برنامه سمت خدا
-حجت الاسلام والمسلمين حيدري کاشاني
-مهدويت وامام زمان(عج)
92-01-21
سوال – در مورد مقامات حضرت ولي عصر(عج) توضيحاتي بفرماييد.
پاسخ – روايت داريم که ارواح مومنان از يک سپاه هستند و دوستي بين آنها برقرار است. اميداورايم که اين دوستي ها خالصانه و رحماني باشد، رنگ و بوي مهدوي داشته باشد و ما دست در دست هم بتوانيم زمينه ساز ظهور امام زمان(عج) را فراهم کنيم.
سلام بر تو اي بهار مردمان .بهار معتدل ترين فصل سال است. در زمان ظهور، انسان ها به اعتدال نزديک مي شوند. معتدل ترين فصل تاريخ بشري روزگار ظهور امام زمان(عج) است. با فراگيري تعاليم آسماني و مربي گري اخلاق ،ايمان مردم را عهده دار مي شود. و انسان به اعتدال و جامعيت مي رسد. و در تمام عرصه هاي انساني رشد مي کند. روحيه ي انسان عارف بايد بهاري باشد .
دلم هواي تو کرده هواي آمدنت/ صداي پاي تو آيد صداي آمدنت
بهار با تو بيايد به محفل دل ما/ قدم به محفل ما نِه صفاي آمدنت
در مقام شناسي امام زمان(عج) مهمترين نکته اين است که ما بدانيم تمام مقاماتي که براي پيامبر ثابت شده است(به جز نبوت و رسالت) براي جانشينان و امامان معصوم نيز ثابت شده است و آنها هم صاحب همان مقامات هستند. مقامات حضرت مهدي همان مقامات پيامبر اسلام است يعني مقامات مهدوي همام مقامات نبوي است بغير از مقام نبوت و رسالت. پس مقامات از پيامبر به امامان به ارث مي رسد. اين اعتقاد مسلم شيعه است .
روايتي از امام صادق(ع) داريم که مي فرمايد: همانا صاحب الامر، سنت هايي از پيامبران به يادگار دارد. يعني از هر پيامبري يک يادگاري در سيره مهدي وجود دارد اما يادگاري او از پيامبر اسلام اين است که بر اساس هدايت او هدايت مي کند و به همان سيره ي رفتاري او رفتار مي کند. در مقام تلاوت قرآن (آموزش الفاظ قرآن)،در مقام مربي گري اخلاق( تهذيب نفس) و در مقام معلم قرآن و حکمت مثل پيامبر مردم را هدايت مي کند. بر اساس هدايت نبوي ،مردم را هدايت مي کند. پس او بايد داراي همان مقام هدايت پيامبر باشد. در روايت ديگري داريم که او همان سيره پيامبر را دارد و بر همان اساس رفتار مي کند.
قرآن، آئينه تمام نماي سيره ي پيامبر است. هر مقامات وجودي که براي پيامبر است براي امام مهدي هم ثابت شده است. در زيارت آل ياسين داريم :سلام بر تو اي تلاوت کننده کتاب خدا. ميرزاي قمي به سيد بحرالعلوم گفته بود که چطور تو را درياي بي کرانه حکمت ناب مي يابم درحاليکه ما در جواني هم مباحثه بوديم و تو از نظر علمي از من پايين تر بودي؟ سيد فرموده :شبي مولايم امام عصر در مسجد سهله ،سينه مرا به سينه خودش چسباند. يعني اين قطره به اقيانوس متصل شده است .روزي سيد بحرالعلوم وارد حرم مطهر اميرالمومنين شد و دور ضريح طواف کردند و بعد سيد به جايي خيره شد و ايستاد و در حاليکه اشک از چشمانش جاري مي شد اين بيت را تکرار مي کرد: چه خوش است صوت قرآن ز تو دلربا شنيدن ، به رُخت نظاره کردن سخن خدا شنيدن .بعد وقتي سيد از حرم بيرون آمدند يکي از شاگردان علت ماجرا را پرسيد. سيد فرموده بودند که وقتي بالا سر مولا رسيدم ديدم که امام مهدي درحال ايستاده تلاوت قرآن مي کنند و اين بيت بي اختيار بر زبانم جاري شد. پس يکي از آداب زيارت ائمه تلاوت قرآن و هديه کردن آن به روح امام معصوم است. خيلي از مردم طوري برنامه ريزي مي کنند که سال تحويل در مرقد يکي از ائمه ي معصومين باشند. اين زيارت ها در حقيقت ظرفيتي است براي بهره گيري از تعليم و تربيت قرآني و مهدوي. بايد با ولايت پذيري و اطاعت از حضرت زمينه ي اين تعليم و تربيت را در خودمان فراهم کنيم تا هدايت هم شامل حال ما بشود.
