اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

مشاهده محتوا

91-05-09-حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد-اخلاق در خانواده

-برنامه سمت خدا

-حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد

-اخلاق در خانواده

91-05-09


سوال – در مورد اهميت اخلاق در خانواده توضيحاتي بفرماييد.

پاسخ – بحث اخلاق بسيار مهم است. ما در آيات و روايات چيزي بالاتر از محبت خدا پيدا نمي کنيم. اوج همه ي سير و سلوکها و بندگي ها اين است که انسان به اين مقام برسد که خدا ما را دوست بدارد و ما هم خدا را دوست داشته باشيم. چيزي مثل محبت انسان را نمي سازند و به کمال نمي رساند. روايت داريم که دين چيزي جز محبت نيست و محبت چيزي جر دين نيست. اين محبت مي تواند به بندگان هم باشد. ما که مي خواهيم به خدا محبت کنيم به بندگان خدا هم محبت کنيم زيرا خدا در بندگانش تجلي پيدا کرده است. محبت به اقوام و دوستان عين محبت به خداست و اذيت و آزارها آنها عين آزار خداوند است. چکار کنيم که مورد محبت خدا قرار بگيريم؟ پيامبر فرمود: واجب است که خدا دوست بدارد بنده اي را که ديگران به خشم بياورند و او بخاطر خدا خشمش را کنترل بکند. تمام عزت ها اين است که خدا بگويد: من شما را دوست دارم. يعني فرد مقابله به مثل نکند. در کافي از امام سجاد(ع)A  داريم: من ننوشيدم جرعه اي که شيرين تر باشد از جرعه ي غضب و خشمي که فرو بردم و مقابله به مثل نکردم و حلم کردم. ممکن است که اول اين کار سخت باشد. به پيامبر خطاب شد که اين کوه را بخور و وقتي پيامبر نزديک رفت يک لقمه ي شيرين شد و پيامبر آن را خورد،فرمود که خشم مثل کوه است ولي اگر صبر و حوصله کنيد مثل يک لقمه شيرين مي شود. اگر ما خشم خودمان را بخاطر خدا فرو ببريم محبوب خدا مي شويم و مورد محبت خدا قرار مي گيريم. حواريون که اصحاب خاص حضرت بودند و از حضرت عيسي پرسيدند که درعالم چه چيزي از همه بدتر و سخت تر است ؟حضرت فرمود: وقتي خدا به بنده اي خشم کند. بدترين چيزها اين است که خدايي که حليم است و به خشم نمي آيد، به بنده اي خشم بگيرد. ما در سوره ي حمد مي گوييم که خدايا ما را به راه راست هدايت کن و ما را به راه مغضوبين نبر،آنها از گمراهان بدترهستند. پس ما چيزي بدتر از غضب خدا نداريم. حواريون گفتند که ما چکار بکنيم که مورد غضب خدا قرار نگيريم ؟حضرت فرمود: اگر شما بردبار باشيد و خشمگين نشويد خدا هم شما را مورد غضب قرار نمي دهد. در روايت داريم: هر جور که با ديگران رفتار کنيد با شما رفتار مي شود. اين جهان کوه است و فعل ما ندا،سوي ما آيد نداها را صدا. اگر انسان دلي را بسوزاند دلش را مي سوزانند. چند قسمت خطبه ي شعبانيه درمورد اخلاق است. پيامبر در اين خطبه فرمود: اگر کسي در اين ماه مبارک رمضان جلوي بدي هايش را بگيرد، خدا هم روز قيامت به اوغضب نمي کند، اگر کسي در ماه رمضان اخلاقش پسنديده باشد من جواز عبور به بهشت را براي او صادر مي کنم. اين وعده قطعي است. ما نبايد در ماه رمضان بداخلاقي هاي مان را توجيه کنيم. کسي که مي گويد من خسته هستم و بداخلاقي مي کند مثل اين است که بگويد من خسته هستم، پس شراب مي خورم. انسان بايد براعصابش مسلط باشد. بداخلاقي از گناهان کبيره ي نابخشودني است. پس بد اخلاقي بدترين گناهان کبيره است يعني بداخلاقي از شراب، دروغ و خيلي گناهان ديگر بدتر است. اکثر جنايات در زمان عصبانيت اتفاق افتاده است. يک لحظه عصباني باعث مرگ فردي مي شود.A  امام صادق (ع)مي فرمايد: غضب کليد همه ي بدي هاست. انسان در حالت عادي جنايت نمي کند.

خوش اخلاقي در خانه مهمتر است زيرا انسان در بيرون از خانه با ديگران رودربايستي دارد. در بيرون از خانه انسان بخاطر خودش هم که باشد خودش را کنترل مي کند ولي در خانه خوش اخلاقي مهمتر است. والدين و بچه ها نبايد درخانه بداخلاقي بکنند.

حضرت عيسي فرمودند که منشا غضب، غرور و تکبر است. معمولا افراد با بالاي دست خودشان غضب نمي کنند ولي به زير دست شان غضب مي کنند و آنها را تحقير مي کنند. حتي ريشه ي غضب مي تواند خودپرستي و هوا پرستي باشد. گاهي چون به ما بر مي خورد عصباني مي شويم. غرور ريشه ي تمام بداخلاقي هاست. اميرالمومنين مي فرمايد: خوش اخلاقي سرچشمه ي تمام خوبي هاست. نماز و روزه و احکام براي اين است که ما خوش اخلاق باشيم. پيامبر مي فرمايد که من براي مکارم اخلاق مبعوث شده ام. کتاب زيبايي اخلاق نوشته ي حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد است.

