اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

مشاهده محتوا

94-11-19-حجت الاسلام و المسلمين فرحزاد - وصيت نامه پيغمبر گرامي به حضرت علي - (مذمت شراب)

برنامه سمت خدا
موضوع برنامه: وصيت نامه پيغمبر گرامي به حضرت علي - (مذمت شراب)
كارشناس: حجت الاسلام و المسلمين فرحزاد
تاريخ پخش: 19-11-94

بسم الله الرحمن الرحيم و صلي الله علي محمد و آله الطاهرين
از ابتدا تا انتها تنها تويي تو *** ديروز، اکنون، تا ابد فردا تويي تو
سرشار از لطف حضور توست هستي *** پنهان ترين پيداي ناپيدا تويي تو
گوياترين خاموش! ‌اي يلداترين صبح! *** مجنون ترين ليلاي بي ليلا تويي تو
خورشيد را قرباني ات کردند يک روز *** مقصود اين آشفته گيسوها تويي تو
تلخي به پايان مي‌رسد روزي سرانجام *** شيرين ترين تعبير اين رويا تويي تو

شريعتي: سلام به همه‌ي شما دوستان خوب آغاز دهه‌ي فجر انقلاب اسلامي را به همه تان تبريک و شادباش مي‌گويم. خيلي خوش آمديد به اين سمت خدا دلتان گرم به محبت اهل بيت عليهم السلام باشد خوشحاليم در کنار شما هستيم سلام عليکم حاج آقا فرحزاد
حاج آقا فرحزاد: سلام عرض مي‌کنم خدمت شما و بينندگان عزيز و مهربان جا دارد تشکر بکنم از پيام‌هاي بسيار تشويق کننده‌اي که تاثير گذار بود بحث حرمت شراب از اين که بسياري از عزيزان شراب را کنار گذاشتند يا علي مدد گفتند از خدا و اهل بيت کمک گرفتند و بسيار خبرهاي خوشي در پيام‌ها بود که بعضي‌ها گفتند ما سطل‌هاي شراب آماده کرده بوديم همه را از بين برديم و محو کرديم يک پيام زيبايي بود خانمي گفته بود من به دست و پاي شوهرم افتادم آن قدر التماس کردم که شوهرم شراب را ترک کرد واقعا جاي تشکر دارد عرض مي‌کنيم که خانواده‌ها پدر مادر‌ها هم خيلي مهم است حرفشان حرکاتشان تاثير دارد ان شاء الله اميدواريم که همه‌ي گرفتارهايي که به هر نوعي گرفتاري گناه و روحي و رواني و جسمي دارند ان شاء الله ترک بکنند و به اميد خدا توبه‌ي الهي نصيبشان شود.
شريعتي: ان شاء الله دعوت مي‌کنم امروز هم مثل هر روز همراه ما باشيد بحث ما در ذيل وصيت نبي مکرم اسلام پيغمبر اعظم به حضرت علي به بحث حرمت شراب رسيد و نکات بسيار تکان دهنده‌اي که شنيديم ادامه‌ي فرمايشات ايشان را امروز مي‌شنويم
حاج آقا فرحزاد: بسم الله الرحمن الرحيم اللهم صل علي محمد و آل محمد و عجل فرجهم بينندگان عزيز مي‌دانند که بحث ما درباره‌ي وصاياي پيغمبر به حضرت علي است که درباره‌ي حرمت شراب معمولا در بقيه‌ي مباحث پيغمبر يک بند سفارش کردند ولي در اين موضوع مي‌دانستند گرفتاري در مردم زياد است شش بند يعني شش جمله‌ي مهم در رابطه با حرمت و مضرات شراب بيان کردند به سادگي رد نشدند مي‌توانستند يک جمله بفرمايند بروند قبل از اين که ادامه‌ي آن وصايا را عرض بکنيم در اين موضوع چون در بين پيام‌ها هم اين نکته بود که آيا در قرآن هم حرمت شراب اشاره شده يا نه من يکي دو آيه از آياتي که در حرمت شراب نازل شده مي‌گويم که بدانند عزيزان که حرمت شراب قطعي است اولا روايات ما داريم که تمام انبيا بلا استثناء مَا بَعَثَ اللّهُ نَبِيّاً قَطّ إِلّا بِتَحْرِيمِ الْخَمْرِ (کافي، ج 1، ص 128) يعني از حضرت آدم تا حضرت خاتم صلي الله عليه و آله و سلم در تمام شرايع الهي اين خوردن شراب حرام بوده و هيچ پيغمبري را خدا نفرستاده الا اين که به حرمت خمر و شراب امر فرموده جالب است يک بزرگواري کل انجيل حضرت عيسي را مرور کرده فرصت نيست من خيلي اشاره‌ي کوتاه بکنم آياتي که فراوان در همين انجيل فعلي است انجيل لوقا باب اول بند پانزده کتاب اشعيا باب پنج بند 22 باب 28 بند 1 در همين انجيل فعلي آيات متعدد در حرمت و مذمت شراب وارد شده است و در همه‌ي کتاب‌هاي آسماني در قرآن من به بعضي از آيه‌ها اشاره مي‌کنم آيه‌ي چهل و سه سوره‌ي مبارکه‌ي نساء خداي متعال مي‌فرمايد «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُ وَالْأَنصَابُ وَالْأَزْلَامُ رِجْسٌ مِّنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» (مائده/ 90) يعني اين است و جز اين نيست تاکيد است همانا که شراب من اين جمله را هم عرض بکنم چون در پيام‌ها هم بود بعضي‌ها به خاطر اين که خانواده يا همسرشان را قول بزنند مي‌گويند ما شراب نمي‌خوريم مشروب مي‌خوريم يا عرق ما سر اسم دعوا ندارم شراب مشروب عرق ويسکي هر چيزي که مست کننده باشد اسمش هر چه مي‌خواهد باشد بازي ندهند نه خودشان را قول بزنند نه ديگران را شراب به هر اسم و نوعي که باشد حرام است و هم چنين قمار ميسر هم يعني قمار خدا مي‌فرمايد هم شراب هم قمار بازي رجس است يعني پليدي و زشتي است کار شيطاني است کار خدايي نيست پرهيز بکنيد اجتناب بکنيد يعني حرمت شراب در کتاب‌هاي آسماني و در مکتب ما جزء ضروريات دين ماست و اگر کسي منکر شود کافر مي‌شود نجس مي‌شود يعني خودش هم کافر مي‌شود اگر مي‌فهمد اين ضروري دين است و انکار بکند خودش هم کافر مي‌شود با اين نهي صريح که در آيه است يا در سوره‌ي مبارکه‌ي بقره خدا مي‌فرمايد «يَسْأَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ قُلْ فِيهِمَا إِثْمٌ كَبِيرٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَإِثْمُهُمَا أَكْبَرُ مِن نَّفْعِهِمَا» (بقره/ 219)‌اي پيغمبر از شما سوال مي‌کنند از شراب و قمار در اين دو چيز يعني در قمار و در شراب گناه بزرگي است خداي بزرگ مي‌گويد بزرگ است گناه بزرگ است البته ممکن است منافع مادي هم باشد در قمار يک نفر ممکن است ببرد يک نفر ببازد در شراب ممکن است خريد و فروش بکند منفعت مادي را در نظر نگيريم خدا مي‌فرمايد اثم و گناهش خيلي بزرگ است شما مواد مخدر هم کسي جا به جا مي‌کند ممکن است سودي ببرد ولي جناياتي که انجام مي‌شود قابل قياس نيست يعني خانواده‌ها متلاشي مي‌شوند مملکت متلاشي مي‌شود مي‌خواهد بگويد گول منفعت جزئي را نخوريد در هر حرامي ممکن است منفعت جزئي باشد روايات خيلي عجيب غريب ما داريم دنباله‌ي همين عرضي که داشتيم مثلا داريم که کسي که مصرّ در خوردن شراب است اين در واقع کتاب خدا را تکذيب مي‌کند در واقع با قرآن مقابله مي‌کند به جنگ خدا برخواسته محاربه است شارِبَها مُکذِّبٌ بِکتابِ اللّهِ تَعالي (کافي، ج 6، ص 403) اين روايت است حضرت صادق فرمودند اگر کتاب خدا را تصديق مي‌کند مي‌گذارد کنار اين را بداند که با قرآن و اهل بيت مي‌جنگد تعبير روايت را عرض مي‌کنم خيلي تعبير‌هاي تندي است ما بنا داشتيم يک جلسه بحث شراب را جمع بکنيم ولي از بس ديديم درگيري و گرفتاري بعضي‌ها زياد است نمي‌خواهيم جهنم بروند يا خانواده هايشان نگران هستند بحث را به خاطر اين ادامه داديم دنباله‌ي فرمايشات پيغمبر اين است که حضرت فرمودند يا علي کسي که شرب خمر مي‌کند خدا چهل روز نمازش را قبول نمي‌کند و اگر در اين ايام چهل روز هم بدون توبه از دنيا برود کافر از دنيا مي‌رود کانه کافر مرده است خيلي تعبير عجيب است کانه زير بار حکم خدا نرفته يک داستان عجيبي محدث قمي شيخ عباس قمي در سفينه نقل کرده در همين کلمه‌ي خمر ايشان مي‌فرمايد فضيل يک کسي بود که از اساتيد اخلاق و عرفان بوده شاگرداني داشت اين‌ها را تربيت مي‌کرد به او خبر دادند که يکي از شاگردان که اعلم تلاميذ و بهترين شاگردش هم بوده مريض شده مرض سختي شده در حالت احتضار است آقاي فضيل آمد کنار بستر اين شاگرد بهترين شاگردش نشست مستحب است کسي که در حال جان دادن است آدم سوره‌ي يس بخواند برايش دعا بخواند شروع کرد سوره‌ي يس خواندن گفت سوره‌ي يس براي من نخوان من از قرآن خوشم نمي‌آيد قرآن نخوان شروع کرد تلقين کردن لا اله الا الله بگو لا اله الا الله شهادتين بگو به خدا اقرار بکن پيغمبر ما دلسوز و خيرخواه است اصلا خداي مهربان عزيزاني که گرفتار هستند به آن‌ها عرض مي‌کنم خداي مهربان نعمت‌هاي عالم را براي ما خلق کرده آن چه که در آسمان و زمين است خَلَقَ لَكُم (بقره/ 29) مي‌گويد براي شما خلق کردم خدا که چيزي نياز ندارد همه‌ي نوشيدني‌هاي حلال هزاران نوشيدني