امام عصر علاوه بر اينکه معلم قرآن است ما را به حقيقت قرآن ،عرفان ناب و حکمت ( حکمت دانش مفيدي است که ارتباط ما را با حقيقت هستي برقرار مي کند.شناختي به ما مي دهد که عاشقانه وارد مسير خدا بشويم . حکمت ،گمشده مومن است پس بنابراين گمشده ي اصلي، معلم و مربي حکمت است که همان امام عصر است) مي رساند و ما را به حقيقت راه مي دهد. روايت داريم در زمان حکومت حضرت مهدي به تمام مردم علم و حکمت مي آموزند.
مقام تزکيه يک لطافت و ظرافتي دارد. در تزکيه مقام تعليم برداشته مي شود. مثلا يک بار باغبان شيوه باغباني را تعليم مي دهد، اين معلمي است ولي يک بار باغبان زميني را انتخاب مي کند ، زمين را آماده مي کند، نهال را مي کارد، کودزايي مي کند و ...
چرا در زمان ظهور علم و حکمت فراگير مي شود و همه يک عالم حکيم مي شوند؟ لقمان به حکمت رسيده بود يک درجه با پيامبري فاصله داشت. انسان حکيم عارف همتراز پيامبري است. خدا مي فرمايد :اين حکمت را خداوند به هر کس که بخواهد عطا مي کند و اين خير کثيري است. در زمان ظهور همه ي مردم حکيم عارف مي شوند. زيرا موانع ( وسوسه هاي شيطاني و هواي نفساني )حکمت برداشته مي شود. در زمان ظهور، عطش حکمت ايجاد مي شود و معلم حکمت هم ناظر است .حتي زنان خانه دار در خانه هايشان بر اساس سنت خدا قضاوت مي کنند يعني به درجه ي اجتهاد مي رسند. پس زنان خانه دار هم به حکمت ناب مي رسند.
تمام پيامبران الهي دوست داشتند که در دولت مهدوي حضور داشته باشند زيرا در زمان ظهور ،بهشت روي زمين اتفاق مي افتد. پس جامعه ي مهدوي، يک جامعه ي سرتاسر قرآنيA و عرفاني مي شود. روايت داريم که تمام انديشه ها به انديشه هاي قرآني باز مي گردد. و اخلاق قرآني و رحماني حاکم مي شود، اين فضا بسيار زبياست.
امام صادق(ع) در تفسير آيه 269 سوره بقره (به هر کسي حکمت داده شود خير فراواني است)مي فرمايد که اين حکمتي يکي اطاعت وبندگي خداوندست و يکي معرفت امام معصوم زمان است. حکمت خير کثير يا همان کوثر است .سرتاسر زندگي حضرت زهرا بر اساس حکمت بوده است.
سوال – صفحه 293 قرآن کريم توضيحاتي بفرماييد.
پاسخ – اين صفحه آغاز سوره کهف است. رواياتي وجود دارد که فضيلت سوره هاي قرآني را بيان مي کند. در فضيلت سوره کهف آثار مادي و معنوي زيادي را بيان کرده اند مثل دوري از آتش جهنم. پيامبر مي فرمايدکه نام سوره کهف در تورات حائله است چون ميان تلاوت کننده خود و آتش قهرالهي، فاصله مي اندازد، انسان را عاقبت به خير مي کند که رفتنش از اين دنيا هم فضيلت رفتن شهدا مي شود يا شهيد مي شود. يکي از ويژگي هاي ياران امام زمان(عج) تمناي شهادت در راه خدا است. تلاوت سوره کهف در شب هاي جمعه باعث مي شود که مرگ انسان بصورت شهادت باشد يا شهيد مبعوث شود ،در صف شهدا قرار خواهد گرفت و ايمن خواهد بود از فتنه ي دجال آخر الزمان.
نماينده ي ارشد شيطان در آخرالزمان(دجال) شخص يا جريان فکري است که مانع تعليم معارف عرفاني مي شود. زيرا دجال وسوسه هاي شيطاني را در جامعه پرورش مي دهد. اکثريت مردمان عالم در آخر الزمان، از پيروان شيطان و دجال هستند و بخاطر همين نمي توانندعارف و حکيم بشوند. در روايتي داريم که با ده آيه پاياني سوره کهف( سوره کهف از سوره هاي مکي است و 110 آيه دارد) مانوس باشيد ،در اين صورت هيچ فتنه اي از دجال به شما نخواهد رسيد.
