برنامه سمت خدا
موضوع برنامه: ويژه برنامه ولادت حضرت معصومه (سلام الله عليها)
كارشناس: حجت الاسلام والمسلمين نظري منفرد
تاريخ پخش: 03-04- 99
بسم الله الرحمن الرحيم، الحمدلله رب العالمين و صلي الله علي محمد و آله الطاهرين
رضا نشست و به معصومهاش نگاه انداخت *** چنان که چشمهي ذوق مرا به راه انداخت
خدا چه خوب ادا کرده حق مطلب را *** به نام فاطمه آورده است زينب را
و ماه اول ذي قعده تا که پيدا شد *** دخيلها ضريح برادري وا شد
ببين که حضرت نجمه چه کوکبي آورد *** براي شاه خراسان چه زينبي آورد
مقامش آئينهاي از مدارج پدر است *** عجيب نيست که باب الحوائج پدر است
براي تشنه لبان باده را به خم آورد *** مزار مادر خود را به شهر قم آورد
عجيب نيست که قم طعنه بر مدينه زده *** که سنگ مادر سادات را به سينه زده
چه باشکوه به دستان خود علم دارد *** از اين به بعد بگو فاطمه حرم دارد
مرا ببخش که شعرم برات زيبا نيست *** به مدح فاطمهها بهتر از عليها نيست
صلي الله عليک يا فاطمه معصومه، خيلي خوشحاليم که امروز در روز ميلادتان در کنار بارگاه مقدس و ملکوتي شما هستيم. سلام مردم عزيز و نازنين، سلام دخترخانمها، روز ميلاد حضرت فاطمه معصومه(س) به همه شما تبريک و شادباش ميگويم. از شهر مقدس قم در کنار شما هستيم، نايب الزياره شما خواهيم بود. مهمان ويژه امروز حاج آقاي نظري منفرد هستند. سلام عليکم و رحمة الله، خيلي خوش آمديد.
حاج آقاي نظري منفرد: من هم به همه بينندگان عزيز سلام ميکنم و اميدوارم هرچه زودتر اين بيماري کرونا برطرف شود و درهاي حرم باز شود.
شريعتي:
از بستر بيماري خود پا شدني نيست *** بي لطف شما شهر مداوا شدني نيست
رفتيم به ديدار حکيمان و طبيبان *** گفتند که با دانش آنها شدني نيست
انشاءالله حضرات معصومين به برکت اين ايام عنايتي بکنند و اين بليه از کشور ما رخت بر ببندد. قرارهست امروز از فضايل و کرامات حضرت فاطمه معصومه بشنويم.
حاج آقاي نظري منفرد: بسم الله الرحمن الرحيم، حلول ماه ذي القعده را تبريک ميگويم. پيغمبر خدا هروقت هلال ماه را مشاهده ميکرد دعا ميکرد. خدايا اين ماه را ماه سلامت و امنيت و موفقيت براي ما قرار بده. انسان با هر زباني خدا را بخواند، خداي متعال سميع الدعاء است. انشاءالله اين ويروس هم برطرف شود و ماه موفقيت و پيروزي براي ملت ايران باشد.
شريعتي: يادي کنيم از حاج آقاي مهندسي و تمام علمايي که حق بزرگي بر گردن ما دارند، برنامه سمت خدا هم يادگار حضرت معصومه است که با توسل و تمسک به اين حضرت سالهاست که مهمان شما هستيم.
