برنامه سمت خدا
موضوع برنامه: پاسخ به پرسشهاي بينندگان
كارشناس: حجت الاسلام والمسلمين حسيني قمي
تاريخ پخش: 23- 04- 99
شريعتي: بسم الله الرحمن الرحيم، اللهم صل علي محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
سلام ميکنم به همه بينندگان خوب و شنوندگان نازنينمان، اين روزها اوضاع و احوال سلامتي مردم به خاطر شيوع ويروس کرونا خوب نيست، حتماً به سفارش پزشکان بايد از ماسک استفاده کنيم. حاج آقاي حسيني قمي سلام عليکم، خيلي خوش آمديد.
حاج آقاي حسيني قمي: سلام عليکم و رحمة الله، عرض سلام و ارادت خالصانه خدمت همه بينندگان عزيز دارم. امروز ما هم ماسک زديم و قبل از برنامه هم هميشه ماسک داريم، از همه تقاضا ميکنيم که رعايت کنند، گاهي خون کسي به گردن ما ميافتد، کسي که ميداند بيمار است، مواظب باشد که در خون کسي شريک نباشد. معاون محترم وزير بهداشت نکته مهمي را تذکر دادند که اوج کرونا در مراسم عروسي و عزاست. اين چه عروسي است که بعدش تبديل به عزا شود. انشاءالله حافظ خون مردم باشيم و در خون يکديگر شريک نباشيم.
شريعتي: بحث امروز شما را با دل و جان خواهيم شنيد.
حاج آقاي حسيني قمي: يک تشکر ويژه از همه مخاطبين عزيز بکنيم. ساعتها پيامهاي مخاطبين را مطالعه کردم، بخش عمدهي پيامها لطف مردم نسبت به برنامه و کارشناسان بود، روز جمعهاي که در پيش است دحوالارض و 25 ذي القعده است. در طول سال چهار روز داريم که روزهاش معادل شصت سال و هفتاد سال است و يکي 25 ذي القعده است. عزيزاني که مشکلي ندارد اين روز را روزه بگيرند. يادشان باشد اگر روزه قضا دارند نيت قضا کنند، قطعاً ثواب 25 ذي القعده را ميبرند.
مطلب ديگر اينکه اين هفته، هفته حجاب و عفاف هست از روز شنبه شروع شده است. در بحث حجاب و عفاف سهم هرکسي بايد مشخص شود. خانوادهها سهم بزرگي دارند. سال 1314 به مناسبت قيام مردم مشهد در مسجد گوهرشاد و شهادت جمعي از مردم هست، 85 سال از آن حادثه گذشته است. مردمي که بخاطر مبارزه با کشف حجاب رضاخاني به ميدان آمدند و جمع زيادي به دست رضاخان به شهادت رسيدند. آنوقت ما اينقدر ساده از کنار حجاب و عفاف بگذريم. در شهرهايي مثل هرمزگان و بندرلنگه، ساکنان آن مناطق هجرت کردند به کشورهاي حاشيهي خليج فارس، من سؤال ميکردم و گفتم: شما چرا رفتيد؟ گفتند: در قصه کشف حجاب رضاخان وقتي اجباري شد جمع زيادي از مردم اين مناطق براي اينکه فرار کنند، رفتند در اين کشورها زندگي کنند. يکوقت ما نميخواهيم رعايت کنيم و اين يک بحثي است اما گردن قرآن نگذاريم. يک کسي نميخواهد واجبي را انجام بدهد. انشاءالله خدا هدايت کند. سهم دولت سهم بسيار بزرگي است، نهادها و ارگانها سهم بزرگي دارند.
