main logo of samtekhoda

99-01-20-حجت الاسلام والمسلمين سعیدی – نحوه شناخت و ارتباط با امام زمان (عج)


برنامه سمت خدا
موضوع برنامه: نحوه شناخت و ارتباط با امام زمان (عج)
كارشناس: حجت الاسلام والمسلمين سعیدی
تاريخ پخش: 20-01-99

شریعتی: بسم الله الرحمن الرحیم، اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
چشم‌ها پرسش بی پاسخ حیرانی‌ها ***  دست‌ها تشنه تقسیم فراوانی‌ها
با گل زخم سر راه تو آذین بستیم *** داغ‌های دل ما جای چراغانی‌ها
حالیا دست کریم تو برای دل ما *** سر پناهی است در این بی سر و سامانی‌ها
وقت آن شد که به گل حکم شکفتن بدهی *** ای سر انگشت تو آغاز گل افشانی‌ها
قصد تقسیم گل و گندم و لبخند رسید *** فصل تقسیم غزل‌ها و غزل خوانی
سایه‌ی امن کسای تو مرا بر سر بس *** تا پناهم دهد از وحشت عریانی‌ها
چشم تو لایحه‌ی روشن آغاز بهار *** طرح لبخند تو پایان پریشانی‌ها

سلام می‌کنم به همه‌ی بیننده‌های عزیز و نازنین‌مان، عید میلاد با سعادت امام زمان(ع) را تبریک می‌گویم. حاج آقای سعیدی سلام علیکم، خیلی خوش آمدید. ایام مبارک باشد.
حاج آقای سعیدی: بسم الله الرحمن الرحیم، بنده هم خدمت شما و همه بینندگان عزیز عرض سلام دارم. انشاءالله که توفیق بندگی و عبادت خداوند را در همه احوال زندگی داشته باشیم. انشاءالله که خداوند امر فرج را هرچه نزدیکتر قرار بدهد.
شریعتی: انشاءالله به حق مولود امشب هرچه گرفتاری و مشکل است، هرچه درد و رنج است از جامعه ما رخت برببندد.
حاج آقای سعیدی: نام و یاد حضرت حجت شیرین‌ترین چیز در عالم است. انشاءالله خداوند روزی را بیاورد که ظهور حضرت حجت را ببینیم و در آن روز یار حضرت باشیم. با همین مطلب شروع کنیم که ما نسبت به حضرت حجت گاهی تصویرهای ذهنی داریم که با روایات منطبق نیست. ما وقتی کودک هستیم نسبت به آینده و شغل یک تصویرهایی در ذهنمان داریم. همه دکتر یا مهندس یا خلبان دوست دارند. همه مشاغل اینطور نیستند، تصویرها نسبت به آدم‌های خوب یا بد فرق دارد، بچه کوچک تصویرش از دزد یک تصویر با نقاب است، بزرگتر که می‌شود می‌بیند اینطور نیست. یک واقعیتی در مورد حضرت حجت هست، اول اینکه از پیامبر روایت داریم تا امام عسکری که ظهور و غیبت چطور است، دعا برای فرج از پیغمبر به بعد وجود دارد. دعاها برای غیبت بوده است. برای غیبت امام باقر و امام صادق گریه می‌کنند. به قدمت تمام تاریخ است.
مختص دین ما هم نیست. بشارت به آمدن منجی در تمام ادیان هست. پیامبران الهی همه به این مطلب بشارت دادند. مثل بشارت‌هایی که به وجود نازنین پیامبر داده می‌شود، شناخت نسبت به حضرت حجت ابتدای وظیفه منتظران است. می‌گویند: منتظر باشید یک مهمانی می‌خواهد بیاید، یعنی به تناسب او می‌خواهی خانه را آماده کنی. آماده سازی من چیست؟ شناخت اولین پایه آماده سازی است. برای ظهور حضرت حجت باید شناخت داشته باشم. او چه کسی است؟ با چه مشخصاتی می‌آید؟ برای چه می‌آید؟ آن چیزی که به عهده او گذاشتند چیست؟ مصلح و اصلاح کننده است. می‌آید دینی بیاورد؟ آیا پیامبر است و می‌آید دین جدید بیاورد؟ نه، حضرت دین رسول الله را می‌آورند. مصلح است، فسادهایی را اصلاح می‌کند. می‌آید اصلاح فرد و جامعه را بکند. چه افسادهایی به وجود آمده است. امام یک عالم است، امام یک نفر و یک گروه نیست! منجی بشریت است. می‌آید عالم را از ظلم نجات می‌دهد.