حاج آقاي نظري منفرد: شهر قم از شهرهاي بعد از اسلام است. شهرهاي اسلامي است، تأسيس شهر قم سال 83 هجري بوده است. آنطور که ياقوت در معجم البلدان حدود نهصد سال قبل نوشته است، دقيقاً سال 83 سال ولادت حضرت صادق است. چون بنيانگذاران شهر قم شيعه بودند، اساساً اين شهر از ديرزمان به عنوان يک شهر اهلبيت و شهر علاقمندان به خاندان پيامبر و شهر شيعيان اميرالمؤمنين و ائمه اثني عشر شناخته شده و خيلي زود رشد کرد. خصوصاً اين روايت معجزه آسا را که صاحب تاريخ قم، محمد بن حسن قمي معاصر با شيخ صدوق نقل کرده و بخشي از اين تاريخ به ما رسيده و از امام صادق نقل ميکند که کوفه آن روز مهد علم بود و عاصمهي علوم اهلبيت بود. فرمود: کوفه از مؤمنين خالي ميشود، «سَتَخْلُو كُوفَةُ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ وَ يأزر [يَأْرِزُ] عَنْهَا الْعِلْمُ كَمَا تأزر [تَأْرِزُ] الْحَيَّةُ فِي جُحْرِهَا ثُمَ يَظْهَرُ الْعِلْمُ بِبَلْدَةٍ يُقَالُ لَهَا قُمُّ» علم در يک شهري بروز ميکند به نام قم، از اين قم با ساير کشورها و بلاد علوم منتشر ميشود. بعد فرمودند: مردم قم قائم مقام حضرت حجت هستند، «وَ لَوْ لَا ذَلِكَ لَسَاخَتِ الْأَرْضُ بِأَهْلِهَا» بعد حضرت به راوي فرمودند: «وَ سَتُدْفَنُ فِيهَا امْرَأَةٌ مِنْ أَوْلَادِي تُسَمَّى فَاطِمَة» به زودي دفن ميشود از فرزندان من دختري که نامش فاطمه است و فرزند موسي است. «وَ تُدْخَلُ بِشَفَاعَتِهَا شِيعَتِي الْجَنَّةَ بِأَجْمَعِهِمْ». راوي ميگويد: من اين حديث را از امام صادق شنيدم هنوز پدر حضرت معصومه، موسي بن جعفر متولد نشده بود. اين خبر دفن فاطمه معصومه، شأن حضرت معصومه که شفاعت کننده شيعيان در روز قيامت هستند، کافي است براي منزلت و مقام حضرت معصومه.
ما امامزادگاني داريم که چند دسته هستند. برخي از امامزادگان هستند که اينها نَسَبشان معلوم است فرزند امام هستند، يا بدون واسطه يا با واسطه، ما در کشور خودمان به برکت امامزادهها وقتي معاونت اوقاف براي ما نقل ميکرد، هشت هزار و اندي امامزاده در ايران هست که شناسايي شده و لازم الاحترام هستند و بايد احترام کنيم. همين مقدار که منسوب به امام هستند براي ما احترامشان لازم است. يک دسته از امامزادگاني هستند که اينها جداي از اينکه امامزاده هستند عالم بودند، راوي حديث بودند و داراي منزلتي بودند و صحيح العقيده بودند. مثلاً حضرت عبدالعظيم حسني که با واسطه امامزاده است، امامزاده بزرگواري است چون عالم است. خدمت امام هادي رسيده و اعتقادش را به حضرت هادي عرضه کرده و حضرت هادي اعتقاد او را تأييد کرده است. حديث از رسول خدا است، پيغمبر ميفرمايد: کسي که دينش را از انديشه گرفت، انديشه در نعمتهاي خدا، نعمتهاي خدا قابل شمارش نيست. اگر کسي دينش را از فکر در نعمتهاي خدا گرفت، تدبر در قرآن کرد. قرآن يکي از معجزات بزرگ است. در سنت و روش من تفهم کرد، ممکن است کوهها جا به جا شود، اما او در اعتقادش جابجا نميشود.
به جوانان خصوصاً دخترخانمها عرض ميکنم اعتقادات خيلي مهم است. اعتقادات هست که جهتگيري انسان را در زندگي مشخص ميکند. ما در اين ديني که پذيرفتيم به باور لازم برسيم. اين باور را از ما خواستند و چقدر در وجود ما رسوخ کرد و اساساً واکنشهاي ما را همين اعتقادات نشان ميدهد و انسان بايد معاد باور و خدا باور و پيامبر باور باشد و به يقين برسد. «سَنُرِيهِمْ آياتِنا فِي الْآفاقِ وَ فِي أَنْفُسِهِمْ حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ» (فصلت/53) ما آيات آفاقي و انفسي را گذاشتيم تا حق بر مردم مشخص شود و اگر اعتقادات درست شد، بسياري از مشکلات ما حل ميشود و بسياري از مشکلات ما وابسته به اعتقادات است. اگر انسان دهان بين شد، کسي صدايي بلند کرد انسان دنبالش حرکت کرد، اينها متزلزل هستند و در دين ثابت نيستند. ما ميبينيم انسانهايي که ثابت قدم ماندند، اعتقاداتشان اعتقادات راسخي بود. اصحاب امام حسين اينطور بودند و شهداي ما در جنگ اينطور بودند و الا حاضر نبودند ايثار کنند. حضرت عبدالعظيم امامزاده با واسطه است اما عالم است.
