برنامه سمت خدا
-حجت الاسلام والمسلمين حيدري کاشاني
- امام زمان (عج)
91-11-25
سوال – در مورد جلوه هاي رحماني حضرت مهدي توضيحاتي بفرماييد.
پاسخ – سلام بر نور خدايي که هر کس بهره اي از نور هدايت دارد، بهره اي از نور اوست و اوست که باعث گشايش در کار مردمان است. پيامبر و ائمه ،مهدي باوري را از مردم ايران خواسته اند. و ايرانيان را زمينه ساز ظهور مهدي دانسته اند. آن ظهور فرخنده اي که بساط نظام سلطه و طغيانگر شيطاني را برمي اندازد و اميدواريم که آغاز اين حرکت در انقلاب اسلامي ملت ايران باشد.
انسان براي رسيدن به حقيقت هستي و هدف خلقت خودش، بايد از زندگي شيطاني عبور کند و وارد زندگي رحماني بشود. يعني بايد از ولايت شياطين خارج بشود و به ولايت خداي رحمان وارد بشود. در اين راه انسان نياز به رهبر راه دارد تا اين رهبر ما را از پرتگاههاي شيطاني نجات بدهد. و با سلامت انسان را از همه ي پرتگاهها عبور بدهد و را به اوج زندگي رحماني برساند. ابتدا اعوذ بالله من الشيطان الرجيم سپس بسم الله الرحمن الرحيم. درتمام راه ما نياز به يک رهبر رحماني داريم که خودمان را به او بسپاريم .خدا از روي رحمت وعطوفت خودش، براي انسان يک رهبر کامل قرار داده است که قلب آن رهبر پر از مهر و عطوفت است. وجود رهبر راه ،تجلي رحمت خداوند است. خداوند خواسته است که دست انسان را بگيرد و در مقابل شيطان از آن حمايت بکند.
بزرگترين حمايتي که خدا قرار داده است وجود رهبري است که قلب او مالامال از عشق به انسان است. و مي خواهد انسان را به کمال و حقيقت خودش برساند. اين وجود سراسر رحماني است و هيچ خوديتي در او نيست و شائبه ي هواي نفس در او نيست. جنس محبت امام زمان (عج) با جنس همه فرق مي کند. اين محبت کمي به محبت پدر و مادر به فرزندان شباهت دارد. امام رضا(ع) مي فرمايد: رفيق تر، مهربان تر و بامحبت تر از تمام پدران و مادران يعني مهر تمام پدران و مادران عالم جلوه اي از محبت امام زمان(عج) است. اين عشق امام قابل تحليل نيست و براي رساندن ما به سعادت است. اين عشق به بلنداي ابديت است .امام ما را، هم براي سعادت دنيا و هم براي سعادت آخرت مي خواهد. اين محبت فقط بخاطر خداست .
جلوه هاي محبت امام زمان(عج) به مردم از سنخ فهم و درک است. محبان امام زمان(عج) که باب محبتي بين آنها و امام باز شده است ، در ابتدا سعي کرده اند کهA امام را بشناسند و شيطان سعي مي کند که مردم را از اين شناخت باز دارد يا اين شناخت را مورد دستبرد قرار بدهد. يکي از جلوه هاي رحماني حضرت اين است که بساط ولايت شيطان را درعالم بهم بريزد. يعني ريشه ي بدبختي انسان شيطان است و انسان هاي شيطان شده و شيطان صفت که نمي خواهند مردم به سعادت برسند همان مستکبران و کافران هستند. يکي از هدف هاي رحماني امام زمان(عج) در هم ريختن اين نظام شيطاني است. شيطان در عالم با نمايندگان انساني خودش نظام شيطاني را برپا کرده است.