خوراکي‌هاي حلال داريم اگر براي ما منفعت دارد ضرر ندارد خدا چه دليلي دارد چه بخلي مي‌ورزد مي‌گويد برويد بخوريد معلوم مي‌شود خطر و ضرر اش فوق العاده است که همه اش در قرآن در روايات از زبان پيغمبر مي‌گويد يا علي اين خطر دارد به امت بايد بازگو بکند اين لج بازي است از بين اين همه نوشيدني حلال اصرار بر نوشيدني شراب داشته باشيم در مقابل خدا قرار گرفتن است خدا مي‌گويد اين هم نوشيدني حلال نافع مفيد انرژي زا دادم چرا اين يکي را که عمل شيطان است شيطان را نفس اماره تحريک مي‌کند رفقاي ناباب تحريک مي‌کنند بعضي‌ها هستند وقتي مي‌فهمد يک چيزي خدا نهي کرده شيطان آن جا بيشتر حمله مي‌کند نفس اماره بيشتر حمله مي‌کن الانسانُ حريصٌ عَلَي مَا مُنِعَ منع که مي‌کنند بيشتر حرص مي‌خورد گول نخوريم فضيل گفت بگو لا اله الا الله بهترين شاگردش بود اين خيلي عجيب است گفت اِنِّي بَريء مِن لَا اِلَهَ اِلَّا الله من از لا اله الا الله بيزار هستم يعني از خدا بيزار هستم خيلي فضيل در هم شد ديد نه لا اله الا الله مي‌گويد يک وقت يکي لا اله الا الله نمي‌گويد نمي‌گويد من از خدا بيزارم زبانش بند آمده با اعتقاد از دنيا مي‌رود اما اين گفت من از خدا بيزار هستم کافر از دنيا رفت فضيل مي‌گويد من خيلي ناراحت شدم آمدم خانه چند روز از خانه بيرون نرفتم از ناراحتي آدم فکر نمي‌کند بهترين شاگردش در حال کفر از دنيا برود تا اين که بعد از چند روز خواب ديد ديد دارند مي‌کشند به سمت آتش جهنم پرسيد بهترين شاگرد من بودي اين همه تربيتت کردم چطور مي‌روي جهنم گفت سه چيز باعث جهنم رفتن من شد يکي اش نمامي بود حرف را از اين مي‌گرفتم به آن مي‌گفتم بين مردم دو به هم زني سخن چيني مي‌کردم اين بدترين صفت است دوم حسادت بود کسي جلو مي‌افتاد من ناراحت مي‌شدم مي‌خواستم زمينش بزنم حسادت مي‌کردم به کساني که رشد پيدا مي‌کردند سوم قابل توجه باشد پيامک هم ما خيلي داشتيم که دکتر براي ما تجويز کرده ما يا کم مصرف مي‌کنيم اين آقا هم شراب خوار قهاري نبوده فضيل مي‌گويد من رفتم پيش طبيب او به من تجويز کرد که شما گاهي مدت دير به دير گاهي شراب بخور براي مريضي ات خوب است و من مبتلا به شرب خمر شدم به خاطر مداوا.
شريعتي: اين که شما اشاره کرديد در حرام شفا نيست.
حاج آقا فرحزاد: بله همين است گول اين که بعضي پزشکان مي‌گويند اولا که هيچ پزشکي نمي‌تواند بگويد فلان مريضي منحصر در شراب است هزار دوا درمان ديگر دارد اين طور نيست بعد هم بر فرض اگر باشد که نيست ما مي‌گوييم خدا شفا را در حرام قرار نداده ولي وقتي که ما را جهنمي مي‌کند بي ايمان از دنيا مي‌برد چه فايده دارد مثل اين فضيل آدم به خاطر يک ذره شراب يک عمر در جهنم بسوزد اين است که به کفر آدم از دنيا مي‌رود اعشي شاعر از شعراي توانمند زمان جاهليت بود وقتي پيغمبر مبعوث شدند خبر رسيد پيغمبر مبعوث شده دعوت به خدا مي‌کند ميل پيدا کرد که مسلمان شود آمد گفت دين خدا را عرضه بکن فرمود خدا يکي غير او کسي نيست خداي ديگر نيست بت‌ها را بايد پرستش نکرد راستگويي صداقت امانت داري گفت همه اش خوب است بهترين دين است ايمان مي‌آورم تا رسيد به اين جا که فرمودند خدا در مکتب من فحشا و روابط نامشروع و شراب را هم حرام کرده اعشي رفت در فکر گفت من به اين دو گناه مبتلا هستم گفت سن و سالم رفته بالا روابط نامشروع ندارم مي‌توانم ترک بکنم ولي شراب سخت است عادت کردم اين است که خيلي آدم بايد مواظب باشد کم کم آدم مي‌رود به يک جايي که به کفر سر در مي‌آورد گفت من الآن ايمان در نمي‌آورم چون اگر ايمان بياورم بايد شراب نخورم مي‌روم چند وقتي بعدا بتوانم ترک بکنم اين است که آدم بايد جلوي سمّ و ضرر را جلو بگيرد توبه واجب فوري است نمي‌تواند بگويد چند ماه ديگر آن‌هايي که گرفتار شراب هستند نگويند کم کم همين الآن مثل آن‌هايي که سطل شراب را دور ريختند شکستند همه‌ي وسايل شراب را بايد فوري اين کار را بکني اين قدر گفت چند ماه ديگر مي‌روم تمرين مي‌کنم شراب را