اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

مشاهده محتوا

94-07-06-حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد_بازنگري در خود

برنامه سمت خدا
موضوع برنامه: بازنگري در خود
كارشناس: حجت الاسلام و المسلمين فرحزاد
تاريخ پخش
: 94/07/06

شريعتي: بسم الله الرحمن الرحيم و صلي الله علي محمد و آله الطاهرين
بي تاب تر از جان پريشان در تب  *** بي خواب تر از گردش هذيان بر لب
بي رويت روي او بلاتکليفم *** مثل گل آفتابگردان در شب


اللهم عجل لوليک الفرج سلام مي‌گويم به همه‌ي شما خيلي خوش آمديد به سمت خداي امروز سالروز ولادت با سعادت امام کاظم را به همه‌ي شما تبريک مي‌گويم گرامي مي‌داريم نام و ياد خاطره‌ي همه‌ي جان باختگان حادثه‌ي منا را به همه‌ي بازماندگان تسليت مي‌گويم حاج آقاي فرحزاد سلام عليکم.
حاج آقا فرحزاد: عليکم السلام و رحمة الله خدمت شما و بينندگان عرض سلام داريم همان طوري که فرموديد امروز طبق روايت چهارده ذي الحجه روايتي داريم که بعد از مناسک حج امام هفتم عليه السلام متولد شدند در منطقه‌ي ابوا و امروز هم روز اعطاي فدک به حضرت زهرا سلام الله عليهاست و امشب نيمه‌ي ذي الحجه ولادت با سعادت امام هادي عليه السلام است بنده هم خدمت همه‌ي ملت ايران و همه‌ي بينندگان و انسان‌هاي دلسوز هر کجاي دنيا هستند تسليت عرض مي‌کنم اين واقعه‌ي تلخ جان باختگان هم مسجد الحرام هم روز عيد قربان در منا که واقعا حادثه‌ي تلخي است که دل‌ها را رنجانده خدا با نابودي دشمنان اهل بيت وهابيت و آل سعود مرهم بر اين زخم‌ها بگذارد يک موقعي يک بنده خدايي که بر اثر تبليغات شبکه‌ي وهابيت شبهاتي به او القا شده بود مي‌گفت مگر مي‌شود شمر و طرفداران يزيد بيايند با امام حسين اين کارها را بکنند مثلا اسب بدوانند به طفل شش ماهه آب ندهند کتک بزنند بچه‌هاي اهل بيت را برايش دور از ذهن بود ولي جرياناتي که اين چند سال اتفاق افتاده واقعا وهابيت و گروه‌هاي تکفيري که قطعا پشتوانه شان عربستان و آل سعود است مشابه اين کارها کردند بچه را جلوي پدر مادر و پدر مادر را جلوي بچه کشتند بنده خودم ديدم خانم‌ها را قطعه قطعه مي‌کردند اين صحنه‌هايي که اتفاق مي‌افتد آدم باور مي‌کند آن شخص هم گفت من باور کردم تاريخ تکرار مي‌شود شجره‌ي ملعونه که جولاني در دنيا مي‌دهد مثل صدام و آل سعود و امثال اين‌ها هستند وسيله‌ي امتحان اند جولاني مي‌دهند از بين مي‌روند اين قدر نمرودها فرعون‌ها صدام‌ها آمدند انتقام اين خون‌ها به زودي گرفته مي‌شود فکر مي‌کنم بشارتي باشد ظلم به حد اعلي که برسد علامت سرنگوني قريب الوقوع ظالم هاست در يمن مستقيم دارند بچه و کوچک و بزرگ را به شهادت مي‌رسانند ابايي از ماه حرام ندارند جالب اين است که سردمداران عالم نشستند و نظاره گر اين‌ها هستند حاضر نيستند محکوم بکنند تماشا مي‌کنند تاييد هم مي‌کنند من معتقد هستم آن‌هايي که از ولايت اهل بيت فاصله مي‌گيرند که ولايت اهل بيت ولايت به معني محبت و رحم و مروت و عشق و محبت است دوستان اهل بيت خيلي جالب است ابن ابي الحديد معتزلي اهل سنت است مي‌گويد من در طول زندگي تجسس کردم دوستداران اهل بيت و حضرت علي نرم و ملايم اند طرفداران دشمنان اهل بيت خشن و تند خو هستند شما ببينيد زوار مهمان خدا بودند حتي از دادن يک آب و يک کمک به مجروحين اين حادثه دريغ کردند خيلي تاثر آور است خصوصا ما حدود 300 نفر مفقود داريم که خانواده هايشان هر ساعت هر لحظه چطور مي‌گذرانند ما درک نمي‌کنيم نمونه‌ي اين طرفش ک دوستداران اهل بيت است ما در ايام دفاع مقدس هم هستيم مکرر بسيجي‌هاي ما نيروهاي ما اسراي عراقي را مجروحين را روي دوش مي‌کشيدند با اين که خودش گاهي مجروح بوده ولي مي‌گفته اين اشتباه کرده با ما جنگيده به دوش مي‌کشيدند مي‌آوردند پشت جبهه مداوا مي‌کردند نه اين که شکنجه بکنند جانشان را هم مواظبت مي‌کنند. اين را بايد به دنيا رساند در اربعين قطعا بيش از جمعيت حج شرکت مي‌کنند يعني بالاي چهار پنچ ميليون اگر نگوييم ده ميليون که آمارها بيشتر از اين‌ها مي‌گويد اين در يک شهر کوچکي مثل کربلا با کمبود امکاناتي که کشور عراق دارد عربستان به مراتب بيشتر دارد ازدحامي که در بين الحرمين در حرم ايام اربعين دوستان بودند رفتند قطعا از منا و جمرات بيشتر است 24 ساعت ازدحام جمعيت و فشار است ما يک کشته نداشتيم يا از نجف تا کربلا خط انسان هاست که در حرکت اند مردم عراق دوستداران اهل بيت چطور پذيرايي مي‌کنند بيايند آل سعود و مدعياني که ادعاي اسلام مي‌کنند خادم حجاج اند عبرت بگيرند ياد بگيرند از دوستداران اهل بيت ياد بگيرند مشکل بزرگ عالم جدا شدن و فاصله گرفتن از رهبران و حجج الهي و اهل بيت است که امام حسين به لشکر حر آب دادند به تک تک دشمنان سخنراني کردند دعا مي‌کردند و خدمت مي‌کردند محبت مي‌کردند ولي دشمنان اهل بيت هر وقت دستشان برسد به ريز و درشت رحم نمي‌کنند نمونه اش را ما در جريان منا ديديم اين خودش تنبهي است که ما بيدار شويم به مکتب و دين و فطرتمان بيشتر برگرديم و دشمنان را بهتر بشناسيم.