در زمان ابتداي ظهور حضرت، جنگ هايي با سپاهيان کفر و نفاق و نظام هاي طغيانگر شيطاني اتفاق مي افتد که اين نبايد براي عموم مردم باعث ترس و وحشت بشود. اين شمشير قهر حضرت جلوه اي از مهر و محبت حضرت است .پيامبر رحمت بيکران رحماني است اما قريب هشتاد و چهار جنگ از پيامبر در تاريخ گزارش شده است. مگر او رحمت بيکران براي مردم نيست ؟ بله. اما کافراني هستند که موانع رحمت هستند. اگر صخره اي بين مردم و دريا فاصله انداخته است بايد اين صخره ها برداشته بشود .اين دريا رحمت است ولي صخره ها مانع رحمت مردم است و بايد برداشته شود. ما جلوه ي قهر الهي را در سيماي امام زمان(عج)A مي بينيم. سيره ي امام همان سيره ي پيامبر است. پس رحمت امام زمان اقتضا مي کند که عده اي برداشته شوند تا اين رحمت به همه برسد.
در دعاي ندبه داريم :کجاست آن کسي که آماده شده است تا پشت ظالمان را در هم بشکند، کجاست درهم شکننده اين شوکت پوشالي مفسدان و مستکبران عالم ،کجاست آن کسي که نابود مي کند بنيان هاي شرک و نفاق ، کجاست درهم کوبنده ي اهل طغيان؟(شيطان در جامعه ي انساني دجال هايي دارد که به جايي مي رسند که فرعوني مي شوند و مي گويند که ما خدا هستيم) اين عبارت هاي دعاي ندبه، مقام امام زمان(ع) را مي رساند و کساني که داعيه ي ياوري امام را دارند براي ستيز با تمام جلوه هاي ولايت شيطان در جامعه انسان خودشان را آماده مي کنند. جلوه هاي ولايت شيطان موانع رحمت هستند و بايد از ميان برداشته بشوند. پس اين قهر امام جلوه ي رحمت است .امام ، امام مهر و عطوفت است .
نمايندگان شياطين در جامعه ي انساني بيکار نمي مانند و مي خواهند ارتباط عاطفي بين امامA و مردم شان را قطع بکنند. حکومت بني عباس پول ها خرج کردند که A تا حديث هايي جعل کنند که امام رحمت را خشن جلوه بدهند. تا پيوندعاطفي بين شيعيان و امام زمان شان قطع کنند. اين کار صحنه گرداني شيطان است.
گزارش هايي مي دهند که امام زمان (عج) جوي خون راه مي اندازد، حدود پنجاه حديث از اين نوع احاديث وجود دارد که جعلي بودن آنها ثابت شده است که اينها توطئه ي شيطان براي قطع ارتباط عاطفي شيعيان با امام شان بوده است. اين روايات اين طور نشان مي دهند که هر کسي که گناهي در خلوت خودش هم انجام داده است بايد گردن زده بشود .اين طور نيست، امام براي هدايت ،تربيت و رحمت مردم مي آيد. چشم انداز حکومت حضرت اين طور است که با دست امام عقل ها کامل مي شود ،ايمان ها شکوفا مي شود ،اخلاق هاي انساني به نهايت درجه مي رسد وعلوم گسترده مي شود.
سوال اين است که امام با اين همه مردمي که در غفلت شيطاني هستند مي خواهند چکار بکنند؟( در قرآن داريم که اکثريت مردم را شکرگزار خودت نمي يابي و بيشتر درغفلت شيطاني هستند) موج جنبش 99 درصدي ضد استکباري که الان در جهان ايجاد شده است ما را به زمان ظهور نزديک مي کند. انديشه ي انساني درعالمA بارور شده است و مردم فهميده اند که يک صدر مردم قاروني دارند حيثيت تمام مردمان عالم را زير سوال مي برند. اين اتفاقات فضاي ظهور را براي ما شفاف مي کند. شمشير قهر حضرت براي برداشتن يک درصدي است که اگر بمانند جز طغيان، چپاول و انحصار طلبي هاي شيطاني کار ديگري نمي کنند. يک عطش جهاني براي منجي عالم بوجود آمده است .