دسته سوم امامزادگاني هستند که در شأن آنها از معصوم حديث رسيده است مثل حضرت ابالفضل، دسته سوم امامزادگاني هستند که همه آن سه جهت قبل را دارا هستند. صحيح النسب هستند، عالم هستند و معصوم در عظمت آنها مطالبي فرموده و اينها داراي زيارتنامه مخصوص هستند. حضرت معصومه(س) از آنهاست. حضرت معصومه جداي از اين محدثهي بزرگواري است. من چند نکته را از حضرت معصومه عرض کنم که قابل توجه است. کتابي است به نام جامع الاحاديث، براي احمد بن حسن قمي است. ايشان معاصر با شيخ صدوق است. اخيراً آستان قدس اين کتاب را تحقيق و چاپ کرده است. يک کتاب حديثي است. بخشي از اين کتاب اخبار مسلسلات است، اخبار مسلسلات به اخباري گفته ميشود که روات احاديث تا معصوم همه در اسم مشترک باشند. اين خبر مسلسل است «عن الحسن عن الحسن عن الحسن ان احسن الحسن الخلق الحسن» حسن از حسن نقل ميکند، او از امام حسن مجتبي نقل ميکند، دو راوي حسن است، بهترين حسن، خلق حسن است. اين حديث مسلسل است. مؤلف اين کتاب از حضرت معصومه(س) در آنجا رواياتي را تحت روايات مسلسل نقل کرده است.
اين روايت را زمخشري از رسول خدا نقل کرده است «الفاطمه بنت موسي بن جعفر، الفاطمه بنت جعفر بن محمد، الفاطمه بنت محمد بن علي الباقر، الفاطمه بنت علي بن الحسين، الفاطمه بنت الحسين، الفاطمه الزهرا عن رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم، أَلَا مَنْ مَاتَ عَلَى حُبِّ آلِ مُحَمَّدٍ مَاتَ شَهِيداً» کسي که بر محبت خاندان پيامبر از دنيا برود، ثواب شهيد را دارد. اين حديث را اين بانوي بزرگوار نقل کردند. با همين سلسله سند، حديث هست که «من کنت مولاه فهذا عليٌ مولاه» يکي از راويان حديث غدير حضرت معصومه است. روايتي ديگر در کتاب مسلسلات است، باز با همين سند که عرض کردم از رسول خدا نقل ميکند، رسول خدا ميفرمايد: در شب معراج وقتي وارد بهشت شدم، قصري را ديدم که بالايش نوشته شده «عَلِيّاً وَ شِيعَتَهُ هُمُ الْفَائِزُونَ» علي و پيروان علي رستگاران هستند. بنابراين حضرت معصومه(س) تنها امامزاده نيست. عالمه است و حديث نقل کرده است و در شأن او رواياتي از حضرت صادق، حضرت کاظم و حضرت رضا(ع) و حضرت جواد در کامل الزيارات نقل شده است. «مَنْ زَارَ عَمَّتِي بِقُمَّ فَلَهُ الْجَنَّة» ايشان زيارتنامه مخصوص هم دارند.
«عَلَيْكِ يَا بِنْتَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ السَّلَامُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ السَّلَامُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ وَلِيِّ اللَّهِ السَّلَامُ عَلَيْكِ يَا أُخْتَ وَلِيِّ اللَّهِ السَّلَامُ عَلَيْكِ يَا عَمَّةَ وَلِيِّ اللَّهِ السَّلَامُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ» ملاصدرا صاحب اسرار است، کتابي که تدريس ميشود، حدود سيصد سال قبل، به قم آمد و در کهک قم، سي سال عزلت اختيار کرد و اين کتاب را نوشت. کتاب خيلي دقيقي است. ايشان ميگويد: من هروقت معضلات علمي برايم پيش ميآمد و در حل آن ميماندم، از شهر کهک، مسافت طولاني بود با مرکب اين مسافت را طي ميکرد و به حرم حضرت معصومه ميآمد و متوسل به حضرت ميشدم و آن معضل علمي براي من حل ميشد. توسل به حضرت معصومه تنها براي مسائل مادي نيست. يا بيماري، حتي توسل به حضرت معصومه در مشکلات معنوي مثل مسائل علمي، اين بانو اين مقام را دارد. در زيارتنامه ميخوانيم براي شما شأني از شئون است.
