اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

مشاهده محتوا

91-02-04-حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد-خوش بيني به خدا

-برنامه سمت خدا

-حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد

-خوش بيني به خدا

91-02-04

زير باران، دوشنبه بعدازظهر اتفاقي مقابلم رخ داد. وسط کوچه ناگهان ديدم زن همسايه بر زمين افتاد، سيب ها روي خاک غلطيدند، چادرش در ميان گرد و غبار...، قبلا اين صحنه را نمي دانم در من انگار مي شود تکرار. آه سردي کشيد، حس کردم کوچه آتش گرفت از اين آه و سراسيمه گريه درگريه، پسر کوچکش رسيد از راه، گفت: آرام باش چيزي نيست، به گمانم فقط کمي کمرم، دست مرا بگير، مرد گريه نمي کند پسرم، چادرش را تکان داد با سختي يا علي گفت و پاشد پيش چشمهاي بي تفاوت ما فقط ناله هايشان تماشا شد. صبح فردا به مادرم گفتم: گوش کن اين صداي روضه ي کيست ؟ طرف در رفتم و ديدم در و ديوار AA خانه اي مشکي است. با خودم فکرمي کنم حالا کوچه ي ما چقدر تاريک است، گريه مادر،دوشنبه، در، کوچه، راستي فاطميه نزديک است.

سوال – در مورد بحث خوش بيني به خدا توضيحاتي بفرماييد.

پاسخ – خوش بين بودن به خدا منشا برکات و رفتن به بهشت است. در روايت داريم: خوش بين بودن به خداي متعال ارزش بهشت را دارد و بزرگترين گناه کبيره بدبين بودن به خداست. در قرآن داريم: به خدا گمان بد بُرديد، قوم هلاک شده شده ايد و به جهنم افتاديد. دعاي کميل يا هر دعاي ديگر را مي توان در وقت هاي ديگر هم خواند ولي اگر کسي بخواهد آنرا به قصد ورود بخواند، بايد حتما دعاي کميل را در شب جمعه بخواند. دعاي جوشن کبير را در هر ايامي مي توان خواند زيرا اين دعا اسامي خداست. حتي مي توان بخشي از دعا را خواند. بدبيني گناه بسيار بزرگي است. آيت الله بهجت مي فرمودند: اگر ما به اندازه ي يک کودک که به مادرش خوش بين است به خدا خوش بين بوديم، تمام کارهاي مان درست مي شد. خيلي از مردم به همين اندازه هم به خدا خوش بين نيستند. در قرآن داريم که خدا مي فرمايد: من آماده ي جواب هستم، مرا اجابت کنيد، مرا باور کنيد. خداي غني مطلق صد و بيست و چهار هزار پيامبر فرستاده است. ما بايد وعده هاي خدا را باور کنيم. مرحوم دشتي نوشته اند: علتي که باعث شد من در مورد نهج البلاغه کار کنم اين است که من سرگذشت يک دانشمند مسيحي که استاد ادبيات عرب است را مي خواندم. در آنجا نوشته بود: من دويست بار نهج البلاغه اميرالمومنين را خوانده ام. اين کلام در مرحوم دشتي موجي ايجاد کرد تا ايشان به دنبال نهج البلاغه بروند. خيلي از شيعيان و دوستداران حضرت علي (ع )ممکن است که حتي يک بارهم نهج البلاغه را نخوانده باشند. يکي از شاعران اهل سنت مي گويد که من يک خطبه ي حضرت علي(ع) را هزار بارخوانده ام و هر بارهم متحول شده ام. نهج البلاغه يک درياي بيکران معارف است.

حضرت در کلمات قصار 435 در نهج البلاغه مي فرمايد: نمي شود که خداوند در شکر را به روي بنده اي باز بکند ولي در زيادکردن نعمت را به او ببندد. انسان بايد رزق کم و سلامتي را شکر کند و نبايد دنبال زياده طلبي باشد. در ادامه حضرت مي فرمايد: اگر خدا را بخوانيد حتما جواب شما را مي دهد. خدا خوب جواب دهنده اي است. خدا جواب ابليس و فرعون را هم اجابت کرد. اگر ما دعايي کرديم و مستجاب نشد، حتما حکمت دارد و ما نبايد به خدا سوء ظن پيدا کنيم. حضرت مي فرمايد: خدا مي گويد که من گناهکاران را مي بخشم و امکان ندارد که او را نبخشد زيرا خودش اين را گفته است. گاهي خدا ما را مي بخشد ولي ما خودمان را نمي بخشيم و شايد اين بخاطر حيا ما باشد.

