اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

مشاهده محتوا

91-10-11-حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد- خوش اخلاقي

-برنامه سمت خدا

-حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد

-خوش اخلاقي

91/10/11

سوال – در مورد راهکارهاي خوش اخلاقي توضيحاتي بفرماييد.

پاسخ – ما که پيرو اهل بيت هستيم بايد در مدارا و رفق هم مثل آنها باشيم. ما بايد حتي با دشمنان مان هم مدارا کنيم. ما مي گوييم که با خانواده، دوستان و آشنايان مهربان باشيم. البته در ابتدا اين کار، سخت بنظر مي رسد. هر راهي يک سربالايي دارد و بعد به سرازيري مي رسد. وقتي انسان بخواهد جلوي نفس خودش بايستد، بايد زحمت زيادي بکشد زيرا مي خواهد جلوي مَن هاي( غرور) خودش بايستد. داريم که ريشه ي بداخلاقي غرور است. ما بايد بت اصلي را بشکنيم. اگر انسان بتواند خشم و غضب را فرو ببرد، حليم مي شود. ما بايد بدانيم که پشت تحمل ها و مداراهاي ما، گنج هاي بزرگي خوابيده است. اگر ما در مقابل غضب ها تحمل کرديم به برکات شيرين آن مي رسيم. مثلا خانمي شوهرش تند و بداخلاق است، خانم براي او دعا مي کند و با خدا مناجات مي کند يعني بي ادبي آقاباعث شده است که خانم به طرف خدا برود و نذر کند. دعاهاي اين خانم از نماز آن آقا بالاتر است زيرا بالاخره روزي دعاهاي خانم مستجاب مي شود. همين که خانم دلسوز آقا است، از نماز و دعا بالاتر است. ممکن است که خانم با اين دعاها مقام هاي بلندي بدست بياورد و در آخرت آقا را شفاعت کند. روايت داريم: در خانه اي که نمازخوان وجود دارد، خدا به خاطر آنها، بلا را از ديگر افراد خانواده که نماز نمي خوانند دور مي کند. يعني فردي که نماز مي خواند ستون خانواده است و اگر همين نمار را نخواند، ستون خانه پايين مي آيد. اين جفاي خلق با تو در جهان، گر بداني گنج زر باشد نهان. وقتي ديگران با ما بداخلاقي مي کنند دل ما را مي شکنند و خدا در کنار دل شکسته ها است و آنها ما را به سمت خدا مي برند. تمام بي ادب ها و بداخلاق ها به ما درس ادب مي دهند. پس ما بايد از بداخلاقي هاي ديگران برداشت زيبا بکنيم و برداشت خوب بکنيم. مستاجرهايي که صاحب خانه ي بداخلاق دارند زود صاحب خانه مي شوند. مستاجري که صاحبخانه ي بداخلاق دارد خودش را در سختي مي اندازد و به در خانه ي خدا مي نالد تا خدا به او خانه بدهد و صاحب خانه بشود. در حالات آقاي مرعشي نجفي AA داريم: وقتي در جواني طلبه بودم،در خانه اي در قم مستاجر بوديم و آب در خانه نبود. روزي خانم من گفت که بايد از اين خانه برويم زيرا صاحبخانه گفته که بايد در کنار نهر لباس هايت را بشويي. اين کار در شأن من نيست. من خيلي ناراحت شدم و به حرم حضرت معصومه رفتم و متوسل شدم.(آيت الله مرعشي در روز، سه بار به حرم مي رفتند و در آخرين شب عمرشان هنگامي که نماز مغرب را خوانده بودند و به منزل برگشتند ازدنيا رفتند. ايشان فرموده بودند که من هر حاجتي خواستم از حضرت معصومه گرفتم.) چندروز بعد دايي من که فردپولداري بود از تهران به من زنگ زد و گفت من نذر کرده ام که اگر کارم درست شود براي سيدي خانه تهيه کنم، فکر کردم که براي شما خانه اي تهيه کنم. بداخلاقي مستاجر ايشان باعث شد که ايشان خانه دار بشود. پس ما از بداخلاقي کسي نرنجيم و بايد آرامش خودمان را حفظ کنيم.

تاجري اهل مصر بوده و در امريکا زندگي مي کرده و قصد سفر به مصر را داشته است. ايشان با خانمش دعوا مي کند وهمسر ايشان بليط هواپيما و گذرنامه ي او را پنهان مي کند. تاجر از پرواز جا مي ماند و بعد مي فهمد که خانمش اين کار را کرده است و خيلي ناراحت مي شود. بعد از چند ساعت متوجه مي شود که هواپيماي آن پرواز سقوط کرده است. او خيلي از خانمش تشکر مي کند که جانش را نجات داده است. پشت هر مداريي خيري وجود دارد. پس بهتر است که آتش غضب را با حلم خودمان خاموش کنيم.

مرحوم آيت الله طياره اي شبي با همسرشان به ميهماني رفتند. و مي گفتند که ما دوازده شب به منزل بازگشتيم. بعد ديديم که کليد منزل را نداريم. ما در کوچه مانده بوديم که ديديم بچه اي بيرون پريد درحاليکه پدرش مي خواست او را بزند( بچه در خانه بي ادبي کرده بود و پدرش مي خواست او را تنبيه کند که او به کوچه فرار مي کند)، بچه تا ايشان را مي بيند مي گويد که کليد منزل شما روي قفل جامانده بود، من آنرا برداشتم.و کليد را به آنها مي دهد. اين کارها اتفاقي نيست. هر اتفاقي که پيش مي آيد مصلحتي دارد ولي ما علت آنرا نمي دانيم. بعضي مواقع ما علت را نمي دانيم و بعدها علت را متوجه مي شويم. اگر ما پشت صحنه را ببينيم راحت مي شويم.

يکي از بزرگان نقل کردند که با خانواده ام پرخاشگري کردم. يک لحظه درعالم باطن صورت واقعي کارم را ديدم که مثل يک گرگ يا سگ درنده بودم، بقدري منقلب شدم که همان لحظه دست خانمم را بوسيدم وعذرخواهي کردم. اگر ما باطن غضب خودمان را بفهميم هيچ وقت عصباني نمي شويم. صورت نبست در دل ما کينه ي کسي، آئينه هر چه ديد فراموش مي کند. بزرگي مي فرمود: من هر وقت عصباني مي شوم جلوي آئينه مي روم و وقتي خودم را مي بينم و از کارم پشيمان مي شوم.

يکي از راه حل ها اين است که اگر ما حلم هم نداريم خودمان را شبيه افرادي که حلم دارند بکنيم. اميرالمومنين مي فرمايد: ادب داشتن زحمت دارد. هيچ وقت منفي بافي نکنيد و انرژي منفي به کسي ندهيد. اگر ما نتوانيم خودمان را بسازيم پس آمدن قرآن و پيامبران بيهوده است. نااميدي، فال بد زدن و آدم بشونيستم را ترک کنيد. هنر اين است که انسان بداخلاق، خوش اخلاق بشود و الا کسي که ژنتيکي خوش اخلاق است هنري نکرده است. هرچه شما بت بزرگتر را بشکني ثواب آن بيشتر است. هميشه بگوييد که اين کار مي شود. پيرمردي گفت که من چند جلسه حرفهاي شما را گوش کردم و اخلاق من عوض شده است و اينها بخاطر برکات احدايث است. خوش اخلاق شدن زحمت دارد.همانطور که مسائل مالي زحمت دارد، مسائل معنوي هم زحمت دارد. ما بايد تمرين کنيم. انسان مي تواند براي ادب کردن خودش، خودش را تنبيه کند. راه ديگر سجده بر تربت امام حسين(ع) است. مرحوم دولابي مي فرمودند که سجده بر تربت امام حسين(ع) انسان را آرام مي کند. خُلق محمدي عالم را معطر کرده است. پيامبر مي فرمود که سجده هايتان را طولاني کنيد. تربت امام حسين(ع) باعث قبولي نماز مي شود و سجده بر تربت باعث آرامش انسان مي شود. اميرالمومنين مي فرمايد: اگردرون شما آرام نيست خودت را شبيه خوش اخلاق ها بکن. يعني ظاهرت را آرام نشان بده و غضب را قورت بده. اگر شما حليم نيستيد با سختي مي توانيد خودتان را حليم نشان دهيد. انساني که بداخلاق است نمازش بالا نمي رود. انسان خوش اخلاق، اگر فقط واجباتش را انجام بدهد تمام ثواب هاي نماز شب و مستحبات را براي او مي نويسند. اگر اخلاق جامعه ي ما درست بشود همه ي مشکلات قضايي، سياسي، اجتماعي و. .. حل مي شود. منشأ تمام فتنه ها بداخلاقي است. پيامبر براي اخلاق مبعوث شده است. روايت داريم که خوش اخلاقي رزق را زياد مي کند و باعث عافيت مي شود. پيامبر فرمود: خوش اخلاقي خير دنيا و آخرت را مي آورد. کسي که غضب مي کند مالک عقلش نيست و شيطان فرمان او را بدست گرفته است. پس اگر حلم نداريد خودتان را وادار به حلم کنيد و اداي انسان هاي حليم را در بياوريد. کم است کسي که خودش را شبيه به قومي بکند مگر اينکه جزو آنها بشود. روايت داريم: تشبه به هر قوم و دسته اي ما را شبيه آنها مي کند.

سوال – صفحه 193 قرآن کريم را توضيح بفرماييد.

پاسخ – صلوات بر محمد و آل محمد، دعا را زود مستجاب مي کند. پيامبر فرمود: هرکس صد صلوات بر من بفرستد خدا صد حاجت او را برآورده مي کند. پس مقيد باشيد که روزي صد صلوات به چهارده معصوم هديه کنيد.

درجنگ تبوک فاصله افتاد وعده اي به جنگ نرفتند و بهانه هاي مختلف مي آوردند. در اين صفحه داريم: چرا وقتي حکم جهاد مي آيد حرکت نمي کنيد؟ آيا به زندگي دنيا بسنده مي کنيد در حاليکه زندگي دنيا در مقابل آخرت کم است. انشاء الله زندگي دنيا ما را گول نزند تا از گناهان و بدي ها فاصله بگيريم.

سوال – درمورد اربعين حسين توضيحاتي بفرماييد.

پاسخ – زيارت اربعين جزو علامت شيعيان و دوستداران اهل بيت است. کساني که مي توانند به کربلا بروند، زيارت اربعين را نزديک بخوانند. علامه مجلسي مي فرمايند که پدرشان در مورد خواندن زيارت اربعين فتوا به وجوب داده اند. کساني که تابحال به زيرات کربلا نرفته اند،عده اي باني بشوند تا آنها هم به زيارت بروند. تا حدودي مرز را هم باز گذاشته اند و ويزا مي دهند. خيلي ها هيئت ها به زيارت امام حسين(ع) مي روند. خوب است که پياده روي اربعين را رسانه ها به تصوير بکشند. روي گرده همايي حج، خيلي مانور مي دهند، مي توانند روي اين پياده وري اربعين هم مانور بدهند. استاندار کربلا گفته است که حدود بيست هزار زائر به کربلا مي آيد.AA  آيت الله سيستاني فرموده اند که هرکس به کربلا رسيد حتي اگر قبل از اربعين هم باشد، زيارت کند و برگردد زيرا اگر همه بحواهند بماند مشکل ايجاد مي شود زيرا کربلا شهر کوچکي است. اين مي تواند بزرگترين اجتماع دنيا باشد. در اين پياده روي از همه ي کشورهاي دنيا شرکت مي کنند حتي با اينکه احتمال خطر هم مي دهند. کساني که مي خواهند در پياده روي اربعين شرکت کنند با خودشان آذوقه حمل نکنند زيرا در راه، محل هايي وجود دارد که پذيرايي مي کنند با اينکه مردم عراق فقير هستند. اين راهپيمايي عظمت تشيع را مي رساند. هيچ حکومتي نمي تواند از بيست ميليون زائر پذيرايي کند ولي اين کار بصورت خودجوش انجام مي شود. بايد اين راهپيمايي را به تصوير کشيد. کساني که نمي توانند به کربلا بروند از راه دور زيارت اربعين را بخوانند و بهتر است که اين زيارت در پشت بام و زير آسمان خوانده شود. بعد از زيارت اربعين دو رکعت نماز هم خوانده مي شود. اميد ما به شفاعت امام حسين(ع) است. اربعين تجديد عاشورا است و بهترين فرصتي است که ما ارتباط مان را با مجالس امام حسين(ع) بيشتر کنيم. کساني که پياده به کربلا مي روند هر قدم، ثواب يک حج عمره را دارد.

خدايا به حق امام حسين(ع) و يارانش، ما را جزو بهترين شيعيان امام حسين(ع) قرار بده و ما را از شفاعت امام حسين(ع) بهره مند بکن.