اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

مشاهده محتوا

91-05-24-حجت الاسلام والمسلمين قرائتي- پرسش و پاسخ (گناه)

سوال– ما بايد چگونه به گناه نگاه کنيم که از آن فاصله بگيريم ؟

پاسخ – مي گويند: گناه نکردن آسانتر از توبه کردن است، ما فکر مي کنيم که توبه فقط استغفرالله گفتن است. يعني مالي را حرام کنيم و زندگي مان را بکنيم و بعد يک استغفرالله بگوييم، اين توبه نيست. توبه يعني اينکه مالي را که خورده ايم بايد پس بدهيم. اگر من بدانم پولي را که از شما برمي دارم يا ربا مي خورم و يا... بايد با شرمندگي پس بدهم، اين کار را انجام نمي دهم. زيرا در اين صورت پول شما را پس داده ام و فقط خودم را سبک کرده ام. پس بخاطر همين است که مي گويند: گناه نکردن آسانتر از توبه کردن است. مثلا کسي را مسخره مي کنيم و در لحظه اي فردي رنجيده مي شود و ما خنده اي مي کنيم، بعد که مي خواهيم او را راضي کنيم فرد راضي نمي شود و اين ناراحتي در دل او مي ماند و مي گوييم که اي کاش از اول اين کار را نکرده بوديم.

قرآن مي گويد که وقتي از خط قرمزها رد شديد، گناه محسوب مي شود. در اسلام خط قرمز داريم: اين ماده را نخور، با فلان فرد دوست نشو و. ..

سوال– چرا ما باطن گناه را نمي بينيم ؟

پاسخ– مباني گناهان در قرآن آمده است ولي ما به آنها ايمان نداريم. قرآن مي فرمايد: ما باطن همه چيزها را به ابراهيم نشان داديم. حالا مي پرسند که پس چرا باطن هر چيز را به ما نشان نمي دهند. بانک به فردي صد ميليون وام مي دهد، چرا به ما نمي دهد؟ بخاطر اينکه ما بد حساب هستيم و اعتبار نداريم. حضرت ابراهيم خوش حساب بوده است و هر چه خدا به او فرمان داده است اطاعت کرده است. حضرت ابراهيم اول عبدالله بود، بعد از امتحاناتي نبي الله، رسول الله، خليل الله و بعد امام شد. خدا به افراد متدين چيزهايي را نشان مي دهد و کارها را به قلب آنها الهام مي کند. مثل الهام کردن به قلب مادر موسي. اگر ما مي خواهيم اين طوري باشيم بايد در جاده تقوا بيفتيم تا خدا باطن گناه را به ما نشان بدهد. در قرآن داريم که غيبت مثل خوردن گوشت مرده مي ماند زيرا جاي گوشت زنده پُر مي شود ولي جاي گوشت مرده پر نمي شود. در غيبت آبروي طرف مي رود و ديگر جاي آن پر نمي شود. اگر خانه اي خراب بشود، ساخته مي شود ولي جاي آبرو پر نمي شود. در ضمن يک فرد مرده نمي تواند از خودش دفاع کند و وقتي شما از فردي که غايب است غيبت مي کنيد او نمي تواند از خودش دفاع کند. کسي که شما غيبت او را مي کنيد برادر شماست. اين باطن غيبت است. باطن مال يتيم خوردن، خوردن آتش است.

سوال- براي دوري از گناه چکار بايد کرد ؟

پاسخ - اين بستگي به گناه دارد. اگر گناه، گناه شهوت است مي توان محل را تغيير داد. چراغ هايي که در راه گناه به ما چشمک مي زند، بايد خاموش شود. مثلا فردي عاشق شما شده است و به شما تلفن مي زند، شما مي توانيد تلفن تان را عوض کنيد. مثلا فردي که گناه نگاه آلود مي کند مي تواند خودش را جريمه نقدي بکند که براي هر نگاه گناه آلود مبلغي را بعنوان جريمه پرداخت بکند. راه خود سازي، جريمه کردن است. پس بايد منشا گناه را از بين برد. رفيقي که شما را به طرف گناه مي برد بايد او را ترک کنيد. موسي و خضر با هم دوست بودند ولي بعد از مدتي از هم جدا شدند.

دشمن به ما اطلاعات هسته اي نمي دهد ولي هرزگي را بصورت ماهواره براي ما مجاني مي فرستد. اين منشأ گناه است. در دانشگاه مي تواند دختر و پسر را از هم تفکيک کرد تا گناه کم بشود. ما خودمان بايد جلوي آسيب را بگيريم.

