اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

مشاهده محتوا

91-11-02-حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد- منيت و غرور

-برنامه سمت خدا

-حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد

-منيت و غرور

91/11/02

در را وا کن و به اين قفس مرده جان بده ديوارها و فاصله ها را تکان بده، تا باورت کنند چون فوارهاي بلند خود را به تشنگان تماشا نشان بده، بر هر چه قاب پنجره ي روبه آفتاب سهمي ز نور تکه اي از آسمان بده، ما را زدست زندگي بي امان بگير ما را بدست حادثه اي ناگهان بده، زين خلق پر شکايت گريان شدم ملول اين سفره هاي وا شده را آب و نان بده.

سوال – راهکارهايي براي دور شدن از منيت و غرور بفرماييد.

پاسخ – آغاز ولايت امام زمان(عج)را تبريک مي گوييم. حضرت عيسي فرمود: بدترين چيزها غضب الهي است و راه جلوگيري از آن اين است که خودمان نسبت به ديگران غضب نکنيم. از حضرت سوال کردند که ريشه ي غضب و ابتداي غضب از کجا شروع مي شود؟ حضرت فرمود: ريشه ي خشم وغضب تکبري است که در انسان وجود دارد. ما بايد منيت ها را در هم بشکنيم. توجه به خودمحوري و خودخواهي مهم است. تا وقتي انسان خودش را نمي بيند پرواز مي کند ولي اگر خودش را ببيند پر و بالش در هم شکسته مي شود و زمين مي خورد. هرچيزي که اطراف ماست خودشان را نشان مي دهند ولي آينه خودش را نشان نمي دهد بلکه ما را نشان مي دهد. چون آئينه شفاف و بي رنگ شده و منيت ندارد، ديگران را نشان مي دهد. آب هم شفاف و هم بي رنگ است و ما را نشان مي دهد. ما بايد مثل آينه وآب شفاف باشيم. بايد طمع ها، حرص ها و خوديت ها کنار برود زيرا اينها انسان را آزاد مي کند. گاهي ما خدا را صدا مي زنيم ولي در واقع خدايي که خودمان درست کرده ايم را صدا مي زنيم نه خداي اصلي را زيرا نه از اين خدايي مي ترسيم و نه او را رزاق مي دانيم. اگر ما منيت مان را کنار بگذاريم خدا جلوه مي کند. مثنوي مي گويد تا انسان ذوب نشود و عشق و محبت مَن را از بين نبرد، کامل نمي شود. هر چه انسان مي تواند بايد از استفاده ي کلمه ي من خودداري کند. فردي به درخانه ي پيامبر آمد و پيامبر گفت: کيست؟ فرد گفت: من هستم. پيامبر در را باز کرد و فرمود که مَن مَن کردن براي خداست. دوصفت مخصوص خداست: تکبير و متکبر. ما بايد من را در زندگي کنار بگذاريم. در حديث قدسي داريم که خدا منطقه اي دارد که مخصوص خداست، کبريايي و بزرگي مخصوص من است حتي انبياء هم نمي توانند وارد اين منطقه بشوند. کسي نبايد از خودش تعريف کند يعني اگر کسي بگويد که من عالم هستم در واقع جاهل است. اگر خدا يا مردم از ما تعريف کنند اشکالي ندارد. ما بايد عملا و زباناً از مَن ها فاصله بگيريم. در مثنوي داريم که عاشق در خانه ي معشوقش را زد و گفت: من هستم. معشوق گفت که تو عاشق نيستي برو. او از عشق محبوب ذوب شد و همه ي وجودش محبوب شد، بعد از مدتي دوباره در خانه ي معشوق را زد و گفت: تو هستم زيرا چيزي از من او باقي نمانده بود. رضي الدين آرتيماني (قبر او در تويسرکان است) ساقي نامه شعرهاي زيبايي دارد: بيا تا سري در خُم مِي کنيم من و تو، تو و من همه گم کنيم، الهي به آنان که در تو و من نهان از ديده ي مردمند، به مي خانه ي وحدتم راه ده دل زنده و جان آگاه ده.

مرحوم دولابي مي فرمودند: پول که رسيد به يک تومان، يکي من و يک تو کنند. زن و شوهرش نبايد کاري کنند که کارشان به من و تو برسد. آقاي دولابي مي فرمودند که اگر من و تو زن و شوهر کنار برود همه ي دنيا با آنها هستند زيرا ما شده اند. و هيچ ضربه اي نمي تواند در آنها نفوذ کند. اگر دو تا دل با هم بشوند خدا و انبياء با آنها هستند. اگر اين تو و من با هم برخورد کنند خدا و انبياء کنار مي روند و شيطان جلو مي آيد. هر کجا يگانگي و وحدت است خدا با آنهاست زيرا خدا با جمع است. هر کجا اختلاف و تفرقه هست بدانيد که شياطين در آنجا هستند. ما تا آنجا که در توان مان هست بايد خودمان را بشکنيم.

يکي از راه هاي از بين بردن مَن، سلام کردن است. ما بايد با تبرهاي مختلف به من خودمان بزنيم تا شکسته شود. يکي از نام هاي خدا سلام است. نام بهشت سلام است. در قرآن داريم که خدا و ملائکه در بهشت سلام مي کنند. در قرآن داريم که در بهشت هيچ سخن لغو و بيهوده نمي شنويد به جز سلام. ما حتي به اموات هم سلام مي دهيم. اگر ما به سيره ي سلام کردن که پيامبر آنرا براي ما آورده است توجه کنيم، خيلي از مشکلات ما حل مي شود. روايات زيبا را مي توان در مدارس يا محل رفت و آمد مردم نصب کرد. پيامبر فرمود: چه کسي از همه به خدا و پيامبر نزديکتر است؟ کسي که اول سلام مي کند. زيرا مَن خودش را کنار مي گذارد. حتي پيامبر به بچه ها سلام مي کردند. ما مي توانيم در مدرسه يا خانه اول به بچه ها سلام کنيم.

پيامبر فرمود: کسي که اول سلام مي کند، از خطر غرور محفوظ است. فردي از امام حسين (ع)سوال کرد که ادب چيست ؟امام فرمود: هر کس را که مي بيني بگو من از او کوچکتر هستم. اگر ما خودمان را کوچک کنيم ديگر از حرف کسي ناراحت نمي شويم. مثلا اگر در جايي به بچه سلام نشود، آن بچه ناراحت نمي شود. زيرا او خودش را کوچک مي بيند. اگر براي فرد با مقامي مثل استاد دانشگاه يا آيت الله بلند نشوند يا سلام نکنند ناراحت مي شود زيرا خودش را کوچک نمي بيند. وقتي انسان خودش را بزرگ ديد، تازه اول مشکلات و دعوا است. اگر ما خودمان را در خانواده کوچک ببينيم هيچ وقت دعوا نمي کنيم. و توقعات مان کنار مي رود و خودمان را طلبکار نمي دانيم. مثلا اگر فاميل مرا دعوت نکرد و من ناراحت شدم، معلوم است که به مَن برخورده است. براي درمان معالجات روحي مي توانيم به اين احاديث عمل کنيم. ما به افرادي مي رسيم که متقي وعالم هستند و مي دانيم که آنها بهتر از ما هستند ولي وقتي به يک مجرم يا دزد مي رسيم، چطور بگوييم که او بهتر از من است و من از او پايين تر هستم؟ در روايات داريم که شايد شما ظاهر طرف را مي بينيد. امکان دارد فردي ظاهرش بد باشد ولي باطنش خوب باشد. بزرگي مي گفت که من سوار تاکسي شدم و خانمي هم سوار ماشين شد که خيلي بدحجاب بود و آقايي که ظاهرش خوب بود هم در ماشين بود، از وقتي من روحاني سوار ماشين شدم، اين آقا از روحانيون بدي گفت و اين خانم در مقابل او ايستاد. و گفت که چرا به اين حاج آقا اهانت مي کني؟ پس هميشه نمي شود بر اساس ظاهر قضاوت کرد. ممکن است فردي که ظاهرش بد است صفات خوبي داشته باشد. در ضمن ما آخر کار را نمي توانيم ببينيم. زبير از ياران حضرت علي(عج) بود ولي در آخر در مقابل حضرت ايستاد. و هجده هزارنفر را به کشتن داد. ملا اسماعيل سبزواري مي فرمايد که وقتي شيطان سجده نکرد و او را از داشتند از بهشت بيرون مي بردند به ذهن حضرت آدم خطور کرد که حق تو اين است. خدا فرمود که اگر اين دفعه به کسي به حالت تحقير نگاه کني، جاي تو را عوض خواهم کرد. پس معني ادب اين است که انسان هميشه خودش را از ديگران پايين تر ببيند.

بعضي از پيامک ها انسان را به شوق مي آورد و ما از تهيه کننده برنامه تشکر مي کنيم. پيامکي بدست ما رسيده است: از برنامه ي خوب شما راضي هستم و خيلي خوشحال هستم. چندين سال فقط خودم تنها نماز مي خواندم و بالاخره بعد از چندين سال شوهر و فرزندانم هم نماز خوان شده اند. از وقتي شوهرم خمس مالش را حساب کرده است، نور روشني به منزل ما آمده است. بقدري خوشحال هستم که مي خواهم بال دربياورم. برنامه ي شما دنيايي از زيبايي را به ما هديه مي دهد.

سوال – صفحه 214 قرآن کريم را توضيح بفرماييد.

پاسخ- در اين آيات خدا مي فرمايد: اگر ظلمي کرديد آنرا به خدا نسبت ندهيد، خدا ظالم نيست و به احدي ظلم نمي کند. ما خودمان با اختيار به خودمان ظلم مي کنيم. امام هادي(ع) مي فرمايد: اگر کسي به خدا نسبت بدهد که خدا ما را مجبور به ظلم مي کند و بعد ما را عقوبت مي کند، يعني او خدا را ظالم مي داند و اين اشتباه است. ما بايد نسبت ظلم را به خودمان بدهيم و اگر به گناه مان اقرار کرديم خدا آنرا مي بخشد.

امام عسگري(ع) مي فرمايد: حضرت ابراهيم بخاطر زيادي صلوات بر محمد و آل محمد، دوست خدا شد.

خوب است که ما آهنگ پيشواز تلفن همراه خودمان را آهنگ صلوات قرار بدهيم. شنيدن صلوات ثواب دارد و انسان را وادار به گفتن صلوات مي کند. مديرعامل تلفن همراه و مدير عامل ايرانسل قول مساعد داده اند که در اين ايام اين آهنگ را مجاني در اختيار مردم قرا بدهند تا مردم آهنگ دائم تلفن همراه شان را صلوات قرار بدهند. اين ذکر باعث مي شود که ميليون ها نفر صلوات بفرستند.

سوال – در مورد احياء سنن نبي توضيحاتي بفرماييد.

پاسخ – يکي از سنت هاي زيبايي که بايد احياء بشود نامگذاري است. بعضي از نام ها زيبنده ي يک مسلمان نيست و خوب است که نام خوب براي فرزندان تان انتخاب کنيد. امام صادق(ع) مي فرمايد که ما نام تمام پسران مان را تا يک هفته محمد مي گذاريم و بعد اگر خواستيم آنرا عوض مي کنيم. ابوهارون، يکي از دوستان امام صادق(ع) مي گفت که چند روزي نزد حضرت نرفتم و وقتي پيش حضرت رفتم گفتم که خدا فرزندي به من عنايت کرده است. امام فرمود: خدا به فرزندت برکت بدهد. نام او را چه نهادي؟ من گفتم: محمد. امام فرمود: محمد، محمد، محمد.. . يعني امام به احترام نام محمد صورت را تا زمين آوردند و فرمودند: جان خودم، بچه ها و پدر و مادرم فداي محمد بشود. خانه اي که در آن نام محمد است بابرکت است و جلسه اي که در آن نام محمد است با برکت است. خانه اي که در آن نام محمد است فرشتگان هر روز آنرا تقديس مي کنند. در سفينه داريم که فردي به امام صادق(ع) گفت که ما بخاطر اين که شما را دوست داريم، اسم فرزندان مان را اسامي ائمه مي گذاريم، آيا اين براي ما فايده دارد؟ امام فرمود: به خدا قسم، فايده دارد، دين نيست الا محبت.

خيلي از خانواده هاي مذهبي هستند که نام فرزندان شان را اسامي غير ائمه مي گذارند. امام حسين(ع) فرمود که من هر چند پسر داشته باشم نام آنها را علي مي گذارم. فردي نزد آيت الله بهاء الدين آمد و گفت که خداوند به ما فرزندي داده است که من مي خواهم نام او را محمد و همسرم مي خواهد نام او را حسين بگذارد و حالا اختلاف افتاده است. آقا فرمود: نامش را محمدحسين بگذاريد. نام اصلي امام زمان (عج) هم محمد است.اسامي ترکيبي محمد زياد است. آقاي دولابي مي فرمود که بعضي ها اسم محمدعلي و بعضي علي محمد مي گذارند ولي من محمد علي را دوست دارم زيرا محمد خيلي بالاست و علي مي خواست به محمد برسد. پيامبر فرمود: اگر کسي چند پسر داشته باشد و نام يکي از آنها را محمد نگذارد به من ستم کرده است. يکي از حق هاي والدين بر فرزندان اين است که نام خوب بر روي آنها بگذارد. بعضي ها نام گل و گياه روي فرزندانشان مي گذارند ولي بهتر است که نام ائمه را بگذارند. بعضي ها اسم شان مسير زندگي شان را تغيير داده است. در زمان شاه خانمي نامش فاطمه بود و بخاطر اسمش نگذاشتند که در فيلم بازي کند. اين نام به او کمک کرد. کساني که در اين ايام فرزنددار مي شود و نام شان را محمد بگذارند، ما با آنها جايزه ي ويژه اي خواهيم داد.

در روايت داريم کساني که اول سلام مي کند ثوابش هفتاد برابر است کسي است که جواب سلام مي دهد. البته جواب سلام دادن واجب است. روايت داريم: مستحب است کسي که اول سلام مي کند جوابش را بهتر بدهند. اگر کسي گفت: سلام عليکم، شما بگوييد: سلام عليک و رحمت الله. در اين ايام شاد باشيد و دل ديگران را هم شاد کنيد.

خدا را قسم مي دهيم که به همه ي ما معرف کامل، ايمان و پيروي از پيامبر عنايت بفرمايد و چشم ما را به ظهور مهدي روشن بفرمايد.