اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

مشاهده محتوا

91-08-03 حجت الاسلام والمسلمين حيدري کاشاني-امام زمان(عج)

برنامه سمت خدا

حجت الاسلام والمسلمين حيدري کاشاني

-امام زمان(عج)

91-08-03

سوال – در مورد تشرفات (افرادي که خدمت امام رسيده اند) امام زمان (عج) رسيده اند توضيحاتي بفرماييد.

پاسخ – روايت داريم: به اتمام رسيدن حج ديدار امام است. پيوند پر رمز و رازي بين حج و امام معصوم زمان و رهبر راه است. حاجي احرام دگر بند ببين يار کجاست، کعبه يک سنگ نشاني است که ره گم شود. مَثَل امام مثل خانه ي کعبه است که همه بايد لباس احرام بپوشند و دور امامت طواف کنند. کعبه دور کسي طواف نمي کند. امام زمان خودتان را براي خوديت هاي خودتان خرج نکنيد. خيلي ها از امام زمان شان مي خواهند که دنيا آنها را آباد کند و از منظر زندگي دنيايي به امام شان نگاه مي کنند. پوشيدن لباس احرام نشانه ي اين است که روح ما پاک و سفيد است، آماده ي ديدار خدا هستيم و از همه ي تعلقات دنيايي دل بريده ايم. اي حريم کعبه مُحرم بر طواف کوي تو، من به دور کعبه مي چرخم به ياد روي تو، گر چه بر مُحرم بود بوييدن گل ها حرام، زنده ام من اي گل زهرا زفيض بوي تو. تشرف مهرزيار اهوازي پيام هاي بسياري را در بر دارد و جاي تامل دارد. زماني که او با يار ويژه امام همراه مي شود و مي گويد که امام در حجاب است و او مي گويد که بدي شما باعث حجاب بين شما و امام شده است. خيلي ها پس از چهل روز تشرف به جمکران گله مند هستند که امام را نديده اند، چه بسا شما ظرفيت ديدن امام را نداشته ايد. عده اي خدمت امام رسيده اند ولي نتوانسته اند که ادب حضور را رعايت بکنند. عده اي چهل شب توصيه هاي عارف را عمل مي کنند و بعد مي گويند که ما نتوانستيم امام زمان(عج) را ببينيم و وقتي نزد عارف مي آيند، عارف مي گويد که ديشب در مسجد در کنار فرد نوراني نشستي و او به شما گفت که انگشتر در دست چپ کردن مکروه است و تو گفتي که هر مکروهي جايز است. او امام زمان(عج) بود و تو نتوانستي لحظه اي ادب حضور را رعايت کني. خواجه نصيرالدين طوسي مي گويد: وجود او لطف الهي است و غيبت او هم لطف ديگري است. تشرف علي بن مهرزيار اهوازي اين را مي رساند که وارستگي از دنيا مي تواند حجاب ها را بردارد. سه جبهه ي شيطان که ما را به مال اندوزي، قطع رحم و عدم احسان به اقوام و عدم پرداخت حقوق واجب مالي دعوت مي کند، از آسيب هاي ديني جامعه اسلامي است. مهرزيار اهوازي نماينده ي ما شيعيان در محضر امام است. امام مي فرمايد ما هر صبح و شام منتظر آمدن تو بوديم وليکن به مال اندوزي پرداختيد. ( امام صيغه ي جمع بکار برده اند). ممکن است که يک نابجا خرج کردن بيت المال،حق الناس 75 ميليون مسلمان شيعه را بردوش فرد بياندازد. نکند بخاطر مسئوليت ديني و مذهبي که به دوش ما انداخته اند، بيت المال را به سمت جيب خود باز کنيم. امام مي فرمايد: باعث حيرت و سرگردان مومنان ضعيف شديد. مهرزيار از راه حلال مال اندوزي کرده بود. مال اندوزي از راه حلال تعلقات خاطر نسبت به دنيا ايجاد مي کند و پاي انسان را مي بندد زيرا محبت دنيا در دل فرد مي اندازد. امام مي فرمايد: قطع رحم کرديد. اين رحم، رحم ديني و معنوي را شامل مي شود. کساني که تمکن مالي داشتند به خويشاوندان شان توجه نکردند. امام مي فرمايد که تنها راه بازگشت توبه و استغفار است. اگر کساني هم از توبه غافل هستند ديگران براي آنها استغفار کنند. اگر استغفار بعضي از شما براي بعض ديگر نبود همه هلاک مي شدند مگر شيعياني که رفتار و گفتارشان مطابقت دارد و طبق گفتار ما عمل مي کنند. در اينجا اهميت توبه، استغفار و دعا مشخص مي شود. بخش عظيمي از دعاهاي معروف ما مربوط به توبه و استغفار است. دعاي کميل که دعاي خضر نبي بوده است که بواسطه اميرالمومنين به کميل گفته شده است. سيدبن طاوس مي فرمود که من در صبحگاه چهره امام را نمي ديدم ولي صداي مناجات سحرگاهي او را مي شنيدم. در اوايل دعا داريم: خدايا ببخش آن گناهاني که نعمت هاي تو را تغيير مي دهد، خدايا گناهاني را ببخش که بلا نازل مي کند و.. . روح دعاي ما روح استغفار و توبه است.