محدث قمي در کتاب سفينه آورده است. آقاي بحريني که يکي از علماي لبنان است کتابي بنام راه به سوي خدا نوشته است و آيت الله بهجت سفارش مي کردند که اين کتاب را بخوانيد و اوج اين کتاب همين حديث است. او مي گويد که راه به سوي خدا از طريق خوش بيني است. اگر کسي به خدا خوش بين باشد خدا او را به اعلي درجه ي بهشت مي برد. بعضي ها مي گويند که شما به بهشت يا جهنم نرفته ايد پس چطور خبرهايي از آنجا به ما مي دهيد. امامان و خدا از آينده خبرهاي به ما داده اند که اينها اخبار غيبي است و آنها اين خبرها را براي ما ترسيم کرده اند و اين اتفاقات قطعي است. الان بهشت و جهنم موجود است. امام صادق (ع) مي فرمايد: آخر بنده اي که به پاي حساب مي آيد و بدي هاي او بيشتر از خوبي هاي اوست، او را به طرف جهنم مي کشانند، او سرش را بالا مي کند و دنبال چيزي مي گردد. فرشته ها او را پيش خدا مي برند و خدا مي پرسد که دنبال چه چيزي مي گردي. او مي گويد: خدايا گمان من به تو اين نبود. خدا مي فرمايد: درباره ي من چه فکرمي کردي؟ او مي گويد: گمان من اين بود که تو گناهان من را مي بخشي و من را به جهنم نمي بري. خدا مي فرمايد: اي ملائکه به عزت، جلال، نعمت، آلاء و بلندي عظمتم قسم که اين بنده تا الان به من خوش بين نبوده است. اگر او به من خوش بين بود، او را به آتش جهنم نمي ترساندم. خوش بيني دروغي او را امضاء بکنيد و او را به بهشت ببريد. خدا پنج بار قسم مي خورد که اگر او از اول خوش بين بود من او را به طرف جهنم نمي بردم که بترسد. ما بايد حسن نيت به خدا داشته باشيم و نسبت به خدا بدبين نباشيم. در روايت داريم که بلا معلق است. اگر شما فال بد بزنيد، آن بلا به شما مي خورد و اگر شما فال نيک بزنيد اين بلا از شما رفع مي شود. در ادامه حديث داريم که امام مي فرمايد: هيچ بنده اي به خدا خوش بين نيست مگر اينکه خدا با گمان او با او رفتار مي کند و هيچ بنده اي هم به خدا بدبين نيست مگر اينکه خدا با گمان بد او با او رفتار مي کند. بعضي ها مي گويند که خدا با من قهر کرده است و يا من را به جهنم مي برد، ما نبايد اين نسبتهاي ناروا را به خدا بدهيم. امام مي فرمايد: علت جهنم رفتن بخاطر گمان بدشما بود که شما را خوار کرد و به جهنم برد. اگر انساني اعمالش خوب نباشد ولي به خداخوش بين باشد، همين باعث مي شود که جهت اعمالش عوض بود.

سوال –AA  آيات پاياني سوره ي مزمل و آيات ابتدايي سوره ي مدثر را توضيح بفرماييد.

پاسخ – در قرآن داريم که اگر ميزان حسنات کسي سنگين باشد،اهل بهشت است. امام صادق (ع) مي فرمايد: در ميزان حسنات کسي نهاده نمي شود چيزي که سنگين تر از صلوات بر محمد و آل محمد باشد.

در اوايل اسلام، مسلمانان مامور بودند که همراه با پيامبر در شب به نماز وعبادت هاي مستحبي بپردازند تا ريشه باورهاي آنها محکم بشود و اين کار سختي بود. آيه آخر سوره ي مزمل در اين رابطه نازل شد: اين عبادت هاي شب براي شما سخت است، براي شما تا آنجايي که آسان است قرآن تلاوت کنيد. قرآن را بايد با شوق خواند. از مرحوم علامه طباطبايي پرسيدند که چرا ما از قرآن بهره نمي بريم ؟ ايشان فرمودند: زيرا قرآن را با عشق و محبت نمي خوانيد. شما يک صفحه قرآن را با عشق و تدبر بخوانيد. در قرآن خواندن کيفيت مهم است نه کميت.

سوال – در مورد ايام فاطميه توضيحاتي بفرماييد.

پاسخ – حضرت فاطمه در عالم بي نظير است. يعني ايشان خانمي هستند که امام و پيامبر نيستند ولي رتبه ي عصمت براي ايشان وجود دارد. امام باقر(ع) فرمودند: اطاعت کامل از فاطمه ي زهرا بر همه حتي انبياء و ملائکه واجب است. پيامبر به حضرت علي (ع) فرمود: هرچه فاطمه به تو امر بکند، تو بايد اطاعت بکني. با اينکه حضرت فاطمه خودشان را فداي امام زمانشان کردند ولي چون ايشان هم معصوم بودند وغضب او غضب خداست، حضرت علي (ع)هم از ايشان اطاعت مي کرد. ما بانويي به اين عظمت نداريم. ايشان سرور زنان عالم از اولين تا آخرين هستند. فقط پيامبر و حضرت علي (ع) از ايشان برتر هستند. فرمود: فاطمه را فاطمه نام نهادند چون خلق از شناخت حقيقت و کنه ذات حضرت زهرا جدا شدند. شما بايد ايام فاطميه را جدي بگيريد. البته مردم نبايد تمام مجالس را در همين چند روز بگذارند حتي در ايام ولادت هم برنامه هاي مفصل براي حضرت زهرا داشته باشند. براي امام حسين (ع) بيشتر مذاهب عزاداري مي کنند حتي غير مسلمانها مثل مسيحيان و هندوها. ولي عزاداري حضرت فاطمه براي خواص است و بايد اين را قدر دانست. در سابق ميرزا آقاي تبريزي بخاطر تکريم حضرت فاطمه با پاي برهنه به قم مي آمدند. ايشان مي فرمودند که اميد من به شفاعت و دستگيري حضرت زهرا است. من از بزرگي پرسيدم که اميد شما براي شب اول قبر به کيست ؟ ايشان فرمودند: اميد من به ولايت، شفاعت و ولايت حضرت زهرا است. عاشورا از حضرت فاطمه شروع شده است. خط ولايت از فاطميه شروع مي شود. امام باقر(ع) مي فرمايد: روز قيامت مادرم حضرت زهرا از صحنه ي محشر عبور مي کند و مثل مرغي که خوب و بد را ازهم جدا مي کند شيعيان و دوستان خودشان را جدا مي کنند و( مردم ايران دو روز را سنگ تمام مي گذارند يکي روز عاشورا و يکي روز شهادت حضرت فاطمه زيرا صاحب عزا ولي عصر است) به بهشت مي برد. موقع ورود به بهشت دوستداران حضرت فاطمه مي ايستند، به آنها خطاب مي شود که چرا شما وارد بهشت نمي شويد؟آنها مي گويند که ما مي خواهيم مقام دوستداران حضرت فاطمه مشخص بشود. خطاب مي رسد: اي دوستان فاطمه، هر کس هم که به شما خدمتي کرده است وارد بهشت مي شود. خانم و آقايي که فاطمي هستند رفتار آنها هم فاطمي مي شود. حضرت علي (ع) فرمودند: به خدا قسم من حتي يک بار فاطمه را مجبور به کاري نکردم و يک بارهم او را ناراحت نکردم. پس خانم ها ما به نيت حضرت زهرا به خانواده شان خدمت بکنند و آقايان هم به عشق حضرت علي (ع) به فرزندان و همسرانشان خدمت کنند. حضرت مي فرمايد: وقتي من با تمام خستگي ها وارد خانه مي شدم با نگاه کردن به چهره فاطمه، همه ي غم ها از من دور مي شد. شبي پيامبر به حضرت فاطمه فرمودند: قبل از خواب چهار عمل را انجام بده و بعد استراحت کن: ختم قرآن بکن، همه ي انبياء را از خودت راضي کن، به همه ي مومنان دعا بکن و يک حج عمره بجا بياور. حضرت فرمود: سوره ي توحيد ثلث قرآن است پس خواندن شه مرتبه سوره ي توحيد يک ختم قرآن است، يکبار تسبيحات اربعه ثواب يک حج عمره را دارد (ما بايد اينها را باور کنيم و خوش بين باشيم. اين خوش بيني ها انسان را به راه درست مي کشند)، با گفتن اللهم صل علي محمد وآل محمد و صل علي جميع الانبياء والمرسلين همه ي پيامبران را راضي کن و با گفتن اللهم اغفرللمومنين و المومنات همه ي مسلمانان را دعا کن.

روزي حضرت فاطمه به پدرشان فرمودند که من خدمتگزاري مي خواهم تا در کارهاي خانه به من کمک کند. پيامبر فرمودند: بهتر از خادم اين است که صبح قبل از کار 33 بار سبحان الله، 33 الحمدلله و 34 الله اکبر بگويي که اين ذکر هزار حسنه در ميزان است و خدا تمام کارهاي آن روز تو را کفايت مي کند.

حضرت زهرا براي همه (مرد و زن) الگو است حتي براي امامان. امام زمان (عج) مي فرمايد: مادرم فاطمه براي من هم الگو است. همان طور که بيعت طاغوتي برگردن حضرت زهرا نبوده است بيعت هيچ طاغوتي هم بر گردن امام زمان (عج) نيست و اين يکي از شباهت هاي اين مادر و فرزند است. پيامبر به سلمان فرمودند: هر کس فرزندم فاطمه را دوست بدارد باعث مي شود که از آتش جهنم جدا بشود. در روايت داريم که حضرت فاطمه دوستداران خودش را از جهنم جدا مي کند و وارد بهشت مي کند و زهرا با پيامبر است

خدايا به حق صديقه ي کبري ما را از شيعيان خالص حضرت زهرا قرار بده و ما را جزو عزاداران واقعي آن حضرت قرار بده.