان او بيشتر باشد قطعا آثار رفتارها، گفتارها و نگاههاي منفي روي او به حداقل مي رسد و يا نزديک صفر و زير صفر خواهد رسيد. پس افرادي که ترسو هستند، ايمان خود را به خداوند زياد کنند و اين همان بخشي است که تحريف نشده و حتي در انجيل امروز هم وجود دارد و فردي که ايمان خود را به خداوند را زياد کند، ترسش از ديگران اندک خواهد شد و لازمه ي زياد کردن اين ايمان هم اين است که من چيزي را بخواهم که خدا مي خواهد و ذکر ماشاءالله هم يعني آنچه که خدا بخواهد، همان خواهد شد. پس کوتاه ترين و آسان ترين و مطمئن ترين راه زياد کردن ايمان، جاري کردن ذکر شريف ماشاءالله و لا حول و لا قوة الا بالله العلي العظيمبر دل و جان است.