سوال- دسترسي از راه حرام، راحت تر از دسترسي از راه حلال است. آيا اين جمله درست است؟

پاسخ -حديثي داريم که رزق هر کسي از راه حلال اندازه گيري شده است. مثلا دختري که براي چند ساعت به طرف حرام مي رود، بداند که خدا جبار است و جبران مي کند. يعني اگر سه ساعت از رزق حرام استفاده کرد، سه سال ازدواج او عقب مي افتد. مثلا در اول اذان در مغازه مشتري مي آيد و صاحب مغازه نماز را کنار مي گذارد، خدا جبران مي کند يعني مشتري دو ساعت در مغازه مي آيد ولي جنسي از شما نمي خرد.

درماه ربيع طلبه ها خواستند که با استادشان شوخي کنند و گفتند که هر وقت استاد بالاي منبر رفت و بسم الله الرحمن الرحيم گفت، همه کلاس را ترک کنند. استاد تا بسم الله. .. را گفت همه طلبه ها بلند شدند که بروند، استاد متوجه شد که اين برنامه طراحي شده است و استاد داستاني را تعريف کرد. پس شما از نماز مشتري مي گيري و آن مشتري از تو خريد نمي کند يا از حرام تغذيه مي کني و مدتها ازدواج تان به تاخير مي افتد. در قرآن داريم: کسي که تقوا داشته باشد کارهاي او را راحت مي کنيم و کسي که بخل دارد کار او را سخت مي کنيم. کسي که از راه حرام مال بدست مي آورد نمي داند که اين رزق او نيست و عجله کرده است زيرا اگر رزقش بود خدا به او مي داد. کساني که از حرام رزق مي کنند، خدا از رزق حلال آنها کم مي گذارد.

سوال- برکت در زندگي چيست ؟

پاسخ - برکت خير است. گاهي انسان چيزي دارد ولي خير آن را نمي بيند. به فردي گفتند که تو سه تا دعاي مستجاب داري، او دعا کرد که همسر من زيباترين زنان دنيا باشد و اين طورهم شد ولي همه مي خواستند همسر او را که زيباترين است ببينند و اين باعث شد که زندگي اش بهم بخورد. دعاي بعدي او اين بود که زنش خيلي زشت باشد که کسي او را نگاه نکند بعد ديد که خانم خيلي زشتي درنزد او است ولي ديد که نمي تواند با او زندگي کند و دعاي سوم اين بود که خدايا زن من مثل اولش بشود. به اين بي برکتي مي گويند. ما سرمايه داراني داريم که خيري ندارند، دانشمنداني داريم که به کسي خير نمي رسانند يعني خدا برکت را از آنها گرفته است. گاهي يک خودکار برکت دارد و انسان مطالب زيادي با آن مي نويسد ولي گاهي يک خودنويس گرانقيمت، برکتي ندارد.A  پيامبر يک دختر داشت ولي برکاتش خيلي زياد بود. قرآن مبارک است و شب قدر هم که نازل شد مبارک بود يعني برکت در برکت است. منشا برکت، خود خداست. هر چه ما خدايي بشويم برکت بيشتري نصيب مان مي شود. ما بايد به سرچشمه ي برکت وصل بشويم. شاه عباس خيلي ثروت داشت ولي از او يک کاروانسرا مانده است و آن هم بخاطر اين است که اين کاروانسرا در جاده ي کربلا بوده است و در سر راه امام حسين (ع) بوده و امام به خدا وصل بوده است.

سوال– شما در شب نيمه شعبان از ما خواستيد که همديگر را ببخشيم ولي من فکر مي کنم که شما حال کساني را که آبرويشان را از دست داده اند درک نمي کنيد. بخشيدن کسي که با يک حرف آبروي مرا برده است خيلي سخت است. راهنمايي بفرماييد.

پاسخ – کسي که آبروي فردي را با يک کلمه ريخته است بايد مواظب قيامتش باشد و بايد عذرخواهي بکند. حالا کسي که مي گويد با يک کلمه آبروي من رفته، خيال مي کند که چنين اتفاقي افتاده است. در مناجات شعبانيه داريم: خدايا آبروي ما دست توست. آيا اين دعا اشتباه است؟ آبرو دست خداست. شما عفو کنيد و به خدا بگوييد که خودت اين عفو مرا جبران کن. کسي که غيبت مي کند مي خواهد آبروي شما را بريزد ولي اگر خدا بخواهد حتي با اين غيبت، باز مردم شما را دوست دارند. گاهي اينها وهم و سوءتفاهم است. گاهي مسائلي را در سايت ها مطرح مي کنند و افرادي آنرا تحليل مي کنند و ناراحت مي شوند ولي اين طور نيست. در قرآن داريم که دنبال اطلاعات مفيد برويد. مثلا من مي گويم که بعضي از اطلاعات لغو است، بعضي مي گويند که شما گفته ايد علم خوب نيست. ممکن است که اين آقا اشتباه کرده است که آبرويش رفته است. شما ببخشيد، خدا جبران مي کند.

سوال – صفحه ي 54 قرآن را توضيح بفرماييد.

