اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

مشاهده محتوا

92-02-25-حجت الاسلام والمسلمين حيدري کاشاني-امام زمان(عج)

برنامه سمت خدا

-حجت الاسلام والمسلمين حيدري کاشاني

-امام زمان(عج)

92-02-25

گفت: اي حسن يوسف دگمه ي پيراهن تو دل مي شکوفد گل به گل از دامن تو ،جز در هواي تو مرا سيرو سفر نيست گلگشت من ديدار سرو و سوسن تو، آغاز فروردين چشمت مشهد من شيراز من ارديبهشت دامن تو، هر اصفهان ابرويت نصف جهانم خرماي خوزستان من خنديدن تو ، من جز براي تو نمي خواهم خودم را اي از همه مَن هاي مَن بهتر مَن تو، هر چيز و هر کس رو به سويي در نمازند اي چشمهاي من نماز ديدن تو ،حيران و سرگردان و چشمت تا ابد با منظومه ي دل بر مدار روشن تو.

سوال – در مورد مقام هاي امام زمان(عج) توضيحاتي بفرماييد.

پاسخ – يکي از مهمترين مقام هاي امام عصر که لازم است ما با آن ارتباط پيدا کنيم مقام عين اللهي آن حضرت است. محدث قمي در ابتداي مفاتيح در زيارت حضرت حجت در روز جمعه آورده است: السلام عليک يا حجةالله في ارضه وعين الله في خلقه (سلام بر تو حجت خدا روي زمين و چشم خدا در ميان خلق خدا).امام عصر چشم خداست يعني حاضر و ناظر بر تمام جهان هستي و حاضر بر زندگاني واعمال و رفتار ماست. همانطور که خدا شاهد اعمال ماست امام زمان(ع) هم در مقام عين اللهي ،چشم بيناي خداوند، در ميان آفريدگان است. وقتي مي گوييم که امام معصوم زمان خليفة الله است ،اين يک مقام تشريفاتي بدون اختيارات نيست. وقتي مقام جانشيني خدا به امام عطا مي شود ،اختيارات تام هم به امام عطا مي شود. امام حق تصرف ،مديريت، تدبير، هدايت و تزکيه دارد. امام عين الله است يعني حق ديده باني دارد.

اگر اين نکته را باور کنيم و در متن زندگي مان جريان بدهيم يکي از مهمترين عرصه هاي سير و سلوک در بندگي خداوند را طي کرده ايم، اين نکته مي تواند بزرگترين انگيزه در عبادت خداوند و ترک معصيت باشد. شاگردي که در محضر استاد است با شاگردي که بدون معلم درس ياد مي گيرد تفاوت دارد. شاگردي که بدون استاد است ابهامات براي او مشخص نمي شود و ميان موفقيت تحصيلي اين دو شاگرد خيلي تفاوت وجود دارد.

خداوند ،پيامبران و امامان معصوم را زير نظر خودش هدايت مي کند و بعد تربيت و تزکيه ي ما را بدست آنها مي سپارد. امام زمان(عج) مي فرمايد:ما دست پروده ي خدا هستيم بعد ازآن آفريدگان به اذن خدا، دست پروده ي ما هستند و زير نظر ما بايد ساخته و پرداخته بشوند اين مقام عين اللهي است که لحظه به لحظه در زندگي ما حاضر است و از احوال، زندگي و خطورات قلبي ما آگاه است .

مقام عين اللهي امام نسبت به تمام جهان هستي است. عده اي که اين مقام را باور مي کنند، با آن ارتباط برقرار مي کنند و ظرفيت را در خودشان بوجود مي آورند ،شاگرد اول هاي کلاس هستند. اتصال قلبي آنها با امام بيشتراست و از تربيت ويژه اي برخوردار مي شوند و اينها حجت امام در برابر مردم مي شوند. مثل شيخ صدوق، شيخ مفيد، ميرزاي شيرازي و... اينها شاگرد اول هاي دانشگاه هدايت و تربيت معرفت هستند که زير نظر مستقيم امام زمان هدايت مي شوند و ما به واسطه ي آنها اين هدايت و نور تربيت را فرا مي گيريم .

