اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

مشاهده محتوا

91-05-02-حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد-ماه رمضان

برنامه سمت خدا

-حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد

-ماه رمضان

91-05-02

سوال – در مورد برتري ماه رمضان بر ماه هاي ديگر سال توضيحاتي بفرماييد.

پاسخ – ماه رمضان ماه فوق العاده اي است که تعابير زيادي از روزهاي آن شده است. همه ي ايام منسوب به خداست ولي اين ماه انتصاب ويژه اي دارد. پيامبر فرمود: اگر مردم عظمت و فضيلت ماه رمضان را مي دانستند آرزو مي کردند که ماه رمضان يک سال باشد.

اميرالمومنين مي فرمايد: خداي متعال اين ماه را بر بقيه ي ماهها برتري داده است مثل برتري ما اهل بيت به بقيه ي مردم. ما نمي توانيم ماه مبارک را درک بکنيم. داريم که خدا به اهل بيت امتيازاتي داده است که به احدي نداده است. حتي کسي حق طمع مقام اهل بيت را ندارد. در روايت داريم: اگر بعضي از انبياء و اولياء مقام اهل بيت را آرزو مي کردند مواخذه مي شدند. اين مقام اختصاصي است و جايگاه ويژه اي است. هيچ کسي با آل پيامبر قابل قياس نيست. يک ضربت اميرالمومنين افضل عبادات جن و انس است. فاعل شريف همه ي فعل هايش مقام بالايي دارد. پيامبر ما گزافه گويي ندارد. کلام آنها حقيقت محض است. پيامبري که حقيقت محض است مي فرمايد که يک ضربت اميرالمومنين از عبادت جن و انس بالاتر است. اين در فضيلت علي(ع) کافي است. در طول اعصار همه ي انسانها و جن ها خيلي عبادات مي کنند. ولي يک ضربت علي از همه ي آنها بالاتر است. ما بايد خودمان را به در خانه ي آنها پيوند بزنيم. در ورود به ماه رمضان فضا عوض مي شود. مرحوم سيد طاوس مي فرمودند که من هنگام اذان را حس مي کنم که فرشتگان مي آيند و مي روند. پس برتري اين ماه نسبت به ماههاي ديگر خيلي زياد است. رحمت خدا در همه ي ماهها وجود دارد ولي ريزش اين رحمت در ماه مبارک رمضان است. دراين ماه خدا بندگانش را دعوت کرده است تا انسانها تکاني بخورند و وارد اين ميهماني بشوند. در روايت داريم که خدا مي فرمايد: روزه مال من است. پس مي توانيم بگوييم که روزه از نماز بالاتر است. روزه باعث مي شود که اخلاص انسان بيشتر بشود و بر نماز تسلط داشته باشد. يکي از برکات روزه اين است که صبر و اراده ي انسان را بالا مي برد. کساني که خودشان را از روزه محروم مي کنند در واقع خودشان را از خيلي از برکات محروم مي کنند. کساني که اهل روزه نيستند تجديدنظر بکنند. در ماه رمضان بايد کارهاي مان را کم بکنيم. امام خميني تمام ديدارهايشان را در ماه رمضان تعطيل مي کردند. پيامبر اسلام ده روز آخر ماه رمضان را در مسجد معتکف مي شدند. اگر شما مي خواهيد کارهاي مردمي انجام بدهيد اينها در گروي رفتن به سوي خداست. ما مي توانيم کارهاي غير ضروري را در ماه مبارک حذف کنيم. مرحوم نراقي کتابي بنام تاقديس دارد که در آن نوشته شده است: من لب دريا نشسته بودم. (نگاه کردن به بعضي چيزها عبادت است از جمله: دريا، پدرو مادر،عالم، کعبه، قرآن. کسي که از روي محبت به پدرو مادرش نگاه بکند ثواب يک حج عمره را مي برد) و به دريا نگاه مي کردم. ناگهان روي آب خيکي از روغن را ديدم. همراهم گفت که مي مي روم آنرا بياورم. ولي او نتوانست آن را بياورد و بعد فهميد که آن خوک است نه خيک روغن. مازاد نياز ما در دنيا همان خيک را نشان مي دهد و جلوه هايي دارد ولي خوک است و وقتي به آن بچسبي شما را رها نمي کند. بايد اضافه ي دنيا را رها کرد. تشريفات و تجملات تمام شدني نيست. ماه رمضان محدود است و سريع مي گذرد. ما بايد قدر ماه رمضان را بدانيم. روزه يک عبادت اختصاصي است و خودش (خدا) جزاي آن را مي دهد. (تعبير ديگر آن اين است: من خودم جزاي روزه هستم )

