اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

مشاهده محتوا

94-05-27- حجت الاسلام والمسلمين حسيني - سيره عملي حضرت علي عليه السلام

برنامه سمت خدا
موضوع برنامه: سيره عملي حضرت علي عليه السلام
كارشناس: حجت الاسلام والمسلمين حسيني
تاريخ پخش: 27-05-94

بسم الله الرحمن الرحيم و صلي الله علي محمد و آله الطاهرين

شريعتي: سلام مي‌گويم به همه‌ي شما خيلي خوش آمديد به سمت خداي امروز. خوشحاليم در اين لحظات همراه شما هستيم خدمت حاج آقاي حسيني سلام عرض مي‌کنم
حاج آقا حسيني: عرض سلام و ارادت خالصانه دارم خدمت همه‌ي بينندگان خوب برنامه مثل هميشه پيام‌هاي عزيزان را خوانديم در طول بحث به پيام‌ها خواهيم پرداخت تک تک پيام‌ها را مطالعه کرديم در ادامه خواهيم گفت
شريعتي: ان شاء الله امروز هم در خدمت شما هستيم
حاج آقا حسيني: بسم الله الرحمن الرحيم سوالات فراواني بينندگان در برنامه‌ي گذشته دارند من دلم مي‌خواهد به آن پرسش‌ها پاسخي بدهم ولي مقدمتا عرض مي‌کنم چون امروز سوم ماه ذي القعده است و ماه ذي القعده به يک معنا ماه امام رضا عليه السلام است اول ماه ذي القعده به نام فاطمه‌ي معصومه است کريمه‌ي اهل بيت يازدهم اين ماه ولادت امام علي بن موسي الرضا است بيست و سوم اين ماه روايت شهادت امام رضا است که زيارت حضرت است و بيست و پنجم اين ماه روز زيارتي امام رضا روز دحو الارض است در طول سال چهار روز است که روزه اش ممتاز است يکي بيست و پنجم ماه ذي القعده است مرحوم ميرداماد يک کتابي دارند به نام رساله‌ي اربعة ايام اين چهار روز ممتاز سال را در اين رساله توضيح دادند وقتي رسيدند به بيست و پنجم روز ذي القعده روزه اش معادل شصت يا هفتاد سال است تعبير ايشان خيلي عجيب است مي‌فرمايد اَفضَلُ الاَعمَالِ مُستَحَبَِه و آکد الآدَابِ المَسنُونَه از روزه‌ي شصت سال يا هفتاد سال بالاتر در بيست و پنجم ذي القعده زيارت امام رضا عليه السلام است سال‌هاي گذشته ديدم بعضي از عزيزان بيست و سوم به عنوان روايت شهادت امام رضا مشهد مشرف مي‌شوند و بيست و چهارم برمي‌گردند در حالي که غفلت مي‌کنند اگر دو روز بمانند روز بيست و پنجم ذي القعده افضل از روزه‌ي شصت ساله اش زيارت امام رضا عليه السلام است آخر ماه ذي القعده هم شهادت پاره‌ي تن امام رضا امام جواد سلام الله عليه است ماه ذي القعده ماه امام رضا سلام الله عليه است تقاضا مي‌کنيم کساني که مي‌توانند کمک بکنند اگر خبر دارند کساني هنوز مشهد مشرف نشدند باني شوند آن‌ها زائر شوند پيام‌هاي زيادي داريم مي‌گويند ما تا به حال يک بار مشهد مشرف نشديم اگر ما يک بار به جاي مشهد خودمان همسايه‌اي رفيقي دوستي مومني را بفرستيم اگر او برود با دل شکسته دعا بکند از زيارت ما بالاتر و با ارزش تر است يک همتي مي‌خواهد حتما امام رضا عليه السلام هم کمک خواهد کرد. ماه ذي القعده اول ماه‌هاي حرام است سه ماه حرام پيوسته است ذي القعده ذي الحجه و محرم يکي هم ماه رجب که جدا است ما سه روز است وارد ماه حرام شديم گاهي هم تذکر داديم گفتيم مواظب باشيد آن‌هايي که وسايل نقليه شان بيمه ندارد بيمه مضاعف است آدم دلش مي‌سوزد ماه ذي القعده و ماه حرام است احتياط بکنند ما چند چيز را در قرآن داريم که قرآن تعبير به حرام کرده يعني حرمت خاصي دارد يکي مسجد الحرام يکي بيت الله الحرام است يکي شهر مکه يکي مشعر الحرام يکي هم چهار شهر حرام «شَطْرَ‌ الْمَسْجِدِ الْحَرَ‌امِ» (بقره/ 144) «جَعَلَ اللَّـهُ الْكَعْبَةَ الْبَيْتَ الْحَرَ‌امَ» (مائده/ 97) «هَـذِهِ الْبَلْدَةِ الَّذِي حَرَّ‌مَهَا» (نمل/ 91) «فَاذْكُرُ‌وا اللَّـهَ عِندَ الْمَشْعَرِ‌ الْحَرَ‌امِ» (بقره/ 198) «إِنَّ عِدَّةَ الشُّهُورِ‌ عِندَ اللَّـهِ اثْنَا عَشَرَ‌ شَهْرً‌ا فِي كِتَابِ اللَّـهِ يَوْمَ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْ‌ضَ مِنْهَا أَرْ‌بَعَةٌ حُرُ‌مٌ» (توبه/ 36) خدا رحمت کند در کتاب مراقبات مرحوم آيت الله ملکي تبريزي که ما بارها تقاضا کرديم عزيزان حتما داشته باشند کتاب را مطالعه بکنند ايشان ماه به ماه اعمال را ذکر کردند چه مراقبت‌هايي را در ماه‌ها داشته باشيم اين کتاب حتما در خانه‌هاي ما باشد مطالعه بکنيم ايشان يک تعبيري دارد مي‌فرمايد چرا به ماه‌هاي حرام مي‌گويند ماه حرام به خاطر اين که جنگ با کفار حرام است اگر مسلمان‌ها جنگي داشته باشند حتي با کافر جنگ حرام است بايد ماه‌هاي حرام تعطيل بکنند آن وقت مي‌فرمايد اگر ماه محرم جنگ با دشمن حرام است جنگ با مومنين با خدا جايز است؟ يک کمي بياييم نمي‌شود اسمش را بگوييم ذي القعده آمد آمد که آمد به ما چه ربطي دارد چه فيضي از ذي الحجه برديم بحث بسيار خوبي که حاج آقا فرحزاد دارند عملي کنيم جنگ با دشمن حرام است مسلمان‌ها اگر درگير جنگ با کفار باشند بايد در ماه حرام متوقف بکنند از سر صلح و آشتي و صفا و صميميت با مومنين باشيم فصل توبه است فصل بازگشت به خداست ماه ذي القعده در پيام‌ها شايد ما هيچ هفته‌اي بدون استثناء نداريم که عده‌اي از بينندگان پيام نداده باشند که ما گناهي مرتکب شديم نمي‌دانيم خدا مي‌آمرزد يا نه اگر از ماه رمضان استفاده نکرديم ماه ذي القعده فصل توبه و نماز است يک نمازي هم است يک شنبه‌هاي ماه ذي القعده مرحوم سيد بن طاووس در اقبال حديث را نقل کردند پيامبر خدا روز يک شنبه‌ي ماه ذي القعده خَرَجَ رَسُولُ اللَّهِ ص يَوْمَ الْأَحَدِ فِي شَهْرِ ذِي الْقَعْدَةِ فَقَالَ يَا أَيُّهَا النَّاسُ مَنْ كَانَ مِنْكُمْ يُرِيدُ التَّوْبَةَ قُلْنَا كُلُّنَا نُرِيدُ التَّوْبَةَ يَا رَسُولَ اللَّهِ فَقَالَ ع اغْتَسِلُوا وَ تَوَضَّئُوا وَ صَلُّوا أَرْبَعَ رَكَعَاتٍ وَ اقْرَءُوا فِي كُلِّ رَكْعَةٍ فَاتِحَةَ الْكِتَابِ مَرَّةً وَ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ وَ الْمُعَوِّذَتَيْنِ مَرَّةً ثُمَّ اسْتَغْفِرُوا سَبْعِينَ مَرَّةً (اقبال الاعمال، ص 614) آمدند پيش مردم فرمودند چه کسي دلش مي‌خواهد توبه بکند بينندگان گوش بکنند تا ما پيامي نداشته باشيم که بگويند يقين نداريم خدا ما را آمرزيده دو روز پيش گذشت ولي يک شنبه‌هاي ديگر مهلت است فرقي نمي‌کند کدام يک شنبه کدام هايتان مي‌خواهيد توبه بکنند همه گفتند همه‌ي ما ميخواهيم توبه کنيم توبه‌اي که خدا بپذيرد حضرت فرمودند غسل کنيد بعد از غسل وضو هم بگيريد غسل کفايت از وضو نمي‌کند دو دو رکعت بخوانيد اگر وقت بگذارند براي نماز فکر نمي‌کنم يک ربع وقت ببرد ولي ببينيد چه آثاري دارد مثل نماز صبح فقط يک تفاوتي که دارد اين است که بعد از حمد سوره‌ي توحيد را سه مرتبه مي‌خوانند سوره‌ي معوذتين فلق و ناس يک بار مي‌خوانند خيلي ساده است از رو هم بخوانيد اشکالي ندارد نماز که تمام شد هفتاد مرتبه ذکر استغفار دارد بعد دعاي يک سطري دارد لا حول و لا قوّة إلاّ باللّه العلىّ العظيم يَا عَزِيزُ يَا غَفَّارُ اغْفِرْ لِي ذُنُوبِي وَ ذُنُوبَ جَمِيعِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ فَإِنَّهُ لَا يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا أَنْتَ فقط من نيستم گناه همه‌ي مومنان را به همه نگاه کنيم فَإِنَّهُ لَا يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا أَنْتَ. اين نماز به اين آساني است در پايان اين چهار رکعت اين اذکار را بگويد آثارش اين است که اولا رسول خدا فرمودند اين نماز هديه‌اي است که شب معراج خدا به من داده خدا از رسولش يک پذيرايي کرده ما يک مهمان عزيز داشته باشيم چقدر سعي مي‌کنيم پذيرايي خوبي داشته باشيم مهمان رسول خدا ميزبان پروردگار شب مهماني شب معراج خدا خواسته به رسول خدا هديه بدهد خدا اين هديه را شب معراج به پيامبر داده بعد پيامبر خدا فرمود مَا مِنْ عَبْدٍ مِنْ أُمَّتِي فَعَلَ هَذَا إِلَّا نُودِيَ مِنَ السَّمَاءِ يَا عَبْدَ اللَّهِ اسْتَأْنِفِ الْعَمَلَ فَإِنَّكَ مَقْبُولُ التَّوْبَةِ مَغْفُورُ الذَّنْبِ هر کس بنده‌اي از بندگان من اين نماز را بخواند از آسمان ندا مي‌شود چند مطلب گفته مي‌شود واقعا عجيب است تفضل پروردگار و لطف پروردگار است يک نماز جماعت مي‌خوانيم چقدر ثواب دارد مگر براي نماز جماعت چقدر زحمت کشيديم فضل پروردگار است روز را از نو شروع کن  خدا گذشته هايت را بخشيد توبه ات را قبول کرد کسي پيام ندهد من شک دارم يقين ندارم خدا آمرزيده يا نه بعضي از گناهان را آدم شرم مي‌کند در برنامه‌ي عمومي اسم بياورد هر گناهي که قابل تصور نيست بخشيده مي‌شود حاجي‌ها چند