اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

مشاهده محتوا

92-05-07-حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد- شب قدر

-برنامه سمت خدا

-حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد

-شب قدر

92/5/7

سلام برکفش هاي کهنه و عباي پر از وصله ات، سلام بر دست هاي پينه بسته ات، سلام بر بازوي هاي تنومند خيبر شکن، سلام بر دلخوشي بچه هاي کوفه، سلام بر تو مشعل عدالت را برافروختي، سلام بر تو وقتي شمع بيت المال را خاموش کردي، سلام بر آب، سلام برچاه، سلام بر نان جو، سلام بر نمک، سلام بر تو روز ولادتت، سلام بر تو روز شهادتت، سلام بر تو روزي که قسمت کننده و تقسيم کننده ي بهشت و جهنم خواهي بود و سلام بر علي اميرالمومنان.

سوال – در مورد شب قدر و فضيلت آن توضيحاتي بفرماييد.

پاسخ – ايام شهادت اميرالمومنين را تسليت عرض مي کنيم. مهمترين شب ها شب قدر است که يک سوره قرآن براي شب قدر نازل شده است که خدا به پيامبر مي فرمايد: تو نمي داني شب قدر چه شبي است(اين عظمت شب قدر را مي رساند)شب قدر بالاتر از هزار ماه است.

در شب قدر تقديرات نوشته مي شود و ملائکه و روح تنزل پيدا مي کنند و به محضر امام معصوم مي رسند. بايد اين شب را جدي بگيريم و از لحظه لحظه هاي اين شب بهره بگيريم. خصوصا شب بيست و سوم که احتمالا شب نوزدهم و بيست و يکم را مقدمه اي براي درک اين شب قرار داده اند. مهمترين چيزي که در اين شب موجب رضايت امام زمان(عج) و خدا خواهد است توبه نصوح خواهد بود. در دعاي ابوحمره داريم: بين خدا و الطافش هيچ مانعي نيست الا آرزوهاي پوچ واعمال زشت ما. گناهان حجاب ما شده است و خدا دوست دارد که اين حجاب ها را کنار بگذاريم تا انس و ارتباط باخدا برقرار بشود.

بعضي ها مي نويسند که ما درعبادت نشاط نداريم. در جواب بزرگي به شاگردي( شاگرد را يا ولي من، خطاب کرده است) نوشته است: لنگ و لوک راه خدا رفتن بهتر از چسب و جابک راه ديگر، از بي نشاطي نترسيد که بي نشاط اين راه را رفتن اعتماد را به مي شايد با نشاط رفتن براي آنکه نشاط موافقت نفس است بادل. پس کسي که با نشاط راه مي رود به مدد نفس مي رود و نفس سريع الملال است. ممکن است بنشيند، نرود و چون شخص به مدد او مي رفته باز ماند. و کسي که بي نشاط راه مي رود نشانه ي نيک است براي آنکه اگر نفس مدد کند فبها نعمه و اگر مدد نمي کند دل به مجرد قوه ي خويش مي رود. پس ثبات چنين شخص اميد بيشتري هست.

يک وقت ما با نشاط و سر حالي بلند مي شويم و نمازصبح مي خوانيم.، اين موافت نفس با دل است يعني دل و بدن مان به همراه ما مي آيد. اين نشاط ها براي نفس است. يک وقت ما نشاط نداريم ولي براي نماز صبح بلند مي شويم. يعني جبري خودش را وادار به نماز مي کند، اين شخص نزد خدا عزيزتر و قويتراست زيرا نفسش با او همراهي نمي کند. کساني که با نفس راه مي روند ممکن است که در بعضي مواقع نفس حرکت نکند و آنها باز بمانند. يعني آنها براي نفس شان عبادت مي کنند. بعضي مي گويند که ما هر وقت عشق مان مي کشد نماز مي خوانيم يعني هر وقت نفس با ما مي آيد نماز مي خوانيم، معلوم نيست که پايان کار آنها خوب باشد. پس ما نبايد از بي نشاطي نترسيم. شرط واجبات نشاط نيست. کسي که بي نشاط نماز مي خواند يعني نفس او را همراهي نمي کند و او بدون نفسش عبادت مي کند. اميد و ثبات قدم اين شخص بيشتر از کسي است که با نشاط راه مي رود.

