برنامه سمت خدا
موضوع برنامه: وصيت نامه پيغمبر گرامي به حضرت علي - (مذمت شراب)
كارشناس: حجت الاسلام و المسلمين فرحزاد
تاريخ پخش: 12-11-94
بسم الله الرحمن الرحيم و صلي الله علي محمد و آله الطاهرين
فجر است و سپيده حلقه بر در زده است *** روز آمده، تاج لاله بر سر زده است
با آمدن امام در کشور ما *** خورشيد حقيقت ز افق سر زده است
شريعتي: سلام به همهي شما دوستان خوب آغاز دههي فجر انقلاب اسلامي را به همه تان تبريک و شادباش ميگويم. خيلي خوش آمديد به اين سمت خدا دلتان گرم به محبت اهل بيت عليهم السلام باشد خوشحاليم در کنار شما هستيم سلام عليکم حاج آقا فرحزاد.
حاج آقا فرحزاد: سلام عرض ميکنم خدمت شما و بينندگان عزيز و مهربان اين ايام فرخنده و خجسته را به همهي عزيزان تبريک عرض ميکنم آرزو ميکنم که ان شاء الله همهي گرفتاريها به برکت پيغمبر و اهل بيت و توسل به اهل بيت برطرف شود مشکلات جوانهايمان اشتغال مشکل مريضيهايي که افراد گرفتار هستند مشکلات اقتصادي به برکت پيغمبر و اهل بيت ان شاء الله و به دعاي اولياء خدا مرتفع شود.
شريعتي: بحث ما در هفتههاي گذشته وصاياي نوراني رسول گرامي اسلام به حضرت علي بود در آخرين فراز به بحث صدق و کذب رسيديم ايشان وعده دادند امروز به بحث شراب ميپردازند.
حاج آقا فرحزاد: بسم الله الرحمن الرحيم اللهم صل علي محمد و آل محمد و عجل فرجهم تشکر ويژه داريم از عزيزاني که بحثها را پيگيري ميکنند و از همه مهم تر عمل ميکنند ان شاء الله دست ما را هم بگيرند ما هم به آنها ملحق شويم بسيار پيامهاي موثر و تشکر در اين پيامها بوده چند سوال مطرح بود در پيامها سوالهايي که به درد ميخورد اينها را خيلي پاسخ ميدهيم افرادي که پرسيده بودند ما در عمرمان دروغ زياد گفتيم حالا چه کار بکنيم دروغهايي که انسان گفته بايد توبه و استغفار و عذرخواهي بکند توبه گناهان را پاک ميکند از بين ميبرد و تصميم بگيرند از اين به بعد جبران بکنند با صدق و راستي خدا گناهان گذشته را پاک ميکند نکتهاي که در سوالها بود به جا هم بود اين بود که خيليها هستند ما را وادار به دروغ ميکنند اين هم خيلي موضوع مهمي است که ما افراد را تحت فشار قرار ندهيم يا سوالهاي بيجا نکنيم حريم شخصي افراد مثلا گاهي در رسانه هم متاسفانه بعضي از مجريها مسائل را آگاه نيستند از طرف يا از خانوادهاي ميپرسند شما تا به حال دروغ گفتي يا نگفتي شما تا حالا رابطهي نامشروع داشتي يا نه اين سوالش حرام است حق ندارد کسي از حريم شخصي کسي يا گناهان شخصي کسي سوال بکند اين سوالات آنها را وادار ميکند دروغ بگويند راست گفتنش که صلاح نيست ما سوالهايي که مربوط به ما نميشود ما وظيفه نداريم در حريم شخصي يا خانوادگي يا اسرار افراد وارد شويم مثلا چقدر حقوق ميگيري سوالهاي خيلي عادي طرف نميخواهد بگويد جزء اسرار است به خيلي از منبريها فوتباليستها ميگويند چقدر به شما پاکت ميدهند چرا آدم سوال ميکند به شما چه ربطي دارد؟ کجاي مشکل شما را حل ميکند گاهي هيچ چيز نميدهند يا کم ميدهند يا زياد ميدهند آدم مجبور به دروغ ميشود اين سوالات چه مشکلي را حل ميکند؟ بسياري از سوالها از گناهان شخصي از اسرار افراد از درآمدهاي افراد از حقوق افراد است طرف نميخواهد بگويد فلان مريضي بد را داري يا نداري؟ چرا آدم بپرسد؟ براي چه ميپرسي؟ حتي ميخواهم عرض بکنم مواردي که آدم ازدواج ميخواهد بکند روابط نامشروع رابطه داشتي يا نداشتي اين سوالها حرام است بي جا است نبايد سوال بکنيم اگر کسي سوال کرد گفتن راستش حرام است نبايد راستش را بگويم بايد حريم نگه داريم بپوشانيم دخالت در امور ديگران اسرار ديگران سرک کشيدن به همسايه خانواده بسياري از افراد هستند که بر اثر فشارهاي ديگران ما وادار به دروغ شديم اين خيلي بد است کلا هر کجا که بيني و بين الله ضرر فوق العادهاي دارد حريمها شکسته ميشود آبروها ريخته ميشود مال و جان در خطر است مال و جان خودمان يا ديگران که به ناحق طرف ميخواهد وارد شود يک موقعي من مال کسي را بلند کردم بايد اقرار بکنم اما نه طرف ميخواهد مال من را به ناحق و ظلم بگيرد جاهايي که مورد ظلم است ظلم به