اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

مشاهده محتوا

98-02-23-حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد-سيري در صحيفه سجاديه امام زين العابدين (دعاي چهل و چهارم)


حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد – سيري در صحيفه سجاديه، (شرح دعاي چهل و چهارم)
برنامه سمت خدا
موضوع برنامه: سيري در صحيفه سجاديه، (شرح دعاي چهل و چهارم)
كارشناس: حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد
تاريخ پخش: 23-02- 98
شريعتي: بسم الله الرحمن الرحيم، اللهم صل علي محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
سلام مي‌کنم به همه بيننده‌ها و شنونده‌هاي خوبمان، طاعات و عبادات شما قبول باشد. محتاج دعاي خير شما هستيم. انشاءالله بهترين‌ها نصيب شما شود و بهترين چيزهايي که خداوند به بندگان مقرب خودش عطا مي‌کند به همه ما عطا کند. در محضر حاج آقاي فرحزاد هستيم. سلام عليکم، خيلي خوش آمديد.
حاج آقاي فرحزاد: عرض سلام دارم خدمت جنابعالي و بينندگان و شنوندگان عزيز. آرزوي قبولي طاعات و عبادات براي همه را داريم. انشاءالله بهترين‌هايي که خداي متعال براي اولياي خاص خود عنايت مي‌کند، براي همه عنايت کند و همه عاقبت بخير شويم. در بخش دوم برنامه در مورد حضرت خديجه(س) صحبت خواهم کرد که مراسم باشکوهي در سرتا سر کشور برگزار شود و سر سوزني از حق بزرگ مادرمان، حضرت خديجه کبري ادا شود.
شريعتي: امروز هم در محضر امام سجاد(ع) هستيم، خوشحاليم که در روزها و شب‌هاي ماه رمضان انس ما با صحيفه سجاديه و مناجات خمس عشر زياد شده است. دعاي چهل و چهارم را شنيديم و امروز هم ادامه بحث شما را خواهيم شنيد. ضمن اينکه قرار بود در مورد رحمت خداي متعال و راه‌هاي رسيدن به آن براي ما صحبت کنند.
حاج آقاي فرحزاد: بسم الله الرحمن الرحيم، الحمدلله رب العالمين، اللهم صل علي محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
در دعاي چهل و چهارم که حضرت فضايل اين ماه را بيان مي‌کنند، مي‌فرمايند: «اللهم صل علي محمدٍ و آله» و اين سنت را اهل‌بيت در طول اين دعا داشتند و ذکر صلوات که راه‌گشا است را تکرار مي‌کردند. حضرت مي‌فرمايد: «وَ أَلْهِمْنَا مَعْرِفَةَ فَضْلِهِ» خدايا تو به قلب ما الهام کن که بفهميم فضيلت ماه رمضان چقدر است و شناخت پيدا کنيم. «وَ إِجْلَالَ حُرْمَتِهِ» تو به ما الهام کن که حرمت ماه رمضان را بزرگ بشماريم و احترام بگيريم. «وَ التَّحَفُّظَ مِمَّا حَظَرْتَ فِيهِ» خدايا تو به ما کمک کن. همه جا مي‌گويد: تو کمک ما کن حفظ کنيم جاهايي که شما نهي کردي نبايد بکنيم، نکنيم. «وَ أَعِنَّا عَلَى صِيَامِهِ بِكَفِّ الْجَوَارِحِ عَنْ مَعَاصِيكَ» خدايا ما را کمک کن در اين ماه که اعضاء و جوارحمان را از گناه و معصيت حفظ کنيم. روايت داريم روزه فقط ترک خوردن و آشاميدن نيست. حقيقت روزه و باطن و روح روزه، اين است که اراده ما قوي شود و بازدارندگي ما در ترک گناه قوي شود که فلسفه وجوب روزه «لعلکم تتقون» است. يعني مايه تقوا و پرهيزگاري و پرهيز از گناه ما تقويت شود. کسي که مي‌تواند هفده، هجده ساعت تشنگي و گرسنگي را تحمل کند و واقعاً تشنه است و آب نمي‌خورد، مي‌تواند چشم و زبانش را حفظ کند. تمرين کنيم که ماه رمضان از آتش جهنم فاصله بگيريم. لذا مي‌فرمايد: ما را در روزه کمک کن که جوارح ما از گناه و معصيت حفظ کند. «وَ اسْتِعْمَالِهَا فِيهِ بِمَا يُرْضِيكَ» ما جوارحمان را در مسير رضايت تو استفاده کنيم. به لهو و لعب گوش ندهيم، چشم و گوشمان ديگر بس است، هرچقدر لهو و لعب گوش داديم اضافه هم هست. سعي کنيم «حَتَّى لَا نُصْغِيَ بِأَسْمَاعِنَا إِلَى لَغْوٍ، وَ لَا نُسْرِعَ بِأَبْصَارِنَا إِلَى لَهْوٍ» هم چشم خيلي از چيزهايي که نبايد ببيند را مي‌بيند، هم گوش خيلي از چيزهايي که نبايد بشنود را مي‌شنود.
