اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

مشاهده محتوا

91-07-25-حجت الاسلام والمسلمين قرائتي-ضرورت وجود امام در جامعه

91/7/25

کهکشان ها شبيه تسبيحي دست دوردانه ي امام رضاست(ع)، مثل باران هميشه دستانت رزق و روزي براي مردم داشت، برکت در مدينه بود از بس چهره ات رنگ و بوي گندم داشت، زير پايت هميشه جاري بود موج در موج دشتي از دريا، به خدا با خداتر از موسي بي عصا مي گذشتي از دريا، رزق و روزي شعر دست شماست تا نفس هست زير دين تواييم تا جهان هست و تا نفس باقيست ما فقط محو کاظمين تواييم، من به لطف نگاهت اي باران سوي مشهد زياد مي آويم، دست بر سينه هر بار از سمت باب الجواد مي آيم.

سوال – در مورد ضرورت وجود امام در جامعه توضيحاتي بفرماييد.

پاسخ – بعضي ها مي گويند که چون ما قرآن داريم ديگر نيازي به امام نداريم، اين حرف اشتباه است. مثل اينکه بعضي بگويند که چون ما کتاب داريم نيازي به استاد دانشگاه نداريم. هر چراغ قرمزي پليس لازم دارد، هر کتابي معلم مي خواهد. شيعه و سني دهها حديث نقل کرده اند که پيامبر فرمود: من دو چيز گرانبها کتاب خدا و عترتم را در ميان شما به امانت مي گذارم. اگر به هر دو تمسک جوييد گمراه نمي شويد.در قرآن داريم که چرا کافر مي شويد وقتي آيات بر شما تلاوت مي شود و رسول خدا در ميان شماست ؟هرگز کتاب خدا و عترت از هم جدا نمي شوند. پس اگر الان قرآن هست حتما بايد حضرت مهدي (عج)هم باشد. زيرا قرآن و اهل بيت ازهم جدا نمي شوند. کساني گمراه هستند که جزو ظالين هستند يعني يا کتاب را مي گيرند يا اهل بيت را مي گيرند ولي هر دو را نمي گيرند. در آخرين لحظات عمر پيامبر، ايشان درخواست کاغذ کردند تا مطلبي را بنويسند. اطرافيان به پيامبر جسارت کردند که ايشان دچار هذيان شده اند و کاغذ نياورند. سيد شرف الدين جبل عاملي کتاب هاي خوبي نوشته است.ايشان از علماي درجه يک لبنان بود. ايشان فرمود: من مي دانم که پيامبر مي خواست چه چيزي بنويسد. پيامبر فرمود: مي خواهم چيزي بنويسم که اگر به آن عمل کنيد گمراه نمي شويد. پس معلوم است که پيامبر مي خواسته بنويسد قرآن و اهل بيت. هر وقت پيامبر مي فرمايد که گمراه نشويد يعني قرآن و اهل بيت. تمام احاديث ما ريشه ي قرآني دارد. پس کتاب خدا به تنهايي کفايت نمي کند. امام صادق(ع) فرمود که اگر جمله اي از ما نقل شد که ضد قرآن بود آنرا رد کنيد. اگر الان امام نباشد مردم مي توانند کافر بشوند زيرا اين کفر توجيه دارد. روايت داريم: هر کس بميرد و امام زمان خودش را نشناسد به مرگ جاهليت مرده است. پس در مورد امام اول بايد معرفت پيدا کرد و بعد محبت و بعد اطاعت. خدا مي فرمايد که هر چه پيامبر مي گويد شما هم بگوييد و پيامبر مي فرمايد که هر چه اهل بيت مي گويد شما هم بگوييد. حديث داريم که کلام امامان کلام پيامبر و کلام پيامبر کلام خداست. اگر سند حديثي درست بود اين حديث واجب الاطاعه است. براي تشخيص سند حديث، بايد پيش متخصص آن رفت.

سوال – امامان ما چه ويژگي هايي دارند که شايسته اطاعت هستند؟

سوال – علم امامان وصل به علم خداست. علم آنها لدني است. امامان بايد از غيبت خبر داشته باشند. ويژگي ديگر امام عصمت است. امامان معصوم هستند و فکر گناه هم نمي کنند. ما تابحال به بعضي از گناهان فکر نکرده ايم و آنرا انجام نداده ايم مثل اينکه خودمان را از بالاي منار پرت کنيم يا لخت به خيابان بياييم، اين معصوم بودن است. امامان در همه ي موارد اين طور هستند. امام نبايد لغزش داشته باشد.