افراد يا به خود فرد يا آبروي افراد و اختلاف انگيز است آن دروغي که اختلافها را از بين ببرد صلح و صفا ايجاد بکند جايز است گاهي واجب است ولي راستي که فتنه انگيز باشد و باعث دردسر شود حريمها از بين برود اختلاف ايجاد بکند اين حرام است گناه کبيره است خيلي راستها را آدم لازم نيست بگويد بيايد يک عذري بياورد مثلا بگويد نميتوانم جواب شما را بدهم بحث را عوض بکند اگر مجبور شد انکار بگويد دروغ بگويد اين جا جايز است. اين هم نکتهي قشنگي بود صلح و اصلاح بين دو نفر که اين جا دروغ گفتن مستحب است گاهي واجب ميشود آدم يک زن و شوهر را يا يک فاميل را اصلاح بدهد ما رواياتي خوانديم که از هزارها نماز روزه صدقه انفاق مهم تر است چيزي که خيلي مد نظر اهل بيت بوده دلها به هم نزديک شود يگانگي و صلح و تفاهم ايجاد شود حتي چند روايت داريم که در اين موارد انسان پول انفاق بکند يعني براي حل اختلاف و دعوا نه تنها دروغ جايز است بلکه پول هزينه بکند ما در روايات داريم که بين چند طايفه فاميل اختلاف بود آمدند پيش مفضل از ياران امام صادق ايشان براي حل آن اختلاف چهارصد درهم هزينه کردند طرف ادعايي داشت که مال من را خورده ارث من را کم گذاشته ايشان با آن پول اختلاف را خواباندند من پول ميدهم اختلاف و دعوا از بين برود بعد فرمودند فکر نکنيد اين پول از خود من است امام صادق پول به من داده فرموده اگر بين دوستان شيعيان اختلافي بود پول هزينه بکن خرج بکن که اختلاف و دعوا از بين برود يعني هر جايي که با پول حل اختلاف ميشود با زبان حتي با دروغ گفتن صلح و صفا ايجاد ميشود اين کار را بايد حل بکنيم هديهاي بخريم بگوييم هديه از آن طرف است که محل دعواست که الفت ايجاد شود اين صلح و صفا را خدا دوست دارد اگر دو دل يکي شد خدا پيغمبر صد و بيست و چهار هزار پيغمبر چهارده معصوم همهي اولياء خدا پشت سر او هستند و برکت نازل ميشود.
شريعتي: خيلي ممنون يکي از کارهايي که امام راحل انجام داد اين بود که دلها را به هم نزديک کرد.
حاج آقا فرحزاد: قطعا اگر اين يگانگي نبود هيچ گاه بر دشمن پيروز نميشديم اين يگانگي بين همهي گروهها جناحها افراد مختلف هم يک دست و يک دل شدند تا به اين جا رسيديم. وارد بحث شراب ميشويم. من خودم واقعا اين وصاياي پيغمبر را که مرور ميکرديم در بسياري از موضوعات پيغمبر ما يک فقره يک جمله دارند ولي به بحث شراب که رسيدند شش بند شش فقره دربارهي مضرت شراب و صدمههاي فوق العاده و مفسدههاي فوق العادهاي که شراب دارد در اين باره به حضرت علي سفارش کردند از اين استفاده ميشود که در آن زمان آلودگي به شراب خيلي بوده يا در زمانهاي بعد يا در آخرالزمان معلوم ميشود اين گرفتاري براي امت خيلي زياد است ضرر و خطرش هم زياد است من عذرخواهي ميکنم ممکن است بسياري از بينندههايي که بحث شراب را ميبينند ميگويند ما اهل شراب نيستيم اينها هم گوش بدهند عيب ندارد اولا بسياري از افرادي که با شراب خور در ارتباط هستند يا گاهي مجالس شراب دعوت ميشوند يا رستوراني که در آن شراب استفاده ميشود نشستنش حرام است پيغمبر ما ده طائفه را در رابطه با شراب لعنت کردند کسي که به اين قصد انگور ميکارد کسي که بار ميبرد حمل ميکند نگه داري ميکند ميخرد ميفروشد بنگاه داري ميکند تمام اينها مورد لعنت است يعني ما بايد طوري زندگي بکنيم که اصلا هيچ کمکي به توليد شراب و مصرف شراب و تاييد شراب نشود ما از اول عذرخواهي ميکنيم از محضر بزرگواران مثل بحث وسواس خيليها آلوده نبودند ولي براي آنهايي که آلوده هستند بايد بحث را مطرح ميکرديم از خدا هم بخواهيم خدا حفظ بکند خودمان خانواده هايمان بچه هايمان را که واقعا بسيار خطر مهلک و گناه مهلکي است اولين فقره از بيان پيغمبر عظيم الشان اين استيَا عَلِيُّ مَنْ تَرَکَ الْخَمْرَ لِغَيْرِ اللَّهِ سَقَاهُ اللَّهُ مِنَ الرَّحِيقِ الْمَخْتُومِ- فَقَالَ عَلِيٌّ لِغَيْرِ اللَّهِ قَالَ نَعَمْ وَ اللَّهِ- مَنْ تَرَکَهَا صِيَانَةً لِنَفْسِهِ يَشْکُرُهُ اللَّهُ عَلَى ذَلِکَ-يَا عَلِيُّ شَارِبُ الْخَمْرِ کَعَابِدِ وَثَنٍ-يَا عَلِيُّ شَارِبُ الْخَمْرِ لَا يَقْبَلُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ صَلَاتَهُ أَرْبَعِينَ يَوْماً- فَإِنْ مَاتَ فِي الْأَرْبَعِينَ مَاتَ کَافِراً (مکارم الاخلاق، ص 433) يک وقت آدم شراب نميخورد به خاطر اين که خدا گفته نخور نهي شده يک موقع نه اصلا کاري به خدا ندارد که گفته يا ندارد ميگويد چون براي بدن من ضرر دارد يا از ترس غير خدا ترک ميکند ما کم داريم عملي که حتي براي غير خدا کسي آن را ترک بکند به او ثواب بدهند او را بهشت ببرند پاداش بدهند اجر بدهند ولي ترک شراب حتي لغير الله در جمعي است که رو دربايستي دارد در جمعي است که همه مومن هستند به خاطر آنها ترک ميکند از ترس مردم از ترس شلاق از ترس آبرو ترک ميکند يا به خاطر حفظ جانش حتي براي اين هم بسيار پاداش و ثواب ميدهند خود حضرت علي تعجب کردند عرض کردند حتي لغير الله؟ فرمودند بله يا علي ترک شراب آن قدر مهم است کسي به خاطر غير خدا هم ترک بکند خداي متعال از شراب ناب بهشتي و نوشيدنيهاي خالص بهشتي که مهر شده به او مرحمت ميکند يعني ميرود بهشت که در روايت هم داريم کسي به خاطر غير خدا ترک بکند بهشت بر او لازم ميشود قطعا خدا او را وارد بهشت ميکند فَقَالَ عَلِيٌّ لِغَيْرِ اللَّهِ قَالَ نَعَمْ وَ اللَّهِ- مَنْ تَرَکَهَا صِيَانَةً لِنَفْسِهِ يَشْکُرُهُ اللَّهُ عَلَى ذَلِکَ يعني حتي به خاطر غير خدا؟ فرمودند حتي کسي به خاطر حفظ بدنش ظاهرش هم شراب را بگذارد کنار خدا از او تشکر ميکند در يک روايت ديگر اَدخَلَهُ اللهُ الجَنَّة خدا او را وارد بهشت ميکند چيز کمي نيست يک گناهي را انجام نميدهي به خاطر همين خدا تو را ميبرد بهشت خيلي مهم استيَا عَلِيُّ شَارِبُ الْخَمْرِ کَعَابِدِ وَثَنٍ يا علي کسي که اهل شرب خمر است شراب ميخورد مثل کسي است که بت ميپرستد بت پرستي چقدر گناه است؟ کفر است کسي که ميآيد سنگ را چوب و گاو و حيواني را ميپرستد مخلوقي را ميپرستد ميفرمايد همان طور انساني که خداي واقعي اش را فراموش ميکند اگر خدا را فراموش کرد گذاشت کنار ما بي خدا نميتوانيم زندگي بکنيم يعني هر کسي هر انساني به يک جايي بايد متوجه شود به يک کسي تعظيم بکند حتي کمونيستها ميروند سر قبر بزرگانشان تعظيم ميکنند ميايستند احترام ميکنند هيچ کس بي خدا در دنيا نيست عبوديت در وجود و ذات انسانها گذاشته شده اگر معشوق واقعي خالق واقعي خداي واقعي را نگرفتي ميگويد روزگار ميميراند اسمش را عوض ميکند و الا بي خدا کسي نيست همه معبود دارند بلاشک همان طوري که کسي خداي واقعي را کنار بگذارد فراموش بکند به بت پرستي سر در بياورد شرب خمر هم حالتي است که عقل انسان را ضايع ميکند عقل که زائل شد آدم از اين جاها سر در ميآورد ممکن است به بت پرستي هم کارش بکشد آن هم عقلش ميرود کنار فهم و درکش ميرود کنار به بت پرستي ميرسد شرب خمر بدترين ضررش اين است که قوهي عاقله فهم درک انسان را کور ميکند فهم و شعور را از انسان ميگيرد ممکن است انسان به بت پرستي هم روي بياورد حالا عرض ميکنيم که به اين جا هم کشيده ميشود فقرهي سوم که اين هم فقره اش خيلي تند است يَا عَلِيُّ شَارِبُ الْخَمْرِ لَا يَقْبَلُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ صَلَاتَهُ أَرْبَعِينَ يَوْماً- فَإِنْ مَاتَ فِي الْأَرْبَعِينَ مَاتَ کَافِراً خيلي تند است ان شاء الله که هيچ کسي مبتلا نباشد دعا ميکنيم و جدا دعا ميکنيم براي آنهايي که گرفتار هستند مبتلا هستند خواسته يا ناخواسته در اين مسير قرار گرفتند خدا نجاتشان بدهد فرمود يا علي اگر کسي شراب بخورد تا چهل روز نمازش قبول نميشود نه اين که نماز نبايد بخواند بايد بخواند مثل بقيهي فقرات ما داريم مثلا کسي زکات ندهد نمازش قبول نميشود اما اين به اين معنا نيست که نماز نخواند بايد بخواند اما رشد آور نيست آن نماز بالا نميرود معراج نيست يعني در جا ميزند اين نماز بايد بخواند درجاهاش را جبران ميکند يک مقداري يا سقوط ميکند برگردد جاي اولش کسي برداشت نکند من شراب ميخورم تا چهل روز نماز نخوانم اين غلط است نمازش بايد خسارتهاي شراب خوردن را جبران بکند سقوط هايش را اصلاح بکند مثل روزه هم داريم کسي در حال روزه غيبت