اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

مشاهده محتوا

96-09-05-حجت الاسلام والمسلمين قرائتي – نکاتي پيرامون مسأله ظهور


برنامه سمت خدا
موضوع برنامه: نکاتي پيرامون مسأله ظهور
كارشناس: حجت الاسلام والمسلمين قرائتي
تاريخ پخش: 05- 09-96

بسم الله الرحمن الرحيم. اللهم صل علي محمد و آل محمد.     
بي تاب‌تر از جان پريشان در تب *** بي خواب‌تر از گردش هذيان بر لب
بي رؤيت روي او بلا تکليفم *** همچون گل آفتابگردان در شب
«اللهم عجل لوليک الفرج»

شريعتي: سلام مي‌کنم به همه دوستان عزيزم. خانم‌ها و آقايان، بيننده‌ها و شنونده‌هاي نازنين‌مان، انشاءالله هرجا که هستيد خداوند متعال پشت و پناه شما باشد. حاج آقاي قرائتي سلام عليکم و رحمة الله. خيلي خوش آمديد.
حاج آقاي قرائتي: سلام عليکم و رحمة الله و برکاته.
بسم الله الرحمن الرحيم، الحمدلله رب العالمين، بعدد ما احاط به علمه، اللهم صل علي محمد و آل محمد. الهي انطقني بالهدي و الهمني التقوي. ديشب يک چيز جديدي ديدم که نو بود. يک جلسه‌اي بود امام صادق (ع) با ابوحنيفه داشت. ابوحنيفه دو سالي شاگرد امام صادق بود. مي‌گفت: اگر اين دو سال نبود خيلي دستم خالي بود. يک روز امام صادق از او پرسيد: اين آيه را چطور معنا مي‌کني؟ «سيروا فيها» سير کنيد در زمين، «سِيرُوا فِيها لَيالِيَ» شب‌ها، «وَ أَيَّاماً» روزها، «آمِنِينَ» (سبأ/18) در امان، شب‌ها و روزها در زمين سير کنيد، در امان هستيد. امام صادق فرمود: کجا در امان هستند؟ گفت: مراد سفر مکه و مدينه است. امام صادق فرمود: سفر مکه و مدينه، شما خودت شاهد هستي که چقدر سارقين مي‌آيند و اموال مردم را مي‌گيرند. اينها در امان نيستند. بين راه مکه و مدينه خيلي خلاف شده است. ابو حنيفه ماند. امام صادق فرمود: اين آيه را چطور معنا مي‌کني؟ «وَ مَنْ‏ دَخَلَهُ‏ كانَ آمِناً» (آل عمران/97) ابوحنيفه گفت: هرکس وارد مسجدالحرام شود در امان است. گفت: چقدر تا به حال آدم در مسجدالحرام کشته شده است. مگر وقتي مي‌خواستند ابن زبير را بگيرند، يزيد سال اول کربلا را به وجود آورد و سال بعد هم ابن زبير رقيب سلطنتي او بود. ادعاي خلافت داشت. مکه را به آتش کشيد. خود آل سعود کم آدم کشتند؟ «وَ مَنْ‏ دَخَلَهُ‏ كانَ آمِناً» يعني چه؟ امام فرمود: معنا اين است که در زمان حکومت حضرت مهدي هرکس وارد مسجدالحرام شود در امان است. «سِيرُوا فِيها لَيالِيَ وَ أَيَّاماً آمِنِينَ» (سبأ/18) اين آيه براي زماني است که حضرت مهدي(ع) ظهور کند، امنيت مطلق و امنيت صد در صد باشد. من اين حديث را ديشب در بحار جلد دوم صفحه 292 ديدم. ديدم اين حديث به مناسبت آغاز امامت امام دوازدهم جديد است.