امام را بشناسیم، «أنا و علی ابوا هذه الامه» پیامبر اکرم(ص) معرفی کردند امام پدر است. حضرت آیت الله جوادی خیلی زیبا می‌فرمودند: ما اول تعهد کردیم ما بچه شما هستیم. دل بستگی‌های پدر و فرزندی یک چیز دیگر است. لذا اینکه می‌گوییم: آن روزی که منتقم بیاید انتقام خون أباعبدالله گرفته می‌شود ما به خونخواهی پدر هستیم. رابطه پدر و فرزندی هست، محبت هم هست. لذا خیلی چیزها در ما اصلاح می‌شود. لذا خواسته‌های ما نسبت به امام زمان همینطور است. او را واسطه در خواسته‌های دنیایی می‌گیریم. خیلی دوست داریم حضرت بیاید که من ماشین بخرم یا آخر سر خدایا این حاجت را دارم، یا امام زمان فلان حاجت را دارم. گاهی نهایت فکر من واسطه در خواسته‌های من است. این بد نیست ولی شرط عاشقی نیست. یکی از عزیزان می‌گفت: یک توصیه‌ای از یکی از بزرگان دینی گرفتم، گفتند: امام زمان را برای خودشان دعا کنید، یعنی برای سلامتی امام زمان. نه خدایا، امام زمان این مسأله را به من بدهید. برای خودش و سلامتی، صدقه دادن برای امام زمان(ع).
شناخت پیدا کردن، او کیست و برای چه می‌آید؟ هدفش چیست؟ امام کسی است که دست ما را می‌گیرد و به سر منزل مقصود می‌رساند. آن چیزی که پیش روست، پیش رو در راه رفتن است نه پیش رو در ایستادن، آن چیزی که باعث توقف من شود، چیزی مرا نگه دارد و نگذارد حرکت کنم اسمش مانع است، امام نیست. امام آن چیزی است که در حرکت دست من بیافتد، جریان دارد. یعنی آن امامی که مانع می‌شود ساخته ذهن توست. سطح شعور و آگاهی دینی بالاتر رفته است. امام کسی است که دست تو را می‌گیرد و باید پشت سرش حرکت کنی و فاصله تو از امام نشانگر عدم شناخت و عدم پیروی تو است. هرچه فاصله کمتر شود و پا جای پای او بگذاری، مثل قطرات باران که پشت سر هم است، نسبت به امام، امام را پیشرو در حرکت و پیشرو در ایستایی، اسم این مانع است، امام را مانع نمی‌بینیم، پیشرو در حرکت می‌بینیم.
یکی از چیزهایی که تخیل ماست، این است که یکی از وظایف منتظران تشرف به حضرت حجت است. هدف از امام زمان، قرار دادن خداوند این است که تشرف پیدا کنیم. خیلی فضیلت است، اما هدف نیست. هدف سربازی امام زمان است. اینکه نسبت به حضرات اهل‌بیت معرفت داشته باشیم یعنی بدانی که اطاعت از او واجب است بر تو، حرف او حرف خداست. سبب متصل ارض و سماء است. اگر حرفی می‌زند همان حرفی است که خدا می‌زند، لذا یکی از پیشنهادهایی که بزرگان و علما می‌فرمودند: این بود که خودتان را آزمایش کنید. ببینید الآن نسبت به احکام دین چطور هستید؟ در مسأله خمس دنبال راه‌های فرار از خمس هستی یا خمس می‌دهی؟ سر سپرده نسبت به تکالیف هستم، حضرت حجت که می‌آید تکالیف الهی را می‌گویند، بعضی از این تکالیف الهی یقینی به دست ما رسیده است. نمازت چطور است؟ نماز تکلیف الهی است، نسبت به فرمایشات حضرت حجت که نور واحد هستند، امروز چه برخوردی داری. یک ملاک است، امروز نسبت به حق و باطل چطور هستی؟ اخلاق فردی و اجتماعی‌ات چطوری است؟ حضرت احکام اسلام را پیاده می‌کنند. حضرت آقای قرائتی می‌فرمایند: اگر زکات واقعاً پیاده شود و همه زکات و خمس بدهند، آن عدالت اقتصادی ما سطحش بالا می‌رود. یکی از مقدمات انجام وظیفه و تکلیف ما هست. انشاءالله تعجیل در مسأله ظهور صورت بگیرد، بفهمیم تصویر ذهنی ما که کسی می‌آید و یکباره همه چیز درست می‌شود، شیطان در همه زمینه‌ها دست دارد. هدایت الهی هم ضلالت جلوه می‌دهد. لذا یکی را با انتظارها گول می‌زند، تصویر دین‌داری است. من منتظر خوبی هستم، منتظر خوب تعریف دارد.
شریعتی: به انتظار نشستن بزرگترین خطای بشریت است، من به انتظار تو می‌دوم! باید حرکت داشت.
حاج آقای سعیدی: پس ایجاد قابلیت‌های فردی، تزکیه از توبه شروع می‌شود. می‌خواهیم خدمت امام زمانمان را بکنیم. طهارت باید ایجاد شود. اجازه تماس با امام زمان بدون پاکی نخواهی داشت. بدون طهارت مسح نمی‌کنی. وضو در نماز یک معنا دارد، طهارت در نماز یک معنا دارد. ایجاد قابلیت‌های اجتماعی، دستور اهل‌بیت در امر به معروف و نهی از منکر، در احکامی که می‌توانی. در بحث امر به معروف و نهی از منکر، هیچ‌جا نداریم که اهل‌بیت بگویند: در زمان غیبت امر به معروف تعطیل، نهی از منکر تعطیل، به تناسب هرکسی که می‌تواند. انشاءالله خداوند توفیق بدهد. یکی از وظایف منتظران این است که ببینیم نگاهمان به آن چیزی که حضرت حجت می‌خواهد بگوید، چیست؟ ما از قبل خودمان را آماده می‌کنیم دیدار کسی برویم، آدم مستبدی است، آدم رئوفی است. می‌نشینی از قبل جواب‌ها را آماده می‌کنی که موضع درستی داشته باشی. نگاه کنیم ببینیم حضرت حجت از ما چه می‌خواهد؟ ما را جزء اصحاب خودش می‌داند یا نه؟ حضرت حجت اگر یک روز از عالم باقی مانده باشد، تشریف می‌آورند. فراخوان می‌دهیم امروز جنگ شده بیایید. چه کسانی سربازی رفتند و کار کردن با اسلحه را بلد هستند؟ شما بیایید خط مقدم بروید. یکسری دیگر باید صبر کنید آموزش ببینید، یکسری کارها را بلد شوید. چه کسانی رانندگی بلد هستند؟ اینها یک درجه بالاتر می‌روند. بعضی با اسلحه‌های خاص بلد هستند کار کنند. همین بلد بودن‌ها باعث می‌شود رتبه شما بالاتر برود. وقت امام و فرمانده‌ات را نگیر، تازه باید از صفر آموزش اولیه بدهیم. یکسری از آموزش‌ها را به ما دادند. ببینیم در زمان ظهور جایگاه ما کجاست. ما جز سربازهای نزدیک هستیم، این تهذیب نفسش کامل است. این گول نمی‌خورد، رشوه نمی‌گیرد. این امتحانش را پس داده است. امام زمان یک سرباز آماده می‌خواهد.    
اینکه می‌گویند: وظیفه ما تکذیب آنهایی است که وقت قرار می‌دهند. شما یک قابلمه آب را روی گاز گذاشتید، می‌گویند: چه ساعتی به جوش می‌آید. می‌گویید: بستگی دارد زیر گاز زیاد یا کم باشد. اگر زیر گاز زیاد باشد ده دقیقه‌ای به جوش می‌آید. لذا در زمان گذشته وقت‌هایی تعیین می‌کردند، در فلان سال و فلان ماه... اینها را تکذیب کردند. ولی روایات ما می‌گوید: وقتی مردم صلاحیت پیدا کنند، در صد درجه آب به جوش می‌آید. لذا موقعیت‌هایی پیش می‌آید که ظهور به تأخیر می‌افتد. با امید بستن‌های به غیر حضرت حجت به تأخیر می‌افتد، زمانی باید باشد که همه چشم امیدشان به منجی عالم باشد. پس دعا برای سلامتی و فرج امام زمان از وظایفی است که تمام اهل‌بیت فرمودند: این دعا را فراموش نکنید. 1- بفهمیم در چه اضطراری گیر افتادیم. غیبت و دوری از امام زمان خیلی مصیبت بزرگی است. دعا برای فرج و دعا برای سلامتی حضرت خیلی مهم است.
