main logo of samtekhoda

99-04-09-حجت الاسلام والمسلمين حسینی قمی – سیری در نهج‌البلاغه، شرح خطبه 79


برنامه سمت خدا
موضوع برنامه: سیری در نهج‌البلاغه، شرح خطبه 79
كارشناس: حجت الاسلام والمسلمين حسینی قمی
تاريخ پخش: 09- 04- 99
شریعتی:
بسم الله الرحمن الرحیم، اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
سلام می‌کنم خدمت شما بینندگان خوب و شنوندگان نازنین‌مان، به سمت خدای امروز خوش آمدید. حاج آقای حسینی قمی سلام علیکم، خیلی خوش آمدید.    
حاج آقای حسینی قمی: سلام علیکم و رحمة الله، عرض سلام و ارادت خالصانه خدمت همه بینندگان عزیز دارم. پیشاپیش ولادت مولایمان علی بن موسی الرضا(ع) را تبریک می‌گویم. جمعه یازدهم ذی القعده ولادت حضرت رضا(ع) است. انشاءالله مردم هر قدری در توانشان هست برای حضرت سنگ تمام بگذارند.
شریعتی: انشاءالله روز پنجشنبه با حضور حاج آقای عاملی نایب الزیاره شما در شهر مقدس مشهد خواهیم بود. بحث امروز شما را خواهیم شنید.
حاج آقای حسینی قمی: بسم الله الرحمن الرحیم، خطبه‌ی 79 «أَ تَزْعُمُ أَنَّكَ‏ تَهْدِي‏ إِلَى‏ السَّاعَةِ الَّتِي مَنْ سَارَ فِيهَا صُرِفَ عَنْهُ السُّوءُ» این خطبه داستانی دارد. کسی به حضرت علی گفت، حضرت عازم جنگ نهروان بودند. گفت: این ساعتی که شما برای جنگ می‌روید، من از علم ستارگان اطلاع دارم، شما شکست می‌خورید، یک ساعتی دیگر که من می‌گویم بروید، پیروز شوید. نام این شخص عفیف بن قیس، برادر اشعث بن قیس که اشعث رئیس منافقین بود. امیرمؤمنان مخالف چنین طرز تفکری بودند، کسی بگوید من در ارتباطی که با ستارگان دارم، پیش‌بینی می‌کنم وقت شما را که در این ساعت شکست می‌خورید و در این ساعت پیروز می‌شوید، حضرت فرمودند: تو فکر می‌کنی می‌توانی ساعتی را به ما نشان بدهی که اگر در آن ساعت برویم بدی از ما منصرف می‌شود و ما را می‌ترسانی از ساعتی که اگر در آن ساعت برویم، شکست می‌خوریم؟ «فَمَنْ صَدَّقَكَ بِهَذَا فَقَدْ كَذَّبَ الْقُرْآنَ» تو داری غیب می‌گویی، این ساعت بروید پیروز می‌شوید. هرکس حرف تو را تصدیق کند، قرآن را تکذیب کرده است. قرآن می‌فرماید: «وَ ما تَدْرِي‏ نَفْسٌ‏ ما ذا تَكْسِبُ غَداً» (لقمان/34) هیچکس نمی‌داند فردا چه خبر خواهد شد؟ «عنده مفاتح الغیب» در نماز غفیله هر روز می‌خوانیم، «لا یعلمها الا هو» تو داری غیب می‌گویی،     این ساعت بروید پیروز است. اینها جزء علومی است که در اختیار خداوند است. «وَ ما تَدْرِي‏ نَفْسٌ‏ ما ذا تَكْسِبُ غَداً»، «وَ ما تَدْرِي‏ نَفْسٌ‏ بِأَيِّ أَرْضٍ تَمُوتُ» چه کسی می‌داند ما کجای عالم خواهیم مرد؟ هیچکس جز خدا نمی‌داند و اختصاص به پروردگار دارد. اگر من تو را تصدیق کنم، قرآن را تکذیب کردم. حضرت فرمود: «وَ اسْتَغْنَى عَنِ الِاسْتِعَانَةِ بِاللَّهِ فِي نَيْلِ الْمَحْبُوبِ» اگر اینکه تو می‌گویی، به حرفت گوش کنیم، نیاز به لطف خدا نداریم. «وَ دَفْعِ الْمَكْرُوهِ وَ تَبْتَغِي فِي قَوْلِكَ لِلْعَامِلِ بِأَمْرِكَ أَنْ يُولِيَكَ الْحَمْدَ دُونَ رَبِّهِ» اگر اینطور که می‌گویی باید ممنون تو باشیم. لازم نیست سپاسگزار پروردگار باشیم. «لِأَنَّكَ بِزَعْمِكَ» چون تو گمان می‌کنی «أَنْتَ هَدَيْتَهُ» تو راهنمایی‌اش کردی و باید ممنون تو باشم و از تو کمک بگیرم. خدا گفته غیب در اختیار غیر از او نیست. این جواب را به آن مرد دادند و بعد به مردم رو کردند.