هرچه حرف‌ها ريشه‌ي قرآني داشته باشد محکم تر است. يکوقتي يکي از امامان فرمود: اگر يک چيزي از ما شنيديد بگوييد: اين حديثي که نقل کرديد از کدام آيه قرآن درآورديد. من بگويم: تمام حديث‌هاي امامان ما بند به يکي از آيات و کلمات قرآن است. منظور از «والعصر» در سوره عصر، عصر ظهور مي‌تواند باشد. به امام زمان وليعصر مي‌گويند. البته عصر به معناي فشرده هم هست. «وَ أَنْزَلْنا مِنَ الْمُعْصِراتِ‏ ماءً ثَجَّاجا» (نبأ/14) يعني ابرها به هم فشرده مي‌شود و آب از آن مي‌آيد. «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فِي‏ كَبَد» (بلد/4) انسان در سختي قرار مي‌گيرد و در سختي‌ها جبرانش پيدا مي‌شود. ما تصور نمي‌کرديم آمريکا و عربستان و اسرائيل و هم پيمان‌هاي آنها جمع شوند و يک داعش به وجود بياورند و طراحي دهها ساله بکنند و يک مرتبه همه اينها کلافشان در هم گره بخورد و به درک واصل شوند. اينها چيزهايي است که در اين جبهه‌ها معلوم مي‌شود. قرآن درباره حضرت سليمان مي‌گويد: «وَ حُشِرَ لِسُلَيْمانَ جُنُودُهُ‏ مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ وَ الطَّيْرِ فَهُمْ يُوزَعُونَ» (نمل/17) حضرت سليمان حکومت داشت. ذوالقرنين حکومت داشت، يوسف حکومت داشت. داود حکومت داشت. اينکه امام زمان بيايد حکومت تشکيل بدهد عجيب نيست. نمونه‌هايي داريم که حضرت سليمان، حضرت داود، ذوالقرنين، يوسف، اينها نمونه‌هايي بودند که پيغمبر بودند، از اولياي خدا بودند و حکومت داشتند، اين هم چه حکومت‌هايي، حکومتي که «لا يَنْبَغِي لِأَحَدٍ مِنْ‏ بَعْدِي‏» (ص/35) يا اينکه «فَسَخَّرْنا لَهُ الرِّيحَ تَجْرِي بِأَمْرِهِ رُخاءً حَيْثُ أَصابَ» (ص/36) باد در اختيار سليمان بود. «هذا عَطاؤُنا فَامْنُنْ أَوْ أَمْسِكْ‏ بِغَيْرِ حِسابٍ» (ص/39) اختياراتي که داري براي خودت است. تصميم با خودت است.
«قُلْنا يا ذَا الْقَرْنَيْنِ» (کهف/86) به ذوالقرنين گفتند: «فَامْنُنْ أَوْ أَمْسِكْ‏ بِغَيْرِ حِسابٍ» مي‌خواهي منت بگذار اينها را نگهدار. مي‌خواهي اينها را آزاد کن. باز اختيار با تو است. ذوالقرنين هم مطلع الشمس داشت، هم مغرب الشمس، مطلع الشمس يعني يک سفر به منطقه شرق مي‌رفت. مغرب الشمس جايي که خورشيد غروب مي‌کند. حضرت مهدي هم همينطور است. يک رگ از عرب دارد، يک رگ از شرق و يک رگ از غرب. رگ عربش امام عسگري است. رگ غربش، مادر امام زمان از رُم بود. شبيه همان شرق و غرب ذوالقرنين بود. حضرت عيسي مرده را زنده مي‌کرد. مکرر در قرآن آمده است. «وَ أُحْيِ الْمَوْتى‏ بِإِذْنِ اللَّهِ» (آل‌عمران/49) به اذن خداوند اين کار را مي‌کرد. بنابراين همه منتظر حضرت مهدي هستند و منتظر روزي هستند که به وعده‌هاي خدا عمل شود. خدا در قرآن خيلي وعده داده است. يک آيه داريم با «وَعَد» شروع شده است. «وَعَدَ اللَّهُ‏ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْض‏» (نور/55) خدا وعده داده به اهل ايمان و عمل صالح که اينها حکومت زمين را بدست خواهند گرفت. اگر شک داريد يک نگاه به امام خميني بکنيد، شک شما برطرف مي‌شود. امام خميني مرد خدا بود، حکومت را از شاه گرفت. رجايي مستضعف بود، رئيس جمهور شد. مي‌شود مستضعف رئيس جمهور شود. داريم خدايا تو پيغمبر را با وحشت ياري کردي.
آقاي قاسم سليماني يک فردي شده که استخوان در گلوي دشمن است. آدم الآن مي‌فهمد شيعه يعني چه؟ چون حديث داريم شيعه واقعي استخوان در گلوي کفار است. اگر ما شيعه‌اي بوديم که کفار ما را قورت دادند، در مسلماني‌مان بايد شک کنيم. منصور دوانقي گفت: امام صادق استخوان در گلو است. نه مي‌توانم قورت بدهم و نه مي‌توانم بالا بياورم. چند شب پيش آقاي ولايتي در تلويزيون گفت: اينها مي‌گويند: يزيد اشتباه کرد امام حسين را کشت و زن و بچه‌اش را اسير کرد. بايد زن و بچه‌اش را هم مي‌کشت تمام شود برود. چرا کار را ناقص انجام داده است؟ ما اگر انجام بدهيم مثل يزيد هستيم، يعني مردها را بکشيم و زن‌ها را از دم بکشيم. يعني ما بايد نسل اهل‌بيت و پيغمبر و نسل اسلام را از بين ببريم! معاويه گفت: يک کاري مي‌کنم اسلام را زير خاک کنند. اين طراحي‌هاي بزرگ «وَ أَرادُوا بِهِ كَيْداً فَجَعَلْناهُمُ‏ الْأَخْسَرِينَ» (انبياء/70) خدا مي‌گويد: شما نقشه مي‌کشيد، ما هم نقشه مي‌کشيم ببينيم برنده کيست. به هر حال مسأله‌ي امام زمان هم با وعده آمده است. «وَعَدَ الله الذين آمنوا» هم آمده گفته: وارث زمين بندگان صالح هستند. «أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُها عِبادِيَ الصَّالِحُونَ» (انبياء/105) يعني وارث زمين بندگان صالح هستند. ما روزي پنج مرتبه بايد به اينها سلام کنيم. «السلام علينا و علي عباد الله الصالحين»،«أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُها عِبادِيَ الصَّالِحُونَ» يعني «السلام علينا و علي ياران حضرت مهدي» در طول عمرمان که نماز مي‌خوانيم بايد در سلام دوم سلام کنيم به عباد الله الصالحين، عبادالله الصالحين هم قرآن گفته ياران حضرت مهدي هستند. «أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُها عِبادِيَ الصَّالِحُونَ»، «السلام علينا و علي عباد الله الصالحين».
«وَ نُرِيدُ أَنْ‏ نَمُنَ‏ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ» (قصص/5) خدا مي‌گويد: ما تصميم‌مان اين است که حکومت را به مستضعفين بدهيم. ما اراده کرديم. اراده خدا آرزوي قطعي است. شدني است. چقدر در قرآن آيه داريم که فرمود: «وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ» (اعراف/128) «وَ الْعاقِبَةُ لِلتَّقْوى‏» (طه/132) آياتي که در مورد حضرت مهدي هست زياد است و کتاب‌هاي زيادي اين آيات را جمع آوري کرده است، به هر حال ما منتظر هستيم، منتهي چند تا مسأله است که گفته شده ولي باز هم بايد تکرار شود. يکي اينکه معناي منتظر اين نيست که بيکار بنشيند. شما شب که منتظر خورشيد هستي، تاريک مي‌نشيني؟ نه! الآن مردم کرمانشاه منتظر خدمات دولت هستند. اما مردم بيکار نشستند؟ نه. هرکس يک کمکي مي‌کند. اينکه من منتظر دولت هستم پس ما بيکار شويم، منتظر حضرت مهدي هستيم پس بيکار شويم، درست نيست. ما زمستان که مي‌شود منتظر خورشيد هستيم تا هوا گرم شود، اما هيچکس يخ نمي‌کند. بخاري روشن مي‌کنيم. پس معناي انتظار بيکار نشستن نيست.
مسأله دوم اينکه در روايات داريم که شيعه و سني هم نقل کردند که زماني امام زمان ظهور مي‌کند که دنيا پر از ظلم شود. اين يک معناي کج و يک معناي صاف ممکن است داشته باشد. مواظب باشيم چطور معناي دين را بفهميم. معناي کج اين است که همه دست به دست هم بدهيم و ظلم کنيم تا دنيا پر از ظلم شود و امام زمان ظهور کند. اين غلط است. نگفته: «بَعْدَ مَا مُلِئَتْ‏ ظالما» گفته: «بَعْدَ مَا مُلِئَتْ‏ ظُلْماً وَ جَوْراً» (الطرائف/ج1/ص177) يک مثال بزنم خوب گوش بدهيد. يکوقت مي‌گويند: وقتي پنجره را باز مي‌کنيد که اتاق پر از دود باشد. يکوقت مي‌گويند: وقتي پنجره را باز مي‌کنم که همه آدم‌هاي اتاق سيگاري باشند. اين فرق مي‌کند. اگر بگوييم: پنجره را وقتي باز مي کنم که اتاق پر از دود باشد، لازم نيست همه مردم سيگاري بوده باشد. ممکن است يک نفر مثل صدام جنايتکار يک کنده درخت بياورد، بگذارد. مثل اينکه صدام هم عراق را خراب کرد، هم ايران و کويت را خراب کرد. يکوقتي مي‌گويد: وقتي امام زمان ظهور مي‌کند که همه مردم دانه دانه ظالم باشند. نگفته: مردم دانه دانه ظالم باشند. «بعد ما ملئت ظالما» نه! «بعد ما ملئت ظُلما» پر از دود شود. پر از دود لازم نيست همه آدم‌ها سيگاري باشند. خيلي از آدم‌هاي متقي هم هستند ولي وقتي دنيا پر از ظلم شد، حناي اينها رنگي ندارد. قدرت و امکاناتي ندارند. گاهي مردم کج مي‌فهمند و اين مسأله مهمي است.
يکي از کارهاي ائمه ما اين بوده که مواظب فرهنگ مردم بودند. روايات متعدد داريم و آيه قرآن داريم که «لَيْسَ‏ الْبِرَّ أَنْ تُوَلُّوا وُجُوهَكُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ وَ لكِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ» (بقره/177) حديث داريم «لَيْسَ‏ الزُّهْدُ فِي الدُّنْيَا بِإِضَاعَةِ الْمَالِ وَ لا بِتَحْرِيمِ الْحَلالِ بَلِ الزُّهْدُ فِي الدُّنْيَا أَنْ لا تَكُونَ بِمَا فِي يَدِكَ أَوْثَقَ مِنْكَ بِمَا فِي يَدِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ‏» (معاني الاخبار، ص 251) داريم سخي کسي نيست که به هرکس پول بدهد، سخي کسي است که خمس بدهد. اگر خمس و زکات داد، به هيچکس هم پول ندهد، سخي است. اما اگر تمام اموالش را به همه داد، اما خمس نداد سخي نيست. مثلاً حزب الله کيست؟ هرکس يک چنين حرکتي بکند حزب اللهي است. حزب اللهي معنا دارد، قرآن حزب اللهي را بيان کرده است. تقوا و شجاعت و علم را معنا کرده است. بعضي از افراد وقتشان را صرف پژوهش مي‌کنند. تحقيق مي‌کنند و کتاب مي‌نويسند. حال اينکه اين علم نيست و سرکاري است. منصور دوانِقي است يا دوانَقي؟ اين چه اهميتي دارد؟ خندقي کندند يا خندقي بکندند يا خندقي بکندندي؟ معناي انتظار چيست؟ معني انتظار، احتضار نيست. که تو رو به قبله بنشيني و منتظر شوي امام زمان ظهور کند، ما زمستان منتظر تابستان هستيم اما يک بخاري يا کرسي روشن مي‌کنيم. مادر منتظر بچه هست ولي بايد درد زايمان را بکشد.
مسأله ديگر اينکه امام زمان را هم بايد خدا تعيين کند. يک جلسه بود جمعي از کشورهاي مختلف عرب آمده بودند. جامعه مدرسين و حوزه علميه و بعضي مراجع از مشهد و قم آمده بودند. به من گفتند: بيا. من در دنياي تبليغ حرف دارم ولي در فقه و اصول حرف ندارم. نمونه‌هايي از شيوه‌هاي تفسير را برايشان گفتم. بعد گفتم: نظر شما در مورد حضرت مهدي چيست؟ ديدم شيعه و سني عقيده‌شان مثل هم است که حضرت مهدي امام آخرالزمان است و خواهد آمد. حضرت عيسي پشت سرش نماز خواهد خواند و دست به يک حکومت جهاني مي‌زنند. يک عقيده مشترک بين اينهاست. آنها هم حضرت مهدي را قبول دارند. گفتم: اگر اينطور است يک مهدي پيدا کنيد به او رأي بدهيد بيايد اصلاح کند. معطل چه هستيد. گفتند: ما مهدي تعيين کنيم؟ گفتم: بله! گفتند: ما حق نداريم مهدي تعيين کنيم؟ امام آخر الزمان را بايد خدا تعيين کند. گفتم: اگر حق نداريد تعيين کنيد، چطور اول تاريخ حق داشتيد تعيين کرديد؟ مگر در زمان پيغمبر امام تعيين نکرديد، جمع شويد امام آخر را تعيين کنيد! اگر حق داريد تعيين کنيد. اگر حق نداريد تعيين کنيد معلوم مي‌شود از اول هم حق نداشتيد. گفتم: بگوييد آيا انسان حق دارد امامش را انتخاب کند يا نه؟ اگر حق داريم که شما هم داشتيد و انجام داديد. شماکه اول را درست کرديد، امام آخر الزمان را هم پيدا کنيد و به او رأي بدهيد و بگوييد: امام زمان ظهور کرد! به هم نگاه کردند و پاسخي نداشتند. ما ضمن اينکه با شيعه و سني رفيق هستيم، عقايدمان را بايد محکم بلد باشيم که به چه دليل آيات را درست معنا کنيم و روايات را درست معنا کنيم. انتظار را درست معنا کنيم.
روايت داريم امام صادق فرمود: اگر من مهدي را درک مي‌کردم، تا آخر عمر خادمش بودم. با اينکه امام صادق جد امام زمان است. روايت داريم حضرت مهدي فرمود: من روزي صد بار به شما دعا مي‌کنم. من از شما غافل نيستم. شما صاحب داريد و من مواظب شما هستم. کارهاي ما طبق روايات هر هفته خدمت حضرت مهدي عرضه مي‌شود. اگر کارهاي ما خوب باشد امام زمان شاد و اگر کارهاي ما بد باشد، امام زمان غمناک مي‌شود. وظيفه ما چيست؟ منتظرين چه وظيفه‌‌اي دارند؟ اولاً اينکه در هر خانه يک کتاب در مورد امام زمان باشد.
شريعتي: بهترين کتابي که دوستان مي‌توانند مراجعه کنند چيست؟
حاج آقاي قرائتي: يک کتابي داريم به نام «نگين آفرينش» کتاب کوچکي است ولي خيلي پرمحتوا است. تمام حوزه‌هاي علميه يک دوره مهدويت بايد ببينند. شبهاتي که در مورد امام زمان هست، طلبه‌ها بايد بتوانند جواب بدهند. تخصص مهدويتي که دوستان زحمت مي‌کشند ما زير نظر آيت الله خامنه‌اي راه انداختيم و الآن حدود سيصد فارغ التحصيل دارد که مدرک دکترا دارند و استاد حوزه هستند. سطح چهار هستند. درس خارج مهدويت داشتيم. الآن درس خارج براي فقه و اصول بود. الآن 1500 حديث غير تکراري براي امام زمان وجود دارد که بايد بررسي شود. يعني بايد درس خارج مهدويت باشد. منبرهاي ما پنج دقيقه در مورد امام زمان صحبت شود. اساتيد دانشگاه و معلمين آموزش و پرورش بايد در مورد حضرت مهدي(ع) يک کلاس‌هاي فشرده ببينند. ما چکيده بحث‌هاي قم را در شانزده ساعت مي‌گوييم. چهار هفتهف هر هفته پنج شنبه صبح تا ظهر، شانزده ساعت بيايند چکيده‌اش را بگويند. ما يک تفسير نور داريم که دوازده جلد است و کتاب سال شد. چکيده‌اش را در يک جلد آورديم. اخيراً در موبايل آورديم. جوان به راحتي مي‌تواند در گوشي موبايل ترجمه و تفسير نور را داشته باشد. قفل هم ندارد. هرکس مي‌خواهد چاپ کند مي‌تواند استفاده کند. آموزش و پرورش چاپ کند و به معلمين بدهد. دانشگاه به اساتيد بدهد. حوزه چاپ کند و به طلبه‌ها بدهد. ديگر پول نگيرند ولي ما هم حق تأليف نمي‌خواهيم. آشنايي با معارف مهدويت يک کار است.
دوم اينکه توجه به حضرت مهدي داشته باشيم. دعاي عهد خيلي دعاي قشنگي است. بعد هم مي‌گوييم: من مي‌خواهم با امام زمان عهد ببندم. عهد کم است، مي‌خواهم عقد ببندم. عقد کم است مي‌خواهم بيعت کنم. «عهداً و عقداً و بيعةً» عهد، تعهد، قول مي‌دهم. عقد، گره بخورم. «بيعةً» بيعت کنم، سر تسليم فرود بياورم. سهم امام را بدهيم. هرچه خدا به شما داده است، بيست درصد براي امام زمان است. به کسي بدهيم که نايب امام زمان است. امام رضا فرمود: فکر نکنيد ما نياز به سهم امام شما داريم، سهم امام بدهيد يا ندهيد در زندگي ما هيچ اثري ندارد. منتهي کسي اگر سهم امام ندهد، ما اهل بيت به او دعا نمي‌کنيم. در قرآن مي‌گويد: «خُذْ مِنْ‏ أَمْوالِهِمْ‏ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَ تُزَكِّيهِمْ بِها وَ صَلِّ عَلَيْهِمْ» (توبه/103) جاي ديگر مي‌گويد: «وَ صَلَواتِ‏ الرَّسُول‏» (توبه/99) اينکه آدم احساس مي‌کند امام زمان در مورد کرمانشاه غصه دارد. هرکسي که يار امام زمان است يک تکاني بخورد. نکند جاي ما گرم باشد و آنها بلرزند. اگر شيعه امام زمان هستيم نبايد خوابمان برود. گاهي فکر مي‌کنيم بايد پول کلان باشد. نه! بارها گفتم: گاهي يک برگ زرد در حوض آب مي‌افتد و کشتي پنجاه مورچه مي‌شود. يک برگ زرد بيشتر نيست ولي کشتي پنجاه مورچه مي‌شود. يعني از خدماتي که کم است ولي کارگشا است نبايد غافل شويم.
توجه به معارف، اسم بچه‌مان را مهدي بگذاريم. نگوييم: برادرم مهدي دارد. خوب برادرت يخچال هم دارد. پس ديگر يخچال نمي‌خواهيد. در همه خانه‌ها مهدي باشد. وقتي سي هزار تا علي آباد در ايران داريم، اين سند تشيع ايران است. عشق ايراني‌ها به اميرالمؤمنين را نشان مي‌دهد. امام سجاد يک بچه به نام زيد داشت، او را کشتند. زيد يک بچه به نام يحيي داشت، او را هم کشتند. آن سالي که نوه امام سجاد و حضرت يحيي را کشتند، زن‌هاي خراسان گفتند: هر زني امسال پسر زاييد اسمش را يحيي بگذارد. اينها مي‌خواهند با کشتن امام حسين و بعد هم امام سجاد و بعد هم زيد و يحيي نسل اهل‌بيت را درو کنند، امسال هر زني در خراسان زاييد اسمش را يحيي مي‌گذارد! ما هم در انقلاب همين کار را کرديم. اسم امام خميني را مي‌بردند سه صلوات مي‌فرستاديم و اسم پيغمبر را مي‌بردند يک صلوات مي‌فرستاديم. اگر کسي مي‌پرسيد: امام خميني مهمتر از پيغمبر است؟ مي‌گوييم: نه! استغفرالله! مي‌گوييم: چون شاه گفت: خميني نگوييد. ما به کوري چشم شاه مي‌گوييم: پس سه صلوات مي‌فرستيم. معاويه گفت: اسم علي روي بچه‌هايتان نگذاريد. امام حسين گفت: اسم همه بچه‌هايم را علي مي‌گذارم. علي اکبر، علي اوسط، علي اصغر! اين مسأله مهمي است.
