اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

مشاهده محتوا

92-04-05-حجت الاسلام والمسلمين حيدري کاشاني-امام زمان (عج)

برنامه سمت خدا

-حجت الاسلام والمسلمين حيدري کاشاني

-امام زمان (عج)

92-04-05

چه روزها که يک به يک غروب شد نيامدي چه بغض ها که در گلو رسوخ شد نيامدي، خليل آتشين سخن تبر به دوش بت شکن خداي ما دوباره سنگ و چوب شد نيامدي، براي ما که خسته ايم و دلش شکسته ايم براي نه براي عده اي ولي چه خوب شد که نيامدي، تمام طول هفته را به انتظار جمعه ام دوباره صبح ،ظهر نه غروب شد نيامدي.

سوال – در مورد مقام صاحب الزماني امام عصر توضيحاتي بفرماييد.

پاسخ – سلام بر تنها راه هدايت و تربيت و سلام بر تمام رهروان راه هدايت و تربيت رحماني و مهدوي، ولادت امام زمان(عج) را تبريک مي گوييم.

اللهم يا شافي يا شافي ،اشفع کل مريض اشفع کل مريض اشفع کل مريض. انشاء الله خداوند همه ي بيماران اسلام را شفاي کامل عنايت بفرمايد.

صاحب الزمان يعني چه؟ صاحب الزمان کسي است که به اذن الله و مشيت الهي تمام استعدادهاي انساني او به شکوفايي رسيده است و سيطره و تسلط کامل بر زمان پيدا کرده است . يعني بجاي اينکه او تحت اختيار زمان باشد، او زمان را در قبضه ي قدرت خودش گرفته است. اين مقام انسان تکامل يافته است. استعداد اين مقام در همه ي انسانها گذاشته شده است. همانطور که خدا تدبير کننده ي روز و شب است، به بندگاني که استعدادهايشان شکوفا شده است تسلط بر زمان را عنايت مي کند. و آنها صاحب زمان مي شوند و مي توانند مديريت زمان را در اختيار خودشان داشته باشند.

پيوند با مقام هاي امام عصر به اين معناست که ما آن مقام را در وجود خودمان پياده بکنيم. قله ي مديريت زمان ؛نهايت درجه بر زمان ،مديريت طول و عرض و عمق زمان ،در وجود امام معصوم زمان تجلي پيدا مي کند. ما هم بايد به اين قله برسيم و مدير و مدبر A لحظات زندگي مان باشيم. مقام صاحب الزماني ما را به سمت يک مديريت پيشرفته و تکامل يافته ي زمان هدايت مي کند.

گرانبهاترين گنجينه اي که در اختيار انسان قرار دارد زمان است. اگر ما ثروتمندترين فرد عالم بشويم ولي زمان در اختيار نداشته باشيم فايده اي ندارد. در روايات بر ارزش و فضيلت زمان تاکيد شده است. اسلام بهترين مديريت آيين جهان است. بيشتر آيات و روايات روي مديريت زمان تاکيد دارد. خداوند به قطعه هاي زمان قسم مي خورد: قسم به زمان، قسم به صبح، آن هنگام( صبح علي الطلوع) که نفس مي کشد. بيداري در صبح علي الطلوع مورد تاکيد واقع شده است. حصرت علي(ع) مي فرمايد: لحظات باقيمانده ي عمر انسان قابل ارزش گذاري نيست. A به واسطه ي اين لحظات باقي مانده مي توان ابديت را تامين کرد و گذشته را جبران کرد.

فرصت سوزي و از دست دادن فرصت ها يک نوع خودکشي حقيقي است. گويا داريم حقيقت وجودي خودمان را مي سوزانيم. الگوي ما در اين حرکت زماني انسان کاملي است که به اين قله ها رسيده است و صاحب زمان شده است. اگر ما بخواهيم به پيشرفته ترين الگوي مديريت زمان برسيم بايد با مقام صاحب الزماني آقا ارتباط برقرار بکنيم و او را الگو قرار بدهيم. ما بايد برسيم به اينکه يک انسان کامل بيست و چهارساعت روز را چطور مديريت مي کند. ما بايد از بي نظمي ها و بي وقت خوابيدن ها و خوردن ها بايد گذر کنيم. يک انسان مسلمان مدير و مدبر است. اساس مهندسي شخصيت يک مسلمان ،مديريت زمان است. اگر شما مي خواهيد ببينيد که مسلماني شما چه نمره اي دارد، بايد ببينيد که مديريت زمان شما چقدر مفيد است و چقدر منطبق با الگويي اسلامي و انسان کامل است.