شريعتي: ان شاء الله خيلي خوب دل يک ملت داغدار است همه‌ي ما اين روزها به شدت متاثر شديم شايد روزمرگي‌هاي ما تحت الشعاع اين واقعه‌ي تلخ قرار گرفته دعا مي‌کنم با ظهور حضرت مهدي خداي متعال بر اين دل‌هاي داغدار مرهم بگذارد هفته‌ي گذشته با حاج آقاي فرحزاد صحبت کرديم ايشان گفتند فرصتي را اختصاص بدهيم براي اين که به خودمان رجوع بکنيم ببينيم کجاي راه هستيم امروز هم در مورد محاسبه صحبت مي‌کنيم که مقوله‌ي مهمي است.
حاج آقا فرحزاد: بسم الله الرحمن الرحيم اللهم صل علي محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
ان شاء الله بينندگان پي گيري بکنند مباحث را بعد از تلاوت قرآن درباره‌ي اين ايام و مناسبت‌ها و خصوصا غدير خم نکته‌هاي بسيار مهمي است که در روايات اشاره شده عرض مي‌کنيم. همان طور که هفته‌ي قبل عرض کرديم در قرآن فقط يک مورد است که خداي بزرگ يازده بار سوگند و قسم خورده که تک تک اين‌ها کافي است در ما حرکت ايجاد بکند بعد از يازده بار مي‌فرمايد « قَدْ أَفْلَحَ مَن زَكَّاهَا، وَقَدْ خَابَ مَن دَسَّاهَا» (شمس/ 10-9) هر کس محاسبه کرد مراقبه داشت به خودش رسيد خودش را اصلاح کرد رستگار شد و هر کس هم نفسش را رها کرد زيان ديد يعني خسارت غير قابل جبران در روايات ما اين تعبير متعدد آمده حاسِبوا اَنُفسَکُم قَبلَ ان تحاسَبوا وَ زِنوا قَبْلَ اَنْ توزَنُوا (وسائل الشيعه، ج 16، ص 99) يعني به حساب کارهايتان برسيد قبل از اين که به حساب کارهايتان برسيد بعد ديگر جبرانش فايده ندارد در قيامت قابل جبران و تدارک نيست الآن قابل جبران و تدارک است و خودتان را سنجش بکنيد وزن بکنيد سبک سنگين بکنيد قبل از اين که ميزان اعمال روز قيامت شما را سبک سنگين بکند آن جا کار از کار گذشته مهر خورده پرونده‌ها بسته شده ولي الآن زماني است که دست ما باز است همه‌ي اعضا به قول سعدي مي‌گويد بيا تا برآريم دستي ز دل که نتوان برآورد فردا ز گل دست ما را مي‌بندند موقع مردن چشم و زبان و همه‌ي وجود ما تعطيل مي‌شود محاسبه خيلي مهم است طبق روايات از اوجب واجبات است محاسبه و مراقبه باعث مي‌شود انسان تنظيم شود هر دستگاهي الآن يک تلفن گوشي همراه يا کامپيوتر ماشين هر دستگاهي آن تنظيماتش خيلي مهم است اگر تنظيم نباشد به هم ريخته باشد هيچ جواب نمي‌دهد قابل استفاده نيست بدن ما اگر تنظيم نباشد جاي جاي بدن ما نبض و فشار ما عروق ما معده‌ي ما همه‌ي وجودش تنظيمات دارد در مغز متخصصين مغز و اعصاب مي‌گويند هر گوشه‌ي مغز يک مديريتي دارد که تنظيمات يک قسمت را دارد درجه حرارت ما را روي درجه‌ي خاصي تنظيم مي‌کند يک غده‌اي اگر مختل شود يا آدم درجه اش مي‌آيد بالا تب مي‌کند يا کم مي‌شود مي‌لرزد خدا در همه‌ي وجود ما تنظيمات گذاشته محاسبه يعني اين که ما روح جان حقيقت باطن مان را تنظيم کنيم اگر ما تنظيم بوديم اطراف ما هم همه تنظيم مي‌شود همه‌ي عالم تنظيم مي‌شود همان حرفي که من يکي اگر خوب شوم خيلي خوب مي‌شود چکيده‌ي محاسبه اين است که روي خودمان روح جان باطن مان کار کنيم تنظيم شويم.
شريعتي: تا صحبت از اين مي‌شود قراري بگذاريم مراقب باشيم احساس مي‌کنيم اختصاص به عرفا دارد نه ما.