در ادامه مي نويسد: اي ولي من، کسي که دريAA  را بکوبد و اصرار بکند، در باز مي شود. گفت پيامبر چون کوبيد دري عاقبت زان در برون آيد سري، اي ولي من سايه يه حق بر سر بنده بود، اي ولي من گر زطلب دست ندارد مريد عاقبت الامر بيابد مراد. اي ولي من صفا و بي صفايي برطرف بايد کرد ثبات قدم شيوه ي مردان است. اي ولي من مُحب تا جوياي وصل است در محبت خام است سر و کار مُحب با محبت است امر وصل محبوب داند.(اگر آنها در را براي ما باز نکنند، اين دست ما نيست و دست آنهاست، ما با محبت آنهاAA  عشق مي کنيم و اين محبت براي ما اصالت دارد.يعني محبت راه است محب تا وقتي مي گويد که من بايد تو را ببينم خام است. يکي درد و يکي درمان پسندد يکي وصل و يکي هجران پسندد، من از درمان و درد و وصل و هجران پسندم آنچه را جانان پسندد. محب واقعي کسي است که وقتي به او مي گويند که دورتر شو، بگويد: چشم.)

در ادامه مي فرمايد: لسان حال محب اين باشد خواهي به وصال کوش خواهي به فراغ، من فارغم از هردو مرا عشق تو بس. اي ولي من، مرد بوده که سي سال سلوک کرده و يک ذره صفا در خود نيافته. اما چنان دان که صفاها همه براي او ذخيره شده به يکباره پيش او خواهد آمد. صفا را مان وفا را ديد، صفا حظّ تو است از محبوب و وفا حظّ محبوب است از تو. تو امروز او را باش که فردا او تو را خواهد بود، هر کس با خدا باشد خدا هم با او خواهد بود. قبلا تو وفا کرده اي که بعد صفا براي تو مي آيد. اي ولي من، خداي تو شکور است خدا هيچ وقت ايمان کسي را ضايع نمي کند همانا خداوند به مردم رئوف و رحيم است. اي ولي من، کس در معامله با خدا زيان نکرده است مترس و دل قوي دار و از جاي مرو، اي ولي من، به خداي تو قسم که اگر تمام لذات جهان مرا دهند با عمري جاودانه که يک ذره از درد او از من بخرند نفروشم، درد او بهتر از دواي ديگران است و مرده ي او بودن به که زنده ي جهان، در عشق اگر بي جان شوي جان و جهانت من بَسَم گر دزد دست آرد برت من رسم دستاوي کنم. اي ولي من، ما اساس کار نه بر مراد نهاديم بر نامرادي نهاديم.( در دعاي ابوحمزه داريم: خدايا اگر مرا زجر بدهي و دورم کني، من جاي ديگر نمي روم.من از تملق و چاپلوسي تو دست برنمي دارم و دل من شهادت مي دهد که تو خوب خدايي هستي و مرا قبول مي کني، سايه حق بر سر بنده بود عاقبت جوينده يابنده بود)اگر مراد پيش آيد چيزي است که به راه بازيافته ايم و اگر نامرادي باشد آن خود بر اصل واقع است. اي ولي من، اين راه را با اعتماد خدا مي رويم. چشم داريم تا مرحمت او چه مي کند. انتظار فرج عبادت گفته اند انتظاري مي کشيم تا چه پيش آيد. اي ولي من، دري ديگر نداريم که اگر اين در نگشايند آن در بکوبيم به هر حال دري مي کوبيم. اي ولي من، حقي پيش کسي نداريم که به ناز آنرا بجوييم. ما فقير هستيم و خداوند غني مطلق است، نيازمند و محتاج و دردمند بي علاج افتاده ايم. اي ولي من، ما بنده ايم و بنده را بندگي بايد کار خدا خدا داند.( گاهي ما مي خواهيم کار خدايي بکنيم و با خدا دعوا مي کنيم ولي اگر تسليم خدا باشيم خدا آن چيزي را که مي خواهيم به ما مي دهد. خداوند به حضرت داود فرمود که اگر تو تسليم بشوي آنچه را که مي خواهي به تو مي دهم.)افوض امري الي الله ان الله بصيربالعباد، تو نگو با ما را بدان شهبار نيست با کريمان کارها دشوار نيست، آنکه قصدش از خريدن سود نيست هيچ قلبي نزد او مردود نيست. ( اگر بدانيد که خدا چقدر ما را دوست دارد و دوست دارد که ما توبه کنيم. خداوند به حضرت داود وحي فرمود: اي داود، اگر بنده هاي فراري من که به من پشت کرده اند، بدانند که من چقدر مشتاق برگشت آنها هستم، از عشق و محبت من جان مي دهند. اي داود، خداوند بنده هاي فراري را اين قدر دوست دارد پس کساني که به سمت خدا هستند، چقدر دوست دارد و با آنها چکار مي کند؟ اي داود، وقتي بنده بيراهه مي رود لطف و رحمت من زياد مي شود. اگر کسي پنج فرزند داشته باشند که همه سر به زير هستند ولي يکي از آنها فراري و گرفتار است. تمام دغدغه ي پدر و مادر همان فرزند فراري است. خدا ما را خلق کرده است و مي خواهند ما را دستگيري کند تا برگرديم. خدا بزرگ است و بزرگ آفريده است. خدا کريم است و مي خواهد کرامت خدا در بشر هم ظهور کند. در دعاي جوشن کبيرد هزار اسم خداوند وجود دارد که تعداد صفات غضب خداوند خيلي کم است و همه صفات رحمت خداست. يا حنان يا منان. امام علي(ع) مي فرمايد: حنان يعني کسي که ناله مي زند دنبال گمشده اش. اظهرالجميل سترالقبيل. خوب است که ما خدا را بشناسيم.

روايت داريم: خداوند به کساني که توبه مي کنند سه چيز مي دهد که اگر خداوند اين آيات را به اهل آسمان مي داد همه نجات پيدا مي کردند: خداوند توابين را دوست دارد و محبوب من هستند، هر کس خدا او را دوست بدار، او را عذاب نمي کند. (در دعاي جوشن کبير ما ذکر يونسيه را تکرار مي کنيم که اين ذکر حضرت يونس را از شکم ماهي درآورد. ما اقرار به پاکي خدا مي کنيم و مي خواهيم که ما را از آتش جهنم خلاص کند)، کساني که توبه مي کنند و عمل صالح انجام مي دهند، خداوند آنها را مي بخشد و اعمال بد آنها را به نيکي تبديل مي کند و در سوره مومن خدا مي فرمايد: خداوند ملائک را مامور کرده است که براي کساني که توبه کرده اند دعا کنند. پيامبر فرمود: چيزي در نزد خدا محبوب تر نيست از مرد و زني که توبه مي کنند از گناه و به درخانه ي خدا مي آيند.

سوال – صفحه 403 قرآن کريم را توضيح بفرماييد.

پاسخ – امام هشتم(ع) مي فرمايد: کسي که وسيله اي براي کفاره گناهانش ندارد بر محمد وآل محمد صلوات بفرستد که کثرت صلوات گناهان را منهدم مي کند.

کساني که ايمان و اعمال صالح دارند ما غرفه هايي در بهشت که زير آن نهرهايي جاري است به آنها مي دهيم که جاودانه در بهشت بمانند، اين پاداش براي کساني است که عمل مي کنند خوب اجري است. پس خداوند به کساني که صبر و توکل مي کنند پاداش بهشت مي دهد. معمولا توبه ي انسانها قبول مي شود مگر کساني که مسخره مي کنند و بر گناه اصرار دارند و پشيمان نيستند اما کسي که شرمنده است و ناراحت است خداوند توبه او را مي پذيرد. گاهي ما گناه مي کنيم و مي گوييم که بعداً توبه مي کنيم که اين جرات بر گناه است ولي اگر فرد شرمنده بشود، خداوند او را مي آمرزد.

شما مي توانيد از سايت مبين موبايل، قرآن، مفاتيح، نهج البلاغه و غررالحکم را دانلود کنيد و همراه داشتن آنها با موبايل اشکالي ندارد.

وقتي اميرالمومنين در جنگ احزاب عمربن عبدود را کشت پيامبر فرمود: عمل امروز تو بالاتر از عبادت جن و انس امت من است. به خاطر اين ضربتي که تو زدي، هيچ خانه ي مشرکي نبود مگر در آن ذلت و خواري رفت و هيچ خانه ي مسلماني نبود مگر اينکه عزت و سربلندي نصيب آن شد. يعني کشتن عمربن عبدود يک کشتن اساسي بود. زيرا اگر او علي و پيامبر را مي کشت اسلام از بين مي رفت.

آقاي رمزي اوحدي کتابي بنام فضايل اميرالمومنين نوشته است که پنج جلد است و در هر جلد آن، هزار و يک فضيلت حضرت علي(ع) نوشته شده است.

خانم هايي که عذر شرعي دارند مي توانند در شب قدر قرآن بخوانند و مراسم آنرا انجام بدهند و مي توانند بيرون از مسجد يا در صحن ها بنشينند.

شب قدر اصلي، شب بيست ويکم و شب بيست وسوم است. خوب است که در اين شب ها از افراد فاميل نزديک حلاليت بطلبيم حتي مي توانيم با يک پيامک اين کار را انجام بدهيم. طرف هاي مقابل هم بگذرند. حضرت علي(ع) مي فرمايد: کم گذشت کردن زشت ترين عيب هاست و سرعت به انتقام جويي از بزرگترين گناهان است.

خدايا به حق محمد و آل محمد از بهترين برکات اين شب همه را بهره مند بفرما. قلب امام زمان(عج) را از ما راضي و فرجش را نزديک بگردان. خدايا هر حقي گردن ماست به لطف و کرم خودت ادا بفرما و ما را به خودمان وانگذار، رفع گرفتاري از همه ي گرفتارها بفرما.