بکند دروغ بگويد فحش بدهد ما خيلي روايت داريم روزه اش قبول نيست نمرهي بيست نميدهند بالا نميرود صحيح است يعني آدم را از آتش جهنم ميآورد بيرون ولي بالا نميرود معنايش اين نيست که کسي غيبت کرد روزه اش را بخورد نگيرد کسي که اهل فحش و شراب است بايد بيشتر روزه بگيرد نماز بخواند تقويت بکند «إِنَّ الْحَسَنَاتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئَاتِ» (هود/ 114) زمينهي رشدش را بيشتر فراهم بکند که ترقي پيدا بکند اين حديث معروفي که گاهي خوانديم که يک نفر در زمان امام صادق مبتلا به شراب بود ولي سعي اش اين بود نماز جماعت را ترک نکند سعي اش اين بود جلسهي امام صادق شرکت بکند دهانش را ميشست آنها هم ستارالعيوب هستند ميپوشانند عيبهاي شخصي را ظاهر نميکنند در شعرا و مداحان بودند آن زمان مبتلا به گناهي بودند ولي ارتباط با اهل بيت را قطع نميکردند در يک زماني شراب زياد خورده بود از يک کوچهي باريک و بن بستي ميرفت يک وقت ديد امام صادق از رو به رو ميآيند خيلي برايش سنگين بود يک وقت انسان بايد مواظب باشد در يک کوچهي بن بست گير ميکند گرفتار ميشود فکر کرد که چه کار بکند دهانش بو ميدهد آلوده است تلو تلو ميخورد ولي يک هوشي دارد که امام ميآيد خواست برگردد ديد کوچه بن بست است کوچه اگر پهن بود ميگفت من از اين طرف ميروم امام از آن طرف شتر ديدي نديدي اما رو به رو ميشدند کوچه باريک است يک جرقهاي به ذهنش زد گفت رو به ديوار ميکنم پشت به امام مشغول ميشوم که لباسم بند لباسم را ببندم اينها امام هم بزرگواري ميکنند ما را نديده ميگيرند ميروند اين روايت خيلي عجيب است که وقتي مشغول به خودش بود يک وقت ديد دست پر مهر و محبت امام به شانه اش خورد فرمودند فلاني در هر حالي که هستيد رويتان را از ما بر نگردانيد خيلي عجيب است يعني ميخواهم اين را عرض بکنم اگر ما روايت داريم شارب الخمر چنين است چنان است نمازش قبول نميشود خدا عقوبتش ميکند ولي اين بيشتر بايد سراغ طبيب برود نگويد من شراب که ميخورم زيارت امام رضا کربلا مجلس روضه نماز جماعت نروم نه برو بر شما واجب تر هستي بروي اين قدر برو که خودت را تربيت بکني کُلُّ ذَنبِکَ مَغفُورٌ سِوَي الاِعراضِ عَنِّي اُدنُ مِنِّي، اُدنُ مِنّي، اُدنُ مِنّي يعني بقيهي گناهان قابل آمرزش و بخشش است الا رويگرداندن از من قطع رابطه نکن قطع رابطه گناه نا بخشودني است بي ولايتي بي خدايي گناه نابخشودني است در زمان پيغمبر بود يک نفر آلوده به گناه بود نماز جماعت در مسجد شرکت ميکرد به پيغمبر گفتند اين وضعش خراب است چنين است چنان است فرمودند إِنَّ صَلَاتَهُ تَنْهَاهُ يَوْماً مَا فَلَمْ يَلْبَثْ أَنْ تَابَ (بحارالانوار، ج 79، ص 198) يعني بگذاريد بيايد نماز جماعت يک روزي او را نجات ميدهد اين روايات واقعي است نمازش بالا نميرود قبول نميشود اما معنايش اين نيست نماز اهل بيت را ترک بکند او بيشتر بيايد همين جبران شود او را نجات ميدهد يک داستاني مال قبل از انقلاب رفقا نقل ميکرد گفت ما در شهرمان که يکي از شهرهاي بزرگ مرکز استان است يک آقايي بود گاراژ داشت ترمينال مسافربري داشت وضع مالي اش خوب بود با بعضي از اين راننده اتوبوسها و شاگرد شوفرها مينشستند آخر شب عرق و قمار و از اين خراب کاريها ميکردند يک مرتبه 180 درجه عوض شد متحول شد همهي آنها را گذاشت کنار و توبه کرد يک زندگي خيلي سالم و خير رساندن به ديگران داشت پولي که آدم ميخواهد خرج جهنم رفتن بکند خرج فقرا و مشکلات مردم بکند ميرود بهشت بعد يکي از رفقا گفت رفت تحقيق کرد گفت چه شد شما متحول شديد اين که آدم نميداند که آدم هر کجا ميتواند پيوندش را با خوبان اولياء خدا محکم بکند و از بدها ببرد جدا شود گاهي يک آيه يک حديث يک کلام پيامهاي زيباي نشاط آور براي ما خيلي ميآيد همين هفته پيامي بود براي خودم خيلي زيبا بود نوشته بود حاج آقا شما چند سال پيش در سمت خدا گفتيد هر کس نماز نخواند کور وارد صحراي محشر ميشود نابيناست در آن عالم همين يک جمله باعث شد از آن روز تا حالا من نماز خوان شدم چند سال بود نماز نميخواندم همين يک جمله باعث شد نماز بخوانم شراب