فرمودند: «أَيُّهَا النَّاسُ إِيَّاكُمْ وَ تَعَلُّمَ النُّجُومِ» مردم از تعلیم ستارگان و علم ستارگان بپرهیزید. اسلام مخالف علم ستارگان نیست. «إِلَّا مَا يُهْتَدَى بِهِ فِي بَرٍّ أَوْ بَحْرٍ» این علمی که این آقا از آن استفاده می‌کند، می‌خواهد غیب گویی و جادوگری کند، کاهنی کند، با این مخالف هستیم. قرآن کریم در سوره نحل آیه 16 می‌فرماید: «وَ بِالنَّجْمِ هُمْ‏ يَهْتَدُونَ‏» (نحل/16) با ستارگان راه‌ها را پیدا می‌کنند، در گذشته که قطب نما نبود، دریانوردان بسیاری از مسیرها را با ستارگان پیدا می‌کردند. سوره انعام آیه 97، «وَ هُوَ الَّذِي‏ جَعَلَ‏ لَكُمُ‏ النُّجُومَ لِتَهْتَدُوا بِها فِي ظُلُماتِ الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ» (انعام/97) حتماً استفاده از ستارگان خوب است. پیدا کردن راه‌ها حتی قبله، مگر ما مسلمان نیستیم. چقدر روایت داریم که مردم خدمت ائمه می‌آمدند، ما در بیابان بودیم چطور قبله را پیدا کنیم؟ فرمود: دنبال آموزش علم ستاره‌ها نباشد، مگر آموزش مفید و پیدا کردن راه. «فَإِنَّهَا تَدْعُو إِلَى الْكَهَانَةِ» اگر دنبال علم ستاره‌شناسی و غیب بروید، این منتهی به کاهنی می‌شود. «وَ الْمُنَجِّمُ كَالْكَاهِنِ» اینطور ستاره‌شناسان مثل غیب‌گوها هستند. «وَ الْكَاهِنُ كَالسَّاحِرِ» کاهنان مثل ساحرها هستند. «وَ السَّاحِرُ كَالْكَافِرِ» ساحر مثل کافر هست، البته چون بعضی ساحرها معتقد بودند ستارگان تأثیر در زندگی ما دارند. می‌گویند: ستاره در زندگی ما نقش دارد. کسی که ستارگان را خالق هستی می‌دانستند، کافر هستند. «وَ الْكَافِرُ فِي النَّارِ سِيرُوا عَلَى اسْمِ اللَّهِ‏» کافر در آتش هست و به نام خدا حرکت کنید.
