برنامه سمت خدا
موضوع برنامه: احياي امر ولايت و غدير
كارشناس: حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد
تاريخ پخش: 20-05- 99
شريعتي: بسم الله الرحمن الرحيم، اللهم صل علي محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
احساس از هفت آسمان ميبارد احساس *** بوي گل سرخ است يا بوي گل ياس
عالم همه تفسير لبخند تو اي عشق *** از باي بسم الله بخوان تا سين والناس
باب الحوائج تشنهتر از ديگران است *** اين راز را تنها تو ميداني و عباس
تاريخ را هرجا ورق زد باد اي داد *** پايي به زنجير است يا دستي به دستاس
اما تو ميبخشي، تو باباي رضايي *** والکاظمين الغيظ والعافين للناس
فردا که سر از سجده برداري درختان *** پر گشتهاند از دانههاي سرخ گيلاس
سلام ميکنيم به موسي بن جعفر، باب الحوائج، سلام به کاظمين شريف، سلام به امام رضا و حضرت معصومه، سلام ميکنم به همه بينندهها و شنوندههاي خوبمان، حاج آقاي فرحزاد هستيم، سلام عليکم و رحمة الله، خيلي خوش آمديد. عيد شما مبارک باشد.
حاج آقاي فرحزاد: عليکم السلام و رحمة الله. خدمت جنابعالي و بينندگان و شنوندگان عزيز عرض سلام دارم. ايام غديريه و روز ولادت باب الحوائج، امام هفتم(ع) را تبريک ميگويم. از همه بزرگان، مبلغان و همه کساني که پرچم عيد غدير، «علي ولي الله» را برافراشته کردند، تشکر ميکنم. عيدي دادند، اطعام فراوان کردند، آيت الله مکارم خيلي پشتيبان اين موضوع هستند. بعد از الغدير علامه اميني کارهاي که مبلغين و برنامههاي تلويزيون انجام دادند، غدير دارد جهاني ميشود. انشاءالله هرسال بهتر از سالهاي قبل باشد. از غدير تا مباهله ايام را جشن بگيريم.
شريعتي:
زير دين چهارده معصومام اما *** زير دين حضرت موسي بن جعفر بيشتر!
انشاءالله حق اين نعمت بزرگ را بتوانيم ادا کنيم. بحث ما رنگ و بوي ولايت اميرالمؤمنين را دارد. بحث امروز شما را با دل و جان خواهيم شنيد.
حاج آقاي فرحزاد: بسم الله الرحمن الرحيم، الحمدلله رب العالمين، اللهم صل علي محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
موضوع غدير و ولايت مولا اميرالمؤمنين، اينکه امام و خليفه بلافصل پيغمبر خدا هستند، موضوع مهمي است و در روايات هست، اگر کسي قبول نکند مسلمان نيست. «رَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ دِيناً» اسلامي که خدا ميخواهد نيست. امام هشتم(ع) فرمودند: مثل کساني که ولايت و امامت مولا علي را قبول کردند، مثل ملائکه است که خدا امر کرد به خليفه خودش حضرت آدم سجده کنند. آنها سجده کردند و پذيرفتند و مقرب شدند. مثل کساني که پذيرش نکردند حضرت آدم را مثل شيطان است. «أَبى وَ اسْتَكْبَرَ وَ كانَ مِنَ الْكافِرِين» (بقره/34) شيطان کرنش نکرد و زير بار نرفت و ابا کرد و کافر شد. «عَلِيٌّ خَيْرُ الْبَشَرِ مَنْ أَبَى فَقَدْ كَفَرَ» ما دو منکر داريم، يک منکر معاند است. يعني حق را ميبيند، آفتاب درخشان را ميبيند و زير بار نميرود. لجوج است، دو بعلاوه دو چهار ميشود را قبول ندارد. يک عده هستند مستضعف هستند، مستضعف اينهايي هستند که يک جايي هست که حق به او نرسيده، حقانيت پيغمبر و علي(ع) جا نيافتاده است و مستضعف فکري هستند. اينها در موقع مردن يا عالم برزخ و قيامت واقعيتها را نشان آنها ميدهند و ميگويند: خدا بعد از پيغمبر علي بن ابي طالب را معين کرده است. پيغمبر هم حضرت علي را معين کرده است. قبول ميکنيد؟ بله. اينها بهشت ميروند. روز قيامت ميگويند: حق با علي و اولاد علي است. دشمنان او دشمني کردند، حق را پايمال کردند، تبري ميجوييد؟ بله. عناد ندارند. همه به بهشت ميروند و يک در بهشت باب المستضعفين است.
