اپلیکیشن شبکه سه
دریافت نسخه اندروید

مشاهده محتوا

90-11-17-حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد- پرسش و پاسخ

برنامه سمت خدا

-حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد

- پرسش و پاسخ

90-11-17

سوال – اميدوارکننده ترين آيات قرآن کدامند ؟ در مورد رابطه ي بين رحمت خدا و رحمت پيامبر توضيحاتي بفرماييد.
پاسخ – پيامبر سوره ي هود آيه 114 را اميدوارکننده ترين آيات قرآن دانستند که مي فرمايد: نمازهاي پنجگانه را به پا داريد، همانا خوبي ها بدي ها را از بين مي برد. پيامبر دو بار قسم خوردند: نمازهاي پنجگانه مصداق حسنات است. کسي که وضو مي گيرد و به سمت نماز مي رود گناهانش آمرزيده مي شود. ما بايد اين روايات و آيات را باور کنيم تا آنها ياور ما بشوند. کسي که وضومي گيرد و با شرايطش نماز را مي خواند قطعا مورد رحمت خدا قرار مي گيرد زيرا پيامبر دو بار قسم خورده است. دومين آيه اميدوارکننده ي قرآن سوره ي نساء آيه 48 است که خدا مي فرمايد: همه ي گناهان بخشيده مي شود مگر شرک به خدا. مفسرين مي گويند که خدا بدون توبه همه ي گناهان را مي بخشد زيرا با توبه همه ي گناهان بخشيده مي شود. پس باب رحمت خدا بودن توبه هم باز است ولي در مورد شرک فرد بايد توبه کند تا آمرزيده بشود. شرک يعني اينکه ما در کنار خدا و پيامبر، خدا و پيامبر ديگري قرار ندهيم. ما در نماز مي گوييم وحده لا شريک له. در مورد حق الناس حتي خدا مي تواند باعث بشود که طرف حلال بکند. محدث قمي نقل کرده است که در زمان سليمان بين دو زوج گنجشک دعوا شد و گنجشک نر گفت که من با نوک خودم مي توانم ملک سليمان را جابجا کنم. باد اين خبر را به گوش سليمان رساند. سليمان اين دو گنجشک را احضار کرد. و گنجشک نر گفت که اين چه لافي است که تو زده اي ؟ گنجشک نر گفت که من همسرم را دوست دارم ومي خواهم اظهار قدرت بکنم. حضرت سليمان به گنجشک ماده گفت که او دروغ مي گويد که من را دوست دارد زيرا به تازگي او با گنجشک ماده ي ديگري ارتباط برقرار کرده است. حضرت سليمان با شنيدن اين حرف تا چهل روز منقلب بودند و گريه مي کرد زيرا مي گفت من عشق واقعي به خدا را فهميدم و معني اين آيه را فهميدم. اين لطف خدا است که شرک را نمي بخشد تا ما به سمت خدا برويم. اگر بعضي از مردم به ما کم لطفي مي کنند و ما را ناراحت مي کنند، اين باعث مي شود که ما بيشتر به سمت خدا برويم. اگر ما از آشنايان بي وفا مي بينيم، اين لطف خداست که باعث مي شود ما به سمت خدا برويم که او مهربان تر و با وفاتر از همه است. آيه ي ديگر آيه 5 سوره ي ضحي است. از امام باقر (ع) سوال کردند که شما چه آيه اي از قرآن را اميدوار کننده ترين آيه مي بيند ؟ آنها گفتند که اميدوارکننده ترين آيه قرآن آيه 53 سوره ي زمر است که مي فرمايد خدا همه گناهان را مي بخشد. امام فرمود: ما آيه 5 سوره ي ضحي را اميدوارکننده ترين آيه مي دانيم. خدا در اين آيه به پيامبر شفاعت بي اندازه مرحمت کرده است. خدا آنقدر به پيامبر مي بخشد تا او راضي بشود. دغدغه پيامبر خيلي زياد بوده است. در دعاها اميد و رجاء موج مي زند. امام سجاد (ع)مي فرمايد: خدايا من مي دانم که اگر تو من را به جهنم ببري دشمن تو يعني شيطان خوشحال مي شود ولي اگر من را به بهشت ببري، پيامبرت خوشحال مي شود.
سيره ي پيامبر بايد در رفتار و اعمال ظاهر بشود. بالاترين عفوها و بخشش ها در زندگي پيامبر بوده است. يکي از بزرگان نجف مي گفتند که جلسه اي در نجف بود و در آن جلسه مطرح شد که هر يک از بزرگان يکي از کرامات پيامبر را توضيح بدهند. يکي از مراجع نجف فرموده بودند که يکي از کرامات پيامبر عفو و بخشش پيامبر در فتح مکه بوده است. گاهي فردي به ما تهمت يا حرف نابجايي مي زند و ما او را تا مدتها نمي بخشيم. مردم مکه سيزده سال در مکه پيامبر را آزار و شکنجه دادند. آنها پيامبر را ساحر، مجنون و. .. مي ناميدند و بالاترين تهمت ها را به او مي زدند. در هجرت به مدينه انواع جنگ ها را به پيامبر تحميل کردند. اما وقتي پيامبر مکه را فتح کردند سعدبن عباده شعار مي داد که امروز، روز انتقام است، پيامبر به علي فرمود که بگوييد: امروز، روز رحمت و گذشت است. ابوسفيان و منافقين پيامبر را خيلي آزار دادند ولي پيامبر آنها را بخشيد. حتي پيامبر قتل عموي خودش را بخشيد. پيامبر به مردم مکه گفتند که نظر شما در مورد من چيست ؟ آنها گفتند که شما بزرگوار و کريم هستيد. پيامبر فرمود: من همان کلامي که يوسف به برادرش گفت، من همان را به شما مي گويم يعني شما برادر من هستيد. ما نبايد براي اختلاقات جزئي و اختلافات مادي قهر بکنيم. در روايت داريم که نامه اعمال ما را پيش معصوم مي برند، آنها امضا مي کنند که گناهان را ببخشند مگر گناه کساني که با هم قهر هستند. حتي اگر مسئله مهم است باشد ما نبايد با هم قهر کنيم. افرادي که با هم قهر هستند پرونده هايشان متوقف مي شود و نمازهايشان قابل قبول نيست تا با هم آشتي بکنند. شما حاضر نيستيد که کوچکترين گناه ديگران را ببخشيد ولي مي خواهيد که خدا همه ي گناهان شما را ببخشد. اگر شما مي خواهيم شراب محبت الهي را به شما بدهند بايد دلتان را خانه تکاني بکنيد. وقتي جام محبت خدا را به ما مي دهند که ما دل مان را تميز بکنيم. مرحوم آيت الله زاهدي به مردم گفته بودند که اگر مي خواهيد مورد لطف و رحمت خدا قرار بگيريد، هر کس گردن شما حقي دارد او را حلال کنيد تا خداهم شما را ببخشد. اگر دو نفر با هم قهر هستند، کسي که آزار داده است بايد براي آشتي پيش قدم بشود. کساني که حقي را پايمال کرده اند بايد خودشان را بشکنند و از صاحبان حق عذرخواهي بکنند. اگر ما الان با يک تلفن يا پيامک عذرخواهي نکنيم و خودمان را نشکنيم در قيامت آتش و فشار ما را مي شکنند. يک شخصيت بزرگوار در اوايل انقلاب مسئوليتي داشتند و تعدادي خانه ها و زمين ها را مصادره کردند و به افراد فقير دادند، بعد قانوني آمد و متوجه شدند که اين کار اشتباه بوده است. يکي از دوستان به او گفت که بيا اين اشتباهات را جبران کن. ما در روايت داريم که اگر کسي در عفو گذشت بکند اشکالي ندارد ولي در اداي حق نمي توان گذشت کرد. مثلا اگر قاضي اشتباها فردي را بخشيده است اشکالي ندارد ولي اگر اشتباها کسي را مجرم اعلام کرده است بايد حتما عذرخواهي کند و حق او را ادا کند. و بايد طرف را راضي کرد. اين بزرگوار از اشخاص عذرخواهي کردند و اکثرا هم ازحق خودشان گذشتند ولي عده اي از اين حق نگذاشتند و پول زمين شان را مي خواستند. اين بزرگوار به آنها التماس کرد تا از او بگذرند زيرا نمي توانست پول زمين هاي آنها را بپردازد. ما بايد خودمان را بشکنيم. در دعاي سحر داريم که نفس و مَنِيَت ما بايد شکسته بشود. حالا اگر شما مغذرت خواهي کرديد و طرف نبخشيد روايت داريم که رحمت خدا شامل حال آنها نمي شود. اگر کسي التماس مي کند و خودش را مي شکند اين کم لطفي است که ما او را نبخشيم.
شکستن کار سختي است ولي چاره اي نيست و بايد صاحب حق را راضي کرد. ما فراوان افرادي داريم که فرزندانشان کشته شده اند ولي آنها قاتل را بخشيده اند. جواني در حال احتضار بود و نمي توانست شهادتين را بگويد. پيامبر متوجه شد که مادر از او راضي نيست و به مادر جوان گفت: تو دوست داري که پسرت در آتش جهنم بسوزد ؟ مادر گفت: نه و فرزندش را بخشيد. عروس و مادر شوهر يا. .. که از يکديگر نمي گذرند آيا حاضرند که طرف شان در آتش بسوزد؟ مرحوم سيد مصطفي خوانساري نقل کردند که آيت الله بروجردي که استاد امام خميني و آيت الله بهجت بود، در قم درس مي داند. طلبه اي بود که از چند بار از آقا سوال کرد و آقا نسبت به او تندي کردند. بعد از درس آقا به منزل رفتند. شب ديدم که خادم آيت الله بروجردي به منزل ما آمدند و گفتند که آيت الله بروجردي شما را کار دارد. وقتي به منزل ايشان رفتم ديدم که آقا نه توانسته بودند نمازشان را بخوانند و نه توانسته بودند درس بخوانند. دل ايشان صاف و زلال بود. ايشان از تندي که به شاگردشان کرده بودند ناراحت بودند. قرار شد که بعد از نماز صبح نزد شاگرد برويم و آقا عذرخواهي کند. وقتي بعد از نماز صبح از منزل بيرون آمدم، ديدم آقا در درشکه نشسته و منتظر من است. وقتي به منزل شاگرد ايشان رسيديم، آيت الله خم شدند و دست او را بوسيدند و از او عذرخواهي کردند. خيلي از افراد هنوز دست پدر و مادر و استادشان را نبوسيده اند. از آن موقع به بعد آيت الله بروجردي نذر کردند که اگر سر درس عصباني بشوند بايد يکسال روزه بگيرند يعني جريمه ي سنگيني براي خودشان گذاشتند.
سوال – سوره دخان آيات 40 تا 59 را توضيح بفرماييد.
پاسخ – امام صادق (ع) فرمودند: موجودات عالم به تبعيت خدا و ملائکه بر کساني که صلوات بر محمد مي فرستند، سلام و درود مي فرستند.
در اين آيه مي فرمايد: ان المتقين في مقام امين، اهل تقوا در مقام امن و آسايش هستند. کساني که مقيد هستند که حق الله و حق الناس برگردن شان نباشد در دنيا و قيامت آرامش هستند و در مقام امن هستند.
سوال – کتابي در مورد رحمت خدا معرفي بفرماييد.
پاسخ – کتاب محبت و رحمت نوشته ي حاج آقاي فرحزاد است. اين کتاب سرشار از اميد و رحمت است.
سوال – ما براي رفع کدورت پيش قدم شده ايم ولي طرف ما را نمي بخشد. تکليف چيست ؟ آيا باز هم امام زمان (عج) پرونده ي ما را بررسي نمي کنند ؟
پاسخ – ما بايد پيشقدم بشويم و حلاليت بطلبيم، اگر طرف بخشيد که مشکلي نداريم ولي اگر طرف نبخشيد در روايات ما اين افرد مذمت شده اند. امام صادق (ع) فرمودند: کسي که براي صلح قدم برمي دارد و طرف مقابل صلح نمي کند، او ملعون، ملعون هستيد. در بحارالانوار داريم: پيامبر فرمودند: اي علي، اگر کسي عذر آوردنده را قبول نکند، حتي اگر راست بگويد يا دروغ بگويد، شفاعت من شامل حال او نمي شود. از محدث قمي داريم که پيامبر فرمود: شخصي بنام ابو زَم زُم بود که هر روز با خدا معامله مي کرد وهر روز صبح مي گفت: خدايا من آبروي خودم را وقف راه تو کرده ام يعني کسي به خاطر من به جهنم نرود. انفاق نبايد حتما مال باشد. بالاترين انفاق ها عفو و گذشت است.
هر نوع ارتباط براي آشتي کافي است همين که ما پيام خودمان را به آنها برسانيم کافي است. امام صادق (ع) فرمود: اگر دو نفر از دوستان ما با هم قهر کنند من از هر دوي آنها بيزار هستم. پرسيدند: چرا شما از مظلوم بيزار هستيد ؟ امام فرمودند: مظلوم از حق خودش بگذرد تا اختلاف تمام بشود.
انشاء الله خدا همه ي ما را از شيعيان خالص امام حسن (ع) و امام حسين (ع) قرار بدهد.