یکی از عزیزان که پیش‌نماز زندان بود، می‌گفت: به کسی که در حبس بود، گفتم: این همه دعا می‌کنی، برای امام زمان دعا کن. خدایا برای او سلامتی می‌خواهم. صدقه برای او بده، برای سلامتی امام زمان صدقه بدهید. حضرت آیت الله صافی خیلی در بحث مهدویت کار کردند، کتاب مهدویت هم مثل کتاب وسایل الشیعه راه و جهت می‌دهد. در وظایف چطور باشیم؟ در شناخت چطور باشیم؟ یک دسته بندی زیبایی دارند. دعا برای فرج، خواستن‌ها از ته قلب، به این زندانی گفتم: دعا برای سلامتی امام زمان کن. می‌گفت: شش ماه نشد زندانی عفو خورد و بیرون آمد. می‌گفت: زندانی در دعاهایش حتی آزادی خود را هم نخواست و این چقدر مؤثرتر است.
انجام اعمال عبادی به نیابت از حضرت حجت، علمای ما اگر حج می‌رفتند، اگر قرآن می‌خواندند هدیه نسبت به امام زمان می‌کردند. یا نیت می‌کردند این ختم قرآنی که دارم... من نفی نمی‌کنم و دعا کردن و خواستن حاجت‌های ما خوب است. داریم بند کفش و نمک آش خود را هم از ما بخواهید. اما مسأله این است که اینها سطح بالاتری را تصویر می‌کنند. من نایب امام خود هستم، امشب برای نماز شب بیدار شدم، این را به نیابت از امام خود می‌خوانم. هدیه محبت می‌آورد. «مَنْ‏ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها» (انعام/160) آنهایی که ید الله هستند کارشان کار خدایی است. یعنی اگر دادی از ید الله و دست امام زمان پس می‌گیری. ما کار خودمان را انجام بدهیم، انشاءالله جلب محبت را داشته باشیم.
توجه به مشاهد مشرفه که دعب علمای ما بود زیارتخانه از جانب حضرات اهل‌بیت(ع) بوده است. وقتی مشاهد مشرفه می‌رویم، در واقع جایگاهی هستیم که امام زمان قطعاً آنجا بودند. هم وجود نازنین آن امام که بین حیّ و میتش تغییری وجود ندارد. هم قدم وجود مبارک حضرت حجت است. علاوه بر ادب حضور به این امام، ادب حضور به امام زمانت هم داشته باشی. اینجا جایی است که حضرت ایستاده زیارتنامه خوانده است. اینجا جای حضور و ظهور امام زمان است.
از یاد او غافل نباشیم. «أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» (رعد/28) یاد خدا، او هست، او می‌بیند و او پشتوانه ماست، اینها از هم جدا نیستند، کتاب خدا و عترت همه در یکی مسیر حرکت می‌کنند. در بعضی مواقع تا گرفتار می‌شویم یادمان می‌افتد. وگرنه یادمان نیست و غافل هستیم. او از یاد ما غافل نیست. در توقیعات حضرت حجت داریم که لحظه‌ای از ما غافل نیستند. مسأله استمرار یاد حضرت حجت باعث تغییر در عملکرد ما می‌شود. بدانم حضرت از کار من راضی است یا نه؟ آنهایی که رژیم خاصی می‌گیرند، بیماری خاصی دارند یا می‌خواهند وزن کم کنند، پزشک می‌گوید: یکسری از چیزها را باید رعایت کنی و پرهیز کنی. این یا جایی می‌نویسد یا به دیگران می‌سپرد یادآوری کنند. کسانی که دوستش دارند سر سفره یادش می‌اندازند که نوشابه نخور، نمک نخور. یادآوری یک چیزهایی باعث تقویت اراده من می‌شود. یاد امام زمان این اقتضاء را برای ما دارد.