در تاریخ هست امیرمؤمنان(ع) خطاب به این شخصی که پیشگویی می‌کرد، فرمودند: ما عمداً بر خلاف تو حرکت می‌کنیم. تو می‌گویی چه ساعتی؟ گفت: من می‌گویم: سه ساعت از روز بگذرد. حضرت فرمود: ما بر خلاف تو همین الآن حرکت می‌کنیم و دعا خواندند «اللّهمّ لا خير إلّا خيرك‏، و لا طير إلّا طيرك، و لا إله غيرك‏» خدایا خیر و شر دست توست، «بَلْ‏ نُكَذِّبُكَ‏ وَ نُخَالُفَك» بهاین منجم که پیشگویی می‌کرد، این ساعت بروید شکست می‌خورید، حضرت فرمود: ما با تو مخالفت می‌کنیم، تکذیبت می‌کنیم. «وَ نَسِيرُ فِي السَّاعَةِ» همان ساعتی که می‌گویی حرکت نکنید، حرکت می‌کنیم. حضرت در جنگ نهروان پیروز شدند و بعد فرمودند: اگر به حرف این منجم گوش کرده بودیم، می‌گفت: چون من گفتم پیروز شدید. حضرت فرمودند: پیامبر اسلام منجم نداشت، کسی به ایشان گفت: فلان ساعت بروید پیروز می‌شوید. ما هم چنین چیزی نداریم. این همه فتوحاتی که خدا به ما داد بدون صحبت با منجمین بود. «ایها الناس توکلوا علی الله و اتقوا الله» به خدا توکل کنید و تقوا داشته باشید. خدا کفایت همه امور را می‌کند. «وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ‏ عَلَى‏ اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُه‏» (طلاق/3)
یکی از کسانی که خیلی دنبال منجم‌ها بودند، شاهان ستمگر بودند. معمولاً شاهان چون نمی‌خواستند به عدالت رفتار کنند، یک منجم می‌آوردند و پول حسابی می‌گرفت و یک چیزهایی می‌گفت که پادشاه خوشش می‌آمد. مثلاً پیش بینی می‌کردند که اوضاع کواکب دلالت دارد بر ذات ملوکانه و شاهنشاه و امسال شما در اوج سلامت هستید. خلاصه خطبه حضرت در خطبه 79 در حرکت به سوی نهروان است. پس آنچه حضرت مخالف است این است که انسان بخواهد از ستاره‌شناسی غیب‌گویی کند.
حتماً بینندگان سؤال می‌کنند که آیا اینکه اینها چنین حرف‌هایی می‌زدند، پیشگویی کاهن و جادوگرها واقعیت دارد یا نه؟ سحر واقعیت دارد یا نه؟ در قرآن حدود 50 بار واژه سحر با مشتقاتش  آمده است. اصل سحر را می‌گویند: انجام چیزی به صورت خارق العاده، عوامل سِحر چیست؟ بعضی چشم بندی است و قرآن کریم هم اشاره می‌کند، در سوره اعراف می‌فرماید: «سَحَرُوا أَعْيُنَ‏ النَّاسِ وَ اسْتَرْهَبُوهُمْ وَ جاؤُ بِسِحْرٍ عَظِيمٍ» (اعراف/116)     ساحرها در برابر حضرت موسی نه اینکه کاری انجام دادند، تردستی کردند. گاهی هم تلقین است. در سوره طه آیه 66، «فَإِذا حِبالُهُمْ وَ عِصِيُّهُمْ يُخَيَّلُ‏ إِلَيْهِ مِنْ سِحْرِهِمْ أَنَّها تَسْعى‏» قرآن می‌فرماید: وقتی در برابر حضرت موسی ریسمان انداختند، کسی که می‌دید خیال می‌کرد اینها حرکت می‌کند. جیوه‌ای در اینها قرار می‌دادند، در برابر آفتاب این طناب‌ها حرکت می‌کرد. آتش گردان‌هایی که زغال می‌گردانند، شما از دور می‌بینی یک آتش گردان است، یک دایره کامل آتش می‌بینی. این تصور تلقین و خطای چشم شماست، در شعبده و سحر هم همین است. قرآن کریم در سوره بقره آیه 102     می‌فرماید: «فَيَتَعَلَّمُونَ مِنْهُما ما يُفَرِّقُونَ‏ بِهِ بَيْنَ الْمَرْءِ وَ زَوْجِهِ» یک بخشی واقعیت دارد و یک بخش واقعیت ندارد. کاری که غیب‌گو و کاهن می‌کند، بخشی تردستی است. بخشی تلقین است و بخشی واقعی است و همیشه واقعیت ندارد. وظیفه ما چیست؟ امیرالمؤمنین این آقا را از خودش دور کرد و به عکس حرف او عمل کرد. یک مطلب که باید بگویم اینکه مرحوم علامه مجلسی می‌فرماید: شیوع سحر، گسترش سحر برای دورانی بود که بین آمدن پیامبران فاصله بود و مردم از پیامبران دور بودند. از کتاب‌های آسمانی دور بودند. این فرصتی بود ساحران بازاری داشته باشند اما امروز که در هر خانه‌ای قرآن هست، ذکر هست، این معنا ندارد. مگر افرادی بخواهند کلاه سرشان بگذارند، ما هرچه به قرآن و دعا نزدیک شویم، سحر و جادو معنا ندارد. قرآن و شیطان قابل جمع نیست.
