main logo of samtekhoda

99-04-23-حجت الاسلام والمسلمين حسینی قمی – پاسخ به پرسش‌های بینندگان


برنامه سمت خدا
موضوع برنامه: پاسخ به پرسش‌های بینندگان
كارشناس: حجت الاسلام والمسلمين حسینی قمی
تاريخ پخش: 23- 04- 99
شریعتی:
بسم الله الرحمن الرحیم، اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
سلام می‌کنم به همه بینندگان خوب و شنوندگان نازنین‌مان، این روزها اوضاع و احوال سلامتی مردم به خاطر شیوع ویروس کرونا خوب نیست، حتماً به سفارش پزشکان باید از ماسک استفاده کنیم. حاج آقای حسینی قمی سلام علیکم، خیلی خوش آمدید.    
حاج آقای حسینی قمی: سلام علیکم و رحمة الله، عرض سلام و ارادت خالصانه خدمت همه بینندگان عزیز دارم. امروز ما هم ماسک زدیم و قبل از برنامه هم همیشه ماسک داریم، از همه تقاضا می‌کنیم که رعایت کنند، گاهی خون کسی به گردن ما می‌افتد، کسی که می‌داند بیمار است، مواظب باشد که در خون کسی شریک نباشد. معاون محترم وزیر بهداشت نکته مهمی را تذکر دادند که اوج کرونا در مراسم عروسی و عزاست. این چه عروسی است که بعدش تبدیل به عزا شود. انشاءالله حافظ خون مردم باشیم و در خون یکدیگر شریک نباشیم.
شریعتی: بحث امروز شما را با دل و جان خواهیم شنید.
حاج آقای حسینی قمی: یک تشکر ویژه از همه مخاطبین عزیز بکنیم. ساعت‌ها پیام‌های مخاطبین را مطالعه کردم، بخش عمده‌ی پیام‌ها لطف مردم نسبت به برنامه و کارشناسان بود، روز جمعه‌ای که در پیش است دحوالارض و 25 ذی القعده است. در طول سال چهار روز داریم که روزه‌اش معادل شصت سال و هفتاد سال است و یکی 25 ذی القعده است. عزیزانی که مشکلی ندارد این روز را روزه بگیرند. یادشان باشد اگر روزه قضا دارند نیت قضا کنند، قطعاً ثواب 25 ذی القعده را می‌برند.
مطلب دیگر اینکه این هفته، هفته حجاب و عفاف هست از روز شنبه شروع شده است. در بحث حجاب و عفاف سهم هرکسی باید مشخص شود. خانواده‌ها سهم بزرگی دارند. سال 1314 به مناسبت قیام مردم مشهد در مسجد گوهرشاد و شهادت جمعی از مردم هست، 85 سال از آن حادثه گذشته است. مردمی که بخاطر مبارزه با کشف حجاب رضاخانی به میدان آمدند و جمع زیادی به دست رضاخان به شهادت رسیدند. آنوقت ما اینقدر ساده از کنار حجاب و عفاف بگذریم. در شهرهایی مثل هرمزگان و بندرلنگه، ساکنان آن مناطق هجرت کردند به کشورهای حاشیه‌ی خلیج فارس، من سؤال می‌کردم و گفتم: شما چرا رفتید؟ گفتند: در قصه کشف حجاب رضاخان وقتی اجباری شد جمع زیادی از مردم این مناطق برای اینکه فرار کنند، رفتند در این کشورها زندگی کنند. یکوقت ما نمی‌خواهیم رعایت کنیم و این یک بحثی است اما گردن قرآن نگذاریم. یک کسی نمی‌خواهد واجبی را انجام بدهد. انشاءالله خدا هدایت کند. سهم دولت سهم بسیار بزرگی است، نهادها و ارگان‌ها سهم بزرگی دارند.
اگر دولت بخواهد در ادارات خودش رعایت کند بخش بسیار مهمی حل می‌شود. بخش مهمی که بالاترین سهم را دارد، برای رسانه‌هاست. امروز اگر رسانه‌های ما پای عفاف و حجاب بایستند، تأثیر فراوانی دارد. متأسفانه نه تنها پای عفاف و حجاب نایستادند، ضد حجاب و عفاف رفتار می‌کنند مخصوصاً در شبکه‌ی رسانه‌ی خانگی، دیالوگ‌های زننده و زشتی که خیلی آسان منتشر می‌کنند، آرایش‌هی غلیظ... سریال‌های خانگی ما که ادعا داریم نظام اسلامی هستیم صد برابر بدتر از سریال‌های خارجی است. دختر و پسر ما در خانه تماشاگر است. وقتی جوان من در خانه شبانه روز ببیند، چه می‌شود؟؟؟ دو شب پیش حرم حضرت معصومه روی منبر گفتم: بپرسید آخرین باری که ما نهی از منکر کردیم، کی بود؟ آقایی اسم کتابش را که در مورد امر به معروف و نهی از منکر است را «دو از یاد رفته» گذاشته است. اسم قشنگی است. فراموش شده است. قبول دارم منکرات دیگری هم هست. بالاترین منکر در کشور ما هست که بحث فساد و رانت خواری و ربا خواری بالاترین منکر است. در سخنرانی که داشتم گفتم اگر بپرسند اولین و بالاترین منکر چیست؟ می‌گویم سیستم بانکی ما بالاترین منکر است. فقر در جامعه یکی از منکرات است. روایت داریم پیامبر خدا فرمود: فقر انسان را به کفر می‌رساند. نشان می‌داد یک کارخانه تولیدی که صد میلیارد قیمت گذاری شده، بانک بخاطر اینکه چهار قسط پرداخت نشده، به دو میلیارد قیمت گذاری کرده است. چون دست داشته با کارشناس دادگستری، زد و بند کردند. قوه قضائیه ورود کرده و گفتند: این کارخانه‌ها باید برگردد. من قبول دارم بالاترین منکر فساد اقتصادی در جامعه است.
امیرالمؤمنین در نهج‌البلاغه در مورد امر به معروف و نهی از منکر که صحبت می‌کنند، وقتی می‌خواهند عظمت امر به معروف و نهی از منکر را بیان کنند، می‌فرمایند: تمام کارهای نیک، نماز و روزه شما، حج و کربلای شما، بعلاوه جهاد، در کنار امر به معروف و نهی از منکر مثل آب دهان     در برابر دریای خروشان است. فرمود: ولی از این بالاتر چیست؟ از امر به معروف بالاتر این است که در برابر یک ستمگر حرف حق بزنی. ما امام ظالم نداریم ولی اصل ظلم را داریم. ای کاش قانونی تصویب می‌شد در این فقر و گرفتاری که مردم دارند، در خانه به دوشی که مردم دارند، یک قانون بگذارید نمایندگان مجلس، وکلا و وزرا، قضات، هیچکدام سه ماه حقوق نگیرند. سه ماه حقوق با تأخیر بگیرند تا متوجه درد مردم شوند. سواره از پیاده خبر ندارد. همه باید در برابر همه منکرات بایستیم. «كَادَ الْفَقْرُ أَنْ يَكُونَ كُفْراً»        
من یک جمع بندی از مباحث گذشته داشته باشم و به بخشی از سؤالات بینندگان پاسخ بدهم. مرحوم شیخ مفید فرمود: خواب‌ها چهار دسته است. خواب‌های رحمانی که تنبیه و هشداری درونش است. خواب‌های شیطانی، آثار بعضی گناهان انسان است. دسته سوم خواب‌هایی است که حدیث نفس است. در طول روز یک افکاری داشتیم و فکر ما مشغول سلسله مسائلی بود. همان حدیث نفس باعث شد مطالب را در شب خواب ببینیم. دسته چهارم خواب‌هایی است که تحت تأثیر پرخوری کردن است. مرحوم علامه مجلسی داستانی را نقل می‌کنند که شخصی نزد پدر من مجلسی اول آمد، با ترس و لرز و نگرانی گفت: چنین خوابی دیدم. یک شیر سفید در حالی که مار سیاه به گردنش است به من حمله می‌کند و قصد خوردن مرا داشت. علامه مجلسی فرمود: فکر کنم دیشب کشک خوردی با رب انار، این آثار همان است. فرمود: اتفاقاً بله همین را خوردم. شب باید سبک بخوابید.
مرحوم علامه مجلسی(ره) می‌فرماید: آنچه انسان در خواب می‌بیند نیاز به تعبیر و تأویل دارد و هرکسی تعریف خواب ما را نمی‌داند. 1- خواب شما را نگران نکند. 2- اگر خوابی شما را نگران کرد نزد هرکسی برای تعبیر خواب راه نیافتید. مرحوم سید مرتضی تعبیر بسیار زیبایی دارد، می‌فرماید: بدان که آدم در خواب هوشیاری‌اش کامل نیست. در خواب کسی حواس جمع ندارد، خیلی نگران خواب‌هایتان نباشید. خواب سه دسته است، بعضی برای مؤمن بشارت الهی است، بعضی از خواب‌ها شیطانی است. دسته سوم اضغاث احلام است. خواب پریشان است. امام صادق به مفضل فرمود: «فَكِّرْ يَا مُفَضَّلُ» فکر کن، «ان الله تبارک و تعالی» ما را مخلوط قرار داده، خواب صادق و خواب کاذب، رؤیای رحمانی و رؤیای شیطانی، گاهی خواب شما صادق است و گاهی نه، بنابراین وقتی خوابی دیدید، الزاماً دنبال تعبیر خواب نباشید. شما براساس این حدیث امام صادق(ع)، مرحوم مجلسی می‌فرماید: علم تعبیر خواب از معجزات انبیاء است. هرکسی این روزها معبر خواب شده است، مرحوم مجلسی می‌فرماید: معجزات انبیاء و اولیاء، علم تعبیر خواب از معجزات انبیاء و اولیاء است، افراد بسیار کمی سهمی بسیار کوچک دارند. یعنی آنچه دارند سهمش آنقدر نیست، یکوقت پیامبر هست و یکوقت نبی هست. یکی از اساتید بزرگوار می‌فرمود: ما نگران تعبیر خواب هستیم. ما که در طول روز دروغ می‌گوییم آنوقت انتظار داریم رؤیا و خواب ما صادق باشد. غالب سؤالات مردم تعبیر خواب است.
در منابع قدیمی ما هست که شیخ صدوق در أمالی نقل می‌کند. همسایه‌های امّ ایمن که از زنان جلیل القدر بهشتی است، همسایه‌های ام ایمن خدمت رسول خدا آمدند و گفتند: دیشب تا صبح رسول خدا نخوابید. تا صبح گریه می‌کند. حضرت به امّ ایمن گفتند: چرا گریه می‌کنی؟ گفت: خواب وحشتناکی دیدم که بعد از آن فقط گریه می‌کنم. نمی‌توانم خواب را به زبان بیاورم و برای شما بگویم. جرأت نمی‌کرد. حضرت اصرار کردند که بگو. گفت: دیشب در خواب دیدم که بعضی از اعضای بدن شما در خانه من افتاده است. رسول خدا فرمود: خیلی خواب خوبی دیدی. دخترم فاطمه زهرا(س) فرزندی به نام حسین به دنیا می‌آورد، این فرزند در خانه تو بزرگ می‌شود. این تکه‌ای از بدن من در خانه‌ی تو هست. اگر ما این خواب را می‌دیدیم چطور می‌خواستیم تعبیر کنیم؟ خواهش می‌کنم کتاب‌های تعبیر خواب را کنار بگذارید و جمع کنید.
شخصی نزد ابن سیرین آمد و گفت: در خواب دیدم مُهری دست من است بر دهان مردم می‌زنم و دهان مردم را می‌بندم. ابن سیرین گفت: خیلی خواب خوبی است. تو مؤذن هستی، سحرهای ماه رمضان اذان می‌گویی و با اذان گفتن تو دهان مردم برای خوردن بسته می‌شود. خواب معیار تکالیف دینی برای ما نیست. ما با خواب نمی‌توانیم بگوییم: فلانی چنین فرمانی داده، نایب امام زمان است، سید یمانی است. یک کسی از علامه حلی سؤال کرد و گفت: اگر انسان در خواب حتی پیامبر را خواب دید، من در خواب دیدم ائمه یا پیامبر به من می‌گویند: این کار را انجام بده، آیا موظف هستم انجام بدهم یا نه؟ فرمودند: اگر با بقیه ظواهر دین هماهنگ است که هیچ، اما اگر با ظواهر دین مخالف باشد، حق نداریم دنبال او برویم. اگر با ظواهر دین موافق باشد، وجوبی بر ما نمی‌آورد. آقایی خواب دیده، امیرالمؤمنین فرمود: تو باید نماز شب بخوانی یا فردا روزه بگیری. اگر کسی امیرالمؤمنین را خواب دید و فرمود: فردا باید روزه بگیری، واجب است یا نه؟ فرمود: نه واجب نیست. خواب برای انسان تکلیف نمی‌آورد. هیچ تکلیفی با خواب برای انسان مشخص نمی‌کند.
در کافی شریف هست که آقا موسی بن جعفر فرمودند: خواب دنبال تعبیر است، هرطور شما تعبیر کنید. چون اثر روانی دارد. اگر کسی بد تعبیر کند نگران می‌شود. تلقین اثر دارد، خواب تابع تعبیر است. در روایتی امام صادق(ع) فرمود: خوابتان را به کسی نگویید مگر اینکه آدم فهمیده‌ای باشد، مؤمن باشد و حسود نباشید. چون اینها خواب را بد تعبیر می‌کنند. در سوره یوسف حضرت یعقوب به حضرت یوسف چه فرمود: «لا تَقْصُصْ‏ رُؤْياكَ عَلى‏ إِخْوَتِكَ» (یوسف/5) به برادرانت نگویی، «فَيَكِيدُوا لَكَ كَيْداً» نقشه می‌ریزند و تو را اذیت می‌کنند. مرحوم علامه طباطبایی در تفسیر این آیه فرمودند: قرآن نمی‌فرماید من نگران هستم اگر خوابت را بگویی نقشه بریزند، نه، بدون شک نقشه می‌ریزند! اگر خواب بدی می‌بینید بگویید: انشاءالله خیر است. اگر هم می‌گویید، به کسی باشد که عاقل باشد، مؤمن باشد، آدمی که از کینه و حسادت قلبی به دور باشد.
یک کسی خدمت رسول خدا آمد، گفت: خواب‌هایی می‌بینم که گاهی مریض می‌شوم در اثر این خواب‌ها. رسول خدا فرمود: خواب خوب از ناحیه‌ی پروردگار است. اگر خواب خوب دیدید به عزیزان خود بگویید. اگر خواب بد دیدید، به هیچکس نگویید. پیامبر خدا فرمود: کسانی خوابشان بیشتر رحمانی هست که گفتارشان راست باشد. روزها راستگو باشیم، روز عمل ما صالح باشد، با این وضعی که ما داریم دیگر انتظار رؤیای صالحه نداشته باشیم. در بعضی روایات داریم که تأثیر بعضی گناهان خواب بد است. در کافی مرحوم کلینی هست که در تهذیب شیخ طوسی هردو نقل کردند، شخصی خدمت امام صادق(ع) آمد گفت: فلانی پیام داده به امام صادق بگویید: مدتی است خواب‌های پریشان می‌بینم. حضرت فرمود: به او بگویید که تو واجبات مالی‌ات را پرداخت نمی‌‌کنی. زکات مالش را بده و واجبات مالش را بپردازد. وقتی به او گفتند: امام صادق اینطور گفته است، گفت: همه شهر می‌دانند من اهل پرداخت واجبات مالی هستم. به امام صادق گفتند: همه شهر خبر دارند که اهل زکات و واجبات مالی هست. امام صادق فرمود: حتماً به مستحق نمی‌دهد، در مسیری که باید بدهد، نمی‌دهد.
هفته گذشته در مورد استخاره گفتیم، اگر واقعاً به نتیجه نرسیدید، استخاره کنید. خیلی‌ها پرسیده بودند: بعد از تحقیق استخاره کنیم یا نه؟ اگر کسی تحقیق کرد به یک نتیجه‌ای رسید، دیگر جای استخاره ندارد. در سرگردانی، برای نجات از سرگردانی استخاره کنیم. کسی نوشته که چرا می‌گویید: سحر و جادو نیست؟ من دهها خواستگار داشتم تا مرحله آخر می‌رسد به نتیجه نمی‌رسیم: الآن متأسفانه خیلی‌ها این مشکل را دارند. الآن در شرایط ازدواج اینقدر سخت‌گیری می‌کنیم. یک کسی نوشته مادر من پانصد بار خواستگاری رفته فقط برای تفریح کردن، می‌گوید: کاری نداریم یک مهمانی برویم!!! این میوه و شیرینی که از شما پذیرایی می‌کنند، خوردنش اشکال دارد. اینکه شما برای اذیت و آزار خواستگاری بروی، تأثیر روانی که روی دختر خانم دارد و بسیاری چیزهای دیگر، کار پسندیده‌ای نیست.
در پیام‌ها داشتیم، دو مغازه همسایه هستیم، جنس واحد است. مغازه او شلوغ است و ما مشتری نداریم. به ما گفتند: او مهره رزق و روزی دارد و بخت شما بسته شده است. چه ربطی دارد؟ شاید انصافش بیشتر است. خوش برخوردتر با مشتری است. متأسفانه بازار حرف‌های باطل بسیار زیاد است. بازار فریب گرم است اما بازار حقایق نه! حضرت موسی چقدر زحمت کشید، آنوقت سامری در سه روز که مهلت داشت مردم را به گوساله پرستی دعوت کند، در سه روز چقدر گوساله پرست شدند؟ ششصد هزار گوساله پرست روی دست موسی گذاشت. در پیام‌ها اعتقادات باطلی نوشتند که هیچ پایه‌ی دینی ندارد. از جمله سؤال‌هایی که خیلی پرسیده بودند، آیاتی که ما برای باطل سحر گفتیم. روی چه بنویسیم؟ کپی کنیم اشکالی ندارد؟ دست نویس اشکال ندارد؟ هرطور باشد اشکالی ندارد.
شریعتی: امروز صفحه 467 قرآن کریم را تلاوت خواهیم کرد.
«وَ تَرَى الْمَلائِكَةَ حَافِّينَ مِنْ حَوْلِ الْعَرْشِ يُسَبِّحُونَ بِحَمْدِ رَبِّهِمْ وَ قُضِيَ بَيْنَهُمْ بِالْحَقِّ وَ قِيلَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ»
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‏، حم «1» تَنْزِيلُ الْكِتابِ مِنَ اللَّهِ الْعَزِيزِ الْعَلِيمِ «2» غافِرِ الذَّنْبِ وَ قابِلِ التَّوْبِ شَدِيدِ الْعِقابِ ذِي الطَّوْلِ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ إِلَيْهِ الْمَصِيرُ «3» ما يُجادِلُ فِي آياتِ اللَّهِ إِلَّا الَّذِينَ كَفَرُوا فَلا يَغْرُرْكَ تَقَلُّبُهُمْ فِي الْبِلادِ«4» كَذَّبَتْ قَبْلَهُمْ قَوْمُ نُوحٍ وَ الْأَحْزابُ مِنْ بَعْدِهِمْ وَ هَمَّتْ كُلُّ أُمَّةٍ بِرَسُولِهِمْ لِيَأْخُذُوهُ وَ جادَلُوا بِالْباطِلِ لِيُدْحِضُوا بِهِ الْحَقَّ فَأَخَذْتُهُمْ فَكَيْفَ كانَ عِقابِ «5» وَ كَذلِكَ حَقَّتْ كَلِمَةُ رَبِّكَ عَلَى الَّذِينَ كَفَرُوا أَنَّهُمْ أَصْحابُ النَّارِ «6» الَّذِينَ يَحْمِلُونَ الْعَرْشَ وَ مَنْ حَوْلَهُ يُسَبِّحُونَ بِحَمْدِ رَبِّهِمْ وَ يُؤْمِنُونَ بِهِ وَ يَسْتَغْفِرُونَ لِلَّذِينَ آمَنُوا رَبَّنا وَسِعْتَ كُلَّ شَيْ‏ءٍ رَحْمَةً وَ عِلْماً فَاغْفِرْ لِلَّذِينَ تابُوا وَ اتَّبَعُوا سَبِيلَكَ وَ قِهِمْ عَذابَ الْجَحِيمِ «7»
و فرشتگان را مى‏بينى كه گرد عرش حلقه زده‏اند، در حالى كه همراه با ستايش پروردگارشان تسبيح مى‏گويند و ميان آنان به حقّ داورى گردد و گفته مى‏شود: «سپاس خداوندى را كه پروردگار جهانيان است.»
به نام خداوند بخشنده‏ى مهربان‏، حا، ميم. نزول كتاب از طرف خداوند عزيز عليم است. آمرزنده‏ى گناه، پذيرنده‏ى توبه، سخت كيفر و صاحب عطاى فراوان. هيچ معبودى جز او نيست. بازگشت (همه) به سوى اوست. جز كسانى كه كفر ورزيدند كسى در آيات خداوند جدال و ستيزه نمى‏كند پس تحرّك آنان در شهرها تو را نفريبد. پيش از اين (كفّار مكّه) نيز قوم نوح و احزابى كه بعدشان آمدند (پيامبرانشان را) تكذيب كردند و هر امّتى تصميم گرفت تا پيامبرش را به عقوبت بگيرد و به وسيله‏ى باطل مجادله كردند تا حقّ را نابود نمايند، پس آنان را (به قهر خود) گرفتم، پس (بنگر كه) كيفر من چگونه بوده است. و بدين گونه (كه احزاب در دنيا عقوبت شدند) وعده عذاب پروردگارت درباره‏ى كسانى كه كفر ورزيدند قطعى شد كه آنان اهل دوزخند. كسانى كه عرش (خدا) را حمل مى‏كنند وآنان كه اطراف آن هستند، پروردگارشان را با سپاس و ستايش تسبيح كرده (و به پاكى ياد مى‏كنند) و به او ايمان دارند و براى كسانى كه ايمان آورده‏اند (از خداوند) آمرزش مى‏خواهند (ومى‏گويند:) پروردگارا! رحمت و علم تو همه چيز را فراگرفته است، پس كسانى را كه توبه كرده و راه تو را پيروى كرده‏اند بيامرز و آنان را از عذاب دوزخ حفظ كن.
شریعتی: نکات شما را خواهیم شنید.
حاج آقای حسینی قمی: در مورد یونس بن عبدالرحمان یک جلسه کامل باید صحبت کنیم. ایشان یک صحابی معمولی نبود و از مجتهدین اصحاب و ائمه(ع) است. از امام رضا حدیث نقل هست که شخصی خدمت حضرت آمد و گفت: من هر ساعت نمی‌توانم خدمت شما برسم، اگر نتوانستم خدمت شما برسم از چه کسی مسأله‌ام را بپرسم؟ فرمود: «علیک بیونس بن عبدالرحمن» امام رضا(ع) اصحاب خود را حواله می‌دادند که از جناب یونس بپرسید.
بحث علمی این بزرگوار بسیار حرف دارد. بعد از شهادت امام موسی بن جعفر، امام رضا(ع) به بعضی از اصحاب امام کاظم فرمودند: امانتی که نزد شماست برای من بیاورید. پولهای زیادی نزد اینها بود. امام رضا پیامبر داد که پولها را بیاورید. گفتند: نمی‌آوریم. بعد از شما امام نیست. امامت امام رضا را منکر شدند که پولها را تصرف کنند، یک مکتب هم به نام واقفیه درست کردند. یونس بن عبدالرحمان علیه اینها افشاگری می‌کرد. گفتند: چرا این کار را می‌کنی؟ ده هزار دینار می‌دهیم دهانت را ببند و افشاگری نکن. گفت: من از امام شنیدم که وقتی بدعت‌ها در دین ظاهر می‌شود عالم باید حرفش را بزند و الا خدا نور ایمان را از او می‌گیرد. ده هزار رشوه را نپذیرفت، گفت من فریاد می‌زنم و شما دروغ می‌گویید. پول‌ها را برای حضرت رضا بیاورید!
مرحوم میرداماد می‌فرماید: از روزه دحوالارض که معادل شصت روز است، بالاتر زیارت امام رضا(ع) هست. روز چهارشنبه هم به روایتی 23 ماه ذی القعده روز شهادت امام رضا(ع) هست. امام رضا سه مرتبه بهشت را برای یونس بن عبدالرحمان ضمانت کرد. امام عسکری(ع) وقتی کتاب یونس بن عبدالرحمان را دیدند، فرمودند: «أَعْطَاهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِكُلِ‏ حَرْفٍ‏ مِنْهَا حَسَنَةً، كُلُّ حَسَنَةٍ» خداوند به هر حرفی که جناب یونس در این کتاب آورده نوری را روز قیامت به او عنایت خواهد کرد. ایشان 54 سفر حج و 50 سفر عمره مشرف شده و در همه سفرها کار فرهنگی را تبلیغ می‌کرد.
«أَمَّنْ يُجِيبُ‏ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَ يَكْشِفُ السُّوء» خدایا به حق علی بن موسی الرضا(ع)، به حق امام جواد که آخر این ماه شهادت حضرت هست، همه بیماران، بیماران کرونایی، به حق صدیقه طاهره لباس عافیت بپوشان.
شریعتی: یا أباعبدالله...
از بستر بیماری صبح پا شدنی نیست *** بی لطف شما شهر مداوا شدنی نیست
«والحمدلله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین»