اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

مشاهده محتوا

92-05-22-حجت الاسلام والمسلمين قرائتي-قبولي اعمال

برنامه سمت خدا

-حجت الاسلام والمسلمين قرائتي

-قبولي اعمال

92-05-22

آغوش سحر تشنه ي ديدار شماست، مهتاب خجل ز نور رخسار شماست ،خورشيد که در اوج فلک خانه ي اوست ،همسايه ي ديوار به ديوار شماست.

سوال – از کجا بفهميم که اعمال ماه رمضان ما مورد قبول خداوند قرار گرفته است؟

پاسخ – هر فهميدني خوب نيست. بهتر است که ما نفهميم که اعمال مان مورد قبول خداوند قرار گرفته است يا خير. اگر بفهميم که اعمال مان قبول شده است ممکن است که غرور ما را بگيرد و اگر بفهميم که اعمال مان قبول نشده است، ممکن است که يأس ما را فرا بگيرد.

براي اينکه پيامبر را از پاي در بياورند قرار گذاشتند که از هر قبيله يک نفر بيايد و همه جمع بشوند و پيامبر را بکشند که قاتل يک نفر نباشد. پيامبر از نقشه خبردار شدند و حضرت امير در جاي پيامبر خوابيد. سوال اين است که آيا حضرت علي(ع) مي دانست که شهيد مي شود يا خير. ارزش علي به اين بود که نداند. زيرا اگر مي دانستند که کشته نمي شوند افراد ديگر هم جاي پيامبر مي خوابيدند.

روايت داريم: بهتر است که شب قدر مشخص نباشد تا عده اي که احياء گرفتند دچار غرور نشوند و عده اي که خواب شان برده ناراحت نشوند.

البته قبولي عبادات ماه رمضان نشانه هايي دارد. اگر زن و شوهري با نيش با هم صحبت کنند نمازشان قبول نيست. اگر کسي غيبت کسي را بکند نمازش قبول نيست. اگر کسي در دلش بدخواه کسي باشد و نيتش اين باشد که ضرري به کسي برساند نمازش قبول نيست. روايت داريم که اگر کسي در دلش نيت ضرر زدن به کسي را داشته باشد کارش مورد قبول نيست. اگر کسي درآمدش حرام است عبادتش قبول نيست.

روايت داريم: عبادت با لقمه ي حرام مثل اين است که روي شن ساختمان ساخته باشند. ما بايد حواس مان به قبولي اعمال مان باشد. مثلا نگوييم چند سفر مکه رفته ايم. گاهي يک عمل کوچک مورد قبول خداوند قرار مي گيرد ولي يک عمل بزرگ مورد قبول قرار نمي گيرد.

سوال – از نظر قرآن افرادي که در جامعه مسئوليت دارند، بايد چه خصوصياتي داشته باشند؟

پاسخ – بايد بافت سياسي ما با دنيا تفاوت داشته باشد. قرآن مي فرمايد: وقتي افراد صالح حکومت را گرفتند نماز بپا دارند. آقاياني که وزير شدند سعي کنند براي نماز کاري بکنند. بعضي از کشورهايي که ما اصلا آنها را قبول نداريم به ما متلک مي زنند. مثلا داريم: افرادي که مشهور مي شوند روي شان نمي شود که اذان بگويند. اذان صوتي به درد نمي خورد و ثواب ندارد. اذان گفتن شخص ثواب دارد. امام صادق(ع) مي فرمايد: طوري نماز بخوانيد که وقتي شما را مي بينند بدانند که شما طرفدار شيعه ي جعفري هستيد. الان وضع نماز در کشور ما خيلي خوب است و ما خيلي نمازخانه و نمازخوان داريم.

در کشور ما، در ظهر عاشورا همه نماز مي خوانند. در کشورهاي ديگر اين کار را نمي کنند. مسلمانان هندي از اين کار ايراني ها ياد مي کنند. به فرموده ي مقام معظم رهبري ما هنوز مشکل کمبود مسجد داريم. ما بايد مساجد پرخرج نسازيم. مي توانيم مسجدهاي کوچکتر بسازيم تا نماز صبح را رونق بدهيم. سياسي ها بايد اين دغدغه ها را داشته باشند در کنار اينکه بايد به دنياي مردم هم رسيدگي کنند. در قرآن داريم که اگر نان نباشد شما حال خواندن نماز و گرفتن روزه را نداريد. پس ماديات مردم هم مهم است.