هر کدام از ما بايد باور کنيم که حضرت ما را مي بيند. اگر جوان باور داشته باشد که امام زمان(عج) او بعنوان جانشين خداوند و چشم بيناي خداوند او را مي بيند، بساط معصيت را جمع مي کند. يکي از اساتيد حوزه مي فرمود که من به امام زمان(عج) متوسل شدم و دلم شکست که من هنوز توي خواب هم نتوانسته امام را ببينم. در شب خواب ديدم که در منزل را زدند و گفتند که امام زمان(عج) مي خواهد به منزل شما بيايد. من دستپاچه شدم و خودم را آماده کردم ،در را باز کردم و منتظر آقا بودم که ديدم فرزندان من فيلمي را مي بينند که من احساس کنم که اين فيلم مورد پسند امام زمان(عج) نيست، تشويش داشتم. آقا لحظاتي در درگاه در وارد شدند ولي من جرأت تعارف کردن حضرت را به منزل نداشتم زيرا فضا را فضاي معصيت و گناه مي ديدم.

امام فرموده است که علم ما بر رفتار، نيات و احوال شما احاطه دارد. اگر ما اين را باور کنيم ،انگيزه ي زيادي براي عبادت و ترک معصيت پيدا خواهيم کرد. در سه ماه رجب، شعبان و رمضان که آغاز فصل بندگي است، دو دعا و يک زيارت از جانب امام عصر بر ما وارد شده است. اين سه ماه يک پيوند پر رمز و رازي با حضرت دارد. گويا حضرت انتظار دارد که ما در مورد طاعت خدا عزم جدي تري نشان بدهيم. امامان معصوم راه کار و دستورالعمل به ما مي دهند. پس ما تحت مراقبت و نظارت آنها هستيم بشرط اينکه ما باور کنيم و با آنها ارتباط برقرار کنيم. اگر اين نظارت ها را باور کنيم، ارتباط بيشتري با امامان خواهيم داشت. بيشتر شهداي ما به اين مقام رسيده بودند. يکي از راه کارهاي عملي رسيدن به حکمت، مطالعه سيره اولياء وعرفاء است. به فرموده امام خميني ،مطالعه ي وصيت نامه شهدا و تفکر در نوع نگرش آنها، بالاتر از پنجاه سال عبادت است. گفتار و رفتار شهدا مي تواند ما را در بندگي خدا پيش ببرد. مقام معظم رهبري مي فرمايند: راهي که عارف بايد درعرض چندين سال طي بکند، جوان در طول يک ماه در جبهه طي کرده و به يک نگرش عارفانه رسيده است .شهدا يک ارتباطي عميق ولايي با سيره ي امام عصر برقرار کرده بودند. آنها حضرت را پدر مهربان خودشان دريافت کردند و او را در مقام مربي گري خودشان مي ديدند و امام را شاهد و ناظر بر تمام اعمال شان مي ديدند. شهيد چمران در نوشته هايش به مقام عين اللهي امام زمان (عج) تاکيد مي کند. شهيد چمران مي نويسد: او پيروان خود را رها نکرده است و دست هواها نسپرده است و مراقب آنهاست .اگر به آنها ناراحتي برسد قلب مبارکش به درد مي آيد. اگر خونريزي ناحقي در جايي صورت بگيرد، حضرت ناراحت مي شود. اين بزگوار مراقب است و با تمام وجود مي کوشد تا تحول نفساني را در اين امت بوجود بياورد. اگر جوانان ما در اعتقادشان به خود بقبولانند که امام زمان(عج) در ميان آنها زندگي مي کند ،شاهد اعمال شان است رفتار، زندگي ،فداکاري ،مرگ و حيات آنها تغيير کيفي پيدا مي کند، چه بسا جهش بزرگي در حرکت تکاملي جوانان ما بسوي مدينه ي فاضله ايجاد شود.( جوانان ما شايد براي لحظاتي يا روزهايي به وجود مبارکش فکر مي کنند اما بعد او را به فراموشي مي سپارند. در دعا داريم :هرگز ياد شما را از ذهن نمي بريم. پس غفلت از جانب ماست ) ما امام زمان(عج) را بصورت اسطوره اي در تاريخ بشمار آورده ايم. اين اشتباه محض است .امام زمان(عج) در ميان ما حضور دارد، هرعملي که انجام مي دهيم مي بيند، مي شنود، روزي که مردم ما به اين اعتقاد برسند و آنرا لمس کنند بزرگترين جهش ها در راه تکامل زندگي شان بوجود خواهد آمد و اين قدم اصلي در ظهور حضرت است. شهيد چمران مقام عين اللهي امام را ديده بودند و ايشان را در زندگي اش حاضر و ناظر مي ديدند.