خورها بيشتر بايد سمت خدا را گوش بدهند بيشتر طرف مجالس اهل بيت بروند اين آقا گفت من اهل خرابکاري بودم در شهر ما يک موقعي داشتم جايي ميرفتم احتياج به دستشويي پيدا کردم ديدم صداي قرآن ميآيد ديدم مسجد است حالا مجلس ختمي بود يا يک کسي سخنراني ميکرد رفتم مسجد بلندگوي حياط مسجد روشن بود صدا پخش ميشد ديدم واعظ روي منبر ميگويد حيا نميکني خجالت نميکشي با اين زباني که يا حسين ميگويي اين زبان را شراب ميريزي نجسش ميکني کثافت رويش ميريزي با زباني که يا علي ميگويي اسم يا علي پاک کننده است يا زهرا ميگويي يا امام زمان ميگويي قطعا دوستان شيعيان اسم اهل بيت را به زبان ميآورند در گرفتاريها اباالفضل ميگويي يا الله ميگويي اين شراب نجس است آلوده ميکني دهانت را کثيف ميکني مجراي ذکر خداست آلوده ميکني اين حرف مثل پتکي بود به من خورد به غيرت من برخورد ما نميدانيم کدام کلام آيه حديث ما را عوض ميکند گفتم خاک بر سرم يک عمري خودم را آلوده کردم ديگران را هم آلوده کردم همين جمله باعث شد من متحول شوم تمام آنها را گذاشتم کنار رفقايم را جمع کردم گفتم از امشب به بعد من اهلش نيستم هر کس اهلش است از اين جا بايد برود آنهايي که اصلاح شدند خوب شدند آنهايي که خواستند ادامه بدهند از ترمينال بيرون کردم زندگي من عوض شد نورانيت و برکت به زندگي ام آمد انسان بايد مواظب باشد اگر آلوده است ارتباطش را بيشتر بکند همين خطرهايي که گفتند مثلا همين که فرمود چهل روز نماز او بالا نميرود قبول نميشود اگر در اين چهل روز از دنيا برود ممکن است به حالت کفر از دنيا برود يعني مداومت بر شرب خمر ممکن است انسان را به کفر بکشاند که ما هم داستان داريم هم روايت داريم که گاهي بعضي گناهان که آدم پشت سر هم انجام ميدهد کم کم يک موقعي جزء بدن انسان ميکروب ميآيد چرک ميآيد آدم چرک خشک کن ميخورد قرص آمپول برطرف ميکند اما يک موقعي چرک همهي بدن انسان را گرفته اطبا ميگويند فايده ندارد قابل علاج نيست دشمن آمده همهي مملکت را گرفته يک موقع يک ذره است يک موقع ذره ذره تمام اينهايي که معتاد ميشوند از يک پياله از يک نخ سيگار از يک ذره مواد شروع ميکنند اما باتلاق است يک مرتبه آدم سرش ميرود داخل نميتواند برگردد به مرگ کارش ميکشد من يکي دو نمونه عرض ميکنم نجاشي از دوست داران حضرت علي عليه السلام بود شاعر هم بود آن موقع شاعر خيلي مهم بود حکم رسانه را داشته شعر در فضيلت ميگفتند پخش ميشد و فضائل اهل بيت منتشر ميشد نجاشي در زمان حضرت علي بود در کوفه ماه رمضان روزه گرفت برود مسجد پشت سر حضرت علي نماز و صحبت اينها رفيق نابابي داشت امان از اين رفيقهاي ناباب يک موقعي سايت سمت خدا مراجعه بکنند فايلهاي متني صوتي تصويري است حتي روي گوشي همراه بريزند هر دفعه نگاه بکنند در مورد دوست که صحبت کرده بودم و اين فقره اش مخصوصا پرهيز از دوستان ناباب ديدم بازديد کننده هايش از همه بيشتر هستند براي خود من جالب بود به اين جا رسيدم که همهي مردم گرفتار اين موضوع هستند پدر مادرها ميخواهند به بچه هايشان برسانند ولي رفيق ناباب آدم را ميکشاند به خلاف نجاشي يک نمونه اش است ماه رمضان روزه گرفته براي خدا آمده برود مسجد سر راه يک رفيقي جلويش را گرفت گفت چه کار داري گفت يک شراب ناب تهيه کردم نميداني چيست امان از شيطانهاي انسي و جني گفت روزه ام گفت نه گيرت نميآيد حيف است رفيقهايي که در گوش آدم ميخوانند وسوسه ميکنند خطر رفيق ناباب از هزار شيطان خطرش بيشتر است شيطان آدم را وسوسه ميکند اين طرف را ميکشاند ميبرد واقعا آدم بايد قطع رابطه بکند ببرد از اينها اصرار زياد راه نجاشي را زد گفت يک روز که چند روز نميشود برد خانه از اين شراب به او داد اين هم مست کرد آمد در کوچه خيابان گرفتند بردند پيش حضرت امير شهادت دادند شراب خورده آن هم در ماه رمضان شراب هشتاد تازيانه حد شرعي اش است يعني اگر ثابت شود کسي يا خودش اقرار بکند شراب خورده هشتاد تازيانه بايد بزند حضرت امير هشتاد تازيانه زدند فرمودند چون در ماه رمضان حرمت شکستي بيست تا بيشتر ميزنم به او برخورد بعضيها آمدند وساطت کردند شاعر است فرمودند حکم