يک سالي از سالها که در قم بارندگي نشده بود و کشاورزها شديداً نيازمند به نزولات آسماني بودند، به حرم حضرت معصومه آمدند تا توسل پيدا کنند و مشکلشان حل شود. در خواب به آنها گفته شد که نياز نيست در مورد آمدن باران به حضرت معصومه توسل کنيد. مقام حضرت معصومه بالاتر از اينهاست. ميتوانيد حضرت زکريا بن آدم يا ميرزاي قمي، زکريا بن آدم ميخواست از قم برود، حضرت رضا فرمود: در قم بمان که خدا به برکت تو بلا را از شهر قم برطرف ميکند. زکريا بن آدم موسي بن جعفر و امام رضا را درک کرده بود و در زمان حضرت رضا از دنيا رفت. چندي قبل قرار شد مدفونين در اين مکان را که حضرت معصومه دفن هستند، يک دقتي شود و معلوم شود اينها چه کساني هستند. اينجا غير از حضرت معصومه، دختر امام جواد (ع)، زينب اينجا دفن است و مجموعاً از امامزادگان که اينجا دفن هستند، دختران امام جواد و نوههاي حضرت، قريب به هشت نفر هستند. لذا جداي از اينکه انسان حضرت معصومه را اينجا زيارت ميکند، خوب است وقتي برابر ضريح قرار گرفت، بگويد: «السلام عليکن يا بنات رسول الله».
شريعتي: قصهي مرحوم مرعشي را زياد شنيديم که يک دورهاي رياضت را تحمل ميکنند و چله ميگيرند که قبر حضرت زهرا را به ايشان نشان بدهند، در عالم رؤيا به ايشان ميگويند: اگر قبر حضرت معصومه را زيارت کنيد گويي قبر حضرت زهرا را زيارت کرديد. اين خيلي مقام بلندي است.
حاج آقاي نظري منفرد: لقب کريمه اهل بيت در جريان خواب به ايشان گفته ميشود. سؤال ميکنند کريمه اهلبيت کيست؟ ميگويند: حضرت معصومه است که خداوند متعال تجليات حضرت زهرا را در حضرت معصومه قرار داده است.
شريعتي:
شيعه به شوق مرقد زهرا به قم رسيد *** طاقت نداشت تا به قيامت بايستد
روز دختر را يکبار ديگر به تمام دختران سرزمينمان تبريک ميگوييم و انشاءالله در همه مراحل زندگي موفق باشند. نماز اول ماه و صدقه اول ماه را فراموش نکنيد. دوستاني که قصد شرکت در طرح قرباني را دارند، به سايت برنامه مراجعه کنند، راههاي مشارکت در سايت و کانال برنامه قرار دارد.
حاج آقاي نظري منفرد: در مورد شهر قم و اينکه چرا حضرت معصومه(س) قم را انتخاب کرد. حضرت رضا(ع) وقتي به خراسات منتقل شدند، شهادت حضرت رضا سال 203 بود. حضرت فاطمه معصومه براي ديدن برادر از مدينه حرکت کرد. موسي بن جعفر(ع) فرزندان زيادي داشتند. مرحوم شيخ مفيد در ارشاد وقتي به فرزندان موسي بن جعفر ميرسد، ميگويد: تمام فرزندان موسي بن جعفر بزرگوار بودند. مثلاً ميرمحمد که مشهور به محمد عابد است، فوق العاده عجيب بوده است. ممکن است قبرش در شيراز يا در نزديکي اراک باشد. ايشان نقل ميکند از يک خانمي به نام هاشميه، اينکه اعتقادات چقدر تأثيرگذار است، اينها کساني بودند که خدا و قيامت را باور کردند. حضرت معصومه همينطور است. براساس آن باور در زندگي حرکت ميکرد. اگر ما اين باور را نداشته باشيم و به اين باور نرسيم، وقتي آخر خط زندگي برسيم پشيمان ميشويم. تازه آنجا ميفهميم باختيم و ضرر کرديم.