در جامعه ي ديني ما کمتر به جلوه هاي رحماني حضرت پرداخته اند. يکي از جلوه اي مظلوميت امام زمان(عج) هم، همين است. وجود رحماني او باعث برپايي عالم است. در چهاردهم شعبان درحضرت معصومه منبري داشتم و بعد سوار تاکسي شدم تا به منبر بعدي برسم. راننده تاکسي از پامنبري هاي من بود. ايشان پرسيد که شما منبري بوديد؟ گفتم: بله . ايشان گفت که شما از رحمت ويژه ي حضرت بيان کرديد و ديشب يک نماآهنگي از تلويزيون پخش شد که ما غرق اشک شديم. دخترم شش ساله ام داشت بازي مي کرد ولي حواسش به اين نماآهنگ بود و وقتي تمام شد از من سوال کرد که آيا امام زمان(عج) گردن ما بچه ها را هم مي زند؟ ببينيد که داعيه داران فرهنگي جامعه از مهربان ترين امام چه سيمايي ساخته اند که پشت زمينه ي ذهن اطفال اين است که امام حتما بزرگ ها را مي کشد. علت اين است که ما از سيماي رحماني امام کمتر گفته ايم. و جلوه هاي قهري امام را هم در سايه ي عطوفت حضرت بيان نکرده ايم.
در پرسشنامه اي براي دانش آموزان مطرح شده بود: آيا شما آمادگي داريد که اين جمعه، زمان ظوهر امام زمان(عج) باشد ؟ بالاي 75 درصد ازدانش آموزان دبيرستاني گفته بودند که ما آمادگي ظهور حضرت را نداريم زيرا ما گناهاني داشته ايم که هنوز موفق به توبه نشده ايم و آقا هم گناه کاران را از ميان برمي دارد. هنوز رحمت وعطوفت حضرت نسبت به گناهکاران جا نيفتاده است .اگر آنهايي که از خدا و امام روي برگردانده اند اشتياق آنها را مي دانستند، هر لحظه قالب تهي مي کردند. رسالت رسانه ،مبلغان ،اساتيد ديني و ...است که يک جلوه ي زيبايي از جلوه ي رحماني حضرت را براي مردم بيان کنند.
سوال – صفحه 237 قرآن کريم را توضيح بفرماييد.
پاسخ – وقتي خدا داستان پيامبران را تعريف مي کند اين صرف بيان يک داستان تاريخي نيست بلکه در يک نگاه کلان داستان تکامل رو به رشد انسان است که انسان در تمام نسل ها دارد به تکامل نهايي خودش نزديک مي شود. سيماي هر پيامبر بعنوان يک انسان کامل آئينه اي است در مقابل اخلاق انسان کامل زمان ما يعني اخلاق امام زمان(عج) .يعني شما در سيماي حضرت يوسف مي توانيد جلوه اي از سيماي امام زمان (عج) را ببينيد. عصاره ي تمام پيامبران الهي در امام عصر جمع است يعني آنچه همه خوبان دارند تو يکجا داري .و اين از ويژگي هاي امام است .تمام معجزات انبياء در وجود امام جمع است.
در روايات داريم: از کرامت ها و ويژگي هاي حضرت يوسف زيبايي و گشاده دستي بوده است .اين زيبايي و سخاوت در امام زمان(عج) به اوج مي رسد. يوسف زهرايي ما تمام خوبي هاي عالم را دارد. روايت داريم: امام زمان(عج) بدون اينکه مالي را بشمارد مي بخشد. اين از جلوه هاي کرامت و سخاوت حضرت است. شباهت ديگر پوشش و حجاب ويژه ي الهي است .يوسف در ميان امت بود ولي مردم مقام او را نمي شناختند. حتي برادرانش وقتي او را ديدند نشناختند. امام زمان (عج)هم در ميان امت حضور دارد ولي کسي او را نمي شناسند. در روايت داريم که در زمان ظهور عده اي مي گويند که ما اين آقا را ديده بوديم ولي نشناخته بوديم.