سوال – آيا سفارشات امام علي (ع) به فرزندش با عصمت منافات دارد ؟

يکي از راههاي عصمت سفارش کردن امامان به فرزندان شان است. علم مقدمه ي گناه نکردن است. تابلوي خطر ما را حفظ مي کند. امام رضا(ع) به امام جواد(ع) نامه نوشتند که شنيده ام که شما را از يک در مخصوص وارد جمعيت مي کنند، شما بايد از در عمومي وارد بشويد تا مردم شما را ببينيد و شما هم مشکلات مردم را حل کنيد. در قرآن داريم که در بين مردم باش. پس سفارشات منافاتي با عصمت ندارد و اين يکي از ابزارهاي عصمت است.

ويژگي ديگر اينکه خود امامان پيش قدم و الگوي عملي بودند. در جبهه، پيامبر هميشه در خط مقدم بود. اميرالمومنين فرمود که من هر چه به شما دستور داده ام خودم به آن عمل کرده ام. به آيت الله مدني گفتم که من در تلويزيون صحبت مي کنم آيا بايد به حرفهاي خودم عمل کنم ؟ ايشان فرمودند که حداقل يک هفته به آنها عمل کن. هرکس که حرف بزند ولي به آن عمل نکند دچار قهر شديد خدا مي شود.در بحث انفاق، حضرت امير در هنگام نماز انفاق کردند. امامان بايد همه ي علم ها را بدانند تا بتوانند مشکلات مردم را حل کنند. احدي در تاريخ نيست که استاد امامان ما بوده باشد. ابوحنيفه گفته است که من دو سال شاگرد امام صادق (ع) بوده ام. همه ي امامان ما شهيد شده اند. فقه ما از اهل بيت گرفته شده است. اهل بيت در قرن اول بوده اند ولي علماي ديگر در قرن هاي دوم به بعد بوده اند. بعد از پيامبر مسلمانان دو فرقه شدند، عده اي فقه شان را از پيامبر و عده اي فقه شان را از فقهاي ديگر گرفتند.

سوال- صفحه 117 قرآن کريم را توضيح بفرماييد.

پاسخ – در اين صفحه داريم: فقط ولي شما خدا و رسول خدا و کسي است که در رکوع زکات مي دهد. روزي فقيري به مسجد آمد و کمک خواست، هيچ کس به او کمک نکرد وقتي او مي خواست از مسجد بيرون برود حضرت علي(ع) اشاره کرد و انگشترش را در حال رکوع به او داد.

سوال – چطور مي شود که حضرت علي (ع) در هنگام نماز حواسش به يک فقير باشد ؟

پاسخ – در هنگام نماز، کمک به خلق خدا کار خدايي است. کمک به مردم، کمک به خداست. در قرآن داريم که چه کسي به خدا قرض مي دهد ؟ دراينجا قرض دادن به مردم است. در نماز حواس حضرت امير لحظه اي به اين فقير پرت شد که اين فقير از خلق خدا بود. پس اين کار در راستاي کار خدايي بود. سير کردن فقير کار خدايي است. امام باقر(ع) در مدينه کشاورزي مي کرد. فردي به امام گفت که اين چه کاري است که شما مي کنيد؟ امام فرمود: اين کار خدايي است. جهاد زن خوب شوهرداري کردن است. کسب خرجي براي خانواده مثل مجاهد است. پس اگر مرد براي خانم کار کند مثل مجاهد است ولي اگر خانم براي مرد کار کند خود مجاهد است.

من چهره ي تبليغي خودم را از امام جواد(ع) A دارم. در روز شهادت امامان خوب است که ما هديه اي به آنها بدهيم ( خواندن زيارت يا دادن صدقه و هديه کردن ثواب آنها به امامان ) تا آنها هم جواب بهتري به ما بدهند. بعد از زيارت امام جواد(ع) دعايي است: خدايا کمک کن که حق را حق بدانم و باطل را باطل بدانم، در قرآن داريم که اگر تقوا داشته باشيد نوري به شما مي دهم که حق از باطل را تشخيص بدهيد، راه حق را به شما نشان مي دهم و از جايي که گمان نمي بريد به شما روزي مي رسانم.

در مورد روزي دو کانال وجود دارد: يکي محاسبات مالي که خودمان در زندگي انجام مي دهيم و کانال ديگر راهي است که خدا از آن راه به ما رزق مي رساند. اگر انسان کم فروشي کند يا خمس ندهد يعني بي ديني کند، کانال تقوا را براي او محاسبه نمي کند. امام خميني در آخر کلاس هاي درسش، دعاي امام جواد(ع) را مي خواند. مهم است که انسان بتواند حق را حق ببيند.

خدايا، بر عذاب قاتلين اهل بيت بيفزا،بر عزت طرفداران اهل بيت بيفزا، بالاترين درجه معرفت و مودت را در دنيا به ما عطا کن، توفيق برخورداري از شفاعت و در جوار بودن آنها در آخرت را به ما عطا کن، امنيت کامل بر کربلا، نجف وعراق حاکم کن تا عاشقان به راحتي به زيارت بروند، در فهم حق و باطل، ما را به خودمان واگذار نکن تا گرفتار محاسبات غلظ نشويم و واقع گرا باشيم.