حاج آقا فرحزاد: اين يک ذهنيت اشتباهي است محاسبه يک چيز پيچيده‌ي سير و سلوک يا عرفان پيچيده نيست يا چيزي که مال آيت الله بهجت باشد نيست مال عموم مردم است هر کسي مي‌تواند يعني يک بخش کوتاهي از زمان شبانه روزش را وقت کوتاهي بگذارد براي تنظيمات ببيند امروز بهتر شده بدتر شده خطايي لغزشي تقويت خوبي‌ها و جبران اشتباهات و خطاها و بدي‌ها کارمندان بانک اول صبح که مي‌آيند حسابشان صفر است همه چيز معين است چه گرفته اند چه داده اند تا روز قبل ساعت آخر حتي يک ساعت مشتري را نمي‌گذاردند بايد حسابشان را صفر بکنند يعني اگر يک هزار توماني اضافه شد تمام بانکي‌ها مي‌گردند بدانند از کجا آمده کاسب‌ها تاجر‌ها همه ماهيانه هفتگي آخر سال ورشکست نشويم صورت حسابشان را مي‌بندند که زياد شده کم شده به اندازه مانده همان طوري که همه‌ي انسان‌ها اداره‌ها حساب سال دارند ما خودمان نبايد حساب خودمان را داشته باشيم که جلو عقب مي‌رويم در جا مي‌زنيم کجا هستيم اين خيلي مهم است پيچيده نيست بيشتر سفارش کردند اول صبح قول و قراري بگذارد اين کارهاي خوب را انجام بدهم اين کارهاي بد را انجام ندهم شرط و شروطي با خودش داشته باشد در بين روز هم مراقبه داشته باشد حواسش به آن قول باشد اگر خطايي هم انسان سر زد مثل سم يا آتش است بايد فوري استغفار بکند جبران بکند يا با کار حسنه اي جبران بکند يا خودش را جريمه بکند خيلي ها به ما مي گويند ما عصباني مي شويم يا نگاه بي جايي مي کنيم اگر ما خودمان را کنترل کنيم اگر من دروغ گفتم دلي را شکستم غيبت کردم جبران بکنم يا هزار تومان به فقير بدهم خودم را ملزم بکنم مثل پليسي که جريمه مي کند مي ترسيم خودمان مراقب خودمان باشيم روايت زيبايي است درباره ي پيغمبر عظيم الشان در رابطه با محاسبه در خيلي از کتاب هاي روايي ما آمده من از سفينة البحار مي‌خوانم قَالَ رَسُولُ اللهِ (ص) أَ لَاأُنَبِّئُكُمْ بِأَكْيَسِ الْكَيِّسِينَ وَ أَحْمَقِ الْحُمَقَاءِ قَالُوا بَلَى يَا رَسُولَ اللهِ قَالَ أَكْيَسُ الْكَيِّسِينَ مَنْ‏ حَاسَبَ‏ نَفْسَهُ وَ عَمِلَ لِم?ا بَعْدَ الْمَوْتِ وَ أَحْمَقُ الْحُمَقَاءِ مَنِ اتَّبَعَ نَفْسُهُ هَوَاهُ وَ تَمَنَّى عَلَى اللهِ الْأَمَانِيَّ فَقَالَ الرَّجُلُ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ وَ كَيْفَ يُحَاسِبُ الرَّجُلُ نَفْسَهُ قَالَ إِذَا أَصْبَحَ ثُمَّ أَمْسَى رَجَعَ إِلَى نَفْسِهِ وَ قَالَ يَا نَفْسُ إِنَّ هَذَا يَوْمٌ مَضَى عَلَيْكِ لَا يَعُودُ إِلَيْكِ أَبَداً وَ اللَّهِ سَائِلُكِ عَنْهُ فِيمَا أَفْنَيْتِهِ فَمَا الَّذِي عَمِلْتِ فِيهِ أَ ذَكَرْتِ اللَّهَ‌ام حَمِدْتِيهِ أَ قَضَيْتِ حَقَّ أَخٍ مُؤْمِنٍ أَ نَفَّسْتِ عَنْهُ كُرْبَتَهُ أَ حَفِظْتِيهِ بِظَهْرِ الْغَيْبِ فِي أَهْلِهِ وَ وُلْدِهِ أَ حَفِظْتِيهِ بَعْدَ الْمَوْتِ فِي مُخَلَّفِيهِ أَ كَفَفْتِ عَنْ غِيبَةِ أَخٍ مُؤْمِنٍ بِفَضْلِ جَاهِكِ أَ أَعَنْتِ مُسْلِماً مَا الَّذِي صَنَعْتِ فِيهِ فَيَذْكُرُ مَا كَانَ مِنْهُ فَإِنْ ذَكَرَ أَنَّهُ جَرَى مِنْهُ خَيْرٌ حَمِدَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَ كَبَّرَهُ عَلَى تَوْفِيقِهِ وَ إِنْ ذَكَرَ مَعْصِيَةً أَوْ تَقْصِيراً اسْتَغْفَرَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَ عَزَمَ عَلَى تَرْكِ مُعَاوَدَتِهِ وَ مَحَا ذَلِكَ عَنْ نَفْسِهِ بِتَجْدِيدِ الصَّلَاةِ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّيِّبِينَ وَ عَرْضِ بَيْعَةِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ عَلَى نَفْسِهِ وَ قَبُولِهَا وَ إِعَادَةِ لَعْنِ شَانِئِيهِ وَ أَعْدَائِهِ وَ دَافِعِيهِ عَنْ حُقُوقِهِ فَإِذَا فَعَلَ ذَلِكَ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَسْتُ أُنَاقِشُكِ فِي شَيْ‏ءٍ مِنَ الذُّنُوبِ مَعَ مُوَالَاتِكِ أَوْلِيَائِي وَ مُعَادَاتِكِ أَعْدَائِي»(بحارالأنوار، ج‏67، ص‏69) فکر مي‌کنم اين تعبير را فقط يک روايت داريم پيغمبر اهل کل است سيد بشر است فرمودند مي‌خواهيد به شما خبر بدهم چه کسي از همه زيرک تر است از همه عاقل تر و فهميده تر است و چه کسي از همه احمق تر است احمق را در روايات ديگر گفتيم آدم‌هاي از خود راضي متکبر و خود راي مي‌گويد