روز ديگر مي‌رود حج بيت الله الحرام آن همه زحمت مي‌کشند هجده عمل پنج عمل در عمره تمتع سيزده عمل در حج تمتع چقدر سختي مشکلات تمام اين اعمال به عشق يک جمله است که غروب روز عرفه در روايت است خداوند به حاجي‌ها خطاب مي‌کند يَا عَبْدَ اللَّهِ اسْتَأْنِفِ الْعَمَلَ آن‌هايي که دلشان مي‌سوزد ما هم آرزوي حج داريم ما هم دلمان مي‌خواهد زيارت امام رضا برويم از اين بالاتر يک نمازي که بيست دقيقه کلا وقت مي‌برد پيامبر فرمود در شب معراج به من هديه دادند اولين اثرش اين است که از نو شروع بکن دوم بُورِكَ عَلَيْكَ وَ عَلَى أَهْلِكَ وَ ذُرِّيَّتِكَ مبارک باد بر خودت بر نسل تو و اهل تو سوم خداوند فرداي قيامت طلبکارهايت را راضي مي‌کند ما طلبکاري داشتيم يادمان رفته غفلت کرديم اگر مي‌شناسيم حتما بايد همين جا انجام بدهيم يک وقت غفلت کرديم آيت الله مشکيني يادم است در روز عرفه‌اي در صحراي عرفات ايشان ده دقيقه سخنراني کردند فرمودند من حال نداشتم غير از طواف واجب هيچ طواف ديگري بکنم فقط يک طواف مستحبي کردم گفتم خدايا اين امانت پيش تو باشد فرداي قيامت اگر طلبکاري آمد و من غافل بودم يادم رفته بود اين ثواب طواف مستحبي را بدهم او را راضي کنم اگر کسي طلبکاري داشت خداوند طلبکار را راضي مي‌کند تَمُوتُ عَلَى الْإِيمَانِ انسان با ايمان از دنيا مي‌رود مهم ترين آرزوي ما عاقبت بخيري است خداوند پدر مادر را از تو راضي مي‌کند آثار ششم که مهم ترين آثر است أَنَا الَّذِي آتِيكَ مَعَ مَلَكِ الْمَوْتِ ع أَنْ يَرْفُقَ بِكَ وَ لَا يَخْدِشَكَ أَثَرُ الْمَوْتِ جبرائيل ندا مي‌کند موقع مرگ من مي‌آيم سفارشت را به ملک الموت مي‌کنم اين‌ها همه اش تفضل است لطف و عنايت پروردگار است لازم است ياد آوري بکنيم اين سوره را اول ماه ذي الحجه در نماز و واعدنا همه مي‌خوانند ولي گاهي ما غفلت مي‌کنيم «وَوَاعَدْنَا مُوسَى ثَلَاثِينَ لَيْلَةً وَأَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ‌ فَتَمَّ مِيقَاتُ رَ‌بِّهِ أَرْ‌بَعِينَ لَيْلَةً» (اعراف/ 142) از کي شروع شده ما با موسي قرار گذاشتيم سي شب مهمان ما بود موسي چهل روز به ميقات رفت از اول ماه ذي القعده شروع شده اين ميقات اربعين موسي. اين سي روز را قرار داشتيم ده روز هم از ماه ذي الحجه اضافه کرديم در روايت است موسي از خدا کتاب خواست که خداوند تورات را بر او نازل بکند به او فرمان رسيد اين سي روز را روزه بگير در آن دهه‌ي آخر تورات بر حضرت موسي نازل شد بنابراين حتما بينندگان يا مفاتيح محدث قمي را ببينند يا مراقبات را ذي القعده مان يک تفاوتي هم داشته باشد آدم دلش مي‌سوزد نکند بينندگان خوب سمت خدا که اين همه مهر و محبت دارند آدم احساس مي‌کند يک خانه و يک خانواده است هر کجا مشرف مي‌شويم يا شهر‌ها يک جوري مردم صميميت دارند با خدمتگزارانشان در اين برنامه آدم احساس مي‌کند يک خانواده است ما نبايد يادآوري را فراموش بکنيم خدا رحمت کند مرحوم آيت الله قاضي ايشان استاد شخصيت‌هايي بوده مثل علامه طباطبائي مثل آيت الله بهجت مثل آيت الله آسيد جمال گلپايگاني مثل غروي اصفهاني اول ماه ذي القعده که مي‌شده يک دستورالعملي به دوستان و شاگردان مي‌داده کتابي است به اسم آيت الحق اين کتاب تخصصي است قلم قلم عمومي نيست مرحوم قاضي براي اول ماه ذي القعده دوازده دستور مي‌داده دوازده تا را سريع مي‌گويم شخصيتي مثل آقاي قاضي شاگرداني مثل علامه طباطبائي داشتند اول ماه بايد اين دستورات را عمل مي‌کردند يک قبل از هر چيز مي‌فرمود واجب است بر شما توبه کنيد آن هم با شرايطش اگر حق الناسي به گردن ما است در پرداختش باشيم اگر نمي‌توانيم تصميم بگيريم نگوييم ما توبه کرديم لازم نيست زياد به ما مي‌گويند که فلان نماز را در فلان کتاب نوشته اگر بخوانيد معادل ده هزار نماز است آيا ما نماز قضا نداريم حتما داريم آن ثواب است حق الناس حق اللهي که به گردنمان است دوم نمازي که اشاره کرديم را سفارش کردند حتما بخوانيد در ديداري که نمايندگان مجلس خبرگان داشتند با مقام معظم رهبري توصيه شان اين دستورات مرحوم قاضي بود دستور دوم مراقبه و محاسبه است چطور يک کاسب هر شب مي‌آيد آخر شب حساب مي‌کند يا دفترش را مي‌آورد خانه کم و زياد و سود و