شریعتی: یاد روایت نورانی امام رضا(ع) افتادم، یکی از شیعیان به حضرت عرض کرد: آیا ما را دعا می‌کنید و به یاد ما هستید؟ حضرت فرمودند: ببین من چقدر به یاد تو هستم. یعنی ارتباط، ارتباط مستقیم است.
حاج آقای سعیدی: از حضرت پرسید: علاقه خود را چطور ببینیم؟ حضرت فرمود: ببینید به شیعیان ما چقدر علاقه دارید. بین خودتان چطور هستید. جلسه آینده انشاءالله دعای عهد را خواهیم گفت. یکسری قسم‌نامه نسبت به حضرت داریم، یکسری تعهدات نسبت به حضرت حجت داریم، یکسری نبایدها و بایدها داریم. اعانت‌ها و کمک‌ها داریم. امیرالمؤمنین فرمودند: «أَعِينُونِي‏ بِوَرَعٍ وَ اجْتِهَادٍ وَ عِفَّةٍ وَ سَدَادٍ» ما باید یار امام زمان باشیم، این یاری اندازه دارد. سرباز هستیم یا درجه‌دار هستیم. امام زمان چقدر باید روی ما حساب باز کند. در دعای عهد این خواسته‌ها و عملکردها را بررسی خواهیم کرد.
شریعتی: امروز صفحه 371 قرآن کریم را تلاوت خواهیم کرد. چقدر خوب است ثواب تلاوت این آیات را به حضرت نرجس خاتون هدیه کنیم.
«وَ اجْعَلْ لِي لِسانَ صِدْقٍ فِي الْآخِرِينَ «84» وَ اجْعَلْنِي مِنْ وَرَثَةِ جَنَّةِ النَّعِيمِ «85» وَ اغْفِرْ لِأَبِي إِنَّهُ كانَ مِنَ الضَّالِّينَ «86» وَ لا تُخْزِنِي يَوْمَ يُبْعَثُونَ‏ «87» يَوْمَ لا يَنْفَعُ مالٌ وَ لا بَنُونَ «88» إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ «89» وَ أُزْلِفَتِ الْجَنَّةُ لِلْمُتَّقِينَ «90» وَ بُرِّزَتِ الْجَحِيمُ لِلْغاوِينَ «91» وَ قِيلَ لَهُمْ أَيْنَ ما كُنْتُمْ تَعْبُدُونَ «92» مِنْ دُونِ اللَّهِ هَلْ يَنْصُرُونَكُمْ أَوْ يَنْتَصِرُونَ «93» فَكُبْكِبُوا فِيها هُمْ وَ الْغاوُونَ «94» وَ جُنُودُ إِبْلِيسَ أَجْمَعُونَ «95» قالُوا وَ هُمْ فِيها يَخْتَصِمُونَ «96» تَاللَّهِ إِنْ كُنَّا لَفِي ضَلالٍ مُبِينٍ «97» إِذْ نُسَوِّيكُمْ بِرَبِّ الْعالَمِينَ «98» وَ ما أَضَلَّنا إِلَّا الْمُجْرِمُونَ «99» فَما لَنا مِنْ شافِعِينَ «100» وَ لا صَدِيقٍ حَمِيمٍ «101» فَلَوْ أَنَّ لَنا كَرَّةً فَنَكُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ «102» إِنَّ فِي ذلِكَ لَآيَةً وَ ما كانَ أَكْثَرُهُمْ مُؤْمِنِينَ «103» وَ إِنَّ رَبَّكَ لَهُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ «104» كَذَّبَتْ قَوْمُ نُوحٍ الْمُرْسَلِينَ «105» إِذْ قالَ لَهُمْ أَخُوهُمْ نُوحٌ أَ لا تَتَّقُونَ «106» إِنِّي لَكُمْ رَسُولٌ أَمِينٌ «107» فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُونِ «108» وَ ما أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ إِنْ أَجْرِيَ إِلَّا عَلى‏ رَبِّ الْعالَمِينَ «109» فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُونِ «110» قالُوا أَ نُؤْمِنُ لَكَ وَ اتَّبَعَكَ الْأَرْذَلُونَ»