اگر ما براي خدا کار کنيم خداوند دست ما را مي گيرد.سياسي ها نبايد در کارشان هوس داشته باشند.اگر کسي وزير نشد ناراحت نباشد زيرا عزت دست خداست. ممکن است که کسي بالاترين مقام را داشته باشد ولي با تصميمات اشتباه عزتش را از دست بدهد.

در قرآن داريم :تمام عزت دست خداست، قدرت دست خداست، تدبير دست خداست.

گاهي مي پرسند: کار دست بشر است يا خدا؟ در تعليم رانندگي کار دست راننده است ولي يک ترمز هم در دست مربي است. اگر مربي نخواهد که ماشين حرکت کند پايش را روي ترمز مي گذارد. اختيار لامپ روشن در دست ماست يا اداره ي برق؟ ما مي توانيم کليد برق را روشن کنيم ولي ممکن است که اراده ي برق، آنرا قطع کند. پس ممکن است که کاري را ما بخواهيم انجام بدهيم ولي خداوند نخواهد. درمناجات شعبانيه داريم: زيادي و نقص ما براي خداست.

اگر کسي وزير شد، همه به او کمک کنند. اگر کسي با داشتن پست کار کند نبايد آنرا بحساب قيامت بگذارد زيرا با داشتن مسئوليت کار کرده است ولي اگر کسي کاري را انجام بدهد که وظيفه اش نيست مي تواند آنرا بحساب قيامت بگذارد. لباس فرم روحانيون نشان مي دهد که اطلاعاتي از دين دارند ولي اين عمامه به درد آخرت آنها نمي خورد. ولي اگر از عمامه بجاي طناب استفاده کرديم و آنرا به کسي داديم، مي توانيم آنرا بحساب قيامت مان بگذاريم. اگر کسي وزير نيست خوب است که به وزير کمک کند. پس هرکس مسئول شد همه به او کمک کنند.

ما براي عزل و نصب صدها آيه داريم. خداوند مي فرمايد که عزل و نصب بايد بر اين اساس باشد: داشتن سواد(آيا کساني که مي دانند با کساني که نمي دانند برابرند) ، تقوا(همانا بهترين شما نزد باتقواترين شماست) ،سابقه ي خوب(پيشي گيرندگان مقرب در راه خداوند هستند) ،هجرت کردن( افرادي هستند که ايمان دارند ولي هجرت نمي کنند اينها را دوست نداشته باشيد) ، توان جسمي و امين بودن( او را انتخاب کنيد زيرا امين است) .

داريم: اگر کسي بداند که کسي از او قويتر است ولي خودش را جلو بيندازد به خدا، رسول و مومنين خيانت کرده است.

وزراء بايد مسئولين را انتخاب کنند و سعي کنند که افرادي را انتخاب کنند که صلاحيت داشته باشند. کسي که در بانک مسئول دريافت پول است برايش فرقي نمي کند مسئول پرداخت بشود.

پس سعي کنيد که در انتخاب ها، تسويه حساب نکنيد. کنترل نفس سخت است. ما بايد خدا را در نظر بگيريم تا خدا هم مشکلات ما را حل کند. در قرآن داريم : شما در راه خدا تلاش کنيد، قطعا خدا همه ي راه ها را به روي شما باز مي کند. پس با خدا معامله کنيد.

حتي در انتخاب رشته ي تحصيلي بايد با ديگران مشورت کنيم تا ببينيم که جامعه به چه رشته اي نياز دارد. اگر شما بر اساس دوست داشتن انتخاب کنيد و پاي خدا را وسط نکشيد، ممکن است که خدا به شما کمک نکند. ما بايد با خدا معامله کنيم. کنکوري ها ببينند که رشته ي مورد نياز جامعه چيست ،آنرا انتخاب کنند.

