اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

مشاهده محتوا

91-10-13 حجت الاسلام والمسلمين حيدري کاشاني-راهکارهاي غلبه بر شهوت

برنامه سمت خدا

حجت الاسلام والمسلمين حيدري کاشاني

-راهکارهاي غلبه بر شهوت

91-10-13

گفت: بمبي که سوز عشق تو در جان ما گذاشت چندين هزار کشته و زخمي به جا گذاشت، چشمان عاشقت که مرا تا خدا کشاند قانون سخت جاذبه را زير پا گذاشت، پل زد کمان ابروي تو بر پل صراط درياي عفو بر عطش کربلا گذاشت، دريا که دست تو ملوانان که مست تو بر کشتي اش چه خوب خدا ناخدا گذاشت، آتش کجا اثر به جمال خليل داشت داغ تو شعله روي دل خيمه ها گذاشت، دستان بي حياي شب از از آسمان به زور خورشيد را گرفت و سر نيزه ها گذاشت،AA  گريه امان نداد و ابهام شعر من سرپوش روي عاقبت ماجرا گذاشت.

سوال – در مورد اربعين حسيني توضيحاتي بفرماييد.

پاسخ – انشاءالله دل هاي ما همگام با زائران کربلا باشد. از نشانه اي اهل ايمان زيارت اباعبدالله در روز اربعين است که انشاءالله ما هم از زائران راه دور امام باشيم. علامه مجلسي در جلد چهل و پنج مي فرمايد که جابربن عبدالله انصاري و جناب عطيه که از مفسران قرآن بود، خودشان را به کربلا رساندند، شايد آنها اولين کساني بودند که به سر قبر امام آمده بودند. AA ايشان خودشان را به روي قبر انداختند و گفتند که آيا دوست و رفيق نبايد جواب دوست را بدهد ؟بعد شروع به روضه خواني کردند: چگونه از تو انتظار جواب داشته باشم وقتي که بين سر و بدن تو فاصله ها افتاده است، در حال گريه و زاري بود که کاروان اهل بيت به کربلا و قتلگاه رسيدند و زينب گريه ها و ناله ها داشت. مي نويسند: زينب آنقدر ناله زد تا بيهوش شد. سکينه و بي بي رباب ناله ها داشتند. اين روزها و شبها، برقلب امام زمان(ع) سنگين است. انشاء الله شراره اي از سوز و گداز قلب امام به قلب ما بيفتند و ما مورد عنايت ويژه امام قرار بگيريم.

اي مقتدا برگرد تا دلها حسيني است/مولاي ما برگرد تا دلها حسيني است

رفتي زسرداب و برون آيي زکعبه/تا کربلا برگرد تا دلها حسيني است

اي که شعارت يا لثارات الحسين است/نور خدا برگرد تا دلها حسيني است

سرها هنوز از نيزه مي خواند شما / با نيزه ها برگرد تا دلها حسيني است

گفتي فرج را با دعا ازما بخواهيد/ روح دعا برگرد تا دلها حسيني است


سوال – درمورد راهکارهاي غلبه بر شهوت توضيحاتي بفرماييد.