در قرآن داريم: ما نمي خواهيم سخت بگيريم. فردي که نمي تواند روزه بگيرد بايد فرمان خدا را اطاعت کند. و خدا ثواب آنرا به او مي دهد. اگر کسي عذري براي خوردن روزه ندارد، واقعا بي انصافي است که روزه نگيرد. پيامبر در خطبه اي که در مورد ماه مبارک رمضان ايراد فرمودند، سه ويژگي ماه رمضان را ياد آوري کردند: برکت، رحمت و آمرزش. از برکات اين ماه اين است که اگر کسي در اين ماه نماز مستحبي بخواند خدا برات آزادي از جهنم را براي او امضا مي کند. برکات نماز واجب در اين ماه هفتاد برابر مي شود. در اين ماه سعي کنيد که عباداتان را زياد کنيد. در اين ماه نماز شب بخوانيد. نافله ي صبح دو رکعت است مثل نماز صبح. نافله ي عشا که همان نماز شب کوچک است و به اين ترتيب است که ( درنمازهاي مستحبي مي توان سوره را هم نخواند مگر اينکه نام سوره اي را برده باشد و همچنين مي توان در هنگام راه رفتن نماز مستحبي را خواند. نماز مستحبي را هم مي توانيد بشکنيد. همچنين مي توان نماز شب را نشسته خواند. نماز شب را مي توان همان سه رکعت يعني دو رکعت شفع و يک رکعت وتر خواند و حتي مستحبات آنرا هم نگفت. ما نبايد اصل نماز شب را رها کنيم. در روايت داريم: دو رکعت نافله ي صبح بهتر است از آنچه که خورشيد بر او مي تابد. نماز نافله ي صبح را مي توان از بعد از نماز شب و تا قبل از اذان صبح خواند. چون نماز شب بر پيامبر ما واجب بوده است، پيامبر اين نماز نافله ي عشا را نمي خواندند.) بعد از نماز عشا دو رکعت نماز به کيفيت نماز صبح خوانده مي شود. از برکات ديگر اين ماه اين است که اگر کسي يک آيه از قرآن را بخواند مثل اين است که کل قرآن را ختم کرده است. خيلي از بچه ها صحبت هاي ما را به پدر و مادرشان انتقال مي دهند. بعضي ها بي سواد هستند و نمي توانند ختم قرآن بکنند ولي مي توانند سوره ي حمد را بخوانند. استادي مي فرمودند که درهمه ي لحظات به خدا پناه ببريد. شب عيد فطر نمازي دارد که دو رکعت است و هزار تا قل هوالله دارد. انسان جاهل دو رکعت نماز مي خواند و انتظار دارد که حبرئيل بر او نازل بشود. ما نبايد توقع بيجا از خدا داشته باشيم و مغرور بشويم. در اين ماه نفس کشيدن ما هم عبادت است و خدا ثواب تسبيح سبحان الله را به نفس هاي ما مي دهد.