حق با من است هر کاري من مي‌کنم درست است زياد هم هستند در اين مقوله احمق الناس کسي است که فکر مي‌کند از همه بيشتر مي‌فهمد و از خودش بيشتر راضي است حضرت عيسي فرمودند مرده را زنده مي‌کنم ولي از مداواي احمق عاجز هستم گفتند يا رسول الله بفرماييد همه‌ي بينده‌ها خاضعانه مي‌خواهيم آن‌ها هم شفيع شوند جزء مصداق اولي‌ها باشيم زيرک ترين انسان‌ها آن‌هايي هستند که حساب خودشان را مي‌رسند در دنيا حساب هايشان را تسويه مي‌کنند دنيايي که فاني و تمام شدني است پنجاه سال نه صد سال ديگر همه رفته ايم من ديگر خيلي پر رو گري کردم ممکن است عزيزاني که روز نهم در صحراي عرفات دعاي عرفه خواندند فکر نمي‌کردند فردا بعد از ظهر در سردخانه اند يا کجا رفتند مهمان خدا هم بودند آقاي حسيني قمي روايات آن‌ها را خواندند مثل روزي که از مادر متولد شدند هستند روز قيامت سر از قبر در مي‌آورند لبيک مي‌گويند آن‌ها ميان بر زدند رفتند به ملاقات خدا مرگ يک امر حقي است آن جا هم آدم از دنيا نرود بعد از دنيا مي‌رود پيغمبر ما مي‌فرمايد زيرک ترين انسان‌ها کساني هستند که مرگ جلوي چشمش باشد ببيند آن جا چه به دردش مي‌خورد ما يک شب در مسافرخانه هتل مي‌خوابيم بياييم بنشينيم غصه بخوريم پرده اش تختش اين طوري است دکورش اين طوري است چشم روي هم گذاشتي صبح مي‌شود ولي خانه‌اي است که هميشه بايد باشي ميليون ميليون سال بايد باشي براي آن جا چه کار کردي اعتقاد به معاد در ايجاد محاسبه و مراقبه نقش بسيار مهم و اساسي دارد زيرک ترين انسان‌ها آن‌هايي هستند که محاسبه‌ي نفس مي‌کنند و براي بعد از مردن کاري مي‌کنند احمق ترين آدم‌ها که ان شاء الله هيچ کس نباشد مَنِ اتَّبَعَ نَفْسُهُ هَوَاهُ وَ تَمَنَّى عَلَى اللَّهِ الْأَمَانِيَّ آن‌هايي که هر چه نفسشان دلشان هوا و هوسشان مي‌گويد انجام مي‌دهند بعد آرزو دارند خدا چنين بکند چنان بکند از خود راضي هر کار خلافي مي‌کند بعد مي‌گويد خدا من را چنين چنان مي‌کند خيالات باطل دارند دنباله‌ي روايت جالب است يک نفر بلند شد از اميرالمومنين عليه السلام سوال کرد که انسان چطوري محاسبه‌ي نفس بکند فَقَالَ الرَّجُلُ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ وَ كَيْفَ يُحَاسِبُ الرَّجُلُ نَفْسَهُ ظاهرا پيغمبر تشريف داشتند اين شخص از حضرت علي پرسيده قَالَ إِذَا أَصْبَحَ ثُمَّ أَمْسَى رَجَعَ إِلَى نَفْسِهِ وَ قَالَ يَا نَفْسُ إِنَّ هَذَا يَوْمٌ مَضَى عَلَيْكِ لَا يَعُودُ إِلَيْكِ أَبَداً الي نفسه يک روز صبح که شروع مي‌شود ما هر شبانه روزي مهمان هستيم گذرا مي‌رود ديگر هم برنمي‌گردد حضرت فرمودند وقتي که شب شد به خودش رجوع بکند با خودش صحبت بکند ابدا روزي بود که گذشت ديگر هم برنمي‌گردد خدا از امروز سوال مي‌کند شما روزت را به چه گذراندي چه کار کردي جلو رفتي عقب رفتي چه عملي در اين روز انجام دادي آيا در روزي که گذشت حمد خدا کردي ذکر خدا کردي ياد خدا کردي حمد خدا را گفتي حق يک برادر مومن را در روايات ما از مهم ترين عبادات کنار ياد خدا نماز گره گشايي از کار بندگان خدا ذکر کرده اند محاسبه‌ي اين که ما کار مردم را راه بيندازيم بزرگي به بنده مي‌فرمود اگر يک روز من گرهي باز نکنم دلي را شاد نکنم شب خوابم نمي‌برد معتاد به کار خوب شدم ولو شده که بروم بگردم به يک انسان ضعيف يک کمکي بکنم شب خيالم راحت شود بخوابم مي‌گردد ببيند چه کسي کمک نياز دارد يک تلفني بزنم بگويم قرض نمي‌خواهي فلان کار نمي‌خواهي گرهي باز کنم مادرم را شاد بکنم اين خيلي خوب است آدم معتاد به کار خير باشد پدر جد عبادت‌ها و نماز شب‌ها اين کار است لذا در روايت اين را خيلي مانور داده حضرت مي‌فرمايد به خودت مراجعه بکن چه گرهي را باز کردي چه حقي را ادا کردي حق برادر مومنت را ادا کردي آيا گرهي را باز کردي غمي را برداشتي آيا آن برادري که رفت پشت سرش خانواده و فرزندانش را حفظ کردي مسافرت رفت يا از دنيا رفت آيا بعد از مردن برادرت به يتيم‌هاي فاميل به يتيم‌هاي برادر ديني ات سرکشي کردي يا آن‌ها را رها کردي فراوان داريم افرادي که پدر مادر از دست دادند بچه هايشان را فاميل دوستان رها کردند مي‌فرمايد به خودت محاسبه بکن آيا خوب جانشيني بودي جاي آن‌ها آيا از آبرويت خرج کردي بنده يا شما پيش بعضي خيرين