زيان را ببينيم کجاي دنيا هستيم کجا داريم مي‌رويم سوم عجيب است در ميان اين همه دستور سومين دستور آيت الله قاضي پرهيز از هتک حرمت مومن است آبروي مومن را نبريم يک داستاني از امام هادي است معروف است کسي آمد خدمت امام هادي حضرت فرمودند از فلاني که از دشمنان اهل بيت بود چه خبر داري گفت مگر خبر نداري نابود شد هلاکت رسيد امام هادي بيست و چهار مرتبه اين جمله را تکرار کردند الحمدلله که مظهر رحمت هستند حتي خوشحال نمي‌شدند گرفتار شود گفت مگر چه کرده با شما که اين قدر خوشحال شدي فرمود مي‌داني با پدرم چه کار کرد دلش را سوزاند هتک حرمت کرد تهمت زد با پدرم کم آورد در بحث به پدرم امام جواد گفت به قيافه ات مي‌آيد مست باشي آن وقت امام هادي وقتي خبر شد اين آدم به هلاکت رسيده بيست و چهار مرتبه فرمود الحمدلله واقعا مواظب باشيم اگر ما فکر کنيم مسلماني با آبرو ريزي ديگران قابل جمع است اشتباه کرديم الآن متاسفانه خيلي رواج پيدا کرده يک وقتي من گفتم رفتيم ديدن دوستان گفتم از برادر شما چه خبر گفت برادرم مدتي است زندان است گفتم به چه مجوز شرعي به من گفتي زندان است قاضي راي داده محکوم شده رفته زندان يک وقت مفاسد عمومي است چيزهاي مهمي است آن‌ها را بايد بدانند اتفاقا آن‌ها نمي‌گويد الف ب جيم دال ه خ مي‌گويند حالا يک برادري خطايي کرده اشتباهي کرده مجازاتش هم گفتند دو ماه شش ماه برود زندان به چه مجوزي به من گفتيد که اين آقا زندان است آبروي برادر اين قدر حساس است يک روايتي داريم عجيب است مرحوم کليني در کافي شريف مرحوم شيخ صدوق در امالي مفيد نقل کرده من اين حديث را نوشتم بالاي سرم زدم مي‌ترسيدم يادم برود امام صادق از رسول خدا نقل کرد فَاِنَّهُ مَن تَتَبَّعَ عَوراتِ المُؤمِنينَ تَتَبَّعَ اللهُ عَورَتَهُ، وَ مَن تَتَبَّعَ اللهُ عَورَتَهُ فَضَحَهُ وَ لَو في جَوفِ بيته (المحاسن، ج 1، ص 104) کسي دنبال عيوب مومنين برود همه عادت کرديم دنبال خبر داغ مي‌گرديم پيدا نمي‌کنيم آبروي کسي را ببريم تيتر اول بکنيم در وايبر و واتساپ و اين فضاها پخش کنيم کسي که دنبال عيوب مومنين باشد خداوند رسوايش مي‌کند خدا دنبال عيوبش مي‌شود رسوايش مي‌کند ولو در پستوي خانه اش باشد خدا نکند يک وقت ما کاري بکنيم که مجازاتش اين باشد که خدا ما را رسوا بکند يک وقت مي‌رويم در خط کسي ممکن است نتوانيم بلايي سرش بياوريم ولي اگر خدا بخواهد ما را رسوا بکند حتما اين اتفاق خواهد افتاد در ماه ذي القعده اگر بيايد برود تمام شود آبروي مومن خيلي ارزان شده امروز ما کمبود اطلاعات ديني نداريم باورهاي ديني مان ضعيف است اگر من باور کنم اين حديث را مرحوم شيخ انصاري در مکاسب آورده در مصادر قديمي ما است ولي اين که از مکاسب شيخ انصاري نقل مي‌کنم مي‌خواهم بگويم از فيلتر اين شيخ رد شده در مکاسب گفته فرداي قيامت نامه‌ي بنده‌اي را مي‌دهند دستش نامه را که مي‌خواند مي‌گويد ما فکر مي‌کرديم در دستگاه شما اشتباه نمي‌شود اين پرونده‌ي ما نيست ما مکه رفتيم نماز خوانديم هيچ کدام اين‌ها نيست خطاب مي‌شود اِنَّ رَبَّكَ لا يَضِلُّ وَ لايَنسى (جامع الاخبار، ص 147) خدا فراموش نمي‌کند خدا اشتباه نمي‌کند يادت است يک روزي آبروي هفتاد ساله‌ي يک کسي را با يک کلمه بردي حسنات هفتاد ساله ات رفت چقدر مکه رفتي چقدر نماز اول وقت خواندي چقدر عزاداري کردي باور نداريم اگر باور داشتم با يک غيبت تمام حسناتم مي‌رود خدا فراموش نمي‌کند دستگاه ما بايگاني اش اشتباه نشده تو با يک آبرو بردن تمام حسناتت را مي‌بري چهارم انجام واجبات است خيلي در پيام‌ها هست مي‌گويند ما در واجباتمان کاهل هستيم پنجم نوافل به خصوص ايشان تاکيد کردند به خصوص نماز شب يازده رکعت نافله‌ي شب ايشان فرمودند نوافل 51 رکعت اگر نتوانستيد 44 رکعت اگر نشد کمتر از هشت رکعت نافله‌ي ظهر نباشد چند درصد ما نافله مي‌خوانيم نماز ظهر را با زحمت مي‌خوانيم اين‌ها مي‌فهميدند چه بوده در اين نوافل خدا رحمت کند در شوشتر عالم بزرگي بوده آيت الله جعفر شوشتري صاحب کتاب قاموس الرجال قبر اين عالم در شوشتر مزار است مردم خيلي به ايشان اعتقاد داشتند واقعا هم جاي اعتقاد است شرح نهج البلاغه دارد عزيزان مي‌فرمود اين پيرمرد اواخر عمر نمي‌توانست نافله هايش را بخواند دو نفر بلندش مي‌کردند کمک مي‌کردند که نافله اش را ايستاده بخواند ما مي‌گوييم حال نداريم من چندي پيش حرم بعد از نماز صبح و دعاي ندبه سخنراني داشتم اتفاقا آيت الله شبيري زنجاني نماز را مي‌خواندند جمعيت که رفتند به مناسبت بحث نوافل را اشاره کردند گفتم کدام يک از ما مقيد به نوافل هستيم گفتم همين آقايي که الآن تشريف برد آيت الله شبيري زنجاني قريب هشتاد نود سال عمرشان است تمام نوافلشان را مقيد اند مي‌خوانند هشت رکعت ظهر هشت رکعت عصر مغرب عشا دستور ششم تلاوت قرآن است فرمودند مخصوصا با صوت نيکو و با حزن چون در روايت هم داريم قرآن را حزين بخوانيد يک حديثي است پيامبر ديدند قرآن را عادي مي‌خوانند فرمودند أينَ البُکاء گريه کجاست چرا قرآن اشک شما را جاري نمي‌کند فرمودند کمتر از يک جز نباشد هفتم ذکر‌هاي روزانه مخصوصا سجده‌ي معروفه با ذکر يونسيه سجده‌ي معروفه بارها اشاره کرديم علما دستوراتشان اين بود آدم در شبانه روز سجده‌ي طولاني داشته باشد و ذکر يونسيه را بگويد دستور هشتم زيارت ائمه عليهم السلام براي مجاورين آن‌هايي که نمي‌توانند نيت که داشته باشند در اين ثواب سهيم هستند رفتن به مسجد خواندن زيارت جامعه‌ي کبيره نهم حتما بعد از نماز‌ها تسبيح حضرت فاطمه‌ي زهرا را ترک نکنيد روايت داريم وقتي بنده نمازش را مي‌خواند زود بلند مي‌شود مي‌رود خداوند به من خطاب مي‌کند اين بنده‌ي من فکر مي‌کند حوائجش به دست ديگري است به عجله رفت. در مساجد من رفتم نماز عشا تمام مي‌شود ما مثلا دير آمديم مي‌خواهيم نماز عشا را بخوانيم نماز عشايشان که تمام مي‌شود احدي نيست مثل مسلم در کوفه شما امشب امتحان کنيد هر مسجدي که مي‌رويد نماز عشا تمام شد چهار رکعت عشا قضا بخوانيد ديگر احدي در مسجد نيست دهم دعاي فرج براي ظهور حضرت حجت سلام الله عليه يازدهم دوازدهم جالب است تک بعدي نيست دستور يازدهم براي ماه ذي القعده ملاقات دوستان خوب است دوازدهم زيارت اهل قبور است به هنگام روز. آن هفته حاج آقاي ميرباقري اشاره کردند قبرستان‌ها را از داخل برديم خارج شهر يک وقت نترسيم برديم بيرون آن جا که برديم باغ و گل و گلستان کسي هم که رفت اصلا به فکر مرگ نباشد. اين دوازده دستور را دوستان استفاده بکنند.
شريعتي: خيلي ممنون نکات خيلي خوبي بود استفاده کرديم از محضر شما ان شاء الله برمي‌گرديم ادامه‌ي فرمايشات حاج آقاي حسيني را هم مي‌شنويم آيات ابتدايي سوره‌ي مجادله را با هم مي‌شنويم و تلاوت مي‌کنيم صفحه‌ي 542 لحظه لحظه‌ي زندگي مان منور به نور قرآن و اهل بيت باشد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
اللهم صل علي محمد و آل محمد و عجل فرجهم
سورة المجادلة
بِسْمِ اللَّـهِ الرَّ‌حْمَـنِ الرَّ‌حِيمِ
قَدْ سَمِعَ اللَّـهُ قَوْلَ الَّتِي تُجَادِلُكَ فِي زَوْجِهَا وَتَشْتَكِي إِلَى اللَّـهِ وَاللَّـهُ يَسْمَعُ تَحَاوُرَ‌كُمَا إِنَّ اللَّـهَ سَمِيعٌ بَصِيرٌ‌ ?1? الَّذِينَ يُظَاهِرُ‌ونَ مِنكُم مِّن نِّسَائِهِم مَّا هُنَّ أُمَّهَاتِهِمْ إِنْ أُمَّهَاتُهُمْ إِلَّا اللَّائِي وَلَدْنَهُمْ وَإِنَّهُمْ لَيَقُولُونَ مُنكَرً‌ا مِّنَ الْقَوْلِ وَزُورً‌ا وَإِنَّ اللَّـهَ لَعَفُوٌّ غَفُورٌ‌ ?2? وَالَّذِينَ يُظَاهِرُ‌ونَ مِن نِّسَائِهِمْ ثُمَّ يَعُودُونَ لِمَا قَالُوا فَتَحْرِ‌يرُ‌ رَ‌قَبَةٍ مِّن قَبْلِ أَن يَتَمَاسَّا ذَلِكُمْ تُوعَظُونَ بِهِ وَاللَّـهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ‌ ?3? فَمَن لَّمْ يَجِدْ فَصِيَامُ شَهْرَ‌يْنِ مُتَتَابِعَيْنِ مِن قَبْلِ أَن يَتَمَاسَّا فَمَن لَّمْ يَسْتَطِعْ فَإِطْعَامُ سِتِّينَ مِسْكِينًا ذَلِكَ لِتُؤْمِنُوا بِاللَّـهِ وَرَ‌سُولِهِ وَتِلْكَ حُدُودُ اللَّـهِ وَلِلْكَافِرِ‌ينَ عَذَابٌ أَلِيمٌ ?4? إِنَّ الَّذِينَ يُحَادُّونَ اللَّـهَ وَرَ‌سُولَهُ كُبِتُوا كَمَا كُبِتَ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ وَقَدْ أَنزَلْنَا آيَاتٍ بَيِّنَاتٍ وَلِلْكَافِرِ‌ينَ عَذَابٌ مُّهِينٌ ?5? يَوْمَ يَبْعَثُهُمُ اللَّـهُ جَمِيعًا فَيُنَبِّئُهُم بِمَا عَمِلُوا أَحْصَاهُ اللَّـهُ وَنَسُوهُ وَاللَّـهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ ?6?