بياييم يکي از بچه‌هايمان را وقف حضرت مهدي کنيم. کسي که چند اولاد دارد يک بچه را وقف حضرت مهدي کنيم. از من مي‌پرسند: طلبه شويم يا دانشگاه برويم؟ مي‌گويم: الآن دانشگاهي زياد داريم. ليسانس و فوق ليسانس زياد داريم. اسلام شناس کم داريم. دهها هزار مسجد بي آخوند داريم. مفسر کم داريم. يکبار به امام جواد گفتند: ثواب زيارت امام رضا بيشتر است يا امام حسين؟ امام جواد بلند شد و در يک اتاق رفت و برگشت، گريه مي‌کرد. گفت: زيارت امام رضا! گفتند: چرا؟ گفت: الآن امام حسين در عراق است، مشتري دارد. امام رضا در مشهد غريب است. يعني الآن ممکن است زيارت سامرا ثوابش از زيارت امام حسين بيشتر باشد. بخاطر غربتي که دارد. بايد نگاه کرد چه چيزي کم داريم. الآن اسلام شناس کم داريم. قرآن ما به پنجاه زبان دنيا ترجمه شده است. ولي کتاب مسيحي‌ها، به دو هزار زبان ترجمه شده است. ما در تفسير قرآن عقب هستيم. ما قصه‌گو نداريم. کسي که بتواند در آموزش و پرورش بين بچه‌ها برود و قصه بگويد. از قرآن بگويد، قصه‌هاي ناب بگويد. قرآن 268 قصه دارد. پيغمبر با همين قصه‌ها سلمان و ابيذر درست کرد. ما قصه‌گو و فقيه و مفسر نداريم. بياييم يکي از بچه‌هايمان را وقف امام زمان کنيم. بچه شما يا از اولياي خداست يا از اولياي خدا نيست. اگر از اولياي خدا باشد، خدا از اولياي خودش دفاع مي‌کند. گرسنگي نمي‌کشد نترسيد! ما فکر مي‌کنيم اگر فلان‌جا برود حتماً نانش در آب و روغن است و اگر شغل ديگر برود اينطور نيست.
يادم نمي‌رود پدرم بازاري بود. وقتي طلبه شدم، در و ديوار توبيخش کردند. گفتند: مگر تو آخوند هستي چرا گذاشتي پسرت آخوند شود؟ پسرت گرسنگي خواهد خورد. حتي يکبار يک بازاري در مغازه پدرم آمد و يک چيزي گفت که من خيلي اذيت شدم. بچه بودم ولي خيلي اذيت بودم. گفت: اشتباه کردي که گذاشتي پسرت طلبه شود. حواست جمع باشد اشتباه دوم نکني. گفت: اگر خواستي زنش بدهي زن سيد به او بده. چون پسرت گرسنگي خواهد خورد، اين کنار سفره زنش بنشيند و نان بخورد. خيلي ناراحت شدم. گفتم: خدا به سوسک‌ها روي زمين و سگ‌هاي ولگرد روزي مي‌دهد، من خودم را وقف امام زمان کنم گرسنگي مي‌خورم؟ همه گرسنگي خوردند غير از من. کساني که چند اولاد دارند، يکي از بچه‌ها را وقف کنند. البته زوري نمي‌شود و بايد بچه خودش بخواهد. اگر بچه خودش دوست ندارد يک بچه ديگر را حمايت کند. برو حوزه علميه بگو: يک پسري که خوش استعداد باشد و آدم احتمال بدهد فردا مثل مطهري مي‌شود، دکتر بهشتي و مفتح مي‌شود، درسش را بخواند، من زندگي‌اش را تأمين مي‌کنم. يکي از کارهاي خوب اين است که ما طلبه کم داريم. نويسنده و قصه‌گو کم داريم. هنرمند کم داريم. اينکه براي امام زمان چراغاني کنيم و شکلات و شيريني و شربت بدهيم خوب است ولي اينکه انسان يک بچه‌اش را وقف حضرت مهدي کند و بعد به حضرت بگويد: من اين را به تو بخشيدم! خودت دستش را بگير. اين يک کار کليدي است.