مطلب دوم اینکه خیلی از اینها بازار است و واقعاً اطلاع و قدرتی ندارند. هفته گذشته در اخبار دیدم باندی را گرفته بودند که طلسم می‌کردند و جادو می‌کردند و جادو را باطل می‌کردند. در مصاحبه گفتند: یک میلیارد تومان در حیاب این گروه بود. پولی که از مردم گرفته بودند. رئیس پلیس پرسید: چطور یک جوان بیست ساله می‌تواند مردم را فریب بدهد؟ گفتند: ما در فضای مجازی این کار را می‌کنیم و فریب می‌دهیم. برای یک جامعه دینی رشد یافته و معتقد به قرآن، خیلی بد است. من یک سالی در یک شهری بودم، گفتند: فلان آقا معروف است به جن‌گیر و بخت باز می‌کند، اصرار کردند برویم او را ببینیم، من قبول نکردم. این آقا خیلی معروف است. اصرار زیاد کردند و بالاخره رفتیم. اتاق را تاریک کردند، آن آقا آمد. نشست، هرکس هر سؤالی دارد صبر کنید تا ارتباط با اجنه برقرار شود. یکسری بازی‌هایی درآوردند، نویت به سؤال من رسید، گفتم: ما دنبال یک چیزی می‌گردیم، شما با اجنه ارتباط دارید ببینید ما می‌توانیم این را پیدا کنیم؟ سر و صدایی کردند، ارتباط برقرار شد و اجنه گفتند: نه، هیچ فایده ندارد و پیدا نمی‌کنی. تا گفت: پیدا نمی‌شود، من عینک را بر چشم زدم، گفتم: ببین، این نمونه‌اش! ارتباط با ارواح هست و سحر هم هست، نمونه‌های قطعی هم دارد، ولی بسیاری از اینها برای بازی است.
مرحوم فلسفی قصه‌ای را نقل می‌کردند، مرا به اصرار نزد کسی بردند و گفتند: آقایی هست که ارتباط با ارواح را بلد هست. هرکس سؤالی کرد و قانع شد. من سؤال کردم و گفتم: روح ابوالقاسم حکیم فردوسی را احضار کن! احضار کرد و گفت: حاضر است. آقای فلسفی مرد زیرکی بود. گفت: من متنی را به این آقا دادم و گفتم: تا روح فردوسی حاضر هست، بگو این را به شکل شاهنامه به نظم دربیاورد. خوب این بازی بود، قدرت این کار را نداشت. گفت: ابوالقاسم فردوسی قهر کرد، روحش رفت!!!
پس حرف اولم این است که علامه مجلسی فرمود: هرچه از قرآن دور شویم شیاطین به سراغ انسان می‌آیند. ثانیاً بسیاری ادعا و دروغ است. ثالثاً سؤال من این است که آیا شما فکر می‌کنی جن زده شدی و بخت بسته هستی، فکر می‌کنی راه حل شما دست این است که سراغ جادوگر بروی؟ سحر حرام است. مرحوم شیخ انصاری در مکاسب دارند، «السحر حرامٌ بلا خلاف بل هو ضروری الدین» حتماً سحر حرام است، اگر حرام است و ضروری دین است، شما واقعاً فکر می‌کنی خدا حل مشکل شما را به جای مراجعه به قرآن در سحر قرار داده است؟ چقدر از ما پول می‌گیرند به اسم باطل کردن سحر. ما قرآن را باور نکنیم و سراغ مسیری برویم که حرام است. حجاب و نماز ضروری دین است.
پیامبر خدا فرمود: چند دسته هستند وارد بهشت نمی‌شوند، یکی کسی که دنبال سحر باشد، حدیث از امام صادق است. «مَنْ تَكَهَّنَ‏، أَوْ تُكُهِّنَ‏ لَهُ، أَوْ سَحَرَ، أَوْ تُسُحِّرَ لَهُ» کسی دنبال غیب‌گو برود، اعلام برائت از آموزه‌های دینی می‌کند. روایت فراوان داریم که باز کسی آمد به امام صادق گفت: کسی هست پیش ما، مردم وقتی چیزی از اینها گم می‌شود نزد این آقا می‌روند، می‌گوید: من کاهن هستم، غیب می‌گویم و دزد را برای شما پیدا می‌کنم. حضرت فرمود: کسی سراغ اینها برود، اگر اینها را قبول دارد، قرآن خدا را قبول ندارد. یکوقتی در یک فیلم دیدم، از حیله‌های این ساحران، می‌رفت ماشین طرف را می‌دزدید. بعد عامل دیگری از میان همین باند سراغ کسی می‌رفت که ماشین او دزدیده شده، می‌گفت: کسی را دارم ماشین را پیدا می‌کند و غیب‌گو است. چقدر حاضر هستی بدهی؟ اگر ماشین پیدا شد ده میلیون می‌دهی؟ می‌گفت: بله می‌دهم. دویست میلیون پول ماشین من است. چند جلسه این بنده خدا را می‌برد و می‌آورد و بعد می‌گفت: الآن در فلان‌جا هست. این بنده خدا هم می‌رفت و باور می‌کرد.