اگر دولت بخواهد در ادارات خودش رعايت کند بخش بسيار مهمي حل ميشود. بخش مهمي که بالاترين سهم را دارد، براي رسانههاست. امروز اگر رسانههاي ما پاي عفاف و حجاب بايستند، تأثير فراواني دارد. متأسفانه نه تنها پاي عفاف و حجاب نايستادند، ضد حجاب و عفاف رفتار ميکنند مخصوصاً در شبکهي رسانهي خانگي، ديالوگهاي زننده و زشتي که خيلي آسان منتشر ميکنند، آرايشهي غليظ... سريالهاي خانگي ما که ادعا داريم نظام اسلامي هستيم صد برابر بدتر از سريالهاي خارجي است. دختر و پسر ما در خانه تماشاگر است. وقتي جوان من در خانه شبانه روز ببيند، چه ميشود؟؟؟ دو شب پيش حرم حضرت معصومه روي منبر گفتم: بپرسيد آخرين باري که ما نهي از منکر کرديم، کي بود؟ آقايي اسم کتابش را که در مورد امر به معروف و نهي از منکر است را «دو از ياد رفته» گذاشته است. اسم قشنگي است. فراموش شده است. قبول دارم منکرات ديگري هم هست. بالاترين منکر در کشور ما هست که بحث فساد و رانت خواري و ربا خواري بالاترين منکر است. در سخنراني که داشتم گفتم اگر بپرسند اولين و بالاترين منکر چيست؟ ميگويم سيستم بانکي ما بالاترين منکر است. فقر در جامعه يکي از منکرات است. روايت داريم پيامبر خدا فرمود: فقر انسان را به کفر ميرساند. نشان ميداد يک کارخانه توليدي که صد ميليارد قيمت گذاري شده، بانک بخاطر اينکه چهار قسط پرداخت نشده، به دو ميليارد قيمت گذاري کرده است. چون دست داشته با کارشناس دادگستري، زد و بند کردند. قوه قضائيه ورود کرده و گفتند: اين کارخانهها بايد برگردد. من قبول دارم بالاترين منکر فساد اقتصادي در جامعه است.
اميرالمؤمنين در نهجالبلاغه در مورد امر به معروف و نهي از منکر که صحبت ميکنند، وقتي ميخواهند عظمت امر به معروف و نهي از منکر را بيان کنند، ميفرمايند: تمام کارهاي نيک، نماز و روزه شما، حج و کربلاي شما، بعلاوه جهاد، در کنار امر به معروف و نهي از منکر مثل آب دهان در برابر درياي خروشان است. فرمود: ولي از اين بالاتر چيست؟ از امر به معروف بالاتر اين است که در برابر يک ستمگر حرف حق بزني. ما امام ظالم نداريم ولي اصل ظلم را داريم. اي کاش قانوني تصويب ميشد در اين فقر و گرفتاري که مردم دارند، در خانه به دوشي که مردم دارند، يک قانون بگذاريد نمايندگان مجلس، وکلا و وزرا، قضات، هيچکدام سه ماه حقوق نگيرند. سه ماه حقوق با تأخير بگيرند تا متوجه درد مردم شوند. سواره از پياده خبر ندارد. همه بايد در برابر همه منکرات بايستيم. «كَادَ الْفَقْرُ أَنْ يَكُونَ كُفْراً»
من يک جمع بندي از مباحث گذشته داشته باشم و به بخشي از سؤالات بينندگان پاسخ بدهم. مرحوم شيخ مفيد فرمود: خوابها چهار دسته است. خوابهاي رحماني که تنبيه و هشداري درونش است. خوابهاي شيطاني، آثار بعضي گناهان انسان است. دسته سوم خوابهايي است که حديث نفس است. در طول روز يک افکاري داشتيم و فکر ما مشغول سلسله مسائلي بود. همان حديث نفس باعث شد مطالب را در شب خواب ببينيم. دسته چهارم خوابهايي است که تحت تأثير پرخوري کردن است. مرحوم علامه مجلسي داستاني را نقل ميکنند که شخصي نزد پدر من مجلسي اول آمد، با ترس و لرز و نگراني گفت: چنين خوابي ديدم. يک شير سفيد در حالي که مار سياه به گردنش است به من حمله ميکند و قصد خوردن مرا داشت. علامه مجلسي فرمود: فکر کنم ديشب کشک خوردي با رب انار، اين آثار همان است. فرمود: اتفاقاً بله همين را خوردم. شب بايد سبک بخوابيد.