ترجمه:
بسم الله الرحمن الرحيم
به راستي خدا گفتار [زني] را که درباره همسرش با تو گفتگو داشت و به خدا شکايت مي کرد، شنيد و خدا گفتگوي شما را مي شنود؛ زيرا خدا شنوا و بيناست. (?) کساني از شما که با زنان خود «ظهار» مي کنند [يعني بر پايه فرهنگ جاهلي مي گويند: تو نسبت به من به منزله مادرم هستي، پس آميزش با تو بر من حرام ابدي است] زنانشان مادرانشان نيستند، مادرانشان فقط زناني هستند که آنان را زاده اند، و آنان بي ترديد سخني ناپسند و دروغ مي گويند و مسلماً خدا بسيار باگذشت و بسيار آمرزنده است. (?) و کساني که با زنانشان ظهار مي کنند، سپس از آنچه گفته اند برمي گردند، بايد پيش از آميزش با هم برده اي [در راه خدا] آزاد کنند. اين [حکمي] است که به آن اندرز داده مي شويد، و خدا بر آنچه انجام مي دهيد، آگاه است. (?) کسي که توانايي [آزاد کردن برده را] ندارد، بايد پيش از آنکه با هم آميزش کنند، دو ماه پي در پي روزه بگيرد، و هر که نتواند بايد شصت مسکين را طعام دهد؛ اين حکم براي اين است که به خدا و پيامبرش ايمان آوريد [و از فرهنگ جاهلي دوري گزينيد]؛ و اينها حدود خداست. و براي کافران عذابي دردناک است. (?) بي ترديد کساني که با خدا و پيامبرش دشمني و مخالفت مي ورزند، خوار و سرنگون مي شوند، چنان که کساني که پيش از آنان بودند، خوار و سرنگون شدند، و همانا ما آيات روشني نازل کرديم، و براي کافران عذابي خوارکننده است. (?) در روزي که خدا همه آنان را برمي انگيزد، آن گاه به اعمالي که انجام داده اند، آگاهشان مي کند، اعمالي که خدا حساب همه آنها را برشمرده است در حالي که [آنان] آن را فراموش کرده اند، و خدا بر هر چيز گواه است. (?)
اللهم صل علي محمد و آل محمد و عجل فرجهم
شريعتي: آيه‌ي ششم صفحه «يَوْمَ يَبْعَثُهُمُ اللَّـهُ جَمِيعًا فَيُنَبِّئُهُم بِمَا عَمِلُوا أَحْصَاهُ اللَّـهُ وَنَسُوهُ وَاللَّـهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ» اعمالي که ما انجام داديم ما فراموش مي‌کنيم چند بدي چند گناه کرديم ولي خدا شماره اش را دارد اگر ما همين را باور کنيم مي‌گويند کسي شروع کرد حساب کرد اگر من در هر روز يک گناه کرده باشم در ماه در سال چقدر مي‌شود از هوش رفت اگر ما باور کنيم ما يادمان رفته خدا فراموش نکرده خدا هم گواه است بر همه‌ي اعمال ما اگر اين باور‌ها در زندگي ما بيايد زندگي ما خيلي فرق مي‌کند اگر بگوييم به به امروز که کاري نکرديم يک گناه مرتکب شديم جمع کنيم چقدر مي‌شود آن وقت در شصت سال چه خبر مي‌شود
شريعتي: بسيار خوب يکي از اتفاقات خوبي که در برنامه مي‌افتد پيام‌هاي شماست که تشکر مي‌کنم از فرد فرد کارشناسان که پيام‌ها را مطالعه مي‌کنند و رصد مي‌کنند و مباحث بر اساس پيام‌هاي شما تنظيم مي‌شود امروز هم مباحث حاج آقاي حسيني بر طبق پيام‌هاي شما در ذيل سيره‌ي تربيتي امام علي عليه السلام است
حاج آقا حسيني: همان طور که شما فرموديد با اين که بسيار از ما وقت مي‌برد ولي افتخار مي‌کنيم حيات اين برنامه پويايي اين برنامه به اين است که البته سهم عمده هم با تهيه کننده‌ي برنامه جناب آقاي رکني است ولي بينندگان يقين داشته باشند تک تک ما مي‌خوانيم خيلي‌ها سوال کرده بودند چون ما بحث خمس را اشاره کرديم که آيا مي‌شود ما خودمان خمس را به فقرا بدهيم يا نه اين مسئله را يک مرتبه براي هميشه عنايت بکنند ما ديگر تکرار نکنيم خمس دو بخش است سهم امام است و سهم سادات فقير. در برابر زکات که به غير سادات داده مي‌شود سهم سادات مثلا فرض کنيد الآن بنده ده ميليون خمسم است يعني ده ميليون بيست درصدي که گفتيم يک پنجم اموالم است ده ميليون خمس من دو پنج ميليون است پنج ميليون سهم سادات و پنج ميليون سهم امام است پنج ميليون سهم سادات را حتما خودشان مي‌توانند بدهند به فقير سيدي که مي‌شناسند آن هفته گفتيم مرجع تقليدي که نشسته يک جا از کجا خبر دارد سادات فقير همه‌ي دنيا کجا است اين‌ها مرجع تقليد ايران که نيستند همه‌ي دنيا هستند افغانستان است عراق است پاکستان است بنابراين اين بخش پنج ميليون که سهم سادات فقير است عده‌اي از مراجع مثل مرحوم آيت الله خويي آيت الله تبريزي آيت الله صافي آيت الله سيستاني مي‌فرمايند پنج ميليون سهم سادات را نمي‌خواهد بياوريد پيش ما خودتان بين سادات تقسيم کنيد به ما خبر ندهيد نيازي نيست من بروم به مرجع تقليد به نماينده اش بدهم مثلا من بروم خدمت امام جمعه يک شهرستاني يک آقايي نماينده‌ي مرجع تقليد من است دفتر خود مرجع يا خود مرجع تقليد نشسته بروم بگويم پنج ميليون سهم سادات را مي‌دهم خدمت شما نه عده‌اي از مراجع فرمودند خودتان بدهيد حتي اگر عزيزان مقلد مرجع ديگري باشند مي‌توانند در اين مسئله به فتواي اين مراجع عمل بکنند يعني اگر مقلد آيت الله عظمي خويي تبريزي باقي بر اين‌ها هستند يا الآن مقلد صافي و سيستاني هستند مي‌گويند خودتان بدهيد اگر مقلد کسان ديگر هستند مي‌توانند از اين‌ها تقليد بکنند زنجيره‌ي گسترده‌اي که در بين جامعه‌ي ما است ما بهتر سادات فقير را مي‌شناسيم نيازي به اجازه نيست از مراجعي که قائل نيستند مي‌توانند اجازه بگيرند اما ضرورتي نيست خيلي‌ها نوشتند ما وقتي مراجعه مي‌کنيم دفتر يک امام جمعه‌اي در شهرستان دور دستي امام جمعه اين قدر اجازه ندارد مانعي ندارد در اين مسئله به فتواي اين مراجع مثل آيت الله سيستاني رجوع بکنند و عمل بکنند البته ممکن است امام جمعه‌اي در شهرستاني نماينده‌ي مرجع تقليدي يا دفتر مرجعي چنين اجازه‌اي در مبالغ زياد نداشته باشيم به خود مرجع مي‌توان مراجعه کرد سوال دومي که خيلي‌ها پرسيدند گفتند فرزند من واجب النفقه است مي‌خواهم بدهم به دختر پسر واجب النفقه را نمي‌شود از اين جا داد من بايد نفقه‌ي او را مي‌دادم چرا نفقه‌ي او را ندادم بايد از اول مي‌دادم جزء هزينه‌ها است اگر من نفقه‌ي او را مي‌دادم نمي‌رسيد به اين که من پول اضافه داشته باشم چهار گروه واجب النفقه‌ي ما هستند بعضي از مسائل را آدم دلش مي‌خواهد هر روز هر هفته بگويد ما فقط همسر را بلد هستيم همسر دوم پدر مادر سوم فرزندان حتي اگر ازدواج کرده عروس دارم داماد دارم نوه دارم اگر نياز مالي دارد و من مي‌توانم واجب النفقه است مادر بزرگ پدر بزرگ واجب النفقه است کار خير نيست کار مستحبي نيست واجب است چهارم حيوان زبان بسته‌اي که ما در خانه حبس کرديم کبوتر مرغ خروس گوسفندي دين مي‌گويد چون حبس کردي واجب النفقه است آزاد کن «وَمَا مِن دَابَّةٍ فِي الْأَرْ‌ضِ إِلَّا عَلَى اللَّـهِ رِ‌زْقُهَا» (هود/ 6) تو که اين گوسفند کبوتر را حبس کردي واجب است چهارمي را براي چه گفتم ديني که مي‌گويد کبوتر خانه ات واجب النفقه ات است آن دين راضي است که همسرت معطل زندگي اش باشد؟ بنابراين نه خمس را به واجب النفقه‌ها نمي‌شود داد به برادر خواهر عمو عمه دايي مي‌شود داد واجب النفقه نيستند مسئله‌ي سومي که خيلي‌ها سوال کردند بحث اشاره‌اي کرديم به فضاهاي مجازي گفتيم از زمينه‌هاي گناه است دست روي موضوع خيلي حساسي گذاشتيم ده‌ها پيام در اين زمينه داشتيم که اين چه مصيبتي است يک بار ديگر بگوييد بيشتر پيگيري بکنيد خانواده‌هاي ما از هم مي‌پاشد خانمي مي‌گويد به خدا قسم شوهر من وقتي مي‌آيد خانه تا اذان صبح بازي مي‌کند بازي کلش که آن هفته اشاره کرديم يک وقت مخاطب ما کسي است که اين‌ها را قبول ندارد که هيچ جُلُوسُ الْمَرْءِ عِنْدَ عِيالِهِ أحَبُّ اِلى اللَّهِ تَعالى مِنْ اعْتِكافٍ في مسجدي هذا (تنبيه الخواطر، ج‏2، ص‏122) مرد در خانه بنشيند بالاتر از اين است که در مسجد النبي اعتکاف شود يک نماز در آن جا معادل ده هزار نماز است فرمود بروي پيش همسرت خانواده ات اين افضل است خانم‌ها حق دارند شکايت بکنند زير يک سقف هستيم پسر خانم دختر آقا جدا هستند مسئله‌ي چهارمي که اشاره‌اي کرديم خيلي‌ها نوشتند بحث ماهواره‌ها است خيلي‌ها گفتند اين قدر نگران نباشيد ماهواره‌هاي استاني شبکه‌هاي استاني نمي‌توانيم ببينيم يا نوشتند شبکه‌هاي مذهبي را مي‌بينيم ما هنوز باور نکرديم قدرت و تسلط و وسوسه‌هاي شيطان را بر خودمان چه نيازي است شبکه‌هاي استاني را مي‌خواهم چه کار بکنم توجيه است هجده شبکه بيست و دو شبکه رسانه دارد هر شبکه‌اي مي‌زني فيلم و سريال اين‌ها واقعا سر ما را گرم نکرده کم داريم مي‌خواهيم استاني را ببينيم همين شبکه‌هاي مذهبي رسانه ملي را ببينيم اين‌ها توجيه است ممکن است ما خودمان بر خودمان اطمينان داشته باشيم کساني هستند ممکن است از آن سوء استفاده بکنند گناهش به گردن ما باشد مطلب بعدي اين است که اشاره‌اي کرديم به بحث مشروب خواري خيلي پيام داشتيم که دوباره مطرح کنيد عده‌اي مبتلا هستند چه کار بکنيم روايتي داريم مرحوم شيخ طوسي نقل کرده در تذهيب واقعا عجيب است پيامبر فرمود مَن تَرَكَ الخَمرَ لغَيرِ اللّه سَقاهُ اللّه‏ُ مِن الرَّحيقِ الَمخْتومِ ، فقالَ عليٌّ عليه‏السلام : لغَيرِ اللّه ؟! قالَ : نَعَم واللّه ، صِيانَةً لنفسهِ (بحارالانوار، ج 79، ص 150) اگر کسي شراب را ترک بکند نه براي خدا براي غير خدا براي سلامتي خودش خدا از فرداي قيامت از نوشيدني‌هاي بهشتي نصيبش مي‌کند اصحاب متوجه نشدند گفتند شما فرموديد لغَيرِ اللّه پيغمبر فرمود بله لغَيرِ اللّه دين حرفش اين است که جامعه سلامت جسم و روح داشته باشد جامعه‌اي که گرفتار الکل باشد سلامت ندارد شيطان قوي است چرا قرآن مي‌فرمايد «لَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ» (نور/ 21) قدم به قدم ما را مي‌برد يک بار که چيزي نيست به جايي برنمي‌خورد سر يک سفره نشستيم ديگران خوردند به ما تعارف کردند همين آدم يک الکلي حرفه‌اي مي‌شود مثل سيگار مثال زدم عزيزان بيننده بپرسند اگر غير از اين بود خبر بود شما پيدا بکنيد يک نفر سيگاري که روزي دو پاکت سيگار مي‌کشد يک نفر بگويد من از روز اول با دو پاکت شروع کردم اگر چنين کسي سراغ داريد خبر بدهيد امکان ندارد شما پيدا بکنيد روز اول با يک پک بوده مشروب همين است فضاهاي گناه همين است مطلب ديگري که بوده اين است که شادي‌ها هم است شادي‌ها بيشتر مال روز دوشنبه حاج آقاي فرحزاد است غم‌ها مال ما است چقدر پيام داشتيم که دختر خانم‌هايي که پيامک دادند ما مي‌خواهيم ازدواج بکنيم پدر مادر‌ها مخالفت مي‌کنند خواستگار مي‌آيد پدر مادر رد مي‌کنند آن چيزي که در پيام‌ها آمد را مي‌شود به دو دسته تقسيم کرد اين سوز دل ماست ان شاء الله مشکل و غم همه باشد حل کنيم يک خيلي‌ها پدر‌ها شرمنده‌ي فرزندانشان هستند الآن بپذيريم فردا مي‌خواهيم جهيزيه بدهيم چطور بدهيم در بحث جهيزيه دو سه مطلب ياد ما باشد اولا بايد ازدواج‌ها را ساده بگيريم خيلي پيچيده کرديم «إِنَّ اللَّـهَ لَا يُغَيِّرُ‌ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُ‌وا مَا بِأَنفُسِهِمْ» (رعد/ 11) خودمان سنت‌هاي غلط را بايد عوض بکنيم در يک شهرستاني بودم يک آقايي گفت مي‌آيي روستاي ما رفتيم روستا گفت دخترم تازه ازدواج کرده گفتم مبارک است چقدر جهيزيه برده گفت سي و سه ميليون واقعا الآن يک جهيزيه‌ي دختر خانمي که در روستايي زندگي مي‌کند واقعا 33 ميليون است چند روز پيش آقايي گفت دو دختر مي‌خواهند ازدواج بکنند ما باني شديم شما باني سراغ نداريد گفتم باشد اگر پيدا کردم يخچالش را تهيه بکند گفت باشد نوشتيم براي شما شش ميليون گفتم شش ميليون براي يخچال گفت دو يخچال فريزر قبول کرديد دو سه ميليون گفتم مسلمان تو خودت روزي که ازدواج کردي دو نفر چنين يخچال فريزري داشتي گفتم من سراغ داريم الآن يخچال فريز خوب نمي‌خواهم بگويم ايده آل هفتصد و پنجاه هزار تومان است ما تا خودمان ساده نگيريم مشکل حل نمي‌شود خدا از آسمان نمي‌آيد زمين مشکل ازدواج ما را حل بکند بايد جهيزيه را آسان بگوييم دوم بحث قرض است تو خبر داري اين پدر آبرومند است شرمنده‌ي دخترانش است خواستگاران را جواب مي‌کند براي اين که پنج ميليون ندارد چرا قرض نمي‌دهيم قرآن مي‌گويد «مَّن ذَا الَّذِي يُقْرِ‌ضُ اللَّـهَ قَرْ‌ضًا حَسَنًا» (حديد/ 11) قرض از صدقه بالاتر است اين را باور نداريم اما سود بيست درصدي بانک‌ها را باور داريم تشکيلات بزرگ نمي‌خواهد که همه به ما پيام بدهند ما واسطه شويم امکان ندارد اما خودمان به فرياد خودمان برسيم هر کدام در هر خانواده‌اي اين تشکيلات را داشته باشيم يک نکته‌اي که بعضي‌ها نوشتند اين است که ما قرض داديم پس ندادند ما ديگر پشت دستمان را داغ کرديم ديگر به کسي قرض ندهيم اين طوري نيست من قبول دارم آن آقا بد کرده بايد قرض شما را بدهد اما شما به خاطر اين که يک بار يک ميليون تو را خوردند يک ثواب عظيم را از خودت دور نکن اگر همه بخواهند اين فکر را بکنند هر کسي در عمرش قرض داده بخشي از قرضش برنگشته پس به کلي بايد تعطيل کنيم مطلب آخر اين است که مشکل مالي نداريم پدرم مادرم مي‌گويد شما تحصيلاتت تا تمام نشود بايد دکترايت را بگيري مهندسي ات را بگيري بعد نوشته من دکترا مي‌خواهم چه کار کنم وقت ازدواج من است شما به پدر من بگوييد بعد از ازدواجم ادامه تحصيل مي‌دهم ان شاء الله همين چند پيام باشد اين پيام‌ها معمولا پيام جمع زيادي است اگر واقعا در جامعه‌ي ما زياد است کساني که مي‌خواهند ازدواج بکنند پدر مادر‌ها صرفا به خاطر مسئله‌ي تحصيلي نمي‌پذيرند به نظر من اين يکي از گناهان خيلي بزرگ است
شريعتي: خيلي ممنون نکات خوبي را شنيديم مخصوصا دوازده دستورالعمل آسيد علي آقاي قاضي که دوستان مي‌توانند به سايت ما مراجعه بکنند و اين دوازده دستورالعمل را عمل بکنند حاج آقاي حسيني دعا بکنند دوستان آمين بگويند
حاج آقا حسيني: سه مرتبه عزيزان اين آيه‌ي شريفه را براي رفع گرفتاري همه‌ي مومنين تلاوت بکنند «أَمَّن يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ‌ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ» (نمل/ 62) خدايا به حق محمد و آل محمد حوائج همه‌ي ملتمسين دعا را برآورده به خير بفرما
شريعتي: خيلي ممنون والحمدلله رب العالمين و صلي الله علي محمد و آله الطاهرين