سوال – در مورد اميد به خدا و باز شدن درهاي رحمت الهي مختصرا توضيحاتي بفرماييد.A
پاسخ – معمولا وقتي اسم دعا مي آيد همه دنبال حاجت مي روند. در صورتي که دعا خيلي بالاتر از حاجت است. دعا گفتگو با خدا و صدا زدن خداست. امام باقر (ع) فرمود: خدا يک فرد باديه نشين را بخاطر اينکه اقرار به گناه کرد و حق را به خدا داد بخشيد. اميرالمومنين مي فرمايد: در نااميدي ها، اميدتان بيشتر باشد زيرا کار در دست خداست. ممکن است که خدا در لحظه اي کار را به نفع ما تغيير بدهد. حضرت موسي در بحراني در بيابان با همسرش گير افتاد ولي خدا او را به کليمي خودش انتخاب کرد. ملکه ي سبا هم مي خواست با حضرت سليمان وارد جنگ بشود ولي در لحظه اي همه چيز تغيير کرد و همسر حضرت سليمان شد. ساحران که براي جنگ با موسي آمده بودند در يک لحظه به موسي روي آوردند و از صديقين شدند. پس انسان در هيچ مرحله اي نبايد نااميد باشد. ممکن است که خدا دست ما را بگيرد و متحول کند.
سوال – کار دعا چيست ؟ در مورد اميد و رجا توضيحاتي بفرماييد.
پاسخ – دعا راه را به سوي خدا باز مي کند، درهاي گمراهي را ي بندد و درهاي هدايت را باز مي کند. پس دعا درهاي نااميد ي را مي بندد و درهاي اميد را بازمي کند. مفاتيح دو بخش است که يک بخشي از آن در متنA و يک قسمتي در حاشيه بنام باقيات و صالحات آمده است. درمفاتيح هاي جديد بخش حاشيه که همان باقيات وصالحات است در ادامه ي متن آمده است واين کتاب از آقا شيخ عباس قمي است. در باقيات وصالحات دعاهاي مختصر آورده شده است. دعائي براي برآوردن حوائج دنيا و آخرت در بخش حاشيه آورده شده است که اين دعا را پيامبر در سختيها تلاوت مي کردند. در جنگ بدر و احزاب که حمله ي دشمن خيلي شديد بود پيامبر اين دعا را تلاوت ميکردند. همچنين امام صادق (ع) نيز اين دعا را تلاوت مي کردند. ما کمتر دعايي داريم که حضرات آن را تلاوت کرده باشند. امام حسين (ع) در روز عاشورا اين دعا را تلاوت کردند: خدايا اعتماد و تکيه گاه من در هر سختي و گرفتاري تو هستي، در هر سختي اميد من تو هستي. ( اللهم انت ثقتي في کل کرب و رجايي. ..)A در روايت داريم که خدا مي فرمايد: من اميد هر کسي را که به غير من اميد ببندد نااميد مي کنمA و او را به خاک ذلت مي نشانم. اگر ما کار را درست به خدا واگذار کنيم، بدانيم که قطعا خدا از همه به ما مهربانتر است و مشکل ما را حل خواهد کرد. گاهي ما درست دعا نمي کنيم و تسليم نمي شويم. در روايات داريم که بعضي از آيات قرآن اميدوار کننده ترين آيات هستند. اميرالمومنين مي فرمايد: از پيامبر شنيدم که فرمود: اميدوار کننده ترين آيه قرآنA A سوره ي هود آيه 14 است که مي فرمايد: نمازهاي پنجگانه را بپا بدار، همانا خوبي ها بدي ها را از بين مي برد. اين يک قاعده ي کلي است که خوبي ها بدي ها را از بين مي برد. البته داريم که بعضي از بديها اعمال خوب را حبط مي کند. هميشه رحمت خدا بر غضب خدا حاکم است. اگر اين طور نبود خيلي خطرناک بود. اين خودش يک بشارت است که رحمت بر غضب و بهشت بر جهنم غالب است، بهشت هشت تا درد و جهنم هفت تا در دارد، جهنم کوچک و بهشت بزرگ است، خوبي بر بدي و انبياء بر دشمنان غالب هستند. يک نفر به مکه رفته بود و پرده ي کعبه را گرفته و مي گفت: خدايا اين قدر آدم از من بدتر هست که تو من را روي