وقتي ايشان در دانشگاه امريکا پذيرفته شده بودند مادرشان به ايشان مي گويد: مصطفي، شيرم را حلالت نمي کنم اگر در طول اين سفر مرتکب معصيت بشوي و از راه امام زمان(عج) خارج بشوي. ايشان باتلاش و مجاهدت علمي خودش در رشته ي فيزيک پلاسما، در بين کل دانشجويان نفر پنجم مي شود. تمام دنيا به او رو مي آورند ولي او لحظه اي از آرمان هاي الهي خودش دست برنمي دارد و در آخر به تمام پيشنهاد دنيايي پشت پا مي زند و به لبنان مي آيد و با اسرائيلي ها مي جنگد و وقتي پس از سالها به ايران بر مي گردد مادرش به او مي گويد که با توصيه ي من چکار کردي .او مي گويد: مادر، در طول اين سالها نه تنها گناه نکردم حتي انديشه ي گناه را به ذهنم راه ندادم. زيرا او خودش را هميشه در محضر امام زمان(عج) مي ديد. و به چنين مقامي رسيده بود.

امام خميني فرمود: عالم محضر خداست در محضر خدا گناه نکنيد. به تعبيري عالم محل نظارت و حضور جانشين خداست ،در محضر امام عصر گناه نکنيد. مراقبت ها ،مواظبت ها و انگيزه ها نسبت به عبادت و دوري از معصيت با اين باور به حداعلي خودش مي رسد. پس امام زمان(عج) چشم خداوند در ميان ماست.

سوال – اگر ما گناه بکنيم ،آيا امام زمان(عج) در روز قيامت عليه ما شهادت مي دهند؟

پاسخ – ايشان مقام شاهد اعمال بودن هم دارند. کسي که مقام چشم خدايي را دارد در روز قيامت بر اعمال ما شهادت مي دهد . روايت داريم که اعمال ما بصورت روزانه يا هفتگي يا ماهيانه يا ساليانه به ساحت امام عرضه مي شود. حضرت نگاه مي کند ،اگر عبادتي انجام شده حضرت سپاسگزاري مي کنند گويا آبروي امام زمان(عج) آبروي ماست و آبروي ما آبروي امام زمان(ع) است .با دعاي خيرشان ما را بدرقه مي کنند. بسياري از توفيقات ما بخاطر دعاي خير امام زمان(عج) براي ماست. وقتي امام مي بيند که گناهي از شيعه اي سر زده، حضرت ناراحت مي شوند و براي او استغفار مي کنند. اشک و استغفار اصلي حضرت بخاطر گناهان ماست. اين مصداق عين اللهي و هدايت به امر حضرت است .ما بدون دعاي ويژه و استغفار حضرت نمي توانيم در مسير بندگي حضرت حق پيش برويم .درست است که حضرت در غيبت هستند ولي نور هدايت، تزکيه و تربيت به قلوب ما مي رسد.

آيت الله بهجت که يکي از عرفاي بودند مي فرمودند که ما تکليف در ديدار و ملاقات با امام زمان(عج)نداريم و اين را از ما نخواسته اند ولي باور اين مطلب که حضرت لحظه به لحظه ما را مي بيند و ناظر اعمال ماست ،براي ما اصالت دارد و اين براي ما سازنده است. پس حضرت همان لحظه اعمال نيک و بد ما را مي بيند و در قيامت هم شاهد اعمال ماست. در صحيفه ي نور داريم که خوف و هراس اصلي من در آن است که وقتي اعمال ما را به محضر امام زمان(عج) عرضه مي کنند حضرت در محضر خداوند خجالت زده بشود.( زيرا ما فرزندان و امت او هستيم. وقتي فرزندي خطايي مي کند پدر ناراحت مي شود.) آيا اينها شيعيان و پيروان ما هستند؟ اگر ما مقام عين اللهي حضرت را باور کرده باشيم، کاري نمي کنيم که حضرت خجالت زده بشود. چشم بيناي خداوند در بين ما حاضر و ناظر است حتي در لحظه لحظه ي زندگي ما، در نفس کشيدن ما، در نشستن ،برخاستن در هر پگاه و نگاه ما و در ژرفاي نماز و نياز ما، اي وجه خدا، اي حاضر و ناظر خدا.


شيعيان مهدي غريب و بيکس است /معصيت محض خداديگربس است

اي که داري ادعاي شيعگي/بندگي کن بندگي کن بندگي

سوال – صفحه 328 قرآن کريم را توضيح بفرماييد.

پاسخ – آيات اول اين صفحه به حضرت ابراهيم و فرزندان شان اسحاق و يعقوب اشاره دارد. خداوند مي فرمايد که علاوه بر مقام نبوت، آنها را اماماني قرار داديم که هدايت مي کنند به امر ما .مفسران با استفاده از روايات مي گويند که مقام امامت بالاتر از مقام نبوت است و به بعضي از پيامبران داده مي شود.

