اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

مشاهده محتوا

92-04-02-حجت الاسلام والمسلمين حسيني قمي-امام زمان(عج)

-برنامه سمت خدا

-حجت الاسلام والمسلمين حسيني قمي

-امام زمان(عج)

92-04-02

سَرم را مي زنم از بي کسي گاهي به درگاهي، نه با خود زاده راهي بردم از دنيا نه همراهي، اگر زاد رهي دارم همين اندوه فرياد است نه بر مژگان من اشکي نه بر لب هاي من آهي، غروبي را تداعي مي کنم با شوق ديدارش تماشا مي کنم عطر تنش را هر سحرگاهي، هلال نيمه ي شعبان رسيد و داغ دل نو شد دعاي آل ياسين خواندم با شعر کوتاهي، اگر عصري ست يا صبحي تو آن عصري تو آن صبحي اگر مهري ست يا ماهي تو آن مهري تو آن ماهي، دل مصر و يمن خون شد زمهر نابرادرها يقين دارم که تو آن يوسف افتاده در چاهي .

سوال – در مورد فضيلت نيمه شعبان توضيحاتي بفرماييد.

پاسخ- ولادت ولي عصر را تبريک عرض مي کنيم. شب نيمه شعبان، شب باعظمتي است نه فقط بخاطر ولادت امام زمان(عج)بلکه اين شب ذاتاً شب بابرکتي است حتي قبل از ولادت امام عصر. شيخ طوسي در کتاب امالي دارد که امام صادق(ع) مي فرمايد: بهترين شب بعد از شب قدر شب نيمه ي شعبان است. اين شب اعمالي دارد که اين اعمال نشان از عظمت اين شب دارد.

اولين عمل در اين شب ،شب زنده داري است. شيخ صدوق در کتاب ثواب الاعمال از پيامبر دارد: کسي که شب نيمه شعبان را احياء داشته باشد دلش نمي ميرد آن روزي که درمحشر ،همه دل شان مي ميرد. در کتاب مجالس مفيد شيخ مفيد داريم که امام علي (ع) مي فرمايد: من دوست دارم چهار شب در سال را احياء داشته باشم: شب اول ماه رجب، شب نيمه شعبان، شب عيد فطر و شب عيد قربان. در کتاب مصباح سيد بن طاوس داريم که زيد شهيد فرزند امام سجاد(ع) مي گويد :در شب نيمه ي شعبان پدرم همه ي اهل را جمع مي کرد. و تا صبح بيدار بوديم. شب را به سه قسمت تقسيم مي کرديم ، قسمت اول نماز مي خوانديم، قسمت دوم پدرم دعا مي کرد و ما آمين مي گفتيم و قسمت سوم استغفار مي کرديم.(البته در اين شب بايد جشن پُررنگي بگيريم و خوب است که به يکديگر هديه بدهيم تا اين شب زيباتر بشود)

يکي ديگر از اعمال اين شب خواندن دعاي کميل است. اميرالمومنين اولين شبي که دعاي کميل را به کميل ياد دادند نيمه شعبان بوده است. پس ورود آن در شب نيمه ي شعبان بوده است و در شب هاي جمعه هم خوانده مي شود.

يکي ديگر از اعمال اين شب، خواندن نماز جعفرطيار است. آيت الله مجتهدي مي فرمود: همان طور که ميوه نوبرانه مي خوريد، نماز شب راهم نوبر کنيد .پس خوب است بعضي زيارات و نمازها را نوبر کنيم.

جعفرطيار(برادراميرالمومنين) در هجده سالگي به حبشه هجرت کرد. دوازده سال دوران جواني اش را در غربت گذراند. و وقتي هم که به مکه برگشت، در جنگ موته به شهادت رسيده است. روزي که جعفر از حبشه آمد مصادف با فتخ خيبر بود که پيامبر خيلي خوشحال شد. پيامبر فرمود: نمي دانم بخاطر فتح خيبر خوشحال باشم يا از برگشت جعفر از حبشه. پيامبر فرمود :مي خواهم به جعفر جايزه بدهم،مي خواهم نمازي به جعفر ياد بدهم . پس اين جايزه را پيامبر به او تعليم داد و معروف به نماز جعفر طيار شد. خيلي از بزرگان مقيد بودند که هر روز اين نماز را بخوانند. شيخ انصاري با آن همه گرفتاري تدريس و نوشتن کتاب، هر روز اين نماز را مي خواند. همچنين آيت الله بهجت هر روز اين نمار مي خواندند. ما هم مي توانيم نوبرانه اين نماز را در شب نيمه شعبان بخوانيم.

نماز جعفر طيار دوتا دو رکعت است که در اول مفاتيح نوشته است و کيفيت خاصي دارد و مجموعا سيصد مرتبه سبحان الله والحمدالله ولااله الاالله والله اکبر خوانده مي شود.

يکي ديگر از اعمال اين شب خواندن صدمرتبه سبحان الله و الحمدلله و لااله الاالله والله اکبر است.

يکي ديگر از اعمال شب نيمه شعبان نمازي است که دو رکعت است، در رکعت اول بعد از حمد سوره قل يا ايهاالکافرون خوانده مي شود و در رکعت دوم بعد از حمد سوره توحيد خوانده مي شود.

افضل اعمال شب نيمه شعبان زيارت سيدالشهداء است. انسان مي تواند در زير آسمان قرار بگيرد و اشاره به سمت راست و چپ داشته باشد و اين سلام را بدهد :السلام عليک يا اباعبدالله السلام عليک و رحمت الله و برکاته.(به تعبير آقاي ميرباقري يعني در غرب و شرق عالم هيچ کسي جز حسين را نمي بينم.در شب مبعث، شب عرفه، شب نيمه شعبان و شب قدر خواندن زيارت امام حسين(ع) مستحب است.)

همه ي شب نشيني ها احياء نيستند. زيرا در شب نشيني ها انسان دچار گناه مي شود. مرحوم اراکي مي فرمودند: شما چهار تا مومن را پيدا نمي کنيد که دور هم بنشينند وغيبت نکنند. اگر احياء باعث غيبت بشود بهتر است که انسان بخوابد. پس امشب را به نماز و عبادت احياء کنيم.

سوال - راه هاي ارتباط در دوران غيبت با امام زمان(عج)چيست؟

پاسخ – يکي از راه ها خواندن دعاهايي است که به ما ياد داده اند. هر دعا پيامي دارد. يکي دعاي غريق است. شيخ صدوق کتابي به نام کمال الدين دارد که موضوع آن امام زمان(عج) است.و در آن از امام صادق(ع) داريم که درعصر غيبت در يک آزمايشي قرار مي گيريد و کساني نجات پيدا مي کنند که اين دعا را بخوانند: يا الله يا رحمن يا رحيم يا مقلب القلوب ثبت قلبي علي دينک (دعاي غريق).

در اين دعا ما از خدا مي خواهيم که دين ما ثابت باشد. در عصر غيبت دين و اعتقادات مورد تهاجم قرار مي گيرد .در روايات داريم که در عصر غيبت دين داري به حدي سخت مي شود که وقتي مي خواهند دين داري شان را اعلام کنند با اشاره اعلام مي کنند و نمي توانند به زبان بياورند. دين داري در اين عصر واقعا مشکل است.

الان همه ي کشور چراغاني است. امام زمان(ع) از ما چه مي خواهد؟ امام از ما مي خواهد که به او نزديک بشويم. اما همه جا حاضر است اگر امشب امام زمان(عج) کنار دست شما بنشيند، آيااز اعمال و رفتار ما راضي هستند يا خير؟ پس پيام دعا اين است که حفظ دين در زمان غيبت کار سختي است.

از شيخ صدوق ،شيخ طوسي و کليني داريم که زُراه خدمت امام صادق(ع) رسيد و سوال کرد که اگر من زمان غيبت را درک کردم چه دعايي بخوانم، امام فرمودند :اللهم عرفني نفسک انک ان لم تعرفني نفسک لم اعرف نبيک اللهم عرفني رسولک فانک ان لم تعرفني رسولک و لم اعرف حجتک اللهم عرفني حجتک و انک لم تعرفني حجتک ظللت عن ديني .سيدبن طاوس در مقامات معنوي فوق العاده است ايشان فرمودند که اگر شما نتوانستيد روز جمعه هيچ دعايي را نتوانستيد اين دعا را بخوانيد.)

استادي مي فرمودند که نکته ي مهم اين دعا اين است که از خدا مي خواهيم که خدا شناس بشويم و مرحله ي بعدي يپامبر شناس و بعد مرحله سوم امام شناس بشوم. اگر جامعه ي ديني ما به معناي حقيقي پيامبر شناس باشد حتما امام شناس هم خواهد بود. اگر من باور کردم که پيامبري آمده است و جزئي ترين مستحبات و مکروهات را گفته است ، پس حتما اين پيامبر بعد از خودش تکليف امت را روشن کرده است .

روايت داريم :مسواک بزنيد به عرض دندان نه به طول مسواک. الان برنامه هاي پزشکي هم اين توصيه ها را مي کنند. پيامبر اسلام هزار و چهارصد سال پيش مدل مسواک زدن را گفته است، آيا مي شود که اين پيامبر مدل اداره ي حکومت بعد از خودش را نگفته باشد؟ اگر جامعه رسول شناس شد و امام را نشناخت، دين اين جامعه در گمراهي است.

کتاب احتجاج مرحوم طبرسي در مورد مناظراتي است که ائمه داشته اند. اين از افتخارات ماست که ائمه اهل مناظره بودند. هشتاد سال از وفات طبرسي مي گذرد. يکي از اصحاب ( استاد مرحوم کليني)در زمان دوران غيبت صغري نامه اي به امام زمان(عج) مي نويسد و امام در جواب ايشان مي نويسد که آن طور که خدا به ما سلام داده است شما هم به ما سلام بدهيد و با اين زيارت( آل ياسين) ما را بخوانيد: سلام علي آل ياسين. اين زيارت از ناحيه ي امام زمان(ع) است. اين زيارت خيلي مهم است. خيلي از مجالس ،مراسم شان را با اين زيارت شروع مي کنند. در اين زيارت داريم: سلام بر تو که تلاوت قرآن مي کني. اي امام تو رحمت واسعه ي خدا هستي .ما مي توانيم با خودمان عهد ببنديم که روزي ده دقيقه قرآن تلاوت کنيم.

فرزدق (از اصحاب امام سجاد) مي گويد: من هنوز نوجوان بود که با پدرم خدمت امير المومنين رسيدم و پدرم به امام گفت که من دارم به پسرم شعر ياد مي دهم. حضرت امير فرمود: اگر قرآن به او ياد مي دادي بهتر بود. افضل بين ياد گرفتن قرآن و شعر، قرآن است. چنان کلام حضرت بر من اثر گذاشت که تا قرآن را حفظ نشدم سراغ کار ديگري نرفتم.

هر کس که امشب جشن دارد چشم انتظار رحمت امام زمان(عج) است. در ادامه زيارت داريم :سلام بر لحظه اي که در رکوع و سجده هستي و قنوت مي گويي و لااله الاالله مي گويي. امام زمان(عج) مي فرمايد: دور باد از رحمت خدا کسي که نماز مغربش را تأخيري بيندازد تا وقتي که ستاره ها پيدا بشود. معمولا چند دقيقه بعد از مغرب ستاره ها در آسمان پخش مي شوند.

امام زمان(عج) مي فرمايد: دور است از رحمت خدا کسي که نماز صبحش را به تأخير بيندازد تا ستاره ها پنهان بشوند. در فاصله ي کوتاهي بعد از اذان صبح ستاره ها پنهان مي شوند.

امام زمان(عج) مي فرمايد: هيچ چيزي مثل نماز بيني شيطان را به خاک نمي مالد ،نماز بخوانيد تا دماغ شيطان را به خاک بماليد.

سوال – صفحه 367 قرآن کريم را توضيح بفرماييد.

پاسخ – در اين صفحه داريم :آنقدر پيامبر براي ايمان مردم دلسوز بود که خدا به او گفت: اين قدر غصه نخور، تو داري جانت را از دست مي دهي بخاطر اينکه آنها ايمان نمي آورند. اين اوج مهرباني پيامبر است. اگر ما مي خواهيم کسي را هدايت کنيم بايد با محبت اين کار را انجام بدهيم تا تاثير داشته باشد.

الان ايام سالگرد مرحوم مهندسي است. خيلي ها با برنامه هاي آقاي مهندسي به سمت خدا آمده اند. سالگرد وفات ايشان را گرامي مي داريم.

خدايا به حق آقا امام عصر و مادرش نرجس خاتون به همه ي کساني که چشم انتظار عيدي از امام زمان(عج) هستند،عيدي عنايت بفرما و انشاء الله دعاي همه ي ملتمسين به اجابت برسد.