قم شهري است که امام صادق فرمود: «تُرْبَةُ قُمَ مُقَدَّسَةٌ وَ أَهْلُهَا مِنَّا وَ نَحْنُ مِنْهُمْ» اين تعبير در مورد هيچ شهري نيست. قم مأواي فاطميون است. اول کساني که براي اهلبيت خمس فرستادند، اول کساني که زمينهايشان را براي اهلبيت وقف کردند. نزديک پانصد امامزاده در قم مدفون هستند. فرمودند وقتي بلاها شما را فرا گرفت به قم برويد. زمان امام صادق يکي از قُميين نزد امام صادق در مدينه رفت. کي که اذن ميداد ايشان را نشناخت، عيسي بن عبدالله قمي! گفت: صبر کن از حضرت اجازه بگيرم. امام صادق(ع) صداي عيسي بن عبدالله را شنيد و فرمود: بگذار داخل بيايد. او از اهلبيتي است که ما از آنها هستيم و آنها از ما هستند. چرا؟ به جهت اينکه قميين پاسدار و حافظ شريعت بودند. در کافي شانزده هزار و دويست و پنج حديث دارد. اصول و فروع و روضه، کليني اين کتاب شريف را در بغداد جمع آوري کرد. متوفاي 329 هست، از کجا اين احاديث را گرفته است. 95 درصد از احاديث کليني از قميين است. پنج درصد از غير قميين است. قم جاي بسيار مهمي است لذا حضرت معصومه وقتي به ساوه رسيدند و مريض شدند و احساس کردند که بايد در اين بيماري از دنيا بروند، فرمودند: تا قم چقدر مسافت است؟ گفتند: ده فرسنگ! فرمود: مرا به قم برسانيد. صاحب تاريخ قم اينجا دو روايت نقل کرده است، يکي اينکه ايشان فرمودند: مرا به قم برسانيد. وقتي قميين متوجه شدند به ساوه آمدند و حضرت را آوردند. موسي بن خزرج قمي که اينجا حضرت معصومه دفن است، براي موسي بن خزرج بوده و وقتي شنيد حضرت معصومه به قم تشريف ميآورند، شتر حضرت معصومه را مثل سارباني با احترام آوردند و حضرت را وارد قم کردند. هفده روز حضرت در بيت النور منزل موسي بن خزرج بودند، عبادتگاه حضرت معصومه هست.
قاضي نور الله شوشتري از حضرت رضا نقل کرده است، از حضرت صادق هم سؤال کردند. «إِنَّ لِلَّهِ حَرَماً وَ هُوَ مَكَّةُ وَ لِرَسُولِهِ حَرَماً وَ هُوَ الْمَدِينَةُ وَ لِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ حَرَماً وَ هُوَ الْكُوفَةُ وَ لَنَا حَرَماً وَ هُوَ قُمُّ وَ سَتُدْفَنُ فِيهِ امْرَأَةٌ مِنْ وُلْدِي تُسَمَّى فَاطِمَةَ مَنْ زَارَهَا وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ» يعني از اميرالمؤمنين به بعد قم شهر اهلبيت است. براي بهشت دري است که سه در بهشت از قم باز ميشود. به تعبير مرحوم علامه طباطبايي حقيقت اسلام متجلي در تشيع است. از اين مرکز ارائه ميشود. باب بهشت از اينجاست چون اينجاست که انسان معرفت واقعي را نسبت به دين پيدا ميکند و راه بهشت باز ميشود. قم و برکاتي که در قم هست بخاطر حضرت معصومه است و بخاطر علمايي که امام دنيا را متحول کرد، در اين شهر درس خوانده و در اين مکتب امام شده است. مراجع بزرگي که در کنار حضرت معصومه آرميدهاند.
شريعتي: امروز صفحه 447 قرآن کريم، آيات 25 تا 51 سوره مبارکه صافات را تلاوت خواهيم کرد. چقدر خوب است ثواب تلاوت آيات امروز را هديه به روح حضرت معصومه(س) بکنيم.