که ترک کردم مي‌روم مسلمان مي‌شوم رفت و در بين رفت از دنيا رفت کافر از دنيا رفت خيلي خطرناک است دنباله‌ي فرمايش پيغمبر عظيم الشان اين است که يعني به خاطر حضرت علي هم شده حضرت علي را خطاب قرار دادند که ما همه حواسمان جمع باشد يا علي بگوييم کمک بگيريم واقعا حضرت امير کمک مي‌کند در پيام‌هاي چند سال قبل يک پيامي بود آن هم شيرين بود خيلي براي من يک کسي مي‌گفت من هميشه مقيد بودم نوشيدني مي‌خورم آب مي‌خورم سلام بر امام حسين بدهم ولي بيست سال مبتلا به شرب خمر بودم حواسم نبود يک بار شراب که خوردم گفتم سلام بر امام حسين آن قدر ناراحت شدم که چرا با دهان نجس و در حالت مستي اين را گفتم به خودم هزار بد و بيراه گفتم از همان موقع که اسم امام حسين را گفتم گذاشتم کنار مردانه يک يا علي بگويند عزم بکنند خدا هم کمک مي‌کند وقتي خدا مي‌گويد اين شيطاني است بيا پاي کار بايست قطعا خدا پيغمبران امامان اولياء خدا همه‌ي مومنين کمکش مي‌کنند عکسش را هم مي‌گوييم اگر آن طرفي بيفتد همه لعنتش مي‌کنند روايتش را خواهيم خواند يَا عَلِيُّ کُلُّ مُسْکِرٍ حَرَامٌ- وَ مَا أَسْکَرَ کَثِيرُهُ فَالْجُرْعَةُ مِنْهُ حَرَامٌ‏ (من لا يحضره الفقيه، ج‏4، ص 366) هر چيزي که مست کننده باشد حرام است آب جو است آب خرما است بعضي‌ها از انگور نمي‌گيرند از مواد ديگر مي‌گيرند هر چيزي که مست کننده باشد يعني انسان را از حالت طبيعي بيرون ببرد حرام است سوال‌هاي فراواني داشتيم که مواد مخدر چه؟ کليه‌ي مواد مخدر حرام است همين حکم را دارد هروئين روانگردان شيشه هر چيزي باشد نگه داشتن مصرفش خريد و فروشش تمام حرام است يعني حرام صد در صد است بعد حضرت فرمودند که اگر يک چيزي که مثلا يک شيشه اش را بخوري سه ليوانش را بخوري مست کننده است فرمودند يک جرعه يعني يک قطره اش را هم که بخوري حرام است که بعضي‌ها مي‌پرسند مي‌گويند ما ته استکان مي‌خوريم يک ذره مي‌خوريم آن يک ذره که ما را مست نمي‌کند نه اصلا مست بکند يا نکند چيزي که در اسلام خدا پيغمبر گفتند حرام است مثل اين که بگويي من يک قطره سمّ مي‌خورم با يک کبريت آتش مي‌زنم يک خروار آتش که مي‌آورم يک کبريت هم مي‌سوزاند قول اين را نخوريم پيغمبر فرمود کسي که يک جرعه يعني يک قطره بخورد قابل توجه آن‌هايي که مي‌گويند ما کم مي‌خوريم يا آب قاطي مي‌کنيم نه فرقي نمي‌کند مست کننده بدتر است ولي مست هم نکند پيغمبر فرمودند کسي يک جرعه يک قطره هم بخورد خدا مي‌گويد لعنت بر تو ان شاء الله هيچ بيننده‌اي گرفتار اين کار نباشد هيچ خانواده‌اي گرفتار نباشد خدا مي‌گويد لعنت بر تو ملائکه ادبشان را جز خدا کسي نمي‌داند چند ميليارد ميليارد هستند نمي‌دانم همه‌ي ملائکه وقتي خدا بگويد يعني همه تمام ملائکه به شارب الخمر مي‌گويند خدا لعنتت بکند معلوم مي‌شود ضررش به عالم مي‌رسد من فکر نمي‌کردم اين قدر تقبيح شده باشد در اسلام اين گناه و تمام انبيا و تمام مومنين لعنت مي‌کنند شارب الخمر را و روح ايمان از او گرفته مي‌شود نه براي کسي که يک خروار بخورد نه يک جرعه بخورد يک لب بزند لب تر بکند در مقابل خدا قرار گرفتن است همه‌ي انبيا مي‌گويند حرام است خدا مي‌گويد حرام است مي‌گويد نه من مي‌خورم اعلام جنگ مي‌کند بعد هم تمام شراب خوار‌ها از کم شروع کردند روز اول که از زياد شروع نکردند العادَةُ عَدُوٌّ مُتَمَلِّكٌ (غررالحکم، ح 958) يعني انسان وقتي کم کم پايش را گذاشت انساني که در نمک زار پا مي‌گذارد در لجن زار پا مي‌گذارد در جايي که قير است کم کم فرو مي‌رود يک مرتبه که فرو مي‌رود بيرون آمدن برگشتنش خيلي کار سختي است مواظب باشيد يک باتلاقي است که از کم شروع مي‌شود لذا جلوي کم اش را هم گرفتند اين شدت خيرخواهي و دلسوزي بوده يک باتلاقي است که هر چه حرکت مي‌کني بيشتر فرو مي‌روي هيچ کس تضمين نکرده که برگردد يا بدون توبه از دنيا برود تعبيرهاي مهمي که باز در روايات ما است کسي که شرب خمر بکند از ديدار برترين خلق خدا که پيغمبر است از ديدار و جمال پيغمبر محروم مي‌شود اين هم عجيب است خدا شاهد است ما به يک ذره اعمالمان نبايد تکيه بکنيم بنده اميدم به شفاعت و دستگيري پيغمبر است همه‌ي ما کميت عملمان لنگ است پيغمبر فرمود لا ينالُ شَفاعَتِي مَن شَرِبَ المُسکرَ و لا يرِدُ عَلَي الحَوضَ لا وَاللّهِ (تهذيب الاحکام، ج 9، ص 106) پيغمبر که تعارف ندارد شوخي ندارد قسم جلاله خورده به خدا قسم به خدا قسم الآن مثلا آيت الله بهجت يک مرجع بزرگي بيايد در جمعيت بگويد به خدا قسم يک مسئله اين طوري است به ما شوک وارد مي‌شود همه‌ي علما را جمع بکني يک موي پيغمبر نمي‌شوند اگر نگوييم پيغمبر را کوچک کرديم اين‌ها را بزرگ کرديم به خدا قسم شفاعت من رسول خدا به کسي که شارب خمر است نمي‌رسد از من مي‌برد جدا مي‌شود پيغمبر نمي‌خواهد امت از او جدا شوند اين دلسوزي است شدت محبت و انذار و خيرخواهي است روز قيامت بر حوض کوثر که ساقي اش حضرت علي است بر من و حضرت علي وارد نمي‌شود حوض کوثر را نمي‌بيند نْ شَرِبَ مُسْكِراً انْحَبَسَتْ صَلَاتُهُ أَرْبَعِينَ يَوْماً ، وَ إِنْ مَاتَ فِي الْأَرْبَعِينَ مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّةً ، فَإِنْ تَابَ تَابَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَيْهِ (کافي، ج 6، ص 400) ما در روايات و در قرآن هم داريم که هر چهل روز نطفه تبديل به خون مي‌شود علقه مي‌شود چهل روز يک عملي را مداومت بکنيم تاثير خوب دارد در قرآن و روايات اين خيلي اشاره شده تاثير اين گناه حداقل تا چهل روز است اگر نگوييم تا يک عمر اگر توبه نکند تا چهل روز لذا فرمود اگر تا چهل روز توبه نکند بميرد به مرگ جاهليت مرده مثل کسي که خدا پيغمبر امام را نشناسد به مرگ جاهليت مرده يعني کفر البته نا اميد نمي‌کنيم اگر توبه بکند خدا مي‌پذيرد همين الآن مرد مردانه بگويد خدايا من خودم را پاک مي‌کند از اين به بعد تمام اين‌ها را از بين مي‌برم خودم را مي‌شويم همه اش اصلاح مي‌شود اگر توبه بکند خدا تمام آثارش را برمي‌دارد بعضي‌ها نمي‌دانند من معتقد هستم نمي‌دانند اگر آدم بداند اين سمّ است لجن است يک دکتر متخصص مي‌داند کثافت است بگو من ميليارد مي‌دهم بخور نمي‌خورد اما آدمي که نفهم است اين طوري است يکي از چيزهاي ديگري که موثر است باز يک روايت ديگري هم است فرمود پيغمبر عظيم الشان إنّ شارِبَ الخَمرِ يَأتي يَومَ القِيامَةِ مُسْوَدّا وَجْهُهُ، يَضْرِبُ برَأسِهِ الأرضَ و يُنادي: وا عَطَشاهْ (تنبيه الخواطر، ج 2، ص 115) روز قيامت شارب الخمر مي‌آيد در حالي که رنگش سياه است رو سياه است صورتش سياه است سياه چهره تلو تلو مي‌خورد آدمي که تعادل ندارد هر لحظه مي‌خواهد بيفتد زبانش از دهانش آويزان است از شدت عطش و تشنگي مي‌گويد العطش العطش هيچ کس به او آب نمي‌دهد به حوض کوثر هم وارد نمي‌شود يکي از مسائل ديگري که ترغيب مي‌کند در اين که مواظب باشند فرار بکنند از اين گناه بزرگ ما خيلي چيزها داريم که حرام است ولي نجس نيست پانزده عضو از گوسفند حرام است مثل دنبلان که نجس نيست ولي خوردنش حرام است مثلا خاک خوردنش حرام است ولي نجس نيست پاک است ما بسياري از محرمات را داريم که نجس نيستند ولي خوردنش حرام است ولي شراب هم نجس است هم حرام است دهان آدم را نجس مي‌کند لباس آدم را نجس مي‌کند ديگر با آن نمي‌شود نماز خواند حرام هم که نباشد نجس است خوردن نجس از اين باب حرام است يعني خباثت روي خباثت اين هم روايت عجيبي است امروز صبح مرور کردم شما مي‌دانيد اوج رحمت خدا چه وقت است؟ در ماه مبارک رمضان و اوج ماه رمضان شب قدر است يعني پيغمبر ما فرمودند در هر شبي از ماه رمضان خدا يک ميليون نفر در هر شب و روز ماه رمضان هر ساعتي يک ميليون يعني بيست و چهار ميليون در شب قدر عفو عمومي دارد يعني خدا ريزش کامل دارد هم مي‌آمرزد و هم آتش جهنم را بر افراد حرام مي‌کند الا چند دسته خدا به آن‌ها عفو نمي‌دهد نظر رحمت هم نمي‌کند اولين نظر کسي است که شراب خوار است آدم شراب خوار بگويد الهي العفو خدا مي‌گويد به تو نگاه نمي‌کنم بايد بگذاري کنار توبه بکني روي سر مي‌گذارم «إِنَّ اللَّـهَ يُحِبُّ التَّوَّابِينَ» (بقره/ 222) مدال هم مي‌دهند يکي عاق والدين است يکي قاطع رحم است با فاميل به هم زده يکي اهل کينه و کينه جو است يا آدم‌هايي که بدعت گذار هستند مشاحن آمده من مشاحن را نگاه کردم بعضي به معني بدعت گذار معني کردند بعضي آدم‌هاي کينه جو لج باز معرفي کرده اند آدم‌هايي که کينه‌اي هستند گذشت ندارند اين‌ها را خدا مورد لطف و نظر قرار نمي‌دهد يَا عَلِيُّ جُعِلَتِ الذُّنُوبُ کُلُّهَا فِي بَيْتٍ- وَ جُعِلَ مِفْتَاحُهَا شُرْبَ الْخَمْرِ (من لا يحضره الفقيه، ج‏4، ص366) ما کم گناهي داريم که تعبير به کليد شده باشد يعني کليد همه‌ي بدي‌ها کليد همه‌ي شرور کليد درهاي جهنم شايد يکي اش غضب است دروغ است دو سه گناه شايد باشد يکي اش هم شراب است فرمود يا علي تمام گناهان در يک خانه‌اي گذاشته شده کليدي که در خانه‌ي گناهان نه يک گناه گناهان را باز مي‌کند آدم را آلوده به هر کثافتي مي‌کند شراب است من يک موقعي سوئد بودم مسئول آن جا امام جمعه‌ي سوئد به من مي‌گفت ما گاهي سايت‌ها را مراجعه مي‌کنيم اخبار را پيگيري مي‌کنيم يک داستان جالبي مي‌گفت مراجعه مي‌کردم يک کسي بود در لندن وکيل بود در اروپا اجبارا همه‌ي خانواده‌ها همان طور که بيمه هستند وکيل هم بايد داشته باشند درآمد ماهانه مي‌دهند به وکيلشان اجباري است مي‌گويد زندگي مرفهي داشتم بهترين وکالت در آمد زندگي خوش رفقاي من من را وادار کردند بردند به شراب ما هم عقلمان نمي‌رسيد شراب زياد خوردم مست شدم آخرش مي‌خواستم بروم خانه در حالت مستي رانندگي کردم تعادلم را از دست دادم به يک ماشين ديگر زدم فرار کردم پليس بعدا ما را تعقيب کردند گرفتند خودم هم وکيل بودم جرم سنگيني براي ما بريدند آن جا هم جرمش سنگين است خلاصه يک پرونده‌ي منفي براي ما درست شد ديگر مردم نسبت به ما بدبين شدند وکالت به ما نمي‌دادند ورشکست شدم همه چيز را از دست دادم يعني همان جاهايي که از نظر قانوني هم حلال مي‌دانند انجيل فعلي هم آيات متعدد در حرمتش است همان جا هم که حوادث تلخ و ناگواري براي افراد پيش آمده مي‌گويد من زندگي ام را به باد دادم به خاطر يک دعوت به مجلس شراب کليد تمام بدي هاست اَلخَمرُ اَصلُ کُلِّ شَرّ يعني ريشه‌ي تمام بدي‌ها است يک نفر که شراب خور مي‌شود به رفيق هايش سرايت مي‌کند به خانواده اش اثر دارد در نسلش اثر دارد نسلش ناصالح مي‌شوند گاهي معلول مي‌شوند اگر ضرر جسمي نداشته باشد که قطعا دارد ولي از نظر نسل روح ايمانشان تضعيف مي‌شود در نوه نتيجه در نسل اثر دارد در همسر اثر دارد در حالت مستي تمکين کردن خانم براي مرد چه اثرات منفي زشتي دارد که گاهي در روايات هم اشاره شده اِن قَطَع نَسله خيلي است اولاد انسان اگر توبه نکند آثارش را محو نکند اثر منفي است لذا مي‌فرمايد خمر ريشه‌ي تمام شرور است انَّ الْخَمْرَ رَأْسُ كُلِّ اثْمٍ (کافي، ج 6، ص 402) سرچشمه‌ي هر گناهي است اَلْخَمْرُ اُمُّ الْفَواحِشِ وَ اَكْبَرُ الكَبائِرِ (ميزان الحکمه، ج 1، ص 812) تعبير به امّ هم ما باز در روايت کم داريم امّ يعني ريشه و مادر همه‌ي بدي‌ها خمر و شراب مادر همه‌ي فواحش و کبائر است همه‌ي فاحشه‌ها جناياتي که در حالت مستي و زهرماري که پيش آمده گناهاني که انجام شده زندان‌ها را آمار بگيريد اين همه تصادفات رخ مي‌دهد اصلا هيچ پيش آمدي نباشد خدا گفته حرام است ما بايد بگوييم چشم. يک خانمي پيام داده بودند پدر من مبتلا به شرب خمر بود وقتي شراب مي‌خورد مادرم را شروع مي‌کرد کتک زدن هتاکي کردن مادرم علويه سيده اولاد امام هفتم آن قدر مادرم را کتک زده بعد هم يک بار شراب خورد مست کرد رفت بيرون حادثه‌ي تلخي پيش آمد در حالت شراب و مستي از دنيا رفت پيام داده بود من چه کار بکنم گفتم فاتحه بخوان طلب مغفرت بکن ولي کار خيلي دشوار است بدون توبه بعد چه تضميني است آدم توبه بکند همين الآن بايد بگذاريم کنار.