طلبه اي به نجف رفت که درس بخواند. پدرش به او نامه نوشت که پيش من بيا که تنها نباشم. با اينکه او تازه به نجف آمده رفته بود که درس حوزوي بخواند ولي از خير مقامات علمي گذشت و پيش پدرش برگشت . ولي در آخز به مقامات علمي هم رسيد.

بعضي از آقايان مي گويند که ما همسري داريم که نقصي دارد ولي او را دوست داريم :من به آنها مي گويم که با خدا معامله کنيد و بخاطر رضاي خداي آن عيب را ناديده بگيريد. گاهي فردي گفته که مدرک من ديپلم است ولي مدرکش سيکل بوده است، شما مي توانيد اين را ناديده بگيرد و با خدا معامله کنيد. خيلي از کساني که با هم زندگي مي کنند مدارک پايين دارند ولي خيلي زيبا با هم زندگي مي کنند.

پس در کارهاي مان سهمي هم براي خدا درنظر بگيريم. در قرآن داريم : بعضي از کارها را ناديده بگيريد و با مسالمت از آن رد شويد، در مقابل بدي خوبي کنيد، بدي را ناديده بگيريد. گاهي بخاطر يک حرف دعوايي راه مي افتاد. مسئولين مملکت هم سعي کنند که انتقام نگيرند. امام سجاد(ع) مي فرمايد: خدايا حالتي به من بده که اگر کسي پشت سر من بد گفت، من خوبي او را بگويم. انسان مومن کسي است که بدي را ناديده بگيرد. اگر مردي از دست همسرش ناراحت است بايد به اندازه ي نياز همسرش خرجي بدهد. ما نبايد طبق ميل خودمان عمل کنيم يعني وقتي مرد از دست همسرش ناراحت است بايد طبق وظيفه ي شرعي عمل کند مه طبق ميل خودش .

سعي کنيد خوبي هاي همديگر را ببينيد. خداوند مي فرمايد که در شراب منافعي وجود دارد يعني کسي که انگور را مي کارد، کسي که شراب را درست مي کند و... همه سود مي برند. در قمار هم منافعي وجود دارد و عده اي نان مي خورند. خداوند مي فرمايد که ضرر قمار و شراب بيشتر از منافع شان است. قرآن مي فرمايد: بعضي از يهوديان آنقدر امانت دار هستند که اگر ثروت سنگيني هم به آنها بدهي به تو برمي گردانند. و بعضي از آنها اگر يک دينار هم به آنها بدهي بايد بالاي سرشان باشي تا آنرا به تو برگردانند.

مردم چهار دسته هستند: بعضي از انسان ها مثل زنبور هستند و فقط روي گل مي نشينند. يعني فقط خوبي ها را مي بينند و نقاط ضعف را نمي گويند. بعضي انسان ها مثل مگس هستند، فقط روي عيب ها مي نشينند و فقط بدي ها را مي بينند. بعضي ها بي خاصيت هستند يعني نه خوبي ها را مي بينند نه بدي ها را. بعضي ها هم خوبي ها را مي بينند و هم بدي ها را، بايد منصف بود.

معيار ما بايد قرآن باشد. قرآن مي فرمايد: اگر کسي به بيت المال رسيد و از آن خورد، از ما نيست. در يک جبهه ي حق سردار سپاه به سربازها گفت: ما داريم به جنگ مي رويم خدا مي خواهد شما را با نهر آبي امتحان کند، اگر از آن آب بخوريد از ما نيستيد ولي اگر خيلي تشنه شديد کمي با دست بخوريد و خودتان را سيراب نکنيد. اگر کسي مسئوليتي پيدا کرد ،وضع و اوضاع زندگي اش تغيير کرد و ثروتي بهم زد، از ما نيست. اگر مسئولي سالم آمد و سالم رفت از ماست.

نماز و امر به معروف و نهي از منکر را جدي بگيريد. انشاء الله مسئوليني سر کار بيايند که اعمال شان مورد پسند امام زمان(عج) باشد.