پاسخ – اين بحث در آخرالزمان فراگير است. حمله ي از سمت چپ شيطان با ايجاد شهوت انگيزي هاي حرام است يعني شيطان انسان را به دام شهوات مي اندازد. امام علي(ع) مي فرمايد: شهوت ها زهرهاي کشنده هستند. اگر کسي بخواهد خودش را در شهوت ها رها بگذرد عاقبتش زهرهاي کشنده است. اگر کسي زهر بنوشد درمان آن سخت است، حالا اگر اين زهر به روح وارد شود کار سخت تر مي شود. درمان مسمويت هاي روحي خيلي سخت تر از درمان هاي مسمويت هاي مادي است. بعضي ها فکر مي کنند که اگر انسان خودش را در مقابل شهوت حرام ها بگذارد مي تواند براحتي آنرا درمان کنند. در حاليکه اصل درمان پرهيز است. شهوات دام هاي شيطان است و رهايي از دام شيطان خيلي سخت است. شرط عقل اين است که طرف شهوات نروييم. با فضيلت ترين عبادت پرهيز از حرام هاي الهي است. حالا عده اي هستند که ارتباطات حرام دارند و نگاه هاي حرام مي کنند، دواي اين افراد اين است که بايد اين کارها را ترک کنند و از آن دوري کنند تا به دام هاي شيطان نيفتند. امام علي(ع) مي فرمايد :بنده ي شهوت خوارتر از برده ي ديگران است. يعني کسي که اسير شهوت خودش است حقيرتر از کسي است که برده ي ديگري شده است. کسي که اسير شهوت است استعدادهايش شکوفا نمي شود. در مديريت شهوت، برعفاف گري تاکيد شده است. از ويژگي هاي منحصر به فرد زنبور عسل عفاف گرايي آنهاست. حتي زنبوري که مي خواهد آلودگي وارد کندو بکند، با نيش کشنده از بين مي رود. اين بخاطر عفاف گري زنبور عسل است. تا ما بر ورودي ها و خروجي هاي دل مان نگهبان نگذاريم و ازآن مراقبت نکنيم و آلودگي ها را دورنکنيم، گرفتار تحريک کننده هاي شهوت خواهيم بود. اما علي(ع) مي فرمايد: صبر در مقابل شهوت و خواسته ي شديد دل، عفت است. با فضليت ترين عبادت عفت است. ما فکر مي کنيم که عبادت نماز و روزه است ولي عفاف هم عبادت است زيرا عفاف يعني انجام ندادن عمل. امام مي فرمايد: فضيلت مجاهدي که در راه خدا مي جنگد و به شهادت مي رسد، بالاتر از کسي نيست که امکان گناه داشته باشد اما عفت ورزي کند. پس مقام عفت ورزي پايين تر از مقام شهدا نيست. مبارزه در راه خدا، عرصه ي جهاد اکبر است و جهاد با نفس و شهوات حرام، عرصه ي جهاد اکبر است. عفيف بودن يک فضيلت انساني است و مخصوص مجردها نيست. اگر کسي عفيف نباشد با ازدواج هم مشکلش حل نخواهد شد و اسير شهوت خواهد بود. عفت هميشگي است ولي در دوران مجردي تمرين عفاف بطور ويژه است و بعد از ازدواج هم بايد اين عفاف باشد. اگر کسي غريزه ي جنسي را کنترل نکند حتي اگر تمام زنان عالم را هم به ازدواج AA او دربياورند، باز هم در کره ي ديگر بدنبال اين عرصه مي گردد. اين غريزه سرکش است و حد و حدود ندارد. و ويران گر است. هر انساني اگر بخواهد در مسير انسانيت حرکت بکند و استعدادهاي انساني او به شکوفايي برسد، بايد اين نفس حيواني را مهار کند. کساني که قبل از ازدواج عفيف نبوده اند در بعد ازدواج عفيف نخواهند شد.

عفيف نزديک است که مقام ملک الهي برسد و اجر شهدا را داشته باشد و مجاهد ميدان جهاد اکبر است. در روز قيامت عده اي به خدا مي گويند که به ما جواني و زيبايي دادي، اين باعث شد که ما به راه شهوت برويم، کار براي ما سخت شد و نتوانستيم خودمان را کنترل کنيم. خدا بعنوان اتمام حجت، براي مردان حضرت يوسف و براي زنان حضرت مريم را مثال مي آورد و مي فرمايد که زيبايي شما بيشتر بود يا زيبايي يوسف ؟زمينه ي گناه براي يوسف در پشت هفت در بسته بيشتر بود يا براي شما. حضرت مريم امتحان عفاف گري زيادي را پشت سر گذاشت و وقتي از مردم گوشه گيري کرده بود، جبرئيل به شکل يک جوان زيبا ظاهر شد و شرايط هم طوري جلوه داده شد که بستر حرام آماده است. بلافاصله حضرت مريم فرمود: از شر وسوسه هاي شيطان به خدا پناه مي بريم.

آيت الله بهجت مي فرمودند:هدف خلقت بندگي وعبودت است، حقيقت بندگي و عبوديت ترک معصيت و شهوت است.يعني کسي که ترک معصيه و شهوت ندارد به حقيقت بندگي نرسيده است. ما مي خواهيم که بندگي کنيم و معصيتي را هم ترک نکنيم و بدنبال دستورالعمل مي گرديم. پس حقيقت عبوديت ما ترک کردن گناه است. اگر ترک معصيت باشد ما طعم عبادت را هم مي چشيم. و اهل معرفت مي شويم.

راه کارهايي که گفته مي شود بعد از ازدواج است. بهترين راه کار براي غلبه بر شهوت ازدواج است. روايت داريم که به هنگام ازدواج يک جوان، شيطان ضجه مي کشد. زيرا انسان با ازدواج دوسوم دينش را از شر شيطان نگه مي دارد. اکثريت اهل جهنم کساني هستند که مجرد بوده اند و با ازدواج، شهوت شان را مديريت نکرده اند. تمام مراجع مي فرمايند کسي که نمي تواند شهوت خودش را کنترل کند ازدواج بر او واجب شرعي مي شود. الان شرايط ازدواج خيلي سخت است. اين ازدواج واجب، يک مقدمات واجبي را هم دارد که آن برداشتن موانع ازدواج است. يکي از واجب ترين کارها براي والدين و مسئولين فراهم کردن ازدواج براي جوانان است. اين يک دستور عمومي است. اگر ما دنبال ماديات هم که باشيم بايد روي ازدواج سرمايه گذاري کنيم. تا اينکار فرهنگ سازي بشود. اين يک رسالت همگاني است. اگر زمينه ازدواج حل شود، خدا وعده داده است که مشکل فقر و نداري هم حل مي شود. ما مي گوييم : اول بي نياز شدن بعد ازدواج کردن ولي خدا مي فرمايد که اول ازدواج کردن بعد بي نياز شدن.