سوال – آيا برکات ماه رمضان شامل کساني که عذر دارند و نمي توانند روزه بگيرند هم مي شود ؟

پاسخ – کساني که روزه مي گيرند اين برکات شامل آنها مي شوند و کساني هم که روزه نمي گيرند و عذر شرعي دارند هم شامل اين برکات مي شوند. اما کساني که بدون عذر روزه مي خورند کمي از برکات به آنها مي رسد ولي ثواب هاي ويژه را نمي برند. در اين ماه خواب هم عبادت است. در روزه ويژگي هايي است که در بقيه ي عبادات نيست. در روزه علامت اخلاص وجود دارد. در بقيه ي عبادات ها مي توان ريا کرد ولي در روزه گرفتن نمي توان ريا کرد. مي توان براي ريا نماز خواند يا به حج رفت ولي در روزه نمي توان اين کار را کرد. کسي که هفده ساعت تشنگي و گرسنگي را تحمل مي کند، مخلص است. انسان رياکار نمي تواند روزه ي واقعي بگيرد. داريم که پشت هاي شما با گناه سنگين شده است آنرا با استغفار تخفيف بدهيد و آن گاه دعاي شما مستجاب مي شود. پيامبر در خطبه شعبانيه دارد که بدانيد خدايي که ذکرش بلند است قسم خورده است که در اين ماه کساني که نماز بپا مي دارند و سجده مي کنند به آتش جهنم نمي سوزاند و در روز قيامت آنها را نمي ترساند.

سوال – صفحه ي 32 قرآن کريم را توضيخ بفرماييد.

پاسخ – از اعمال مهم ماه رمضان زياد گفتن صلوات است. پيامبر فرمود: اگر کسي در اين ماه رمضان زياد صلوات بر محمد وآل محمد بفرستد (حداقل صد بار)خدا ميزان حسناتش را سنگين مي کند در روزي که ميزان حسنات افراد سبک است.

آيه 207 سوره بقره در مورد اميرالمومنين است که مي فرمايد: بعضي از مردم جان خودشان را با خدا معامله مي کنند و خدا با بندگانش مهربان است. شيعه و سني مي گويند که شان نزول اين آيه در مورد اميرالمومنين، در شب ليلةالمبيت است. ابليس طرحي پياده کرد که چهل نفر از چهل قبيله به خانه ي پيامبر حمله ببرند و او را بکشند. خدا جبرئيل را فرستاد و اين خبر را به پيامبر داد. پيامبر به علي گفت که تو حاضرهستي که در جاي من بخوابي ؟ حضرت علي (ع) گفت که آيا شما در امان هستي ؟ پيامبر فرمود: بله. حضرت علي اين را قبول کرد و در جاي پيامبر خوابيد. خدا به جبرئيل و ميکائيل گفت که کداميک از شما حاضر هستيد که عمر کوتاه را برداريد و ديگري عمر طولاني داشته باشد، جبرئيل و ميکائيل هيچ کدام حاضر نشدند که عمرشان را به يکديگر بدهند و به آنها خطاب شد که به زمين نگاه کنيد که علي حاضر شده است که جانش را فداي پيامبر بکند. پيامبر درهنگام خداحافظي با علي گريه مي کرد زيرا فکر مي کرد که علي کشته خواهد شد. هر نفسي که علي در آن شب کشيد ثواب جن و انس را داشت. اين فداکاري بزرگي بود.

سوال – توصيه هايي در مورد ماه مبارک رمضان بفرماييد.

پاسخ - افطاري دادن فوق العاده است. کسي که افطاري مي دهد مثل اين است که يک بنده در راه خدا آزاد کرده است. در روايت داريم که افطاري دادن ثوابش از روزه هم بالاتر است. افطاري دادن مستحب است ولي بداخلاقي و فشار آوردن به خانواده و اجبار حرام است. مواظب باشيم که ثواب هاي مان را کباب نکنيم. بداخلاق و تحميل حرام است. افطاري هايتان را بصورت مختصر بدهيد تا به همسر و فرزندان تان فشار نيايديا مي توانيد افطاري تان را به کميته ي امداد بدهيد يا آنها را بصورت بسته بندي شما در اختيار نيازمندان قرار بدهيد.