مقام نبوت ابلاغ پيام است .نبي کسي است که خبر را دريافت مي کند و آنرا انتقال مي دهد .کساني که به مقام امامت مي رسند بعنوان يک مربي همه جانبه ،امت را دستگيري مي کنند .بعضي از پيامبران هم ارائه طريق مي کنند( مقام نبوت) و هم ما را به مقصد مي رسانند( مقام امامت).

در نظر بگيريد که در دو طرف خيابان نورافکن هايي است که ما را هدايت مي کند. ولي راه دست خودماست.( مقام نبوت)حالا ممکن است که اين نورافکن ها خاصيت مغناطيسي داشته باشند و نگذارند که ما از جاده منحرف بشويم. (مقام امامت) اگر انسان در راه به زمين بخورد با توبه کردن و با يا علي گفتن، دوباره بلند شود.

سوال – در مورد فضيلت ماه رجب توضيحاتي بفرماييد.

پاسخ – اين ماه را ماه رجب الاصب مي نامند يعني ماهي که رحمت و مغفرت الهي بر سر ما ريزان است .انشاء الله ظرف وجود ما بزرگ باشد و خودمان را زير چتر قرار ندهيم و ظرف وجودمان را وارانه نگرفته باشيم. در روز قيامت ندا مي دهند :اَينَ رجبيون( کجا هستندکساني که ماه رجب را بزرگ داشتند؟) رجب سرآغاز بندگي است. عرفا مي گويند که ماه رجب ماه تخليه ( وجود ما ظلماني شده است ابتدا بايد از اثر گناهان تخليه بشويم .ذکراستغفار و روزه داري ماه رجب تاکيد شده است ، کسي که يک روز ماه رجب را روزه بگيرد به بهشت نزديک مي شود) ،ماه شعبان ماه تحليه و ماه رمضان ماه تجليه است. در مقابل نداي قيامت ،عده ي کمي در محشر بلند مي شوند که نور چهره هاي آنها محشر را روشن مي کند .تاج هاي عزت بر سرشان مي گذارند و هراز فرشته در سمت راست و هزار فرشته در سمت چپ آنها را ندا مي کنند: اي بندگان من، به عزت و جلالم سوگند شما را به مقام الهي وعطايا فراوان مي رسانم زيرا شما داوطلبانه براي من روزه گرفته ايد.(روزه گرفتن تکليف نيست ولي بخاطر عشق روزه گرفته اند) بندگان مرا به بهشت وارد کنيد.پس اين پاداش براي کساني است که يک روز ماه رجب را روزه گرفته باشند.

شب جمعه ي اول ماه رجب، شب ليلةالرغائب است يعني شبي است که انسان مي تواند به آرزوهاي خودش برسد اگر از راه بندگي خدا وارد بشود. ما بايد دم خدا را ببينيم، تا دل عالم با ما همنوا بشود. معناي ديگر آن به معناي پاداش وعطاي فراوان الهي است. پس اگر کسي طبق دستوري که داده شده است عمل کند( روزه بگيرد، نماز مغرب را بخواند و بين نماز مغرب و عشا دوازده رکعت نماز بخواند ( طبق مفاتيح الجنان)مثل نماز صبح به دو رکعت و در هر رکعت يک حمد و سه اناانزلناه و دوازده مرتبه قل هوالله بخواند و...) باعث مي شود که گناهانش بخشيده مي شود، راحت شدن شب اول قبر( در شب اول قبر يک چهره ي زيبايي به سراغ فرد مي آيد که حقيقت نوراني عمل ليلةالرغائب است که اين نوراني بودن با او تا بهشت مي ماند).خدا مي فرمايد: بخوانيد مرا تا اجابت کنم شما را. اجابت يعني اينکه ممکن است که مصلحت شما باشد و مثل همان چيزي که از خدا مي خواهيد به شما بدهند. گاهي مصلحت شما نيست و با فاصله ي زماني دعاي شما مستجاب مي شود و گاهي مصلحت الهي نيست .پس استجابت يه اين معناست که صدها برابر چيزي که ما خواسته بوديم به حساب آخرتي ما مي ريزند.

معناي استجابت به اين معنا نيست که هر چه را در هر زماني که خواستيم خداوند به ما بدهند. ما نمي خواهيم خدايي بکنيم و جاي خدا و بنده را عوض کنيم.AA  خداوند طبق مشيت به ما وعده داده است که در اين شب ليلةالرغائب زياد مي بخشد.

کساني که نمي توانند روزه بگيرند حتي اگر آرزوي روزه داري ماه رجب را داشته باشند برکات شامل آنها مي شود. همچنين در هر روز هزار مرتبه ذکر لااله الاالله و استغفر الله وارد شده است.