چشمهايت مي گذاري. ان حسنات يذهبن سيئات. پيامبر به علي فرمود: اي علي قسم به خدايي که من را بشير و نذير مبعوث فرموده، هر گاه بنده اي وضو بگيرد خدا گناهان را از اعضا و جوارح او فرو مي ريزد و هر گاه به نماز بايستاد، خدا گناهي از او باقي نمي گذارد و قبل از اينکه نمازش تمام بشود خدا گناهان (حق الناس را بايد تدارک کرد ) او را مي آمرزد مانند روزي که از مادر متولد شده است. همان طور که اين بشارت براي حج آمده است براي نمازهاي واجب پنجگانه هم آمده است. پس گناهاني که بين ما و خدا هست، با وضو گرفتن و نماز خواندن نماز آمرزيده مي شود. پيامبر فرمود: اي علي، نمازهاي پنچگانه لطف خداست که آن را بر ما واجب کرده است. خيلي ها نمازها و روزه هاي مستحبي را بجا نمي آورند. پس اين وجوب لطف مهمي است که خدا در مورد ما کرده است. اگر خدا اينها را واجب نمي کرد خيلي ها به سوي خدا نمي رفتند. عده اي در جنگ اسير شدند، آنها را پيش پيامبر آوردند. پيامبر تبسم مي کردند. آنها گفتند که ما در زنجير هستيم و شما تبسم مي کنيد. پيامبر فرمود: تبسم من براي اين است که ما مي خواهيم شما را به زور به بهشت ببريم. بعضي جاها واجب کردن لازم است. خدا با واجب کردن نماز مي خواهد که ما حتما بهشتي بشويم. پيامبر فرمود: نمازهاي پنجگانه به منزله ي نهري است که در جلوي خانه هاي شما جاري است. اگر جلوي منزل شما آب زلالي باشد و پنج بار در روز در آن برويد و خودتان را بشوييد آيا ديگر ناپاکي در شما باقي مي ماند ؟ به خدا نمازهاي پنجگانه مثل پنج بار در آب فرو رفتن است که روح و حقيقت ما را پالايش مي کند. نماز بايد با شرايطش باشد. شرايط نماز اين است که انسان دوازده امام و ولايت را قبول داشته باشد، پاک باشد و مال غصبي نباشد اگر کسي نماز را با شرايطش بپا دارد قطعا آلودگي ها از او دور مي شود. مرحوم آقا سيد علي قاضي استاد آيت الله بهجت نمازهاي فوق العاده اي داشتند. هرگاه ايشان وارد نمازA A A A مي شدند روح شان پرواز مي کرد. پيامبر مي فرمايد: انسان بايد با دل و روحش به نماز بايستد. اگر با خداهمنشين بشويم حتما لطف خدا شامل حال ما خواهد شد. وقتي ما نماز مي خوانيم بايد به خدا توجه داشته باشيم. توجه به روح نماز ما را از آلودگي ها و پليدي ها دور مي کند. بعضي ها مي گويند که چون ما گناه زياد انجام داده ايم خجالت مي کشيم که نماز بخوانيم، اين يک ترفند شيطاني است. کسي که آلوده است بايد بيشتر تلاش کند که نماز بخواند و به آن توجه کند. امام علي (ع) مي فرمايد: من از آن گناهي که خدا به من فرصت بدهد که بعد از آن دو رکعت نماز بخوانم ترسي ندارم. انسان مي تواند در هر لحظه نماز بخواند مثل نماز شکر. ما بايد دنبال دوستي با خدا باشم. نماز ما را شستشو مي دهد و ايجاد تقوا مي کند. ماهيت نماز اين است که انسان را از فحشا و منکر باز مي دارد. اکثر کساني که مجرم هستند با نماز رابطه اي ندارند. در کساني که نماز مي خوانند قطعا گناه بسيار کمتر است يا اصلا گناهي نيست. آقا سيد علي قاضي فرموده بودند که من ريش خودم را گرومي گذارم براي کسي که نمازهاي واجب را با شرايط بخواند. داريم: در سختي ها از صبر و نماز کمک بگيريد. حضرت علي (ع) مي فرمايد: در سختي ها به نماز پناه بردم. اول وقت خواندن و با توجه خواندن هم از شرايط نماز است.
سوال – سوره زخرف 23 آياتA تا 33 را توضيح بفرماييد.
پاسخ – در اصول کافي داريم که امام صادق (ع) فرمودند: هر وقت ياد پيامبر شد زياد صلوات بر محمدو آل محمد بفرستيد. امام فرمود: اگر کسي يک بار صلوات بر پيامبر خدا بفرستد، خدا هزار صلوات و رحمت نازل مي کند با هزار صف با ملائکه بر کساني که صلوات مي فرستند.
خدا در همه ي جاي قرآن ياد حضرت ابراهيم کرده است زيرا يهوديان و مسيحيان همه پيرو ابراهيم بوده اند. خدا مي فرمايد: ياد بياور حضرت ابراهيم را که به پدر (عموي آن حضرت که بت پرست بودند. پيامبر تا سه سال رسالت را در بين اقوامشان اعلامA A مي کردند و بعد از آن به ديگران اعلام کردند) و قومش مي گفت: منفورترين چيزهاA A بت پرستي و شرک به خداست. من از بت پرستي و شرک شما بيزار هستم و تولي و تبري مي جويم. اول تولي و بعد تبري جستن، اول لااله بعد الا الله.
سوال – من با شنيدن رواياتي که شما در مورد رحمت الهي مي خوانيد به زندگي اميدوارتر شده ام. مدتي است که بخاطر يک شکست اقتصادي دچار بدهي فراوان شده ام. الان من شرمنده ي خانواده و طلبکاران و خداوند هستم. من سعي فراواني در پرداخت بدهي هايم دارم ولي واقعا من در فرصت کم نمي توانم همه ي آنها را پرداخت بکنم. برخي از طلبکاران به من مهلت داده اند ولي بعضي از آنها هر روز به در خانه ي ما مي آيند و من را شرمنده ي خانواده ام مي کنند. راهنمايي بفرماييد. A A
پاسخ – همين که ايشان به فکر پرداخت بده يهاي خودشان هستند خيلي خوب است. بحث حق الناس بحث گسترده اي است و چيزي که دغدغه ي پيامبر و امام زمان (عج) است همين حق الناس است. داريم که کار پيامبر و امامان اين است که بار سنگين گناهان را از دوش ما بردارند. آنها مي خواهند غل و زنجيري که ما به دست و پاي خودمان زده ايم را باز کنند. ماه ربيع ماه شادي و ماه ولادت پيامبر و امام صادق (ع) است. ادا کردن حق الناس در روح و نشاط انسان بسيار موثر است. ما خدمت پير بزرگواري رسيديم و ايشان فرموند: در گوشه ي اتاق بقچه اي است که کفن من در آن است. من خودم را آمده کرده ام، بدهي هايم را داده ام، نماز و روزه هايم را بجا آورده ام، خمس مالم را داده ام و حلاليت هم طلبيده ام و شبها راحت مي خوابمA و آرامش دارم. ما براي تولد پيامبر بايد جشن بگيريم و خيابانها را آذين ببنديم. در اروپا بعد از بيست روز هنوز چراغاني هاي تولد حضرت عيسي برپا بود. پيامبر ما به مراتب افضل تر از حضرت عيسي است. حضرت عيسي با امام زمان (عج) بيعت مي کند. وجزو ياران آن حضرت مي شود و پيرون ايشان هم با امام بيعت مي کنند. در روايات شيعه و سني داريم که حضرت عيسي دعا کردن که خدايا من را جزو امت پيامبر قرار بده. مي طلبد که ما براي پيامبرمان جشن مفصل تري بگيريم ولي ما بايد بدانيمکه اين جشن ها شعار است و خيلي خوب است ولي هدف پيامبر اين است که ما شاد باشيم و از دست اين غل و زنجيرها رها باشيم. براي باز کردن اين غل و زنجيرها ما بايد حق الناس را ادا بکنيم. با اداي حق الناس ما خودمان را به سيره ي پيامبر نزديک کرده ايم. پيامبر درآخرين منبرشان از مردم حلاليت طلبيدند و فرمودند که خدا قسم خورده است که در آخرت از ظلم ظالم نمي گذرد. پيامبر فرمود: اي مردم يا من را حلال کنيد يا من را قصاص کنيد. داريم که لطافت پيامبر به حدي بالا بوده است که وقتي ايشان دست شان را در فضا بالا مي آوردند مواظب بودند که دستشان به موجودات در فضا برخورد نکند. وقتي در هنگام نماز بچه اي گريه مي کرد، پيامبر نمازشان را سريع مي خواندند. دل پيامبر خيلي رقيق و ظريف بوده است. با اين همه ايشان حلاليت مي طلبيدند. در روايات داريم که حضرت فاطمه در پايان عمرشان از حضرت علي (ع) حلاليت طلبيدند و حضرت خديجه که هر چه داشتند در راه اسلام دادند باز از حضرت محمد حلاليت طلبيدند. اين کار بايد سيره ي ما بشود که از يکديگر حلاليت بطلبيم. ما بايد از کساني که زياد با آنها مراوده داريم حلاليت بطلبيم. آنچه ما از نظر مال و آبرو در توان ما هست بايد حلاليت بطلبيم. خدا بيش از اين از ما نمي خواهد. يک وقت کسي مالي دارد و آن را نمي دهد اين فرد کلاهبردار است ولي يک وقت کسي ورشکست شده است و پشيمان شده است، ما بايد در مقابل اين افراد کوتاه بياييم. افراد محترمي در زندان هستند که از نظر مالي مشکل دارند يا بخاطر مهريه همسران شان در زندان هستند. هر کاري از دست ماA A برمي آيد بايد انجام بدهيم و بعد به سراغ نيکي ها و صدقه ها برويم و از طرف صاحبان حق صدقه بدهيم. اين خيران به حساب صاحبان حق مي رود و دين او ادا مي شود. اگر کسي واقعا توبه کند امامان در روز قيامت از خدا مي خواهند که اگر حق الناسي بر گردن آنها هست خدا آن قدر به صاحبان حق خي رونيکي بدهد که از حق خودشان بگذرند تا او راضي بشود. يکي از بزرگان براي زيارت به مدينه رفته بودند. در مدينه خانمي به من گفت که من براي بار اول به مدينه آمده ام ولي حال گريه و دعا ندارم. من حالت گرفتگي شديدي دارم و فکر مي کنم که امامان جواب سلام من را نمي دهند. من مي خواهم به ايران برگردم. اين بزرگ شما بايد در کارهايي که کرده ايد تدبرکنيد که نکند دل کسي را شکسته باشيد يا ممکن است که آه مظلوم پشت سر شما باشد. اين خانم فکر کرد و گفت که بله، من با مادرشوهرم قهرهستم و از او هم خداحافظي نکرده ام. از او بدم مي آيد. اين آقا به خانم گفت که شما بايد خودتان را بشکنيد و با تلفن از مادرشوهرتان حلاليت بطلبيد. اين خانم اين کار را کرد و بعد از چند روز مشکلش حل شد و اشکش سرازير شد. مشک ما سر مسائل جزئي است. ما بايد کدورت ها را از دل مان دور بکنيم تا لذت زندگي را بچشيم. A
خدايا به حق اباعبدالله، فرج امام زمان (عج) را تعجيل بفرما و همه ي ما را جزو شيعيان آن حضرت قرار بده و انشاءالله خداوند حق الناس ما را به کرم خودش ادا بفرمايد.