طرف صحبت من با چه کساني است؟ آنهايي که حق مثل روز روشن براي آنها روشن ميشود ولي ميگويد: نه، يکي از وهابيها گفته بود: اگر پيغمبر سر از قبر بيرون بياورد و بگويد: حق با علي است، من قبول نميکنم! اين به خدا کفر ورزيده است. يکي از اتفاقهاي مهم اين روز، بيستم ذي الحجه روز عروسي حضرت زهرا و حضرت علي است که به خانه بخت رفتند. نزول آيهي اولي الامر هم امروز است. يکي از نمايندههاي مجلس زمان امام(ره) در مجلس نطق پيش از دستور گفت: امام خميني اولي الامر هستند. امام ايشان را محکوم کردند و نوشتند: اولي الامر مخصوص دوازده امام است. آنهايي که «اطيعوا الله و اطيعوا الرسول» هستند. همين روز بيستم ذي الحجه، حارثة بن نعمان، شنيد که پيغمبر خدا حضرت علي را جاي خود نصب کردند و از مردم بيعت گرفتند، آدم خيلي خشن و بيباک و بي ادب، آمد به پيغمبر گفت: يا محمد! تو گفتي نماز بخوان، خوانديم. روزه بگير، گرفتيم. زکات، جهاد، به اينها اکتفا نکردي؟ پسرعمو و دامادت را ميخواهي جاي خود بگذاري؟ اگر ميگويي: خدا امر کرده است من خدايي که علي را نصب کند قبول ندارم. بگو: بلايي بفرستد و مرا نابود کند. چقدر خبيث بود! آيات اول سوره معارج، «سَأَلَ سائِلٌ بِعَذابٍ واقِعٍ، لِلْكافِرينَ لَيْسَ لَهُ دافِعٌ، مِنَ اللَّهِ ذِي الْمَعارِجِ» همان موقع خدا براي اينکه به همه نشان بدهد، يک پرندهاي آمد چيزي از نوک منقارش به سر او خورد و متلاشي شد و زمين خورد. صاعقه آمد بدنش را سوزاند و نابود شد. جهنم براي کساني است که علي را قبول ندارند. اگر مردم بر محبت علي اجتماع ميکردند، جهنمي نبود! آتشي بدتر از بيخدايي نداريم. وهابيهايي داريم معاند هستند.
حضرت زهرا(س) فدايي غدير و ولايت است. امام حسين کشته غدير است. بين مستضعفين و معاندين تفاوت هست. هشتاد نود درصد شايد مستضعف باشند و قبول کنند ولي بعضي ميگويند: خدا هم گفته باشد ما قبول نداريم. همين طرح ناباروري که عزيزان با کمکهاي خود فرزندان غديري و ولايي را زياد ميکنند. ما چند استاد داشتيم روزي نبود درسي خدمتشان برسيم، از جريان ولايت و امامت حضرت علي و تبّري از دشمنان حرفي نزنيم. آيت الله بهجت قبل از درس و بعد از درس گفتگويي داشتند و يک حديث و آيه در مورد موضوع ولايت و حقانيت مطرح ميکردند و اينکه دشمنان چه کردند. آيت الله بهجت يک فرمايشي داشتند. خدا ميداند اين استدلالهاي روان و ساده چه برکاتي دارد. هجمه دشمن روي توحيد نيست، نبوت هم عموم اديان الهي قبول دارند. موضوع اختلاف چيست؟ «عَمَّ يَتَساءَلُونَ، عَنِ النَّبَإِ الْعَظِيمِ» (نبأ/1و2) خداوند ميفرمايد: از خبر بزرگ ميپرسند. گفتند: قيامت است. ولي قيامت مهمتر است يا قيامتساز؟ بهشت مهمتر است يا بهشت ساز؟ نبأ عظيم پيغمبر و مولا علي است. اختلاف سر ولايت است. لبه تيز شمشير روي موضوع ولايت است. شومترين روزها، روز غدير خم است. شبکههاي وهابي که هست. شيطان گفت: من در مسير صراط مستقيم مينشينم. در منابع اهل سنت داريم که صراط مستقيم صراط علي بن ابي طالب است.
