اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

مشاهده محتوا

91-09-06-حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد-خوش اخلاقي

-برنامه سمت خدا

-حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد

-خوش اخلاقي

91/9/6

ما را نمانده است دگر وقت گفتگو تا درد خويش با تو بگوييم مو به مو،از خوار گرچه گرد بحرم پاک کردي تا شام و کوفه راه درازيست پيش رو، خون گوشواره ها زده بر گوش هاي مان صد بغض مانده جاي گلوبند برگلو، تنها گذاشتيم تنت را و مي رويم اما سر تو همسفر ماست کوه به کوه، بي تاب نيستيم خداحافظت پدر بي آب نيستيم خداحافظت عمو.

سوال – در مورد اجر و پاداش مراسم روضه توضيحاتي بفرماييد.

پاسخ – در اول صبح سفارش شده است که انسان يک بار آيت الکرسي و يازده مرتبه سوره توحيد را بخواند و روايت داريم که هر کس اينها را بخواند خدا هزار امر مکروه را از او دور مي کند که کمترين آنها فقر است و هزار امر آخرتي را از او دور مي کند که کمترين آنها عذاب قبر است. هرکس يازده بار سوره ي توحيد (قل هوالله) را بخواند تا وقتي به خانه برگردد در امان خدا است و خدا او را از گناه دور مي کند.

سفارش شده است که در زيارت اموات هفت مرتبه سوره اناانزلنا و هفت مرتبه سوره توحيد خوانده شود.

کنيزي شاخه گلي را به امام حسن مجتبي(ع) هديه کرد. امام فرمود: تو را در راه خدا آزاد کردم. بعضي ها گفتند که شما براي يک شاخه گل او را آزاد کرديد؟ امام فرمود: خدا ما را اين طور تربيت کرده است که اگر کسي به شما محبتي کرد به بالاتر از آن جواب دهيد و اگر نشد، به اندازه ي محبتش به او پاسخ بدهيد. افرادي که در مسير اهل بيت جان يا مال مي دهند يا اشک مي ريزند، قطعا پاسخ آنرا خواهند گرفت و آن سرمايه گذاري آخرت خواهد بود. ما مي توانيم از همه ي عبادات مان استغفار کنيم ولي روضه و زيارت عاشورا و کارهايي که به اسم اهل بيت است نيازي به استغفار ندارد زيرا مارک اهل بيت روي آن است. کساني که در مراسم ها شرکت مي کنند يا بعنوان ميهمان هستند يا خدمتگزار.کساني که خدمت کرده اند مقام شان از ميهمان بالاتر است.اينها با خود اهل بيت پيوند دارند و صاحبخانه مي شوند. امام هشتم(ع) وقتي از کارها فارغ مي شدند، خدم و حشم را جمع مي کردند و آنها را بر سرسفره ي خودشان مي آوردند. کساني که دور از چشم مردم آشپزي مي کنند و بدون چشم داشت اين کار را مي کنند، اجر بالايي دارند. اينها پاسخ خودشان را از اهل بيت دريافت مي کنند. ما بايد نمادهاي مظلوميت را به همه ي عالم برسانيم مثل مراسم شهادت علي اصغر. يکي از سيره هاي پيامبر اين بود که آخر قافله مي آمدند تا کساني که در آخر غافله مانده اند کمک کنند و آنها را به غافله برسانند. ما اميدواريم که دستاورهاي روزهاي تاسوعا و عاشورا را حفظ کنيم و گول شيطان را نخوريم.

سوال – براي قرار گرفتن در مسير خوش اخلاقي چکار بايد کرد ؟

پاسخ – راه هايي که ما را به مسير خوش اخلاقي مي برد ارتباط با خداست. هر چقدر ما با خدا انس بيشتري داشته باشيم و توکل کنيم، اخلاق مان بهتر مي شود. در قرآن داريم که به خدا چنگ بزنيد چه کسي از خدا به ما بهتر و نزديکتر است. يکي از مناجات خمس عشر، مناجات شاکين است يعني مناجات کساني از بداخلاقي به تنگ آمده اند. اين افراد مي توانند اين دعا را بخوانند. در اين دعا داريم که خدايا من ازنفسم به تو شکايت مي کنم. خدايا همه چيز از توست و کسي نمي تواند مرا از اين بدي ها جدا کند جز تو.در مثنوي هم داريم که خدايا من از نفس خودم شاکي هستم.

ياد خدا، روح ما را به خوبي ها پيوند مي زند و ما خدايي مي شويم و ذکر خدا، شيطان را طرد مي کند. در دعا داريم: چيزي ما را نجات نمي دهد مگر التماس و زاري، چه مولايي بهتر از خدا، خدا خوب ياوري است. پس ما بايد از خدا کمک بگيريم. ريشه ي بداخلاقي نفس اماره است. راه ديگر توسل به اهل بيت است و امام صادق(ع) مي فرمايد: اگر حادثه اي پيش آمد از ما کمک بگيريد و به خدا استعانت ورزيد. چهارده معصوم به اذن خدا مي توانند همه کار بکنند. ائمه در طول خدا هستند و قدرت فوق العاده دارند. آنها واسطه ي بين ما و خدا هستيم. در دعا داريم که هر کس به شما(اهل بيت) چنگ بزند به خدا چنگ زده است. اگر کسي به خدا ايمان آورد خدا قلب او را هدايت مي کند. بالاتر از ايمان، چنگ زدن به خداست که اين فرد هدايت شده است. ما بايد محکم يا حسين يا زهرا بگوييم و فقط زباني نباشد. بعضي ها فکر مي کنند که توسل فقط دعاي توسل خواندن است. توسل يعني هر چيزي که ما را به اهل بيت نزديک مي کند. AA يکي از راههاي توسل زيارت است يا از راه دور يا نزديک. ما نبايد زيارت کربلا را ترک کنيم. امام صادق(ع) مي فرمايد: اگر کسي زيارت کربلا را ترک کند عاق پيامبر و اهل بيت مي شود. رفتن به زيارت عتبات خيلي سفارش شده است. خواندن زيارت ها از راه دور سفارش شده است. آيت الله قاضي به بچه هايشان وصيت کرده بودند که هيچ وقت در خانه ي خلق را نزنيد. سعي کنيد که هر روز يک توسل به اهل بيت داشته باشيد. روايت داريم: شيعيان ما عزت خودشان را حفظ مي کنند. مثلا شما مي توانيد در شبانه روز زيارت امين الله و عاشورا و. .. را بخوانيد. خدا تمام برکات را به چهارده معصوم مي دهد و آنها آن برکات را به خلق مي دهند. ما بايد به اهل بيت وصل بشويم تا آنها دست ما را بگيرند. سلام کردن مستحب است ولي جواب سلام واجب است. بدانيد که اهل بيت حتما به شما جواب مي دهند. واجب است که ما بايد جواب سلام را حتي در بين نماز هم بدهيم. توسل پيدا کردن به امامزاده ها هم خوب است. راه ديگر توسل خدمت به دوستان، فرزندان و شيعيان اهل بيت است. ما بايد به فقراي شيعه خدمت کنيم. گره گشايي مومن توسل به اهل بيت است. راه ديگر توسل، گوش دادن و خواندن روايات اهل بيت است. افرادي بوده اند که با خواندن يک حديث زندگي شان عوض AA شده است. سخنراني ها بايد حاوي روايات و آيات قرآن باشد. منبر آقا شيخ عباس قمي، تماماً حديث و قرآن بود. شيخ عبدالکريم حائري مي فرمودند: طلبه هايي که پاي منبر آقا شيخ عباس قمي مي نشينند بخاطر نورانيتي که در آنها ايجاد مي شود، من آنها را عادل حساب مي کنم. عشق شدت محبت است. در قرآن داريم: علامت مومن محبت به خداست. درجنگ صفين امام علي (ع) به سرزمين کربلا رسيدند و فرمودند: اين سرزمين قتلگاه عشاق است اينها در راه خدا شهيد خواهند شد و کسي از گذشتگان و از آيندگان به اينها محلق نمي شوند. حساب شهداي کربلا جدا از شهداي ديگر است. از امام صادق(ع) سوال کردند که عشق چيست و چرا عده اي دچار شدت علاقه مي شوند؟ امام فرمود: دلهايي که معشوق حقيقي يعني خدا را پيدا نمي کنند،خدا طعم عشق غير از خودش را به آنها مي چشاند.

سوال – صفحه 158 قرآن کريم را توضيح بفرماييد.

پاسخ – در روايت متعدد داريم کسي که مداومت بر صلوات داشته باشد خدا فرشته هايي را خلق مي کند که او را از پل صراط عبور دهند. پيامبر فرمود: کسي که در معرض افتادن از پل صراط است اگر در دنيا زياد برمن صلوات فرستاده باشد، فرشتگان بالهايشان را پهن مي کند تا آنها از پل صراط رد شوند. روايت داريم که صلوات نفاق را از بين مي برد.

باران رحمت خدا برهمه مي بارد ولي اين بستگي به ظرفيت زمين دارد. رحمت خدا بر همه ي انسانها مي بارد ولي انساني که ظرفيتش را داشته باشد رحمت را جذب مي کند. خدا مي فرمايد:در زمين پاک چيز پاک مي رويد و در زمين شوره زار خار مي رويد.

سوال – در مورد مصاديق ديگر توسل توضيحاتي بفرماييد.

پاسخ – يکي از مصاديق توسل شرکت در مراسم روضه است. يکي از مصاديق توسل اقامه ي عزاداري است. همه سعي کنند که درسال يک مراسم روضه در منزل شان داشته باشند. مرحوم قاضي به فرزندان شان گفته بود که مراسم روضه ي اهل بيت را ترک نکنيد حتي اگر چند نفر بيشتر نباشيد. در خانه اي که مصيبت اهل بيت خوانده مي شود ظلمت ها و شياطين از آن دور مي شوند. آيت الله خرازي مي فرمودند که در خانه ي آيت الله خوئي مراسم روضه زنانه اي برپا مي شد و اين باعث مي شد که ايشان نتوانند مطالعه کنند بخاطر همين، ايشان اين مراسم را تعطيل کردند. بعد از مدتي ايشان دچار چشم درد شديدي شدند و ديگر نمي توانستند مطالعه کنند. ايشان خواب مي بينند که علت آن تعطيل کردن روضه ي امام حسين(ع) است. ايشان دوباره مراسم روضه را برپا کردند و با تربيت امام حسين(ع) شفا گرفتند.

خدايا به حق آقا اباعبدالله و حضرت زينب به همه ي ما معرفت و ايمان عنايت بفرما.