ديده اي مي خواهم که باشد مه شناس، شناسد ماه را درهر لباس .اين ديده را به سيد بحر العلوم ها ،سيد طاوس ها و آيت الله بهجت ها مي دهند يعني اذن شناخت و معرفت مي دهند. اولياء امام را مي بينند و مي شناسند ولي ما امام را مي بينيم ولي نمي شناسيم. بخاطر همين فاصله ما با حضرت بيشتر فاصله ي معرفتي است. اگر معرفت ما نسبت به حضرت کامل شود ،ديدار حاصل مي شود. همانطور که براي اولياء حاصل شده است.
در اين صفحه داريم : هم برادران يوسف و کاروانياني که يوسف را از چاه نجات دادند، او را ارزان فروختند و قدر او را نشناختند .در آخر الزمان چون مردم قدر حضرت مهدي را نمي دانند يوسف فروشي مي کند و امام را ارزان مي فروشند. و امام را با جلوه هاي دنيايي معاوضه مي کنند. عده اي امام را نشناختند و عده اي هم که شناختند براحتي يوسف فروشي مي کنند. ابوطاهر وکيل امام زمان (عج) با وسوسه هاي شيطاني براي اينکه اموال را تصاحب بکند مي گويد که من خودم نائب هستم يعني امام زمانش را به مقداري پول مي فروشد. امام زمان(عج) توقيعي مي نويسند و او را مورد لعن و نفرين قرار مي دهند.
در قم قهوه خانه اي بوده است که صاحب آن ميرزا ابوالفضل قهوه چي بود که روزهاي چهارشنبه و جمعه قهوه خانه را تعطيل مي کرده و به خدمتگزار ي مسجد جمکران مي رفته است. او پيرمردي به ظاهر ساده وعامي بود و بيش از هزار حديث حفظ بود و به آن عمل مي کرد. بازاري ها مي گفتند که چهارشنبه ها بمان و به ما چاي بده. ولي او قبول نمي کرد. و مي گفت که مگرمن يوسف فروش هستم. به او مي گويند که اگر اين چهارشنبه به جمکران بروي ما در قهوه خانه تو را قفل مي زنيم. ايشان مي گويد همان شبي که در قهوه خانه ي مرا قفل زدند خواب امام زمان(عج) را ديدم که حضرت فرمود :فردا درقهوه خانه ي تو را قفل مي زنند . من گفتم: آقا غمي نيست، خدا روزي رسان است و شما واسطه ي روزي رسان هستيد ،من يوسف فروش نيستم. صبح که به بازار آمدم ديدم که در قهوه خانه را قفل زده اند و بلند گفتم :خداحافظ اي قهوه خانه ،از اين پس هر روز در خدمت امام زمان(عج) هستم و بعد ايشان خدمتگزار حضرت در مسجد جمکران شد. خدا به بعضي ها چنين معرفتي مي دهند که يوسف فروشي نکنند.
اصلي ترين جلوه ي امام زمان(عج) اين است که انسان را از ولايت شيطان خارج بکند. دست هدايت حضرت از پشت پرده بشر را هدايت مي کند تا زمان ظهور که نظام شيطاني را در هم مي ريزد. اصلي ترين جلوه رحماني امام زمان(عج) اين است که نظام هاي شرک و تفاق را ازعالم بر مي دارد. امام در نهايت اشتياق به هدايت مردم اهل ايمان مي پردازد. هر کس که وارد اسلام بشود و مقداري ايمان داشته باشد، مورد عنايت ويژه ي امام عصر است. يکي از جلوه هاي آن حضرت دعاهاي ايشان است که بارقه ي اهل ايمان است. برکت زندگي و نورانيت و هدايت ما در زندگي جلوه اي از دعاي خير سحرگاهي امام زمان(عج) است که باعث برکت و خير ما مي شود.
همه دردم آقاA دعايم کن، مريضم سراپاA دعايم کن آقا، گرفتارنفسم اسير گناه تو اي روي روح تقواA دعايم کن آقا، عزيزي کجاي ؟اگر کربلايي بيا و همانجا دعايم کن آقا، چو رفتي مدينه تو با سوز سينه تو را به جان زهرا دعايم کن آقا ،براي ظهورت دعا مي کنم تو را جان مولا دعايم کن آقا.