دليلهاي روان و سادهاي هست که ميگويد: 124 هزار پيغمبر، منهاي پيغمبر ما همه جانشين داشتند. ولي با کمال تأسف بگوييم پيغمبر ما جانشين تعيين نکرده است. حضرت آدم جانشين داشته، حضرت نوح، حضرت موسي، حضرت سليمان، حضرت داود، همه پيغمبرها جانشين داشتند ولي پيغمبر ما نداشتند؟ اين درست است؟ ميشود کسي مال و ثروتي دارد، پستي دارد، بدون جانشين رها کند و برود؟ يک چوپان، ميخواهد مسافرت برود، گوسفندانش را در بيابان رها ميکند برود؟ پيغمبري که اينقدر نگران ماست، مگر ميشود امت را تا قيامت به امان خدا رها کند؟ تمام هواپيماهاي دنيا کمک خلبان دارند، اگر خلبان اتفاقي برايش افتاد، اين هواپيما دچار نقص نشود. تمام فرماندهها جانشين يا معاون دارند. الآن همه ما با فضاهاي مجازي آشنا هستيم. در اين فضاهاي مجازي خيليها هستند که کانال زدند و گروه تشکيل دادند. اين ميليون نفر که در اين کانالها هستند، بروند و بيايند گروه به هم نمي خورد. ولي تا مدير ترگ گروه کند، ميگويد: تو بروي همه گروه از بين ميرود.
حضرت موسي(ع) چهل روز حضرت هارون را جاي خود ميگذارد. اين درست نيست که بگوييم پيغمبر ما بدون جانشين رها کرده است. تمام وجدانها و انسانها دنبال گزينه بهتر هستند. گاهي خانم يا آقا در بازار ميرود جنس بخرد، ميگردد يک جنس مناسب بخرد. کسي دکتر ميرود دنبال اعلم ميگردد. پزشک بهتر، دارو بهتر، محل و زندگي بهتر، اينکه ما دنبال اعلم، افضل، برتر و بهتر باشيم عقل و شرع و عرف و فطرت و وجدان ميگويد. آيت الله بهجت ميفرمودند: مذاهب چهار گانه، حنبليها، شافعيها، حنفيها، مالکيها، تمام رؤساي مذاهب شاگرد امام صادق بودند. امام صادقي که علومش عالم را متحول کرده است، امام صادق از پدرش امام باقر، امام سجاد، امام حسين، «يَسْتَوِي الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَ الَّذِينَ لا يَعْلَمُونََ إِنَّما يَتَذَكَّرُ أُولُوا الْأَلْبابِ» (زمر/9) آنهايي که ميدانند با کساني که نميدانند مساوي هستند؟ با کسي که ميفرمايد: «سَلُونِي قَبْلَ أَنْ تَفْقِدُونِي» من به راههاي آسمان آشناتر هستم تا راههاي زمين. از دنيا و آخرت بپرسيد، از بهشت و جهنم بپرسيد، از علوم طبيعي و آسماني بپرسيد، معارف، اعتقادات، بهتر از تورات و انجيل يهود و نصاري براي آنها بيان ميکنم. بنده حاضر هستم ميليونها جايزه بدهم به کسي که يکجا مدرک و سند بياورد از اميرالمؤمنين و يازده امام که در تبيين مسائل و حقايق اظهار عجز و ضعف کرده باشند. حضرت جواد (ع) در گهواره بودند، فرمودند: برو از اين طفل بپرس. عيسي روح الله هم در گهواره حرف زده است.
اولين مسألهي رسالهي همه مراجع ما چيست؟ اينکه اصول دين شما تقليدي و تعصبي نيست. فرمود: «يعلمون» ما هستيم و «لا يعلمون» دشمنان ما هستند. «يَتَذَكَّرُ أُولُوا الْأَلْبابِ» آنهايي هستند که پيرو ما ميشوند. اعلم را قبول ميکنند. اميرالمؤمنين ميفرمايد: هرچه بپرسيد به شما ميگويم ولي خليفه دوم هفتاد بار فرمودند: «لو لا عليٌ لهلکهم» اگر علي بن ابي طالب به داد من نرسيده بود من هلاک ميشدم. يک خانم حامله کار خلاف کرده بود، عمر گفت: سنگسارش کنيد. حضرت علي رسيدند. فرمودند: چه کرده است؟ گفتند: مرتکب فحشا شده است. فرمودند: فرض گناه کرده باشد و ثابت شود. اين بچه در رحم او چه گناهي دارد؟ آمدند به خليفه گفتند، گفت: من نميدانستم و اشتباه کردم. در منابع اهل سنت هم هست. کسي در مسجد مسألهاي پرسيد و خليفه دوم نتوانست پاسخ بدهد. يک خانمي از پشت پرده پاسخ صحيح را داد. گفت: درست است. همه از عمر داناتر هستند حتي خانم پشت پرده! تعصب را کنار بگذاريم و واقعيتها را ببينيم. کسي که پيغمبر ميگويد: از همه داناتر و عالمتر است. من شهر علم هستم و علي باب آن است.
احمدا ذات تو و حيدر يکي است *** شهر با دروازه و با در يکي است
تو مدينه علمي و حيدر در است *** پس کليد دانش تو حيدر است
مصطفي چون گل کند عطرش علي است *** مصحف احمد به هر سطرش علي است
خليل بن احمد نحوي از علماي علم عروض است. گفتند: چرا شيعه حضرت علي شديد؟ چرا حضرت علي را قبول کرديد؟ گفت: شما رجوع کنيد بعد از پيغمبر به امت اسلامي، ببينيد آن کسي که همه کاره بوده و حلال مشکلات بوده چه کسي بوده است؟ گفت: تمام صحابي در مشکلاتشان حتي در مسائل اجتماعي و سياسي، خليفه دوم با حضرت علي مشورت کرد. گفت: اين نيروها ميخواهند روم و ايران بروند، به نظر شما من بروم يا نه؟ گفت: نه، مدينه بمان. اگر مشکلي پيش آمد اينها برگردند. اگر تو هم شکست بخوري همه از بين ميرود. لذا تمام احتياج به حضرت علي داشتند و حضرت به هيچکس احتياج نداشت. علم و شجاعت حضرت، اول کسي است که ايمان آورده است. «أَ فَمَنْ يَهْدِي إِلَى الْحَقِّ أَحَقُّ أَنْ يُتَّبَعَ أَمَّنْ لا يَهِدِّي إِلَّا أَنْ يُهْدى» (يونس/35) کسي که هادي حق است و صراط مستقيم است. با گفتار و عملش، چراغ هدايت را او روشن ميکند. ميتواند همه را از جهل و جهالت به رستگاري ببرد. آيا کسي که دعوت به حق ميکند بايد پيرو او باشيم يا کسي که خودش ميگويد: من بلد نيستم. «فَما لَكُمْ كَيْفَ تَحْكُمُونَ» يکي از دليلهاي محکم اعلميت و افضليت و ارجحيت است. اگر افرادي که ادعا ميکردند جانشين پيغمبر هستند و جاي حضرت را گرفتند، نهجالبلاغه بياورند، صحيفه سجاديه بياورند. خطبه حضرت امير را بياورند. دو خطبه دارد يکي بي الف و يکي بي نقطه. بنده در عالم اعلام ميکنم پيرو آنها ميشوم! ولي نداريم...
شريعتي: گفت در مورد علي چه ميگويي؟ گفت: درباره علي چه بگويم وقتي دوستانش از ترس و دشمنانش از روي بغض و کينه فضايلش را مخفي کردند ولي باز فضايلش شرق و غرب عالم را فرا گرفته است. کتاب فرهنگ غدير نوشته آقاي محدثي است. تمام اصطلاحها و وقايعي که مرتبط با غدير است در اين کتاب جمع کردند.
حاج آقاي فرحزاد: المراجعات عربي است، ترجمه شده است. هزارها عالم سني و ميليونها اهل سنت، به برکت اين کتاب شيعه شدند. کتاب «آنگاه که هدايت شدم» بسيار کتاب خوبي است. غدير را بعضي از خانوادههاي شيعه نميشناسند. موضوع ولايت و تبيين ولايت و مديريت جهان بايد جز درسهاي کتاب درسي باشد. طرح فرزندان غدير که بسيار طرح خوبي بود و براي غدير پيشنهاد شد. خانوادههايي که بچه ندارند، چندين سال هست و نتوانستند صاحب فرزند شوند، آرزو دارند. موضوع ناباروري با درمانها حل ميشود. بسياري هم به خاطر نداشتن بودجه بچهدار نشدند. به شکرانه اينکه فرزند داريم بياييم کمک کنيم. بسياري از خانوادهها توان پرداخت هزينه براي درمان ندارند و اين کار بسيار پسنديدهاي است. عزيزان حساب به اسم خود باز کنند، امتيازي که به ما ميدهيد و وام ميدهيد، اين امتياز را به مؤسسه حضرت خديجه واگذار ميکنيد.
شريعتي: يعني من به بانک مراجعه ميکنم، فرم افتتاح حساب ميگيرم به اسم خودم پر ميکنم، بعد از مدتي که پول من پسانداز شد، يک امتياز وام به حساب من تعلق ميگيرد و من اين امتياز وام را به حساب مؤسسه منتقل ميکنم که شما بتوانيد وام بدهيد.
حاج آقاي فرحزاد: هروقت پول خودشان را خواستند ميتوانند بردارند. از اين بهتر آن است که فاميل و بستگان براي اين کار اقدام کنند. اگر نداشتند سراغ اين طرح بيايند.
شريعتي: امروز صفحه 495 قرآن کريم، آيات پاياني سوره مبارکه زخرف را تلاوت خواهيم کرد.
«إِنَ الْمُجْرِمِينَ فِي عَذابِ جَهَنَّمَ خالِدُونَ «74» لا يُفَتَّرُ عَنْهُمْ وَ هُمْ فِيهِ مُبْلِسُونَ «75» وَ ما ظَلَمْناهُمْ وَ لكِنْ كانُوا هُمُ الظَّالِمِينَ «76» وَ نادَوْا يا مالِكُ لِيَقْضِ عَلَيْنا رَبُّكَ قالَ إِنَّكُمْ ماكِثُونَ «77» لَقَدْ جِئْناكُمْ بِالْحَقِّ وَ لكِنَّ أَكْثَرَكُمْ لِلْحَقِّ كارِهُونَ «78» أَمْ أَبْرَمُوا أَمْراً فَإِنَّا مُبْرِمُونَ «79» أَمْ يَحْسَبُونَ أَنَّا لا نَسْمَعُ سِرَّهُمْ وَ نَجْواهُمْ بَلى وَ رُسُلُنا لَدَيْهِمْ يَكْتُبُونَ «80» قُلْ إِنْ كانَ لِلرَّحْمنِ وَلَدٌ فَأَنَا أَوَّلُ الْعابِدِينَ «81» سُبْحانَ رَبِّ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ رَبِّ الْعَرْشِ عَمَّا يَصِفُونَ «82» فَذَرْهُمْ يَخُوضُوا وَ يَلْعَبُوا حَتَّى يُلاقُوا يَوْمَهُمُ الَّذِي يُوعَدُونَ «83» وَ هُوَ الَّذِي فِي السَّماءِ إِلهٌ وَ فِي الْأَرْضِ إِلهٌ وَ هُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ «84» وَ تَبارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ ما بَيْنَهُما وَ عِنْدَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ «85» وَ لا يَمْلِكُ الَّذِينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِهِ الشَّفاعَةَ إِلَّا مَنْ شَهِدَ بِالْحَقِّ وَ هُمْ يَعْلَمُونَ «86» وَ لَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ خَلَقَهُمْ لَيَقُولُنَّ اللَّهُ فَأَنَّى يُؤْفَكُونَ «87» وَ قِيلِهِ يا رَبِّ إِنَّ هؤُلاءِ قَوْمٌ لا يُؤْمِنُونَ «88» فَاصْفَحْ عَنْهُمْ وَ قُلْ سَلامٌ فَسَوْفَ يَعْلَمُونَ»
ترجمه آيات: بدون شك مجرمان در عذاب دوزخ جاودانهاند. عذاب از آنان كاهش نمىيابد و آنان در آنجا (حزنى همراه با) يأس دارند. و ما به آنان ستم نكرديم ولكن آنان خود ستمگر بودهاند. و فرياد مىكشند كه اى مالك (دوزخ! بگو:) پروردگارت عليه ما حكم (مرگ) صادر كند. او مىگويد: شما ماندنى هستيد (و مرگ در كار نيست).همانا ما حقّ را براى شما آورديم ولى اكثر شما نسبت به آن كراهت داشتيد. بلكه آنان تصميم قطعى (بر نپذيرفتن حقّ) گرفتند، (اگر چنين است) پس ما نيز تصميم گرفتهايم (و كيدشان را بىاثر مىگذاريم). آيا آنان گمان مىكنند كه ما اسرار پنهانى و سخنان در گوشى آنان را نمىشنويم. چرا و فرستادگان ما نزد آنان حضور داشته و (همه چير را) ثبت مىكنند. (اى پيامبر! به آنان) بگو: اگر براى خداوند رحمن فرزندى بود پس من اولين پرستنده بودم (و به آن فرزند احترام مىگذاردم). منزّه است پروردگار آسمانها و زمين، پروردگار عرش، از آنچه او را توصيف مىكنند. پس (اين ياوهسراها را) به حال خود واگذار تا (در باطل) فرو روند و سرگرم باشند تا روزى را كه وعده داده شدهاند ملاقات نمايند. و اوست آنكه در آسمانها پرستش مىشود و در زمين نيز پرستش مىشود و اوست حكيم دانا. بلند مرتبه است، آن كه حكومت آسمانها و زمين و آنچه ميان آنهاست براى اوست و آگاهى از قيامت مخصوص اوست و به سوى او باز گردانده مىشويد. كسانى را كه جز او مىخوانند مالك هيچ گونه شفاعتى نيستند مگر كسانى كه شهادت به حقّ دادهاند (مثل حضرت عيسى و فرشتگان كه بدون رضاى خودشان معبود قرار گرفته اند) و آنان خود مىدانند (كه مورد شفاعت كجاست). و اگر از مشركان سؤال كنى چه كسى آنان را آفريده است، قطعاً خواهند گفت: خدا. پس چگونه به انحراف كشانده مىشوند. و سخن رسول ما اين است: اى پروردگار! همانا اينان قومى هستند كه ايمان نمىآورند. (اكنون كه از هدايتشان نا اميد شده اى) پس از آنان روى گردان و بگو: بدرود. در آينده خواهند فهميد (كه كيفرشان چيست؟)
شريعتي: نکات پاياني شما را بشنويم.
حاج آقاي فرحزاد: هارون به امام هفتم نامه نوشت و گفت: يک موعظه کوتاه و مختصر بکنيد. حضرت فرمود: « مَا مِنْ شَيْءٍ تَرَاهُ عَيْنُكَ إِلَّا وَ فِيهِ مَوْعِظَةٌ» جهان سر به سر فکرت و عبرت است، چرا بهرهي ما همه غفلت است؟! الآن کرونا همه ابرقدرتها را به زمين زده است و مراکز فساد و فحشاء را تعطيل کرده است. الآن بايد بيدار شويم و عبرت بگيريم. پيغمبر خدا فرمود: بر من رسول الله واجب است شفاعت کنم از گنه کاراني که هر روز و هر شب صلوات ميفرستند. غدير را تا عيد مباهله ادامه بدهيم. قبل از مباهله و 215 ذي الحجه استقبال ماه محرم نروند. خدايا تو را قسم ميدهيم به حق علي بن ابي طالب همه را حاجت روا بگردان. خير دنيا و آخرت را به همه مرحمت بفرما. قلب امام زمان را از ما راضي، فرجش را نزديک بگردان. مريضها را شفا عنايت بگردان.
شريعتي: «والحمدلله رب العالمين و صلي الله علي سيدنا محمد و آله الطاهرين»