اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

مشاهده محتوا

92-04-11-حجت الاسلام والمسلمين قرائتي- کرامت انساني

92/4/11

دلم به شوق تو باز آنچنان است که مي داني به شوق صحن و سرايت شبم چراغاني است، دوباره در نفسم مي دوند آهوها درون سينه ام انگار دشت حيراني است، دلم عجيب گرفته است رو به پنجره ات هواي عاشقي ام تا هميشه باراني است ،هميشه شاعراتان بوده ام حرم به حرم کبوتر حرم لهجه اش خراساني ست، زبان مادري عاشقان دل تنگت همان نگاه غريبانه اي است که مي داني.

سوال – در مورد دعاي امام زمان(عج)، اللهم الرزقنا توفيق الطاعة... توضيحاتي بفرماييد.

پاسخ – در آستانه ي ماه رمضان هستيم و بايد بدانيم که دعا انسان را بزرگ مي کند. علم، قدرت، پول و عمر ما محدويت دارد و تنها چيزي که بي نهايت است آرزو و دعاست. با دعا چشم انداز انسان تا بي نهايت وسيع مي شود. در دعا داريم که خداوندا همه ي گرسنگان را سير کن. دعا من را به ما تبديل مي کند يعني جزء را کل مي کند بخصوص دعاهاي اهل بيت .

در دعايي که منسوب به امام زمان است(عج) داريم: خدايا به من کرامت بده که انسان کريمي باشم همراه با هدايت. پس اين دعا نشان مي دهد که پول انسان را با کرامت نمي کند. بعضي افراد پولدار هستند ولي در چشم مردم جامعه پست هستند و محترم نيستند. کرامت به پول و شهرت نيست. کرامت به اين است که راه ما درست باشد. يعني همه ي کارهاي دست، زبان ،تجارت ،همسرداري و ... درست باشد.

همه ي دعاها مستحب است به جز دعاي اهدناالصراط المستقيم. پس معلوم است هدايت مهم است. اگر راننده ي گواهينامه ي پايه يک داشته باشد ولي کج برود فايده اي ندارد. پس همه ي ما به هدايت احتياج داريم. پيامبر بيشتر از ما مي گفت: اهدناالصراط المستقيم. اگر در نماز سوره حمد خوانده نشود، نماز باطل است. هر مسلماني بايد روزي پنج بار اين دعا را در نمازش بخواند زيرا انسان کج مي رود. امام مي فرمايد که خدايا به من کرامت بده که راه راست و درست را بروم. ما بايد از خدا بخواهيم که ما را به صراط مستقيم هدايت کند البته ما خودمان هم نقش داريم زيرا فکر، رفيق، همسر، فرزند بد و ...انسان را منحرف مي کند. خدايا به حرمت تمام هدايت شده هاي تاريخ از الان تا ابد ،ما را در راه حق قرار بده.

پيامبر فرمود که اين سوره هود مرا پير کرد که فرمود: استقامت کن طبق ماموريت الهي همراه با امت. استقامت بخاطر فرمان خدا خيلي سخت است. ما نبايد روي حرف باطل استقامت بورزيم. بلکه بايد روي حرف حق استقامت بورزيم. خدا به پيامبر فرمود که بايد استقامت تو با اطرافيانت باشد. در قرآن داريم که عده اي گفتند: خدا و استقامت کردند و ثابت قدم بودند. عده اي هستند که روي حرف شان نمي ايستند. قرآن مي فرمايد: شما راست مي رفتيد ولي به قرآن پشت کرديد، شما خدا پرست بوديد ولي عوض شديد.

فرعون موسي را تعقيب کرد و موسي و يارانش به دريا رسيدند و همه ترسيدند. خدا به موسي گفت که عصايت را به دريا بزن تا راه براي شما باز بشود. موسي و يارانش از دريا عبور کردند. فرعون و يارانش هم به دنبال آنها تا وسط دريا آمد و آبها روي آنها آمد و غرق شدند. ياران موسي اين معجزه را ديدند. ولي به بت پرستان نگاه کردند و گفتند که اي موسي براي ما يک بت درست کن.