سوال – آداب استغفار و دعا کردن چيست ؟

پاسخ- وقتي شيطان قسم ياد کرد که در کمين صراط مستقيم مي نشيند و راه را از چهار جانب به انسان مي بندد. ملائک دل شان به حال فرزند آدم سوخت. خدا فرمود که همه ي راهها بسته نشده است زيرا من دو راه ويژه را براي ارتباط با خودم باز گذاشته ام، يکي راه آسمان ( از طريق دعا) و يکي راه زمين (از طريق سجده ) است. با فضليت ترين دعاها شما استغفار شماست. دعا و استغفار از هم جدا نيست. دعاهاي با فضيلت دربردارنده ي استغفاراست. يکي از شرايط دعا و اجابت، توبه و استغفار است.

روز عرفه که روز نيايش نامگذاري شده است و روز استغفار و توبه هم هست. دعاهاي اين روز بايد بصورت دسته جمعي خوانده شود. در اين روز با دعاي امام زمان(ع) که با همه ي حجاج آمين مي گويد، يک نهضت استغفار برگزار کنيم.

سوال – صفحه 125 قرآن را توضيح بفرماييد.

پاسخ – در اين صفحه مي فرمايد: اي کساني که ايمان آورده ايد مواظب لغزش هايتان باشيد. اگر شما اهل هدايت و استقامت بر مسير حق باشيد گمراهي ديگران به شما زياني نمي رسد. خيلي از مردم گناهاني را که انجام مي دهند بر گردن خانواده و اطرافيان مي اندازند که اين درست نيست.