سوال – در مورد پيوند تربيت مهدوي و تربيت فاطمي توضيحاتي بفرماييد.
پاسخ – اين پيوند بسيار زيبايي است، پيوند تمام ايام با ساحت امام زمان(عج). نامه اي از امام زمان(عج)A به ما رسيده است که مي فرمايد: سيره ي دختر رسول خدا، اسوه نيکوي زندگاني من قرار داده شده است يعني سيره مادرش اسوه زندگي حضرت مهدي است.
تمام عالم منتظر ظهور امام عصر هستند تا جمال او را تماشا کنند، حضور او را دريافت کنند و او را اسوه و الگوي خودشان قرار بدهند و حضرت مي فرمايد که اسوه ي من مادرم زهراست. تمام امامان معصوم و حضرت فاطمه(س) در مقام تزکيه و تهذيب نفوس، مربيان اخلاق بودند و معلمان قرآن در مقام تعليم حکمت بودند. اگر ما پيروان و دلدادگان حضرت مهدي هستيم، حضرت مي فرمايد که مادرم اسوه من است. پس ماهم بايد حضرت فاطمه زهرا(س) را اسوه ي خودمان قرار دهيم.
يکي از اولويت هاي اصلي ما در آخرالزمان تقابل با تهاجم هاي بي امان فرهنگي و اخلاقي اين است که بايد در مقابل غارتگران دين به عرصه بياييم و در شمار مجاهدان اخلاقي و فرهنگي قرار بگيريم. يعني ابتدا با قرآن و اهل بيت آشنا شويم، تعليم و تربيت ما قرآني بشود بعد به تعليم و تربيت خانواده مان اهميت بدهيم. درآخرالزمان غفلت هاي شيطاني به اوج مي رسد.
پيامبر مي فرمايد: واي به فرزندان آخر الزمان از دست پدران شان. پرسيدند آيا از پدران مشرک شان ؟حضرت فرمود: خير، پدران شان مومن و اهل ايمان هستند ولي دچار غفلت شده اند در تعليم و تربيت فرزندان شان. به فرزندان شان واجبات الهي را تعليم نمي دهند. پس هر پدر و مادري بايد تعليم و تربيت الهي را به فررندان شان ياد بدهند. تربيت ما بايد فاطمي و علوي باشند با محوريت قرآن. پيامبر در ادامه مي فرمايد: اگر فرزندان شان دنبال معارف ديني بروند پدران شان مانع آنها مي شوند.( به يک بهانه ي اندکي از دنيا قانع مي شوند يعني علم و معرفت در تعليم و تربيت شان جايگاهي ندارد)
در ايام فاطميه دختري به من گفت که من به اين رسيده ام که استعداد من در معارف ديني است و مي خواهم به حوزه بيايم و مبلغ دين بشوم و پدرم به شدت مخالفت مي کند و مي خواهد که من به نيروي انتظامي بروم. در ادامه پيامبر مي فرمايد: من از آنها بيزار هستم ، آنها به من تعلق ندارند و آنها هم از من بيزار و دور هستند.
غفلت هاي شيطاني و دنيايي و توجه بيش از حد به دنيا و فاصله گرفتن از اهل بيت باعث مي شود که والدين به معارف دين اهميت ندهند. پس ابتدا قرآن و احاديث را به خانه بياورند. فاطمه زهرا حديثي را نوشته بودند و به اسماء داده بودند که از آن نگهداري کند. بعد از مدتي اين حديث را از او خواستند. اسماء نتوانست آنرا پيدا کند، حضرت زهرا(س) ناراحت شدند و گفتند که ارزش اين حديث براي من به اندازه ي ارزش وجودي حسن و حسين است.A همه ي آسيب هاي ما بخاطر فاصله گرفتن از قرآن و عترت است.
کتاب خانواده و تربيت مهدوي نوشته ي آقاي حيدري و تاليف آقاي تهراني است و کتاب خوبي است. بعضي از بينندگان راه کار عملي و راهبردي مي خواهند. اين کتاب يک نقشه ي جامعه راهبردي و عملياتي است، اين کتاب با محور قرآن مي تواند تربيت مهدوي فرزندان را رقم بزند.
خدايا به وجود معلم حقيقي قرآن و مربي اخلاق، تو را قسم مي دهيم که رفتار و گفتار ما را قرآني، رحماني و مهدوي قرار بده.