خداست حکم خدا را که نميشود تعويض قائل شوم عدالت در همه چيز است يکي هم حکم خداست اين که حد را زدند باعث شد از حضرت امير ببرد شبانه فرار کرد رفت به معاويه ملحق شد به دشمن حضرت علي يعني يک پياله شراب راه او را زد جبهه اش را عوض کرد از جبههي حق رفت به باطل اين که حضرت ميفرمايد کافر ميميرد يعني اگر انسان مداومت بر شرب خمر بکند به اين جا کارش ميکشد آدم از فردايش خبر ندارد چقدر افرادي که در حال شراب از دنيا رفتند نتوانستند توبه بکنند فرصت باشد عرض ميکنم اگر اين هفته نشد هفتهي آينده مضراتي که بسياري از کشورها مدتي ميگويند ما شراب را ممنوع کرديم مفاسد اجتماعي مان خيلي کاهش پيدا کرده يکي از دانشمندان بزرگ ميگويد شما اگر جلوي شراب را بگيريد بسياري از اين بيمارستانها مريضيها تيمارستانها زندانها تعطيل ميشود يک رئيس راهنمايي رانندگي مرکزي استان بود آمد پيش من گفت من از اين شهر ميخواهم بروم گفتم چرا گفت آخر شب يک موقعي بيا من به تو نشان بدهم تصادفات بسيار ناهنجار اتفاق ميافتد ماشين در شهر زده به تير برق زده وسط بلوار زده به آدمها موتوري رفته در جوب اينها را ميبينيم آزمايش ميکنيم يا روانگردان و اعتياد بيشترش شراب بوده در خارج اين طوري است که بالاترين جريمههاي رانندگي براي کسي است که در حالت مستي رانندگي بکند پدرش را در ميآورند در آن حال نميگذارند رانندگي بکند آخرت و بهشت هم در کار نباشد خدا و پيغمبر هم نباشد يک چيزي که واقعا ضررهاي عقلي ضررهاي بدني دارد بعضيها فکر ميکنند منفعت دارد خدا در حرام اصلا شفا قرار نداده ضررهاي اجتماعي اقتصادي که خوردن شراب دارد خيلي زياد است از بس که در صفحهي حوادث نوشته يک بنده خدايي شراب خورده بود مست شده بود عقلش را از دست داد خانمش ميآيد خانه در حالت مستي ميگويد تو چه کسي هستي نکند دزد هستي چاقو ميزند خانمش را ميکشد بعد از يکي دو ساعت پسرش ميآيد او را هم ميزند ميکشد به هوش ميآيد خودش را ميزند ميکشد يعني اگر ما بدانيم که اين چه خطر مهلکي است واقعا خطرناک است ايمان انسان دين انسان سلامتي انسان امنيت جامعه را به خطر مياندازد بسياري از جنايات در اين حال انجام ميشود قبل از انقلاب که علني شراب ميخوردند من ديدم يک آقايي مست کرده بود حمله کرد به ناموس مردم حرکاتي داشت که من از گفتنش شرم دارم اگر آدم عادي باشد در جمع اين کار را نميکند اين که پيغمبر ميفرمايد اين خطر دارد فاسد است مفسد است چهل روز نماز قبول نميشود کافر از دنيا ميرود بايد جدي بگيريم.
شريعتي: خيلي ممنون صفحهي 112 را با هم تلاوت ميکنيم آيات 24 تا 31 سورهي مبارکهي مائده
اللهم صل علي محمد و آل محمد و عجل فرجهم
قَالُوا يَا مُوسَى إِنَّا لَن نَّدْخُلَهَا أَبَدًا مَّا دَامُوا فِيهَا فَاذْهَبْ أَنتَ وَرَبُّكَ فَقَاتِلَا إِنَّا هَاهُنَا قَاعِدُونَ ?24? قَالَ رَبِّ إِنِّي لَا أَمْلِكُ إِلَّا نَفْسِي وَأَخِي فَافْرُقْ بَيْنَنَا وَبَيْنَ الْقَوْمِ الْفَاسِقِينَ ?25? قَالَ فَإِنَّهَا مُحَرَّمَةٌ عَلَيْهِمْ أَرْبَعِينَ سَنَةً يَتِيهُونَ فِي الْأَرْضِ فَلَا تَأْسَ عَلَى الْقَوْمِ الْفَاسِقِينَ ?26? وَاتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ ابْنَيْ آدَمَ بِالْحَقِّ إِذْ قَرَّبَا قُرْبَانًا فَتُقُبِّلَ مِنْ أَحَدِهِمَا وَلَمْ يُتَقَبَّلْ مِنَ الْآخَرِ قَالَ لَأَقْتُلَنَّكَ قَالَ إِنَّمَا يَتَقَبَّلُ اللَّـهُ مِنَ الْمُتَّقِينَ ?27? لَئِن بَسَطتَ إِلَيَّ يَدَكَ لِتَقْتُلَنِي مَا أَنَا بِبَاسِطٍ يَدِيَ إِلَيْكَ لِأَقْتُلَكَ إِنِّي أَخَافُ اللَّـهَ رَبَّ الْعَالَمِينَ ?28? إِنِّي أُرِيدُ أَن تَبُوءَ بِإِثْمِي وَإِثْمِكَ فَتَكُونَ مِنْ أَصْحَابِ النَّارِ وَذَلِكَ جَزَاءُ الظَّالِمِينَ ?29? فَطَوَّعَتْ لَهُ نَفْسُهُ قَتْلَ أَخِيهِ فَقَتَلَهُ فَأَصْبَحَ مِنَ الْخَاسِرِينَ ?30? فَبَعَثَ اللَّـهُ غُرَابًا يَبْحَثُ فِي الْأَرْضِ لِيُرِيَهُ كَيْفَ يُوَارِي سَوْءَةَ أَخِيهِ قَالَ يَا وَيْلَتَى أَعَجَزْتُ أَنْ أَكُونَ مِثْلَ هَـذَا الْغُرَابِ فَأُوَارِيَ سَوْءَةَ أَخِي فَأَصْبَحَ مِنَ النَّادِمِينَ ?31?