پاسخ – در اين صفحه داريم: اگر مرا دوست داريد به حرف من گوش بدهيد. ما نمي توانيم بگوييم که ما عاشق علي هستيم ولي به هيچ کدام از کلام ايشان عمل نکنيم. مثلا ما نمي توانيم بگوييم که خدا را دوست داريم ولي نمي خواهيم با او حرف بزنيم. حرف بدون عمل نفاق است.

سوال – چگونه مي توانيم بهترين بهره ها را از باقيمانده ي ماه رمضان ببريم ؟

پاسخ – وقتي در سفر پول انسان کم باشد در خرج کردن صرفه جويي مي کند. ماه رمضان ما هم کم است و ما بايد سعي کنيم که حرف بيخودي نزنيم و سعي کنيم بيشترين استفاده را از باقيمانده ي اين ماه بکنيم. ديگراينکه ماه رمضان يک خط است و ما بايد همه ي سال را با آن خط متر کنيم. درماه رمضان مردم تقوا پيشه کردند، پس بعد از ماه رمضان هم مي توانند اين کار را بکنند. در ماه رمضان سفره هاي افطاري پهن شد، بعد از ماه رمضان هم هر کس مي تواند اين کار را انجام بدهد. شما در ماه رمضان سيگارنکشيديد پس بعد از ماه مبارک هم سيگار نکشيد، در ماه رمضان به مسجد رفتيد بعد از اين ماه هم به مسجد برويد. کسي که درماه رمضان غذاي خودش را نخورد بعد از اين ماه هم مي تواند غذاي ديگران راه نخورد. ما بايد مواظب باشيم تقوايي را که در اين ماه بدست آورده ايم از دست ندهيم و در واقع حفظ کردن آن سخت تر است. ما بايد مواظب حبط اعمال مان باشيم. پيامبر فرمود که هر کسي يک لااله الاالله بگويد، يک درخت در بهشت دارد و فردي گفت که بهشت ما خيلي درخت دارد،حضرت فرمود: گاهي يک آتش همه ي درختان را مي سوزاند.

مي گويند: شيري به گربه گفت که ما از يک نژاد هستيم، من در جنگل هستم و برگ زرد مي خورم و قوي هيکل هستم ولي تو در خانه ها غذا مي خوري ولي لاغر هستي. گربه گفت: من غذاي خوب مي خورم ولي وقتي من را پيش مي کنند تمام غذاها آب مي شود ولي کسي تو را نمي ترساند. گاهي انسان زياد عبادت مي کند ولي بعد همه ي آنرا خراب مي کند. در قرآن داريم که گاهي فردي خداپرست بود ولي کافر شد، شيطان شش هزار سال عبادت کرد ولي همه ي آنرا خراب کرد. ما بايد برکاتي را که در ماه رمضان بدست آورده ايم حفظ کنيم همانطور که لباس ما را حفظ مي کند ما هم بايد لباس مان را حفظ کنيم. در معنويات هم اين جوري است. تو خدا را ياري کن و خدا هم تو را ياري مي کند. يوسف از گناه فرار کرد و خدا هم او را حفظ کرد. گاهي ما خودمان به طرف گناه مي رويم و رشوه هم مي دهيم تا به گناه برسيم و بعد مي گوييم که چرا خدا ما را حفظ نکرد. ما بايد يک قدم به سمت خدا برويم و بعد بگوييم که خدايا به ما کمک کن.

سوال - راه کاري براي حفظ اين نورانيت و دست آوردهاي ماه مبارک بفرماييد.

پاسخ – ما بايد خودمان اقدام کنيم و از خدا هم بخواهيم. حضرت مريم خودش پاک بود و وقتي فرشته اي بصورت انسان به او نزديک شد مريم گفت که تو به من نامحرم هستي ولي او گفت که من فرشته هستم. حضرت مريم اول خودش را کنارکشيد و بعد خدا به او امداد کرد.

گاهي مي گويند که چرا ما امام صادق (ع) نشديم؟ در دعاي ندبه داريم: خدايا توشرط کردي که بايد از دنيا بگذريم و اولياء هم قبول کردند و تو مي داني آنها وفادار هستند، حالا تو آنها را قبول کردي و مقرب قرار دادي و. .. يعني بايد کاري کرد. درنهج البلاغه داريم: در جبهه بايد بخاطر خدا جنگيد تا خدا ما را حفظ کند.

پس ما بايد اول خودمان را تغيير بدهيم و بعد از خدا کمک بخواهيم. ما بايد يک قدم به جلو برويم تا امداد غيبي به سمت ما بيايد.

خدايا هر چه خير و برکت در اين ماه از دست ما رفته است، به ما برگردان و گذشته ي ما را ببخش و باقيمانده ي اين ماه را به ما توفيق بده تا آنرا جبران کنيم. خدا هر لطفي که در ماه رمضان به ما داشته اي ادامه دار کن، بين ما و اولياء خودت جدايي نينداز، مشکلات کشور ما و همه ي جامعه هاي ي اسلامي را برطرف کن.