اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

مشاهده محتوا

91-04-05-حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد- صحيفه سجاديه

-برنامه سمت خدا

-حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد

- صحيفه سجاديه

91-04-05

امام سجاد (ع) فرمود: خداي من کوله بارم اگر چه از توشه ي راه تهي ست انباشته از توکل که هست، اگر چه دستم از آنچه کرده است مي لرزد و اگر چه موريانه هاي بيم استواري پاهايم را سست کرده است دلم اميدوار رحمت توست و خاطرم جمع لطف توست. خدايا براي آن که نزد تو آيم در جستجوي شفيعي بودم، واسطه اي مي جستم تا مرا بحضورت بپذيري، ميانجي طلب مي کردم تا مرا از درت نراني و خدايا مهربانتر از تو نيافتم. خدايا توميانجي گري مرا در نزد خويش بکن خدايا من بال طمع متواضعانه بر پاي احسان تو پهن کرده ام خدايا با من آن کن که تو شايسته ي آني از آمرزش و بخشش و رحمت و نه آنکه من سزاوار آنم از عذاب و مجازات و نقمت.

سوال – در مورد امام سجاد (ع) توضيحاتي بفرماييد.

پاسخ- مادر حضرت سجاد(ع) و همسر امام حسين (ع) ايراني (شهربانو) بودند. پس امام از نژادعرب و از نژاد ايراني بوده اند. امام سجاد(ع) داماد امام حسن(ع) بوده اند. و پسر ايشان امام باقر (ع) است. امام سجاد(ع) مي فرمايد: بهترين کليدي که مي توان کارها را با آن شروع کرد صداقت و راستي است و بهترين پايان هر کار اين است که به قول و قرارهاي مان عمل کنيم. انسان صادق پيروز و سرافراز است. اميرالمومنين مي فرمايد: صدق و راستي شمشير بُران خداست. انسان صادق در ظاهر ممکن است که شکست بخورد ولي در پايان کار او موفق است. کساني که دروغ مي گويند سرشان کلاه مي رود. مرحوم آيت الله بهادري به همه نصيحت مي کردند که دروغ معمولي هم نگوييد تا همه ي کارهايتان درست بشود. جواني به محضر پيامبر آمد و گفت که موعظه اي به من بکنيد و پيامبر به او گفت که دروغ نگو. او هر کاري مي خواست انجام بدهد ديد که بايد دروغ بگويد و اين باعث شد که تمام بدي ها را کنار بگذارد.مرحوم بهادري مي فرمودند: بازيگري را کنار بگذاريد و همانطور که هستيد خودتان را نشان بدهيد. جواني به آيت الله بهادري مي گفتند که دعا کن که من آدم بشوم ولي آقا مي فرمود گمان نمي کنم بشود. جوان گفت پس دعا کن شبيه آدم ها بشوم. آقا فرمود: اين مي شود. در روضه ي کافي امام صادق (ع) مي فرمايد: انسانهاي واقعي کساني هستند که معصوم باشند و گناه نکنند و پيروان و دوستداران ما شبيهA  ما هستند و رستگار هستند. مثلا سلمان شبيه پيامبر بود. اول و وسط و آخر راه انبياء صدق است. شما لااقل با صادقين باشيد. در سوره زمر داريم: کساني که صدق را ارائه مي دهند و تصديق صدق مي کنند، آنچه بخواهند خدا به آنها مي دهد و آنها متقين واقعي هستند. جايگاه صدق پيش خداست. يعني صدق انسان را به خدا مي رساند. بچه ها خيلي صادق هستند. دکتري مي گفت که بچه ي من شبها خوابش نمي برد و مي گفت که من غصه ي تو را مي خورم که بايد به جهنم بروي و در آتش بسوزي. دکتر به فرزندش گفت که چرا من به جهنم مي روم ؟ فرزند گفت: زيرا تو به من قول دادي که يک دوچرخه بخري و نخريدي. پس هر کس که دروغ بگويد به جهنم مي رود. اين بچه دروغ و جهنم را باور کرده است. پس به هر حرفي که مي زنيم و قولي که مي دهيم عمل کنيم.

سوال –در مورد صحيفه ي سجاديه امام سجاد (ع) توضيحاتي بفرماييد.