«ما لَكُمْ لا تَناصَرُونَ «25» بَلْ هُمُ الْيَوْمَ مُسْتَسْلِمُونَ «26» وَ أَقْبَلَ بَعْضُهُمْ عَلى بَعْضٍ يَتَساءَلُونَ «27» قالُوا إِنَّكُمْ كُنْتُمْ تَأْتُونَنا عَنِ الْيَمِينِ «28» قالُوا بَلْ لَمْ تَكُونُوا مُؤْمِنِينَ «29» وَ ما كانَ لَنا عَلَيْكُمْ مِنْ سُلْطانٍ بَلْ كُنْتُمْ قَوْماً طاغِينَ «30» فَحَقَّ عَلَيْنا قَوْلُ رَبِّنا إِنَّا لَذائِقُونَ «31» فَأَغْوَيْناكُمْ إِنَّا كُنَّا غاوِينَ «32» فَإِنَّهُمْ يَوْمَئِذٍ فِي الْعَذابِ مُشْتَرِكُونَ «33» إِنَّا كَذلِكَ نَفْعَلُ بِالْمُجْرِمِينَ «34» إِنَّهُمْ كانُوا إِذا قِيلَ لَهُمْ لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ يَسْتَكْبِرُونَ «35» وَ يَقُولُونَ أَ إِنَّا لَتارِكُوا آلِهَتِنا لِشاعِرٍ مَجْنُونٍ «36» بَلْ جاءَ بِالْحَقِّ وَ صَدَّقَ الْمُرْسَلِينَ «37» إِنَّكُمْ لَذائِقُوا الْعَذابِ الْأَلِيمِ «38» وَ ما تُجْزَوْنَ إِلَّا ما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ «39» إِلَّا عِبادَ اللَّهِ الْمُخْلَصِينَ «40» أُولئِكَ لَهُمْ رِزْقٌ مَعْلُومٌ «41» فَواكِهُ وَ هُمْ مُكْرَمُونَ «42» فِي جَنَّاتِ النَّعِيمِ «43» عَلى سُرُرٍ مُتَقابِلِينَ «44» يُطافُ عَلَيْهِمْ بِكَأْسٍ مِنْ مَعِينٍ «45» بَيْضاءَ لَذَّةٍ لِلشَّارِبِينَ «46» لا فِيها غَوْلٌ وَ لا هُمْ عَنْها يُنْزَفُونَ «47» وَ عِنْدَهُمْ قاصِراتُ الطَّرْفِ عِينٌ «48» كَأَنَّهُنَّ بَيْضٌ مَكْنُونٌ «49» فَأَقْبَلَ بَعْضُهُمْ عَلى بَعْضٍ يَتَساءَلُونَ «50» قالَ قائِلٌ مِنْهُمْ إِنِّي كانَ لِي قَرِينٌ «51» يَقُولُ أَ إِنَّكَ لَمِنَ الْمُصَدِّقِينَ»
ترجمه آيات: (به آنان گفته مىشود:) چه شد كه امروز يكديگر را يارى نمىكنيد؟ (آرى، نمىتوانند يكديگر را يارى كنند،) بلكه آنان امروز كاملًا تسليم (قدرت خداوند) هستند. و بعضى از آنان به بعضى ديگر روى كرده و از يكديگر مىپرسند. (پيروان به رهبران) گويند: بى شك شما بوديد كه از روى قهر و غلبه (براى گرايش ما به كفر و شرك) به سراغ ما مىآمديد. (گروه ديگر در پاسخ) گويند: (اين چنين نيست) بلكه شما خود اهل ايمان نبوديد. و ما را بر شما سلطه و غلبهاى نبود بلكه شما خود گروهى سركش بوديد. پس وعده (عذاب) پروردگارمان بر ما محقّق شد و بدون شك ما چشندگان عذابيم. پس ما شما را گمراه كرديم (امّا نه با قهر) زيرا كه ما خود نيز منحرف بوديم. پس آنان در آن روز، در عذاب الهى مشتركند. همانا ما با مجرمان اين گونه رفتار مىكنيم. آنان كه هرگاه برايشان «لا اله الا اللّه» گفته مىشد، تكبر مىورزيدند. و مىگفتند: آيا ما به خاطر شاعرى ديوانه خدايانمان را رها كنيم؟ (هرگز چنين نيست) بلكه او حقّ آورده و انبيا (پيشين) را تصديق نموده است. شما (نيز به خاطر اين روحيهى استكبارى و تهمتها و لجاجتها) عذاب دردناك الهى را خواهيد چشيد. و جز آن چه انجام دادهايد، كيفر نمىبينيد. مگر بندگان خالص شدهى خدا (كه از كيفر بر كنارند). آنانند كه برايشان رزق معلوم است. انواع ميوهها و آنان مورد احترامند. در باغهاى پر نعمت (بهشت). بر تختهايى در برابر يكديگر (تكيه زدهاند). و از نهر جارى (جامى از شراب) بر آنان مىگردانند شرابى سفيد رنگ و لذّتبخش براى نوشندگان. (شرابى كه) نه مايهى فساد عقل است و نه آنان از نوشيدن آن مست مىشوند. و نزدشان همسرانى است درشت چشم كه چشم از غير فرو بندند. گويى (از شدّت سفيدى) تخم مرغانى هستند پوشيده و پنهان. پس بعضى از آنان بر بعضى روى كرده و از يكديگر سؤال مىكنند. يكى از آنان گويد: مرا در دنيا همنشينى بود.
شريعتي: اشاره قرآني امروز را بفرماييد و در مورد ماه ذي القعده و مراقبات اين ماه براي ما بفرماييد.
حاج آقاي نظري منفرد: آياتي که تلاوت شد، نکتهاي که در اين صفحه هست، خداوند متعال در اينجا در رابطه با آتش و کساني که در آتش هستند و نعمتهاي بهشتي صحبت کرده است. اساساً بايد اين دو چيز باشد تا انسان حرکت کند. انبياء هم مبشر بودند و هم منذر بودند. لذا پيغمبر خدا فرمود: « يا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِنَّا أَرْسَلْناكَ شاهِداً وَ مُبَشِّراً وَ نَذِيراً» (احزاب/45) اين خلاصه آياتي که در اين صفحه تلاوت شد. حضرت باقر(ع) ميفرمايد: «ما من عبد مؤمن إلّا و في قلبه نوران: نور خيفة و نور رجاء» هيچ بنده مؤمني نيست مگر در وجود او دو نور است. نور ترس و نور اميد! «لو وزن هذا لم يزد على هذا. و لو وزن هذا لم يزد على هذا» اينها اگر توزين شود مساوي يکديگر هستند. ترس يکي از نعمتهاي خداست، اگر انسان ترس نداشته باشد جانش به خطر ميافتد. ترس انسان را خويشتندار ميکند. همينطور اميد که در زندگي ظاهري و دين انسان بايد هردو باشد.
ماه ذي القعده و ذي الحجه و محرم، اين سه ماه پي در پي از ماههاي حرام است. ماه رجب هم از ماههاي حرام است. خداي متعال در دو جاي قرآن در مورد اين چهار ماه حرام صحبت کردند. يکي اينکه ميفرمايد: ماههاي حرام چهار ماه است. عدد ماههاي سال دوازده تا است از اين دوازده تا، چهار ماه حرام است. يکجاي ديگر ميفرمايد: «يَسْئَلُونَكَ عَنِ الشَّهْرِ الْحَرامِ قِتالٍ فِيهِ قُلْ قِتالٌ فِيهِ كَبِيرٌ وَ صَدٌّ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ» اين ماههاي حرام قبل از اسلام احترام داشت و اسلام امضاء کرده که جنگ و خونريزي نباشد و بشر در طول سال جنگ نکند و يک مقدار آرام بگيرد. لذا ماههاي حرام بايد حرمت نگه داشته شود و در روايتي هست که دعا در اين ماههاي حرام مستجاب است. لذا دحو الارض در اين ماه واقع شده و نمازي در اين ماه ذي القعده هست، روزهاي يکشنبه که دو تا دو رکعت است. مثل نماز صبح است و بعد از قرائت سوره حمد، سوره توحيد سه مرتبه و معوذتين را يک مرتبه هر رکعت خوانده ميشود، سر دو رکعت سلام ميدهند و باز دو رکعت ميخوانند و دعاي مختصري هم دارد. با خواندن اين نماز گناهان انسان آمرزيده ميشود. انشاءالله از حضرت معصومه عيدي بگيريم، مهمترين عيدي اين است که اين حضرت شفيعه ما شود. «اللهم عجل لوليک الفرج» خدايا شر اين ويروس را از همه نفوس، خصوصاً مردم اين کشور، شيعيان اميرالمؤمنين کوتاه بفرما. به کسب و کار مردم که در اين ايام مشکلاتي پيدا کردند رونق بده. براي جوانهاي ما وسيلهي ازدواج را فراهم بفرما. همه مردم خوب و ولايتمدار اين کشور را از امراض صعب العلاج حفظ کن. امنيت را بر کشور ما مستدام بدار. همه مراجع بزرگوار و مقام معظم رهبري را سلامت بدار.
شريعتي: «والحمدلله رب العالمين و صلي الله علي محمد و آله الطاهرين»