اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

مشاهده محتوا

91-10-26-حجت الاسلام والمسلمين قرائتي- انتظار امام زمان

91/10/26

سوال– انتظار يعني چه و بهترين انتظار به چه انتظاري گفته مي شود؟

پاسخ– انتظار يک حالت است ولي در روايت بالاتر از يک حالت است. در روايت داريم که بهترين اعمال انتظار فرج است. پس انتطار، عمل است. اگر شما منتظر ميهمان هستيد حتما اتاق را تميز مي کنيد و غذا را آماده مي کنيد، اين عمل است. شهيد مطهري در قم درس مي داد و من چند هفته اي ايشان را براي ناهار به منزل مي بردم. بعد سوار ماشين ايشان مي شدم A و تا شاه عبدالعظيم با ايشان بودم و از ايشان سوالاتي مي کردم و بعد به قم برمي گشتم. يک روز اين سوال مطرح شد که انتظار يعني چه، شهيد مطهري مثالي از مرحوم راشد گفتند که آيا کسي که منتظر خورشيد است در تاريکي مي نشيند ؟ خير. هر کس که منتظر خورشيد است در شب مي نشيند و چراغ را هم روشن مي کند. معناي انتظار و عدالت اين نيست که ما کاري نکنيم بلکه ما بايد براي اصلاح، فقرزدايي و حل مشکلات مردم کاري بکنيم. کسي که منتظر خورشيد است نمي گويد که فعلا در تاريکي بنشينيم. ما در زمستان منتظر هستيم که بهار بيايد ولي در سرما نمي نشينيم بلکه بخاري روشن مي کنيم. بعضي ها فکر مي کنند که انتظار يعني احتضار. درحاليکه اين طور نيست انتظار يعني اميد نه ياس. واژه شناسي در دين کار مهمي است. يکي از کارهاي امامان ما اين بود که لغت ها را درست معني مي کردند. عده اي دور فردي جمع شدند و گفتند که او علامه است. امام فرمود: هنر او چيست؟ مردم گفتند که پدر، پدربزرگ، جد و. .. عالم بوده اند. امام فرمود: نسب علم نيست. مردم مي گفتند که پهلوان کسي است که وزنه بلند کند ولي امام فرمود: پهلوان کسي است که وقتي عصباني شد جلوي خودش را بگيرد. بعضي ها فکر مي کنند که زهد يعني اينکه روي مقوا بنشيني ولي اين طور نيست زهد يعني اينکه اگر روي قالي نشستي به آن دل نبندي. ما بايد لغت ها را خوب معني کنيم. معني صبر اين نيست که ما تو سري بخوريم بلکه بايد قيام کنيم. در قرآن صبر را در کنار قيام گفته است، پس صبر يعني مقاومت. به ميهماني يکي از عزيران رفته بوديم. ما سر سفره سوپ خورديم. ايشان گفت که غذا خورديد؟ من گفتم که من سوپ خوردم. ايشان گفت که غذاي ما همان سوپ بود. من گفتم که اگر شما مي گفتيد، سوپ را با نان مي خوردم. ايشان گفت که ما انقلاب کرديم که زهد داشته باشيم. من گفتم معناي زهد يعني اينکه خودت نخوري نه اينکه به ميهمانت غذا ندهي. اين بخل اسلامي است نه زهد اسلامي. اگر حضرت علي(ع) نان خالي مي خورده است به ميهمانش نان خالي نمي داده است. در قرآن داريم:A  براي حضرت ابراهيم ميهمان آمد و او به آنها کباب داد. مثلا مي گويند که اين آدم خوبي است. ولي مي بينيم که غيبت مي کند و دروغ هم مي گويد. بايد ببينيم که معناي خوب بودن چيست. مثلا يک خانم با حجاب به خانم بدحجابي کلمه ي زشتي(قِرتي) مي گويد. اگر کسي که بدحجاب است مي توان به او قرتي گفت ؟ نه. ما نبايد براحتي به ديگران توهين کنيم. در زمان حضرت علي (ع) فردي سه تا شلاق اضافه تر به مجرم زد و حضرت علي(ع) او را خواباند و سه ضربه ي اضافي را به او زد. ما بايد مرز را مراعات کنيم.

بعضي ها مي گويند که امام زمان(عج) مي آيد و خودش دنيا را درست مي کند. روايت جعلي داريم که مي گويد: قيام هاي قبل از امام زمان(ع) باطل است. پس يعني دين پيامبر براي زمان خودش بوده است و بايد دين را تعطيل کرد. ما بايد قدرت داشته باشيم تا به قرآن عمل کنيم. قرآن مي فرمايد: دشمنان را بکشيد. ما بايد حکومت داشته باشيم تا دشمنان خدا را بترسانيم. کشور بايد تشکيلات داشته باشد که اگر رهبر از بين رفت، کشور از هم نپاشد. درجنگ احد شايع کردند که پيامبر کشته شده است، مسلمانان فرار کردند. آيه نازل شد که اگر پيامبر کشته شد شما بايد فرارکنيد؟ مسلمانان بايد تشکيلات منسجمي داشته باشند که با از بين رفتن پيامبر حکومت شان از بين نرود. اين آيه بهترين آيه براي تشکيلات است. تا حکومت نباشد نمي توان به بسياري از آيات قرآن عمل کرد. داريم: از مردم زکات بگير. آيا بدون قدرت مي توان از مردم زکات گرفت؟ بدون قدرت و حکومت نمي توان مقابل طاغوت ايستاد.

سوال - سهم ما در يک انتظار صحيح چقدر است؟

پاسخ – در دعا داريم: خدايا به من کمک کن که حق حضرت مهدي را بدهم. پس امام زمان(ع) به گردن ما حق دارد. در قرآن داريم که ابراهيم پدر(معنوي) شماست. روايت داريم: امام مثل پدر مهربان شماست. پيامبر فرمود: هر کس علي را دوست بدارد خدا او را دوست خواهد داشت. ياد امام زمان(عج) باعث نزديکي است. در دعاي عهد داريم: خدايا من نسبت به امام عهد داشته باشم، گره بخورم و بيعت داشته باشم. کار ما بايد زير نظر امام زمان(عج) يا نائب ايشان باشد. گاهي عده اي تشکيلاتي را درست مي کنند ولي زير نظر کسي اين کار را انجام نمي دهند. ما بايد حجت داشته باشيم. ما مي گوييم که امام زمان(عج) مي آيد و همه را مي کشد.در حاليکه اين طور نيست. امام، رهبران کفر را مي کشد و مردم در اختيار امام قرار مي گيرند. خلبان هاي شاه بعدا در خدمت امام خميني درآمدند. روايت داريم که وقتي حضرت ظهور مي کند متخصصيني از کره ي زمين جمع مي شوند و در اختيار امام قرار مي گيرند و علم درآن زمان شکوفا مي شود. روايت داريم که تمام اختراعات تا زمان ظهور دو بر بيست وهفت است و بقيه ي (دو بر بيست و پنج) آن در زمان حضرت مهدي است. يعني مردم با عنايت امام، رشد علمي مي کنند. اين طور نيست که وقتي امام بيايد جوي خون راه بيندازد. امام رئوف است و ما را دوست دارد. اسم بچه مان را مهدي بگذاريم. خمس امام را بدهيم. کسي که سهم امام را نمي دهد با فردي که فدک را غصب کرد، مساوي است. حق سياسي يعني بيعت، حق اجتماعي يعني نام گذاري فرزندان به اسامي امامان و حق مالي يعني پرداخت خمس. بعضي مي گويند که امام زمان(عج) وقتي مي آيد که دنيا پر از ظلم بشود. پس بياييم دنيا را پر از ظلم کنيم که آقا بيايد. روايت داريم که آقا وقتي مي آيد که دنيا پر از ظلم بشود نه پُر از ظالم. اگر روايت مي گفت که امام وقتي مي آيد که دنيا پر از ظالم بشود همه ي ما ظالم مي شديم تا آقا بيايد. يک صدام، چندين کشور را خراب کرد. A پس يک نفر هم مي تواند دنيا را پر از ظلم کند.

سوال – اگر ما جزو ياران امام زمان(عج) نباشيم آيا امام از ما راضي خواهد بود؟

پاسخ – اگر ما حرف امام را گوش بدهيم ايشان از ما راضي مي شوند. بعضي ها مي گويند که چکار کنيم که امام زمان(عج) را ببينيم؟ ديدن امام لطف است ولي اويس قرني پيامبر را نديد ولي پيامبر را دوست داشت. در جبهه پسر بسيجي را ديدم که عکس امام را در تلويزيون نديده بود ولي مي گفت که چون امام گفته به جبهه برويد، حرف امام را گوش کرده ام. عده اي در کنار امام نشسته اند و امام مي گويد که بجاي حج به جبهه برويد ولي آنها گوش نمي دهند و به حج مي روند. امام از کداميک از آنها راضي است؟

افرادي هستند که خيلي از مهدي حرف مي زنند ولي هيچ مرجعي از آنها راضي نيست. ما بايد به دستورات امام زمان(عج) عمل کنيم. حرف امام، غايب نيست. امام زمان (عج) فرموده که وقتي من نيستم يک فقيه عادل بي هوس را انتخاب کنيد. ما بايد ببينم که در يک حادثه امام زمان(عج) چکار مي کند، ما هم بايد همين کار را بکنيم. ديدن امام زمان(عج) توفيق است ولي مرحله اول معرفت، بعد مودت و بعد اطاعت است. ديدن مثل زعفران روي برنج است ولي زغفران جزو غذا نيست ولي اگر باشد خوب است. روايت داريم که هرکس بميرد و امام زمان خودش را نشناسد به مرگ جاهليت مرده است. پيامبر فرمود: مزد من مودت ذي‌القربي است.

سوال – صفحه ي 208 قرآن کريم را توضيح بفرماييد.

پاسخ – امامت جزو اصول دين است. خدا فرمود: اگر امام را تعيين نکني رسالتت مورد قبول نيست. خدا در سه آيه از قرآن به پيامبر اولتيماتوم داده است: اگر مشرک بشوي کارهاي تو نابود مي شوي، اگر کلمه اي به قرآن اضافه کني رگ کردن تو را قطع مي کنم وA  اگر امام را معرفي نکني رسالت تو نابود مي شود. امام با قرآن فرق مي کند. امام قرآن مجسم است. ما نمي توانيم بگوييم که مرا از امام، قرآن است. ما نمي توانيم خودمان قرآن را تفسير کنيم.

روز نهم ربيع آغاز امامت حضرت مهدي است. چون اين امام زنده است، حضور دارد و هر هفته اعمال ما را مي بيند، آغاز امامت ايشان را جشن مي گيريم. در قرآن داريم: خدا، رسولش و مومنين عمل شما را مي بينند منظور از مومنين امامان هستند. من به خدمت مقام معظم رهبري رفتم. و گفتم که مهدويت عقيده ي شيعه است که در دنيا کنگره هايي برگزار شده است که مي گويند: شيعه يک بال قرمز و يک بال سبز دارد. (بال قرمز کربلا و بال سبز يعني هيچ حکومتي حق نيست. ولايت فقيه هم جانشين عام امام زمان(عج) است. هيچ کس نمي تواند اين پرنده را شکار کند. شيعه و مرجعيت را نمي توان با پول خريد يا فروخت. مراجع ما بايد شصت سال درس بخوانند تا مرجع بشوند و نبايد دنبال هوس باشند. فقيه باعالم فرق دارد. عالم يعني کسي که مي داند و فقيه يعني کسي که عميق مي داند و عدل است يعني خريد و فروش نمي شود.) من گفتم که بايد در مورد امام زمان(عج) کار عميق و فرهنگي بشود. پس يک عده بطور تخصصي در مورد مهدويت کار کنند. ايشان به ما مسئوليت دادند و ما بنيادي درست کرديم که مدير آن را آقاي ابوترابي گذاشتيم و آقاي شيباني را دعوت کرديم و. .. ما پارسال حدود دو هزار سفرتبليغي داشتيم. سي صد فارغ التحصيل داريم که کمترين مدرک آنها فوق ليسانس است. ما کارشناس هاي عميق داريم. هر کس نياز به بحث فني دارد به بنياد مهدويت رجوع کند. ما در کنار مسجد جمکران يک بنياد فرهنگي بنام ياوران مهدي درست کرديم. اينجا هزار تخت دارد که هر کس مي تواند يک شب آنجا بماند. تابحال 150 کتاب نوشته شده است. کتاب نگين آفرينش در مورد مهدويت است. ما بيش از ده سايت داريم. از طريق آموزش مجازي پانصد هزار نفر آموزش مي بينند. A A صدها برنامه ي راديويي و تلويزيوني داريم. مهمترين کار ما مقابله با خرافات است. سي دي آمده بود که ظهورنزديک است. ما جشني در جمکران گرفتيم و با آن مبارزه کرديم.A  الان ادعاهاي زيادي وجود دارد. عده اي هستند که عوام فريبي مي کنند. بنياد فرهنگي مهدويت با اين ادعاها مبارزه مي کند. البته کتابهايي در مورد امام زمان(عج) نوشته اند مثل: خورشيدمغرب، درفجر ساحل، دادگستر جهان و...

ما نبايد خط را گم کنيم. عده اي در زمان شاه مي گفتند که امام زمان (عج) ظهورکن ولي وقتي امام خميني آمد به او کمک نکردند. امام زمان(عج) مي خواهد طاغوت ها را بردارد و امام خميني يک طاغوت را برداشت. پس بايد به امام خميني کمک شود. بعضي ها فقط پوست هستند و بعضي فقط مغز ولي پوست و مغز بايد با هم باشند که سبز بشوند.

خدايا قلب مهدي را از ما راضي بفرما.