شريعتي: خيلي ممنون ان شاء الله هيچ کس گرفتار اين گناه پليد نباشد صفحه‌ي 119 را با هم تلاوت مي‌کنيم آيات 65 تا 70 سوره‌ي مبارکه‌ي مائده.
اللهم صل علي محمد و آل محمد و عجل فرجهم
وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْكِتَابِ آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَكَفَّرْنَا عَنْهُمْ سَيِّئَاتِهِمْ وَلَأَدْخَلْنَاهُمْ جَنَّاتِ النَّعِيمِ ?65? وَلَوْ أَنَّهُمْ أَقَامُوا التَّوْرَاةَ وَالْإِنجِيلَ وَمَا أُنزِلَ إِلَيْهِم مِّن رَّبِّهِمْ لَأَكَلُوا مِن فَوْقِهِمْ وَمِن تَحْتِ أَرْجُلِهِم مِّنْهُمْ أُمَّةٌ مُّقْتَصِدَةٌ وَكَثِيرٌ مِّنْهُمْ سَاءَ مَا يَعْمَلُونَ ?66? يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّـهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّـهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ ?67? قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ لَسْتُمْ عَلَى شَيْءٍ حَتَّى تُقِيمُوا التَّوْرَاةَ وَالْإِنجِيلَ وَمَا أُنزِلَ إِلَيْكُم مِّن رَّبِّكُمْ وَلَيَزِيدَنَّ كَثِيرًا مِّنْهُم مَّا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ طُغْيَانًا وَكُفْرًا فَلَا تَأْسَ عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ ?68? إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَالَّذِينَ هَادُوا وَالصَّابِئُونَ وَالنَّصَارَى مَنْ آمَنَ بِاللَّـهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَعَمِلَ صَالِحًا فَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ ?69? لَقَدْ أَخَذْنَا مِيثَاقَ بَنِي إِسْرَائِيلَ وَأَرْسَلْنَا إِلَيْهِمْ رُسُلًا كُلَّمَا جَاءَهُمْ رَسُولٌ بِمَا لَا تَهْوَى أَنفُسُهُمْ فَرِيقًا كَذَّبُوا وَفَرِيقًا يَقْتُلُونَ ?70?
ترجمه:

و اگر اهل کتاب [به آيين اسلام] ايمان مي‌آوردند و پرهيزکاري مي‌کردند، يقيناً گناهانشان را محو مي‌کرديم، و آنان را در بهشت‌هاي پر نعمت در مي‌آورديم. (??) و اگر آنان تورات و انجيل [واقعي] و آنچه را که از سوي پروردگارشان به آنان نازل شده برپا مي‌داشتند، بي ترديد از برکات آسمان و زمين بهره مند مي‌شدند. از آنان گروهي ميانه رو و معتدل اند، و بسياري از آنان بد است آنچه را انجام مي‌دهند. (??)‌اي پيامبر! آنچه از سوي پروردگارت [درباره ولايت و رهبري علي بن أبي طالب اميرالمؤمنين (عليه السلام)] بر تو نازل شده ابلاغ کن؛ و اگر انجام ندهي پيام خدا را نرسانده اي. و خدا تو را از [آسيب و گزند] مردم نگه مي‌دارد؛ قطعاً خدا گروه کافران را هدايت نمي‌کند. (??) بگو:‌اي اهل کتاب! شما بر مسلک صحيح و درستي نيستيد تا زماني که تورات و انجيل و آنچه از جانب پروردگارتان به سوي شما نازل شده بر پا داريد، و بي ترديد آنچه از جانب پروردگارت به سوي تو نازل شده، بر سرکشي و کفر بسياري از آنان مي‌افزايد، پس بر گروه کافران غمگين مباش. (??) يقيناً کساني که [از روي ظاهر] به اسلام گرويده اند و يهودي‌ها و صابئان و نصاري [با مُتّصف بودن به عنوان اسلام يا يهوديت يا صابئيت يا نصرانيّتْ، اهل سعادت و نجات نيستند،] هر کدام [از اين گروه‌ها در زمان هر پيامبري از روي يقين و اخلاص] به خدا و روز قيامت ايمان آورده و کار شايسته انجام داده باشند، نه بيمي بر آنان است و نه اندوهگين مي‌شوند. (??) البته ما از بني اسرائيل [بر اطاعت از خدا و پيروي از موسي] پيمان گرفتيم و پيامبراني به سوي ايشان فرستاديم؛ هرگاه پيامبري احکام و قوانيني که دلخواهشان نبود براي آنان مي‌آورد، گروهي را تکذيب کرده و گروهي را مي‌کشتند!! (??)
اللهم صل علي محمد و آل محمد و عجل فرجهم
شريعتي: از فضيلت صلوات بر محمد و آل محمد مي‌شنويم
حاج آقا فرحزاد: همان طور که هفته‌ي قبل هم اشاره کردم همسر پيغمبر خدا از پيغمبر خدا سوال کردند که آيا کسي هم است که روز قيامت جمال شما را زيارت نکند فرمودند سه دسته هستند يکي کساني که مبتلا به شرب خمر هستند يعني جمال پيغمبر را که مي‌بيند يعني جمال خدا جمال حضرت علي همه با هم هستند فکر نکنند پيغمبر را نمي‌بينند امام حسين را مي‌بينند نه کلش انسان به خاطر يک جرعه شراب از ديدن جمال امام حسين جمال حضرت مهدي محروم مي‌شود يک بزرگي فرمود من يک لحظه در خواب جمال امام زمان را ديدم تمام حوائج و درد دل هايم برطرف شد همه‌ي مشکلاتم برطرف شد يوسف صديق را ديدند از خود بي خود شدند جمال پيغمبر ما خيلي بالاتر است جمال يوسف پرتويي از جمال پيغمبر است کسي که شرب خمر دارد يکي که عاق والدين شده است سوم کسي که ذکر و نام پيغمبر برده شود و صلوات بر محمد و آل محمد نفرستد اللهم صل علي محمد و آل محمد و عجل فرجهم. تکه‌ي پاياني فرمايش پيغمبر خدا به حضرت علي اين است که مي‌فرمايد يَا عَلِيُّ تَأْتِي عَلَى شَارِبِ الْخَمْرِ سَاعَةٌ لَا يَعْرِفُ فِيهَا رَبَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ (من لا يحضره الفقيه، ج‏4، ص366) مي‌فرمايد که شارب الخمر يک خطر مهمي که با آن مواجه مي‌شود اين است که آن تعادل و عقلش را از دست مي‌دهد ساعتي مي‌آيد که ارتباطش با خدا قطع مي‌شود چه خطر و ضرري از اين بدتر که انسان در حالت مستي و شرب خمر ارتباطش با خدا خالق خودش قطع مي‌شود يعني خدا را نمي‌شناسد آدم از خدا رابطه اش قطع شود اين خيلي ضرر دارد شما ببينيد متوکل عباسي وقتي شراب خورد به آن دژخيمان دستور داد بروند امام هادي را امام معصوم را در مجلس شراب حاضر بکنند و بي حرمتي ببين چقدر مي‌شود آدمي که شرب خمر کرده جام شراب بگيرد به امام زمانش تعارف بکند يعني به حضرت علي به امام حسين به امام هادي امام وقتش بوده تعارف شراب بکند که حضرت اولا نشستن و شرکت در مجلس شراب حرام است فرصت نشد اگر فرصت شد تکميل اين متن را مي‌گوييم هفته‌ي آينده که ده گروه ديگر در رابطه با شراب ملعون و درگير هستند يعني اين ده گروه را مي‌برند جهنم خواهش داريم کساني که گرفتار اين گناه هستند صفات خوب دارند نماز مي‌خوانند زيارت مي‌روند هيئتي هستند بيايند از آن‌ها کمک بگيرند يک وقتي يک وسواسي آمده بود خدمت آقاي دولابي مي‌گفت من نمي‌توانم ول بکنم فرمودند خدا که داري پيغمبر که داري امام داري خانواده داري وقتي گرفتار مي‌شوي از همه‌ي اين‌ها کمک مي‌گيري از اين‌ها کمک بگير يک يا علي بگو هم از خدا هم از اهل بيت بيشتر برويم طرف خدا طرف اهل بيت مرحوم آقاي مقدادي پسر شيخ حسن علي نخودکي اصفهاني آقاي شبيري زنجاني کتاب جرعه‌اي از دريا نوشته خيلي داستان‌هاي جالبي آورده از جمله يک نفر مي‌آيد به ايشان پناهنده مي‌شود مي‌گويد پسري دارم گرفتار شراب شده به حدي که هر چه در آمد دارد حتي فرش خانه اش را فروخته شراب تهيه کرده مرحوم آقاي مقدادي به ايشان مي‌گويد به او بگو که از فردا خواست شراب بخورد موقع خوردن شراب بگويد بسم الله الرحمن الرحيم با نام و ياد خدا گفت باشد آمد گفت بابا جان ما که هر چه گفتيم گوش ندادي يک عالمي فرمودند از اين به بعد بسم الله بگو گفت بسم الله الرحمن الرحيم خواست بخورد ديد حالت تنفر حالت تهوع دست داد جور در نمي‌آيد آدم مي‌خواهد برود جهنم بگويد بسم الله الرحمن الرحيم از گفتن بسم الله دعا توسل هر حيله‌اي داريم بزنيم شک نکنيم خدا پيغمبر با شماست صفات خوبي داريد آن‌ها جبران مي‌کند دستگيري مي‌کند از شما.
شريعتي: ان شاء الله خيلي ممنون استفاده کرديم التماس دعا خدانگهدار.