آبرو داريم مردم هم مراجعه مي‌کنند حق هم دارند اخيرا ما به خيلي از خيرين زنگ مي‌زنيم نه پيامک ما را جواب مي‌دهند نه تلفن ما را حالا بازار رکود دارد يا چطوري است يا مراجعات مردم گاهي مي‌شود نمي‌دانم چه سري است ولي انسان گاهي آبرو دارد من و شما کاري نمي‌توانيم بکنيم ولي از آبرويمان مي‌توانيم مايه بگذاريم وظيفه هم داريم مي‌فرمايد آيا از زيادي آبروي خودت مايه مي‌گذاري کمک برادر ديني بکني امروز اين کار را کردي مسلماني را کمک کردي حضرت مي‌فرمايد با خودت گفتگو بکن حساب بکن از سرمايه‌هايي که خدا به تو داده استفاده کردي يا نکردي در چنين روز دوشنبه يا يک شنبه‌اي که گذشت چه کار کردي از خودت حساب بکش بعد حضرت مي‌فرمايد يک مروري آخر شب بکند به اول صبح تا حالا چه کار کرده اگر يادآوري شد که کارهاي خوب از او صادر شده بندگي خدا کرده گره گشايي کرده به خانواده اش رسيده به فاميل رسيده به برادران ديني رسيده خدا را حمد و ستايش بکند اين‌ها غرور نمي‌آورد مي‌گويد خدا را شکر تو توفيق دادي خدايا الله اکبر تو بزرگ بودي دست من را باز گذاشتي اين کار را بکنم تو دست من را گرفتي مجراي عنايات خدا بودم من حمد خدا بکند تکبير بگويد اگر خداي نکرده امروز که گذشت دلي شکسته حقي را ضايع کرده مالي را خورده گناهي کرده بگويد خدايا اشتباه کردم حق الناس را ادا بکند اگر حق الله است استغفار بکند تصميم بگيرد آن گناه را ديگر مرتکب نشود بازدارنده‌اي براي خودش بگذارد اين جمله‌ي آخر حديث خيلي جالب است وَ مَحَا ذَلِكَ عَنْ نَفْسِهِ بِتَجْدِيدِ الصَّلَاةِ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّيِّبِينَ اين است که ما اين همه در روايات گفتيم صلوات صلوات صلوات اميرالمومنين مي‌فرمايد آخر شب بعد از استغفار و تصميم بر ترک گناه محو بکند گناهان شخصي اش را با تجديد کردن صلوات بر محمد و آل محمد اللهم صل علي محمد و آل محمد و عجل فرجهم خود حضرت امير فرمودند تاثير صلوات از تاثير آب بر آتش بيشتر است مي‌ريزد روي ظلمت‌ها و تاريکي‌ها و  بعد تجديد عهد با اميرالمومنين و ولايت ايشان بکند بگويد من دوست حضرت علي هستم خجالت بکشد حضرت علي چه کار مي‌کردند آزارش به يک مورچه نمي‌رسيد بيعت اميرالمومنين را بر نفسش عرضه بکند جنايت مي‌کنند پشتوانه اش چه کسي است صهيونيست‌ها آل سعود هستند مي‌فرمايد با دشمنان اهل بيت تبري بجويد چون پشتوانه‌ي گناهان آن‌ها هستند عَدُوُّنَا أَصْلُ كُلِّ شَرٍّ (بحار الأنوار، ج‏24، ص304) لذا مي‌فرمايد آخر شب هم تجديد بيعت با اهل بيت بکند و هم تجديد برائت و تبري با دشمنان بکنند آن‌هايي که حق حضرت علي را گرفتند مديريت را از روايت خودش بيرون آوردند خانه نشين کردند اگر اين کار را بکند حضرت امير فرمودند خداي مهربان به او مي‌گويد لَسْتُ أُنَاقِشُكِ فِي شَيْ‏ءٍ مِنَ الذُّنُوبِ مَعَ مُوَالَاتِكِ أَوْلِيَائِي وَ مُعَادَاتِكِ أَعْدَائِي من ديگر در هيچ گناهي تو را مواخذه مناقشه و حساب نمي‌کنم وقتي که پيوند با اوليا من داري و تبري با دشمنان من داري جهنم يعني دشمنان اهل بيت بهشت يعني چهارده معصوم وقتي اين را محکم کردي خدا مي‌فرمايد من هم از حساب‌ها تسويه ات مي‌کنم.
شريعتي: خيلي ممنون امروز آيات پاياني سوره‌ي مبارکه‌ي نبا و آيات ابتدايي سوره‌ي مبارکه‌ي نازعات صفحه‌ي 583 را با هم تلاوت مي‌کنيم.
اللهم صل علي محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
إِنَّ لِلْمُتَّقِينَ مَفَازًا ?31? حَدَائِقَ وَأَعْنَابًا ?32? وَكَوَاعِبَ أَتْرَ‌ابًا ?33? وَكَأْسًا دِهَاقًا ?34? لَّا يَسْمَعُونَ فِيهَا لَغْوًا وَلَا كِذَّابًا ?35? جَزَاءً مِّن رَّ‌بِّكَ عَطَاءً حِسَابًا ?36? رَّ‌بِّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْ‌ضِ وَمَا بَيْنَهُمَا الرَّ‌حْمَـنِ لَا يَمْلِكُونَ مِنْهُ خِطَابًا ?37? يَوْمَ يَقُومُ الرُّ‌وحُ وَالْمَلَائِكَةُ صَفًّا لَّا يَتَكَلَّمُونَ إِلَّا مَنْ أَذِنَ لَهُ الرَّ‌حْمَـنُ وَقَالَ صَوَابًا ?38? ذَلِكَ الْيَوْمُ الْحَقُّ فَمَن شَاءَ اتَّخَذَ إِلَى رَ‌بِّهِ مَآبًا ?39? إِنَّا أَنذَرْ‌نَاكُمْ عَذَابًا قَرِ‌يبًا يَوْمَ يَنظُرُ‌ الْمَرْ‌ءُ مَا قَدَّمَتْ يَدَاهُ وَيَقُولُ الْكَافِرُ‌ يَا لَيْتَنِي كُنتُ تُرَ‌ابًا ?40?