مرحوم علامه مجلسي(ره) ميفرمايد: آنچه انسان در خواب ميبيند نياز به تعبير و تأويل دارد و هرکسي تعريف خواب ما را نميداند. 1- خواب شما را نگران نکند. 2- اگر خوابي شما را نگران کرد نزد هرکسي براي تعبير خواب راه نيافتيد. مرحوم سيد مرتضي تعبير بسيار زيبايي دارد، ميفرمايد: بدان که آدم در خواب هوشيارياش کامل نيست. در خواب کسي حواس جمع ندارد، خيلي نگران خوابهايتان نباشيد. خواب سه دسته است، بعضي براي مؤمن بشارت الهي است، بعضي از خوابها شيطاني است. دسته سوم اضغاث احلام است. خواب پريشان است. امام صادق به مفضل فرمود: «فَكِّرْ يَا مُفَضَّلُ» فکر کن، «ان الله تبارک و تعالي» ما را مخلوط قرار داده، خواب صادق و خواب کاذب، رؤياي رحماني و رؤياي شيطاني، گاهي خواب شما صادق است و گاهي نه، بنابراين وقتي خوابي ديديد، الزاماً دنبال تعبير خواب نباشيد. شما براساس اين حديث امام صادق(ع)، مرحوم مجلسي ميفرمايد: علم تعبير خواب از معجزات انبياء است. هرکسي اين روزها معبر خواب شده است، مرحوم مجلسي ميفرمايد: معجزات انبياء و اولياء، علم تعبير خواب از معجزات انبياء و اولياء است، افراد بسيار کمي سهمي بسيار کوچک دارند. يعني آنچه دارند سهمش آنقدر نيست، يکوقت پيامبر هست و يکوقت نبي هست. يکي از اساتيد بزرگوار ميفرمود: ما نگران تعبير خواب هستيم. ما که در طول روز دروغ ميگوييم آنوقت انتظار داريم رؤيا و خواب ما صادق باشد. غالب سؤالات مردم تعبير خواب است.
در منابع قديمي ما هست که شيخ صدوق در أمالي نقل ميکند. همسايههاي امّ ايمن که از زنان جليل القدر بهشتي است، همسايههاي ام ايمن خدمت رسول خدا آمدند و گفتند: ديشب تا صبح رسول خدا نخوابيد. تا صبح گريه ميکند. حضرت به امّ ايمن گفتند: چرا گريه ميکني؟ گفت: خواب وحشتناکي ديدم که بعد از آن فقط گريه ميکنم. نميتوانم خواب را به زبان بياورم و براي شما بگويم. جرأت نميکرد. حضرت اصرار کردند که بگو. گفت: ديشب در خواب ديدم که بعضي از اعضاي بدن شما در خانه من افتاده است. رسول خدا فرمود: خيلي خواب خوبي ديدي. دخترم فاطمه زهرا(س) فرزندي به نام حسين به دنيا ميآورد، اين فرزند در خانه تو بزرگ ميشود. اين تکهاي از بدن من در خانهي تو هست. اگر ما اين خواب را ميديديم چطور ميخواستيم تعبير کنيم؟ خواهش ميکنم کتابهاي تعبير خواب را کنار بگذاريد و جمع کنيد.
شخصي نزد ابن سيرين آمد و گفت: در خواب ديدم مُهري دست من است بر دهان مردم ميزنم و دهان مردم را ميبندم. ابن سيرين گفت: خيلي خواب خوبي است. تو مؤذن هستي، سحرهاي ماه رمضان اذان ميگويي و با اذان گفتن تو دهان مردم براي خوردن بسته ميشود. خواب معيار تکاليف ديني براي ما نيست. ما با خواب نميتوانيم بگوييم: فلاني چنين فرماني داده، نايب امام زمان است، سيد يماني است. يک کسي از علامه حلي سؤال کرد و گفت: اگر انسان در خواب حتي پيامبر را خواب ديد، من در خواب ديدم ائمه يا پيامبر به من ميگويند: اين کار را انجام بده، آيا موظف هستم انجام بدهم يا نه؟ فرمودند: اگر با بقيه ظواهر دين هماهنگ است که هيچ، اما اگر با ظواهر دين مخالف باشد، حق نداريم دنبال او برويم. اگر با ظواهر دين موافق باشد، وجوبي بر ما نميآورد. آقايي خواب ديده، اميرالمؤمنين فرمود: تو بايد نماز شب بخواني يا فردا روزه بگيري. اگر کسي اميرالمؤمنين را خواب ديد و فرمود: فردا بايد روزه بگيري، واجب است يا نه؟ فرمود: نه واجب نيست. خواب براي انسان تکليف نميآورد. هيچ تکليفي با خواب براي انسان مشخص نميکند.
در کافي شريف هست که آقا موسي بن جعفر فرمودند: خواب دنبال تعبير است، هرطور شما تعبير کنيد. چون اثر رواني دارد. اگر کسي بد تعبير کند نگران ميشود. تلقين اثر دارد، خواب تابع تعبير است. در روايتي امام صادق(ع) فرمود: خوابتان را به کسي نگوييد مگر اينکه آدم فهميدهاي باشد، مؤمن باشد و حسود نباشيد. چون اينها خواب را بد تعبير ميکنند. در سوره يوسف حضرت يعقوب به حضرت يوسف چه فرمود: «لا تَقْصُصْ رُؤْياكَ عَلى إِخْوَتِكَ» (يوسف/5) به برادرانت نگويي، «فَيَكِيدُوا لَكَ كَيْداً» نقشه ميريزند و تو را اذيت ميکنند. مرحوم علامه طباطبايي در تفسير اين آيه فرمودند: قرآن نميفرمايد من نگران هستم اگر خوابت را بگويي نقشه بريزند، نه، بدون شک نقشه ميريزند! اگر خواب بدي ميبينيد بگوييد: انشاءالله خير است. اگر هم ميگوييد، به کسي باشد که عاقل باشد، مؤمن باشد، آدمي که از کينه و حسادت قلبي به دور باشد.
يک کسي خدمت رسول خدا آمد، گفت: خوابهايي ميبينم که گاهي مريض ميشوم در اثر اين خوابها. رسول خدا فرمود: خواب خوب از ناحيهي پروردگار است. اگر خواب خوب ديديد به عزيزان خود بگوييد. اگر خواب بد ديديد، به هيچکس نگوييد. پيامبر خدا فرمود: کساني خوابشان بيشتر رحماني هست که گفتارشان راست باشد. روزها راستگو باشيم، روز عمل ما صالح باشد، با اين وضعي که ما داريم ديگر انتظار رؤياي صالحه نداشته باشيم. در بعضي روايات داريم که تأثير بعضي گناهان خواب بد است. در کافي مرحوم کليني هست که در تهذيب شيخ طوسي هردو نقل کردند، شخصي خدمت امام صادق(ع) آمد گفت: فلاني پيام داده به امام صادق بگوييد: مدتي است خوابهاي پريشان ميبينم. حضرت فرمود: به او بگوييد که تو واجبات ماليات را پرداخت نميکني. زکات مالش را بده و واجبات مالش را بپردازد. وقتي به او گفتند: امام صادق اينطور گفته است، گفت: همه شهر ميدانند من اهل پرداخت واجبات مالي هستم. به امام صادق گفتند: همه شهر خبر دارند که اهل زکات و واجبات مالي هست. امام صادق فرمود: حتماً به مستحق نميدهد، در مسيري که بايد بدهد، نميدهد.
هفته گذشته در مورد استخاره گفتيم، اگر واقعاً به نتيجه نرسيديد، استخاره کنيد. خيليها پرسيده بودند: بعد از تحقيق استخاره کنيم يا نه؟ اگر کسي تحقيق کرد به يک نتيجهاي رسيد، ديگر جاي استخاره ندارد. در سرگرداني، براي نجات از سرگرداني استخاره کنيم. کسي نوشته که چرا ميگوييد: سحر و جادو نيست؟ من دهها خواستگار داشتم تا مرحله آخر ميرسد به نتيجه نميرسيم: الآن متأسفانه خيليها اين مشکل را دارند. الآن در شرايط ازدواج اينقدر سختگيري ميکنيم. يک کسي نوشته مادر من پانصد بار خواستگاري رفته فقط براي تفريح کردن، ميگويد: کاري نداريم يک مهماني برويم!!! اين ميوه و شيريني که از شما پذيرايي ميکنند، خوردنش اشکال دارد. اينکه شما براي اذيت و آزار خواستگاري بروي، تأثير رواني که روي دختر خانم دارد و بسياري چيزهاي ديگر، کار پسنديدهاي نيست.
در پيامها داشتيم، دو مغازه همسايه هستيم، جنس واحد است. مغازه او شلوغ است و ما مشتري نداريم. به ما گفتند: او مهره رزق و روزي دارد و بخت شما بسته شده است. چه ربطي دارد؟ شايد انصافش بيشتر است. خوش برخوردتر با مشتري است. متأسفانه بازار حرفهاي باطل بسيار زياد است. بازار فريب گرم است اما بازار حقايق نه! حضرت موسي چقدر زحمت کشيد، آنوقت سامري در سه روز که مهلت داشت مردم را به گوساله پرستي دعوت کند، در سه روز چقدر گوساله پرست شدند؟ ششصد هزار گوساله پرست روي دست موسي گذاشت. در پيامها اعتقادات باطلي نوشتند که هيچ پايهي ديني ندارد. از جمله سؤالهايي که خيلي پرسيده بودند، آياتي که ما براي باطل سحر گفتيم. روي چه بنويسيم؟ کپي کنيم اشکالي ندارد؟ دست نويس اشکال ندارد؟ هرطور باشد اشکالي ندارد.
شريعتي: امروز صفحه 467 قرآن کريم را تلاوت خواهيم کرد.
«وَ تَرَى الْمَلائِكَةَ حَافِّينَ مِنْ حَوْلِ الْعَرْشِ يُسَبِّحُونَ بِحَمْدِ رَبِّهِمْ وَ قُضِيَ بَيْنَهُمْ بِالْحَقِّ وَ قِيلَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ»
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ، حم «1» تَنْزِيلُ الْكِتابِ مِنَ اللَّهِ الْعَزِيزِ الْعَلِيمِ «2» غافِرِ الذَّنْبِ وَ قابِلِ التَّوْبِ شَدِيدِ الْعِقابِ ذِي الطَّوْلِ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ إِلَيْهِ الْمَصِيرُ «3» ما يُجادِلُ فِي آياتِ اللَّهِ إِلَّا الَّذِينَ كَفَرُوا فَلا يَغْرُرْكَ تَقَلُّبُهُمْ فِي الْبِلادِ«4» كَذَّبَتْ قَبْلَهُمْ قَوْمُ نُوحٍ وَ الْأَحْزابُ مِنْ بَعْدِهِمْ وَ هَمَّتْ كُلُّ أُمَّةٍ بِرَسُولِهِمْ لِيَأْخُذُوهُ وَ جادَلُوا بِالْباطِلِ لِيُدْحِضُوا بِهِ الْحَقَّ فَأَخَذْتُهُمْ فَكَيْفَ كانَ عِقابِ «5» وَ كَذلِكَ حَقَّتْ كَلِمَةُ رَبِّكَ عَلَى الَّذِينَ كَفَرُوا أَنَّهُمْ أَصْحابُ النَّارِ «6» الَّذِينَ يَحْمِلُونَ الْعَرْشَ وَ مَنْ حَوْلَهُ يُسَبِّحُونَ بِحَمْدِ رَبِّهِمْ وَ يُؤْمِنُونَ بِهِ وَ يَسْتَغْفِرُونَ لِلَّذِينَ آمَنُوا رَبَّنا وَسِعْتَ كُلَّ شَيْءٍ رَحْمَةً وَ عِلْماً فَاغْفِرْ لِلَّذِينَ تابُوا وَ اتَّبَعُوا سَبِيلَكَ وَ قِهِمْ عَذابَ الْجَحِيمِ «7»
و فرشتگان را مىبينى كه گرد عرش حلقه زدهاند، در حالى كه همراه با ستايش پروردگارشان تسبيح مىگويند و ميان آنان به حقّ داورى گردد و گفته مىشود: «سپاس خداوندى را كه پروردگار جهانيان است.»
به نام خداوند بخشندهى مهربان، حا، ميم. نزول كتاب از طرف خداوند عزيز عليم است. آمرزندهى گناه، پذيرندهى توبه، سخت كيفر و صاحب عطاى فراوان. هيچ معبودى جز او نيست. بازگشت (همه) به سوى اوست. جز كسانى كه كفر ورزيدند كسى در آيات خداوند جدال و ستيزه نمىكند پس تحرّك آنان در شهرها تو را نفريبد. پيش از اين (كفّار مكّه) نيز قوم نوح و احزابى كه بعدشان آمدند (پيامبرانشان را) تكذيب كردند و هر امّتى تصميم گرفت تا پيامبرش را به عقوبت بگيرد و به وسيلهى باطل مجادله كردند تا حقّ را نابود نمايند، پس آنان را (به قهر خود) گرفتم، پس (بنگر كه) كيفر من چگونه بوده است. و بدين گونه (كه احزاب در دنيا عقوبت شدند) وعده عذاب پروردگارت دربارهى كسانى كه كفر ورزيدند قطعى شد كه آنان اهل دوزخند. كسانى كه عرش (خدا) را حمل مىكنند وآنان كه اطراف آن هستند، پروردگارشان را با سپاس و ستايش تسبيح كرده (و به پاكى ياد مىكنند) و به او ايمان دارند و براى كسانى كه ايمان آوردهاند (از خداوند) آمرزش مىخواهند (ومىگويند:) پروردگارا! رحمت و علم تو همه چيز را فراگرفته است، پس كسانى را كه توبه كرده و راه تو را پيروى كردهاند بيامرز و آنان را از عذاب دوزخ حفظ كن.
شريعتي: نکات شما را خواهيم شنيد.
حاج آقاي حسيني قمي: در مورد يونس بن عبدالرحمان يک جلسه کامل بايد صحبت کنيم. ايشان يک صحابي معمولي نبود و از مجتهدين اصحاب و ائمه(ع) است. از امام رضا حديث نقل هست که شخصي خدمت حضرت آمد و گفت: من هر ساعت نميتوانم خدمت شما برسم، اگر نتوانستم خدمت شما برسم از چه کسي مسألهام را بپرسم؟ فرمود: «عليک بيونس بن عبدالرحمن» امام رضا(ع) اصحاب خود را حواله ميدادند که از جناب يونس بپرسيد.
بحث علمي اين بزرگوار بسيار حرف دارد. بعد از شهادت امام موسي بن جعفر، امام رضا(ع) به بعضي از اصحاب امام کاظم فرمودند: امانتي که نزد شماست براي من بياوريد. پولهاي زيادي نزد اينها بود. امام رضا پيامبر داد که پولها را بياوريد. گفتند: نميآوريم. بعد از شما امام نيست. امامت امام رضا را منکر شدند که پولها را تصرف کنند، يک مکتب هم به نام واقفيه درست کردند. يونس بن عبدالرحمان عليه اينها افشاگري ميکرد. گفتند: چرا اين کار را ميکني؟ ده هزار دينار ميدهيم دهانت را ببند و افشاگري نکن. گفت: من از امام شنيدم که وقتي بدعتها در دين ظاهر ميشود عالم بايد حرفش را بزند و الا خدا نور ايمان را از او ميگيرد. ده هزار رشوه را نپذيرفت، گفت من فرياد ميزنم و شما دروغ ميگوييد. پولها را براي حضرت رضا بياوريد!
مرحوم ميرداماد ميفرمايد: از روزه دحوالارض که معادل شصت روز است، بالاتر زيارت امام رضا(ع) هست. روز چهارشنبه هم به روايتي 23 ماه ذي القعده روز شهادت امام رضا(ع) هست. امام رضا سه مرتبه بهشت را براي يونس بن عبدالرحمان ضمانت کرد. امام عسکري(ع) وقتي کتاب يونس بن عبدالرحمان را ديدند، فرمودند: «أَعْطَاهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِكُلِ حَرْفٍ مِنْهَا حَسَنَةً، كُلُّ حَسَنَةٍ» خداوند به هر حرفي که جناب يونس در اين کتاب آورده نوري را روز قيامت به او عنايت خواهد کرد. ايشان 54 سفر حج و 50 سفر عمره مشرف شده و در همه سفرها کار فرهنگي را تبليغ ميکرد.
«أَمَّنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَ يَكْشِفُ السُّوء» خدايا به حق علي بن موسي الرضا(ع)، به حق امام جواد که آخر اين ماه شهادت حضرت هست، همه بيماران، بيماران کرونايي، به حق صديقه طاهره لباس عافيت بپوشان.
شريعتي: يا أباعبدالله...
از بستر بيماري صبح پا شدني نيست *** بي لطف شما شهر مداوا شدني نيست
«والحمدلله رب العالمين و صلي الله علي محمد و آله الطاهرين»