شريعتي: به برکت ماه ربيع الاول اتفاقاتي خوب افتاده است. اولين گروه زائر اولي‌ها امروز در مشهد الرضا هستند. خيلي از دوستان همکاري و همراهي و مشارکت کردند براي اعزام اين عزيزان، انشاءالله زيارت امام هشتم گواراي وجودشان باشد. يک تيمي را هم اعزام کرديم که گزارش تصويري براي ما بگيرند و پخش کنيم. نرم افزار تفسير نور که حاج آقاي قرائتي اشاره کردند، براي گوشي‌هاي تلفن همراه و تبلت‌هاي اندرويد هست. انشاءالله اين کار تکميل مي‌شود و براي همه کاربران قابل استفاده باشد. براي دريافت نرم افزار مختصر تفسير نور مي‌توانيد به کانال ما مراجعه کنيد، به سايت برنامه هم مي‌توانيد مراجعه کنيد، به کانال حاج آقاي قرائتي هم مي‌توانيد مراجعه کنيد. نکته سوم بحث رد مظالم بود. هر سال سنت سمت خدايي هست که در ايام ماه ربيع الاول با اجازه‌اي که از مراجع تقليد مي‌گيريم، مي‌توانيد رد مظالم خود را بدون اجازه بپردازيد. تا مبلغ پانصد هزار تومان مي‌توانيد به فقرايي که مي‌شناسيد پرداخت کنيد. امروز صفحه 150 قرآن کريم در سمت خدا تلاوت خواهد شد.
«هَلْ‏ يَنْظُرُونَ‏ إِلَّا أَنْ تَأْتِيَهُمُ الْمَلائِكَةُ أَوْ يَأْتِيَ رَبُّكَ أَوْ يَأْتِيَ بَعْضُ آياتِ رَبِّكَ يَوْمَ يَأْتِي بَعْضُ آياتِ رَبِّكَ لا يَنْفَعُ نَفْساً إِيمانُها لَمْ تَكُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلُ أَوْ كَسَبَتْ فِي إِيمانِها خَيْراً قُلِ انْتَظِرُوا إِنَّا مُنْتَظِرُونَ «158» إِنَّ الَّذِينَ فَرَّقُوا دِينَهُمْ وَ كانُوا شِيَعاً لَسْتَ مِنْهُمْ فِي شَيْ‏ءٍ إِنَّما أَمْرُهُمْ إِلَى اللَّهِ ثُمَّ يُنَبِّئُهُمْ بِما كانُوا يَفْعَلُونَ «159» مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها وَ مَنْ جاءَ بِالسَّيِّئَةِ فَلا يُجْزى‏ إِلَّا مِثْلَها وَ هُمْ لا يُظْلَمُونَ «160» قُلْ إِنَّنِي هَدانِي رَبِّي إِلى‏ صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ دِيناً قِيَماً مِلَّةَ إِبْراهِيمَ حَنِيفاً وَ ما كانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ «161» قُلْ إِنَّ صَلاتِي وَ نُسُكِي وَ مَحْيايَ وَ مَماتِي لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ «162» لا شَرِيكَ لَهُ وَ بِذلِكَ أُمِرْتُ وَ أَنَا أَوَّلُ الْمُسْلِمِينَ «163» قُلْ أَ غَيْرَ اللَّهِ أَبْغِي رَبًّا وَ هُوَ رَبُّ كُلِّ شَيْ‏ءٍ وَ لا تَكْسِبُ كُلُّ نَفْسٍ إِلَّا عَلَيْها وَ لا تَزِرُ وازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرى‏ ثُمَّ إِلى‏ رَبِّكُمْ مَرْجِعُكُمْ فَيُنَبِّئُكُمْ بِما كُنْتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ «164» وَ هُوَ الَّذِي جَعَلَكُمْ خَلائِفَ الْأَرْضِ وَ رَفَعَ بَعْضَكُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجاتٍ لِيَبْلُوَكُمْ فِي ما آتاكُمْ إِنَّ رَبَّكَ سَرِيعُ الْعِقابِ وَ إِنَّهُ لَغَفُورٌ رَحِيمٌ «165»
