اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

مشاهده محتوا

95-06-29-حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد – عيد غدير خم و آداب و اعمال

حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد – عيد غدير خم و آداب و اعمال
برنامه سمت خدا
موضوع برنامه: عيد غدير خم و آداب و اعمال
كارشناس: حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد
تاريخ پخش: 29-06-95

بسم الله الرحمن الرحيم و صلي الله علي محمد و آله الطاهرين

دست‌هايت را که در دستش گرفت، آرام شد *** تازه انگاري دلش راضي به اين اسلام شد
دست‌هايت را گرفت و رو به مردم کرد و گفت *** مؤمنين يک لحظه اينجا را تبسم کرد و گفت
خوب مي‌دانيد در دستانم اينک دست کيست *** نام او عشق است، آري مي‌شناسيدش علي است
من اگر بر جنگجويان عرب غالب شدم *** با مددهاي علي بن ابي طالب شدم
در حرا گفتم علي، شب با خدا گفتم علي *** تا پيام آمد بخوان يا مصطفي، گفتم: علي
آخرين پيغمبر دلداده‌ام در کيش او *** فکر مي‌کردم که من عاشق‌ترينم پيش او
دختري دارم دلش درياي آرامش ولي *** شد سراپا شور و غوغا تا شنيد اسم علي
روزگارش شد علي، دار و ندارش شد علي *** از ازل تا پرده بود آيينه‌دار شد علي
بعد از اين سنگ محک ديگر ترازوي علي است *** ريسمان رستگاري تار گيسوي علي است
من نبي‌ام، در کنارم يک نبأ دارم عظيم *** طالبان اهدنا، اين هم صراط المستقيم
چهره‌اش تفسير نور و شانه‌هايش محکمات *** خلوتش والطور، شور مرکبش والعاديات
هر خط قرآن من توصيفي از سيماي اوست ***هرکه من مولاي اويم، اين علي مولاي اوست

شريعتي: «الحمدلله الذي جعلنا من المتمسکين بولايه اميرالمؤمنين علي بن ابي طالب(ع)». سلام مي‌کنم به همه شما دوستان عزيزم. اين عيد بزرگ آسماني، عيد غدير مبارکتان باشد. حاج آقاي فرحزاد سلام عليکم. خيلي خوش آمديد. عيد شما مبارک باشد.
حاج آقاي فرحزاد: عرض سلام دارم خدمت جنابعالي و بينندگان و شنوندگان عزيز. اين عيد بزرگ را که به فرموده‌ي پيغمبر خدا بزرگ‌ترين عيد امت من هست، تبريک و تهنيت عرض مي‌کنيم. انشاءالله همگي خرم و شاداب باشند. «گفت اي دل غمين مباش که مولاي ما علي است» آن کسي که مولا ندارد و سرپرست ندارد، بايد غصه‌دار باشد. آخر هم به جهنم مي‌رود. ولي آن کسي که پدر دارد و ولي و سرپرست دارد، خوشحال باشد.
اگر جمله در اندوه و درديم، يقين دارم که آخر شاد گرديم
چو دردي هست درمان نيز باشد، چو خاري هست، ريحان نيز باشد
انشاءالله به برکت ولايت و دوستي اميرالمؤمنين که طبق روايات اگر ذره‌اي از محبت و ولايت او در دل کسي باشد، پايان کارش قطعاً رستگار خواهد بود. اگر بغض و دشمني حضرت هم در دل کسي باشد قطعاً جهنمي است.
شريعتي: انشاءالله حضور همه ما در بهشت عشق علي جاودانه باشد. امروز از غدير خواهيم شنيد و از آداب آن مي‌شنويم.
