اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

مشاهده محتوا

91-08-24 حجت الاسلام والمسلمين حيدري کاشاني-برکت در زندگي

برنامه سمت خدا

حجت الاسلام والمسلمين حيدري کاشاني

-برکت در زندگي

91-08-24

گرد هم آوردند ماتم هاي عالم را وقتي جدا کردند همدم هاي عالم را ،از عطر ياسم بادهاي ساحل غربي از ياد مي بردند مريم هاي عالم را ،تا صبح بر گلبرگ دردش اشک خواهم ريخت شرمنده خواهم ساخت شبنم هاي عالم را ،انگار يک جا بر سرم آوار مي کردند تيغ تمام ابن ملجم هاي عالم را، من پشت پرچين بهشت کوچکم ديدم هيزم به دوشان جهنم هاي عالم را ، ماه هم هلالي مي شد و من در حلولي سرخ طلوعي مي ديدم آواز مُحرم هاي عالم را.

سوال – راه هاي پُربرکت شدن زندگي چيست؟

پاسخ – تمام آحاد جامعه ديني نسبت به برکت سازي در زندگي، مسئول هستند. انسان مسلمان طبق آيين مسلماني موظف است که يک انسان برکت محور باشد. اگر ما عرصه هاي برکت سوزي را در خانواده يا جامعه مي بينيم همه در برابر آن مسئول هستيم. اين طور نيست که فقط نان آور خانه مسئول باشد و اعضاي ديگر خانواده مسئوليتي نسبت به برکت نداشته باشند. اعضاي خانواده بايد از ورود حرام به محيط خانواده جلوگيري کنند. در وصيت حضرت زهرا(س) داريم که من در تمام مدتي که در خانه ي علي بودم دروغي نگفتم ،خيانتي نکردم و حرام و حلالي انجام ندادم .بناي خانواده بر اساس بنيان صداقت و دروغ نگفتن است. وقتي دروغ در خانواده رواج پيدا کند و موضع گيري نسبت به آن نشود ، خانواده تبديل به فرودگاه شياطين مي شود. در قرآن داريم که آيا به شما خبر بدهم که شياطين بر قلب چه کساني فرود مي آيند ؟شياطين بر قلوب کساني که زياد دروغ مي گويند و گناه مي کنند، فرود مي آيند. وقتي شياطين صحنه گردان اين خانواده شدند حتما در اقتصاد خانواده هم دست اندازي مي کنند. کساني که مي خواهند الهي زندگي کنند و سلوک رحماني داشته باشند بايد در خانواده صداقت داشته باشند. اگر ما فرزندان را بر اساس صداقت تربيت کرديم ، کسب و کار ما صداقت محور خواهد شد و در اينجا خدا مي فرمايد: اين صداقت خير و برکت مي آورد و دروغ نکبت آور و شوم است و برکت را دور مي کند. صداقت برکت ساز و دروغ برکت سوز است. پس خانواده در نهادينه کردن عوامل برکت ساز مسئوليت بزرگي دارد و بايد آن عوامل را از خانواده دور کند. اعضاي خانواده بايد نسبت به درآمد خانواده تيزبين باشند و ببينند که آيا در اين درآمد ،حق نيازمندان رعايت مي شود و صدقه چقدر در خانواده جريان دارد. خداوند گسترش دهنده ي و سرچشمه ي برکات است و در درآمد ما حقي براي نيازمندان قرار داده است .نگاه غافلانه به صدقه اين است که ما هر چه صدقه بدهيم از درآمد ما کم مي شود. امام علي(ع) مي فرمايد: با دادن صدقه برکت الهي را نازل کنيد. ما نبايد بر سر نيازمندان منت بگذاريم زيرا آنها حقي در مال ما دارند و ما داريم با خدا معامله مي کنيم .شيطان ما را وسوسه مي کند که زکات و صدقه ندهيم و ما بايد در خانواده اينها را تذکر بدهيم. روايت داريم که هيچ مالي از بين نمي رود اگر حقوق الهي آن پرداخت شده باشد. خمس و زکات بيمه ي اموال است ولي شيطان ما را وسوسه مي کند که مالي را که با زحمت بدست آورده ايم به فرد ديگري ندهيم .ما از بيمه هاي انساني استفاده مي کنيم که در هنگام ضرر بخشي از آن توسط بيمه جبران شود. بيمه الهي، بلا و بن بست هاي اقتصادي را بر مي دارد. اين دو نوع بيمه خيلي با هم فرق مي کنند. خانواده و اعضاي آن بايد ديدي نسبت به حرام و حلال داشته باشند. نکند که ما يک چيز حرام را حلال بپنداريم. مثلا شيطان به ما مي گويد که ربا هم يک داد و ستد اقتصادي است، در اينجا خانواده بايد يک تيز بيني اقتصادي داشته باشد که بداند چه چيزي ربا است و چه چيزي ربا نيست .امام صادق(ع) مي فرمايد: رباخوار از دنيا نخواهد رفت مگر اينکه به نوعي جنون مبتلا شود زيرا حقيقت ربا برهم زدن عقل و تعادل انساني است .در قرآن داريم که رباخواران در حالتي وارد جهنم مي شوند که گويي شيطان آنرا را مسخ کرده است و به جنون مبتلا شده اند. پيامبر مي فرمايد: در شب معراج ديدم که رباخواران شکم هاي بزرگي دارند که اينقدر اين شکم بزرگ است که روي پاهاي آنها افتاده است و به زمين کشيده مي شود و آنها تعادل شان را از دست مي دهند. ربا يعني زياد خواهي از حق و انصاف .ربا گيرندگان و ربا دهندگان هم در گناه ربا شريک است .ربا چرخه ي اقتصادي سالم را بهم مي زند. روايت داريم که بزرگترين دشمنان يک مرد (رباخوار) در قيامت زن و فرزندانش هستند زيرا آنها مي گويند که با آوردن لقمه ي حرام، راه شيطان را در زندگي آنها باز کردي .وظيفه ي مردم، مسئولان، مجريان، قانونگذاران و قوه قضائيه اين است که در جامعه ي ديني کسي به سمت رباخواري پيش نرود. پس در مسئله ي ربا، کل جامعه مسئول است. قوانين بانکداري اسلامي ما اشکالي ندارد ولي ممکن است که در اجرا، مشکلاتي وجود دارد. سود بالايي که براي وام ها گرفته مي شود تا چه حدي درست است ؟ اين مسئوليت همه مردم و مسئولين است که ببينند که قوانين بانکداري اسلامي تا چه حد اجرا مي شود. ربا اعلان جنگ با خداست. در قرآن داريم: اگر ربا ترک نشود بدانيد که شما با خدا و رسولش اعلان جنگ کرده ايد. عاقبت اين اعلان جنگ، بي برکتي است .

