اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

مشاهده محتوا

91-06-27-حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد-خوش اخلاقي

- برنامه سمت خدا

-حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد

-خوش اخلاقي

91-06-27

در آسمان عرش تمام ستاره ها اشاره ها، چشم تو آئينه است نه آئينه چشم توست بايد عوض شود روش استعاره ها، شصت و سه سال عمر سراسر زلال تو داده است آبرو به تمام هزاره ها، همواره با نسيم مسيحايي اذان نام تو جاري است بر اوج مناره ها، گل واژه اي براي هميشه است نام تو، ثبت است بر جريده ي عالم نام تو.

سوال – در مورد بحث خوش اخلاقي توضيحاتي بفرماييد.

پاسخ – مرحوم بهاء الديني مي فرمودند: تمام عالم سر سفره ي پيامبر اکرم نشسته اند، چه بدانند و چه ندانند. حلقه ي اتصال عالم با خدا، پيامبر اسلام است. عده اي از اينکه نور پيامبر،عالم را بگيرد مي ترسند و در صدد گرفتن اين نور هستند ولي خدا نورش را به اتمام خواهد رساند. اين نور پيامبر واهمه ايجاد کرده اند. خدا در مورد پيامبر مي فرمايد: ما ياد تو را بالا برديم. اگر خدا بخواهد کسي را بالا ببرد اگر همه جمع بشوند نمي توانند جلوي آنرا بگيرند. در کنار سامراء، قبرستان بني عباس است. آنها سلطنت عظيمي داشتند و اکثر امامان ما را کشتند. در اين قبرستان هيچ خبري از جلال و بزرگي نيست ولي در مرقد حضرت رقيه، عده ي زيادي براي زيارت مي روند. آنها نتيجه ظلم و ستمي که به امامان کرده اند را ديده اند. يکي از فرزندان بني عباس به سامراء آمد و زيارت کرد و بعد بر سر قبر پدرانش رفت و ديد که سر قبر آنها خبري نيست و گفت که چون پدران من باطل بودند، نابود شدند ولي امامان بر حق بودند و ماندني شدند. قرآن مي فرمايد: اولياء خدا نور هستند. ما بايد سعي کنيم که رفتار و خلق و خوي پيامبر را داشته باشيم.

تجسم اخلاق در پيامبر است. پيامبر ما، پيامبر رحمت است. کسي به خدا و پيامبر نزديکترA  است که اخلاقش نرمتر و برخوردش لطيف تر باشد. در اصول کافي داريم که از امام صادق(ع) سوال کردند که حد خوش اخلاقي چيست ؟امام فرمود: رفتار نرم، گفتار لطيف و خوشرو بودن. اگر رفتار و درون انسان معتدل باشد، اين به گفتار انسان هم سرايت مي کند.

در قيامت هر کس به قيافه ي واقعي اش محشور مي شود. متکبرين به شکل مورچه هاي ريز محشور مي شوند و زير دست و پا له مي شوند. کسي که متکبر است به بهشت نمي رود. پس ما دو چهره داريم يکي چهره ي دنيايي و يک چهره ي ملکوتي. يکي از استاتيد مي گفتند که من دعايي راA  مي خواندم که در قيامت صورتم نوراني بشود. آقا سيد عبدالله فاطمي شيرازي عالم بود و چشم برزخي داشت و واقعيت ها را مي ديد، ايشان دوست من بود. روزي ايشان به ديدن من آمد و من را بوسيد و خوشحال بود. او اسم فردي را آورد که من از دست او ناراحت بودم و شروع به پرخاشگري کردم، به من گفت: من وقتي تو را ديدم صورتت مثل ماه نوراني بود. اما الان صورتت مثل يک حيوان درنده شده است. انسانهاي بداخلاق در قيامت چهره هايشان مثل گرگ و سگ درنده مي شود.

اولين محور خوش اخلاقي نرم بودن در رفتار است. روزي پيامبر مي خواست وضو بگيرد ولي ديد که حيواني تشنه است، پيامبر وضو را رها کرد و به حيوان آب داد. يکي از مراجع نقل کرده اند که روزي پيامبر ما از خواب بيدار شدند و ديدند که گربه اي بغل ايشان، روي پيراهن شان خوابيده است. پيامبر فرمودند که قيچي بياوريد و اين تکه لباس را بِبُرَم تا گربه بيدار نشود. پيامبر ما در کارهايشان لطافت زيادي داشتند. بعضي از همسران پيامبر، ايشان را اذيت مي کردند ولي پيامبر با آنها با نرمي رفتار مي کرد. روزي پيامبر در خانه ي يکي از همسران شان بودند که بيمار شدند و همسر ديگر پيامبر براي او آش درست کرد و برايشان آورد. همسري که پيامبر ميهمانش بود عصباني شد و آش را به زمين ريخت. پيامبر او را آرام کردند و مقداري از آش را خوردند. در زيارت جامعه کبيره داريم: هر خيري هست، شما اصل، ريشه، فرع و انتهاي آن هستيد. حديثي در جلد ششم بحار داريم: اول ما محمد، وسط ما محمد، آخر ما محمد، همه ي ما محمد.

پيامبر به اصحاب شان فرمودند: آيا مي دانيد آتش جهنم بر چه کساني حرام است ؟ آتش جهنم حرام است بر کساني که آسان مي گيرند و نرم و منعطف هستند. روايت داريم که بهشت رفتن ارزان است و جهنم رفتن گران است. راست گفتن آسان است ولي دروغ گفتن سخت است. پيامبر مي فرمايد: خدا من را نفرستاده است که معلم سخت گيري باشم. دين ما، دين آساني است. حافظ عالم وعارف بوده است. دوش با من گفت کارداني تيز هوش، وز شما نشايد سِّر مي فروش گفت: آسان گير بر خود کارها کز روي طبع سخت مي گيرد جهان بر مردمان سخت گير.

کسي که در زندگي سخت نمي گيرد و آرام است، همين الان در بهشت است زيرا ديگران را اذيت نمي کند و خودش هم راحت است. فردي از ياران امام صادق(ع) با مادرش پرخاشگري کرد و نزد امام رفت. امام فرمود که تو ديشب با مادرت تندي کردي، آيا نمي داني مادر تو را در وجودش پرورش داده است و به تو شير داده است و به تو محبت کرده است ؟آن فرد گفت که من اشتباه کردم. امام فرمود: از دل مادرت در بياور. مرحوم کافي فرموده اند که من هر وقت مشکلي پيدا مي کنم به خدمت پدر و مادرم مي روم يا هديه اي مي فرستم يا خدمتي مي کنم و آنگاه مشکل من حل مي شود. من در ايام ماه صفر به اروپا رفته بودم. در سفر دکتر متخصصي را ديدم که همراه با همسر محجبه اش بود. ايشان مي گفتند که من پاي مادرم را مي بوسم تا مشکلم حل بشود.

سوال – صفحه ي 88 قرآن کريم را توضيح بفرماييد.

پاسخ – پيامبر فرمودند: نزديکترين افراد به من در روز قيامت کساني هستند که زياد صلوات مي فرستند. حداقل صلوات صد بار است.

در اين صفحه خدا مي فرمايد: قسم به پروردگارت که مسلمانان ايمان واقعي ندارند مگر اينکه تو را حکم قرار بدهند، در آن شک نکنند و تسليم شما بشوند.

زبير پسر عمه ي پيامبر بود. او باغي داشت و با همسايه اش که از انصار بود سر آب دعوا داشت. آنها به حکميت پيامبر راضي شدند و نزد ايشان آمدند. پيامبر طبق نظر الهي فرمودند که اول بايد باغ بالايي آبياري بشود و بعد باغ پاييني. آن فرد نظر پيامبر را قبول نکرد و گفت که چون زبير پسر عمه ي شماست، به نفع او راي داده ايد. بعد آيه ي بالا نازل شد. امام صادق (ع) مي فرمايد: مومن واقعي کسي است که تسليم نظر پيامبر شود.

سوال – در ادامه ي بحث اخلاق توضيحاتي بفرماييد.

پاسخ – بوسيدن دست پدر و مادر از هر عبادتي بالاتر است و هر چقدر انسان در مقابل خدا و بزرگترها فروتني کند اوج مي گيرد. از پدرها خواهش مي کنيم که به فرزندان شان محبت بکنند. پدر و مادرها کينه ها را دور کنند تا خدا دعاهايشان را مستجاب کند. نسل پيامبر از حضرت زهرا است. پدر آيت الله مرعشي نجفي توسل پيدا کردند که قبر مخفي حضرت زهرا را به ايشان نشان بدهند. ايشان در عالم رويا اهل بيت را زيارت کردند و آنها فرمودند که ما اجازه ي چنين کاري را نداريم ولي قبر جايگزيني را به تو معرفي مي کنيم که شما همان برکات را زيارت قبر ايشان ببريد و آن زيارت قبر حضرت معصومه در قم است. سه امام بزرگوار مُبَلغ اين بانو هستند. سه امام فرموده اند که زيارت حضرت معصومه بهشت را واجب مي کند. امام صادق (ع) قبل از ولادت امام هفتم فرمودند: پاره اي از تن من در قم دفن خواهد شد، به شفاعت او تمام شيعيان من وارد بهشت مي شوند. اين بانو عظمت بالايي دارد.

ماه ذيقعده يکي از ماههاي حرام است. حرمت اين ماهها مورد تاييد اسلام است. در اين ماه جنگ با دشمن حرام است، آيا جنگ با خودي حرام نيست ؟ در اين ماه، نبايد با يکديگر دعوا داشته باشيم. انشاءالله تمام کدورت ها را دور بريزيم. جواني به پيامبر گفتند که من نذر کرده ام آستانه ي در بهشت را ببوسم. پيامبر فرمود: پاي مادرت را ببوس و ايشان گفت که مادرم مرده است و قبر او گم شده است. پيامبر فرمود: صورتي از قبر درست کنA  و آنرا بعنوان پاي مادر ببوس. دوشنبه متعلق به امام حسن(ع) است.A  پيامبر فرمود: هر کس حسن من را دوست دارد، خدا او را دوست دارد.