حاج آقاي فرحزاد: بسم الله الرحمن الرحيم. در قرآن و روايات موضوعي مهمتر از غدير و موضوع امامت و ولايت و وصايت اميرالمؤمنين و ائمه طاهرين نداريم. امروزه بحران جهان، بحران مديريت است. دچار يک طاغوت‌هايي هستند که اينها را به لجن‌زار مي‌برد. مديريت جهاني امر مهمي است. پيغمبر ما طبق قرآن و روايات فراوان خاتم پيغمبرها است. يعني ديگر نبوت و رسالت به پيغمبر ما ختم شده است.
بعد از پيغمبر تا قيامت، مي‌شود اين عالم رها شود؟ پس مهم‌ترين موضوع که بالاترين مسأله‌ي جهان هست، موضوع رهبري و مديريت جامعه جهاني است. پيغمبر خدا در غدير خم مهم‌ترين مشکل عالم را مي‌خواستند حل کنند.
بعضي فکر مي‌کنند پيغمبر(ص) فقط در غدير خم حضرت علي را معرفي کردند. اين حرف غلط است. يک مورد مهم آن در غدير خم بود. پيغمبر ما(ص) از روز اول بعثت و رسالتشان تا آخرين لحظه زندگي‌شان با رفتار و گفتار و عمل خودشان، جانشيني و وصايت و خلافت و امامت حضرت علي(ع) را به مردم گوشزد کردند. اوج و يک بخش مهم آن در عيد غدير بود.
حديث مهمي که شيعه و سني نقل کردند، حديث يوم الدار است. آيه‌اي که نازل شد، «وَ أَنْذِرْ عَشِيرَتَكَ‏ الْأَقْرَبِين‏» (شعرا/214) پيغمبر ما اول مأمور بودند که فاميل‌هاي نزديک را اعلام کنند، پيغمبر شدند تا سه سال هم مخفي بود. فقط اميرالمؤمنين و حضرت خديجه(س) ايمان آوردند و بعد «فَاصْدَعْ بِما تُؤْمَرُ وَ أَعْرِضْ عَنِ الْمُشْرِكِين‏» (حجر/94) اعلام دعوت عمومي شد. اولين باري که خواستند اعلام دعوت عمومي کنند، با اطعام شروع کردند. پيغمبر آبگوشتي تهيه کردند و به اميرالمؤمنين(ع) فرمودند: بستگان نزديک را جمع کنيد. عموها در خانه پيغمبر جمع شدند. پيامبر فرمودند: خداي متعال مرا به پيغمبري مبعوث کرده است. من نماينده خدا شدم. اول کسي که به من ايمان بياورد، وصي و جانشين من خواهد بود. اميرالمؤمنين(ع) در سن ده سالگي بلند شدند. عرض کردند: من اول کسي هستم که به شما ايمان آوردم. يعني از روز اول وصي و جانشين معين کردند. در جاي جاي زندگي مي‌فرمودند: تو به منزله‌ي هارون به موسي هستي. تو خليفه من هستي. تو جانشين و برادر و وزير و شريک و معاون من هستي. من خواهش مي‌کنم عزيزان زود به استقبال ماه محرم نروند. حداقل تا روز 25 ذي الحجه سياه پوش نکنند. ما روز مباهله را داريم که اين روز کمتر از روز غدير نيست. امام هشتم(ع) فرمودند: مهم‌ترين آيه در مورد جدمان حضرت علي(ع)، آيه‌ي مباهله است. يعني از غدير مهم‌تر است. آيه تطهير، انگشتر دادن در حال رکوع، آيه ولايت، سوره «هل أتي»، اينها را ادامه بدهند و به غدير خم تمام نکنند. روز بيستم ذي الحجه ولادت حضرت کاظم(ع) است.
