اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

مشاهده محتوا

91-02-25-حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد-مثبت نگري

برنامه سمت خدا

-حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد

-مثبت نگري

91-02-25

چه روزها که يک به يک غروب شد نيامدي چه بغض ها که در گلو رسوب شد نيامدي، خليل آتشين سخن تبر به دوش بت شکن خداي من دوباره سنگ و چوب شد نيامدي، براي ما که خسته ايم و دل شکسته ايم نه براي عده اي چه خوب شد نيامدي، تمام طول هفته را به انتطار جمعه ام دوباره صبح، ظهر،غروب شد نيامدي.

سوال – در مورد فال خوب و بد زدن توضيحاتي بفرماييد.

پاسخ – عده اي مي گويند که ما فال خوب زديم، دعا خوانديم و گوسفند قرباني کرديم ولي نتيجه نگرفتيم. از آيات قرآن و روايت اين طور برمي آيد که ما دو نوع تقدير داريم: يکي تقديري است که بالاتر از اعمال و رفتار ماست و اين تقديرات از اول خلقت نوشته شده است و اين تقديرات حتمي است و به رفتار و اعمال انسانها بستگي ندارد. مثلا قيامت خواهد آمد يا مهدي ظهور خواهد کرد، اجل يا رزق حتمي خواهد آمد. پس بلاهاي حتمي و تغييرات لايتغير اتفاق خواهد افتاد. گر رود سر برنگردد سرنوشت، گر اين سخن بايد با آب زر نوشت، سرنوشت ما بدست ديگري است، خوش نويس است و نخواهد بد نوشت. امام صادق (ع) مي فرمايند: آنچه که خدا براي بندگانش در نظر مي گيرد برتر است. يعني خدا بهترين ها را براي ما در نظر مي گيرد. تقديرات ديگري هست که بدست خود ماست که اگر کار ثواب بکنيم برکت زياد مي شود و در اين تقديرات دعا، شفاعت و توکل اثر دارد، فال خوب و بد زدن اثر دارد. بخش مهمي از تقديرات به اعمال و رفتارهاي ما وابسته است که ما مي خواهيم در مورد اين نوع تقديرات صحبت بکنيم. ما اين تقديرات را مي توانيم با توبه و استغفار برگردانيم. مثلا اگر انسان صله ي رحم بکند عمرش طولاني مي شود و اگر قطع رحم بکند عمرش کوتاه مي شود يا اگر انسان صدقه بدهد، بلا برمي گردد. در کتاب سفينةالبحار مرحوم آقا شيخ عباس قمي داريم: (مرحوم فلسفي مي فرمودند که من وقتي به سفر مي روم اين کتاب را به همراه خودم مي برم. آيت الله خوئي مي فرمودند که اگر به من بگويند از ميان هزاران کتاب يکي را انتخاب بکن، من کتاب سفينةالبحار را انتخاب مي کردم.) يکي از ياران پيامبر بيمار شدند. و پيامبر سراغ او را گرفتند و متوجه شدند که بيمار است. پيامبر به عيادت او رفت. پيامبر سوال کردند که چرا بيمار شدي ؟ او گفت: شما در نماز سوره ي القارعه (کوبنده ) را خوانديد که مي فرمود هر کس ميزان اعمالش سنگين باشد به بهشت مي رود و هر کس ميران اعمالش سبک باشد به جهنم مي رود، هول اين آيه من را گرفت و وقتي به خانه آمدم و به خدا گفتم: من طاقت آتش جهنم را ندارم و من را در همين دنياعقوبت کن. بعد من بيمار شدم. پيامبر فرمود: حرف بدي زدي، چرا نگفتي ربنا اتنا في الدنيا حسنه و في الآخره حسنه و وقنا عذاب النار، خدايا به ما صحت و عافيت بده و به ما بهشت بده و رحمت را شامل حال ما بکن و ما را از آتش جهنم نگه دار. اميرالمومنين در ذيل اين آيه فرمودند: خدايا در دنيا به من همسر خوب بده و در آخرت هم همسرخوب يا فرشتگان آسماني به من بده و مرا از همسر بد حفظ کن.

ما بايد هميشه از خدا چيز خوب بخواهيم. اگر ما در هر کاري فال بد بزنيم همان اتفاق مي افتد. بلا، به گفتار شما بستگي دارد. در مورد خواب بايد گفت که تا مي توانيد خواب تان را به کسي نگوييد مگر افراد با تقوا و باايماني که خواب را درست و خوب تعبير بکنند. اگر انسان خواست خودش خواب را تعبير بکند فال خوب بزند. همانطور که شما خواب را تعبير مي کنيد همان طور واقع مي شود. اگر شما خواب خوب ببينيد و آنرا بد تعبير بکنيد همان بد واقع مي شود و اگر شما خواب بد ببينيد و آنرا خوب تعبير کنيد، همان خوب واقع مي شود.پس خواب هم به زبان و گفتار ما بستگي دارد. در کتاب کافي داريم: شوهرخانمي به مسافرت رفت و زن خواب ديد که ستون خانه خراب شده و سقف پايين آمده است. زن خدمت پيامبر آمد و خواب را تعريف کرد. پيامبر فرمود: شوهر تو سالم برمي گردد و زندگي شما وسعت پيدا مي کند و همان طور هم شد. اين خانم سه بار و هر بار بعد از سفر شوهرش اين خواب را ديد و پيامبر همان تعبير را براي او کردند. در دفعه ي چهارم خانم چنين خوابي را ديد و وقتي مي خواست به ديدن پيامبر برود، يکي ازهمسران پيامبر او را ديد و خواب را براي او تعريف کرد. همسر پيامبر گفت که تعبيرش اين است که شوهر شما مي ميرد و همان طور هم شد. ما در مورد بدترين خواب ها بايد بگوييم که انشاءالله خير است. روايت داريم: هيچ وقت واسطه ي خبر هاي بد نشويد و اگر از روي ناچاري مجبور شديد در آخرين دقيقه خبر بدهيد ولي خبرهاي خوب را به همه اعلام کنيد. وقتي عموي پيامبر در جنگ کشته شد هيچ کس حاضر نشد که اين خبر را براي پيامبر ببرد و پيامبر خودشان به ميدان رفتند و متوجه شدند که عمويشان شهيد شده است. يکي از کارهاي بسيار خوب آقا شيخ عبدالکريم حائري موسس حوزه ي علميه ي قم، تاسيس يک بيمارستان در قم بود. سازمان بهداشت متوجه شد که بيماراني که در اين بيمارستان مي خوابند درصد شفا پيدا کردن و خوب شدن آنها خيلي زياد است، عده اي را بعنوان بازرس به آن بيمارستان فرستادند تا علت را بفهمند. آيت الله حائري حقوق اضافه اي براي پرستارها و دکترها درنظر گرفته بودند تا آنها تا دير وقت در بيمارستان به بيمارها روحيه بدهند و بگويند که حال شان رو به بهبود است. دکترها و پرستاران اين تلقين خوب را کنار بستر بيمارها القاء مي کردند. شما سعي کنيد که فال خوب بزنيد حتي اگر تقدير باشد که بيمار بميرد.

سوال – آيات پاياني سوره ليل و آيات سوره ي ضحي و نشرح را توضيح بفرماييد.

پاسخ – روايت داريم که دعا بدون صلوات مستجاب نمي شود. زيرا صلوات ذکر خداست و دعاي مستجاب است. قبل از دعا و بعد از دعا ذکر صلوات را بگوييد.

وقتي حضرت موسي مي خواست پيش فرعون برود گفت: رب شرح لي صدري خدايا به من شرح صدر بده ولي در سوره ي نشرح خدا به پيامبر مي فرمايد که آيا ما به تو شرح صدر نداديم ؟ بار سنگين را از دوش تو برداشتم و الا پشت تو را مي شکست، خدا در بار سنگين نبوت به تو کمک کرد، نام تو را کنار نام خدا گذاشتيم، همانا با سختي آساني هست و با سختي آساني هست. يکي از اسم هاي پيامبرما، خندان است. روايت داريم: پيامبر از اين آيه خيلي خوشش آمد و مسرور، شاد و خندان شدند زيرا خدا فرموده است که ما با هر سختي دو تا آساني قرار داده ايم. يعني آساني بر سختي غالب است و بهشت بر جهنم غالب است و... مفسرين مي گويند که عسر دوم تکرار عسر اول نيست زيرا بصورت نکره آمده است، پس آساني دو برابر سختي هاست.

اميرالمومنين ديدند که فردي دعاي طولاني مي خواند ( البته خواندن دعاي طولاني خوب است بشرطي که وقت باشد) فرمودند: خدايي که دعاي طولاني را اجابت مي کند دعاي کوتاه را هم اجابت مي کند. دين ما دين آساني است و پيامبر ما سخت گير نبوده است. ما درعبادت ها نبايد سخت بگيريم بلکه بايد آنرا آسان بگيريم. امام فرمود: من همه ي دعاها را در يک جمله خلاصه مي کنم: الحمدالله علي کل نعمه و اسئل الله من کل خير و اعوذبک من کل شر و استغفرالله من کل ذنب.

سوال – چکيده ي کتاب رحمت و محبت خدا (نوشته ي آقاي فرحزاد) را توضيح بفرماييد.

پاسخ – اين هفته، هفته ي تکريم مادران و بانوان است. من بخش محبت همسر اين کتاب را توضيح مي دهم. بزرگي مي فرمودند: مادرها روي سر ما جا دارند و همسران ما در دل ما جاي دارند. فرزندان روزي از ما جدا مي شوند ولي ما تا آخر عمر با همسرمان هستيم. مرحوم حاج آقا دولابي مي فرموند: شما جزو هر قشري که هستيد اگر مي خواهيد موفق باشيد بايد شريک زندگي تان شما را دوست داشته باشد و به شما کمک کند. اگر خانم من از من راضي باشد من در همه ي کارهايم موفق مي شوم. روايت داريم: خدا وقتي خشم مي کند که همسر و فرزندان مورد ظلم قرار بگيرند. سعدبن معاذ جانباز بود و شهيد شد و زير جنازه ي او را پيامبر و نود هزار فرشته گرفتند. مادرش گفت که پسرم بهشت بر تو گوارا باشد. پيامبر فرمود: او دچار عذاب قبر شده است زيرا او با خانواده اش کمي بد رفتار بود و حق آنها را رعايت نمي کند. تعبيرهاي بالايي در مورد او داريم. يکي از اساتيد مي گفت که وقتي صبح من مي خواهم از خانه بيرون بيايم همسرم کفش مرا پاک مي کند و مي گويد که شوهري بهتر از تو وجود ندارد و قربان صدقه ي من مي ورد و من هر چه پول دارم به او مي دهم. ما که شيوه ي مهرباني و محبت داريم چرا با قهر و غضب و خشونت با يکديگر رفتار کنيم ؟

خدايا به حق فاطمه ي زهرا همه ي ما را فاطمي وعلوي قرا بده و بهترين ها را براي ما قرار ده.