سوال – صفحه ي 39 قرآن کريم را توضيح بفرماييد.

پاسخ – بعضي از دعاها در روزهاي مخصوصي خوانده مي شود البته مي توان در زمان هاي ديگر هم خواند ولي اثرش در آن روز مخصوص بيشتر است. دعاي مجير(پناه دهنده) در اين ايام البيض سيزده، چهارده و پانزده ماه رمضان خوانده مي شود. برکات اين دعا خيلي فوق العاده است. پيامبر فرمودند: کسي که اين دعا را بخواند خدا گناهانش را به عدد ستاره ها مي آمرزد و بيمارش را شفا مي دهد و قرضش را ادا مي کند و به او توانگري مي دهد وغم و اندوه او را از بين مي برد. در هر بند اين دعا مي گوييم: خدايا ما را از آتش جهنم نجات بده. اين دعا بعد از دعاي کميل است و تمام دعا اسماء خداست.

در آيه آخر اين صفحه خدا مي فرمايد: چه کسي است که به خدا قرض بدهد؟ و خدا آن را چندين برابر اضافه مي کند و رزق دست خداست. بعضي از مفسرين اين قرض را انفاق في سبيل الله معني کرده اند و بعضي آنرا قرض معني کرده اند. ما داريم که صدقه ده تا حسنه دارد ولي قرض هجده حسنه ثواب دارد. کساني که در بانک پول مي گذارند مي توانند پول شان را در قرض الحسنه بگذارند و به مردم وام بدهند. اگر ما بدانيم که قرض دادن چقدر ثواب دارد تمام مال مان را در راه قرض دادن مي گذاريم.

سوال – در مورد شهادت حضرت خديجه توضيحاتي بفرماييد.

پاسخ - امروز شهادت حضرت خديجه ام المومنين است. تا سه سال فقط اميرالمومنين و حضرت خديجه پيرو حضرت محمد (ص) بودند. و نماز جماعت سه نفره مي خواندند. مظهر اخلاق،انفاق و سخاوت حضرت خديجه بودند. ايشان با مال و جان و آبرو از پيامبر دفاع کردند و خدا هم در مقابل اينها بهترين شوهر را به اين بانو داده است. حضرت آسيه همسر فرعون بود ولي به موسي ايمان آورد و بخاطر همين در قيامت در کنار حضرت خديجه قرار مي گيرد. اگر شما هم در حد ظرفيت خودتان ايثار و فداکاري داشته باشيد خدا اين برکات را در دنيا و آخرت به شما خواهد داد. دويم شخصيت عالم اميرالمومنين داماد خديجه شده است. A و سرور زنان عالم دختر ايشان شده است. قبر اين بانو در قبرستان ابي طالب خيلي غريب است. خديجه بانويي است که پيامبر مدح و سناي او را مي کردند و حتي بعد از خديجه به دوستان خديجه هديه مي دادند. پيامبر به خديجه مي فرمود: هر روز خدا بخاطر خانمي مثل تو به ملائکه مباهات مي کند.پيامبر پس از گذشت چند سال از مرگ خديجه،براي او اشک مي ريختند و به ياد محبت هاي خديجه مي افتادند. سالي که خديجه و ابوطالب ازدنيا رفتند پيامبر آن سال را، سال حزن و اندوه ناميدند و بعد به مدينه هجرت کردند. خديجه دراواخر عمرش به پيامبر وصيت کردند که اي رسول الله، من از شما حلاليت مي طلبم،بعد از من براي دخترم هم مادري بکن که کمبودي احساس نکند و وصيت سوم را به فاطمه گفتند که به پيامبر بگويد، ايشان به فاطمه گفتند که من از تنهايي قبر مي ترسم،دوست دارم عباي پيامبر را کفن من قرار بدهند تا من از سختي هاي قبر درامان باشم ولي من خجالت مي کشم که به پيامبر اين را بگويم. پيامبر هم وقتي مي خواست عباي خودش را کفن خديجه بکند،جبرئيل نازل شد و کفني از کفن هاي بهشتي را آوردند و پيامبر هم با عباي خودشان و هم با کفن بهشتي ايشان را کفن کردند و دفن کردند. حضرت خديجه جايگاه عجيبي دارند. شبي که حضرت خديجه با پيامبر ازدواج کردند، پيامبر خانه اي نداشت و حضرت خديجه گفت که مال من مال شماست و خانه من خانه ي شماست و من کنيز شما هستم. ما با بزرگداشت اين بانو، دل پيامبر را شاد بکنيم.

سوال – در مورد امام حسن مجتبي(ع) توضيحاتي بفرماييد.

پاسخ – اولين فرزندي که در خانه حضرت امير و حضرت فاطمه بدنيا آمدند امام حسن (ع) بودند. پيامبر فرمود: حسن هديه اي از رب العالمين است. نام اين امام غريب است. شهادت و ولادت ايشان به خوبي ادا نمي شود. امام حسن (ع) کريم اهل بيت است. بايد جشن ولادت اين امام را چند شب بگيرند. A از ويژگي هاي امام حسن (ع) اخلاق خوب و اطعام و سفره داري است.

خدايا به حق محمد و آل محمد قلب امام زمان (عج) را به مژده ي ظهورش شاد بگردان و همه ي ما را از شيعيان خالص اهل بيت قرار بده.