آياتي که در مورد غدير خم نازل شده است، توجه کنيد. پيغمبر ما از همه انبياء بيشتر زحمت کشيدند. پيغمبر فرمودند: هيچ پيغمبري به اندازه من اذيت نشد. دندان مبارکش را شکستند. پيشاني را شکستند. تهمت مجنون و ساحر و کذاب زدند. سه سال در شعب ابي‌ طالب بودند و از همه چيز تحريم بودند. در هشتاد جنگ حضور داشتند. يکي از بزرگان فرمود: سيزده سال در مکه پيغمبر را اذيت کردند و در مدينه هم دائم در جنگ بودند. 23 سال زحمت‌هاي فوق العاده و طاقت فرسا کشيدند. آيه نازل شد: «فَلَعَلَّكَ باخِعٌ‏ نَفْسَك‏» (کهف/6) مي‌خواهي جانت را بدهي، که چرا اينها مؤمن و مسلمان نمي‌شوند؟ خداي بزرگ به پيامبر مي‌فرمايد: اگر اصلي‌ترين کار را انجام ندهي، «فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَه‏» (مائده/67) تبليغ هم نيست. «يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ» (مائده/67) در تفاسير هست که در صدر اسلام، «ما أنزل اليک من ربک في عليٍ» اينگونه مي‌خواندند که يادشان باشد اين در مورد حضرت علي است. که اين مطلب در تفاسير اهل سنت، در المنصور آمده است.
مي‌فرمايد: اگر اين کار را نکني همه رسالت و نبوت تو پوچ است. واقعاً هم همينطور است. اگر کسي جانشين تعيين نکند. مديريت تا قيامت است. تا قيامت چند سال طول مي‌کشد؟ نمي‌دانيم. پيغمبري که افضل پيغمبران است و خانم پيغمبران است، واجب است که جانشين تعيين کند. پيامبري که براي تأسيس حکومت اينقدر خون دل خوردند، نمي‌شود رها کند برود. آياتي که نازل شده، «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ‏ عَلَيْكُم‏» (مائده/3) امروز من دين شما را کامل کردم. آيا يک فرع، يک نماز، يک قرباني و يک حج، اگر نباشد دين متلاشي مي‌شود؟ نه! اينها فروعات و شاخ و برگ است. اين ريشه و اصل است. اين اصل امامت دين شما را کامل مي‌کند. امروز نعمت تمام مي‌شود. امروزي که رهبر امت تعيين شد، خداي بزرگ مي‌فرمايد: من راضي شدم که اسلام دين شما باشد.
يکي از مراجع بزرگ فرمودند: اسلامي که اميرالمؤمنين امام و خليفه بلافصل پيغمبر نباشد، «ما رَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ دِينا» اسلام منهاي اميرالمؤمنين، خداي متعال مي‌فرمايد: راضي نيستم اسلام دين شما باشد. امروزي که مولا علي نصب شده است، «يَئِسَ‏ الَّذِينَ كَفَرُوا» (مائده/3) امروز فاتحه کفار خوانده مي‌شود. نا اميد مي‌شوند. چون سکان دار عالم کار را به دست گرفت و کفار شکست مي‌خورند.
يکي از نکات ديگر اين است که شيطان شش هزار سال عبادت کرد. در خطبه قاصعه در نهج‌البلاغه مفصل هست. که شيطان در آسمان چهارم بود، معلم ملائکه بود. فهم و شعور و عقل داشت. چه باعث شد زمين بخورد؟ بخاطر اينکه خدا فرمود: من از طرف خودم خليفه معين مي‌کنم، همه کرنش و تعظيم کنيد و قبول کنيد. عبادت و فهم و عقل داشت، حتي من يکبار گفتم که شيطان موعظه‌هايي به پيغمبران و انبياء دارد. مرحوم ملا اسماعيل سبزواري، کتابي به نام «ابليس» دارد که روايت‌هاي شيطان را آورده است. شيطان خيلي از چيزها را مي‌داند. چه شد که از اوج به قعر جهنم افتاد؟ خدا گفت: به خليفه من تعظيم و کرنش کن و او را قبول کن. گفت: نه! من بهتر هستم. من به آدم سجده نمي‌کنم. پذيرش ولايت مهم‌ترين عبادت است. مهم‌ترين بندگي است.
امام هشتم(ع) فرمودند: مثل کساني که امامت و رهبري مولا علي(ع) را پذيرفتند و پايدار ماندند و قبول کردند، مثل ملائکه است که به حضرت آدم سجده کردند و قبول کردند و مقرب درگاه شدند. مثل کساني که معاند هستند و امر خدا و پيغمبر خدا را قبول نمي‌کنند، مثل ابليس است که تکبر کرد «أَبى‏ وَ اسْتَكْبَرَ وَ كانَ‏ مِنَ‏ الْكافِرِين‏» (بقره/34) اين روايات را اهل سنت هم فراوان نقل کردند، پيغمبر فرمود: «عَلِيٌ‏ خَيْرُ الْبَشَرِ فَمَنْ أَبَي فَقَدْ كَفَرَ، عَلِىٌّ مَعَ الْحَقِّ وَ الْحَقُّ مَعَ عَلِىٍّ» اميرالمؤمنين بعد از پيغمبر برترين انسان‌هاست و رتبه دوم عالم براي ايشان است. اگر کسي زير بار نرود يا کفر ورزيده است يا ناشکري کرده است. کافر هم کفران مي‌کند و حق را مي‌پوشاند. روز روشن را انکار مي‌کند و مي‌گويد: روز نيست! همه انبياء جانشين داشتند، پيغمبر ما جانشين نداشتند؟ اين درست است؟ شيعه و سني نقل کردند که کسي امام زمانش را نشناسد، به مرگ جاهليت مرده است. امام فاطمه زهرا(س)، بعد از پيغمبر چه کسي بود؟ اين خيلي مهم است.
يکي از علماي بزرگ با امام جماعت مسجد الحرام همين بحث را مطرح کرد، نتوانست جواب بدهد و گفت نمي‌توانم. گفت: شما قبول داري که پيغمبر خدا فرمود: «من مات و لم يعرف امام‏ زمانه‏ مات ميتة جاهليّة» (کمال‌الدين/ج2/ص409) حديث مسلم است و همه نقل کردند. کسي امام زمانش را نشناسد به مرگ جاهليت مرده است؟ قبول کرد. فرمود: بعد از پيغمبر که از دنيا رفتند، امام زمان حضرت زهرا چه کسي بود؟ سه حالت دارد. 1- العياذ بالله کسي بگويد: حضرت زهرا امامش را نشناخت. آيه تطهير در موردش نازل شده است. پس حتماً امامش را شناخته است. اگر بگويد: امامش غير علي(ع) کس ديگري بود. بيعت کردند، مقابله کردند، خطبه فدک خواندند. حضرت زهرا فرمودند: بعد از جريان غدير خم خداوند حجت را تمام کرد. قطعاً با هيچ‌کس بيعت نکردند. فقط تنها کسي مي‌‌ماند حضرت علي است که دفاع هم کردند. رضاي او رضاي خداست. غضب او غضب خداست. همه چيز او خدايي است.
تعصب چيز بدي است. شيعه و سني و کافر هم تعصب داشته باشند بد است. در امور اعتقادي تعصب را کنار بگذاريد. چه کسي مي‌تواند همتاي اميرالمؤمنين باشد؟ چه کسي مي‌تواند در شجاعت به پاي علي برسد؟ چه کسي در خيبر را کند؟ ديگران نتوانستند اين کار را بکنند؟ چه کسي عمر بن عبدود را از بين برد؟ چه کسي ضربتش بالاتر از عبادت جن و انس است؟
احمد بن خليل نحوي معلم علم عروض در ادبيات است. از او پرسيدند: به چه دليل شيعه شدي؟ يک کلمه پاسخ داد: تمام صحابه و مسلمان‌ها به اميرالمؤمنين در علوم مختلف و همه چيز مراجعه مي‌کردند، همه به او محتاج بودند، ميلياردها جايزه مي‌دهيم به کسي که بگويد: يک جا حضرت علي بگويد: من نمي‌دانم و از کس ديگري پرسيدند؟ همه به او مراجعه مي‌کردند ولي او به کسي مراجعه نمي‌کرد. يک نهج‌البلاغه مثل او بياورند. يک دعاي کميل بياورند. خطبه بدون نقطه، خطبه بدون الف دارند. سخنراني بدون نقطه کردند. اينها خيلي مهم است.