ترجمه:
گفتند:اي موسي! تا آنان در آنجايند، ما هرگز وارد آنجا نخواهيم شد، پس تو و پروردگارت برويد [با آنان] بجنگيد که ما [تا پايان کار] در همين جا نشسته ايم. (??) [موسي] گفت: پروردگارا! من جز بر خود و برادرم تسلطي ندارم، پس ميان ما و اين گروه نافرمان و بدکار جدايي انداز. (??) [خدا] فرمود: اين سرزمين مقدس [به کيفر نافرماني از خواستههاي حق] تا چهل سال بر آنان حرام شد، همواره در طول اين مدت در زمينِ [سينا] سرگردان خواهند بود، پس بر اين گروه نافرمان وبدکار غمگين مباش. (??) وداستان دو پسر آدم را [که سراسر پند و عبرت است] به درستي و راستي بر آنان بخوان، هنگامي که هر دو نفر با انجام کار نيکي به پروردگار تقرّب جستند، پس از يکي پذيرفته شد، و از ديگري پذيرفته نشد. [برادري که عملش پذيرفته نشد از روي حسد و خودخواهي به برادرش] گفت: بي ترديد تو را ميکشم. [او] گفت: خدا فقط از پرهيزکاران ميپذيرد. (??) مسلماً اگر تو براي کشتن من دستت را دراز کني، من براي کشتن تو دستم را دراز نميکنم؛ زيرا از خدا پروردگار جهانيان ميترسم. (??) من ميخواهم به گناه کشتن من و گناه خودت [که سبب مردود شدن کار نيکت بود، به پيشگاه خدا] بازگردي و در نتيجه از دوزخيان باشي؛ و اين است پاداش ستمکاران. (??) نفس [طغيان گرش]، کشتن برادرش را در نظرش سهل و آسان جلوه داد، پس او را کشت و از زيانکاران شد. (??) پس [در کنار جسد برادرش سرگردان بود که] خدا کلاغي را برانگيخت که زمين را ميکاويد تا به او نشان دهد که چگونه جسد برادرش را پنهان کند. [با ديدن حرکات کلاغ] فرياد زد: واي بر من! آيا ناتوان و عاجز بودم از اينکه مانند اين کلاغ باشم تا جسد برادرم را پنهان کنم؟! نهايتاً از پشيمانان شد. (??)
اللهم صل علي محمد و آل محمد و عجل فرجهم
شريعتي: نکتهي صلوات و اشارهي قرآني را بفرماييد.
حاج آقا فرحزاد: در روايت داريم همسر پيغمبر صلي الله عليه و آله و سلم به پيغمبر عرض کرد آيا در روز قيامت هستند کساني که از ديدار جمال شما محروم شوند؟ يک عدهاي هستند واقعا جمال پيغمبر خيلي مهم است بهترين جلوهي خداست همهي تجليات عالم در پيغمبر جمع شده که بزرگ ترين محروميت اين است که آدم به زيارت پيغمبر که انسان کامل و وارسته و سرور همهي عالم است توفيق پيدا نکند حضرت فرمودند سه دسته هستند به زيارت من قيامت موفق نميشوند يکي اش آنهايي است که شراب خوار هستند يعني شراب خوردن باعث ميشود که انسان جمال گل عالم و محبوب عالم و کسي که حضرت زهرا از فراق او آن قدر گريه کرد تا از دنيا رفت حضرت علي عاشق دلباختهي او بود تمام انبيا محو جمال پيغمبر هستند جلوهي کامل خدا را ما نبينيم در واقع از ديدار خدا محروم ميشويم آنهايي که شراب ميخورند از ديدار جمال پيغمبر محروم هستند دوم عاق والدين هستند آنها هم از ديدار پيغمبر محروم هستند ان شاء الله کسي نباشد به نا حق آزرده کند پدر مادر اگر بي خودي پدر مادر ناراحت شوند اين جرمي نيست من وظيفه ام را کامل انجام ميدهم اما اگر واقعا اذيت برسانم بي احترامي بکنم عاق والدين ميشوم اين هم از ديدار پيغمبر محروم ميشود سوم فرمود آنهايي که در دنيا نام من را بشنوند و صلوات بر محمد و آل محمد نفرستند. اللهم صل علي محمد و آل محمد و عجل فرجهم. آيهي 27 ام سورهي مائده خداي مهربان داستان هابيل و قابيل دو فرزند حضرت آدم را بيان ميکند «وَاتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ ابْنَيْ آدَمَ بِالْحَقِّ إِذْ قَرَّبَا قُرْبَانًا فَتُقُبِّلَ مِنْ أَحَدِهِمَا وَلَمْ يُتَقَبَّلْ مِنَ الْآخَرِ قَالَ لَأَقْتُلَنَّكَ قَالَ إِنَّمَا يَتَقَبَّلُ اللَّـهُ مِنَ الْمُتَّقِينَ» دو فرزند حضرت آدم که به حق اين جا اشاره کردند يعني در بعضي کتابهاي آسماني تحريف شده خلاف واقع بيان شده داستان واقعي اش اين است که خداي متعال ميخ خواست اين دو فرزند را امتحان بکند فرمودند قرباني در راه خدا هديه بدهيد جناب هابيل دامدار بود رفت در گوسفندانش گشت بهترين گوسفند را پيدا کرد چون آيهي قرآن هم داريم «لَن تَنَالُوا الْبِرَّ حَتَّى تُنفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ» (آل عمران/ 92) انسان به ايمان به نيکي به حقيقت وقتي ميرسد بهترينها را در راه خدا هديه بکند مصرف بکند او گشت بهترين را هديه کرد متاسفانه قابيل که خساست و بخل داشت که گفتيم ريشهي تمام بدي هاست کشاورز بود رفت زراعت دور انداختني را که به درد نميخورد پست ترين زراعتش را آورد براي خدا مال هابيل قبول شد مال قابيل قبول نشد اين باعث حسادت شد حتي در روايت داريم شيطان آمد به قابيل گفت که برادرت برنده شده و موفق شده و نسل آيندهاي که به وجود ميآيد همه افتخار ميکنند نسل هابيل برادرت بر تو افتخار ميکنند که پدر ما هديه اش قبول شد خفت و ذلت براي تو ميماند عزت و افتخار براي او گفت پس چه کار بکنم گفت برو از بين ببر نسلش هم از بين برود آيه هم داريم کسي که يک نفر را بکشد مثل اين که يک امت را کشته «مَن قَتَلَ نَفْسًا بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِي الْأَرْضِ فَكَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِيعًا» (مائده/ 32) کل يک نسل را از بين برده اين جنايت بزرگي است و حسادت ريشهي تمام رذائل يکي اش حسادت است چه باعث شد يوسف پيغمبر را در چاه بيندازند حسادت چه باعث شد هابيل کشته شود حسادت برادرش در مقابل هابيل گفت اگر قبول شده به خاطر اين است که من تقوا به خرج دادم وظيفه ام را انجام دادم يعني معيار معيار تقوا و ايمان است تقوا و ايمان باعث شد مال من قبول شود مال تو قبول نشود و الا خداي متعال نظر بدي به کسي ندارد ان شاء الله جزء متقين باشيم از حسادت به خدا پناه ببريم و در راه خدا بهترينها را بدهيم
شريعتي: خيلي ممنون بحث مان را ادامه ميدهيم.