اولياء و عرفاي ما بشدت مقيد به نظم و انظباط در زمان و بهره گيري از زمان هاي خاص بودند. در نوفل شاتو، عده اي A ساعت خودشان را با رفت و آمد مي کردند يعني امام سر ساعت از محلي عبور مي کردند. اين فرد نزديک به انسان تکامل يافته مي شود.

افرادي هستند که باري به جهت حرکت مي کنند و رويکرد فعالانه نسبت به زمان ندارند. شيطان تمام تمرکزش را مي گذارد تا مديريت زمان انسان را بهم بريزد. اگر شيطان بتواند سرگرداني و آشفتگي ايجاد بکند، انسان را از يک سير و سلوک رحماني ساقط کرده است.

يکي از زير شاخه هاي مديريت زمان، نظم و انضباط است. در حديثي از امام رضا (ع) داريم که بايد تلاش کنيد که بيست و چهارساعت بر چهار محور مديريت بشود: ساعتي براي عبادت و مناجات( يک شخصيت رحماني با حقيقت هستي ارتباط برقرار مي کند)، ساعتي براي معيشت ،ساعتي براي معاشرت و ساعتي براي لذت. اين پيشرفته ترين الگوي مديريت زمان است.

موضوع مديريت زمان يکي از پرفروش ترين موضوعات است و اين کتاب ها فروش زيادي دارد. مديريت زمان اسلامي نقشه ي اين مديريت زمان را بصورت بالا گفته است. مديريت بر عبادت مديريت بر نماز است. بر نماز اول وقت تاکيد ويژه اي شده است. اول هر وقت نماز، تعويض سکانس هاي طبيعت است. مثلا اذان صبح وقتي است که شب تمام شده است و صبح دارد آغاز مي شود يعني گويا طبيعت از مرحله اي به مرحله ي جديدتر مي رود. مديريت اسلامي منطبق بر تحولات طبيعت است.

تاکيد شده است که يک سوم پاياني شب بيدار بمانيد و نماز شب بخوانيد و عبادت کنيد که اين در رزق و روزي و خوش چهره شدن انسان تاثير دارد. روايت داريم که دروغ مي گويد کسي که نماز شب مي خواند و مي گويد فقير است. زيرا سحر خيلي پر برکت است. همچنين بر نماز صبح اول تاکيد شده است. امام علي(ع) مي فرمايد: کسي که نماز صبحش را اول وقت و به جماعت بخواند دو اثر پر برکت دارد :نمازش در شمار نماز نيکان عالم بالا مي رود و در آن روز نامش در شمار متقين ثبت مي شود.

ما بيداري بين الطلوعين را هم داريم. و اين زمان وقتي است که از خواب نهي شده است. يک خواب هايي انرژي سوز و يک خواب هايي انرژي بخش هستند . يکي از خواب هايي که انرژي و برکت را مي سوزاند خواب بين الطلوعين(بين نماز صبح تا طلوع خورشيد حدودا يک ساعت و نيم است.)

روايت داريم که زمين از دست انسان ضجه مي کشد، وقتي که انسان بين الطلوعين را مي خوابد زيرا مي داند که وسعت رزق و روزي را بر خودش مي بندد. مديريت معيشت از صبح علي الطلوع آغاز مي شود يعني بايد همزمان با طلوع خورشيد، از خانه بيرون بزنيم.

پيامبر فرمود: از خدا خواسته ام که برکت امت مرا در بُکور قرار بدهد که بعضي بکور را سحر خيزي معنا کرده اند ولي معناي اصلي اش اين است :علاوه بر اينکه از خواب بيدار مي شوي از خانه هم بيرون بيايي. دانشمندان اهل حاضر به تاثير نور خورشيد در صبحگاه در سلامت روح و روان و انرژي گرفتن انسان رسيده اند.

زمان معيشت از صبح علي الطلوع آغاز مي شود .خدا مي فرمايد: قسم به صبح آن هنگام که نفس مي کشد ( صبح علي الطلوع).ماندن در محيط خواب بطور طبيعي کسالت و خواب مي آورد. حافظ مي گويد:

هر گنج سعادت که خدا داد به حافظ / از دعاي شب و ورد سحري بود

بيشتر علماي ما مباحث اصلي درس شان را در سحر انجام مي دادند. آيت الله بهاءالديني مي فرمود: تا موقع طلوع آفتاب چهار مباحثه ي درسي را پشت سر مي گذاشتم، دو تا مباحثه پيش از اذان صبح و دو تا مباحثه بعد از نماز صبح. بيدار ماندن درA  بين الطلوعين حافظه را تقويت مي کند. يکي از مديران موفق رمز خودش را اين طور بيان مي کند :من هنگام طلوع آفتاب پشت ميز کارم بودم. حضرت علي(ع) مي فرمايد: هيچ گاه خورشيد در هنگام طلوع مرا در بستر خواب نديده است. فجر تا سينه ي آفاق شکافت، چشم علي را خفته نيافت. واجب است تحصيل رزق و روزي حلال براي هر زن و مرد مومني .

در هنگام ظهر سکانس طبيعت عوض مي شود. در قبل از ظهر خواب قيلوله (خواب اندک) توصيه شده است. قيلوله ي قبل از ظهر که کمتر از يک ساعت است بشدت انرژي بخش است. بعد از تناول ناهار هم مي توان قيلوله ي بعد از ظهر را انجام داد که بشدت حافظه را تقويت مي کند و انرژي بخش است و انسان را براي عصر آماده مي کند.

زمان عصر يعني دو ساعت بعداز نماز ظهر است که براي مديريت زمان معيشت بوده است و اين تا زمان غروب ادامه پيدا مي کند .خواب قبل از غروب و بين مغرب و عشا خواب سفاهت بار و انرژي سوز معرفي شده است.

امام رضا(ع) مي فرمايد: هرگز نمازت را از اول وقت به تاخير نينداز. امام علي(ع) مي فرمايد: نظم تمام امور شما تابع نماز است. ما در اين ساعات نماز انرژي معنوي مي گيريم. قديمي ها نماز عشا را که يک ساعت و نيم بعد از نماز مغرب بود نماز خفتن مي ناميدند. بزرگان خيلي زود مي خوابيدند يعني پيش از نيمه ي شب .يکي از آسيب هايي که خانواده هاي اسلامي مي بينند جابجا شدن ساعت خواب آنهاست. شيطان بنامي رها موظف است که نگذارد ما براي مناجات سحرگاهي بلند بشويم و مرتب در گوش ما مي گويد: وقت بسيار است و بخواب .وقتي آفتاب مي زند آن زمان وقتي شادي شياطين است.

سوال – صفحه 370 قرآن کريم را توضيح بفرماييد.

پاسخ – در اين صفحه يکي از دعاهاي حضرت ابراهيم را مطرح مي کند. در قرآن، دعاهاي پيامبران آمده است. حضرت ابراهيم مي فرمايد: خدايا به من حکمت عنايت کن. و مرا به صالحان ملحق گردان.

تمام ياران مهدي کساني هستند که به درجه ي حکمت مي رسند. گاهي ما فکر مي کنيم که با نماز و روزه جزو صالحان هستيم ولي پيامبر اوالعزم از خدا مي خواهد که او را جزو صالحان عالم قرار بدهد. صالحان عالم کساني هستند که زمين را به ارث مي برند. در زبور داود به قطع نوشتيم که زمين را صالحان به ارث مي برند.

ما مي توانيم در قنوت نماز اين دعاي حضرت ابراهيم را بخوانيم. اين دعاها راه را به ما نشان مي دهند. پس صالحان ياوران خاص امام زمان(عج)هستند. انبياء در دولت کريمه مهدوي ،جزو ميراث داران زمين خواهند بود.

در روايت داريم :بيشترين دعاي اميرالمومنين آيه 74 سوره فرقان بوده است: ربنا هبلنا من ازواجنا و ذرياتنا قرة اَعين و جعلنا للمتقين اماماً(خدايا همسران و فرزندان مان را روشني چشم مان قرا بده و ما را براي خوبان عالم امام قرار بده) اين يک دعاي خانوادگي است.

ما بايد با مقام صاحب الزماني امام ارتباط برقرار کنيم زيرا اين مقام انسان تکامل يافته و کامل است تا به اين مقام برسيم. الگوي عملي ما امام زمان(عج) و الگوي علمي ما آيات و روايات است.

يکي از ويژگي هاي فردي و اخلاقي ياوران امام مهدي اين است که مديريت زمان پيشرفته دارند.A  آنها راهبان شب و شيران مجاهد روز هستند يعني شب تا صبح اهل عبادت هستند و صبح علي الطلوع مجاهد هستند. اگر کسي اين مديريت مهدوي را در زندگي اش پياده نکند چطور مي تواند در شمار انصار المهدي قرار بگيرد؟ غفلت از مديريت زمان ما را از امام زمان(عج) دور مي کند.

ما مي توانيم اين برنامه را کم کم اجرا بکنيم يعني اول مدت کمي از بين الطلوعين را بيدار باشيم و بعد کمک آنرا زياد کنند. پس ما بايد بتدريج و گام به گام به اين الگو نزديک بشويم.

پروردگارا امت ما و جوانان ما را در سايه سار مديريت مهدوي به بهترين موفقيت ها، موفق بگردان.