سورة النازعات
بِسْمِ اللَّـهِ الرَّ‌حْمَـنِ الرَّ‌حِيمِ
وَالنَّازِعَاتِ غَرْ‌قًا ?1? وَالنَّاشِطَاتِ نَشْطًا ?2? وَالسَّابِحَاتِ سَبْحًا ?3? فَالسَّابِقَاتِ سَبْقًا ?4? فَالْمُدَبِّرَ‌اتِ أَمْرً‌ا ?5? يَوْمَ تَرْ‌جُفُ الرَّ‌اجِفَةُ ?6? تَتْبَعُهَا الرَّ‌ادِفَةُ ?7? قُلُوبٌ يَوْمَئِذٍ وَاجِفَةٌ ?8? أَبْصَارُ‌هَا خَاشِعَةٌ ?9? يَقُولُونَ أَإِنَّا لَمَرْ‌دُودُونَ فِي الْحَافِرَ‌ةِ ?10? أَإِذَا كُنَّا عِظَامًا نَّخِرَ‌ةً ?11? قَالُوا تِلْكَ إِذًا كَرَّ‌ةٌ خَاسِرَ‌ةٌ ?12? فَإِنَّمَا هِيَ زَجْرَ‌ةٌ وَاحِدَةٌ ?13? فَإِذَا هُم بِالسَّاهِرَ‌ةِ ?14? هَلْ أَتَاكَ حَدِيثُ مُوسَى ?15?
ترجمه:
بي ترديد براي پرهيزکاران پيروزي و کاميابي است. (??) باغ هايي [سرسبز و خرم] و انواع انگورها (??) و دختراني نو رسيده و هم سن (??) و جام هايي لبريز [از باده طهور] (??) در آنجا نه سخن بيهوده اي مي شنوند و نه دروغ و تکذيبي. (??) [اين] پاداشي کافي و به اندازه از سوي پروردگار توست. (??) همان پروردگار آسمان ها و زمين و آنچه ميان آنهاست، آن مهرباني که هيچ کس را اختيار چون و چراي با او نيست. (??) روزي که روح و فرشتگان در يک صف مي ايستند و سخن نمي گويند مگر کسي که [خداي] رحمان به او اجازه دهد و سخن حق و درست گويد. (??) آن [روز] روز حق است، پس هرکه بخواهد راه بازگشتي به سوي پروردگارش برگزيند؛ (??) ما شما را از عذابي نزديک هشدار داديم، روزي که آدم آنچه را [از خير و شر] پيش فرستاده است بنگرد و کافر گويد: اي کاش من خاک بودم [و موجودي مکلّف آفريده نمي شدم تا چنين روز سختي را ببينم!] (??)
سورة نازعات
بسم الله الرحمن الرحيم
سوگند به فرشتگاني که [روح بدکاران را به شدت از بدن هايشان] بر مي کنند، (?) و سوگند به فرشتگاني که [روح نيکوکاران را به نرمي و ملايمت از بدن هايشان] بيرون مي آورند؛ (?) و سوگند به فرشتگاني که [براي اجراي فرمان هاي حق] به سرعت نازل مي شوند، (?) و سوگند به فرشتگاني که [در ايمان، عبادت، پرستش و اطاعت] بر يکديگر [به صورتي ويژه] سبقت مي گيرند، (?) و سوگند به فرشتگاني که [به اذن خدا امور آفرينش را] تدبير مي کنند؛ (?) [که همه براي رسيدن به پاداش و کيفر برانگيخته مي شوند در] روزي که لرزاننده همه چيز را به شدت بلرزاند؛ (?) در حالي که لرزاننده ديگري از پي آن در آيد. (?) دل هايي در آن روز مضطرب و هراسان اند (?) ديدگانشان [از ترس و هول قيامت] فرو افتاده است. (?) مي گويند: آيا ما [پس از مرگ] به همان حالت اول [که در دنيا بوديم] باز گردانده مي شويم؟ (??) [شگفتا!] آيا زماني که ما استخوان هاي پوسيده و ريز ريز شديم [بازمي گرديم؟!] (??) [و] گويند: [اگر قيامتي در کار باشد] بازگشت به حيات دوباره در آن زمان بازگشتي زيانبار است. (??) جز اين نيست آن بازگشت فقط با يک بانگ عظيم است [و بس] (??) که ناگاه همه بر يک زمين صاف و هموار حاضر شوند. (??) آيا سرگذشت موسي به تو رسيده است؟ (??)
اللهم صل علي محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
شريعتي: در سالروز ولادت با سعادت امام کاظم عليه السلام ثواب تلاوت اين آيات را هديه مي‌کنيم به روح آسماني آن حضرت و درگذشتگان حادثه‌ي منا و همه مان دعا بکنيم براي پيدا شدن مفقودين و شفاي عاجل آسيب ديدگان نکته‌ي صلوات و اشاره‌ي قرآني را بفرماييد.
حاج آقا فرحزاد: در روايت داريم خداي متعال حضرت ابراهيم عليه السلام را خليل خودش انتخاب کرد امام هادي عليه السلام فرمودند إنّما اتّخَذَ اللَّه تعالى إبراهيم خليلاً، لِكثرة صَلاتِهِ عَلَى مُحَمّد وَأهل بيته (علل الشرايع، ج 1، ص 33)  اللهم صل علي محمد و آل محمد به خاطر اين که زياد صلوات بر محمد و آل محمد مي‌فرستاد کسي که مي‌خواهد خليل خدا شود زياد صلوات بفرستد اين سوره‌ي نازعات که تلاوت شد خداي مهربان مي‌فرمايد به حضرت موسي خطاب کرد « اذْهَبْ إِلَى فِرْ‌عَوْنَ إِنَّهُ طَغَى، فَقُلْ هَل لَّكَ إِلَى أَن تَزَكَّى، وَأَهْدِيَكَ إِلَى رَ‌بِّكَ فَتَخْشَى» (نازعات/ 19-17) يعني باز هم خدا به موساي کليم الله عليه السلام مي‌فرمايد برو به فرعون بگو مي‌خواهي تزکيه و پاک شوي با نرمي با لطافت ولو سردمدار بدي هاست چون اگر او درست شود همه درست مي‌شوند يا درست مي‌شود اثر دارد يا اين که اتمام حجت مي‌شود يعني ما هيچ وقت نا اميد نباشيم حتي به سردمداران موعظه نصيحت خيرخواهي داشته باشيم اگر پذيرفت نپذيرفت خودش مي‌داند حتي براي آن‌ها هم خدا راه تزکيه را باز کرده اما در رابطه با اين ايامي که ما در آن هستيم اولا همان طور که اشاره شد روز ولادت امام هفتم عليه السلام که امروز اعلام شده امشب هم شب ولادت امام هادي عليه السلام است عزيزان زيارت مهمي از امام هادي غير از زيارت جامعه‌ي کبيره داريم که در روز غدير خم به مفاتيح مراجعه بکنند زيارت اميرالمومنين در روز غدير خم از امام هادي اگر نگوييم بالاتر از زيارت جامعه کمتر نيست حدود چهل آيه در فضيلت حضرت علي حضرت در اين زيارت آوردند سلام بر آقايي که ليلة المبيت جاي پيغمبر خوابيد خيلي زيباست زيارتي که مشحون به آيات باشد شايد کم باشيم حدود چهل آيه در قالب زيارت در شأن حضرت علي خيلي زيارت جامع و قشنگي است در مفاتيح هم ذکر شده نکته‌ي مهمي که هست اين است که در حول و حوش غدير خم خداي متعال مناسبت‌هاي زيادي در رابطه با اهل بيت خصوصا مولا اميرالمومنين علي عليه السلام قرار دادند ما از عيد قربان تا آخر ذي الحجه وفات و شهادت نداريم امروز روز چهاردم روز اعطاي فدک به حضرت زهرا است اين يک جشن و عيد بزرگي است يا سد الابواب که عرض کرديم يا اين که به اميرالمومنين سلام بدهند يا حديث ثقلين يا اعلان سوره‌ي برائت توسط حضرت علي اين کارها را که ما نکرديم خداي متعال در اين فرصت تاريخي قبل و بعد از غدير اين مناسبت‌ها را دارند يا بعد از غدير خم انگشتر پذيرفتن حضرت در رکوع آيه‌ي ولايت و روز مباهله که امام هشتم فرمودند مهم ترين آيه در مورد حضرت آيه‌ي مباهله است نزول آيه‌ي تطهير و حديث کسا «إِنَّمَا يُرِ‌يدُ اللَّـهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّ‌جْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَ‌كُمْ تَطْهِيرً‌ا» (احزاب/ 33) خود آيه‌ي تطهير در عظمت اهل بيت کافي است يا ظهور سوره‌ي اهل اتي اوجش مسئله‌ي غدير خم است که اين حادثه‌ي منا تلخ کرده کام ما را ولي من حتي از خانواده‌هاي عزيزي که داغ دار هستند تا حدودي اين‌ها را درک مي‌کنيم چيزي ما بالاتر از ولايت و محبت اميرالمومنين نداريم روز قيامت سنجش افراد با ميزان ولايت و محبت اميرالمومنين علي عليه السلام است پيغمبر ما در اين که افضل همه‌ي انبيا بوده هيچ شک و شبهه‌اي نيست سيد الاولين و الآخرين سيد الانبيا سيد البشر هيچ پيغمبري هم مثل پيغمبر ما اذيت آزار نديده زحمت مجاهدت نديده من خيلي فشرده عرض مي‌کنم بيست و سه سال زحمت پيغمبر خود آقا فرمود هيچ پيغمبري مثل من اذيت نشد دندان‌هاي حضرت را شکستند پيشاني اش را آزرده کردند بهترين يارانش را شهيد کردند سه سال در شعب ابي طالب تحريم آب و غذا و دارو و معامله و خريد و فروش تحريم و فوق العاده مجنون ساحر کذاب گفتند شکمبه‌ي گوسفند شتر را سر پيغمبر خالي کردند پيغمبر سر تا پا مجاهده و صدمه و اذيت بودند خدا به اين پيغمبر مي‌فرمايد « يَا أَيُّهَا الرَّ‌سُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّ‌بِّكَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِ‌سَالَتَهُ وَاللَّـهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّـهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِ‌ينَ» (مائده/ 67) زحمت خيلي کشيدي کار خيلي کردي اگر اين کار را نکني رسالت نبوت و زحماتت پوچ پوچ است رسالت هيچ همه چيز پچ شده اين خيلي آيه‌ي مهمي است اگر هم از منافقين توطئه گران مي‌ترسي خدا پشتيبان تو است کمکت مي‌کند خيلي آيه‌ي قوي و تندي است يعني اگر حضرت علي را جاي خودت