اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

مشاهده محتوا

91-08-29-حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد-غلبه بر عصبانيت

-برنامه سمت خدا

-حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد

-غلبه بر عصبانيت

91/8/29

سوال – راه هاي غلبه بر عصبانيت چيست؟

پاسخ – براي غلبه بر هر کاري، انسان بايد به ياد خدا باشد و بر خدا توکل داشته باشد. در همه ي کارها بايد از خدا کمک گرفت در تحصيل علم، تهيه، شغل، مسکن، امنيت، شفا و...در مسائل معنوي انسان بيشتر بايد از خدا کمک بگيرد .اگر همه ي عالم جمع بشوند که کاري را انجام بدهند و خدا نخواهد، آن کار سرانجام نمي گيرد و اگر همه عالم جمع بشوند که کاري را انجام ندهند و خدا بخواهد، آن کار انجام مي شود. همه ي مصر بسيج شدند که حضرت موسي متولد نشود ولي چون خدا خواست، نطفه ي موسي در زير تخت فرعون بسته شد و خود موسي در خانه ي فرعون پرورش يافت. گر خدا خواهد برسلطان بپيچ، ور خدا برگشت صد سلطان به هيچ .اميرالمومنين مي فرمايد: اگر همه ي جاهليت در مقابل من باشند با آنها مقابله مي کنم .زيرا پشتوانه ي من خداست .اراده ي علي اراده ي خدا است. نمرود با يک پشه از دنيا رفت .در روايت داريم که در تمام امور برخدا توکل کنيم. علامت مومن در قرآن اين است که به خلق تکيه نکند، به خودش تکيه نکند و به خدا تکيه کند. در رزق و روزي بايد توکل را از پرندگان آموخت. اگر ما همه عمرمان ذکر بگوييم، تازه يک پرنده مي شويم زيرا روايت داريم که پرندگان دائم الذکر هستند. و پرنده اي که از ياد خدا غافل مي شود به صيد گرفتار مي شود. انسان هم وقتي خدا را فراموش مي کند به دام شيطان مي افتد. در صبح پرندگان دانه و آبي ندارند ولي با توکل به خدا پرواز مي کنند و بعد ازظهر دانه ها را به لانه شان مي آورند. در قرآن داريم:نفس ما بدون خدا، ايمان نمي آورد. پس اراده ي خدا هم مهم است. خدا مي تواند ديگران را هدايت کند.

گاهي ما تصميم مي گيريم که حرف نزنيم ولي آن روز بيشتر از هميشه حرف مي زنيم يا اينکه تصميم مي گيريم که عصباني نشويم ولي در آن روز بيشتر از همه عصباني مي شويم. در اينجا ما بايد از خدا کمک بخواهيم .قرآن مي فرمايد(سوره اعراف و فصلت): وقتي شيطان شما را دعوت به گناه مي کند، از خدا کمک بخواهيد. در قرآن داريم:وقتي عده اي از شياطين انسان را وسوسه مي کنند، به ياد خدا بيفتيد تا خدا به شما کمک کند. در مفاتيح، همه ي امامان نماز دارند. نماز امام زمان(عج)را مي توان در همه مکان خواند البته در جمکران فضيلتش بيشتر است.فرق اين نماز با نمازهاي ديگر اين است که ما بايد صد بار اياک نعبدو و اياک نستعين( فقط تو را عبادت کنم و از تو کمک مي خواهم) را تکرار کنيم .امام باقر(ع) مي فرمايد: اي فرزند آدم، وقتي مي خواهي انتقام بگيري مرا به ياد بياور و غضب خودت را مهار کن و در قيامت هم، من به تو غضب نخواهم کرد. هرکس جلوي خشمش را بگيرد خدا هم به او خشم نمي کند.

راه کار بعدي توکل به اهل بيت است که خيلي راهگشاست.مرحوم دولابي مي فرموند که با تربت مأنوس باشيد .تربت به انسان آرامش مي دهد. انسان مي تواند تسبيح تربت را همراه داشته باشد.روايت داريم که اگر کسي از خاک کربلا تسبيح به همراه داشته باشد حتي بدون گفتن ذکر، براي او ثواب مي نويسند. تربت انسان را آرام مي کند. و انسان به ياد امام حسين(ع) مي افتد. مستحب است که انسان با مُهر تربت نماز بخواند .روايت داريم: اگرکسي بر تربت سجده کند حجاب هاي برداشته مي شود و نمازش بالا مي رود. مستحب است که انسان دست به تربت بزند و آنرا را به اعضا و جوارج بمالد، مستحب است که انسان تربت را به دنبال جهيزيه دختر بفرستد، در جاهايي که خوف خطر است تربت به همراه داشته باشيد، مستحب است که کام بچه اي که به دنيا مي آيد را با تربت بردارند. مستحب است که در قبر، تربت گذاشته شود. تربت شفاي همه ي دردهاست. پس تربت از اول عمر تا آخر عمر در زندگي ما وجود دارد.

غضب و تندي شعله اي از آتش جهنم و دم شيطاني است .اميرالمومنين به کميل فرمودند: زمين از دام شياطين پر است کسي نجات پيدا نمي کند مگر کسي که به خانواده ي ما توسل کند. خواندن زيارت عاشورا خيلي موثر است . فرزند آيت الله بهجت مي گفتند که ايشان هر شب براي پدرو مادرشان نماز مي خواندند و حديث کساء مي خوانند و هر روز خواندن زيارت عاشورا و زيارت جامعه کبيره را ترک نمي کردند. ما مي توانيم در اين دهه ي محرم زيارت عاشورا را بخوانيم .پسرعلامه اميني مي فرمودند که من شبي پدرم را خواب ديدم که جايش خيلي خوب است و از ايشان سوال کردم که در آنجا چه چيزي بيشتر ازهمه کاربرد دارد؟ايشان فرمودند: زيارت عاشورا و توسل به امام حسين (ع) و زيارت قبر امام حسين(ع). ما مثل صفر هستيم که بدون عدد فايده اي نداريم .اگر امام حسين(ع) در کنار ما باشد ما ارزش پيدا مي کنيم. برکات زيارت قبر امام حسين(ع) خيلي زياد است .روايت داريم که اگر مردم مي دانستند که چه فوايدي در زيارت امام حسين (ع) است خودشان را به زحمت مي انداختند و به زيارت مي رفتند. روايت داريم: اگر کسي قدرت داشته باشد که به زيارت امام حسين(ع) برود و اين کار را نکند، مورد عاق ما اهل بيت قرار مي گيرد. فرزند علامه اميني در خواب به پدرشان گفتند که راه کربلا بسته است و من نمي توانم به زيارت بروم، ايشان فرمودند: بجاي زيارت قبر امام در مجالس روضه ي امام حسين(ع) شرکت کن.

سوال – صفحه 151 قرآن کريم را توضيح بفرماييد.

پاسخ – پيامبر فرمود: هر جلسه اي که تشکيل مي شود اگر در آن ذکر خدا و صلوات بر پيامبر نباشد آن مجلس، وزر و گناه براي اهل آن خواهد بود.

در اين صفجه مي فرمايد:هم از مردم سوال مي کنيم که از اين نعمت قدرداني کرده اند يا خير و هم از نعمتي که به پيامبران داده ايم سوال مي کنيم .امام هشتم مي فرمايد:اين نعمت بزرگ، نعمت ولايت اهل بيت است. و در روايتي پيامبرفرمود: در روز قيامت از مردم در مورد قرآن و اهل بيت سوال مي شود.

سوال – بهترين مجالس روضه چه مجالسي است؟

پاسخ – هر چقدر اخلاص مجالس بيشتر باشد، بهره مندي ما بيشتر است .امام حسين (ع)مي فرمايد: افرادي که در قيامت بر ما وارد مي شوند دو دسته هستند، کساني که به خاطر خدا عزاداري کرده اند، من و رسول خدا بر آنها وارد مي شويم و آنها با ما محشور مي شوند. مجالس حتما نبايد اسم و رسم داشته باشد. بعضي ها در مجالس ساده شرکت نمي کنند و اين کار اشتباه است زيرا ممکن است که اين مجلس پيش خدا عزيزتر باشد. نبايد در اين مراسم رقابت و چشم و همچشمي باشد. هر روز عاشوراست و هر زميني هم کربلاست و هرشخصي يا يزيدي است يا حسيني يعني هر انساني بين حق و باطل قرار مي گيرد. ما بايد هم خودمان سوار کشتي امام حسين(ع) بشويم و ديگران را سوار کشتي بکنيم. ما ديگران را تشويق کنيم که به اين مجالس بيايند. اين کشتي کيمياي عجيبي است .خيلي از افراد جزو بدترين افراد بوده اند ولي از اين فرصت استفاده کردند و جزء بهترين انسانها شده اند. آيت الله کمپاني استاد آيت الله بهجت در روز پنجشنبه ها روضه داشتند و خودشان کفش ها را جفت مي کردند و براي عزادران چاي مي آورند. ايشان مي فرموند که من مي خواهم جزو نوکران امام حسين(ع) باشم.

راه به سوي خدا، محبت است و راه محبت به خدا،عشق به اباعبدالله است که انسان را سريع به خدا مي رساند. خدا به سياهي لشکر مجالس هم لطف و رحمت مي کند. خوب است که در ثواب ها همديگر را شريک کنيم .انشاءالله ما خودمان را قاطي عزادارن خالص مي کنيم تا رستگار بشويم.

خدايا به حق محمد و آل محمد، توفيق بهترين عزاداري ها را به همه ي ما عنايت بفرما و قلب امام زمان (عج)را از ما راضي بگردان و ما را جزء شيعيان واقعي اهل بيت قرار بده.