اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

مشاهده محتوا

91-11-18-حجت الاسلام والمسلمين حيدري کاشاني-رهبر شناسي و امام زمان (عج)

برنامه سمت خدا

-حجت الاسلام والمسلمين حيدري کاشاني

-رهبر شناسي و امام زمان (عج)

91-11-18

اي حضورت حريم مهر، اي ظهورت نسيم مهر، مهربان امير مهر، بر تو تا بي کران سلام. انشاءالله در اين ايام دهه ي فجر مورد عنايات ويژه ي حضرت مهدي قرار بگيريم. امام خميني اين انقلاب را زمينه ساز انقلاب مهدوي مي دانستند. امام براي اولين بار لفظ روح من و تمام جهانيان فداي خاک پاي مهدي را بکار بردند.

سوال – در مورد بحث رهبر شناسي و امام زمان (عج) توضيحاتي بفرماييد.

پاسخ – يکي از مقامات وجودي حضرت مهدي اين است که او جلوه ي رحمت الهي است. در زيارت آل ياسين داريم که سلام بر تو اي رحمت فراگير الهي يعني رحمتي که تمام عالم را گرفته است. ما براي جهت گيري به سمت خدا اول مي گوييم: اعوذ بالله من الشيطان الرجيم بعد مي گوييم :بسم الله الرحمن الرحيم. حتي در نماز که معراج روح ما است، مستحب است که اول بگوييم: اعوذ بالله من الشيطان الرجيم بعد بگوييم :بسم الله الرحمن الرحيم. در قرآن داريم که براي دريافت کلمات الهي (قرآن) اول اعوذبالله من الشيطان الرجيم بگوييد. ما تا از زندگي شيطاني عبور نکنيم وارد زندگي رحماني نمي شويم. شرط ورود به آستان بسم الله الرحمن الرحيم، کلمه ي اعوذبالله من الشيطان الرجيم است. وقتي ما از زندگي شيطاني وارستگي پيدا کرديم و از ولايت شيطان خارج شديم به ولايت خداوند رحمان وارد مي شويم. شعار اسلام بسم الله الرحمن الرحيم است. توصيه شده است که هيچ کاري را بدون بسم الله. .. شروع نکنيم. حتي سر سفره هم، با گفتن بسم الله برکت به سفره اضافه مي شود.

امام صادق(ع) مي فرمايد: يک شيطان چاق به يک شيطان لاغر رسيد. شيطان لاغر به شيطان چاق شد که به تو خيلي خوش مي گذرد که اين قدر چاق شده اي؟ شيطان لاغر گفت که من بر انساني موکل شده ام که در هيچ کارش نام خداوند را جاري نمي کند و بسم الله. .. نمي گويد. بنابراين دست ولايت من بر او باز است. شيطان لاغر گفت که من برانساني موکل شده ام که مومن است و همه ي کارهايش را با بسم الله. .. شروع مي کند و من بهره اي از لذت هاي زندگي او ندارم و بخاطر همين لاغر هستم. اين واقعيت زندگي ماست. بحث شيطان شناسي، بحث حقي است. يکي از بزرگان مي فرمود :خدايا به ما عطش مهدي عنايت بفرما تا رهبر را بشناسيم.

وقتي ما از زندگي شيطاني عبور کرديم و وارد زندگي رحماني شديم، مي بينيم که خداوند اين مسير را بدون رهبر و راهنما قرار نداده است و فرموده که بايد دست تان را به رهبر راه برسانيد. زيرا اين مرحله خيلي خطرناک است و شيطان هم ما را رها نمي کند. تا ما جان در بدن داريم شيطان براي ما نقشه مي کشد تا ما را از مسير خدا دور کند. خداوند براي اين راه رهبراني گذاشته است که همان پيامبران هستند. خداوند براي مردم هر عصري حجت و معصومي قرار داده است. خداوند هر حجت را معصوم قرار داده است تا وجود او از شائبه هاي شيطاني پاک باشد يعني از منيت ها پاک باشد و سراسر عشق و محبت شده باشد. تجلي بسم الله. .. وجودي است که سرتاسر رحماني شده است و حجت زمان مي شود. اگر ما همگام با پيامبران معصوم حرکت کنيم سهم شيطان از ما کم خواهد شد. فلسفه ي وجودي پيامبران و امامان هم همين است. امامان و معصومين در بيراه ها مي گردند تا انسانها را به راه بياورند.