عمده دلایل مراجعه ما به فالگیر و دعانویس و رمال، خوب دعا را خودمان بنویسیم، با خط خوش بنویسیم، عهده دلایل چند جهت دارد. 1- یکی می‌گوید: بخت من بسته شده است. سراغ فالگیر می‌روم بخت مرا باز کند. الآن مشکلات امروز بالارفتن سن ازدواج است، توقعاتی که اینقدر بالا رفته است. تشریفاتی که در زندگی‌ها هست. شاید روزی نباشد مکرر می‌گویند: بخت دخترم بسته شده است. چهل درصد طبق آمار ازدواج‌ها کم و طلاق بالا رفته است. دلیلش گرانی است، از سکه و طلا تا ارزاق و خوراکی، قیمت خانه‌ و اجاره‌ها، یک علت این است. خیلی‌ها نوشتند: ما طلسم شدیم. شوهرم به من توجه ندارد. مادرشوهرم با من بد است. عروس و دامادم با من مشکل دارند. امام صادق فرمود: بزرگترین سِحر نمامی است. من سخن‌چینی می‌کنم به جای اینکه بین عروس و مادرشوهر اصلاح ایجاد کنم، با نمامی خودم زندگی را به هم می‌زنم و بعد می‌گویم اثر سحر است. «إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ» (رعد/11) این پیچ‌هایی که در زندگی ایجاد کردیم معلوم است ازدواج را به تأخیر می‌اندازد. می‌گویند: دست به هرکاری می‌زنم بسته است. این گرفتاری خیلی‌ها هست. یک عده می‌گویند: عصبانی و افسرده هستم، از تنهایی می‌ترسم. یک عده از روانپزشک‌ها می‌گویند: بیشتر کسانی که تصور می‌کنند توسط جن اذیت می‌شوند مشکل روحی دارند. توهمات است که اذیت می‌شوند. یک عده حاضر نیستند به روانپزشک مراجعه کنند. حتی گاهی یک مشکلات جسمی داریم که بعد بررسی می‌کنند غده تیروئید کم کار دارد و توهم زده شده است. خانمی نوشته که شوهرم مرا نزد هر جن‌گیری برده ولی حاضر نیست پیش پزشک ببرد. محمد بن مسلم می‌گوید که امام صادق فرمود، این را امام صادق برای باطل سحر به ما یاد داد. فرمود: ارث به ما رسیده است. سه جای قرآن است، سوره مبارکه یونس آیه 81 و 82، «قالَ مُوسى‏ ما جِئْتُمْ‏ بِهِ‏ السِّحْرُ إِنَّ اللَّهَ سَيُبْطِلُهُ إِنَّ اللَّهَ لا يُصْلِحُ عَمَلَ الْمُفْسِدِينَ، وَ يُحِقُّ اللَّهُ الْحَقَّ بِكَلِماتِهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُجْرِمُونَ» این را همراه داشته باشید و روی کاغذ بنویسید. سوره نازعات آیه 27 تا 32 «أَ أَنْتُمْ أَشَدُّ خَلْقاً أَمِ السَّماءُ بَناها، رَفَعَ سَمْكَها فَسَوَّاها وَ أَغْطَشَ لَيْلَها وَ أَخْرَجَ ضُحاها، وَ الْأَرْضَ بَعْدَ ذلِكَ دَحاها، أَخْرَجَ مِنْها ماءَها وَ مَرْعاها، وَ الْجِبالَ أَرْساها، مَتاعاً لَكُمْ وَ لِأَنْعامِكُمْ» سوره اعراف 118 تا 122 «فَوَقَعَ‏ الْحَقُّ وَ بَطَلَ ما كانُوا يَعْمَلُونَ، فَغُلِبُوا هُنالِكَ وَ انْقَلَبُوا صاغِرِينَ، وَ أُلْقِيَ السَّحَرَةُ ساجِدِينَ، قالُوا آمَنَّا بِرَبِّ الْعالَمِينَ، آمَنَّا بِرَبِّ الْعالَمِينَ، رَبِّ مُوسى‏ وَ هارُونَ» امام صادق فرمود: این میراث به ما رسیده که یاد مسلمان‌ها و مردم بدهند.