ترجمه آیات: و در ميان آيندگان نام نيكى براى من قرار بده. و مرا از وارثان بهشت پر نعمت قرار ده. (ابراهيم در ادامه‏ى دعاهايش گفت:) پدرم را ببخش كه بى شك او از گمراهان است. و روزى كه همه مبعوث مى‏شوند، مرا خوار مگردان. روزى كه مال و فرزندان براى انسان نفعى ندارند. مگر كسى كه با روح و قلب پاك به سوى خدا آيد. و (آن روز) بهشت براى پرهيزكاران نزديك گردد. وآتش برافروخته براى گمراهان نمودار شود. وبه آنان گفته شود: كجاست آنچه مى‏پرستيديد؟ به جاى خداوند، آيا ياريتان مى‏كنند يا از خود دفاع توانند كرد؟ پس همه‏ى معبودان و عابدان گمراه به دوزخ سرنگون شوند. و لشكريان ابليس نيز همگى (به دوزخ افكنده شوند). و آنان در دوزخ در حالى كه با هم مشاجره مى‏كنند، (به معبودهاى خود) مى‏گويند: به خدا سوگند كه همانا ما در گمراهى آشكارى بوديم. چون شما (بت‏ها و معبودها) را با پروردگار جهانيان برابر مى‏دانستيم. و جز تبهكاران، مارا گمراه نكردند. در نتيجه (امروز) براى ما نه شفيعانى وجود دارد و نه حتّى يك دوست صميمى. پس اگر براى ما بازگشتى (به دنيا) بود، از مؤمنان مى‏شديم. حقّاً كه در اين (سرگذشت) درس عبرت و نشانه‏اى است، ولى بيشترشان ايمان‏آورنده نبودند. البتّه، پروردگار تو همان تواناى مهربان است. قوم نوح، انبيا را تكذيب كردند. زمانى كه برادرشان نوح به آنان گفت: آيا (از خدا) پروا نمى‏كنيد؟ همانا من براى شما پيامبرى امين هستم. پس، از خداوند پروا كنيد واطاعتم نماييد. و من براى اين رسالت هيچ مزدى از شما درخواست نمى‏كنم، پاداش من جز بر پروردگار جهانيان نيست. پس نسبت به خداوند تقوا پيشه كنيد و (دستوراتم را) فرمان ببريد. آنان (به جاى ايمان آوردن) گفتند: آيا ما به تو ايمان بياوريم در حالى كه فرومايگان از تو پيروى كرده‏اند؟
شریعتی: کتاب «آماده باش یاران امام زمان» معنای انتظار، وظایف شیعیان در زمان غیبت و ویژگی‌های یاران امام زمان محتوای کتابی است که به قلم حاج آقای گنجی نوشته شده است. از اعمال امشب برای ما بگویید.
حاج آقای سعیدی: شب نیمه شعبان، شب محتمل القدر، شبی که بسیار گرامی است. احیاء و زنده نگه داشتن دارد. غسل دارد، زیارت امام حسین(ع) دارد، نماز جعفر طیار دارد. طولانی هست و کسانی که نمی‌توانند ایستاده بخوانند، نشسته بخوانند. در نماز مستحبی ایستادن واجب نیست. دعای کمیل بخوانیم. رنگ و بوی احیای ما انشاءالله امام زمانی باشد. اینکه تعظیم شعائر داشته باشیم. یکی از دستورات دینی ما این است که شعائر الهی را زنده نگه داشتید. بچه‌ها فکر کنند امشب متفاوت است. لذا هر مادری یک غذای ویژه درست کند، امشب یک برخورد دیگری باشد، اگر بخششی هست امشب باشد.
روایتی از امیرالمؤمنین هست که بسیار شیرین است. وقتی منادی از آسمان اینطور ندا می‌دهد، «إذا نادى مناد من السماء أنّ‏ الحقّ‏ في‏ آل‏ محمّد، فعند ذلك يظهر المهدي على أفواه الناس، و يشربون حبّه، فلا يكون لهم ذكر غيره» موقعی که ظهور حضرت حجت بر زبان مردم می‌افتد. همه شرب حب می‌کنند، محبت حضرت را می‌چشند. هیچ کلام و ذکری جز نام مهدی نمی‌ماند. انشاءالله شیرینی آن روز را درک کنیم. خدایا از ادامه غیبت حضرت حجت صرف نظر کن. خدایا دلهای ما شکسته است، امام زمان ما را برسان.
شریعتی: به امید روزی که آسمان در حسرت ستاره نباشد، روزی که آرزوی چنین روزی، محتاج استعاره نباشد.