در قرآن داريم :ما تو را نفرستاديم مگر اينکه رحمتي براي همه جهانيان باشي. وقتي پيامبر در جنگي پيروز شدند، تعدادي از کافران را در زنجير کشيدند و آوردند. وقتي آنها رد مي شدند پيامبر به آنها لبخند زد و يکي از کافران فرياد زد که چرا مي خندي ؟ امروز روز پيروزي توست که مي خندي. پيامبر فرمود: لبخند من براي اين نيست که تو مقهور شد و ما پيروز شديم. لبخند من براي اين است که ما شما را به زنجير کشيده ايم که با اجبار به بهشت ببريم، شما را به سعادت برسانيم و از دست شيطان نجات بدهيم. وجود حجت الهي وجودي خالص است و هيچ خوديتي ندارد و سرشار از عشق و محبت رحماني است. حتي آنها براي هدايت بشر حرص مي زنند.

سوال – تکليف ما جاماندگان از زمان پيامبر چيست ؟

پاسخ – ما بايد توجه داشته باشيم که خداوند بر هر عصري حجت معصومي را قرار مي دهد و اين لازمه ي رحمانيت خداوند است. هر کدام مسلمانان به حکم مسلماني هر روز شصت مرتبه بسم الله. .. مي گوييم. اين کلمه تلقيني براي انسان است که مي خواهد بگويد من هم مي خواهم صفت رحمانيت در وجودم باشد. لازمه ي رحمانيت و رحيميت خدا چيست ؟ اين است که خداوند رهبري قرار بدهد که معصوم باشد و سرتاسر عشق و محبت باشد نسبت به مردم عالم براي تربيت و هدايت آنها. پيامبران آمده اند تا ما را به سعادت دنيا و آخرت برسانند.

ما بايد باور داشته باشيم که خداوند مردم هيچ زمانه اي را رها نمي کند. و حجت معصومي قرار داده است تا از آنها دستگيري کند و آنها را به خدا برساند. درعصر ما وجود امام زمان (عج) است که عصاره ي همه ي انبياء الهي است يعني تمام فضيلت ها و کرامات ائمه ي معصومين در امام زمان(عج) جمع است. زيرا او نسخه ي تکاملي بشر است و از طرفي براي خدا محبوب ترين است و از طرفي ( به فرموده ي امام رضا) او نسبت به مردم زمانه ي خودش شفيق تر، مهربان تر و دلسوزتر است از تمام پدران و مادران آنها. رحمت او سرتاسر رحماني است. پاک ترين عطوفت انساني محبت مادرانه است و محبت امام بالاتر از محبت مادرانه و فوق تصور ماست.

هدف خلقت، عبادت خالص امام زمان(ع) است. وجود خلقت با وجود امام زمان(ع) رقم مي خورد. جلوه ي عطوفت ومهر او با تمام مراتب ارتباط دارد: دعا، عطوفت، هدايت و تربيت انسان و. .. مربي عالم امام زمان(ع) است. اگر مهر و عطوفت رحماني نمي بود ما شاهد چنين جلوه هاي تربيتي و هدايتي نبوديم.