صدقه دادن بسیار مؤثر است، چهار قل، «و ان یکاد»، آیت الکرسی، همراه داشتن قرآن، خیلی مؤثر است. پیامبر خدا فرمود: شیاطین دو دسته هستند. شیاطین جنی و شیاطین انسی، پیامبر فرمود: شیاطین جنی را خواستی از خودت دور کنی، بگو«لا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم» شیاطین انسی را خواستی دور کنی، با صلوات بر محمد و آل محمد از خودت دور کن. مرحوم بهجت، هرکس به ایشان مراجعه می‌کرد، در مسائل خانوادگی و گرفتاری‌ها، ایشان فقط یک جمله می‌فرمودند: نماز جناب جعفر طیار را بخوانید، کبریت احمر و اکسیر اعظم است. دعای «یا من تُحلُّ به عقد المکاره» هم بخوانند بسیار خوب است.
شریعتی: امروز صفحه 453 قرآن کریم، آیات ابتدایی سوره مبارکه صاد را تلاوت خواهیم کرد.
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‏، ص وَ الْقُرْآنِ ذِي الذِّكْرِ «1» بَلِ الَّذِينَ كَفَرُوا فِي عِزَّةٍ وَ شِقاقٍ «2» كَمْ أَهْلَكْنا مِنْ قَبْلِهِمْ مِنْ قَرْنٍ فَنادَوْا وَ لاتَ حِينَ مَناصٍ «3» وَ عَجِبُوا أَنْ جاءَهُمْ مُنْذِرٌ مِنْهُمْ وَ قالَ الْكافِرُونَ هذا ساحِرٌ كَذَّابٌ «4» أَ جَعَلَ الْآلِهَةَ إِلهاً واحِداً إِنَّ هذا لَشَيْ‏ءٌ عُجابٌ «5» وَ انْطَلَقَ الْمَلَأُ مِنْهُمْ أَنِ امْشُوا وَ اصْبِرُوا عَلى‏ آلِهَتِكُمْ إِنَّ هذا لَشَيْ‏ءٌ يُرادُ «6» ما سَمِعْنا بِهذا فِي الْمِلَّةِ الْآخِرَةِ إِنْ هذا إِلَّا اخْتِلاقٌ «7» أَ أُنْزِلَ عَلَيْهِ الذِّكْرُ مِنْ بَيْنِنا بَلْ هُمْ فِي شَكٍّ مِنْ ذِكْرِي بَلْ لَمَّا يَذُوقُوا عَذابِ «8» أَمْ عِنْدَهُمْ خَزائِنُ رَحْمَةِ رَبِّكَ الْعَزِيزِ الْوَهَّابِ «9» أَمْ لَهُمْ مُلْكُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ ما بَيْنَهُما فَلْيَرْتَقُوا فِي الْأَسْبابِ «10» جُنْدٌ ما هُنالِكَ مَهْزُومٌ مِنَ الْأَحْزابِ، كَذَّبَتْ قَبْلَهُمْ قَوْمُ نُوحٍ وَ عادٌ وَ فِرْعَوْنُ ذُو الْأَوْتادِ «12» وَ ثَمُودُ وَ قَوْمُ لُوطٍ وَ أَصْحابُ الْأَيْكَةِ أُولئِكَ الْأَحْزابُ «13» إِنْ كُلٌّ إِلَّا كَذَّبَ الرُّسُلَ فَحَقَّ عِقابِ «14»وَ ما يَنْظُرُ هؤُلاءِ إِلَّا صَيْحَةً واحِدَةً ما لَها مِنْ فَواقٍ «15» وَ قالُوا رَبَّنا عَجِّلْ لَنا قِطَّنا قَبْلَ يَوْمِ الْحِسابِ»
ترجمه آیات: به نام خداوند بخشنده مهربان‏، صاد، به قرآن پندآموز سوگند. آرى، كسانى كه كفر ورزيدند، در سركشىِ سخت و مخالفت شديدى هستند. چه بسيار اقوام پيش از اينان كه (به خاطر كفر و نفاق) هلاكشان كرديم، پس فرياد زدند، ليكن (چه سود) كه زمان، زمان فرار نبود. و تعجب كردند كه هشدار دهنده‏اى از خودشان به سراغشان آمده و كافران گفتند: اين، جادوگرى دروغگو است. آيا او به جاى معبودهاى متعدّد، يك معبود قرار داده است؟ البتّه كه اين، چيزى بسيار عجيب است! سردمداران كفر، (سخن پيامبر) را رها كردند (و به ديگران نيز گفتند:) برويد و بر پرستش خدايان خود پايدار بمانيد كه اين مقاومت شما چيز مطلوبى است. ما اين مطالب را در آيين اخير (نياكان يا آيين مسيحيّت) نشنيده‏ايم، اين آيين جز آيينى ساختگى نيست. آيا از ميان همه‏ى ما، قرآن بر او نازل شده است؟ (اين حرف‏ها بهانه‏اى بيش نيست) بلكه آنان نسبت به قرآن، در شك هستند. آرى، آنان هنوز عذاب مرا نچشيده‏اند. مگر گنجينه‏هاى رحمت پروردگار عزيز و بخشنده‏ى تو در اختيار آنان است (تا وحى بر افرادى كه آنان مى‏خواهند نازل شود)؟ يا حكومت آسمان‏ها و زمين و آن چه ميان آنهاست، از ايشان است؟ پس به وسيله‏ى امكاناتى كه دارند بالا روند (و رشته كار را بدست گيرند و از نزول وحى بر كسى كه ما مى‏خواهيم جلوگيرى كنند). آنان لشگر كوچكى از احزابِ شكست خورده‏اند (كه از حقيقت دورند و بهانه مى‏گيرند). پيش از اين كفّار (مكّه نيز،) قوم نوح و عاد و فرعونِ صاحب قدرت، انبيا را تكذيب كردند. (همان گونه كه) قوم ثمود و لوط و اصحاب بيشه (كه قوم حضرت شعيب بودند) آنان نيز احزابى بودند (كه انبيا را تكذيب كردند). هر يك از اين گروهها، رسولان را تكذيب كردند و عذاب الهى در مورد آنان تحقّق يافت. گويا اين كفّار جز صيحه‏اى هلاكت بار كه به دنبالش بازگشتى براى آنان نيست، انتظار ندارند. و (لذا با تمسخر و غرور) گفتند: «پروردگارا! سهم ما را (از عذاب) هرچه زودتر قبل از روز قيامت به ما بده».
شریعتی: نکات پایانی شما را خواهیم شنید.
حاج آقای حسینی قمی: خیلی غصه‌دار این روزهای مستأجرین هستیم. شرمنده مردم هستیم و سعی می‌کنیم با مردم کمتر روبرو شویم. بحث گرانی یک طرف، بحث اجاره‌نشینی و بالا رفتن اجاره یک طرف، به حق امام رضا که در آستانه ولادت حضرت هستیم، از مالکین می‌خواهم به مستأجرین رحم کنند. صاحبخانه می‌گوید: ملک من سه برابر شده است، انشاءالله برکت داشته باشد. همه چیز گران شده است، من درک می‌کنم ولی حقوق‌بگیری که حقوقش سه برابر نشده است، مستأجر شما از سال گذشته تا الآن حقوقش سه برابر نشده است. مستأجری که وقت ثبت نامه بچه‌اش است و نمی‌داند چه کند. به احترام امام رضا(ع)، این یکسال را با مستأجرها کنار بیایید. بگذارید از این بحران عبور کنیم. یقین داشته باشید خدا جبار است و جبران می‌کند. بچه‌هایی هستند که برای ثبت نام مدارس دلهره دارند. دو شب پیش جایی بودم، شهرداری می‌خواست خانه‌ای را خراب کند، شهرداری به این آقا پول داده خانه چهل متری، دو خانواده درونش زندگی می‌کنند. شهرداری آمده دویست میلیون بخرد، می‌گوید: با دویست میلیون کجا بروم؟ در چهل متر خانه دو خانواده زندگی می‌کنند.
شریعتی: «والحمدلله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین»