main logo of samtekhoda

99-05-27-حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد – احیای امر ولایت و مباهله


برنامه سمت خدا
موضوع برنامه: احیای امر ولایت و مباهله
كارشناس: حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد
تاريخ پخش: 27-05- 99
شریعتی:
بسم الله الرحمن الرحیم، اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
هر صبح شکوه سرمدی می‌بینم *** هر شب نفحات احمدی می‌بینم
هستی چو بهار جوشش نام شماست *** گلها همه را محمدی می‌بینم
سلام می‌کنم به همه بیننده‌ها و شنونده‌های خوبمان، انشاءالله هرجا هستید خدای متعال پشت و پناه شما باشد. حاج آقای فرحزاد هستیم، سلام علیکم و رحمة الله، خیلی خوش آمدید.
حاج آقای فرحزاد: علیکم السلام و رحمة الله. خدمت جنابعالی و بینندگان و شنوندگان عزیز عرض سلام دارم. آرزوی موفقیت برای همه دارم، انشاءالله زیر سایه اهل‌بیت خوش و خرم و سر حال باشند، از همه عزیزانی که در همه ایام، ایام غدیریه و مباهله، برنامه‌های خوبی برای غدیر و مناسبت‌ها داشتند، تشکر می‌کنم. هزارها کاروان شادی به راه افتادند و گزارش آن به ما رسید. بعضی شهرداری‌ها در شهرها بعد از غدیر پرچم‌ها را جمع کردند.
شریعتی: انشاءالله به حق امیرالمؤمنین و سیدالشهداء خداوند به تمام بیماران عافیت عنایت کند و تک تک بیماران خوب شوند و به آغوش خانواده برگردند. بحث امروز شما را با دل و جان خواهیم شنید.
حاج آقای فرحزاد: بسم الله الرحمن الرحیم، الحمدلله رب العالمین، اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
«الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایه امیرالمؤمنین و الائمه المعصومین» بحثی که هفته گذشته گفتیم، مرحوم آیت الله بهجت فرموده بودند که خدا می‌داند در این استدلال‌های ساده و کوتاه چه برکاتی قرار دارد. بیست سی مورد استدلال پیدا کردم که مطرح می‌کنم. اگر بدانیم ولایت با همه عبادت‌های ما عجین است، یعنی ما وسیله رسیدن مردم به سعادت و سبک زندگی و کمالات هستیم و این واسطه همیشه هست. هیچوقت دستمان از پیغمبر و اهل‌بیت و حضرت زهرا(س) کوتاه نشود. یک نکته کوتاه این است که بعضی فکر می‌کنند ما پا فشاری داریم که کسی که اهل سنت است بیاید مذهب تشیع را بپذیرد. نه، اصلاً چنین چیزی نیست. در سیره پیغمبر و اهل‌بیت بود که تبیین حق می‌کردند و حق و باطل را نشان می‌دادند، راه صراط مستقیم و گمراهی، ناله می‌زدند و خیرخواهی می‌کردند، اینکه به زور کسی را دعوت کنیم، نه، درست نیست.
یکی از اصحاب خاص امام صادق گفت: من قبلاً خیلی به باقی مذهب‌ها می‌گفتم که به مذهب اهل‌بیت بیایید ولی بعدها فهمیدم کارم اشتباه است. من راه را نشان می‌دهم، انتخاب با شماست. حضرت تأیید کردند و گفتند: حالت دوم درست است. ما می‌گوییم: صراط مستقیم این است و راه خطا این است، هرکس خواست خودش انتخاب می‌کند. ما پا فشاری نداریم. تعصب را کنار بگذاریم و دنبال حق بگردیم. نکته دیگر اینکه بعضی فکر می‌کنند پیغمبر خدا فقط روز غدیر خم اعلام وصایت و امامت مولا علی را فرمودند، در حالی که اوجش در جریان غدیر خم بود ولی پیغمبر ما از روز اول تا لحظات آخر، یوم الدار، این را بیان فرمودند. وقتی آیه نازل شد «و انذر عشیرتک الاقربین» اول اطرافیان و بستگان را انذار بده که من پیغمبر شدم. قبل از اینکه بگوید» من پیغمبر هستم اول اطعام دادند و مهمانی دادند و این خیلی مهم است. اول اطعام اهمیت دارد. حضرت فرمودند: گوشتی تهیه کنید و دو روز مهمانی دادند. از روز اول جانشین معین کردند و در جای جای زندگی با عمل و زبان، امامت و جانشینی مولا علی رویش تأکید شده و اوج آن غدیر بوده و حضرت زهرا(س) جانش را رویش گذاشته است. آقا أباعبدالله جانش را روی آن گذاشته است. روز عاشورا به امام حسین گفتند: بخاطر کینه‌هایی که از علی(ع) و اجدادت داریم برای این جنگ آمدیم. امام حسین فرمود: خدا هرچه به من فرزند عطا کند نامشان را علی می‌گذارم. غدیر خم یک اعتقاد و راه است، سبک زندگی و فرهنگ است، محصول زحمات 124 هزار پیغمبر روز غدیر به ثمر نشسته است.
بعثت شروع این کار بود و غدیر به ثمر نشست و عاشورا و قیام امام حسین غدیر و جریان ولایتمداری اهل‌بیت را تثبیت می‌کند تا به ظهور امام زمان ختم بشود. لذا حضرت زهرا فرمود: خدا بعد از غدیر خم برای احدی عذر و بهانه قرار نداد و حجت را بر همه تمام کرد. هرچه ظلم و فساد در دنیا هست، همه از آنجایی است که حضرت علی را خانه نشین کردند و منکرات در عالم ایجاد شد. اگر مدیریت عالم به دست با کفایت امیرالمؤمنین و فرزندانش برسد، یک دعوا رخ نمی‌داد و طلاق واقع نمی‌شد. قرآن می‌تواند عامل وحدت باشد؟ اگر زیر سایه‌ی اهل‌بیت آمدیم، همه فسادها اصلاح می‌شود. در مجالس امام حسین همه فرقه‌ای هست، اوج آن در اربعین هست، چپ و راست و د انقلابی و کشیش، مسیحی و غیره هستند. پس امام حسین می‌تواند همه را زیر یک خیمه جمع کند.
استدلال‌هایی که آیت الله بهجت فرمودند، استدلال سوم این است. یک بزرگواری در مدینه بود، یک جمله به من گفت: بسیاری از افرادی که در مدینه برای تحقیق می‌آیند، ما نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه به آنها می‌دهیم و اینها با مطالعه این دو کتاب تغییر می‌کنند. یک استدلال ساده و روان که به اینها می‌گویم این است که ما طرفداران اهل‌بیت طبق روایات فراوان اعتقاد داریم که خدای متعال به وسیله پیغمبر امر فرمود: برای خود جانشین معین کن. جانشین جز مولا علی و یازده فرزندش نیست. اگر پیغمبر بنا بود جانشین معین کند از چه واژه‌ای و کلمه‌ای استفاده می‌کرد؟ تمام اینها در منابع اهل سنت و شیعه هست. کلمه‌ی امام فراوان در منابع شیعه و سنی هست. امام المتقین، امام المؤمنین، واژه خلیفه «أنت خلیفتی» تو خلیفه من هستی. واژه حجت الله، حجت یعنی کسی که دیگران به اعمال و گفتارش احتجاج کنند. لذا به معصومین حجت الله می‌گوییم. حجت الله، وصی، تو وصی من هستی. تو از من ارث می‌بری حقایق و علوم و معارف را، تو حق هستی «علیٌ مع الحق و الحق مع علی» اگر بعد از من امت متفرق شدند و هر گروهی دنبال چیزی رفتند، ما شما را به حق سپردیم.
آیت الله جوادی آملی می‌فرمایند: نه اینکه حق یک چیزی است و حضرت علی یک چیز دیگر است، نه! حق دنبال حضرت می‌گردد و او حقیقت حق است. حقیقت حق خودت هستی. تجسم حق شما هستید. مثل اینکه نقشه ساختمان می‌کشیم، اینها خود حقیقت حق هستند. آقا امیرالمؤمنین به ابن عباس فرمودند: می‌خواهی بروی با ابوموسی اشعری محاجه کنی، ممکن است آنها قرآن را طور دیگری معنا کنند. با احادیث محاجه کن. «علی مع الحق و الحق مع علی» اگر با معاویه اختلاف داشت، به ما گفته حق این است و باید سراغش بروی. واژه دیگر «باب الله» است. «باب الرسول»، «أنا مدینه العلم و علی بابها»، «أنت وزیری» تو وزیر من هستی. حضرت موسی از خداوند درخواست کرد «وَ اجْعَلْ لِي وَزِيراً مِنْ‏ أَهْلِي‏، هارُونَ أَخِي» (طه/29 و 30) تا خداوند گفت: برو با فرعون مقابله کن، گفت: کمک می‌خواهم. واژه «مولا» اهل سنت مولا را به معنی دوست گرفتند، مولا که در روز غدیر خم فرمودند به معنی سرپرست است. «علیٌ کنفسی، علیٌ روحی، لَحمُک لحمی و دَمُک دمی» حضرت علی به منزله گوشت و خون من است و نور واحد هستیم.
عید مباهله را سبک نگیریم. من فکر می‌کردم مهم‌ترین آیه درباره حضرت علی، آیات غدیر خم باشد. مأمون از امام هشتم پرسید: در فضیلت جد شما حضرت علی کدام آیه هست؟ فرمود: آیه‌ی مباهله است. مباهله مثل عید غدیر باید اهمیت داده شود. برای حقانیت اهل‌بیت در عالم باید فریاد بزنیم. خدا او را مخصوص حضرت علی قرار داده و آیه مباهله می‌گوید: حضرت علی از حضرت زهرا بالاتر است، از امام حسن و امام حسین بالاتر است، چون برای حضرت زهرا و امام حسن و امام حسین می‌گوید: «نساءنا و أبناءنا» ولی برای حضرت علی می‌گوید: «انفسنا» جان پیغمبر است.
من کی‌ام لیلی و لیلی کیست من *** هردو یک روحیم اندر دو بدن
بارها گفت محمد که علی جان من است *** هم به جان علی و جان محمد صلوات
خدا می‌گوید: فردا که می‌آیی جان خودت را بیاور. مأمون اشکال کرد و گفت: منظور از جان یعنی خود پیغمبر، امام هشتم فرمود: وقتی خدا می‌گوید: جان خودت را بیاور، خود پیغمبر که هست و پس باید یکی غیر از پیغمبر باشد و آن کسی جز حضرت علی نیست.
کلمه امیرالمؤمنین، یعنی کسی که سرپرست یک قافله است، کسی که در روایت داریم حضرت امیر به مؤمنین علم و معرفت می‌دهد. «أخی» برادر من هستی، «اولی الامر»، واژه‌ی «صاحب لوائی»، «علیٌ احقکم، انصرکم، اعلمکم، اقربکم، اعَزُّکم» یکی از اینها کافی است، ای کاش عزیزانی که شک دارند، بیایند بی طرف قضاوت کنند و حق را بگویند. اول مسأله این است که اصول دین نباید تقلیدی باشد. آیت الله بهجت همیشه اشاره به موضوع ولایت داشتند. می‌فرمود: اگر اتفاقی پیش بیاید تمام کتاب‌های شیعیان را بسوزانند و جمع کنند، آنقدر مدرک و سند از منابع اهل سنت برای حقانیت اهل‌بیت و مکتبمان داریم که می‌توانی هزارها دلیل ارائه کنیم. اهل سنت فراوان نقل کردند. اگر یک کسی بیاید خانه علما، کتابهای اهل سنت در همه زمینه‌ها چه بر علیه ما و چه بر نفع ما نوشته باشند وجود دارد ولی کسی اجازه می‌دهد الغدیر در جایی باشد. نه اجازه نمی‌دهند! عربستان اجازه نمی‌دهد. المراجعات را نمی‌گذارند باشد. در کتابخانه‌های ما منابع اهل سنت هست ولی آنها نمی‌گذارند کتاب‌های ما باشد.