روز غدير خم پيغمبر خدا فرمودند: من اولي به تصرف در شما نيستم؟ ولي و قيم و رهبر و سرپرست شما نيستم؟ گفتند: چرا. فرمودند: همان سرپرستي و ولايتي که بر شما دارم، هرکسي که من مولا و ولي او هستم، اين آقا هم مولا و ولي اوست «من کنت مولاه فعلي مولاه» بعد هم دعا و نفرين کردند. «اللهم وال‏ من‏ والاه و عاد من عاداه» هرکس دوست اوست، او را دوست بدار. هرکس دشمن است، دشمن بدار. «و انصر من نصره» ياري کن هرکس علي را ياري مي‌کند. چرا حضرت علي خانه نشين شد؟ امام صادق گريه کرد و ناراحت شد. فرمود: کسي دو شاهد داشته باشد حقش را مي‌گيرد. جد من هزاران شاهد داشت. مثل قوم موسي که کوتاهي کردند و رفتند گوساله پرست شدند. چطور مي‌شود بعد از هفتاد روز فراموش کردند؟ پيغمبر ما سه روز مردم را نگه داشتند. بعد از مناسک حج در بيابان که امکانات نبود، از زن و مرد هم بيعت گرفتند. يک تشت آبي گذاشتند، که همه بانوان بيايند به عنوان بيعت دست در آب بزنند.
آيت الله نجم الدين طبرسي که در قم از مدرسين و متخصصين امامت و مهدويت در قم هستند. ايشان فرمودند: يک عالم بزرگ اهل سنت از آفريقا به قم آمده بود. در کتابخانه آمد و با هم ديداري داشتيم. گفتم: چرا شما تشيع را نمي‌پذيريد؟ گفت: ما مدرک و دليل نداريم؟ گفتم: بر امامت و ولايت حضرت علي اين همه دليل داريم، نمونه‌ها را از جمله غدير را گفتم. که در غدير خم قبول نداريد که پيغمبر مردم را نگه داشت و از آنها بيعت گرفت. مرحوم علامه اميني دهها مدرک براي غدير مي‌آورد. گفتم: در جريان غدير آقا بيعت گرفتند، گفت: اينجا مولا به معني دوست است؟ اين همه جمعيت را جمع کردند که بگويند: من علي را دوست دارم، شما هم دوست بداريد. گفتم: اگر از خلفاي خود شما بگويند: ولي و مولا به معني قيم و سرپرست است قبول مي‌کني؟ گفت: بله. گفت: کتاب صحاح ستّه اهل سنت را آوردم. نوشته: عُمَر گفت: بعد از پيغمبر ابوبکر ولي و مولاي امت شد. بعد از ابوبکر من عمر ولي و مولاي اين امت شدم. گفتم: اين ولي و مولا به چه معني است؟ گفت: به معني امامت و رهبري است. گفتم: چطور عمر اگر بگويد: ولي و مولا به معني امامت و رهبري است، اما پيغمبر بگويد نيست؟ اين آدم شروع به گريه کرد. گفت: هيچکس تا به حال به اين محکمي براي من توضيح نداده بود. اين آدم شيعه شد و گفت: من سه ميليون مريد دارم، مي‌روم آنها را هم شيعه مي‌کنم.
شريعتي: در بخش دوم حاج آقاي فرحزاد در مورد آداب غدير براي ما مي‌گويند. امروز صفحه 343 قرآن کريم، آيات 18 تا 27 سوره مبارکه مؤمنون از جزء هجدهم براي شما تلاوت مي‌شود.
«وَ أَنْزَلْنا مِنَ السَّماءِ ماءً بِقَدَرٍ فَأَسْكَنَّاهُ فِي الْأَرْضِ وَ إِنَّا عَلى‏ ذَهابٍ بِهِ لَقادِرُونَ «18» فَأَنْشَأْنا لَكُمْ بِهِ جَنَّاتٍ مِنْ نَخِيلٍ وَ أَعْنابٍ لَكُمْ فِيها فَواكِهُ كَثِيرَةٌ وَ مِنْها تَأْكُلُونَ «19» وَ شَجَرَةً تَخْرُجُ مِنْ طُورِ سَيْناءَ تَنْبُتُ بِالدُّهْنِ وَ صِبْغٍ لِلْآكِلِينَ «20» وَ إِنَّ لَكُمْ فِي الْأَنْعامِ لَعِبْرَةً نُسْقِيكُمْ مِمَّا فِي بُطُونِها وَ لَكُمْ فِيها مَنافِعُ كَثِيرَةٌ وَ مِنْها تَأْكُلُونَ «21» وَ عَلَيْها وَ عَلَى الْفُلْكِ تُحْمَلُونَ «22» وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا نُوحاً إِلى‏ قَوْمِهِ فَقالَ يا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ ما لَكُمْ مِنْ إِلهٍ غَيْرُهُ أَ فَلا تَتَّقُونَ «23» فَقالَ الْمَلَأُ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ قَوْمِهِ ما هذا إِلَّا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ يُرِيدُ أَنْ يَتَفَضَّلَ عَلَيْكُمْ وَ لَوْ شاءَ اللَّهُ لَأَنْزَلَ مَلائِكَةً ما سَمِعْنا بِهذا فِي آبائِنَا الْأَوَّلِينَ «24» إِنْ هُوَ إِلَّا رَجُلٌ بِهِ جِنَّةٌ فَتَرَبَّصُوا بِهِ حَتَّى حِينٍ «25» قالَ رَبِّ انْصُرْنِي بِما كَذَّبُونِ «26» فَأَوْحَيْنا إِلَيْهِ أَنِ اصْنَعِ الْفُلْكَ بِأَعْيُنِنا وَ وَحْيِنا فَإِذا جاءَ أَمْرُنا وَ فارَ التَّنُّورُ فَاسْلُكْ فِيها مِنْ كُلٍّ زَوْجَيْنِ اثْنَيْنِ وَ أَهْلَكَ إِلَّا مَنْ سَبَقَ عَلَيْهِ الْقَوْلُ مِنْهُمْ وَ لا تُخاطِبْنِي فِي الَّذِينَ ظَلَمُوا إِنَّهُمْ مُغْرَقُونَ «27»
ترجمه: و از آسمان، آبى به اندازه‏ى (معين) فرو فرستاديم، و آن را در زمين جاى داديم و همانا ما بر بردن آن قادريم. پس به وسيله‏ى آن (آب) براى شما باغ‏هايى از خرما و انگور پديد آورديم كه در آن باغها براى شما ميوه‏هاى فراوانى است و از آنها مى‏خوريد. و (نيز) درختى كه از طور سينا مى‏رويد، (و) روغن و نان خورش براى خورندگان به بار مى‏آورد. همانا براى شما در چهارپايان عبرتى است، از آنچه در شكم آنهاست (شير) به شما مى‏نوشانيم و براى شما در آنها منافع زيادى است و از (گوشت) آنها مى‏خوريد. و بر آنها و بر كشتى‏ها سوار مى‏شويد. و همانا نوح را به سوى قومش فرستاديم، پس (به آنها) گفت: اى قوم من! خداوند (يكتا) را بپرستيد. جز او هيچ خدايى براى شما نيست، آيا پروا نمى‏كنيد؟ پس اشراف قوم او كه كافر شدند، گفتند: اين نوح جز انسانى همانند شما نيست، او مى‏خواهد بر شما برترى جويد، اگر خداوند مى‏خواست (براى ما پيامبرى بفرستد) قطعاً فرشتگانى مى‏فرستاد. ما اين (دعوت نوح) را در ميان (تاريخ) پدران قبلى خود نشنيده‏ايم. او نيست جز مردى كه در او نوعى جنون است، پس تا مدّتى درباره‏ى او صبر كنيد. (تا از جنون نجات يابد يا بميرد يا ما تكليف خود را با او روشن كنيم). نوح گفت: پروردگارا! مرا در برابر تكذيب آنان يارى فرما. پس ما به نوح وحى كرديم: زير نظر ما (مطابق دستور وآموزش) و وحى ما كشتى بساز. پس همين كه فرمان (قهر) ما آمد و (آب از) تنور جوشيد، از تمام حيوانات يك جفت (نر و ماده) و (نيز) اهل خود را در كشتى وارد كن، مگر كسى از آنان را كه قبلًا درباره او سخن به ميان آمده (و وعده هلاكتش داده شده) و درباره ستمگران با من سخن مگو (و نزد من از آنان شفاعت مكن) كه قطعاً آنان غرق خواهند شد.
شريعتي: از فضيلت ذکر صلوات مي‌شنويم.
حاج آقاي فرحزاد: در همه مناسبت‌ها خصوصاً چنين مناسبت‌هايي مداومت بر صلوات سفارش شده است. در روايت داريم کسي به امام صادق(ع) گفت: ما در روز غدير چه کنيم؟ فرمود: يکي اينکه روزه بگيريد. در روايت ديگر غسل هم هست. نماز هم هست. قبل از ظهر غدير هم نماز دارد، هم دعاهاي خيلي خوبي دارد. زيارت غديريه که از امام هادي(ع) است، انشاءالله استفاده کنيد که در مفاتيح هم هست. يکي هم صلوات فرستادن زياد بر محمد و آل محمد است. از دشمنان مولا علي و اهل بيت هم بيزاري مي‌جوييد. ياد خدا و صلوات و يکي هم اينکه در اين روز هرقدر انسان مي‌تواند به عهد و عيالش توسعه بدهد.
شريعتي: کتاب «آرامش زندگي در پرتو تقوا» سلسله مباحث حاج آقاي فرحزاد است در برنامه سمت خدا که براي تهيه اين کتاب به ما پيامک بزنيد.
حاج آقاي فرحزاد: غدير اولاً ايام خيلي مهمي است. امام هشتم(ع) فرمودند: گناه شصت سال زن و مرد مؤمن را خدا در غدير مي‌آمرزد. خيلي روز مهمي است. هم شب و هم روز غدير خيلي مهم است. غدير مهم‌ترين روز عالم است. سه بار فرمود: والله روزي بالاتر از غدير خدا خلق نکرده است. مهم‌ترين ماه‌ها ماه رمضان و مهم‌ترين شبها شب قدر است. پيغمبر ما فرمود: هر شب يک ميليون نفر، شب قدر عفو عمومي، شب جمعه ماه رمضان هر ساعتي يک ميليون، شب عيد فطر چقدر خدا مي‌آمرزد. از آتش جهنم آزاد مي‌کند. امام هشتم فرمود: دو برابر ماه رمضان و شب قدر، و شب عيد فطر و شب آخر ماه رمضان، خدا در عيد غدير آدم‌ها را از آتش جهنم آزاد مي‌کند. سعي کنيم  بذر اين ولايت و محبت را محکم بکاريم. پيغمبر ما روز غدير سفارش کردند: تا روز قيامت حاضرين به غايبين و پدران به فرزندان مبلغ ولايت باشند.
کسي حرف زيبايي مي‌زد و مي‌گفت: پيغمبر مي‌خواهد امت را دست پدر بدهد.  «عَلَّمَنَا اللَّهُ مَعَالِمَ دِينِنَا وَ أَصْلَحَ‏ مَا كَانَ‏ فَسَدَ مِنْ دُنْيَانَا» (من لايحضره الفقيه/ج2/ص615) يعني همه دنيا و آخرت که مشکل پيدا کرده است، بخاطر فاصله گرفتن از ولايت است.
يکي از آداب مهم عيد غدير هم اطعام دادن و هم صله دادن است. که صله دادن و عيدي دادن دويست هزار برابر است. در روايت داريم حضرت علي(ع) فرمودند: قرض بکن عيدي بده و به برادرانت عيدي بده. اگر آنهايي که اطعام مي‌کنند و عيدي مي‌دهند، من ضامن مي‌شوم زنده يا مرده خدا دين آنها را ادا کند. آنهايي که در ايام غدير عيدي مي‌دهند و اطعام مي‌کنند، ضمانت مي‌کنم خدا اينها را از کفر و فقر در امان بدارد. کسي اگر کدورتي دارد، به برکت اين روز ببخشد. اميرالمؤمنين فرمود: کسي به يک مؤمن افطاري بدهد، مثل اين است که فئام را اطعام داده است. ده بار فئام را فرمودند. يک نفر بلند شد وسط خطبه فرمود: فئام يعني چه؟ فرمودند: فئام يعني دويست هزار نبي و صديق و شهيد، دويست هزار را در ده ضرب کن، ده فئام، اطعام دادن به يک مؤمن مثل اين است که دو ميليون پيغمبر و صديق و شهيد را اطعام کرده است. اطعام غدير از عاشورا و نيمه شعبان و از همه مناسبت‌ها مهم‌تر است.اين ثواب اطعام براي يک نفر است. اگر کسي يک جمعي را اطعام بدهد، چه خواهد شد؟
از علي بن موسي الرضا در بحار الانوار است. عده‌اي در روز غدير خم در محضر حضرت علي بن موسي الرضا(ع) بودند. حضرت در ايام غدير اينها را نگه داشت و فرمود: زمان افطار و طعام با من باشيد. از آنها پذيرايي کرد. آنهايي که مهماني آمده بودند را نگه داشت و پذيرايي کرد. بعد حضرت به خانه‌هايشان غذا و گندم فرستاد. لباس و چادر فرستاد. حتي انگشتري و کفش براي خانواده‌هايشان فرستاد. امام هشتم سعي مي‌کرد در غدير خم حال خودش و دوستان و اطرافيانش را متغير کند. کساني که مي‌خواهند براي خانواده‌هايشان هديه بخرند در اين روز بخرند.     
روز عيد غدير روز بيعت با امام زمان است. در کاروان‌هاي شادي شرکت کنيد که اينها خودش اعلان ولايت و امامت اميرالمؤمنين است. اين اعلان عمومي ولايت اميرالمؤمنين آثار و بازتاب فوق العاده‌اي دارد.
شريعتي: دعا بفرماييد.
حاج آقاي فرحزاد: روايت داريم که پيغمبر خدا را به حق علي(ع) قسم مي‌دادند و مي فرمودند: محبوب‌تر از علي نزد خدا پيدا نکردم. خدايا تو را به حق محبوب دل پيغمبر، علي بن ابي طالب قسم مي‌دهيم، قلب امام زمان را به مژده ظهورش شاد، همه ما را از بهترين دوستداران اميرالمؤمنين قرار بده. رفع هم و غم و گرفتاري‌ها از همه بيننده‌ها و عزيزان بفرما. خدايا به عزيزاني که مسکن ندارند، شغل ندارند، فرزند ندارند مرحمت بفرما. حاجت حاجتمندان روا بفرما. به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
شريعتي:
از قديم و نديم مي‌گويند: دست بالاي دست بسيار است
دست بالاي دست‌ها اما دست مشکل گشاي کرار است
الحمدلله رب العالمين و صلي الله علي محمد و آل الطاهرين.