اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

مشاهده محتوا

91-08-15-حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد-خوش اخلاقي

-برنامه سمت خدا

-حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد

-خوش اخلاقي

91/08/15

سوال – در مورد ايام عيد غدير توضيح بفرماييد.

پاسخ – ما از کساني که در اين ايام جشن گرفتند و شادي کرده اند و اطعام دادند تشکر مي کنيم. يک برنامه اي را تدارک ديده اند که هر کسي خطبه ي غدير را از حفظ بخواند بدون نوبت به حج فرستاده شود. کساني که ايام عيد قربان ،قرباني کرده اند و ايام عيد غدير را جشن گرفته اند بدانند که اينها ذخيره ي آينده ي آنها است .ما مي توانيم اين عيد را تا بيست و پنجم ماه ذيحجه ادامه بدهيم .ما بايد جشن هاي مان را طولاني کنيم. روايت داريم که اگر کسي دل مومني را شاد کند دل دوازده امام، پيامبر و خدا را شاد کرده است. خدمت کردن به بندگان خدا خدمت به خدا و اهل بيت است .کسي که نمي تواند به امامان خدمت کند به شيعيان و دوستان اهل بيت خدمت کند و ثواب اين خدمت در اعمال آنها نوشته مي شود. حتي زيارت دوستان اهل بيت مثل زيارت اهل بيت است.

سوال – در مورد راه کارهاي خوش اخلاقي توضيحاتي بفرماييد.

پاسخ – خوش اخلاقي سه محور دارد : رفتار ملايم ،گفتار لطيف و روي گشاده .

در مورد گفتار لطيف داريم که وقتي پيامبر به منبر مي رفتند مکرر اين آيه را تکرار مي کردند: اي کساني که ايمان آورده ايد تقوا داشته باشيد و گفتار سنجيده و محکم داشته باشيد . اميرالمومنين هر شب بعد از نماز عشا به مردم مي گفتند که آماده ي سفر آخرت باشيد. ما بايد هم لطيف حرف بزنيم و هم حرف خوب بزنيم .داريم:AA  اگر زبان کنترل بشود اعمال شما اصلاح مي شود. خوب حرف زدن گناهان شما را پاک مي کند. در روايت داريم که هم با خدا و هم با بندگان خدا، خوب حرف بزنيد. ما مي توانيم با خدا به مهرباني حرف بزنيم و خاضعانه و متواضعانه آمرزش بخواهيم .خدا به حضرت آدم گفت که از اين گندم نخور ولي او خورد . خدا به شيطان گفت که به انسان سجده کن ولي او نکرد. خدا به حضرت آدم گفت که چرا اين گندم را خوردي ؟حضرت آدم گفت که خدايا، من اشتباه کرده ام و به خودم ظلم کردم اگر تو ما را نيامرزي ما جزو زيانکاران خواهيم شد. خدا او را بخشيد و کلماتي را به او ياد داد (نام پنج تن اهل بيت)تا توبه اش پذيرفته شود. وقتي حضرت آدم را از بهشت بيرون کردند و به زمين آمد، فرزنددار شد و تعداد آنها زياد شد. آنها زياد حرف مي زدند. در روايت داريم :خدا زياد حرف زدن را دوست ندارد. پيامبر خيلي کم حرف مي زدند و بيشتر در سکوت بودند. علامه طباطبايي در تفسير الميزان آورده است که پيامبر فرموده :هر کس که جلوي زبان و خطوات و افکار قلبي اش را بگيريد، آنچه را که من از غيب مي بينم و مي شنوم، او هم مي بينيد و مي شنويد. امام رضا(ع) مي فرمايد: سکوت حکمت را به انسان القاء مي کند و محبت را جذب مي کند. براي دفع فکرهاي شيطاني مي توانيد ذکر لاحول ولا قوة الا بلله العلي العظيم را بگوييد. مستحب است که بعد از نماز صبح هفت مرتبه اين ذکر را بگوييم. پيامبر به سلمان فرمود که اين ذکر، گنجي از گنج هاي بهشت است و اين ذکر هفتاد و دو نوع بلا را از شما دور مي کند. فرزندان حضرت آدم زياد حرف مي زدند ولي حضرت آدم کم حرف بود و ساکت مي نشست.يکي از فرزندان به حضرت آدم گفت که چرا شما حرف نمي زنيد؟ حضرت آدم فرمود: وقتي من اشتباه کردم و از بهشت رانده شدم ، خدا گفت که اگر مي خواهي به جوار من برگردي کم حرف بزن. کم حرفي انسان را در جوار خدا قرار مي دهد و باعث مي شود که گناه کمتر شود.

مدارا کردن با خانواده خيلي مهم است. پدر و مادرها حق ندارند که فرزندان شان را کتک بزنند، شما بايد با آنها مدارا کنيد. ما حديث داريم که نبايد به صورت حيوان ها بزنيم زيرا اينها ذکرخدا را مي گويند. کتک زدن اثر منفي دارد. نوه هاي خرد سال حضرت آدم شلوغ مي کردند و او را اذيت مي کردند ولي حضرت آدم ساکت مي نشست و بداخلاقي نمي کرد. يکي از فرزندان حضرت آدم به حضرت گفت که اينها را دعوا کن تا ساکت بنشينند. حضرت آدم گفت که من يک ترک اولي کردم و به زمين آمدم و اگر ترک اولي ديگري بکنم معلوم نيست که به کجا مي روم .يعني من تندي و بي ادبي نمي کنم. بدي را نبايد با بدي جواب داد زيرا ممکن است که کار بدتر بشود .گاهي کار با بخشيدن درست مي شود. يک غيرمسلمان به امام باقر(ع) نسبت حيوان داد و گفت که مادر شما آشپز و بد زبان بوده است . امام فرمود: نام من باقر است .اگر مادر من بدزبان بوده است خدا مادر من را ببخشد و اگر تو تهمت مي زني خدا تو را ببخشد . با اين طرز حرف زدن آن فرد مسلمان شد.

سوال – صفحه ي 137 قرآن کريم را توضيح بفرماييد.

پاسخ – بهترين دعا ذکر صلوات است. روايت داريم :اگرAA  کسي گلي را در دست بگيرد و آنرا ببويد و بعد آن را روري صورتش بگذارد و صلوات بر محمد بفرستد،اين گل را زمين نمي گذارد مگر اينکه خدا گناهانش را بيامرزد.

خدا مي فرمايد: ما ملکوت عالم را به حضرت ابراهيم نشان داديم تا علم خدا را به او نشان بدهيم تا به يقين برسد. حضرت ابراهيم ماه و خورشيد را پرستش نکرد زيرا آنها افول مي کردند و فرمود : من صورتم را به خدا مي دهم که همه ي هستي را خلق کرده است ،من از مشرکين نيستم و به سمت حق مي روم.

سوال – در مورد روز مباهله توضيحاتي بفرماييد.

پاسخ – مابايد جشن عيد غدير را تا بيست و پنجم ماه ذيحجه ادامه بدهيم. در روز بيست و پنجم نزول سوره ي هل اتي را داريم .اين سوره براي هر کسي است که مثل اهل بيت ،اهل فداکاري باشد. خوش به حال کساني که در اين ايام گذشت کرده اند و اطعام داده اند. الان هم فرصت وجود دارد .نزول آيه ولايت ( ولي شما کسي است که درحال رکوع انفاق مي کند)و آيه تطهير در اين روز است . بيست و چهارم روز مباهله است که عيد است و دعا و روزه هم دارد و افطاري دادن هم خوب است .اعمال مباهله در مفاتيح نوشته شده است .

مامون از امام رضا(ع) سوال کرد که مهمترين آيه اي که درباره ي جدتان نازل شده است کدام آيه است ؟ امام فرمود: آيه مباهله زيرا در اين آيه خدا مي فرمايد که علي جان پيامبر است .تمام کمالاتي که براي پيامبر است براي علي هم وجود دارد به جز نبوت .در اين روز مي توانيم نماز شکر بخوانيم .پيامبر مي توانست در روز مباهله تنها براي دعا کردن برود زيرا او مستجاب الدعوة بود ولي خدا دستور داد که در اين روز حضرت زهرا، علي، حسن و حسين را هم با خودش ببرد.