آیت الله نجم الدین طبرسی، که خیلی برای غدیر و امر ولایت زحمت کشیدند و هزارها نفر به دست ایشان شیعه شدند. فرمودند: من یک سفری به بیروت رفتم. کتابخانه آنجا را دیدم و متوجه شدم بسیاری از کتاب‌هایی که آنجا چاپ می‌شود، احادیثی که درباره اهل‌بیت بوده را از کتاب‌ها حذف کردند. وهابی‌ها پول دادند و سانسور کردند. منابعی که نقل می‌کنید از چاپ‌های اصلی آدرس بدهید. واژه حبل الله، اعرابی از پیغمبر پرسید، حضرت بلند شد دست اعرابی را گرفت و روی شانه حضرت علی گذاشت و گفت: حبل الله امیرالمؤمنین است. امیرالمؤمنین از همه حقش بیشتر است و مرا بیشتر یاری کرده و از همه داناتر است و به من نزدیکتر است. از همه در قضاوت داناتر است. واژه صراط مستقیم که فراوان در منابع سنی و شیعه است که منظور مولا امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب است. واژه «علیٌ خیر البشر من أبی فقد کفر» بهترین انسان‌ها بعد از من حضرت علی است. هرکس انکار کند کفر ورزیده است. «أَنْتَ‏ مِنِّي‏ بِمَنْزِلَةِ هَارُونَ مِنْ مُوسَي إِلا أَنَّهُ لا نَبِيَّ بَعْدِي»‏ (كافي، ج 8، ص 106) همانطور که هارون جانشین موسی بود، حضرت علی هم همانطور است. حضرت علی مثل کشتی نوح است هرکس سوار شد نجات پیدا می‌کند. امیرالمؤمنین و اهل‌بیت ثقل قرآن هستند و جدا شدنی نیستند و مادامی که به این دو متمسک شدید، گمراه نمی‌شوید. روی این واژه‌ها حرف بزنیم. قرآن می‌گوید: نماز اقامه کنید، حج بروید. در هیچ جای قرآن نیامده نماز مغرب چند رکعت بخوانید. امکان ندارد بدون پیغمبر و اهل‌بیت بشود به این رسید. «حسبُنا کتاب الله» اینکه اهل‌بیت کنار بروند خیلی حرف بدی است. صدیق، مثل اعلای خداست، «لیل کمثله شیء له المثل الاعلی» تجلی اسماء و صفات خدای متعال است. امیرالمؤمنین راه به سوی خداست.
نکته‌ای که خیلی سؤال می‌شود، روز جمعه اول ماه محرم است و دو ماه عزاداری داریم. امسال محدودیت‌هایی درست شده و ویروس هم اینطور نیست که به سراغ افراد خاص برود، فقیر و غنی نمی‌شناسد. هرکس در معرض باشد مبتلا می‌شود. اصل جلسات توسل و روضه تعطیل نشود. در ایام کرونا بعضی شغل‌ها را محدود کردیم و ساعات کاری را کم کردیم، روضه و جلسات هم نباید تعطیل شود. ما نیاز به معنویت و توسل و روضه و عزاداری داریم. خواهش می‌کنم از هیأتی‌ها دعوا نکنیم و جبهه‌گیری نکنیم. امام هشتم به حضرت عبدالعظیم حسنی فرمود: به شیعیان من بگو که اختلاف را کنار بگذارند و همدیگر را دسته بندی نکنند. چرا کادر پزشکی را مقابل امام حسین قرار می‌دهیم؟ ما وهابی نیستیم! شیعه اهل‌بیت اینطور نیست. کادر پزشکی ما مأمور حفظ جان و سلامتی ما هستند. پیرمردهای نود ساله‌ای هستند که بخاطر اینکه در خانه ماندند سالم هستند ولی بسیاری از جوان‌های ما به کرونا مبتلا شدند و از دنیا رفتند. اصل جلسه روضه را تعطیل نکنیم، حفظ مسائل بهداشتی و حفظ جان جزء واجبات است. با حفظ مسائل بهداشتی و جمعیت کم در فضای باز جلسات روضه را برگزار کنیم. اینها حق الناس است، اگر ناقل شدیم و کسانی را مبتلا کردیم، حق الناس است. تو دوست داری کشته شوی و آنها دوست ندارند. در خانه‌هایمان روضه بگیریم. در نجف آقایی بود که صندلی می‌گذاشت و منبر می‌رفت و برای زن و بچه‌اش روضه می‌خواند. ما با امام حسین زنده هستیم. خیلی‌ها نذر اهل‌بیت داشتند، گوسفند بود، غذا بود، مجلس عزا بود، اینها را نباید ترک کنند. کسی که خرج میلیونی می‌کرد صورت نذر را عوض کند. غذا درست کند به خانه‌ها بده. ماسک و مواد ضد عفونی کننده بدهیم. اگر نذر به نیت مصرف خاص ندارد، یا نذری که اسم خدا رویش نیاورده می‌شود جا به جا کرد. همین قربانی اول ماه که برنامه سمت خدا می‌کند، بسیار کار پسندیده‌ای است که عزیزان می‌توانند کمک کنند.
شریعتی: امروز صفحه 502 قرآن کریم، آیات پایانی سوره مبارکه جاثیه و آیات ابتدایی سوره مبارکه احقاف را تلاوت خواهیم کرد.
«وَ بَدا لَهُمْ‏ سَيِّئاتُ ما عَمِلُوا وَ حاقَ بِهِمْ ما كانُوا بِهِ يَسْتَهْزِؤُنَ «33» وَ قِيلَ الْيَوْمَ نَنْساكُمْ كَما نَسِيتُمْ لِقاءَ يَوْمِكُمْ هذا وَ مَأْواكُمُ النَّارُ وَ ما لَكُمْ مِنْ ناصِرِينَ «34» ذلِكُمْ بِأَنَّكُمُ اتَّخَذْتُمْ آياتِ اللَّهِ هُزُواً وَ غَرَّتْكُمُ الْحَياةُ الدُّنْيا فَالْيَوْمَ لا يُخْرَجُونَ مِنْها وَ لا هُمْ يُسْتَعْتَبُونَ «35» فَلِلَّهِ الْحَمْدُ رَبِّ السَّماواتِ وَ رَبِّ الْأَرْضِ رَبِّ الْعالَمِينَ «36» وَ لَهُ الْكِبْرِياءُ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ «37»
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‏، حم «1» تَنْزِيلُ الْكِتابِ مِنَ اللَّهِ الْعَزِيزِ الْحَكِيمِ «2» ما خَلَقْنَا السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ ما بَيْنَهُما إِلَّا بِالْحَقِّ وَ أَجَلٍ مُسَمًّى وَ الَّذِينَ كَفَرُوا عَمَّا أُنْذِرُوا مُعْرِضُونَ «3» قُلْ أَ رَأَيْتُمْ ما تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَرُونِي ما ذا خَلَقُوا مِنَ الْأَرْضِ أَمْ لَهُمْ شِرْكٌ فِي السَّماواتِ ائْتُونِي بِكِتابٍ مِنْ قَبْلِ هذا أَوْ أَثارَةٍ مِنْ عِلْمٍ إِنْ كُنْتُمْ صادِقِينَ «4» وَ مَنْ أَضَلُّ مِمَّنْ يَدْعُوا مِنْ دُونِ اللَّهِ مَنْ لا يَسْتَجِيبُ لَهُ إِلى‏ يَوْمِ الْقِيامَةِ وَ هُمْ عَنْ دُعائِهِمْ غافِلُونَ»
ترجمه آیات: و بدى‏هاى اعمالشان برايشان روشن شد و آنچه را به مسخره مى‏گرفتند، فراگيرشان شد. و به آنان گفته شود: امروز ما شما را به فراموشى مى‏سپاريم، همان گونه كه شما ديدار امروزتان را به فراموشى سپرديد، جايگاه شما آتش است و براى شما هيچ ياورى نيست. اين به خاطر آن است كه شما آيات خدا را مسخره گرفتيد و زندگى دنيا مغرورتان كرد. پس امروز نه از آتش دوزخ خارج مى‏شوند و نه از آنان خواسته مى‏شود كه رضايت خدا را بخواهند. پس سپاس و ستايش مخصوص خداوند است، پروردگار آسمان‏ها و پروردگار زمين، پروردگار جهانيان. و بزرگى در آسمان‏ها و زمين مخصوص اوست و اوست خداى عزيز و حكيم.
به نام خداوند بخشنده مهربان‏، حا، ميم. نزول (اين) كتاب، از جانب خداوند عزيز حكيم است. ما آسمان‏ها و زمين و آنچه را ميان آنهاست، جز بر اساس حق و زمان‏بندى مشخّص نيافريديم، و (لى) كسانى كه كفر ورزيدند، از آنچه بدان هشدار داده شده‏اند، روى‏گردانند. بگو: آيا آنچه را به جاى خداوند مى‏خوانيد، ديده‏ايد؟ به من نشان دهيد كه چه چيزى را از زمين آفريده‏اند، يا در (آفرينش) آسمان‏ها چه مشاركتى داشته‏اند؟ اگر راستگو هستيد، كتابى پيش از اين (قرآن) يا نشانه‏اى علمى (بر ادّعاى خود) براى من بياوريد. و كيست گمراه‏تر از كسى كه به جاى خداوند، كسانى را مى‏خواند كه تا روز قيامت پاسخش را نمى‏دهند و حتّى از خوانده شدن خود بى‏خبرند.
شریعتی: از فضیلت ذکر بلند صلوات بر محمد و آل محمد بشنویم.
حاج آقای فرحزاد: یکی از مهمترین مواقف قیامت موقف میزان است که ارزیابی می‌شود کسی به بهشت برود یا جهنم، پیامبر فرمود: من در کنار میزان خواهم ایستاد، اگر از امت من کسی حسنات کم بیاورد و گناه زیاد داشته باشد، در دنیا صلوات بر محمد و آل محمد فرستاده باشد، ثوابش را در میزان حسنات قرار می‌دهم که سنگین شود و اهل بهشت شود.
شریعتی:
آری آداب خودش را دارد این جا عاشقی *** ما و خاک کوی قنبر، قنبر و کوی علی
این هفته در مورد شخصیت قنبر صحبت خواهیم کرد.
حاج آقای فرحزاد: من غلام قنبرم، قنبر غلامت یا امیرالمؤمنین! از فداییان مولا علی بوده و افتخار داشته به عنوان خدمتگزار حضرت باشد و حضرت عنایت ویژه‌ای به او داشت و عاشق و دلباخته حضرت و خدمتگزار حضرت بود. در جنگ صفین وقتی معاویه، غلامش را پرچمدار کرد، حضرت علی قنبر را پرچم‌دار خود کردند. یک موقع امیرالمؤمنین زره خود را گم کردند، دیدند تن یک یهودی است. شکایت کردند، قاضی شاهد خواست. امیرالمؤمنین در کنار امام حسن، قنبر را شاهد گرفت که زره برای من است. یک موقع حضرت به جایی می‌رفتند یک نفر با قنبر خوب نبود و شروع به اهانت به قنبر کرد. قنبر تحمل کرد و دیگر تاب نیاورد. خواس پاسخ بدهد، حضرت فرمود: پاسخ ندهی بهتر است. وقتی حجاج خواست او را به شهادت برساند، اوصاف حضرت علی را گفت. گفت: قصد دارم گردنت را بزنم. گفت: بزن، با زدن گردن من به جهنم می‌روی و من به بهشت خواهم رفت.
خدایا تو را قسم می‌دهیم به حق محمد و آل محمد، توفیق احیای امر ولایت و امامت، توفیق عزاداری خالصانه به همه ما مرحمت بفرما. قلب امام زمان از ما راضی و فرجش را نزدیک بگردان. این بلا را دفع بگردان، همه مریض‌ها شفای عاجل عنایت بفرما. عاقبت همه ما را ختم بخیر بگردان.
شریعتی: «والحمدلله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا محمد و آله الطاهرین»