برنامه سمت خدا
موضوع برنامه: فاجعه منا
كارشناس: حجت الاسلام والمسلمين حسيني قمي
تاريخ پخش: 07-07-94
شريعتي: بسم الله الرحمن الرحيم و صلي الله علي محمد و آله الطاهرين
صبحي گره از زلف تو وا خواهد شد *** راز شب تار برملا خواهد شد
تو آيهي وحدتي که با آمدنت *** هر قطب نما قبله نما خواهد شد
اللهم عجل لوليک الفرج سلام ميگويم به همهي شما خيلي خوش آمديد به سمت خداي امروز سالروز ميلاد با سعادت امام هادي عليه السلام را به همهي شما تبريک ميگويم حاج آقاي حسيني سلام عليکم.
حاج آقا حسيني: سلام عليکم و رحمة الله عرض سلام و ارادت خالصانه خدمت همهي بينندگان عزيز دارم من هم ولادت وجود مقدس امام هادي عليه السلام را تبريک عرض ميکنم.
شريعتي: من از همين حالا از دوستان درخواست ميکنم که بينندهي برنامهي امروز باشند ما ميشنويم.
حاج آقا حسيني: بسم الله الرحمن الرحيم من روز شنبه که به جاي برادر بسيار عزيزمان حاج آقاي ميرباقري در برنامه حضور داشتم بحثي را در مورد حوادث و فاجعهي بزرگ منا مطرح کردم پيامهاي بسيار زيادي از سوي بينندگان آمده بود من مثل هميشه تمام پيامها را تک تک خواندم يک پيام را جا نينداختم عدهاي نوشته بودند بحثي که شما داشتيد آيات قرآن رواياتي که در مورد حج گفتيد تسلاي خاطر بازماندگان است حتي تقاضا کرده بودند اين برنامه تکرارش پخش شود خوشبختانه شبکه اين کار را انجام داد بعضيها نوشته بودند با اين که ما در ميان قربانيان فاجعهي منا را نداشتيم ولي بحث براي خيلي خوب و آرام بخش بود اصرار داشتند اين بحث تکرار شود چون اين فاجعه خيلي بزرگ تر از آن است که به وصف بيايد اين روزها دارد عمق فاجعه بيشتر روشن ميشود معلوم ميشود خيلي فاجعه بزرگ تر از آن است که ما در روزهاي اول تصور ميکرديم در ميان همهي پيامها دو پيام خيلي پر رنگ بود يکي اين که خيليها نوشته بودند با اين وضعيتي که امروز سعوديها دارند قتل عامي که از مردم مظلوم يمن دارند انجام ميدهند شنيديد ديشب در اخبار حمله کردند به يک مجلس عروسي در يمن 130 نفر تلفات داشته کمکي که اينها به داعش ميکنند جناياتي که انجام ميدهند چرا به حج مشرف ميشويم حج را تعطيل بکنيم يا پيام ديگري که خيلي پر رنگ بود من عرض ميکنم تا بدانند ما کتمان نميکنيم پيامهاي فراواني بود که به جاي اين پولي که ما هزينهي حج ميکنيم هزينهي فقرا مساکين و نيازمندان و بيماران هزينهي جهيزيه و ازدواج بکنيم اين روزها من ديدم به اين طور مباحث و اين پيامها در فضاهاي مجازي پاسخهاي زيادي داده شده من کاري به آن پاسخها ندارم بحثهاي داغ روزها و شبها در فضاهاي مجازي است بعضيها نوشتند در پاسخ که شما چرا به سفر هفت هزار حاجي مظلوم گير ميدهيد اما سالي چند ميليون مسافر ترکيه و تايلند و آنتاليا داريد آماري که ميگويند خواندم در فضاي مجازي مثلا چهار ميليون فقط شما مسافر به ترکيه داريد چطور به آنها سفارش نميکنيد که جهيزيهي فقرا بدهند مگر آنها از همين مردم نيستند چهار ميليون غير مسلمان که نيستند همين مسلمانهاي خودمان هستند به آنها کسي نميگويد ما نديديم يک جا بگويند چرا ترکيه ميرويد چرا جاي ديگر ميرويد به فقرا کمک بکنيد اين پاسخي بود که ديدم يا بعضيها در پاسخ نوشتند سعوديها آرزويشان اين است که ما مکه نرويم اين همه نقشه ميريزند برنامه ريزي ميکنند من حتي پيامي ديدم نوشته بود که يک کسي از اينها صريحا گفته اين روزها که ما کاري ميکنيم که اينها ديگر نيايند اين جا عرصه را خالي بکنند تمام اينها نقشه است براي اين که ما بگوييم پس با اين اوضاع نميرويم باز بعضيها ديدم نوشتند که زياد است از اين نمونه جوابها که شما انصاف بدهيد هزينهي لوازم آرايشي که در کشور ما وارد ميشود واردات لوازم آرايشي شش برابر هزينهي حج است تا حالا يک جا ديده ايد کسي بگويد کم بکنيد کمپيني درست بکنند که اين چرا انجام ميشود بعضيها نوشتند شما مگر از درآمد سعوديها خبر نداريد اينها يک کشوري دارند خبر داريد با ده ميليون بشکه توليد نفت در روز همين الآن که نفت به پايين ترين قيمتش رسيده که پنجاه دلار است يعني اينها روزي پانصد ميليون دلار فقط درآمد نفتشان است شما واقعا فکر ميکنيد اگر اين چند حاجي آن جا نروند اينها اين همه جناياتي که دارند انجام ميدهند را قطع ميکنند واقعا اينها معطل همين هزينهي حج اند يک تحليلي داده بودند که آيا واقعا اينها معطل همين هستند؟ ما بحثي در خيانت سعوديها نداريم مخصوصا با اين درآمد سرشار متاسفانه البته اين را من خودم اضافه ميکنم که آنها جمعيت زيادي هم ندارند روزي ده ميليون بشکه نفت صادر ميکنند اين درآمد نفتي شان است ده پانزده ميليون جمعيت دارند و متاسفانه جامعهي ما خبر ندارند اين را از خودم ميگويم غير از حرفهايي که در فضاهاي مجازي است متاسفانه جامعهي ما خبر ندارد که ميروند نگاه ميکنند مکه و مدينه و نهايتا يک وقتي جده بروند واقعا مردم سعودي و عربستان در فقر شهيد هستند وقتي شبکهي العالم گزارشي از فقر مردم گفت يک کمي برويد خيابانهاي آخر.
شريعتي: در سفري که من رفته بودم يک مقدار که به حاشيهي شهر رفتيم کاملا ورق برگشت.
حاج آقا حسيني: اينها منافقانه بازي ميکنند ظاهر شهر را طوري درست کردند کسي ميگويد به چه خبر است يک کمي هر کسي ميرود به حاشيهي شهر برود اين کشوري با اين ثروت و در آمد با آن همه امکانات مالي جمعيت کم و نرسيدن به مردم خودشاي کاش اين روزها و شبها رسانه گزارش العالم را پخش ميکرد که مردم در چه فقري به سر ميبرند با اين در آمد واقعا معطل همين چيزي است اصلا رقمي ميشود درصدي که بابت حج ما پرداخت ميکنيم؟ اين 60 هزار حاجي نروند اينها معطل ميشوند و جنگ يمن و کمک به داعش را متوقف ميکنند؟ امروزه اين طوري شده پول هنگفتي در اختيار حاکمان خائن به ملت اسلام است واقعا خيانت ميکنند بدون اين که به ملت خودشان برسند با يک جمعيت کم و اين همه جرم و جنايتي که در دنيا دارند با اين ثروت انجام ميدهند از اين پاسخها زياد است من کاري به پاسخها ندارم بخشي است در فضاهاي مجازي يکي ميگويد يکي ميشنود من حرف ديگري عرض ميکنم با کمال ادب و تواضع عرض ميکنم مواظب باشيم در ميدان دشمن بازي نکنيم گل به خودي نزنيم حج خيلي بزرگ تر از اين حرفها است آرزوي ما واقعا اين است که ان شاء الله در آينده حاکمان سعودي نباشند يا اگر بودند ادارهي حرمين شريفين دست اينها نباشد لياقت ادارهي حرمين را ندارند حتي اگر اين حوادث نبود آدمهايي که اين طور به راحتي دارند خون ملتهاي مظلوم را ميريزند لياقت دارند؟ اميدواريم که نباشند اگر اينها بودند حج خيلي بالاتر از اين است به اين سادگي قضاوت نکنيم به اين راحتي محاسبه نکنيم متاسفانه من يک چيزي ميبينم انکار اصل حج است براي چه ما حج برويم همه ميگويند پول را بدهيد اين قرآن است ما قرآن را قبول داريم ميشود توضيح بدهيم بفهميم حج درجهي وجوبش «وَلِلَّـهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا وَمَن كَفَرَ فَإِنَّ اللَّـهَ غَنِيٌّ عَنِ الْعَالَمِينَ» (آل عمران/ 97) کجا چنين تعبيري داريم در مورد کدام واجب اگر هست يک پيام بدهند بخوانيم نميگويد مَن تَرَکَ الحَّج نميگويد هر کس حج را رها کرد ميگويد مَن کَفَرَ اگر کسي کافر شد البته کفر منظور کفر عملي است هيچ مستحبي جايگزين حج واجب ميشود مستحب ما جايگزين هيچ کار واجبي نميشود از جمله حج کسي بگويد من کار خير ميکنم نماز نميخوانم هيچ مستحبي شما هزار مستحب انجام بدهيد جايگزين يک واجب نميشود شما بگو من روزي يک ميليون تومان ميدهم به فقير نماز صبحم را نخوانم حال ندارم وضع مالي ام خيلي خوب است روزي يک ميليون براي من چيزي نيست بدهم نماز نخوانم يا واجب ديگري يک وقت ما نرويم در بحث اصل انکار يک واجب مسلم و من تقاضا ميکنم ان شاء الله همهي رسانهها مخصوصا رسانهي ملي يک کمي بيشتر به اين مسئله بپردازند البته الآن فضا يک کمي فضايي است که دل ملت ما واقعا داغدار است حادثه بسيار سنگين است فاجعه بسيار عميق است ما هر چه بگوييم در اين فاجعه کم است هر چه از جنايات آل سعود بگوييم اين روزها کم است خدا شاهد است من ديشب در کتابخانه يک لحظه اخبار تازه آمد که بيست کانتينر هنوز باز نشده نتوانستم ادامه بدهم به کارم همهي مردم ما امروز در يک حالت ناراحتي شديد دارند آنهايي که هيچ ارتباطي ندارند هيچ کدام از بستگان حج مشرف نشدند داغدار هستند چقدر پيامها نوشتند ما اشک ميريزيم اينها همه درست البته من توضيح ميدهم خيليها نوشتند اگر جان انسان در خطر باشد چه عرض کردم اولا اميدواريم حجي زير سايهي آل سعود نباشد ولي واقعا اگر مسئلهي خطر باشد فقها بايد فتوا بدهند اگر باز هم چنين خوفي باشد تکليف ما چيست آيا حج انجام ميشود نبايد انجام شود بايد برويم سراغ فتاواي فقها فرمودند فقها اگر خوف اين باشد دوباره حادثهاي باشد فقها فرمودند حج در صورت خوف يکي از شرايط استطاعت حج اين است که انسان خوف نداشته باشد اين بحث فقهي است بايد روي اين تاکيد کنيم ما روي مسئلهي اصل عظمت حج وجوب حج نه حج همهي واجبات که يکي از مهم ترين واجبات است وقتي روايت ميخواهد تقسيم بکند بُنِيَ الاِسلَامُ عَلَي الخَمس (کافي، ج 2، ص 18) امروز حجش را بزنيم فردا هم زکات را معلوم نيست کجا مصرف ميشود خمس را هم ديگر چه چيزي ميماند اساس اسلام پنج چيز است يکي نماز يکي حج است پايهها ارکان اسلام هستند ميشود يک صندلي را پايه هايش را برداريد بگوييد ما باز هم صندلي داريم ديگر نداريم ما به وجوب حج کمتر توجه ميکنيم از اول برنامه را ملاحظه بفرماييد جنايات آنها را گفتيم جوابهايي که در فضاهاي مجازي است را گفتيم ولي اصل وجوب حج عظمت حج در زمان ائمه من بد نيست از اين جا اشارهاي بکنم به بحث ديگري امروز روز ولادت امام هادي عليه السلام است امام هادي عليه السلام درگير چه حاکمهايي بوده هميشه در طول تاريخ اهل بيت عليهم السلام و پيروانشان درگير چنين حکامي بودند امروز ملک سلمان است ديروز ملک عبدالله بود يک روز خلفاي اموي عباسي يزيد معاويه معتصم هارون بوده در طول تاريخ هميشه بوده دو سه نمونه ميگويم امام هادي معاصر بوده با چند تا از اين خلفا تقريبا ميتوانيم بگوييم مشابه همينها يکي معتصم است اين خلفاي عباسي که سي و شش سي و هفت نفر هستند همه شان هم در لقب هايشان يک عنوان بالله دارد المعتصم بالله المتوکل علي الله المنتصر بالله دارند اينهايي که هيچ بويي از خدا نبرده بودند مثل الآن مگر ميگويند خادم الحرمين الشريفين شما جرئت داريد کمتر از اينها به اينها بگو دل ما خون است ما گفتيم ماه رجب شد اينها حتما به احترام ماه رجب که ماه حرام است حمله به يمن را متوقف ميکنند نشد گفتيم ماه رمضان شد حتما ديگر متوقف ميکنند نشد رمضان تمام شد گفتيم ذي القعده ذي الحجه سه ماه حرام پيوسته است متوقف ميکنند نشد گفتيم فصل حج متوقف ميکنند نکردند همين شبها يک عده آدمهاي مغرور همين تعبيري که عرض کردم مقام معظم رهبري فرمودند الآن افتاده دست يک عده جوان بي تجربهاي که به نفع خودشان دنيا محکوم ميکند شما را با اين همه جنايت من دو سه نمونه گرفتاري امام هادي را ميگويم در مورد المعتصم بالله وقتي ميخواهند معرفي بکنند دو کلمه گفتند خليفهي عباسي اينها ادعا دارند ما جانشين پيغمبر هستيم دو سه تا از خلفاي امام هادي را ميخواهم بگويم در حالاتشان وقتي ميخواهند معرفي بکنند يک کلمه کَانَ عَلِيلاً مِنَ العِلم هيچ بهرهاي از علم و دانش نداشت چرا؟ اين فرزند هارون الرشيد بود يک روز از مکتب آمد بچه بود ميرفت مکتب سال اول دوم هارون پدرش از او سوال کرد که معتصم از هم کلاسي ات خبري نيست گفت بله مرد از درس خواندن راحت شد هارون گفت يعني تو اين قدر درس خواندن برايت سخت است گفت بله کاش من هم ميمردم از درس راحت ميشدم هارون گفت دَعُوه ولش کنيد اگر اين قدر درس برايش عذاب است رهايش کنيد هيچ چيز بلد نبود يک نوشتن در حد همان مکتب اول همين آدم مينويسند اِذَا غَضِبَ لَا يُبَالِي من وقتي غضب ميکرد برايش مهم نبود چه کسي را ميکشد امام جواد عليه السلام را همين آدم کشته يک نمونه اش متوکل است امام هادي عليه السلام معاصر بود 14 سال خليفهي عباسي بود متوکل فرزند معتصم است دو جمله درباره اش ميگويم من آدرس ميدهم هيچ کاري هم با منابع خودمان نداريم کتابي داريم به نام تاريخ خلفاي ملا جلال الدين سيوطي سير الاعلام ذهبي را نگاه بکنيد مال هفت صد سال پيش است وقتي ميخواهد متوکل را معرفي بکند ميگويد کَانَ مُنهَمِکا واقعا کپي همينهايي است که الآن هستند فِي اللَّذَات و الشَّرَاب (مروج الذهب، ج4، ص40) اِنهِمَاک يعني غوطه ور غوطه ور بود در دو چيز شهوت راني و شراب خواري يک وقتي آن قدر مستي ميکرد شراب ميخورد اصلا هيچ چيزي متوجه نميشد بايد صبر ميکردند ساعتها تا خليفهي مسلمين عقلش سر جايش بيايد باز دربارهي او مينويسند هُوَ الَّذِي اَمَرَ بِهَدمِ قَبرِ الحُسَين (تاريخ الأمم و الملوک، ج9، ص185) مزاره هفده بار دستور داد قبر امام حسين را با خاک يکسان کردند از تاريخ الخلفاي سيوطي ميگويم از منابع خودمان نيست گفت کشتزارش بکنيد من يک چيزهايي نوشتم شرم ميکنم در برنامهي عمومي بگويم حتي اگر عمومي هم نبود خوب نيست بگويم دوستان اين خبرها را ميبينند همين شاهزادگاني که امروز حکومت ميکنند بروند ببينند چه جناياتي چه شهوت رانيهايي اين طرف دنيا آن طرف دنيا چطور دارند هزينه ميکنند چه پولهايي را هزينه ميکنند اينها مشابه هم هستند اين متوکل همان کسي است که يکي از جناياتش کشتن شخصيتي است به نام يعقوب بن اسحاق از اصحاب امام هادي عليه السلام است معروف است به ابن السکيت چندين کتاب دارد ده بيست کتاب دارد از بهترين ياران امام هادي عليه السلام است يک وقت کسي ساکت است کم حرف ميزند ميگويند ساکت يک وقت خيلي سکوتش زياد است صيغهي مبالغه است ميگويند سکيت مثل صادق و صديق يک وقت از اين بالاتر است ميگويند ابن السکيت مثل ابن الدين ابن الدنيا اميرالمومنين ميفرمايند لاَ تَکُونُوا مِنْ أَبْنَاءِ اَلدُّنْيَا (نهج البلاغه، خطبه 42) ابن الدنيا نباشيد ابن الدين باشيد اوج سکوت ولي همين شخصيت صحابي امام هادي که در اوج سکوت بود يک روز همين متوکل يک سوال کرد گفت بچههاي من پيش تو محبوب تر هستند يا حسن و حسين يک آدمي که در عمرش حرف نميزد گفت اين جا بايد حرف بزنم لابد ميدانست که به قيمت جانش تمام ميشود در جوابش گفت به خدا قسم تو حق نداري بچههاي خودت را با امام حسن و امام حسين مقايسه بکني به خدا قسم قنبر غلام حضرت علي از شما و دودمان و خاندان و حکومت و بني عباس از همهي شما بالاتر است اين چه مقايسهاي بود تو کردي اين آدم دستور داد گفت سَلُّوا لِسَانَهُ مِن قَفَا زبانش را از پشت بيرون بياوريد پنجم رجب روز شهادتش است کسي که زبانش را از پشت بيرون بياورند معلوم است چه جان دادن سختي دارد همين آدمي که اين ليست جناياتش است تاريخ واقعا دارد تکرار ميشود دربارهي اين آدم مينويسند هُوَ الَّذِي اَحي السُّنَّة ما گلايه داريم امروز هم همين حرفها است اين آدمي است که سنت پيغمبر را احيا کرد کدام سنت اگر اينها خادم الحرمين الشريفين هستند او هم محي السنت است اگر اينها اسلام را زنده کردند قرآن را زنده کردند خدمت دارند ميکنند متوکل هم همين است تو خودت نوشتي واقعا ما سوال داريم اينها بايد فرداي قيامت جواب بدهند با کسي دعوا نداريم خيلي ساده سوال ميکنيم تو فرداي قيامت در محکمهي الهي چه جواب ميدهي تو که خودت خط بالا نوشتي غوطه ور در شهوت راني و شراب بود اين طور به اين راحتي آدم ميکشي چطور مينويسي محي السنت است چطور اينها امروز در دنيا ميخواهند اينها را خادم الحرمين جا بزنند امروز تبليغات دست اين هاست متاسفانه تبليغات گستردهاي که دارند ميکنند يا آدمهايي که همهي جرم و جناياتشان به يک طرف اين فاجعه به يک طرف.
شريعتي: بخشي از اين پولها را واقعا صرف تبليغات ميکنند.
حاج آقا حسيني: بله ما بايد مواظب باشيم آنها دارند تبليغات ميکنند هزينههاي سنگين ميدهند براي اين که چهرهي سياه خود را خوب نشان بدهند ما در آستانهي عيد غدير هستيم امروز نيمهي ماه ذي الحجه ولادت حضرت هادي است جمعه روز غدير است تمام ظلمي که به مردم شد تمام اين ستمها تمام اين 57 حاکم تمام اين خلفاي اموي و عباسي تمام اين جناياتي که ما فقط اشاره کرديم همه اش به خاطر اين است که غدير را کنار گذاشتند چون غدير را کنار گذاشتند و فراموش شد امروز اين بلاها هست شوخي نيست در همين سلسلهي خلفا کسي داريم به نام عبدالملک اول سخنراني که کرده يک کسي که به مقامي ميرسد سخنراني اولش خيلي مهم و حساس است رئوس برنامه هايش را ميگويد گفته ايها الناس اگر کسي من را به تقوا دعوت بکند با شمشير گردنش را ميزنم ظهري شخصيت قابل اعتنايي بود بعد از مدتي آمد گفت راست است ميگويند شما شراب ميخوريد با کمال فضاحت گفت شراب گفتن نيست ما خون مسلمانان را ميخوريم شراب خوري چيزي نيست همين کاري که اينها ميکنند شما بيا با هزار زحمت بتواني ثابت بکني يا نتواني ثابت بکني که اين خاندان دارند شرب خمر ميکنند يا نميکنند اين حاکمان امروزي ميگويد من دارم خون مسلمانان را به اين آساني ميريزم و عين خيالم نيست اين آدم در اين رديف است چون اميرمومناني را خانه نشين کردند که اين نهج البلاغه اش است سيد رضي رضوان الله عليه مينويسد هر شب جان عالم به فدايت يا علي هر شب بعد از نماز عشا برميگشتند به طرف مردم و اين جمله را تکرار ميکردند البته ايشان ننوشند چند بار ولي مرحوم شيخ صدوق در خصال مينويسد يُکَرِّرُهَا ثَلَاث سه مرتبه تکرار ميکرده تَجَهَّزُوا رَحِمَكُمُ اَللَّهُ فَقَدْ نُودِيَ فِيكُمْ بِالرَّحِيلِ وَ أَقِلُّوا اَلْعُرْجَةَ عَلَى اَلدُّنْيَا (نهج البلاغه، خطبه 202) سه بار هر شب بعد از نماز اميرمومنان مردم را به تقوا دعوت کرده اين حضرت علي غديرش فراموش شد اين حادثهي بزرگ فراموش شد خانه نشين شد اينها آمدند که تا امروز ما گرفتارش هستيم.
شريعتي: خيلي ممنون در بخش بعدي در مورد عيد غدير صحبت خواهيم کرد بارها شاهد هستيم در فضاي مجازي شبهاتي در مورد اصل حج اتفاق ميافتد دوستانتان را ارجاع بدهيد به صحبتهاي امروز حاج آقا هم فايل صوتي و متني ما در سايت موجود است بعد از ظهر بارگذاري ميشود صفحهي 584 مصحف شريف قرار امروز دوستان ماست آيات پاياني سورهي مبارکهي نازعات در سمت خدا تلاوت ميشود.
اللهم صل علي محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
إِذْ نَادَاهُ رَبُّهُ بِالْوَادِ الْمُقَدَّسِ طُوًى ?16? اذْهَبْ إِلَى فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغَى ?17? فَقُلْ هَل لَّكَ إِلَى أَن تَزَكَّى ?18? وَأَهْدِيَكَ إِلَى رَبِّكَ فَتَخْشَى ?19? فَأَرَاهُ الْآيَةَ الْكُبْرَى ?20? فَكَذَّبَ وَعَصَى ?21? ثُمَّ أَدْبَرَ يَسْعَى ?22? فَحَشَرَ فَنَادَى ?23? فَقَالَ أَنَا رَبُّكُمُ الْأَعْلَى ?24? فَأَخَذَهُ اللَّـهُ نَكَالَ الْآخِرَةِ وَالْأُولَى ?25? إِنَّ فِي ذَلِكَ لَعِبْرَةً لِّمَن يَخْشَى ?26? أَأَنتُمْ أَشَدُّ خَلْقًا أَمِ السَّمَاءُ بَنَاهَا ?27? رَفَعَ سَمْكَهَا فَسَوَّاهَا ?28? وَأَغْطَشَ لَيْلَهَا وَأَخْرَجَ ضُحَاهَا ?29? وَالْأَرْضَ بَعْدَ ذَلِكَ دَحَاهَا ?30? أَخْرَجَ مِنْهَا مَاءَهَا وَمَرْعَاهَا ?31? وَالْجِبَالَ أَرْسَاهَا ?32? مَتَاعًا لَّكُمْ وَلِأَنْعَامِكُمْ ?33? فَإِذَا جَاءَتِ الطَّامَّةُ الْكُبْرَى ?34? يَوْمَ يَتَذَكَّرُ الْإِنسَانُ مَا سَعَى ?35? وَبُرِّزَتِ الْجَحِيمُ لِمَن يَرَى ?36? فَأَمَّا مَن طَغَى ?37? وَآثَرَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا ?38? فَإِنَّ الْجَحِيمَ هِيَ الْمَأْوَى ?39? وَأَمَّا مَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ وَنَهَى النَّفْسَ عَنِ الْهَوَى ?40? فَإِنَّ الْجَنَّةَ هِيَ الْمَأْوَى ?41? يَسْأَلُونَكَ عَنِ السَّاعَةِ أَيَّانَ مُرْسَاهَا ?42? فِيمَ أَنتَ مِن ذِكْرَاهَا ?43? إِلَى رَبِّكَ مُنتَهَاهَا ?44? إِنَّمَا أَنتَ مُنذِرُ مَن يَخْشَاهَا ?45? كَأَنَّهُمْ يَوْمَ يَرَوْنَهَا لَمْ يَلْبَثُوا إِلَّا عَشِيَّةً أَوْ ضُحَاهَا ?46?
ترجمه:
هنگامي که پروردگارش او را در وادي مقدس طوي ندا داد (??) که به سوي فرعون برو؛ زيرا که طغيان کرده است. (??) پس به او بگو: مي خواهي [از آلودگي شرک و طغيان] پاک و پاکيزه شوي؟ (??) من تو را به سوي پروردگارت راهنمايي مي کنم تا از او بترسي [و از طغيان دست برداري.] (??) پس آن معجزه بزرگ تر را به او نشان داد. (??) ولي [او آن را] تکذيب کرد و سرپيچي نمود. (??) سپس [به حق] پشت کرد [و براي نابودي موسي] به تلاش برخاست! (??) پس [قومش را] گرد آورد، و ندا داد (??) و گفت: من پروردگار بزرگ تر شما هستم. (??) پس خدا هم [به کيفر اين ادعاي نابجا] او را به عذاب آخرت و دنيا دچار ساخت. (??) بي ترديد در اين سرگذشت براي کسي که [از عذاب خدا] بترسد عبرتي است. (??) آيا آفريدن شما [پس از مرگ] دشوارتر است يا آسمان که او آن را بنا کرد؟ (??) سقفش را برافراشت، پس آن را درست و نيکو قرار داد، (??) و شبش را تاريکو روزش را روشن ساخت، (??) و زمين را پس از آن گسترانيد، (??) و از آن آبو چراگاهش را بيرون آورد، (??) و کوه ها را محکم و استوار نمود (??) تا مايه بهرهوري شما و دام هايتان باشد. (??) پس زماني که آن حادثه بزرگ تر [و غير قابل دفع] در رسد، (??) در آن روز انسان آنچه تلاش و کوشش کرده به ياد آورد (??) و دوزخ رابراي هر بيننده اي آشکار سازند، (??) و اما کسي که طغيان و سرکشي کرده (??) و زندگي دنيا را [بر زندگي ابد و جاويد آخرت] ترجيح داده، (??) پس بي ترديد جايگاهش دوزخ است؛ (??) و اما کسي که از مقام و منزلت پروردگارش ترسيده و نفس را از هوا و هوس بازداشته است؛ (??) پس بي ترديد جايگاهش بهشت است. (??) همواره ازتو درباره قيامت مي پرسند که در چه زماني واقع مي شود؟ (??) تو از بسيار ياد کردنش [و سخن گفتن درباره آن] چه به دست مي آوري؟ (??) نهايتش به سوي پروردگار توست [کيفيت برپا شدن و زمان وقوع و اوصافش را کسي جز خدا نمي داند.] (??) وظيفه تو فقط بيم دادن کساني است که همواره از آن مي ترسند. (??) گويي آنان روزي که قيامت را مي بينند چنين مي پندارند که در برزخ جز شامگاهي يا صبح گاه آن درنگ نکرده اند! (??)
اللهم صل علي محمد و آل محمد و عجل فرجهم
شريعتي: سلسله مباحث برنامهي سمت خدا تحت عنوان سيرهي علوي سيرهي تربيتي و اخلاقي و حکومتي امام علي عليه السلام به رشتهي تحرير در آمده سخنان حاج آقاي حسيني در روزهاي سه شنبه است دوستان ميتوانند تماس بگيرند اين کتاب را تهيه بکنند يک بشارت ديگر ميدهيم و آن هم دفتر دوم مسئلهي مهدويت اگر دوستان نشان بدهند سلسله مباحث برنامهي سمت خدا با عنوان وظايف فردي منتظران از مجموعه مباحث حاج آقاي عالي عزيز هم چاپ شده جلد اولش در مورد ويژگيهاي امام عصر بود حاج آقاي حسيني بفرماييد.
حاج آقا حسيني: ما هم مشتاق هستيم هر چه زودتر حاج آقاي عالي را در جمع خودمان ببينيم من به اين جا رسيدم که همهي اين حوادث به خاطر اين است که غدير را فراموش کردند در آستانهي غدير هستيم فرصت بسيار بسيار مهمي است غفلت نکنيم ديروز هم حاج آقاي فرحزاد نکات خوبي را فرمودند من براي اين که شايد فرصت نشود همين اول تاکيد کنم مباحثي که ايشان گفتند بحث اطعام روز غدير را غافل نشويم روايتي که خواندند مرحوم محدث قمي نقل کردند مثل اطعام به همهي انبيا است و مسئلهي روزهي روز غدير است که در روايت است کفارهي شصت سال است کساني که موفق ميشوند به روزهي غدير و احسان به ديگران در روايت است يک درهمش معادل هزار درهم است در روز غدير غفلت نکنيم باقيماندهي ماه ذي الحجه مناسبتهاي فراواني دارد 24 ام ذي الحجه روز مباهله است روز نزول آيهي تطهير است خاتم بخشي اميرمومنان و نزول آيهي بسيار با عظمت است بيست و پنجم داستان هل اتي و هجده آيه در اين سوره اينها را فراموش نکنيم و غافل نشويم مخصوصا جمعه که روز غدير است من اشارهي کوتاهي دارم واقعا اگر خداوند اراده بکند که يک داستاني در تاريخ بماند هيچ کسي نميتواند با ارادهي خداوند مبارزه بکند باز از بينندگان تقاضا ميکنم اگر نمونهي دومي داشتيد يک مسئلهاي که خداوند اراده کرده بماند در پنج نوع کتاب داستان غدير آمده معمولا مباحثي که ما داريم در يک نوع کتاب است اما داستان غدير در پنج نوع کتاب است چون چند آيهي قرآن در داستان غدير نازل شده آيهي سوم سورهي مائده 67 مائده آيات اول سورهي مبارکهي معارج لذا هر مفسري که تفسير قرآن نوشته نميتواند از داستان غدير بگذرد در همهي تفاسير و کتابهاي تفسير است چون خطبه خوانده پيغمبر در تمام کتابهاي حديثي است ميشود کسي روايات پيغمبر را جمع آوري بکند خطبهي غدير را نياورد؟ سوم چون بخشي از تاريخ زندگي پيغمبر است هر کسي تاريخ پيغمبر را نوشته ناچار بايد داستان غدير را بياورد چون بحث امامت بحث کلامي مهم است هر کسي در موضوع کلام کتاب نوشته قطعا داستان غدير را آورده از اين بالاتر که خيلي جالب است لغت کاري به مباحث اعتقادي ندارد يک لغوي ميخواهد کتاب لغت بنويسد که اين لغت معنايش چيست ولي چون در داستان غدير چند واژهي لغوي حساس است يکي غدير يکي خم يکي ولي يکي مولا لغوي با اين که کاري ندارد ولي تا ميآيد مينويسد غدير ميگويد داستان غدير خم است بايد اشاره بکند کتابهاي تفسيري حديثي تاريخي کلامي و لغوي واقعا از ارادهي پروردگار است مثلا نمونه اش را ميگويم هر مفسري کاري به منابع تفسيري خود ما نداشته باشيد تفاسير اهل سنت عامه را نگاه بکنند هر کسي به آيهي 3 سورهي مبارکهي مائده ميرسد «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا» (مائده/ 3) قرآن يک روزي را معرفي ميکند که اين روز چهار ويژگي دارد کفار ديگر نا اميد شدند از شما دينتان را کامل کردم نعمت را تمام کردم چهارم «وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا» آقاي مفسر بفرماييد اين چه روزي است کدام روز در تاريخ اسلام است که کفار نا اميد شده باشند دين کامل شده باشد کدام روز است بياييد براي ما بگوييد چه روزي است روز ولادت پيغمبر است پيغمبر تازه به دنيا آمده کفار نا اميد شدند روز بعثت پيغمبر است کفار گفتند ما ديگر برويم؟ روز هجرت پيغمبر است آن اول درگيريها و گرفتاريهاي پيغمبر بود در مدينه هشتاد جنگ بر پيغمبر تحميل کردند چه روزي است مشخص کنيد اين روز با غير از غدير با چه روزي قابل جمع است جالب است بعضيها خواستند توجيه بکنند من ميگويم اگر ميپسنديد بسم الله ميگويند امروز روز عرفه است عرفه چه روزي است؟ روز عرفه روزي است که اگر يک ميليون مسلمان است پنج هزار تا ده هزار تا ميروند در صحراي مقدس عرفات اين که پنجاه هزار مسلمان رفتند صحراي مقدس عرفات روز عرفه ديگر کفار نا اميد شدند ديگر دين کامل شد اتمام نعمت شد چطور ميخواهد يک مفسر از اين آيه به اين سادگي بگذرد و براي ما تفسير بکند يک روزي را در تاريخ اسلام به ما نشان بدهد که اين چهار ويژگي را داشته باشد يا اگر مفسر آيهي 67 سورهي مائده را ميخواهد بخواند «أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّـهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّـهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ» (مائده/ 67) اين چه است که اگر نگويي رسالت را نرساندي بعضيها ميگويند يعني داستان جانشيني اميرمومنان را نگفتي اين که معنا ندارد آن که در جوي نرود آب است اين معنا ندارد اگر نگويي 23 سال رسالتت هيچ ميشود اين چه است که اگر نگويي رسالت از بين رفته اين چه حکمي است چه قانوني است جالب است يقين دارم بينندگان خوبي داريم ميروند مراجعه ميکنند واقعا باعث افتخار ما است در قصهي دحو الارض يک آيه را ميخواستيم بگوييم سورهي نازعات گفتيم سورهي زارعات يک عالم پيام داشتيم واقعا خوشحال شديم گفتم «وَالْأَرْضَ بَعْدَ ذَلِكَ دَحَاهَا» (نازعات/ 30) اين دحو الارض در ذاريات است اشتباهي چقدر پيام آمد که گفتيد ذاريات گفتم الحمدلله ما اين همه آدمهاي حافظ قرآن داريم بروند مراجعه بکنند تفاسير ما را نگاه نکنند الآن نرم افزارهايي است يک دکمه بياوريد دهها تفسير ميآيد مقابل شما تفسير در المنثور ملا جلال الدين سيوطي مال حدود پانصد سال پيش است نقل کرده از تمام منابع از بخاري از مسلم از ترمذي از چند تا از منابع نقل کرده عزيزان مراجعه بکنند عبدالله بن مسعود ميگويد از اصحاب پيغمبر ميگويد کُنَّا نَقرَاُ عَلي عَهدِ رَسُولِ الله اما زمان پيغمبر بعد از داستان غدير وقتي ميخواستيم اين آيه را بخوانيم آيه را با تفسيرش ميخوانديم نه اين که بگوييم چيزي از آيه کم شده نه ولي چون مسئلهي مهم بود با تفسيرش ميخوانديم به اين شکل که يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ اَنَّ عَلِيًا اَمِيرَالمُومِنِين (الدر المنثور، ج 3، ص 117) با تفسيرش ميخوانديم بعد بقيهي آيه را ميخوانديم «وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّـهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّـهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ» عزيز من منصفانه چه روزي است که اگر پيغمبر ميخواست بگويد نماز واجب است «وَاللَّـهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ» لازم داشت؟