سوال – آيا در حج و ارتباط آن با ولايت اسراري وجود دارد؟

پاسخ – پر اسرارترين و پر آثارترين مراسم مناسک حج است. در مناسک حج رمل جمرات داريم يعني سنگ زدن به خانه ي شيطان. اين کار دربردارنده ي يکي از زيباترين مناسک حج است. خانه ي شيطان بايد در سه مقطع زماني سنگباران بشود،چرا ؟ عده اي آنرا به زمان حضرت ابراهيم و آدم نسبت داده اند. سوره صافات داستان حضرت ابراهيم و اسماعيل را بيان مي کند و داريم که در اين زمان ابراهيم از تعلق به اسماعيل دست کشيد يعني روزعيد قربان به اين معناست که ما بايد تعلقات غيرخدايي خودمان را به مسلخ عشق ببريم وبه عشق خداوند وبا نيت الهي ذبح بکنيم. ابراهيم سه شب متولي خواب ديد که بايد ابراهيم را ذبح کند و اين آزمايش بزرگي براي ابراهيم بود. حضرت ابراهيم به اسماعيل گفت که طناب و کاردي بردارد و آنها راهي بيابان شدند. دراين هنگام ابليس دست بکار شد و نزد هاجر آمد و گفت که ابراهيم مي خواهد فرزند تو اسماعيل را ذبح کند. حضرت هاجر گفت که اين غير ممکن است و هيچ پدري اين کار را نمي کند. ابليس گفت که او خواب ديده است و فکر مي کند که از طرف خدا به او وحي شده است و هاجر کار ابراهيم را تاييد کرد. ابليس به اسماعيل گفت که پدرت مي خواهد تو را قرباني کند و اين دستور از طرف خدا رسيده است و اسماعيل گفت که اگر اين دستور از طرف خدا رسيده است حتما بايد اين کار را بکند و من هم تسليم محض هستم. وقتي به خانه ي اول شيطان رسيدند، ابليس به حضرت ابراهيم گفت که اين خوابي که تو ديده اي خواب رحماني نبوده است خواب شيطاني بوده است.ابليس مي خواست در دين و ايمان او ترديد کند. حضرت ابراهيم هفت مرتبه سنگي را برداشت و الله اکبر گفت و به سمت شيطان پرت کرد و دعايي خواند: خدايا شيطان را ازمن دور کن. شيطان دور شد. در خانه ي وسطي شيطان، باز شيطان ظاهر شد و حضرت ابراهيم همان کار را تکرار کرد و در آخرين جايگاه شيطان باز همان عمل توسط ابراهيم تکرار شد. در آنجا به ابراهيم وحي شد که دست شيطان از تو کوتاه شده است. حضرت ابراهيم به پسرش گفت که اين دستور خداوند است و اسماعيل گفت که دست و پاي مرا محکم ببند و دامن خودت را بالا بگير که خون من بر دامن تو نريزد و مادرم دچار ناراحتي نشود. وقتي حضرت ابراهيم کارد را بر حلق اسماعيل گذاشت، وحي آمد که تو از آزمايش الهي سر بلند بيرون آمدي و گوسفندي بجاي اسماعيل ذبح شد. ابليس مي خواست از تعلق ابراهيم به فرزندش سوء استفاده کند. قرباني کردن گوسفند در روز عيد قربان به معني قرباني کردن همه ي تعلقات انسان در برابر خداست يعني نه گفتن به شيطان. شيطان ما را به تعلقات دنيايي دعوت مي کند ولي ما ابراهيم وار به او پاسخ منفي مي دهيم.

سوال – در روز عيد قربان چه چيزي از خدا بخواهيم ؟

پاسخ – گاهي ما با عقل خودمان به در خانه ي خدا مي روييم و از او درخواستي داريم که مطمئن باشيم که سر ما کلاه مي رود. گاهي خواستن ما حقير است. روز عيد قربان که اجابت قطعي است ما بايد زبان مان را به زبان معصوم متصل کنيم و همنوا با معصوم طلب کنيم. پس هيچ دعايي با فضيلت تر از دعاي عرفه ي امام حسين (ع) نيست.

مطالبه ي امام زمان(عج) راه ميان بري بين ما و خداست و خدا بايد دست ما را بگيرد. اين خواسته تحقق پيدا مي کند. ما بايد از امام زمان(عج) بخواهيم که از خدا براي ما قطع تعلق به دنيا را بخواهد تا ما راه ارتباط ما با حضرت باز بشود.

دردعاي عرفه داريم: خدايا به تدبير و مديريت خودت از تدبير خودم در زندگاني بي نياز کن و با اختيار خودت مرا از اختيارم بي نياز کن يعني خدايا اختياردار زندگي من باش. اين دعا عالي ترين دعا است و به همه ي بيماران ما شفاي عاجل عنايت بفرما.

امام زمان(ع) مي فرمايد: هيچ چيزي بيني شيطان را مثل نماز به خاک نمي ماند، پس نماز را بپا بدار و بيني شيطان را به خاک بمال.