اين آيه نشان مي دهد که جامعه روي افراد تاثير دارد. آنها به بت شکن گفتند که براي ما بت درست کن. اگر انسان در فضايي کار مي کند که مي بيند روي او تاثير منفي دارد و او را عوض مي کند، بايد از آن فضا برود. در قرآن داريم: اگر در جايي هستيد که آيات خدا را مسخره مي کنند بايد آنجا را ترک کنيد.

وقتي اصحاب کهف ديدند که جامعه پر از فساد است از شهر گذشتند و براي حفظ دين شان از آنجا بيرون آمدند. اگر شما در جايي نشسته ايد که طرف سيگار مي کشد بايد از آنجا برويد. پس محيط انسان را عوض مي کند حتي گاهي يک فيلم انسان را عوض مي کند.

يهوديان شنيده بودند که پيامبري مي آيد که مرکز حکومتش در مدينه است و قبل از بعثت پيامبر زمين هاي مدينه را خريدند. خدا در قرآن مي فرمايد: آنها منتظر پيامبر بودند، او را ديدند و شناختند .

روزي آيت الله مشکيني نامه اي به من دادند که در شهري کلاس داير کنم. نامه را به آن شهر بردم و آنها به من گفتند که از کجا معلوم که اين امضاي آيت الله مشکيني است، شايد شما آن را جعل کرده باشيد. اگر چيزي خلاف سليقه ي ما باشد نبايد با آن مخالفت بکنيم. ممکن است که امام زمان(عج) بيايد و بخواهد تغييراتي در ما بدهد و آن موقع عده اي مي گويند که او امام زمان(عج) نيست. ما بايد آنچه خدا مي خواهد قبول کنيم نه آن چيزي که جامعه مي خواهد.

گاهي انسان وقتي در سختي ها است به ياد خدا مي افتاد ولي بعد خدا را فراموش مي کند. فردي هندوانه اي را دزديد و خورد. به او گفتند که اين هندوانه دزدي است، او گفت: من بخاطر دزدي بودن، هندوانه را نمي خورم بلکه بخاطر خنک بودنش مي خورم. ما به حلال و حرام بودن حجاب کاري نداريم ولي آيا انسان حق آسايش و آرامش دارد يا خير؟ به ما گفته اند که اگر حيواني خواب است نبايد آنرا بيدار کنيد زيرا او حق آرامش دارد.

حضرت علي(ع) به کساني که براي گرفتن زکات به شهرها مي رفتند مي فرمود که نکند وقتي مي خواهيد زکات بگيريد بچه شتري بي مادر شود. اين بچه حق دارد که مادر داشته باشد. حديث داريم که حيوان را جلوي حيوان ديگري سر نبريد زيرا آرامش او بهم مي ريزد.

بعضي از خانم ها با قيافه اي به خيابان مي آيند که در دل جوانان زلزله بپا مي کنند و سلب از آنها A آرامش مي کنند. تحريک کردن ديگران باعث گرفتن آسايش ديگران مي شود. يک دانشجوي دختر اگر حجاب را رعايت نکند باعث مي شود که از جوان دانشجو سلب آرامش بشود و نتواند درس بخواند.

در دين ما فقط بلند اذان گفتن (انسان خوش صدا) از مساجد مجاز است و ما حق نداريم مناجات را از بلندگو پخش کنيم زيرا باعث سلب آرامش مردم مي شود. اين کشور اسلامي است و بايد شعائر اسلام مشخص باشد. نبايد مساجد در ماه رمضان مردم آزاري کنند. مرجعي مي گفت که من ديشب تا صبح زجر کشيدم زيرا صداي بلند دعاي مسجد مرا اذيت مي کرد. ما به هيچ عنواني حق نداريم که صداي بلندگوي مسجد را زياد کنيم مگر در اذان. بعضي از عبادات ما توبه دارد. امام حسين(ع) در دعاي عرفه مي فرمايد: خدايا بعضي ها خوبي هايشان، بدي است. در مراسم عروسي در خيابان ها بوق مي زنند که اين حرام است. عزاداري و عروسي ها، حرام هاي خدا را حلال نمي کنند.

گاهي افراد فقط مي خواهند خودشان در مسجد اذان بگويند و اجازه نمي دهند که ديگران اذان بگويند، اين کار اشتباه است.

سوال- صفحه 376 قرآن کريم را توضيح بفرماييد.

پاسخ – در اين صفحه داريم که انسان بايد کارهايش حساب شده باشد و بايد در کارها تخصص داشته باشد. پس اگر ما در کاري تخصص نداريم نبايد وارد آن بشويم. حضرت موسي پيامبر اولوالعزم بود ولي به خدا گفت که هارون برادرم ،کمک من باشد زيرا او زبانش از من بهتر است. اگر پزشکي بيماري شخصي را تشخيص نداد به او بگويد. همه نبايد دست به هر کاري بزنند و در هر کاري صاحب نظر باشند.

در ادامه ي دعا امام زمان (عج)مي فرمايد: خدايا زبان ما را محکم کن با حرف صواب و حکيمانه. سدد همان سدسازي است. سدد يعني قسمتهايي که شکاف دارد آنرا درست کنيم. اين نشان مي دهد که انسان روزنه هايي دارد که شيطان از آن طريق وارد مي شود. خدايا روزنه هاي نفوذ من را بپوشان و نگذار وسوسه اي در من اثر بگذارد. خدايا روزنه هاي زبان ما را بگير که هر چه مي خواهيم نگوييم. پس زبان روزنه دارد. حرف هاي صواب حرف هايي است که نظام داشته باشد و ضد هم نباشند.

افرادي هستند که چند ساعت حرف مي زنند ولي انسان هدف آنها را متوجه نمي شود.

يکي از ويژگي هاي سخن خوب اين است که آگاهانه باشد، نرم باشد ،سخنران به حرف خودش عمل کند( انسان بايد به حرف هايي که مي زند عمل کند البته لازم نيست که به همه ي آنها عمل کند. آقايي گفت :شما به حرف هايي که در منبر مي زنيد عمل مي کنيد؟ گفتم: آيا يک کفاش همه ي کفش هايي را که مي دوزد، خودش استفاده مي کند؟ البته نبايد پابرهنه باشد. )

در ضمن حرف بايد منصفانه باشد(در انتقاد فرد را له نکنيم يا او را زياد بالا نبريم. ما افراط و تفريط مي کنيم)، حرف مستند باشد، حرف ساده ي بيان بشو( نبايد حرف ها را پيچاند و سنگين حرف زد)، سخن بايد بليغ و رسا باشد و مبهم نباشد ، با همه خوب و زيبا حرف بزنيد، بهترين حرف را انتخاب کنيد.

هر چيزي در جاي خودش خوب است، زهرمار در دهان مار خوب است ولي در بيرون زهر است .آب دهان انسان در دهان انسان خوب است ولي در بيرون از دهان، توهين بحساب مي آيد. هر انگشتي در جاي خودش، کارش عالي است. پس بهترين حرف را بزنيد.)، هنگام حرف زدن حرف هاي جديد از خودتان درست نکنيد.و از کلمات عرفي استفاده کنيد.

در قرآن داريم :اي پيامبر به مردم بگو که بلد نيستم. از علامه جعفري سوالي کردند و ايشان گفت که من نمي دانم. اگر ما چيزي را نمي دانيم بگوييم که ما بلد نيستيم. ما بايد کريمانه صحبت کنيم. با پدر و مادر خوب صحبت کنيم. هيچ وقت اسم پدر را نبريم و بگوييم پدر يا بابا جان، ما نبايد همديگر را سبک صدا بزنيم. در قرآن داريم: لقب همديگر را با کرامت صدا بزنيد. پيامبر اسم هاي بد را عوض کردند. کسي که عيبي دارد، اگر زياد به او بگوييد لجباز مي شود.

اگر در جامعه اي همه با هم خوب حرف بزنند اين جامعه بهشتي است زيرا در قرآن داريم که در بهشت همه به هم سلام مي کنند. خوب است که در ارتش علاوه بر احترام نظامي ،به يکديگر سلام هم بگويند. در جهنم همه به هم فحش مي دهند. در جهنم عده اي مي گويند که اگر تو نبودي ما بهشتي بوديم و ديگري مي گويد: گم شو، تو خودت بد بودي. در قيامت وقتي شيطان را فحش مي دهد شيطان مي گويد که من فقط شما را دعوت کردم و شما قبول کرديد.

خدايا هر خطايي که از فکر، زبان و دست ما سرزده ببخش و ما را آماده ي دريافت برکات رمضان قرار بده.