نصب نکني تمام زحماتت هدر رفته پيغمبر ما دين ما قرآن ما مديون زحمات مولا اميرالمومنين است هم تاريخ اين را نشان مي‌دهد هم قرآن مي‌گويد هم در واقعيت اين طور بوده اول کسي بود جاي پيغمبر خوابيد جانش را حفظ کرد اول کسي است که ايمان آورد کسي که در جنگ‌ها حرف اول را مي‌زد دور پيغمبر مثل پروانه مي‌چرخيد عمر بن عبدود را کشت در قلعه‌ي خيبر را کند کليد راست و چپ پيغمبر بود به خدا قسم بعد از پيغمبر اين آقا مکتب پيغمبر را حفظ کرد در همه‌ي مشکلات صحابه و همه‌ي آن‌هايي که بعد از پيغمبر به ايشان مراجعه مي‌کردند ايشان مشکلاتي را حل مي‌کردند ولو خانه نشين بود ولي همه را حفظ کرد اين را اهميت بدهيم غدير را بايد احيا بکنيم اين خطبه‌ي غدير که واقعا فرصت نيست دوستان کارشناس شايد روزهاي آينده در اين زمينه کمک بکنند خيلي تعبير مهمي است پيغمبر مي‌فرمايد اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاهُ، وَعَادِ مَنْ عَادَاهُ، وَانْصُرْ مَنْ نَصَرَهُ، وَاخْذُلْ مَنْ خَذَلَهُ (خطبه غدير) هم نفرين کردند به آن‌هايي که حضرت علي را ياري نمي‌کنند رها کردند يا دشمن شدند هم دعا کردند به آن‌هايي که کمک مي‌کنند قطعا دعاي پيغمبر مستجاب است اين تعبير در خطبه‌ي غدير است مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ، مَغْضُوبٌ مَغْضُوبٌ مَنْ رَدَّ عَلَي قَوْلي  (خطبه غدير) چند بار حضرت لعنت کردند مورد خشم خدا است آن کسي که گفتار من را در مورد حضرت علي رد بکند زير بار نرود معارف غدير پيام‌هاي غدير را احيا بکنيم فرمود حاضرين به غايبين پدران به فرزندان برسانند غدير بايد احيا شود عيدي دادن صد هزار برابر است هيچ حديثي هم نداريم سيد‌ها بدهند کوچک بزرگ پدر مادر اولاد خواهر برادر همه عيدي بدهند امام صادق عليه السلام فرمود يک درهمي که در راه ما اهل بيت خرج مي‌شود دو هزار برابر پيش من محبوب تر است از پولي که در راه خير انفاق مي‌شود چون شما وقتي بذر محبت حضرت علي را با اين کار در دل مردم مي‌کاريد اين سرچشمه‌ي همه‌ي خوبي است او ديگر مسجد مي‌سازد به فقرا هم مي‌سازد يک درهم اهل بيت دو هزار برابر بالاتر از خرج فقرا و مسجد و کارهاي خير است اطعام غدير را خيلي جدي بگيريد واقعا بايد يک تلنگري به جامعه وارد شود چطور در عاشورا شب روز همه جا برگزار مي‌کنند ميليون ميليون جايزه مي‌دهم اگر رواياتي که براي غدير داريم جاي ديگر پيدا بکنيد اطعام ايام غدير خيلي فوق العاده است امام هشتم فرمود اگر کسي يک مومني را در غدير اطعام بدهد وَ مَنْ اَطْعَمَ مُؤْمِناً كَانَ كَمَنْ اَطْعَمَ جَمِيعَ الْاَنْبِيَاءِ وَ الصِّدِّيقِينَ (بحارالانوار، ج 95، ص 322) مثل اين که همه‌ي پيغمبران ابراهيم نوح موسي عيسي و صديقين يعني امامان و اوصياء انبيا را دعوت کردي سر سفره يک روايت عجيبي است خيلي دلم مي‌خواست وقت باشد بيشتر اين روايت‌ها را بخوانم امام هشتم عليه السلام فرمودند در غدير خمي که با جمعه مصادف بوده جدم حضرت علي فرمودند وَ مَنْ أَفْطَرَ مُؤْمِناً فِي لَيْلَتِهِ فَكَأَنَّمَا فَطَّرَ فِئَاماً (المراقبات، ص 256)کسي که مومني را در شب غدير اطعام بدهد مثل اين است که کسي فئامي را اطعام بکند و غذا داده حضرت فئاما را ده بار تکرار کردند فئاما فئاما و فئاماو... ده بار يک نفر بلند شد گفت فئام يعني چه فرمودند يک مومن را افطار دهي صد هزار پيغمبر و صديق و شهيد را انفاق کردي بعد فرمودند يک مومن اين است اگر کسي جمعي از مومنين را اطعام بدهد من خواهش دارم بستگان فاميل همسايه‌ها داماد عروس شب عيد ظهر عيد شام عيد برنامه‌ي اطعام را احيا بکنيم شراکتي و دسته جمعي براي قرباني مسجد‌هاي کوچک گفتند ده پانزده تا قرباني کشتيم اين خيلي از مشکلات را حل مي‌کند از همه مهم تر بذر محبت حضرت علي را در دل‌ها مي‌کارد عيد غدير امام هشتم فرمود دو برابر شب‌هاي ماه رمضان خدا مي‌آمرزد اعمال عيد غدير را فراموش نکنيم عيدي دادن عيدي گرفتن سُرَّّ فِيهِ کُلِّ مُومِنٍ وَ مُومِنَة  (مصباح المتهجد، ص 737) هر مرد و زن مومن را شاد بکنيم ديد و بازديد خدمت به سادات خدمت به علما عقد اخوت در مفاتيح است.
شريعتي: اطعام را حتما بايد بيايند در خانه سر سفره بخورند يا مثل محرم.
حاج آقا فرحزاد: نخير حسينه‌ها مسجد‌ها رستوران‌ها خانه بيرون هر کجا باشد مسجد‌ها حسينيه‌ها ديگ خالي بگذارند يک نوشته بنويسند نذورات عيد غدير ببينيد چه مي‌شود در خيابان قم يکي از رفقا مي‌گفت گذاشتيم 120 ديگ غذا باني پيدا شد يکي بايد استارت بزند به عشق حضرت علي عليه السلام.
شريعتي: خيلي ممنون التماس دعا خدانگهدار.