«وَ وَفِّقْنَا فِيهِ لِأَنْ نَصِلَ أَرْحَامَنَا بِالْبِرِّ وَ الصِّلَةِ» خدايا در اين ماه رمضان توفيق بده که ما صله رحم بکنيم با نيکي و صله کردن، با مال و جان و تلفن‌ و پيام، در اين ماه زياد صله رحم کنيم. در روايت داريم هرکس در ماه رمضان صله رحم کند، خدا او را به رحمت خودش وصل مي‌کند. «وَ أَنْ نَتَعَاهَدَ جِيرَانَنَا بِالْإِفْضَالِ وَ الْعَطِيَّةِ» اينکه ما به همسايه‌هايمان به لطف و کرم و مرحمت و محبت و احوالپرسي و فضيلت کمک کنيم، ياد همسايه‌ها کنيم و خدمت به همسايه‌ها کنيم. «وَ أَنْ نُخَلِّصَ أَمْوَالَنَا مِنَ التَّبِعَاتِ» مالمان را از ناخالصي، خالص کني. مال شبهه ناک، مال حرام، مالي که شائبه و حرمت درونش است، خيلي‌ها هستند در ماه رمضان خمس و زکات مي‌دهند، رد مظالم مي‌دهند يا تسويه حساب مي‌کنند. «وَ أَنْ نُطَهِّرَهَا بِإِخْرَاجِ الزَّكَوَاتِ» مالمان را به خالص کردن زکات پاکيزه کنيم. «وَ أَنْ نُرَاجِعَ مَنْ هَاجَرَنَا» با کسي که با ما قهر است، آشتي کنيم. «وَ أَنْ نُنْصِفَ مَنْ ظَلَمَنَا» با کسي که به ما ظلم کرده انصاف داشته باشيم و زياده روي نکنيم. «وَ أَنْ نُسَالِمَ مَنْ عَادَانَا» کسي که با شخص ما دشمني کرده، با او مدارا کنيم، صلح کنيم. «حَاشَى مَنْ عُودِيَ فِيكَ وَ لَكَ» جز کساني که به خاطر خدا با آنها دشمني مي‌کنيم. کينه‌ها و دشمني‌هاي شخصي را خدا کمک کند که به آشتي و صلح بيانجامد. ولي آنهايي که به خاطر تو با آنها دشمني مي‌کنيم، «فَإِنَّهُ الْعَدُوُّ الَّذِي لَا نُوَالِيهِ وَ الْحِزْبُ الَّذِي لَا نُصَافِيهِ» با دشمن خدا نمي‌توانيم دست دوستي بدهيم.
همانطور که قبل از ماه رمضان چند جلسه در مورد رحمت خدا صحبت کرديم، ماه رمضان «أقبل إليكم شهر اللّه‏ بالبركة و الرحمة و المغفرة» هم ماه برکت است، هم ماه رحمت و مغفرت است. مهرباني خدا خيلي درک بالايي نياز دارد. در روايت داريم شخصي محضر پيغمبر خدا آمد، بقچه‌اي همراهش بود، مقابل حضرت باز کرد. درون بقچه پرنده‌اي بود همراه با جوجه‌هايش، عرض کرد: در مسير، در بيابان ديدم چند جوجه پرنده کنار بوته‌اي هستند، گفتم: در بيابان از بين مي‌روند، اينها را آوردم. ديدم در بيابان پرنده‌اي دور سرم مي‌چرخد، فهميدم مادر جوجه‌هاست. بقچه را پهن کردم، پرنده با اين مي‌فهميد ممکن است اسير شود يا ذبح شود، ولي بخاطر بچه‌هايش کنارشان ماند. اينها را جمع کردم و خدمت شما آوردم. پيغمبر خدا اين صحنه برايشان جذاب بود، فرمودند: اين پرنده چقدر به بچه‌هايش مهربان است که حتي حاضر است بخاطر بچه‌هايش اسير شود يا کشته شود ولي حاضر نيست از بچه‌ها جدا شود. فرمودند: خداي مهربان نسبت به بنده‌هايش هزار برابر از اين جوجه مهربانتر است. اگر کسي بداند چنين خدايي دارد، راحت مي‌شود. تمام مهرباني‌هاي پدر و مادرها، امام و پيامبر، شعبه‌اي از مهرباني خداست.
در دعاي ابوحمزه هست که «الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي يَحْلُمُ‏ عَنِّي‏ حَتَّى‏ كَأَنِّي لَا ذَنْبَ لِي» حمد مي‌کنم خدايي که اينقدر حليم و صبور است، طوري با من رفتار کرده که گويي هيچ گناهي ندارم. «فَرَبِّي أَحْمَدُ شَيْ‏ءٍ عِنْدِي وَ أَحَقُّ بِحَمْدِي» اگر ميلياردها جان داشت براي خدا مي‌داد، کم بود. خدا بي نهايت به بنده‌هايش مهربان است. امام صادق فرمود: «وَ اللَّهِ لَأَنَا أَرْحَمُ بِكُمْ مِنْكُمْ‏ بِأَنْفُسِكُم‏» هرکس خودش را از همه بيشتر دوست دارد، ولي کسي هست ما را از خودمان بيشتر بخواهد و از خودمان به خودمان مهربانتر باشد. براي همين ولي و قيّم ما مي‌شود. والله ما از خود شما به شما مهربانتر هستيم. در روايت داريم از يک مادر دلسوز مهربان، مادري که خدا به او فرزند مي‌دهد، تمام فکر و همّ او، شغل و کارش اين نوزاد است. يعني خواب و بيداري و مهماني او، همه حواسش به اوست. مي‌گويد: خدا از اين هم مهربانتر است. مهرباني که در مادر هست، ذره‌اي از مهرباني خداست.
بزرگي مي‌فرمود: وقتي به اميرالمؤمنين و حضرت زهرا صدمه‌هاي زيادي بعد از شهادت پيغمبر خدا وارد شد، اهل‌بيت اين صدمه‌ها را مي‌خوردند بخاطر اينکه دوستان و شيعيانشان حفظ شوند. اينها حاضر شدند بلاگردان شوند تا سلمان‌ها و ابوذرها حفظ شوند تا روز قيامت. امام هفتم فرمود: «إنّ اللَّه- عزّ وجلّ- غضب على الشيعة، فخيّرني نفسي أو هم، فوقيتهم‏ واللَّه‏ بنفسي‏» در زمان من شيعيان خطايي کردند مستحق عقوبت بودند، امام هفتم فرمود: به خدا قسم مخيّر شدم بلا به من برسد، من خودم را سپر و بلاگردان آنها قرار دادم، به من بخورد و به شيعيان نخورد.
اين حديث هم مدت‌ها دنبالش بودم، امام مي‌فرمايد: بخدا ما از خودتان به شما مهربانتر هستيم، در روايت امام صادق فرمود: «والله ارحم بکم منا» خدا بيش از ما به شما مهربانتر است. خدايي که امام حسين را رحمت واسعه آفريد، امام زمان را رحمت واسعه آفريد، خود آن کسي که اينها را آفريده چقدر مهربان است. چه کنيم رحمت الهي را دريافت کنيم؟ يکي از راه‌هاي رسيدن به رحمت الهي اين است که حاج آقاي حسيني قمي هم فرمودند، رحم کنيد به شما رحم کنند. «اِرحَم من في الارض يَرحَمُک من في السماء» به زيرمجموعه‌ات رحم کن، بالا دستي‌ها به شما رحم مي‌کنند. هرطور با ديگران رفتار کني، همانطور با شما رفتار مي‌کنند. به گل و گياه، مورچه، منابع طبيعي، شاگرد، ارباب رجوع، به همه رحم کن. دين ما دين مهرباني و رحمت است. اميرالمؤمنين فرمود: «ارْحَمْ‏ مَنْ‏ دُونَكَ‏ يَرْحَمْكَ مَنْ فَوْقَك‏» به زير مجموعه‌ات رحم کن، با دست و زبان و قلم و بيانت، با مالت، با خيرخواهي و مهرباني و دلسوزي. هرکسي در عالم خير مي‌کند، خدا يار و ياور اوست.
يک جمله جالبي است که يکي از چيزهايي که رحمت را فوق العاده جذب مي‌کند. رحمت الهي هم درجه‌بندي دارد. چه وقت رحمت خدا در حد اعلي بر ما سرازير مي‌شود؟ بيان نوراني مولا علي(ع) در غررالحکم است، حضرت فرمودند: «أَبْلَغُ مَا تُسْتَدَرُّ بِهِ‏ الرَّحْمَةُ أَنْ تُضْمَرَ لِجَمِيعِ النَّاسِ الرَّحْمَةُ» (غررالحکم/ص450)چه وقت ريزش مي‌کند و هرچه رحمت است مي‌ريزد؟ فرمود: حد اعلاي ريزش رحمت الهي چه وقت است؟ شما براي همه عالم و همه مردم خير بخواهي. خدايا گمراهان را هدايت کن، زمين خورده‌ها را بلند کن. خدايا هرکسي گرفتار است، گرفتاري او را برطرف کن. در ماه رمضان دعايي که بعد از نماز مي‌خوانيم، مقيد هستم در طول سال اين دعا را بخوانيد. «اللهم ادخل علي اهل القبور السُرور» پيغمبر ما عبور مي‌کردند، ديدند روح صاحب قبري معذب است. فرمودند: برويد دو تا چوب تازه بياوريد، حضرت چوب را روي قبر دفن کردند و فرمودند: تا مادامي که تازه است، خدا عذاب را کم مي‌کند. حديث داريم چوب تازه همراه ميت دفن کنند تا وقتي تازه هست، خدا عذاب را کم مي‌کند. بعد فرمودند: حتي بر کافر هم اثر دارد. در کتاب عروة الوثقي هم هست. «اللهم اغن کل فقير» نمي‌گويد: فاميل و دوست، پيغمبر و امام، به يهودي، مسلمان و کافر نان و آب مي‌دادند و دريغ نمي‌کردند. چون خدا شرط رزق و روزي را ايمان قرار نداده است. حتي دشمن را هم آب و غذا بدهيم. «اللهم اشبع کل جائع» هر گرسنه‌اي را سير کن. هر برهنه‌اي را بپوشان. همه مريض‌ها را شفاء بده. «اللهم اقض دين کل مدين» بدهي هر بدهکار در عالم را ادا کن. فراگيري اين دعا خيلي زيباست. آيت الله بهاءالديني مي‌فرمودند: تمام اين دعاها براي ظهور امام زمان است. تحقق خارجي‌اش قطعاً در زمان ظهور امام زمان است. «اللهم فُک کلَّ اسير» هر اسيري را آزاد کن. «اللهم فرج عن کل مَکروب» هر گرفتاري در عالم هست، خدا دوست دارد ما خيرخواه باشيم، دلسوز باشيم. حتي دشمن‌ها را هم خدا هدايت کند، اين را بخواهيم. پيغمبر ما در تشريح آخرالزمان، حضرت شروع به گريه کردند به طوري که اصحاب هم گريه افتادند، گفتند: چرا گريه مي‌کنيد؟ فرمود: براي بدهاي امتم گريه مي‌کنم!
اين ايام، ايم وفات حضرت خديجه کبري(س) هست. سيد بن طاووس(ره) عالم برجسته‌اي که در عالم بزرگ شيعه کم نظير است. کسي است که علما بدون سند حرفش را قبول مي‌کنند. حتي مي‌گويند: با امام زمان رابطه داشت. سيد بن طاووس مي‌گويد: شب قدر وقتي خواستم دعا کنم، فکر کردم به چه کساني دعا کنم که از همه مهمتر است؟ هرچه فکر کردم ديدم براي گمراهان و زمين خورده‌ها و گرفتارها از همه واجب‌تر است. معمولاً چهل مؤمن را دعا مي‌کنيم، فقط براي خوب‌ها دعا مي‌کنيم، اين هنر نيست. خوب‌ها که خوب هستند. شما اگر پنج تا بچه داري، چهار تا خوب و سالم هستند و يکي مريض است و گرفتار است، شما حواست بايد به او باشد. او محتاج دستگيري است. لذا سيد بن طاووس مي‌فرمايد: من از ته قافله شروع کردم. براي کساني که مشکل روحي و جسمي دارند، دعا کردم. پيغمبر ما در قافله‌اي که مسافرت مي‌رفتند آخر قافله بودند، جلو نمي‌رفتند. چوپان مهربان از آخر قافله مي‌آيد و حواسش به همه هست. لذا اينکه انسان خير و رحمت براي همه بخواهد را خدا خيلي دوست دارد. «إِنَّ اللَّهَ بِالنَّاسِ‏ لَرَؤُفٌ‏ رَحِيم‏» (بقره/143) اگر مصداق اين آيه شديم که پرتويي از رئوف و رحمت خدا در ما تجلي پيدا کند، براي همه مردم خير مي‌خواهيم. خيرشان را بخواهيم بهتر است. استاد بزرگواري داشتيم براي همه دعا مي‌کردند، مي‌فرمودند: دشمن‌ها را هم اگر قابل هدايت هستند، هدايت و اگر قابل نيستند خودت هرکاري خواستي بکن!
باز تأکيد مي‌کنم که براي حضرت خديجه که مادر امت است در اين ايام وفات حتماً کاري کنيم. ولو يک فاميل يا همسايه‌اي را دعوت مي‌کنيم به نيت حضرت خديجه کبري باشد. حاج آقاي رفيعي در قم فرمودند: من دوست دارم يک ماه در مورد حضرت خديجه صحبت کنم. فرمودند: محضر چندين مرجع رسيديم، گريه کردند نام خديجه کبري آمد. فرمودند: ايشان مظلوم است و بايد او را از مظلوميت دربياوريم. مقام معظم رهبري چند بار تأکيد کردند که براي ايشان بايد کارهايي کنيم که نکرديم و حتماً بايد همايش‌هاي مفصلي براي اين خانم بزرگوار داشته باشيم.    
شريعتي: الحمدلله در اين سالها خيلي کارهاي خوبي شده است. در طرح خانه‌هاي قرآني، سالهاست که دوستان ما با ما همراه هستند که مزين به نام حضرت خديجه کبري است، رهبري انقلاب هم فرمودند: دوره‌هاي تلاوت‌ خانگي را پر رونق کنيد، از رسم‌هاي خوبي است که خيلي برکت دارد. خوش به حال کساني که در اين روزها و شب‌ها ميزبان دوستان ما هستند و محفل انس با قرآن را تدارک ديدند. انشاءالله خانه‌هايشان مزين به نور قرآن کريم باشد. امروز صفحه 40 قرآن کريم، آيات 246 تا 248 از سوره مبارکه بقره     را با هم تلاوت خواهيم کرد.
«أَ لَمْ تَرَ إِلَى الْمَلَإِ مِنْ بَنِي إِسْرائِيلَ مِنْ‏ بَعْدِ مُوسى‏ إِذْ قالُوا لِنَبِيٍّ لَهُمُ ابْعَثْ لَنا مَلِكاً نُقاتِلْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ قالَ هَلْ عَسَيْتُمْ إِنْ كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِتالُ أَلَّا تُقاتِلُوا قالُوا وَ ما لَنا أَلَّا نُقاتِلَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ قَدْ أُخْرِجْنا مِنْ دِيارِنا وَ أَبْنائِنا فَلَمَّا كُتِبَ عَلَيْهِمُ الْقِتالُ تَوَلَّوْا إِلَّا قَلِيلًا مِنْهُمْ وَ اللَّهُ عَلِيمٌ بِالظَّالِمِينَ‏«247» وَ قالَ لَهُمْ نَبِيُّهُمْ إِنَّ اللَّهَ قَدْ بَعَثَ لَكُمْ طالُوتَ مَلِكاً قالُوا أَنَّى يَكُونُ لَهُ الْمُلْكُ عَلَيْنا وَ نَحْنُ أَحَقُّ بِالْمُلْكِ مِنْهُ وَ لَمْ يُؤْتَ سَعَةً مِنَ الْمالِ قالَ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفاهُ عَلَيْكُمْ وَ زادَهُ بَسْطَةً فِي الْعِلْمِ وَ الْجِسْمِ وَ اللَّهُ يُؤْتِي مُلْكَهُ مَنْ يَشاءُ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلِيمٌ‏«248» وَ قالَ لَهُمْ نَبِيُّهُمْ إِنَّ آيَةَ مُلْكِهِ أَنْ يَأْتِيَكُمُ التَّابُوتُ فِيهِ سَكِينَةٌ مِنْ رَبِّكُمْ وَ بَقِيَّةٌ مِمَّا تَرَكَ آلُ مُوسى‏ وَ آلُ هارُونَ تَحْمِلُهُ الْمَلائِكَةُ إِنَّ فِي ذلِكَ لَآيَةً لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ‏»
ترجمه آيات: آيا نديدى گروهى از بزرگان بنى‏اسرائيل را كه بعد از موسى به پيامبر خود گفتند: براى ما زمامدار (و فرماندهى) برانگيز تا (تحت فرماندهى او) در راه خدا پيكار كنيم، او گفت: آيا احتمال مى‏دهيد كه اگر دستور جنگ به شما داده شود (نافرمانى كرده و) پيكار و جهاد نكنيد؟ گفتند: چگونه ممكن است در راه خدا پيكار نكنيم، در حالى كه از خانه و فرزندانمان رانده شده‏ايم؟ پس چون دستور جنگ بر آنان مقرّر گشت، جز عدّه اندكى، سرپيچى كردند و خداوند به ظالمان آگاه است. وپيامبرشان به آنها گفت: همانا خداوند «طالوت» را براى زمامدارى شما مبعوث (وانتخاب) كرده است، گفتند: چگونه او بر ما حكومت داشته باشد در حالى كه ما از او به فرمانروايى شايسته‏تريم و به او ثروت زيادى داده نشده است؟ پيامبرشان گفت: خداوند او را بر شما برگزيده و توان علمى و جسمى او را افزون نموده است وخداوند ملكش (فرماندهى ورهبرى) را به هر كس بخواهد مى‏بخشد وخداوند (احسانش) وسيع و (به لياقت‏ها و توانايى‏هاى افراد) آگاه است. وپيامبرشان به آنها گفت: نشانه‏ى حكومت او اين است كه تابوت (عهد) به سوى شما خواهد آمد، (همان صندوقى كه) آرامشى از پروردگارتان و يادگارى از ميراث خاندان موسى وهارون در آن است، در حالى كه فرشتگان آن را حمل مى‏كنند، همانا در اين موضوع، نشانه‏ى روشنى براى شما است، اگر ايمان داشته باشيد.
شريعتي: خيلي از دوستان پرسيده بودند، کتاب‌هايي که در برنامه معرفي مي‌کنيد براي تهيه آن با مشکل مواجه هستيم. مثلاً کتاب مفاتيح الجنان مستند که هفته گذشته معرفي کرديم، براي تهيه آن مي‌توانيد به سايت ما مراجعه کنيد. بخشي را تدارک ديدند که مي‌توانيد مراجعه کنيد و کتاب‌هاي مورد نظرتان را سفارش بدهيد. اگر دسترسي به سايت نداريد و براي شما مقدور نيست، انشاءالله از دوستان خود کمک بگيريد و بتوانيد اين کتاب‌ها را تهيه کنيد. از برکت ذکر بلند صلوات بر محمد و آل محمد بشنويم.
حاج آقاي فرحزاد: همه ما دوست داريم با پيغمبر و اهل‌بيت محشور شويم. يکي از راه‌هاي سهل الوصول براي رسيدن به اين کار، پيغمبر فرمود: «أَوْلَي‏ النَّاسِ‏ بِي‏ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَكْثَرُهُمْ عَلَيَّ صَلاةً (فِي دَارِ الدُّنْيَا)» (مكارم الاخلاق، ص 312) نزديکترين افراد روز قيامت به من کساني هستند که در دنيا زياد بر محمد و آل محمد صلوات مي‌فرستند. يکي از اعمال ويژه اين ماه هم صلوات فرستادن است.
يکي از نکته‌هايي که يادآوري کنم اين است که افضل ايام اعتکاف دهه آخر ماه رمضان است و بحمدلله در مسجد گوهرشاد، مسجد اعظم قم بعد از مراسم شب‌هاي احياء برگزار مي‌شود. عزيزاني که مي‌خواهند ده روز برنامه اعتکاف، افطار و سحر مهمان امام زمان باشند، به سايت مسجد مقدس جمکران مراجعه کنند چون ظرفيت محدود است، ثبت‌نام کنند و مهمان حضرت باشند. ديگر عزيزان هم در مساجد جامع شهرها هم اين برنامه را احياء کنند. چون  اصل ايام اعتکاف ده روز آخر رمضان است.
موضوع ديگر اينکه وفات حضرت ام البنين حضرت خديجه کبري هست که همه علما و بزرگان گفتند: مقداري در حق ايشان جفا شده است. ام المؤمنين است و پيامبر و اهل‌بيت به ايشان افتخار مي‌کنند و خودشان را مديون گذشت و فداکاري ايشان مي‌دانند. اولاً مراسم را همه‌ي ظهرها و شب‌ها، حداقل دو سه روز بگيرند. ما مديون اين بانوي فداکار هستيم. اگر بتوانند يک سفره اطعامي براي حضرت داشته باشند. چون اين خانم همه اموالش را در راه خدا تقديم کرد «وَ وَجَدَكَ عائِلًا فَأَغْنى‏» (ضحي/8) عائل    يعني دستت خالي بود و چيزي نداشتي. اغني که به مال خديجه است، خدا تو را به مال حضرت خديجه بي‌نياز کرد. يک سفره افطار بياندازيم، چه در منزل، چه به فاميل، به همسايه، کميته يا بهزيستي، معتقد هستم کساني که براي حضرت خديجه قدمي برمي‌دارند چون تجربه فراوان شده است. يک خير و برکت فوق العاده‌اي برايشان مي‌آيد. براي حضرت خديجه نيت کنند، يک خير و اطعامي بکنند، کمک به فقرا، هر کار خيري به نيت اين مادر، مزد و جزايش را هم مي‌گيرند. بزرگواري که چندين کتاب درباره‌ي حضرت خديجه(عليها السلام) نوشته، کتاب‌هاي «حامية المصطفي، محبوبة المصطفي» را نوشتند، گفتند: به قدري مشکلات اقتصادي من شديد بود که هشت و نه من گرو هم بود. نيت کردم خداي متعال به من اگر دختري مرحمت کند، نامش را خديجه مي‌گذارم. خداي متعال به من دختري مرحمت کرد که دقيقاً روز ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) اين نوزاد به دنيا آمد و اسمش را خديجه گذاشتم. از آن تاريخ به بعد زندگي من از اين رو به آن رو شد. عزيزاني که مي‌گوييد: گرفتار هستيم، هفته آينده سي ارديبهشت روز تکثير جمعيت است، مخصوصاً آنهايي که دختر ندارند، يکي از راه‌هاي رحمت و برکت دختر است و پسر نعمت است. نيت کنند اگر خدا به ما دختر داشت، نامش را خديجه بگذاريم. عزيزاني که فرزندشان را خديجه نام مي‌نهند، از آخر ماه رمضان پارسال تا آخر ماه رمضان امسال، بيايند در سايت سمت خدا ثبت نام کنند، برايشان پلاک طلا ارسال خواهيم کرد.
شريعتي: از طريق پيامک مشخصات را ارسال کنيد، به 20000303 نام و نام خانوادگي و کد ملي را ارسال کنيد، همراه با آدرس، انشاءالله دوستان ما بررسي خواهند کرد و پلاک طلا هديه خواهيم کرد.
حاج آقاي فرحزاد: يک شب جلوتر در مسجد مقدس جمکران با حضور حاج آقاي رفيعي برگزار خواهد شد و اجتماع بزرگ ياوران ام المؤمنين حضرت خديجه کبري برگزار خواهد شد. عصر چهارشنبه اجتماع باشکوهي از مسجد امام حسن عسکري نزديک حرم پياده روي به حالت عزاداري با خدام حرم به طرف صحن حضرت معصومه داريم و مجلس باشکوهي است، هرکس براي حضرت خديجه قدمي بردارد، آيت الله صافي گلپايگاني فرمودند: قطعاً دل پيغمبر را شاد مي‌کند. در حق حضرت خديجه خيلي جفا کردند. يکي از کم لطفي‌ها اين بود که گفتند: حضرت خديجه عاشق پيغمبر بود. يعني محبت يک طرفي بود. پيغمبر خدا بارها اظهار مي‌کردند: «کنت لها عاشقا و کنت لها محبّا» من هم شيفته حضرت خديجه بود. «رزقتُ حُبَّها و أحبُّ حبيبها» اين شعار ما در اين ايام باشد. يعني من رسول الله، فخر اولين و آخرين، تمام انبياء و امامان زير مجموعه پيغمبر هستند. پيغمبر مي‌فرمايد: خدا محبت حضرت خديجه را رزق و روزي من کرده است. پيغمبر فرمود: من خدا را شاکر هستم که محبت حضرت خديجه را در دل من قرار داد. هرکس حضرت خديجه را دوست دارد، من هم او را دوست دارم. هرکس به اين مادر عشق بورزد و خدمت کند، پيغمبر نيز او را دوست دارد. پيغمبر ما چهل روز رياضت کشيد و چهل روز روزه و عبادت کرد تا نور را دريافت کند و بعد نزد حضرت خديجه رفت. چهل روز در اعتکاف بود، به حضرت خديجه پيغام داد، جدايي من براي امر مهمي است، يکوقت ناراحت نباشي. بعد فرمودند: «فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ لَيُبَاهِي‏ بِكِ‏ كِرَامَ مَلَائِكَتِه‏» خديجه جان تو شخصيتي هستي که خداي بزرگ بر ملائکه روزي چندين بار بر شما مباهات و افتخار مي‌کنند. عجب کنيزي دارم! ما چهار زن در روايت داريم که جزء کاملترين و برترين زنان عالم هستند، حضرت فاطمه زهرا، حضرت مريم، حضرت آسيه و حضرت خديجه کبري. حضرت خديجه 25 سال در کنار پيغمبر خدا بود و با جان و مال و آبرو، ملالت‌ها و سرزنش‌ها و سرکوفت‌ها را تحمل کرد.
تمام مکه دشمن پيغمبر بودند. از هر نوع اذيت و آزاري کم نمي‌گذاشتند ولي همسر او کنار او بود، مولا اميرالمؤمنين اولين نفري بود که ايمان آورد و حضرت خديجه اولين بانويي بود که به پيامبر ايمان آورد. دو ستون محکم کنار پيغمبر خدا بودند، لذا پيغمبر واقعاً خودش را مديون اين خانم مي‌دانست. بارها پيغمبر مي‌نشست و از مدح و ثناء و ستايش اين بانو خسته نمي‌شدند، از بس تعريف اين بانو را مي‌کردند. حتي بعد از وفات اين بانو، آنقدر پيغمبر گريه مي‌کردند و ياد ايشان مي‌کردند، اگر قرباني مي‌کردند و هدايايي مي‌دادند، مي‌فرستادند بعضي خانه‌ها و مي‌گفتند: اين خانم چه نسبتي با شما دارد؟ مي‌فرمودند: اينها دوستان حضرت خديجه بودند. خواهش مي‌کنم يک افطاري، يک هديه به نيت حضرت خديجه بدهيم. اين کار را بکنيد و اثرش را در زندگي مشاهده کنيد. پيغمبر اينقدر حضرت خديجه را ياد مي‌کرد و مثل ابر بهار گريه مي‌کرد، بعضي همسران پيغمبر ناراحت مي‌شدند. تا زماني که حضرت خديجه زنده بودند، پيغمبر خانمي را اختيار نکردند. 25 سال با حضرت خديجه زندگي کردند، حضرت فرمودند: همانند خديجه ديگر پيدا نمي‌شود! بعد مي‌فرمودند: مردم مکه مرا تکذيب کردند، او مرا تصديق کرد. از من دوري جستند، او مرا ياري کرد. همه چيز من او بود. لذا بعد از وفات اين بانو و بعد از وفات ابوطالب جبرئيل نازل شد و گفت: ديگر مکه جايي براي شما نيست. ديگر در مکه ياور و ناصر نداري. آن سال را حضرت سال حزن و اندوه اعلام کردند. کسي که ثروتمندترين زن‌هاي منطقه بود، بيايد در شعب ابي طالب، در خاک‌ها بدون امکانات، با پيغمبر سه سال زندگي کند. يک نگاه حضرت خديجه به ما باشد تمام است.
شريعتي: ماه رمضان بهار قرآن کريم است و ما هرروز تفسير يک جزء از قرآن کريم را توسط يکي از کارشناسان محترم برنامه خواهيم داشت و در فضاي مجازي منتشر خواهيم کرد. نکته‌اي باقي مانده است بفرماييد.
حاج آقاي فرحزاد: حضرت خديجه(س) ايثار و فداکاري کردند و خدا بهترين شخصيت عالم را همسر ايشان قرار داد. ايشان خواستگارهاي زيادي داشت و همه را رد کرد. حاضر شد با پيغمبري که مال و ثروت نداشت، ازدواج کند. شبي که با پيغمبر ازدواج کردند، پيغمبر حتي يک خانه نداشتند، حضرت خديجه کبري يکجا با خدا معامله کرد. محضر پيغمبر خدا زانو زد و گفت: غصه هيچ چيز را نخور. «المالُ مالُک، والبيت بيتُک و أنا اَمَتُک» تمام پيغمبران مي‌گويند: زکات بدهيد، خمس بدهيد، چيزي سر سال اضافه آورديد، يک پنجم مالتان را بدهيد. حضرت خديجه شب عروسي همه هستي خود را داد. عرض کرد خانه، خانه شماست. مال من مال شماست و من کنيز شما هستم. بهترين دختر، دختر ايشان است. بهترين داماد اميرالمؤمنين و يازده امام فرزندان ايشان هستند. در زيارتنامه مي‌گوييم: السلام عليک يابن خديجة الکبري، کبري يعني بزرگ.
شريعتي: تا اولين شب قدر يازده شب فرصت باقي است.
«والحمدلله رب العالمين و صلي الله علي سيدنا محمد و آله الطاهرين»