پاسخ – صحيفه ي سجاديه بخشي از دعاهاي امام سجاد (ع) است. چهار صحيفه ي ديگر هم هست. صلوات شعبانيه از دعاهاي امام سجاد(ع) است ولي در صحيفه ي سجاديه نيست. در صحيفه ي سجاديه 54 تا از دعاهاي حضرت جمع آوري شده است. اين کتاب امتيازاتي دارد، سندش معتبر و متواتر است. آيت الله بروجردي مي فرمودند که ما حديث با سند قطعي کم داريم ولي قطعا صحيفه ي سجاديه از امام سجاد (ع) به ما رسيده است. از صحيفه ي سجاديه به زبور آل محمد تعبير شده است. زبور حضرت داود هم شامل دعا و مناجات بوده است. از نهج البلاغه به برادر قرآن ياد شده است. دعاهاي اين کتاب متنوع است، براي حاملين عرش تا مرزبانان دعا دارد. و کلاس معرفت است. اين دعاها درياهايي از معارف است. يکي از بزرگان نقل مي کردند که در امريکا کنفرانسي بين المللي مذاهب بود و من در اين مجمع سخنراني داشتم. من ترجمه ي چند تا از دعاهاي امام سجاد را خواندم. بعضي ها در اين مجلس اشک مي ريختند. بعد از اتمام سخنراني عده اي دور من جمع شدند و پرسيدند که اين حرفها براي کيست و من هم دعاهاي امام را در اختيارشان گذاشتم. بعد خيلي از آنها مسلمان و شيعه شدند.اين دعاها از فطرت و درون و از القائات خداست. ما يک قرآن نازل و يک قرآن صاعد داريم. قرآن نازل کتاب آسماني است که از طرف خدا به ما رسيده است و قرآن صاعد، دعاهايي است که امامان ما جواب نامه ي خدا را داده اند. مرحوم محدث قمي مي فرمودند: به يکي از علماي بصره گفتند که امام سجاد(ع) دعاهاي زيبايي دارد. او گفت که اينها دعاهاي معمولي است و من هم مي توانم بگويم. او شروع به فکر کردن کرد و ده دقيقه تکان نخورد و بعد از دنيا رفت. چون او نتوانست يک جمله مثل صحيفه ي سجاديه بگويد، روحش مفارقت کرد. اين صحيفه اعجاز امام سجاد (ع) است.اين صحيفه ضمن دعا با ما حرف مي زند. مثلا در دعاي اداي دين، در عين اينکه با خدا صحبت مي کند به ما مي گويد که نکند من در اداي دين خودم کوتاهي کرده ام و اين اداي دين بخاطر اسراف يا چشم همچشمي باشد. در اين دعاها مسائل سياسي، اخلاقي و اجتماعي وجود دارد. يکي از دعاهاي سجاديه دعاي مکارم الاخلاق است که در آخر مفاتيح هم چاپ شده است. فرازهاي اين دعا بسيار زيبا است. يک کشيش مسيحي مي گفت که امام چهار شما نسخه اي در صحيفه ي سجاديه دارد که يک بند آن کافي است که بشريت را نجات بدهد. در اواخر مکارم الاخلاق داريم: خدايا در موقع غفلت دلم را به ياد خودت بيدارکن، خدايا در اين مهلت دنيا ما را به طاعت و بندگي خودت موفق کن، خدايا راه محبتي از خودت در من قرار بده تا من تو را دوست داشته باشم و تو هم من را دوست داشته باشي، خدايا با اين محبت خودت، دنيا و آخرت من را به کمال برسان.

سوال – صفحه ي چهارم قرآن را توضيح بفرماييد.

پاسخ – در دعاهاي اعمال شعبان داريم: خدايا صلوات فراوان بر محمد و آل محمد نازل کن که باعث خشنودي دل محمد و آل محمد بشود. اين عمل دل چهارده معصوم و خدا را شاد مي کند. از اعمال ماه شعبان و رمضان فرستادن ذکر صلوات است.

در آيه 21 خدا مي فرمايد: اي انسانها پروردگارتان را بپرستيد. او شما و پدران شما را خلق کرده است. مقصد خداوند پرستس اوست. پس بياييم عبد خدا باشيم. اگر هدف ما پرستش و عبادت خدا باشد به مقام پرهيزگاري و تقوا مي رسيم. اميرالمومنين مي فرمايد: کسي که با قرآن مانوس باشد جدا شدن آشنايان او را به وحشت نمي اندازد.

در اين سايت ( mobin mobil.ir )شما مي توانيد قرآن، صحيفه ي سجاديه و مفاتيح را داشته باشيد.

سوال – توصيه هاي شما در مورد ماه شعبان چيست ؟

پاسخ - از امام سجاد (ع) داريم: خدايا ماه شعبان را پر کردي با رحمت و رضوان و خشنودي خودت. اين ماه، ماه پيامبر خدا و رحمت است. در اين ماه شجره ي طوبي شاخه هايش را پهن مي کند و فرشته ها براي دستگيري و نجات انسانها بسيج مي شوند. از اعمال مهم ما شعبان صدقه دادن است حتي به يک نصف خرما. البته شما بايد مقيد باشيد که هميشه صدقه بدهيد ولي در اين ماه حتما اين کار را انجام بدهيد. هفتاد بار ذکر استغفرالله و اسئله توبه را بگوييد. يکي ديگر از اعمال مهم در ماه شعبان روزه گرفتن است. روزه گرفتن در اين ماه بهشت را بر انسان واجب مي کند.البته کساني که روزه ي قضا دارند نمي توانند روزه ي واجب بگيرند ولي در نماز اين طور نيست. اعمال ديگر مناجات شعبانيه است. اين مناجات را تمام امامان مي خواندند. در اين مناجات داريم: خدايا چکار کنم که از گناهان بيرون بيايم مگر اينکه تلنگر محبت تو به من بخورد.