حاج آقا فرحزاد: يکي از وسوسههاي مهم شيطان اين است که بعضيها ميگويند ما حالا در يک مهماني دعوت ميشويم تعارفي از ما ميکنند عمري يک بار سالي يک بار چند وقت يک بار اين اصلا تمام افرادي که بعد گرفتار شدند از کم شروع کردند با يک تعارف يک آدمي که سيگاري است اول با يک تعارف شروع ميشود اين يک خطر است همان کم اش هم ضرر دارد همان کم را هم خدا عقوبت ميکند پيغمبر ما ميفرمايد يا علي کسي که شراب بخورد چهل روز نمازش قبول نميشود نميگويد که هميشه بخورد يعني يک بار که بخورد چهل روز نمازش قبول نميشود در آن چهل روز از دنيا برود با کفر از دنيا ميرود لا يَجْمَعُ الْخَمْرُ وَالايمْانُ فى جَوْفٍ اَوْ قَلْبِ رَجُلٍ اَبَدا (بحارالانوار، ج 79، ص 152) هيچ وقت نوشيدن شراب با ايمان در دل کسي جمع نميشود يعني شراب خوردن همان ايمان از انسان ميرود بيرون دور ميشود حتي کم اش کم اش هم حرام است انسان فکر نکند که مثلا من بگويم اين لجني که در کثافات در جوب است بگويم من ته استکان ميخورم ته استکانش هم سم و چرک و کثافت و خون و آلودگي است يک کسي بگويد من هر روز سم نميخورم يک ذره سم ميخورم اين يک ذره آدم را مسموم ميکند ام خالد يک زن خيلي مومن با تقوايي بوده ناراحتي مريضي داشت به طبيب مراجعه کرد طبيب گفت براي دين درد و مريضي ات شراب يا آب جو خوب است آب جو ماء الشعيري که مست کننده است هر نوع نوشيدني که مست کننده باشد حرام است اسمش را عرق بذار شراب بگذار ماء الشعير بگذار هر چه باشد که مست کننده است حرام است در اسلام گفت شما شراب يا آب جو بخور من ضمانت ميکنم مريضي ات خوب ميشود اين خانم فوري دست نگه داشت رفت خدمت امام صادق به حضرت عرض کرد من فلان مريضي گرفتم رفتم دکتر تجويز کرده شراب بخورم حضرت ميخواستند امتحانش بکنند فرمودند طبيب گفته چرا نخوردي گفت اين در اسلام حرام است در آيات قرآن داريم حرام است اگر من مريضي ام بدتر شود مشکل پيدا کنم نخورم گرفتار شوم ميگويم امام صادق فرموده نخور هر مشکلي باشد قبول است و اگر خوردم و باعث شد رفتم بروم جهنم ميگويم امام صادق فرموده بخور من را جهنم نميبرند حضرت خيلي خوشش آمد که اين مطيع و تابع است حضرت فرمودند من به تو اجازه نميدهم چون خوردن شراب چون خدا در حرام شفا قرار نداده و يکي هم اين که بر تو ميترسم در پايان عمرت بي ايمان از دنيا بروي لذا اين خطر دارد حضرت اجازه ندادند يک حديث ميخوانم اين حديث در سفينه از امام صادق عليه السلام است حضرت فرمودند لَنْ يَزالُ العَبْدُ فى فُسْحَةٍ مِنْ دِينهِ مالَمْ يَشْرَبِ الْخَمْرَ وَ اِذا شَرِبَها خَرَقَ اللّهُ عَنْهُ سَتْرَهُ و كانَ الشَّيْطانُ وَليَّهُ وَ سَمْعَهُ وَ بَصَرَهُ يَسُوقُهُ اِلى كُلِّ شَرٍّ وَ يَعْرِفُهُ عَنْ كُلِّ خَيْرٍ (نهج الفصاحه، حديث 2291) يعني انسان مورد لطف و نظر خداست يعني ولي او خداست «اللَّـهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ» (بقره/ 257) يعني کمند جذبهي الهي به بنده چسبيده او را به خيرات ميبرد تا وقتي که بدنش دهانش آلوده به شراب نشده نگفته ده بار نه يک بار تا مادامي که بدن ما آلوده به شراب نشده در وسعت الهي و نظر خداست او را ميکشد ميبرد و هر وقت خداي نکرده خودش را به شراب آلوده کرد دهان به شراب زد خدا جامهي حيا را از او برميدارد لباس حيا را از او ميکند فرزندش برادرش گوشش چشمش دستش پايش ميشود شيطان يعني عقل و ايمان از او ميرود بيرون رئيسش و کارگردانش ميرود شيطان اختيارش دست شيطان است خيلي تعبير تندي است ميگويد فرزندش برادرش گوشش چشمش دستش پايش يعني شيطان چيزي زير پايش گذاشته به هر طرف ميکشد او را به هر شرّي ميکشاند از تمام خوبيها هم او را باز ميداد.
شريعتي: ان شاء الله جزء اين دسته نباشيم خيلي ممنون التماس دعا خدانگهدار.