جواني به پيامبر گفت که من محتاج نان هستم. پيامبر به او فرمود که ازدواج کن. جوان تعجب کرد. پيامبر فرمود: ازدواج کن زيرا خداوند روزي را در اهل وعيال و درکانون خانواده قرار داده است. خيلي از کساني که ازدواج کرده اند فقير بوده اند ولي بتدريج در فرايند ازدواج بي نياز شده اند. تجربه هم اين را نشان داده است و اين قاعده ي آفرينش است.

سوال – آيا در مورد نوجوانان هم توصيه به عفت شده است ؟

جوانان هفده ساله براي غلبه ي برشهوت بايد عفاف داشته باشند. يک شاخه ي عفاف جلوگيري از شکمAA  و خوردن است. مثلا با روزه داري و کم خوري شهوت کنترل مي شود. مي فرمايد: کمک بگيريد از صبر و نماز براي کنترل شهوت. دراينجا منظور از صبر همان روزه داري است. يکي از راه هاي موفقيت حضرت يوسف بر شهوت، روزهAA  داري و نماز بود. امام رضا(ع) مي فرمايد :روزه داري قدرت کنترل شهوت را به انسان مي دهد. پيامبر فرمود: برشما باد ازدواج، اگر قدرت ازدواج پيدا نکرديد، برشما باد به روزه داري. روزه داري و کم خوري، غريزه ي جنسي را کنترل مي کند و پرخوري از تحريک کننده هاي شهوت است. يکي ديگر از تحريک کننده هاي مجلس حرام و دوستان ناشايست است. پرهيز از تحريک کننده ها همان ورع است.

سوال – صفحه ي 195 قرآن کريم را توضيح بفرماييد.

پاسخ – خدا مي فرمايد: عده اي در جامعه کارشان فتنه انگيزي است و حق و باطل را قاطي مي کنند، اينها درعمق فتنه ها سقوط مي کنند.

وقتي شيطان بر حمله هاي چهارگانه بر قلبي غلبه کرد، اين فرد نماينده ي انسان در جامعه ي شيطاني است و بازوي شيطان مي شود.در خطبه قاصعه امام مي فرمايد :کساني که خودتان را تحت ولايت شيطان قرار داده اند، عاقبت دست شان دست شيطان، چشم شان چشم شيطان و بازوي توانمند شيطان در جامعه ي انساني مي شوند. يکي از کارهاي نمايندگان شيطان در جامعه فتنه گري است که عاقبت هم در فتنه ها سقوط مي کنند. سردمدار فتنه انگيزي شيطان و کساني هستند که تحت ولايت شيطان هستند. هر چه به آخر الزمان نزديک مي شويم اين فتنه ها پيچيده تر مي شود. در آينده ي حمله هاي چهارگانه شيطان در فتنه هاي اعتقادي، سياسي، اقتصادي، فرهنگي و شهواني نمودار مي شود. و فتنه ها پيچيده تر مي شود. کساني که در درون شان با شيطان ستيز بي امان نداشته اند در عاقبت ريزش پيدا مي کنند. عيسي مسيح پيام آور عفاف بودند و بيشتر از هر چيز به عفت چشم تاکيد مي کردند. اگر کسي چشمش را کنترل کند به شهوت حرام نمي افتد. نگاه هاي شهوت انگيز بذر شهوات را در وجود شما مي کارد و آنرا به گياه گناه تبديل مي کند.

با فضيلت ترين عبادت براي همه عفاف است زيرا اين يک سرمايه براي آخرت است. غفاف يک فضيلت انساني است که ارتباطي به قبل يا بعد از ازدواج ندارد. بندگي ما وقتي معلوم مي شود که ما در معرض گناه قرارمي گيريم و خودداري کنيم. در رساله هاي عمليه، نگاه هاي حرام را از نگاه هاي غير حرام فرق گذاشته است. يکي از عوامل تحريک کننده هاي شهوت حرام، گفتار بين زنان و مردان نامحرم است. گفتگو بين زن و مردنامحرم، تحريک کننده ي شهوات است. تحريک کننده ي ديگر موسيقي حرام است و اولين کسي که به رقص و پايکوبي پرداخته، ابليس بوده است. وقتي عنصر شهوت انگيزي حرام در اختيار شيطان قرار گرفت، شيطان به رقص و پايکوبي پرداخت. موسيقي طرب انگيز و رقص آور تحريک کننده است و انسان را به سمت شهوت حرام مي کشاند.

امام زمان(عج) مي فرمايد : قطعا من دعاگوي هر زن و مرد مومني هستم که ذکر جدم حسين را بشنود و براي تعجيل من دعا کند.