سوال – ما چکار بايد کنيم تا رحمت امام زمان(عج) شامل حال ما بشود ؟

پاسخ – ما بايد دست ولايت امام را در وجودمان باز بگذاريم. روايت داريم :قلب مومن عرش خداوند رحمان است. اگر کسي اين وجود را عرش شيطان قرار بدهد يعني تمام درهاي وجودش را رو به شيطان باز بکند و شيطان پرست بشود، نمي تواند رحمت امام را دريافت کند. ما بايد از ولايت شيطان خارج بشويم. ما بايد يک عزم جدي براي نه گفتن به شيطان داشته باشيم، بعد دست تربيت و هدايت امام باز مي شود. مثلا کودکي خردسال دست در دست پدر دارد و وارد بازار شلوغي مي شود. تا وقتي دست اين بچه در دست پدرش است او هراسي ندارد ولي در اثر ديدن يک اسباب بازي زيبا، از پدر غافل مي شود و دست پدر را رها مي کند و گم مي شود. وقتي بچه به خودش مي آيد که گم شده است گريه مي کند و وحشت زده مي شود. حالا عطش ديدن اين فرزند براي پدرش بيشتر است يا عطش پدري که مي بيند فرزندش دچار غفلت شده است و دست او را رها کرده است و گم شده است؟ پدر بيشتر مي سوزد. ممکن است که اين بچه ساعت ها مشغول ديدن چيزهاي فريبنده باشد.

ما بعد از نه گفتن به زندگي شيطاني، نياز به معرفت و شناخت امام داريم. آيا رابطه ي فرزندي و پدري با امام برقرار کرده ايم؟ امام رضا(ع) مي فرمايد: عشق ومحبت امام به ما، فوق تمام عشق هاي مادرانه عالم است. آيا ما اين ارتباط را برقرار کرده ايم ؟ آيا ما مي دانيم که در اين بازار دنيا گم شده ايم ؟ما بايد بدانيم که کجاي راه صراط المستقيم هستيم. ما بايد رهبر و الگوي راه را بشناسيم. اين از مظلوميت امام زمان(عج) است که زمينه ي ذهنيت خيلي از مردم اين است که اما زمان(عج) با شمشير مي آيد و گردن ها را مي زند و جوي خون را ه خواهد انداخت. البته امام جلوه ي قهاريت هم دارد ولي جلوه ي رحمت امام بيشتر است. غضب امام براي ما گم شدگان راه که دنبال امام مان هستيم نيست بلکه براي معاندان و مستکبران است.

سوال – صفحه 230 قرآن کريم را توضيح بفرماييد.

پاسخ – در اين صفحه داريم: وقتي حضرت هود، شهوت جويي هاي امت خودش را ديد آرزو کرد که اي کاش براي من توان و قوتي بود که بر اين شهوتراني شيطاني غلبه مي کردم و بساط آنرا از جامعه جمع مي کردم. در روايت داريم که اين آرزوي حضرت هود، بودن در دولت کريمه ي مهدوي بوده است و آرزو پناه بردن به انسانهايي که دنيا را از شهوت راني پاک مي کنند همان جامعه ي مهدوي است.

وجودي که پاک و خالص شده است، دلش نسبت به کودکاني که دست را رها کرده اند و گمشده اند، بيشتر مي تپد تا نسبت به کساني که دست شان در دست آن پدر است. پدري که فرزندش غافل است و دارد در بازار مي رود، بيشتر نگران است. قلب امام که مالامال از عشق و محبت به ماست، براي ما بيشتر مي تپد. حديث قدسي داريم: اگر آنهايي که به خداوند رحمان پشت کرده اند مي دانستند که خداوند چگونه به آنها اشتياق دارد که آنها را برگرداند، از اين شوق جان مي دادند. امام زمان (عج)هم اين گونه است. اگر ما بدانيم که امام چه اشتياقي در تربيت و هدايت ما دارد حتي نسبت به گناهکاران و بدانيم که امام در مورد آنها هم رحمت دارد و دعا مي کند، از شوق جان مي داديم.

هرکس هم که راهي را طي کرده است و به نورانيتي رسيده است بخاطر اشک ها و دعاهاي سحرگاهي مولاي مان مهدي فاطمه است. انشاء الله ارتباط مان را با امام بيشتر کنيم.

خدايا به ما ببخش رافت، عطوفت و رحمت او را و دعاي خير مهدي را که بدرقه ي راه ما باشد.