اي پيغمبر ما نگهبان و مواظب تو هستيم بگو نگران نباش گفتن وجوب نماز گفتن وجوب زکات پس چه مسئلهاي بايد باشد که خدا اين طور بگويد مرحوم علامه اميني داستاني از غدير آورده اگر بينندگان حوصله ندارند يازده جلد الغدير را مطالعه بکنند صد صفحهي جلد اول را نگاه بکنند ترجمه هم شده داستان غدير را مفصل آورده ايشان مينويسد اذّن فِي النّاس بِذَلِكَ پيغمبر در حجة الوداع اعلام عمومي کرده همه امسال بياييد حج مَعَهُ نِسَائَهُ وَ اَهلِ بَيتِه تمام را جمع کرده استنفر پيغمبر پيغام ميداده به اطراف که همه بياييد چه قصهاي است که پيغمبر ميخواهد همه را جمع بکند چه چيزي را ميخواهد به مردم بگويد مرحوم علامه شرف الدين در المراجعات نقل کرده يک وقتي هم گفتم به هر ترتيب غدير فقط به جلسات ختم نشود البته جلسات ما همه اش معارف ديني است عزيزان در جلساتي که دارند يک کمي با کتابها انس پيدا بکنند مراجعات علامه شرف الدين بيش از صد نامه است که اولين نامه را رئيس دانشگاه الازهر مثل کسي بوده به نام شيخ سليم يک نامه مينويسد به علامه شرف الدين در مورد ولايت حضرت علي و داستان غدير سوالي ميکند او نشسته سر فرصت و حوصله سوالش را مطرح کرده علامه شرف الدين هم سر فرصت جوابش را داده گفته من سوال ديگري دارم نامهي دوم سوم را فرستاده بيش از صد نامه شده که شده کتابي به نام مراجعات در بازار به هر کسي بگوييد مراجعات چندين نفر ترجمه کردند از علامه شرف الدين هيچ تعصبي هم نيست هر چه خواسته و به ذهنش آمده مطرح کرده هر چه دلش خواسته سوال کرده علامه شرف الدين با حوصله جواب داده من بارها به جوانان گفتم تهيه کنيد مباحثه بکنيد يکي شويد مخالف يکي شويد موافق مناظره بگذاريد تو به جاي او سوال بکن او بتواند دفاع بکند ما منطق داريم ياد کنم خدا رحمت کند مرحوم آيت الله بهجت يک روزي من در جلسهي ايشان همين مراجعات را به جوانان توصيه ميکردم بخوانند يادم است ايشان به من فرمودند اگر کسي مراجعات را مطالعه بکنند حجت بر او تمام ميشود اين جلسات خيلي خوب ولي کافي نيست ايشان در مراجعات نکتهي قشنگي نوشته ميگويد پيغمبر در چه شرايطي قصهي ولايت امير مومنان را اعلام کرده فِيهِ مُزدَحِمَ النَّاس ميگويد کدام احکام را پيغمبر اين طوري اعلام کرد مثلا اگر آيهي وجوب نماز ميآمد پيغمبر در مسجد النبي بود ايها الناس آيه آمده در مورد زکات و خمس و روزه به همين شکل اما کدام واجبي را شما سراغ داريد بيايد در نقطهاي در بازگشت از حج با اين مقدمه جمعيت را جمع بکند سر تقاطع قرار بگيرند منتظر بمانند آنهايي که رفتند برگردند آنهايي که نرسيدند برسند سه روز در گرماي سوزان که نوشتند از شدت گرما مردمي که نشسته بودند قسمتي از عبا را زير پا ميانداختند از زمين نسوزند قسمتي را به سر ميکشيدند از بالا آفتاب داغ نکند سه روز پيغمبر مردم را نگه داشت کدام دستور؟ آن وقت ميشود پيغمبر اين همه مقدمات را جمع بکند براي چه؟ علي را دوست داشته باشيد اول خطبه پيغمبر ميفرمايد اَلَستُ اُولَي بِکُم مِن اَنفُسِکُم بحث دوستي نيست پايان خطبه ميفرمايد اَللهم وَالِ مَن وَالَاه سوال ميکند مَن وَلِّيِکُم شايد اين از همهي کلمات موثر تر باشد حسان بن ثابت در الغدير علامه اميني همهي مصادر آمده حسان در آن جلسه بود گفت يا رسول الله اجازه ميدهيد من اين داستان را در قالب شعر بياورم کاري نداريم بعد از 1400 سال تحليل ميکنيم کاري به تحليل ما نداشته باشيد يک شاعر همان جا در آن جلسه نشسته گفته اجازه ميدهي من اين داستان را در قالب شعر بياورم حضرت فرمود بگو شعر گفته يکي از شعرهايش اين است فَقَالَ لَهُ قُم َيا عَلِي فَاِنَّنِي رَضِيتُکَ مِن بَعدي اِمَاماً وَ هَادِياً پيغمبر گفت قيام کن شاعر اين طوري استفاده کرده نه اين که دوستش داشته باشيد رسالتت از بين رفته که چي؟ فقط علي را دوست داشته باشيد؟
شريعتي: خيلي ممنون از زيارت امام علي عليه السلام در روز عيد غدير که يادگار امام هادي است غفلت نکنيم التماس دعا خدانگهدار.