سوال - وظيفه ي خانواده ها در برابر شناخت ربا چيست ؟

پاسخ – خانواده ها بايد با يک کارشناس ارتباط داشته باشند و با دفتر مراجع ،علما و فقيهان مرتبط باشند. مثلا اگر قرار شد که وامي گرفته شود يا سپرده گذاري شود مي توانند اين سوال را از دفتر مرجع تقليد بپرسند. مرکز ملي پاسخگويي به مسائل شرعي(09640 ) وجود دارد. ما نبايد بخاطر مشکلات اقتصادي از هر بانکي وامي بگيريم بلکه بايد اين را سوال کنيم .اسلام با سود بردن دو طرف مشکلي ندارد بلکه مي خواهد که دو طرف سود منصفانه ببرند. اگر شيطان اقتصاد ما را بهم بزند آرامش ما را بهم زده است .همه ي ما نسبت به اين مسائل مسئول هستيم .ما مي توانيم مواظب باشيم که حرام وارد خانواده ما نشود و به اطرافيان هم تذکر بدهيم .

سوال – صفحه 146 قرآن کريم را توضيح بفرماييد.

پاسخ – در آيات پاياني اين صفحه داريم که از گام هاي شيطان پيروي نکنيد و بدانيد که او دشمن آشکار شماست .خطوات شيطان چهار مرتبه در قرآن آمده است که همگام شيطان نشويد . يکي از اصلي ترين گامهاي شيطان اين است که براي دين داران حرام را سست مي کند و مي گويد که ربا و زياده خواهي در کسب و کار حلال است و يک نوع زرنگي در اقتصاد است .همه ي ما داريم به سمت ربا که اعلان جنگ با خداست کشيده مي شويم. همه ي کساني که مسئوليت دارند و همه ي مردم موظف هستند(حتي کارمندان بانکها) که تذکر بدهند.

سوال – در ادامه ي راه هاي پربرکت سازي در زندگي توضيحاتي بفرماييد.

پاسخ – يکي از راه هاي برکت سازي زندگي قناعت است .روايت داريم: قناعت گنجينه ي پايان ناپذير بي نيازي است .داريم که در زمان ظهور امام عصر همه ي مردم بي نياز مي شوند که يکي از علت هاي آن بخاطر بارش برکت ،عدالت و امنيت است و علت ديگر آن اين است که روح ها و همت ها بلند مي شود و انسانها قناعت محور مي شوند. حتي کساني که مستحق هستند وقتي به آنها کمکي مي شود آنها آن کمک را به بيت المال مي دهند زيرا قناعت در وجود آنها نهادينه شده است.قناعت مي تواند روح انسان را آرامش بدهد. انساني که درآمد بالايي هم دارد اگر قناعت نکند و به سمت زندگي تجملي و بريز و بپاش برود ،آرامش خودش را سوزانده است. توجه به حرام و حلال در زندگي بالاترين برکت است. کسي که تقوا داشته باشد خدا براي او گشايشي قرار مي دهد و از جايي که او گمان نمي کند به او روزي مي رساند. به گفته ي امام صادق (ع) خدا به او برکت مي دهد. کتاب برکت يابي شغلي نوشته ي آقاي حيدري کاشاني است .

امام حسين(ع)مي فرمايد: اگر زمانه ي او(امام مهدي) را درک کنم لحظه لحظه ي عمرم را صرف خدمتگزاري او خواهم کرد .يکي از عرضه هاي خدمتگزاري به امام زمان(ع) عرصه ي اقتصادي و پاکسازي اقتصاد از جلوه هاي شيطاني و حرام است، خداوند ما را از مجاهدان راه خودت در عرصه ي جهاد اقتصادي قرار بده.