اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

مشاهده محتوا

91-03-01-حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد- خوش بيني به خدا

- برنامه سمت خدا

-حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد

- خوش بيني به خدا

91-03-01

سوال – جمع بندي در مورد خوش بيني به خدا و فال خوب زدن بفرماييد.

پاسخ – کسي که خوش بين است اين انگيزه اي مي شود که به طرف خوبي ها برود. اگر ما به ميزباني بدبين باشيم، دوست نداريم او را ببينيم و اين باعث برگشت مي شود. پيامبر فرمود: بدبيني به خدا از بزرگترين گناهان کبيره است و بهاي خوش بيني به خدا بهشت است. خوش بيني، اميد و آرامش مي آورد و ما را به سمت خوبي ها مي کشاند و بدبينيA  ياس و نااميدي و دوري از خدا را در پي دارد. درجلد سوم کتاب کافي حديثي از امام باقر (ع) داريم: در کتاب اميرالمومنين يافتيم که پيامبر روي منبر اين را فرمودند: قسم به خدايي که جز او نيست، (قسم خوردن مکروه است ولي وقتي پيامبر مي خواهد مسئله ي اي جا بيفتد، اين کار را مي کند) خدا به هيچ مومني خير دنيا و آخرت نصيب نمي کند مگر به سه چيز: اميد و حُسن ظن به خدا، خوش اخلاقي و غيبت نکردن. به خدا قسم مومني را خدا عذاب نمي کند مگر اينکه به خدا بدبين باشد و نسبت به اميد خدا کوتاه بيايد. حضرت اميرالمومنين مي فرمايد: اگر کسي به شما گمان خوبي دارد، تو آن گمان را تصديق بکن. اخلاق در خانواده ها خيلي مهم است و بايد روي آن بحث بشود.پيامبر فرمود که من بر دين آساني مبعوث شدم. سعد بن معاذ با اينکه مجاهد راه خدا بود ولي چون درخانه بد اخلاق بود فشار قبر داشت. پيامبر مي فرمايد: خدا با کرامت است و حيا مي کند از اينکه بنده اي به او اميد بسته باشد و خدا خلاف آن با بنده اش رفتار کند. شما هرچه مي توانيد خوش بين باشيد و به سوي خدا رغبت داشته باشيد. در روايت داريم که وقتي فال بد به ذهن شما مي آيد به آنها اهميت ندهيد و آنرا رها کنيد و به خدا توکل کنيد. تلقين بسيار موثر است. خيلي از بلاها معلق است اگر ما فال خوب بزنيم آن بلا رفع مي شود. تلقين کردن در روحيه دادن به بيمار خيلي موثر است و اين الان در روانشناسي ثابت شده است. ما با باور و خيال هاي بد و خوب زندگي مي کنيم. تلقين روي مرده اثر دارد. در هنگام دفن ميت مستحب است که شانه هاي او را تکان بدهند و براي او تلقين بخوانند و بگويند که خوب خدا و پيامبري داشتي. به قول مرحوم حاج آقا دولابي: ما مي توانيم تا زنده هستيم به يکديگر تلقين کنيم که خوب خدا و پيامبري و قرآني و اماماني داريم. تلقين ديگر بعد از اين است که ميت را دفن مي کنند، يکي از نزديکان ميت در کنار قبر مي ماند و تلقين را براي مرده با صداي بلند مي خواند. معمولا بعد از دفن عالم برزخ شروع مي شود.در تلقين داريم که اگر دو تا فرشته ي مقرب آمدند نترس و.....در روايت داريم که نکير و منکر از ميت مي پرسند که خداي تو کيست، پيامبر تو کيست و دوازده امام تو چه کساني هستند و از بالا به او تلقين مي کنند و دو فرشته مي روند و اگر از اول عذابي بر ميت نباشد تا آخر عذابي بر ميت نخواهد بود البته به شرطي که حق الناس به گردن او نباشد.