ترجمه: آيا (با ديدن آن همه آيات و بينات و معجزات، باز هم) جز اين انتظار دارند كه فرشتگان نزد ايشان بيايند، يا خود پروردگارت بيايد، يا بعضى از آيات پروردگارت (نشانه‏هاى قيامت) بيايد؟! (مگر نمى‏دانند) روزى كه بعضى از نشانه‏هاى پروردگارت بيايد كسى كه پيش از آن ايمان نياورده يا در مدّت ايمان خود كار خيرى را كسب نكرده، ايمان آوردنش سودى ندهد. بگو: منتظر (قهر خدا) باشيد كه ما هم در انتظاريم. (اى پيامبر!) تو را با كسانى كه دين خود را پراكنده ساخته و گروه گروه شدند، هيچ گونه ارتباطى نيست. (تو مسئول آنان نيستى و) سرنوشت كارشان تنها با خداست، آنگاه او آنان را به عملكردشان آگاه خواهد كرد. هركه نيكى آورد، پس براى او پاداشى ده برابر آن است وهركه بدى آورد، جز مانند آن كيفر نخواهد ديد و به آنان هرگز ستم نخواهد شد. بگو: همانا پروردگارم مرا به راهى راست هدايت كرده، دينى استوار كه همان آيين حقّ گراى ابراهيمى است، و او از مشركان نبود. بگو: همانا نماز من و عبادات من و زندگى من و مرگ من براى خداوند، پروردگار جهانيان است. شريكى براى او نيست و به آن (روح تسليم و خلوص و عبوديّت) مأمور شده‏ام و من نخستين مسلمان و تسليم پرودرگارم. بگو: آيا جز خداوند يكتا پروردگارى بجويم؟ در حالى كه او پروردگار هر چيز است و هيچ كس (كار بدى) جز به زيان خويش نمى‏كند و هيچ كس بار (گناه) ديگرى را بر دوش نمى‏كشد، بازگشت شما به سوى پروردگارتان است كه شما را به آنچه در آن اختلاف مى‏كرديد، آگاه مى‏كند. و اوست كه شما را جانشينان (يكديگر در) زمين قرار داد و درجات بعضى از شما را بر بعضى ديگر برترى داد تا شما را در آنچه به شما داده، بيازمايد. همانا پروردگارت زود كيفر است والبتّه او حتماً آمرزنده و مهربان است.
شريعتي: چقدر خوب است که ثواب تلاوت آيات را در شب شهادت امام حسن عسگري به روح بلند آن حضرت هديه کنيم. انشاءالله زيارت سامرا نصيب همه ما شود. اين هفته از مقام بلند و عظيم شيخ مفيد تجليل مي‌کنيم. از شيخ مفيد براي ما بگوييد و اشاره قرآني را بفرماييد.
حاج آقاي قرائتي: روي کره زمين سراغ ندارم که قبري مثل قبر شيخ مفيد يک چنين جاي حساسي بنا شده يا نه. کاظمين که مي‌رويد وقتي مي‌خواهيد وارد حرم امام کاظم و امام جواد شويد، در رواق يک گوشه هست، اين گوشه که قبر شيخ مفيد است بين قبر امام کاظم و امام جواد قرار گرفته است. يعني انگار اين دو امام شيخ مفيد را در بغل گرفتند. شيخ مفيد حقي بر گردن شيعه دارد، از بالاترين و بهترين منابع ديني ما کتاب‌هاي شيخ مفيد است. بزرگداشتي در حوزه علميه قم گرفتند، آيت الله استادي کتاب‌هاي شيخ مفيد را بازنگري کرد، تجديد چاپ کرد و يکي از کارهاي خوبي که شده همين است که کتاب‌هاي افراد گمنام را تجديد چاپ مي‌کنند. آيه‌اي که خوانده شد، «مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها» قرآن معمولاً مزد را چند برابر مي‌گويد. مثلاً يک جاي قرآن مي‌گويد: ضعف، دو برابر. يک جاي ديگر مي‌گويد: اضعاف. چند برابر، يک آيه مي‌گويد: «فَلَهُ عشر» ده برابر، يک جا مي‌گويد: انفاق، هفتصد برابر. کمکي که مي‌کني انگار يک دانه زير خاک رفته و هفت خوشه بيرون آمده است. در هر خوشه صد دانه هست. بعد مي‌گويد: «والله يضاعف» بيش از هفتصد تا. يکجا مي‌گويد: نه تو، هيچکس نمي‌داند چقدر اجر است. نه تو نمي‌داني، احدي خبر ندارد که چه اجري دارد. «فَلا تَعْلَمُ نَفْسٌ ما أُخْفِيَ‏ لَهُمْ‏ مِنْ قُرَّةِ أَعْيُنٍ جَزاءً بِما كانُوا يَعْمَلُونَ» (سجده/17) اين ديگر دو برابر و چند برابر و هفتصد برابر نيست. هيچ انساني نمي‌تواند بگويد چند برابر! چه کرده است؟ اين خودش را از رختخواب کند براي نماز شب! زمستان‌ها طولاني است، پنج و نيم غروب مي‌شود تا پنج و نيم صبح! دوازده ساعت است، سه ساعت با زن و بچه وقت بگذراند و نه ساعت هم بخوابد. اينکه براي نماز شب بلند شوي، اجرش اندازه ندارد.
شريعتي: براي سلامت حضرت مهدي(عج) دعا مي‌کنيم.