در کتاب سفينة البحاراز امام عسگري (ع ) داريم: خوش بين باش حتي به يک سنگ (يعني به خلقت خدا خوش بين باش) خدا سِرّ خودش را در درون آن سنگ قرار مي دهد و تو بهره ات را از آن سنگ مي بري. به حجرالاسود نمي نگري ؟

خدا به يک سنگ شرافت داده است و آنرا جزو سنگ هاي بهشتي کرده است. پيامبر و امامان اين سنگ را بوسيده اند و حجاج دست بر آن مي کشند. تو از سنگ بالاتر هستي و اگر يک انگشتر عقيقي که از سنگ است در دست تو باشد نماز تو ثوابش بيشتر مي شود. در قرآن داريم که جالوت به حضرت داود و يارانش حمله کرد و داود سنگي را به سمت او پرتاب کرد و آن سنگ به پيشاني جالوت خورد و لشگريان و خود او فرار کردند. اين سنگ امتي را فاتح قرار داد. در روايت داريم که انسان هر چيزي را که دوست دارد با آن محشور مي شود حتي اگر آن چيز سنگ باشد. حاج آقا رحيم ارباب از بزرگان اصفهان بودند و استاد آيت الله بروجردي بودند. پدر حاج آقا رحيم ارباب از پولداران و اربابان اصفهان بود. يک روز ايشان براي گردش به بيابان مي روند.در آنجا ايشان مي گويند که براي من نان سنگي بپزيد، نانهايي که پخته مي شدند همه طرف آن پخته مي شد ولي يک طرف آن پخته نمي شد و بعد ديدند که يک طرف سنگ گرم نمي شود. او گفت که من بايد سِرّ آنرا بفهمم. او سنگ را مي شکند و مي بيند که يک کِرم در لاي آن طرف سنگ بود که خدا مي خواسته اين کِرم از بين نرود و بخاطر همين يک طرف سنگ گرم نمي شده است. اين پسر جوان با ديدن اين اتفاق متحول مي شود و مي گويد خدا که يک کرم لاي سنگ را فراموش نکرده است من را هم فراموش نخواهد کرد. از همان جا فکرش عوض مي شود و در حوزه اصفهان مشغول به تحصيل مي شود. خسرو پرويز نامه ي حضرت پيامبر را پاره کرد و همراه با خاکي براي پيامبر فرستاد. پيامبر فرمود: ملکش از همA  مي پاشد و اين خاک نشانه اين است مملکتش تحت تصرف ما درمي آيد. ما با کلمات خوب، مي توانم تلقين هاي خوب بکنيم.

سوال – آيات سوره کافرون،عصر و تبت را توضيح بفرماييد.

پاسخ – در روايات متعدد صلوات بعنوان افضل اعمال بيان شده است. فردي به امام صادق (ع) گفت که روزي در کعبه را باز کردند و من به داخل کعبه رفتم و ذکر صلوات را گفتم. آيا اين کارم ثوابي دارد ؟ امام فرمود: شما از خانه ي کعبه بيرون آمدي در حاليکه عمل شما افضل همه ي اعمال مستحبي بوده است.

سوره نصر در زمان فتح مکه نازل شده است. در اين سوره نصرت خدا را يادآوري مي کند و پيروزي را از خدا مي داند. مي فرمايد: چون نصرت آمده بدنبال آن هم فتح آمده است و مردم مسلمان شده اند، پس خدا را تسبيح بکن و استغفار بکن که خدا توبه پذير است. ذکر تسبيح سبحان الله است و ذکر کامل آن ذکر يونسيه است.

سوال – در مورد ماه رجب و فضيلت آن توضيحاتي بفرماييد.

پاسخ – سه ماه از سال، بهترين ماههاي سال است: ماه رجب، شعبان و رمضان. يکي از امتيازهاي ماه رجب اين است که از آن تعبير به ماه بزرگ مي شود. خدا ماه رجب و شعبان را براي پاکسازي ما قرار داده است. بزرگان مي گويند: ماه رجب ماه تخليه، ماه شعبان ماه تحليه و ماه رمضان ماه تجليه است. ماه رجب ماه استغفار است و در اين ماه زياد استغفار کنيد، خدا مهربان است و شما را مي آمرزد. وقتي مي خواهد ميهمان بيايد اول بايد خانه را پاکيزه کرد. استغفار نبايد زباني باشد و بايد حق الناس ها را هم ادا کرد. از اعمال ديگر ماه رجب روزه گرفتن است. در روايت داريم يک روز روزه گرفتن در ماه رجب، يکسال آتش جهنم را از انسان دور مي کند و سه روز روزه گرفتن در ماه رجب بهشت را بر انسان واجب مي کند.

سوال – اگر ما نماز و روزه ي قضا داريم، آيا مي توانيم از فضيلت اين ماه بهره ببريم ؟

پاسخ – کساني که نماز يا روزه ي قضا دارند اول بايد به واجبات بپردازند. فتواي اکثر فقها اين است که کسي که روزه ي واجب بر گردنش است نمي تواند روزه ي مستحبي بگيرد. راهش اين است که اين روزه هاي قضا ر ا در ماه رجب بگيريد و خدا ثواب مستحبات را هم به شما مي دهد. بعض ها زياد به مستحبات مي پردازند ولي به واجبات اهميت نمي دهند. بعضي ها به کربلا و مشهد مي روند ولي بدهي خودشان را ادا نمي کنند يا نمازها يا روزه اي قضا را بجا نمي آورند. پيامبر فرمود: اي علي، اگر مردم دنبال مستحبات هستند تو دنبال واجبات باش. مثلا شما وقتي به مشهد مي روي در آنجا نمازهاي قضا را هم بخوان. يا در شب قدر نماز قضا بخوانيد که هم دين تان را ادا کرده ايد و هم ثواب آن شب را به شما مي دهند. شما اصل را ادا کنيد بعد پاداش را هم مي دهند. يکي ديگر از اعمال ماه رجب گفتن هزار بار ذکر لااله الاالله و خواندن صد يا هزار يا ده هزار بار سوره ي توحيد است. اعمال ديگر خواندن دعاهايي است که در ماه رجب وارد شده است. اعمال ليلة الرغائب در شب جمعه اول ماه رجب است. زيارت امام رضا(ع) و امام حسين(ع) در اين ماه تاکيد شده است. مهمترين کار در ماه رجب اين است که ماه پاک بشويم و اگر ما در اين ماه پاک شديم، لياقت پيدا مي کنيم که در ماه شعبان ميهمان پيامبر بشويم و در ماه مبارک رمضان ميهمان خدا بشويم. اگر ما در اين دو ماه خودمان را پاکيزه بکنيم درماه رمضان نفس و خواب ما عبات مي شود. ويژگي ماه رجب تولد حضرت علي(ع) است. همه دور خانه ي خدا مي چرخيدند و خدا را مي خواستند و خدا هم مظهر خودش و آيينه تمام نماي حق تعالي را يعني علي را بوجود آورد. همانطور که جسم ما دور کعبه مي چرخد جان ما هم بايد دور مولا علي بچرخد. جرجدان مسيحي به قم آمده بود و سوال کرد که رمز اينکه علي در کعبه به دنيا آمده است چيست. ايشان گفتند: کعبه قبله ي ماست، کعبه نمي تواند راه زندگي و بندگي را به ما ياد بدهد و نمي تواند الگوي ما باشد. خدا مي فرمايد:AA  اي کساني که رو به قبله نماز مي خوانيد، الگوي شما شخصي است که در اينجا متولد شده است.

اگر کسي نمي تواند يازده رکعت نماز شب را بخواند، سه رکعت آخر آنرا بخواند و باز اگر نمي تواند يک رکعت آخر را بخواند. آيت الله وحيد خراساني مي فرمايند: از بعد از نماز عشا تا اذان صبح مي توان نماز شب را به نيت ادا خواند. ولي عموم فقها مي فرمايند که وقت اداي آن از نيمه شب است. نماز شب کوچکتري است بنام نماز وتيره که همان نافله ي عشا است. اين نماز نشسته است و مثل نماز صبح است. شما از اين نماز شب کوچک شروع کنيد تا به نماز کامل شب برسيد.

حضرت علي(ع) مي فرمايند خدايي که دعاي طولاني را مي شنود دعاي کوتاه را هم مي شنود. دعاي کوتاه حضرت اميرالمومنين: الحمدلله علي کل نعمه و اسئل الله من کل خير واعوذ بالله من کل شر و استغفرالله من کل ذنب. برترين و جامع ترين ذکرها صلوات بر محمد و آل محمد است.

خدايا به حق محمد و آل محمد، هر خيري که به چهارده معصوم داده اي به ما عنايت بفرما و هر شري که از چهارده معصوم دور فرموده اي، از همه دور بفرما و قلب امام زمان(عج) را به ظهورش شاد بفرما.